25-TA-531: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Akadēmiskās doktora studiju programmas promocijas darba vadītāju un promocijas padomes locekļu kvalifikācijas pamatprasības un pamatprasības promocijas padomes izveidei" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – ministrija) sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Pamatprasības akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju, promocijas padomes locekļu kvalifikācijai un promocijas padomes izveidei” (turpmāk – projekts) saskaņā ar Augstskolu likuma 58.1 panta trešo daļu (stājas spēkā 01.01.2027). un 58.2 panta sesto daļu (stājas spēkā 01.01.2027.). Minētā likuma Pārejas noteikumu 112. punktā noteikts, ka Ministru kabinets līdz 2025. gada 31. jūlijam nosaka:
1) šā likuma 58.¹ panta trešajā daļā minētās pamatprasības akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju zinātniskajai un pedagoģiskajai kvalifikācijai;
2) šā likuma 58.² panta sestajā daļā minētās pamatprasības promocijas padomes locekļu kvalifikācijai un promocijas padomes izveidei.
1) šā likuma 58.¹ panta trešajā daļā minētās pamatprasības akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju zinātniskajai un pedagoģiskajai kvalifikācijai;
2) šā likuma 58.² panta sestajā daļā minētās pamatprasības promocijas padomes locekļu kvalifikācijai un promocijas padomes izveidei.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir nodrošināt augsti kvalificētu zinātnieku un savā nozarē starptautiski atzītu speciālistu iesaisti akadēmisko doktora studiju programmu īstenošanā, vadot promocijas darbu izstrādi, kā arī zinātnes doktora grāda piešķiršanas procesā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2027.
Pamatojums
Augstskolu likuma pārejas noteikumu 108. punkts paredz, ka 58.1 (zinātnes doktora grāda piešķiršana) un 58.2 pants (promocijas padome) stājas spēkā 2027. gada 1. janvārī.
Saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma pārejas noteikumu:
40. punktu šā likuma 11. pants (zinātnes doktora grāda piešķiršanas kārtība) zaudē spēku 2027. gada 1. janvārī;
43. punktu šā likuma 18. pants (Latvijas Zinātnes padomes eksperti) spēku zaudē 2026. gada 31. decembrī;
41. punktu līdz 2026. gada 31. decembrim promocijas darba aizstāvēšana un zinātnes doktora grāda piešķiršana (promocija) notiek saskaņā ar šo likumu, sākot ar 2027. gada 1. janvāri – saskaņā ar Augstskolu likumu.
Ievērojot minētās Zinātniskās darbības likuma pārejas noteikumu normas, 2027. gada 1. janvārī spēku zaudē:
Ministru kabineta 2019. gada 9. jūlijā noteikumi Nr. 320 “Latvijas Zinātnes padomes ekspertu tiesību piešķiršanas un ekspertu komisiju izveides kārtība”;
Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumi Nr. 1000 “Noteikumi par doktora zinātniskā grāda piešķiršanas (promocijas) tiesību deleģēšanu augstskolām” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 1000) Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumi Nr. 1001 “Zinātniskā doktora grāda piešķiršanas (promocijas) kārtība un kritēriji” (turpmāk – MK noteikumi Nr.1001), nodrošinot pāreju uz jauno regulējumu saskaņā ar Augstskolu likumu.
Saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma pārejas noteikumu:
40. punktu šā likuma 11. pants (zinātnes doktora grāda piešķiršanas kārtība) zaudē spēku 2027. gada 1. janvārī;
43. punktu šā likuma 18. pants (Latvijas Zinātnes padomes eksperti) spēku zaudē 2026. gada 31. decembrī;
41. punktu līdz 2026. gada 31. decembrim promocijas darba aizstāvēšana un zinātnes doktora grāda piešķiršana (promocija) notiek saskaņā ar šo likumu, sākot ar 2027. gada 1. janvāri – saskaņā ar Augstskolu likumu.
Ievērojot minētās Zinātniskās darbības likuma pārejas noteikumu normas, 2027. gada 1. janvārī spēku zaudē:
Ministru kabineta 2019. gada 9. jūlijā noteikumi Nr. 320 “Latvijas Zinātnes padomes ekspertu tiesību piešķiršanas un ekspertu komisiju izveides kārtība”;
Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumi Nr. 1000 “Noteikumi par doktora zinātniskā grāda piešķiršanas (promocijas) tiesību deleģēšanu augstskolām” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 1000) Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumi Nr. 1001 “Zinātniskā doktora grāda piešķiršanas (promocijas) kārtība un kritēriji” (turpmāk – MK noteikumi Nr.1001), nodrošinot pāreju uz jauno regulējumu saskaņā ar Augstskolu likumu.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijā ar 2024. gada 14. marta likumu “Grozījumi Augstskolu likumā” (stājās spēkā 2024. gada 1. maijā) ir ieviests jauns doktorantūras modelis. Izmaiņas būtiski uzlabo doktorantūras kvalitāti, nosakot prasību akadēmisko doktora studiju programmu īstenošanu organizēt doktorantūras skolās, precizējot promocijas darba izstrādes un aizstāvēšanas procesu un ieviešot pasākumus, kas veicina dažādu doktorantūras procesu caurskatāmību, zinātniskās darbības, kā arī studējošo izglītošanas darba kvalitātes celšanu.
Viens no nozīmīgākajiem jauninājumiem ir doktorantūras skolas kā augstskolas struktūrvienības ieviešana. Doktorantūras skola nodrošina promocijas darba izstrādes un aizstāvēšanas, kā arī zinātnes doktora grāda piešķiršanas procesu. Ievērojot doktorantūras skolas nolikumā noteikto, tiek apstiprināti promocijas darba vadītāji un līdzvadītāji. Apstiprināšana notiek, ievērojot augstskolas noteiktos promocijas darba vadīšanas standartus atbilstoši laba vadītāja un labas darba vadīšanas kritērijiem. Doktorantūras skola nodrošina un uzrauga promocijas darbu vadīšanu saskaņā ar normatīvajā regulējumā noteiktajām prasībām un doktorantūras skolas nolikumu, organizē promocijas padomju izveidi, kā arī nodrošina to darbību. Augstskolu likuma normas, kas noteiks zinātnes doktora grāda piešķiršanas procesu, kā arī promocijas padomes atbildību, stāsies spēkā 01.01.2027.
Šobrīd normatīvais regulējums nenosaka prasības akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju zinātniskajai un pedagoģiskajai kvalifikācijai. Turklāt pastāv iespēja, ka promocijas darba vadītāja zinātniskās darbības rezultāti nav tieši saistīti ar vadāmā promocijas darba tēmu, kas var ierobežot vadītāja spēju nodrošināt pilnvērtīgu akadēmisko pētniecības darba vadību, t.sk. metodoloģisku atbalstu un tematisku ievirzi promocijas darba izstrādes gaitā. Arī akreditējot akadēmisku doktora studiju programmu studiju virziena ietvaros, akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju atbilstība netiek novērtēta. Ņemot vērā minēto, akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju kompetences un prasmju līmenis dažādās augstskolās atšķiras, kas var negatīvi ietekmēt un radīt būtiskas atšķirības izstrādāto promocijas darbu kvalitātē atkarībā no augstskolas.
Šobrīd ar MK noteikumiem Nr.1001 attiecībā uz promocijas padomes sastāvu ir noteikts, ka vismaz pieciem promocijas padomes sastāvā iekļautajiem zinātniekiem ir Latvijas Zinātnes padomes eksperta tiesības zinātnes nozarē, no tiem diviem – zinātnes apakšnozarē, kurā tiek aizstāvēts promocijas darbs. Ņemot vērā, ka atbilstoši MK noteikumiem Nr. 1001 recenzenti nav promocijas padomes locekļi, tiem nav prasību attiecībā uz aizstāvēšanai iesniegtā promocijas darba recenzentu kvalifikāciju. Secīgi, ir iespējama situācija, kad gan promocijas padomes locekļu, gan noteikto recenzentu zinātniskā darbības rezultāti nav pietiekami cieši saistīti ar aizstāvēšanai iesniegtā promocijas darba tēmu, kas var ietekmēt aizstāvēšanai iesniegtā promocijas darba izvērtēšanas kvalitāti, kā arī lēmuma par zinātnes doktora grāda piešķiršanu pamatotību.
Pašreizējā zinātnes doktora grāda piešķiršanas kārtība (MK noteikumi Nr.1001) un promocijas tiesību deleģēšana augstskolām (MK noteikumi Nr.1000)kavē promocija darba izstrādāšanu divās vai vairākās zinātnes nozarēs (piemēram, promocijas padomes sastāvu nosaka, kā arī zinātnes doktora grādu piešķir zinātnes nozarē vai apakšnozarē), starptautisku kopīgu doktora studiju programmu izveidi un īstenošanu, kā arī kopīgas doktorantūras īstenošanu, ņemot vērā, ka pašreizējā zinātnes doktora grāda piešķiršanas kārtība neveicina sadarbības iespēju ar citu valstu zinātnes (zinātniskā) doktora grāda piešķiršanas procesu.
Ņemot vērā minēto, kā arī lai nodrošinātu, ka augstskolas akadēmisko doktora studiju programmu īstenošanā, tai skaitā arī zinātnes doktora grāda piešķiršanas procesā iesaista augsti kvalificētus un atbilstošus zinātniekus, Ministru kabinetam jānosaka augstskolām skaidras un praktiski piemērojamas pamatprasības akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju zinātniskajai un pedagoģiskajai kvalifikācijai, pamatprasības promocijas padomes locekļu kvalifikācijai un promocijas padomes izveidei.
Viens no nozīmīgākajiem jauninājumiem ir doktorantūras skolas kā augstskolas struktūrvienības ieviešana. Doktorantūras skola nodrošina promocijas darba izstrādes un aizstāvēšanas, kā arī zinātnes doktora grāda piešķiršanas procesu. Ievērojot doktorantūras skolas nolikumā noteikto, tiek apstiprināti promocijas darba vadītāji un līdzvadītāji. Apstiprināšana notiek, ievērojot augstskolas noteiktos promocijas darba vadīšanas standartus atbilstoši laba vadītāja un labas darba vadīšanas kritērijiem. Doktorantūras skola nodrošina un uzrauga promocijas darbu vadīšanu saskaņā ar normatīvajā regulējumā noteiktajām prasībām un doktorantūras skolas nolikumu, organizē promocijas padomju izveidi, kā arī nodrošina to darbību. Augstskolu likuma normas, kas noteiks zinātnes doktora grāda piešķiršanas procesu, kā arī promocijas padomes atbildību, stāsies spēkā 01.01.2027.
Šobrīd normatīvais regulējums nenosaka prasības akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju zinātniskajai un pedagoģiskajai kvalifikācijai. Turklāt pastāv iespēja, ka promocijas darba vadītāja zinātniskās darbības rezultāti nav tieši saistīti ar vadāmā promocijas darba tēmu, kas var ierobežot vadītāja spēju nodrošināt pilnvērtīgu akadēmisko pētniecības darba vadību, t.sk. metodoloģisku atbalstu un tematisku ievirzi promocijas darba izstrādes gaitā. Arī akreditējot akadēmisku doktora studiju programmu studiju virziena ietvaros, akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju atbilstība netiek novērtēta. Ņemot vērā minēto, akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju kompetences un prasmju līmenis dažādās augstskolās atšķiras, kas var negatīvi ietekmēt un radīt būtiskas atšķirības izstrādāto promocijas darbu kvalitātē atkarībā no augstskolas.
Šobrīd ar MK noteikumiem Nr.1001 attiecībā uz promocijas padomes sastāvu ir noteikts, ka vismaz pieciem promocijas padomes sastāvā iekļautajiem zinātniekiem ir Latvijas Zinātnes padomes eksperta tiesības zinātnes nozarē, no tiem diviem – zinātnes apakšnozarē, kurā tiek aizstāvēts promocijas darbs. Ņemot vērā, ka atbilstoši MK noteikumiem Nr. 1001 recenzenti nav promocijas padomes locekļi, tiem nav prasību attiecībā uz aizstāvēšanai iesniegtā promocijas darba recenzentu kvalifikāciju. Secīgi, ir iespējama situācija, kad gan promocijas padomes locekļu, gan noteikto recenzentu zinātniskā darbības rezultāti nav pietiekami cieši saistīti ar aizstāvēšanai iesniegtā promocijas darba tēmu, kas var ietekmēt aizstāvēšanai iesniegtā promocijas darba izvērtēšanas kvalitāti, kā arī lēmuma par zinātnes doktora grāda piešķiršanu pamatotību.
Pašreizējā zinātnes doktora grāda piešķiršanas kārtība (MK noteikumi Nr.1001) un promocijas tiesību deleģēšana augstskolām (MK noteikumi Nr.1000)kavē promocija darba izstrādāšanu divās vai vairākās zinātnes nozarēs (piemēram, promocijas padomes sastāvu nosaka, kā arī zinātnes doktora grādu piešķir zinātnes nozarē vai apakšnozarē), starptautisku kopīgu doktora studiju programmu izveidi un īstenošanu, kā arī kopīgas doktorantūras īstenošanu, ņemot vērā, ka pašreizējā zinātnes doktora grāda piešķiršanas kārtība neveicina sadarbības iespēju ar citu valstu zinātnes (zinātniskā) doktora grāda piešķiršanas procesu.
Ņemot vērā minēto, kā arī lai nodrošinātu, ka augstskolas akadēmisko doktora studiju programmu īstenošanā, tai skaitā arī zinātnes doktora grāda piešķiršanas procesā iesaista augsti kvalificētus un atbilstošus zinātniekus, Ministru kabinetam jānosaka augstskolām skaidras un praktiski piemērojamas pamatprasības akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju zinātniskajai un pedagoģiskajai kvalifikācijai, pamatprasības promocijas padomes locekļu kvalifikācijai un promocijas padomes izveidei.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valstī nav noteiktas vienotas pamatprasības akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju zinātniskajai un pedagoģiskajai kvalifikācijai, kas būtu jāievēro visām augstskolām, kas īsteno akadēmiskās doktora studiju programmas. MK noteikumos Nr.1001 ir noteikta promocijas kārtība, ņemot vēra, ka šie noteikumi zaudēs spēku 2027. gada 1. janvārī, ir jānosaka pamatprasības promocijas padomes locekļu kvalifikācijai un promocijas padomes izveidei. Nepieciešams normatīvais regulējums, kurā tiks ietvertas vienotas pamatprasības, kas būs jāievēro augstskolām, izvēloties promocijas darbu vadītājus un veidojot promocijas padomes sastāvu.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz normatīvu regulējumu, kas nosaka pamatprasības akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju zinātniskajai un pedagoģiskajai kvalifikācijai, pamatprasības promocijas padomes locekļu kvalifikācijai un promocijas padomes izveidei.
Projekta I sadaļa “Vispārīgais jautājums” nosaka projektā ietverto noteikumu darbības jomu: tie attiecas uz promocijas darbu vadītājiem, promocijas padomes locekļiem un promocijas padomes izveidi.
Projekta II sadaļā “Pamatprasības promocijas darba vadītāja zinātniskajai un pedagoģiskajai kvalifikācijai” noteikts, ka promocijas darba vadītājs var būt persona, kas atbilst projekta 2. punktā noteiktajām zinātniskās kvalifikācijas pamatprasībām, proti, ir ieguvusi zinātnes doktora grādu un kurai pēdējo sešu gadu laikā ir pētniecības kompetence zinātnes nozarē vai nozarēs, kas atbilst vadāmā promocijas darba tēmai un ko apliecina zinātnisko pētījumu rezultāti, kā arī citi pētniecības kompetenci raksturojoši rādītāji. Ar pētniecības kompetenci ('kompetence' - lietpratība, plašas zināšanas, profesionāla pieredze, izpratne) tiek saprasta personas profesionālā gatavība un pierādīta spēja veikt patstāvīgus zinātniskos pētījumus attiecīgajā zinātnes nozarē vai nozarēs, kas saistītas ar promocijas darba tēmu, ko apliecina nozīmīgi zinātnisko pētījumu rezultāti, kā arī citi pētniecības kompetenci raksturojoši rādītāji. Pie šādiem rādītājiem var pieskaitīt, piemēram, zinātniskas publikācijas recenzējamos izdevumos, monogrāfijas, patentus, nozīmīgus konferenču ziņojumus, dalību starptautiskos vai nacionālos pētniecības projektos, piesaistīto pētniecības finansējumu, ieguldījumu jauno zinātnieku sagatavošanā, kā arī citus sasniegumus, kas specifiski attiecīgajai zinātnes nozarei vai nozarēm, tostarp atbilstoši atvērtās zinātnes principiem radītus rezultātus.
Tāpat noteikts, ka promocijas darba vadītājam jāatbilst arī projekta 3. punktā noteiktajām pedagoģiskās kvalifikācijas pamatprasībām, proti, viņam jābūt pierādāmai kompetencei studējošo, sākot no otrā cikla augstākās izglītības, pētniecības darbu vadīšanā, ņemot vērā attiecīgās zinātnes nozares vai nozaru specifiku.
Prasība, ka promocijas darba vadītājam jābūt pētniecības kompetencei vadāmā promocijas darba tēmai atbilstošajā zinātnes nozarē vai nozarēs, ir būtiska, jo tā apliecina vadītāja aktīvu zinātnisko darbību attiecīgajā zinātnes nozarē vai nozarēs, kas savukārt ir priekšnoteikums metodoloģiski pamatotai, ar zinātnes nozares vai nozaru attīstības tendencēs balstītai un akadēmiski kvalitatīvai promocijas darba izstrādes vadībai.
Projektā nav ietverti konkrēti kvantitatīvi rādītāji vai atsauces uz specifiskiem informācijas avotiem (piemēram, datubāzēm). Tā vietā izvēlēta kvalitatīva un daudzdimensionāla pieeja, kas ļauj augstskolām izvērtēt promocijas darba vadītāju atbilstību, ņemot vērā konkrētās zinātnes nozares vai nozaru īpatnības, starpdisciplinaritātes aspektus, kā arī akadēmiskā darba, tostarp pētniecības, kvalitāti un ietekmi ilgtermiņā. Šāda pieeja atbilst mūsdienu starptautiskajai praksei, kas arvien vairāk akcentē kontekstuālu un jēgpilnu akadēmiskā darba izvērtējumu, nevis mehānisku kvantitatīvu rādītāju piemērošanu, kas var deformēt izpratni par akadēmiskā darba kvalitāti un nenodrošina objektivitāti dažādu zinātnes nozaru salīdzinājumos.
Šāda dažādu zinātnes nozaru specifiku respektējoša pieeja nodrošina augstskolām iespēju profesionāli un pamatoti izvērtēt pretendenta atbilstību promocijas darba vadītāja pienākumu veikšanai, ņemot vērā savas institucionālās prioritātes, akadēmisko profilu un pētniecības attīstības virzienus, tādējādi stiprinot gan kvalitatīvu doktorantūras īstenošanu, gan augstskolas autonomiju.
Projekta 2.3. un 3.2. punkts paredz, ka augstskola, ja nepieciešams, var noteikt papildu pamatprasības promocijas darba vadītāja zinātniskās un pedagoģiskās kvalifikācijas novērtēšanai.
Nosakot citas pamatprasības promocijas darba vadītāja zinātniskajai kvalifikācija, augstskola var ievērot DORA (Sanfrancisko deklarācija par pētniecības novērtēšanu)[1] un CoARA (Koalīcija pētniecības novērtēšanas reformai)[2] principus, kas uzsver nepieciešamību izvērtēt pētnieku kompetenci daudzdimensionāli, kontekstualizēti un kvalitatīvi. Šie principi aicina pāriet no vienīgi kvantitatīvas pieejas (piemēram, publikāciju skaits vai žurnālu ietekmes indikatori) uz kvalitatīvu, proti, uz saturu un pētnieka ieguldījuma nozīmi vērstu izvērtēšanu. Ievērojot šos principus, augstskola var noteikt arī tādas prasības, kas aptver:
- pētniecības darba vai zinātniskās darbības rezultātu ietekmi ārpus akadēmiskās vides (piemēram, sabiedriskā, politiskā ietekme vai ietekme uz tautsaimniecības nozaru attīstību),
- atvērtās zinātnes praksi (open science), starpdisciplināru darbu,
- vai arī ieguldījumu pētniecības kopienas attīstībā (piemēram, aktīva doktorantu, maģistrantu vai jauno pētnieku konsultēšana un profesionālās attīstības veicināšana; nodrošina, ka pētījuma rezultāti ir pārbaudāmi un atkārtojami (caur metožu atklātību, datu pieejamību, atvērtu kodu publicēšanu u. taml.); datu koplietošana).
Projekta III sadaļā “Pamatprasības promocijas padomes locekļu kvalifikācijai” noteikts, ka promocijas padomes loceklis var būt persona, kura ir ieguvusi zinātnes doktora grādu un kurai ir par pēdējiem sešiem gadiem (vienotu pieeja ar 2.2. punktu, lai novērstu interpretācijas neskaidrību par vērtējamo periodu) pierādāma pētniecības kompetence promocijas darba tēmai atbilstošajās zinātnes nozarēs (projekta 4.2. punkts). (Šajā punktā lietotais jēdziens 'pētniecības kompetence' ir izprotams un apliecināms atbilstoši skaidrojumam, kas sniegts iepriekš anotācijā pie 2.2. punkta.) Šī prasība nodrošina, ka promocijas padomes locekļi var atbilstoši novērtēt aizstāvēšanai iesniegto promocijas darbu.
Vienlaikus, ievērojot projekta 4.3. punktu, augstskola, ja nepieciešams, var noteikt arī citas pamatprasības, kas ļauj papildināt izvērtēšanas ietvaru ar daudzdimensionāliem un kvalitatīviem kritērijiem, ievērojot arī iepriekšminētajos DORA un CoARA principos ietvertos pētniecības novērtēšanas pamatprincipus. Šāda normu sistēma nodrošina līdzsvaru starp precīzi definētiem, caurskatāmiem kritērijiem un augstskolas autonomijas īstenošanu, veicinot saskaņotu, kvalitatīvu un uz starptautiskām praksēm balstītu promocijas padomju darbību.
Promocijas darba vadītāja zinātniskās un pedagoģiskās kvalifikācijas, kā arī promocijas padomes locekļu kvalifikācijas atbilstības izvērtēšana ir augstskolas doktorantūras skolas atbildība. Novērtēšanas kārtību un iesaistīto personu sastāvu nosaka augstskola tās noteiktajā kārtībā. Augstskolas doktorantūras skolai promocijas darba vadītāja zinātniskās un pedagoģiskās kvalifikācijas, kā arī promocijas padomes locekļu kvalifikācijas atbilstības izvērtēšanas procesā ieteicams iesaistīt ne mazāk kā piecu personu ar zinātnes doktora grādu dalību, lai nodrošinātu izvērtējuma objektivitāti.
Projekta IV sadaļā “Pamatprasības promocijas padomes izveidei” noteikta kārtība, kādā tiek organizēta promocijas padomes (turpmāk – padomes) izveide, tās sastāvs un darbības nosacījumi. Projekta 5. punkts nosaka, ka padomes izveidi organizē augstskolas doktorantūras skola, ievērojot Augstskolu likuma normas, projektā ietvertos noteikumus un augstskolas noteikto kārtību. Ja akadēmiskā doktora studiju programma tiek īstenota kā kopīga studiju programma vai tiek īstenota kopīga doktorantūra, padomes izveide notiek arī atbilstoši līgumā (vienošanās) noteiktajai kārtībai.
Padome tiek veidota tajā zinātnes nozaru grupā, kas atbilst īstenojamās akreditētas akadēmiskās doktora studiju programmas ietvaros iegūstamajiem zinātnes doktora grādiem (5.1. punkts).
Padomes sastāvu nosaka augstskola, un tajā ir vismaz pieci locekļi, no kuriem trīs ir recenzenti. Visi padomes locekļi atbilst noteikumu 4. punktā noteiktajām prasībām. Lai nodrošinātu neatkarīgu promocijas darba novērtējumu, vismaz divi recenzenti ir citas (tostarp ārvalsts) akreditētas augstskolas vai zinātniskās institūcijas akadēmiskā personāla pārstāvji (5.2. punkts). Recenzentus padomes sastāvā iekļauj augstskolas noteiktajā kārtībā, kādā piešķir zinātnes doktora grādu (5.3. punkts).
Termins “citas (tostarp ārvalsts) akreditētas augstskolas vai zinātniskās institūcijas akadēmiskā personāla pārstāvis” projektā tiek lietots, lai norādītu personas institucionālo piederību citai, tostarp ārvalstī, akreditētai augstskolai vai zinātniskajai institūcijai, neatkarīgi no personas pilsonības vai dzīvesvietas. Projekts paredz iespēju piesaistīt recenzentus ar starptautisku pieredzi un skatījumu, tostarp Latvijas diasporas pārstāvjus, ja viņi atbilst noteiktajām kvalifikācijas prasībām un viņiem ir pierādāma pētniecības kompetence attiecīgajā zinātnes nozarē. Šāds regulējums nodrošina līdzsvarotu un kvalitatīvu recenzentu sastāvu, veicina promocijas darbu novērtēšanas kvalitāti un tās starptautisko dimensiju, kā arī saglabā iespēju augstskolai kā vienu no trim recenzentiem iekļaut savas institūcijas pārstāvi.
Lai novērstu interešu konflikta risku, noteikts, ka par recenzentu nedrīkst būt aizstāvēšanai iesniegtā promocijas darba autora (turpmāk – pretendenta) radinieks, darījuma partneris likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē, tieši padotais darba vietā, pretendenta zinātnisko publikāciju līdzautors, promocijas darba vadītājs, konsultants, kā arī augstskolas noteiktas citas personas, kurām ir vai var būt personiskās vai mantiskās intereses attiecībā pret pretendentu (5.4. punkts). Kopīgas doktora studiju programmas ietvaros šī prasība attiecināma arī uz partneraugstskolu personālu, kas ir iesaistīts promocijas darba izstrādē vai saistīts ar to, piemēram, kā publikāciju līdzautors, promocijas darba konsultants u.tml. Tādējādi interešu konflikta novēršanas kritēriji tiek piemēroti vienoti visām kopīgas doktora studiju programmas īstenošanā iesaistītajām institūcijām.
Padome var tikt izveidota, lai tā darbotos pastāvīgi; šādā gadījumā tajā ir vismaz trīs pastāvīgi locekļi un padomes pilnvaru termiņš nepārsniedz sešus gadus (5.5. punkts).
Savukārt, ja padome tiek izveidota konkrēta promocijas darba novērtēšanai, tās pilnvaru termiņš ir līdz zinātnes doktora grāda piešķiršanas dienai vai saskaņā ar augstskolas noteikto kārtību, kādā piešķir zinātnes doktora grādu (5.6. punkts).
Projekta 6. punkts paredz, ka izveidojot promocijas padomi, augstskola nodrošina, ka padome var darboties klātienē, arī izmantojot tiešsaistes videokonferenci (attēla un skaņas pārraide reālajā laikā), ja padomes loceklis atrodas citā vietā un objektīvi nevar ierasties padomes sēdes norises vietā. Šādas normas iekļaušana projektā, nodrošina visās augstskolās vienotu kārtību attiecībā uz promocijas padomes darbību pēc tās izveides, ļauj racionālāk izmantot resursus un sekmē ārvalstu zinātnieku līdzdalību padomes darbībā.
[1] DORA – San Francisco Declaration on Research Assessment – tika pieņemta 2012. gadā (Declaration on Research Assessment, 2012). Tā aicina iestādes “neizmantot žurnālu ietekmes faktoru kā aizstājēju publikāciju kvalitātei” un uzsver, ka “pētnieku ieguldījums jāvērtē plašākā zinātniskajā, sabiedriskajā un kontekstuālajā ietvarā” (DORA, 2012). Sk. Declaration on Research Assessment (DORA). (2012). San Francisco Declaration on Research Assessment. https://sfdora.org/read/
[2] COARA – Coalition for Advancing Research Assessment – dibināta 2022. gadā Eiropas Komisijas iniciatīvā (European Commission, 2022), tās Agreement on Reforming Research Assessment aicina “atzīt dažādus pētniecības ieguldījuma veidus un rezultātus, tostarp atvērtās zinātnes prakses, sadarbības formu, pētniecības ietekmi uz sabiedrību un zinātnes kopienu”. Skat. līguma tekstu: European Commission. (2022). Agreement on Reforming Research Assessment. Coalition for Advancing Research Assessment (COARA). https://coara.eu/agreement/the-agreement-full-text/
Projekta I sadaļa “Vispārīgais jautājums” nosaka projektā ietverto noteikumu darbības jomu: tie attiecas uz promocijas darbu vadītājiem, promocijas padomes locekļiem un promocijas padomes izveidi.
Projekta II sadaļā “Pamatprasības promocijas darba vadītāja zinātniskajai un pedagoģiskajai kvalifikācijai” noteikts, ka promocijas darba vadītājs var būt persona, kas atbilst projekta 2. punktā noteiktajām zinātniskās kvalifikācijas pamatprasībām, proti, ir ieguvusi zinātnes doktora grādu un kurai pēdējo sešu gadu laikā ir pētniecības kompetence zinātnes nozarē vai nozarēs, kas atbilst vadāmā promocijas darba tēmai un ko apliecina zinātnisko pētījumu rezultāti, kā arī citi pētniecības kompetenci raksturojoši rādītāji. Ar pētniecības kompetenci ('kompetence' - lietpratība, plašas zināšanas, profesionāla pieredze, izpratne) tiek saprasta personas profesionālā gatavība un pierādīta spēja veikt patstāvīgus zinātniskos pētījumus attiecīgajā zinātnes nozarē vai nozarēs, kas saistītas ar promocijas darba tēmu, ko apliecina nozīmīgi zinātnisko pētījumu rezultāti, kā arī citi pētniecības kompetenci raksturojoši rādītāji. Pie šādiem rādītājiem var pieskaitīt, piemēram, zinātniskas publikācijas recenzējamos izdevumos, monogrāfijas, patentus, nozīmīgus konferenču ziņojumus, dalību starptautiskos vai nacionālos pētniecības projektos, piesaistīto pētniecības finansējumu, ieguldījumu jauno zinātnieku sagatavošanā, kā arī citus sasniegumus, kas specifiski attiecīgajai zinātnes nozarei vai nozarēm, tostarp atbilstoši atvērtās zinātnes principiem radītus rezultātus.
Tāpat noteikts, ka promocijas darba vadītājam jāatbilst arī projekta 3. punktā noteiktajām pedagoģiskās kvalifikācijas pamatprasībām, proti, viņam jābūt pierādāmai kompetencei studējošo, sākot no otrā cikla augstākās izglītības, pētniecības darbu vadīšanā, ņemot vērā attiecīgās zinātnes nozares vai nozaru specifiku.
Prasība, ka promocijas darba vadītājam jābūt pētniecības kompetencei vadāmā promocijas darba tēmai atbilstošajā zinātnes nozarē vai nozarēs, ir būtiska, jo tā apliecina vadītāja aktīvu zinātnisko darbību attiecīgajā zinātnes nozarē vai nozarēs, kas savukārt ir priekšnoteikums metodoloģiski pamatotai, ar zinātnes nozares vai nozaru attīstības tendencēs balstītai un akadēmiski kvalitatīvai promocijas darba izstrādes vadībai.
Projektā nav ietverti konkrēti kvantitatīvi rādītāji vai atsauces uz specifiskiem informācijas avotiem (piemēram, datubāzēm). Tā vietā izvēlēta kvalitatīva un daudzdimensionāla pieeja, kas ļauj augstskolām izvērtēt promocijas darba vadītāju atbilstību, ņemot vērā konkrētās zinātnes nozares vai nozaru īpatnības, starpdisciplinaritātes aspektus, kā arī akadēmiskā darba, tostarp pētniecības, kvalitāti un ietekmi ilgtermiņā. Šāda pieeja atbilst mūsdienu starptautiskajai praksei, kas arvien vairāk akcentē kontekstuālu un jēgpilnu akadēmiskā darba izvērtējumu, nevis mehānisku kvantitatīvu rādītāju piemērošanu, kas var deformēt izpratni par akadēmiskā darba kvalitāti un nenodrošina objektivitāti dažādu zinātnes nozaru salīdzinājumos.
Šāda dažādu zinātnes nozaru specifiku respektējoša pieeja nodrošina augstskolām iespēju profesionāli un pamatoti izvērtēt pretendenta atbilstību promocijas darba vadītāja pienākumu veikšanai, ņemot vērā savas institucionālās prioritātes, akadēmisko profilu un pētniecības attīstības virzienus, tādējādi stiprinot gan kvalitatīvu doktorantūras īstenošanu, gan augstskolas autonomiju.
Projekta 2.3. un 3.2. punkts paredz, ka augstskola, ja nepieciešams, var noteikt papildu pamatprasības promocijas darba vadītāja zinātniskās un pedagoģiskās kvalifikācijas novērtēšanai.
Nosakot citas pamatprasības promocijas darba vadītāja zinātniskajai kvalifikācija, augstskola var ievērot DORA (Sanfrancisko deklarācija par pētniecības novērtēšanu)[1] un CoARA (Koalīcija pētniecības novērtēšanas reformai)[2] principus, kas uzsver nepieciešamību izvērtēt pētnieku kompetenci daudzdimensionāli, kontekstualizēti un kvalitatīvi. Šie principi aicina pāriet no vienīgi kvantitatīvas pieejas (piemēram, publikāciju skaits vai žurnālu ietekmes indikatori) uz kvalitatīvu, proti, uz saturu un pētnieka ieguldījuma nozīmi vērstu izvērtēšanu. Ievērojot šos principus, augstskola var noteikt arī tādas prasības, kas aptver:
- pētniecības darba vai zinātniskās darbības rezultātu ietekmi ārpus akadēmiskās vides (piemēram, sabiedriskā, politiskā ietekme vai ietekme uz tautsaimniecības nozaru attīstību),
- atvērtās zinātnes praksi (open science), starpdisciplināru darbu,
- vai arī ieguldījumu pētniecības kopienas attīstībā (piemēram, aktīva doktorantu, maģistrantu vai jauno pētnieku konsultēšana un profesionālās attīstības veicināšana; nodrošina, ka pētījuma rezultāti ir pārbaudāmi un atkārtojami (caur metožu atklātību, datu pieejamību, atvērtu kodu publicēšanu u. taml.); datu koplietošana).
Projekta III sadaļā “Pamatprasības promocijas padomes locekļu kvalifikācijai” noteikts, ka promocijas padomes loceklis var būt persona, kura ir ieguvusi zinātnes doktora grādu un kurai ir par pēdējiem sešiem gadiem (vienotu pieeja ar 2.2. punktu, lai novērstu interpretācijas neskaidrību par vērtējamo periodu) pierādāma pētniecības kompetence promocijas darba tēmai atbilstošajās zinātnes nozarēs (projekta 4.2. punkts). (Šajā punktā lietotais jēdziens 'pētniecības kompetence' ir izprotams un apliecināms atbilstoši skaidrojumam, kas sniegts iepriekš anotācijā pie 2.2. punkta.) Šī prasība nodrošina, ka promocijas padomes locekļi var atbilstoši novērtēt aizstāvēšanai iesniegto promocijas darbu.
Vienlaikus, ievērojot projekta 4.3. punktu, augstskola, ja nepieciešams, var noteikt arī citas pamatprasības, kas ļauj papildināt izvērtēšanas ietvaru ar daudzdimensionāliem un kvalitatīviem kritērijiem, ievērojot arī iepriekšminētajos DORA un CoARA principos ietvertos pētniecības novērtēšanas pamatprincipus. Šāda normu sistēma nodrošina līdzsvaru starp precīzi definētiem, caurskatāmiem kritērijiem un augstskolas autonomijas īstenošanu, veicinot saskaņotu, kvalitatīvu un uz starptautiskām praksēm balstītu promocijas padomju darbību.
Promocijas darba vadītāja zinātniskās un pedagoģiskās kvalifikācijas, kā arī promocijas padomes locekļu kvalifikācijas atbilstības izvērtēšana ir augstskolas doktorantūras skolas atbildība. Novērtēšanas kārtību un iesaistīto personu sastāvu nosaka augstskola tās noteiktajā kārtībā. Augstskolas doktorantūras skolai promocijas darba vadītāja zinātniskās un pedagoģiskās kvalifikācijas, kā arī promocijas padomes locekļu kvalifikācijas atbilstības izvērtēšanas procesā ieteicams iesaistīt ne mazāk kā piecu personu ar zinātnes doktora grādu dalību, lai nodrošinātu izvērtējuma objektivitāti.
Projekta IV sadaļā “Pamatprasības promocijas padomes izveidei” noteikta kārtība, kādā tiek organizēta promocijas padomes (turpmāk – padomes) izveide, tās sastāvs un darbības nosacījumi. Projekta 5. punkts nosaka, ka padomes izveidi organizē augstskolas doktorantūras skola, ievērojot Augstskolu likuma normas, projektā ietvertos noteikumus un augstskolas noteikto kārtību. Ja akadēmiskā doktora studiju programma tiek īstenota kā kopīga studiju programma vai tiek īstenota kopīga doktorantūra, padomes izveide notiek arī atbilstoši līgumā (vienošanās) noteiktajai kārtībai.
Padome tiek veidota tajā zinātnes nozaru grupā, kas atbilst īstenojamās akreditētas akadēmiskās doktora studiju programmas ietvaros iegūstamajiem zinātnes doktora grādiem (5.1. punkts).
Padomes sastāvu nosaka augstskola, un tajā ir vismaz pieci locekļi, no kuriem trīs ir recenzenti. Visi padomes locekļi atbilst noteikumu 4. punktā noteiktajām prasībām. Lai nodrošinātu neatkarīgu promocijas darba novērtējumu, vismaz divi recenzenti ir citas (tostarp ārvalsts) akreditētas augstskolas vai zinātniskās institūcijas akadēmiskā personāla pārstāvji (5.2. punkts). Recenzentus padomes sastāvā iekļauj augstskolas noteiktajā kārtībā, kādā piešķir zinātnes doktora grādu (5.3. punkts).
Termins “citas (tostarp ārvalsts) akreditētas augstskolas vai zinātniskās institūcijas akadēmiskā personāla pārstāvis” projektā tiek lietots, lai norādītu personas institucionālo piederību citai, tostarp ārvalstī, akreditētai augstskolai vai zinātniskajai institūcijai, neatkarīgi no personas pilsonības vai dzīvesvietas. Projekts paredz iespēju piesaistīt recenzentus ar starptautisku pieredzi un skatījumu, tostarp Latvijas diasporas pārstāvjus, ja viņi atbilst noteiktajām kvalifikācijas prasībām un viņiem ir pierādāma pētniecības kompetence attiecīgajā zinātnes nozarē. Šāds regulējums nodrošina līdzsvarotu un kvalitatīvu recenzentu sastāvu, veicina promocijas darbu novērtēšanas kvalitāti un tās starptautisko dimensiju, kā arī saglabā iespēju augstskolai kā vienu no trim recenzentiem iekļaut savas institūcijas pārstāvi.
Lai novērstu interešu konflikta risku, noteikts, ka par recenzentu nedrīkst būt aizstāvēšanai iesniegtā promocijas darba autora (turpmāk – pretendenta) radinieks, darījuma partneris likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē, tieši padotais darba vietā, pretendenta zinātnisko publikāciju līdzautors, promocijas darba vadītājs, konsultants, kā arī augstskolas noteiktas citas personas, kurām ir vai var būt personiskās vai mantiskās intereses attiecībā pret pretendentu (5.4. punkts). Kopīgas doktora studiju programmas ietvaros šī prasība attiecināma arī uz partneraugstskolu personālu, kas ir iesaistīts promocijas darba izstrādē vai saistīts ar to, piemēram, kā publikāciju līdzautors, promocijas darba konsultants u.tml. Tādējādi interešu konflikta novēršanas kritēriji tiek piemēroti vienoti visām kopīgas doktora studiju programmas īstenošanā iesaistītajām institūcijām.
Padome var tikt izveidota, lai tā darbotos pastāvīgi; šādā gadījumā tajā ir vismaz trīs pastāvīgi locekļi un padomes pilnvaru termiņš nepārsniedz sešus gadus (5.5. punkts).
Savukārt, ja padome tiek izveidota konkrēta promocijas darba novērtēšanai, tās pilnvaru termiņš ir līdz zinātnes doktora grāda piešķiršanas dienai vai saskaņā ar augstskolas noteikto kārtību, kādā piešķir zinātnes doktora grādu (5.6. punkts).
Projekta 6. punkts paredz, ka izveidojot promocijas padomi, augstskola nodrošina, ka padome var darboties klātienē, arī izmantojot tiešsaistes videokonferenci (attēla un skaņas pārraide reālajā laikā), ja padomes loceklis atrodas citā vietā un objektīvi nevar ierasties padomes sēdes norises vietā. Šādas normas iekļaušana projektā, nodrošina visās augstskolās vienotu kārtību attiecībā uz promocijas padomes darbību pēc tās izveides, ļauj racionālāk izmantot resursus un sekmē ārvalstu zinātnieku līdzdalību padomes darbībā.
[1] DORA – San Francisco Declaration on Research Assessment – tika pieņemta 2012. gadā (Declaration on Research Assessment, 2012). Tā aicina iestādes “neizmantot žurnālu ietekmes faktoru kā aizstājēju publikāciju kvalitātei” un uzsver, ka “pētnieku ieguldījums jāvērtē plašākā zinātniskajā, sabiedriskajā un kontekstuālajā ietvarā” (DORA, 2012). Sk. Declaration on Research Assessment (DORA). (2012). San Francisco Declaration on Research Assessment. https://sfdora.org/read/
[2] COARA – Coalition for Advancing Research Assessment – dibināta 2022. gadā Eiropas Komisijas iniciatīvā (European Commission, 2022), tās Agreement on Reforming Research Assessment aicina “atzīt dažādus pētniecības ieguldījuma veidus un rezultātus, tostarp atvērtās zinātnes prakses, sadarbības formu, pētniecības ietekmi uz sabiedrību un zinātnes kopienu”. Skat. līguma tekstu: European Commission. (2022). Agreement on Reforming Research Assessment. Coalition for Advancing Research Assessment (COARA). https://coara.eu/agreement/the-agreement-full-text/
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
-
Apraksts
Projekta nepieciešamību pamatojošie pētījumi/izvērtējumi ir jau sniegti 2024. gada 14. marta likuma "Grozījumi Augstskolu likumā" anotācijas 1. sadaļā
https://titania.saeima.lv/LIVS14/SaeimaLIVS14.nsf/0/00D5FB2420D688F1C2258918002757C7?OpenDocument
https://titania.saeima.lv/LIVS14/SaeimaLIVS14.nsf/0/00D5FB2420D688F1C2258918002757C7?OpenDocument
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- studenti
- promocijas darbu vadītāji, promocijas padomes locekļi, recenzenti, doktoranti, promocijas darbu autori
Ietekmes apraksts
Projektā noteiktās prasības būs attiecināms uz augstāk minētajām fiziskām personām.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Kultūras ministrija, Augstākās izglītības iestādes (zinātnes universitātes)Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Darba grupa/domnīca
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Skat. "Viedokļu apkopojums"
6.4. Cita informācija
Projekta izstrādē piedalījās darba grupa, kuras sastavā bija- zinātnes universitāšu un Kultūras ministrijas pārstāvji. Tiešsaistes diskusijas par projektu tika organizētas, sākot ar 2024. gada 6. decembri, un notika ik pēc divām nedēļām. Pēdējā tiešsaistes diskusija ar zinātnes universitāšu un Kultūras ministrijas pārstāvjiem par projektu notika 2025. gada 10. martā. Projekts tika pilnveidots, ņemot vērā pirms diskusijas, kā arī tās laikā saņemtos diskusijas dalībnieku priekšlikumus. Visu augstskolu, kas īsteno doktorantūru, pārstāvji ar projektu varēja iepazīties un izteikt viedokli sabiedrības līdzdalības procesa laikā TAP vietnē 06.05.–20.05.2025..
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- augstskolas, kas īsteno akadēmiskās doktora studiju programmas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts netieši ietekmē Nacionālā attīstības plāna 2021.–2027. gadam prioritāti "Zināšanas un prasmes personības un valsts izaugsmei", jo atbilst tās rīcības virzienam "Zinātne sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai". Projektā noteiktās pamatprasības attiecībā uz kvalifikāciju personām, kas iesaistītas akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā, ceļ doktorantūras kvalitāti un veicina cilvēkkapitāla attīstību augstākajā izglītībā un zinātnē, tādējādi sekmējot attiecīgās prioritātes mērķu sasniegšanu.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts var pozitīvi ietekmēt akadēmiskā personāla atjaunotni un sniegt darba iespējas jaunajiem zinātniekiem, tādējādi sekmējot nodarbinātību un mobilitāti augstākās izglītības un zinātnes sektorā.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts nosaka pamatprasības attiecībā uz kvalifikāciju personām, kuras vada promocijas darbus vai piedalās promocijas padomēs kā locekļi, tādējādi veidojot nosacījumus konkrētu akadēmiskā darba funkciju veikšanai.
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
