Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
21-TA-135: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 17. decembra noteikumos Nr. 1524 "Noteikumi par valsts atbalstu lauksaimniecībai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 24. augusta protokollēmuma Nr. 57 52. §, Ministru kabineta 2021. gada 2. novembra protokollēmuma Nr. 73 26. §, kā arī atbilstoši likumam "Par valsts budžetu 2022. gadam", Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 „Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai” valsts atbalstam subsīdiju veidā paredzētais finansējums 2022. gadā ir 38 760 490 euro, no kuriem Ministru kabineta 2013. gada 17. decembra noteikumu Nr. 1524 "Noteikumi par valsts atbalstu lauksaimniecībai" (turpmāk - noteikumi Nr. 1524) finansēšanai paredzēti 8 760 490 euro.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir sadalīt 2022. gadam paredzēto finansējumu 8 760 490 euro apmērā lopkopības un augkopības attīstībai, starptautiskai un savstarpējai sadarbībai, tirgus veicināšanai, dalībai nacionālās pārtikas kvalitātes shēmās, lauksaimniecības nozares profesionālo izglītības programmu pilnveidošanai un iepriekšējā gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansēšanai.
Salīdzinot ar 2021. gadu finansējums noteikumu Nr. 1524 pasākumiem ir palielināts par 40 000 euro, jo piešķirti papildu līdzekļi mazpulku darbības veicināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
15.02.2022.
Pamatojums
Noteikumu projekts nosaka atbalsta pasākumus, kas tiek īstenoti ar 2022. gada 1. janvāri.
Lai nodrošinātu minēto, iesniegumus par atbalsta pasākumiem paredzēts iesniegt no 2022. gada 1. marta.
Ja jautājums netiks izskatīts steidzami, pretendentiem nebūs iespējas laikus iepazīties par atbalsta saņemšanas nosacījumiem un sagatavot iesniegumu atbalsta saņemšanai līdz 2022. gada 1. martam.
Lai pretendenti laikus varētu iepazīties ar noteikumu redakciju un sagatavoties iesniegumu iesniegšanai, noteikumu projekta spēkā stāšanās paredzēta divas nedēļas pirms minētā iesniegumu iesniegšanas termiņa.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik spēkā ir noteikumi Nr. 1524, kuros noteikti atbalsta pasākumi, atbalsta apmērs, piešķiršanas kārtība un kritēriji kārtējā gadā.  
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 “Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai” valsts atbalstam subsīdiju veidā 2022. gadam paredzētais finansējums ir 8 760 490 euro, nepieciešams to sadalīt pa atbalsta pasākumiem.
Risinājuma apraksts
1. Ņemot vērā līdzšinējo pasākumu efektivitāti, valsts atbalsta līmeni un valsts ekonomisko situāciju, lauksaimniekiem valsts atbalsts ļoti būtisks ir jomās, kas stimulētu lauksaimnieka dzīvotspēju un konkurētspēju, tāpēc saskaņā ar noteikumu projekta 1. punktu pieejamais finansējums novirzīts šādiem pasākumiem:
1) lopkopības attīstībai – 5 968 422 euro;
2) augkopības attīstībai – 901 328 euro;
3) starptautiskai un savstarpējai sadarbībai – 588 312 euro;
4) tirgus veicināšanai – 384 782 euro;
5) pārtikas kvalitātes shēmām – 477 274 euro;
6) lauksaimniecības nozares profesionālo izglītības programmu pilnveidošanai – 30 000 euro;
7) iepriekšējā gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansēšanai – 410 372 euro.

2022. gadā uz atbalsta saņemšanu var pretendēt fiziska vai juridiska persona.
2. Salīdzinot ar 2021. gadu finansējums palielināts atbalsta pasākumam "Lopkopības attīstībai" - par 25 364 euro, attiecīgi palielinājums skar šādus apakšpasākumus:
1)  atbalsts "Dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistra uzturēšanai un piena šķirņu govju un kazu virspārraudzības nodrošināšanai" finansējums palielināts par 80 000 euro. Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (ES) 2016/429 (2016. gada 9. marts) par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā (“Dzīvnieku veselības tiesību akts”) ir jāpārstrādā Lauksaimniecības datu centra pārziņā esošais zirgu reģistrs un novietņu reģistrs, paredzot iespēju izdrukāt dažāda veida zirgu pases, reģistrēt arī briežus, kamieļus un lamas, kā arī iespēju reģistrēt visas darbības objektos, kas skar lopkopību. Minētās izmaksas veidojas no atbalsta palielinājuma par 0,03 euro trijās noteikumu Nr.1524 99. punkta pozīcijās (detalizētāk turpmāk anotācijā);
2) atbalsts "Lauksaimniecības dzīvnieku ģenētisko resursu saglabāšanai" finansējums palielināts par 24 990 euro, jo 2022. gadā lauksaimniecības dzīvnieku īpašnieki pirmo reizi atbalstu saņems arī par Latvijas ardeņu un Latgales rikšotāju šķirņu zirgiem. Tāpat visi vietējo šķirņu dzīvnieku īpašnieki 2022. gadā saņems nedaudz lielāku atbalsta likmi kā 2021. gadā.
Papildus no 2022. gada pasākumā "Lopkopības attīstībai" paredzēts jauns apakšpasākums: atbalsts "Lauksaimniecības dzīvnieku gēnu bankas darbības nodrošināšanai". Tam paredzētais finansējums ir 20 000 euro.
Tomēr atsevišķos pasākuma "Lopkopības attīstībai" apakšpasākumos finansējums ir samazināts:
1) "Ciltsdarba pasākumiem piensaimniecības nozarē" – par 40 000 euro, jo šajā atbalsta pasākumā no 2021. gada finansējums lineārajai vērtēšanai tiek piešķirts tikai daļai govju (ciltsdarba dzīvniekiem), tādējādi veidojas neizmantoti finanšu līdzekļi;
2) "Ciltsdarba pasākumiem cūkkopības nozarē" - par  37 000  euro, jo cūku skaits pēc stāvokļa 2021. gada 1. jūlijā, salīdzinot ar 2020.gada 1. jūliju, samazinājies par 7%, un šajā atbalsta pasākumā 2021. gadā izveidojušies neizmantoti finanšu līdzekļi;
3) "Dzīvnieku darbspēju un ģenētiskās kvalitātes popularizēšanas pasākumiem" - par 22 626 euro. Pēdējo gadu tendence liecina, ka organizācijas neizmanto visu piešķirto finansējumu. Tā kā no pieejamajiem budžeta līdzekļiem bija nepieciešams rast finansējumu iepriekš minētā dzīvnieku un novietņu reģistra pārstrādāšanai, kā arī Lauksaimniecības dzīvnieku gēnu bankai, tad popularizēšanas pasākumiem 2022. gadā paredzēts nedaudz mazāks kopējais finansējums.
3. 2022. gadā no budžeta apakšprogrammā 21.01.00 “Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai”  piešķirts papildu finansējums 40 000 euro apmērā, kas paredzēts mazpulku darbības veicināšanai. Šis finansējums pretendentam tiks piešķirts no pasākuma "Starptautiskai un savstarpējai sadarbībai".
Sākotnēji, izvērtējot un pārdalot 2022. gadā nepieciešamo finansējumu tiem pasākumiem, kam tas ir prioritārs, pasākumā "Starptautiskai un savstarpējai sadarbībai" finansējums tika samazināts par 100 euro (no 548 412 euro līdz 548 312 euro), lai  visu atbalsta pasākumu kopējais finansējums nepārsniegtu pieejamo finansējumu. Atbilstoši papildus piešķirtajiem 40 000 euro, kopējais finansējums pasākumā "Starptautiskai un savstarpējai sadarbībai" attiecīgi palielināts un kopā 2022. gadā ir 588 312 euro. 120 512 euro no šī finansējuma paredzēts tehniskajam atbalstam, bet pārējais finansējums 467 800 euro apmērā paredzēts dažādām biedrībām:
- 241 700 euro nevalstiskajai organizācijai, kas apvieno citas nevalstiskās organizācijas (noteikumu Nr. 1524 180. punkts);
- 40 000 euro nevalstiskajai organizācijai, kas apvieno pārtikas pārstrādes nozares biedrības un nodibinājumus, kā arī ražošanas uzņēmumus pārtikas pārstrādes jomā (noteikumu Nr. 1524 182.2 punkts);
- 4500 euro biedrībai, kas apvieno dažādu jomu zinātniekus (noteikumu Nr. 1524 180.8 punkts);
- 40 000 euro biedrībai, kas apvieno mazpulkus (noteikumu Nr. 1524 180.10 punkts);
- no savstarpējai sadarbībai paredzētā finansējuma  467 800 euro atskaitot iepriekš uzskaitītajām organizācijām paredzēto finansējumu, noteikumu Nr. 1524 176. punktā minētajām daudznozaru nevalstiskajām lauksaimnieku organizācijām kopējais finansējums ir 141 600 euro. 176. punktā minētās organizācijas var saņemt līdz 25 000 euro katra, un, ja pieprasījums pārsniedz pieejamā finansējuma apjomu, atbalstu proporcionāli samazina atbilstoši noteikumu Nr. 1524 179.2.1. apakšpunktā noteiktajam.
4. Salīdzinot ar 2021. gadu finansējums nedaudz samazināts šādiem atbalsta pasākumiem:
1) "Dalībai pārtikas kvalitātes shēmās" – par 5000 euro, jo daļa pretendentu būs pārsnieguši noteikumos Nr. 1524 noteikto piecu gadu laikposmu, kad var saņemt atbalstu, tādējādi šie pretendenti vairs nebūs atbilstoši atbalsta saņemšanas nosacījumiem;
2) "2021. gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansējumam" – par 20 264 euro, jo šajā atbalsta pasākumā izveidojušies neizmantoti finanšu līdzekļi.
Problēmas apraksts
Izstrādājot 2021. gada atbalsta nosacījumus, ir ieviesusies kļūda noteikumu Nr. 1524 9. punktā. Tā kā 2021. gadā klāt nāca viens atbalsta pasākums, mainījās noteikumu Nr. 1524 2.6. apakšpunkta numerācija, tādējādi ir jālabo 9. punktā iekļautā atsauce uz šo apakšpunktu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 1524 9. punktā labota atsauce, aizstājot 2.6. apakšpunktu ar 2.7. apakšpunktu.
Problēmas apraksts
Laboratorijām atbalsts saistībā ar pārraudzības analīzēm paredzēts gan par pārraudzības un snieguma pārbaudes analīžu veikšanu (0,47 euro par analīzi), gan par datu ievadi, apstrādi un nosūtīšanu (0,14 euro). 
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 1524 18.3.2.1. apakšpunktā palielināts atbalsts par pārraudzības un snieguma pārbaudes analīzēm (0,48 euro par analīzi), jo dārgāku reaģentu un pārējo izmaksu dēļ analīžu izmaksas ir palielinājušās. Ņemot vērā to, ka kopējās izmaksas par pārraudzības un snieguma pārbaudes analīzēm palielinājušās par 0,01 euro, 18.3. apakšpunkta ievaddaļā precizēts kopējais atbalsts, 0,87 euro aizstājot ar 0,88 euro.
Problēmas apraksts
Pašlaik noteikumu Nr. 1524 31.3. apakšpunktā noteikts, ka atbalstu DNS analīzēm liellopu gaļas ražošanas nozarē piešķir tikai par buļļu mātēm. Tomēr būtu lietderīgi šādas analīzes veikt arī citiem ciltsgrāmatā uzņemamiem dzīvniekiem, jo ciltsdarbā dzīvnieka izcelsmes ticamība ir ļoti būtiska un ļauj pareizi plānot ganāmpulka atjaunošanu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 1524 31.3. apakšpunkts precizēts, ļaujot saņemt atbalstu par visiem ciltsgrāmatā uzņemamiem dzīvniekiem, kam veiktas DNS analīzes dzīvnieku izcelsmes pārbaudei.
Problēmas apraksts
Pašlaik pasākumā "Atbalsts dzīvnieku darbspēju un ģenētiskās kvalitātes popularizēšanas pasākumiem" vienai lopkopības nozares organizācijai paredzētā atbalsta apjoms ir 23 356 euro. Tā kā 2022. gadā kopējais finansējums šim pasākumam ir samazināts, arī vienas organizācijas maksimālā atbalsta slieksnis ir jāsamazina.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 1524 96.2 punktā vienai organizācijai paredzētais atbalsta apjoms 2022. gadā noteikts 21 090 euro apmērā.
Problēmas apraksts
Kā jau iepriekš minēts, Eiropas Savienības dalībvalstīm no 2021. gada 21. aprīļa jāpiemēro Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (ES) 2016/429 (2016. gada 9. marts) par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā (“Dzīvnieku veselības tiesību akts”) noteiktās prasības. Attiecīgi ir jāveic uzlabojumi arī Lauksaimniecības datu centra dzīvnieku un novietņu reģistrā.
Risinājuma apraksts
Lai segtu Lauksaimniecības datu centram izdevumus, kas rodas strādājot ar reģistru pilnveidošanu, par 0,03 euro ir palielināts atbalsts trijās pozīcijās: 
99.1. apakšpunktā no 0,075 euro līdz 0,105 euro palielināts atbalsts par katru datubāzē reģistrētu liellopu un zirgu;
99.2. apakšpunktā no 0,033 euro līdz 0,063 euro palielināts atbalsts par katru datubāzē reģistrētu aitu, kazu un cūku;
99.4. apakšpunktā no 0,17 euro līdz 0,20 euro palielināts atbalsts par katru datubāzē reģistrētu novietni.
Problēmas apraksts
Līdz šim atbalsts noteikumu Nr. 1524 ietvaros tika paredzēts tikai augu gēnu bankas darbības nodrošināšanai. Kopš 2018. gada 7. novembra atbilstoši Dzīvnieku audzēšanas un ciltsdarba likuma 7. pantam Latvijas Lauksaimniecības universitātei (turpmāk- LLU) deleģēta Lauksaimniecības dzīvnieku un vietējo šķirņu mājas (istabas) dzīvnieku gēnu bankas uzturēšana. Pašlaik gēnu banka tiek uzturēta LLU Biotehnoloģiju zinātniskās laboratorijas ietvaros. Savukārt pētniecībā gēnu bankas materiālu izmanto LLU Dzīvnieku zinātņu institūta pētnieki, kas ir arī noslēguši līgumu ar Eiropas gēnu banku tīklu (EUGENA) un nosūtījuši tam informāciju par Latvijā gēnu bankā iekļautā bioloģiskā materiāla krājumiem. Arī turpmāk plānota sadarbība starptautiskā līmenī.
Papildu finansējums no valsts atbalsta gēnu bankas uzturēšanai līdz šim nav paredzēts un LLU nodrošina dzīvnieku gēnu bankas uzturēšanu no sava budžeta līdzekļiem. Tomēr, ņemot vērā to, ka LLU budžets ir ierobežots, gēnu bankas uzturēšanai LLU var novirzīt minimālus līdzekļus, ar kuriem ir ierobežotas arī gēnu bankas  attīstības iespējas. Gēnu bankas personāla darba samaksai periodā no 2019. gada līdz 2021. gadam novirzīti 11 294 euro. Šāds atalgojums neļauj piesaistīt zinošus speciālistus. Lai nodrošinātu gēnu bankas pilnvērtīgu darbību ir nepieciešams darbinieks, kas ne vien vadītu gēnu banku, bet arī būtu tiešā sasaistē ar Eiropas gēnu banku. Tomēr lielāks finansējums pašlaik LLU budžetā nav pieejams.
Lai nodrošinātu gēnu bankas darbību, LLU no pašu līdzekļiem nodrošina reaģentu un cita nepieciešamā inventāra iegādi, 2021. gadā šīm izmaksām novirzot 3869 euro. Papildus LLU cenšas piesaistīt finansējumu caur zinātnes projektiem, tomēr šāds finansējums nav pastāvīgs un paredzams, tādējādi ilgtermiņā attīstību plānot ar šāda veida finansējumu ir sarežģīti.
Iepriekšminētie LLU budžeta līdzekļi nodrošina gēnu bankas uzturēšanu, tomēr, lai veicinātu gēnu bankas attīstību un integritāti Eiropas gēnu bankā EUGENA ir nepieciešamas papildu finansējums materiāli tehniskās bāzes pilnveide, iekārtu nomaiņa un iegāde, kā arī reaģentu iegādei,  kas nodrošinātu esošā ģenētiskā materiāla augstvērtīgu uzglabāšanu un papildināšanu, kā arī kvalitatīvu informācijas uzkrāšanu.
Papildus jāņem vērā, ka pēdējā laikā būtiski pieauguši dažādi komunālie maksājumi:
- jau 2021. gadā ūdens izmaksas bija par 25 % lielākas kā 2020. gadā un 2019. gadā;
- elektrības patēriņa izmaksas (nerēķinot dziļās sasaldēšanas kelvinatoru darbību) 2021. gadā bija par 35 % lielākas nekā 2020. gadā un 2019. gadā;
- siltumapgādes izmaksas par 2021. gadu gēnu bankā bija par 90% lielākas nekā 2019. gadā.
Ņemot vērā iepriekš minēto gēnu bankas uzturēšanai ir būtiski piesaistīt papildu finansējumu, lai būtu nodrošināta tās darbības nepārtrauktība un tālāka attīstība.
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr. 1524 papildināti ar jaunu 2.15. apakšnodaļu, kurā iekļauti nosacījumi atbalsta saņemšanai pasākumā "Atbalsts lauksaimniecības dzīvnieku gēnu bankas darbības nodrošināšanai". Tā kā noteikumi Nr. 1524 ir paredzēti lauksaimniecības attīstībai, atbalsts nav paredzēts par mājas (istabas) dzīvniekiem.
129.12 punktā noteikts, kādiem pasākumiem atbalsts paredzēts (atbilstoši tam, kādi uzdevumi gēnu bankai noteikti normatīvajos aktos par lauksaimniecības dzīvnieku un vietējo šķirņu mājas (istabas) dzīvnieku gēnu bankas uzturēšanas kārtību). Svarīgi ir, lai bioloģiskais materiāls tiktu ne vien uzglabāts, bet arī lai tas tiktu reģistrēts un aprakstīts. Tāpat svarīgi ir uzturēt datubāzi, lai par visiem paraugiem un to donordzīvniekiem būtu zināma visa pieejamā informācija. Būtiska ir arī informācijas ievietošana internetā, lai nozares speciālistiem un interesentiem būtu pieejami kontakti un cita aktuālā informācija attiecībā uz gēnu banku.
Darba procesā ir jāsadarbojas ar šķirnes lauksaimniecības dzīvnieku audzētāju organizācijām, kas vislabāk pārzina Latvijā audzēto dzīvnieku populāciju, un sadarbojas ar attiecīgo šķirņu audzētājiem. Tāpat, kā jau minēts, svarīga ir arī sadarbība starptautiskā līmenī, jo ir svarīgi gūt citu valstu pieredzi par to, kādā veidā tiek organizēts gēnu banku darbs, jo tas ietver daudzus dažādus risināmus jautājumus - sākot no paraugu savākšanas, pieņemšanas, analizēšanas un uzglabāšanas, kā arī jautājumu par uzglabāto paraugu tālākas izmantošanas  pieejamību pētniekiem. Tādēļ noteikumu projektā paredzēts atbalsts sadarbībai ar dažādām institūcijām.
129.13 punktā noteiktas atbalsta attiecināmās izmaksas. Tā kā pieejamais finansējums ir salīdzinoši neliels, pašlaik atbalsts paredzēts tikai par pamata izmaksām, bez kurām gēnu bankas uzturēšana nav iespējama. 
129.14 punktā noteikts, ka pretendents veicamos pasākumus un izdevumu tāmi saskaņo ar Zemkopības ministriju, jo gēnu banku joma ir specifiska, un tādēļ nepieciešama atbilstošu ekspertu iesaiste. Pašlaik tieši Zemkopības ministrijas speciālisti ir kā nacionālie koordinatori par ģenētiskajiem resursiem, tostarp arī par gēnu banku, gan pasaules, gan Eiropas līmenī (iesaistoties Eiropas reģionālā ģenētisko resursu koordinācijas centra (ERFP) darbību). 
129.15 un 129.16 punktā noteikts procentuālais atbalsta apjoms, ko Lauku atbalsta dienests piešķir pretendentam pēc lēmuma pieņemšanas, starppārskata saņemšanas un gala pārskata saņemšanas, kā arī termiņu, kas jāievēro atbalsta pretendentam, iesniedzot starppārskatu un gala pārskatu. 
Problēmas apraksts
Pašlaik 3.5. apakšnodaļā iekļautajā pasākumā "Atbalsts selekcijas materiāla novērtēšanai, lai ieviestu integrētās un bioloģiskās lauksaimniecības kultūraugu audzēšanas tehnoloģijas" nav iekļautas degvielas izmaksas, kaut gan pasākuma veiksmīgai īstenošanai tās ir būtiskas.
Risinājuma apraksts
Lai precizētu attiecīgā pasākuma attiecināmās izmaksas, noteikumu Nr. 1524 157. punkta ievaddaļā ir iekļauta atsauce uz regulas Nr. 702/2014 31. panta 6. punktu, kā arī punkts papildināts ar 157.7. apakšpunktu, kas attiecināmajās izmaksās iekļauj arī degvielas izmaksas.
Papildus 3.5. apakšnodaļā precizēts 155. punkts, atbilstoši pasākuma nosaukumam arī pasākuma mērķī iekļaujot atsauci uz bioloģisko lauksaimniecību.
Problēmas apraksts
1) Noteikumu Nr. 1524 4.2. apakšnodaļas "Atbalsts lauku un lauksaimnieku biedrību un nodibinājumu savstarpējās sadarbības veicināšanai un dalībai starptautiskajās organizācijās" 180. punktā ir noteikts atbalsta apmērs nevalstiskajai organizācijai, kas apvieno citas nevalstiskās organizācijas. Tomēr 2022. gadā organizācijām ir paredzams ļoti intensīvs darbs - organizācijas līdzdarbojas Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģiskā plāna izstrādē 2023. - 2027. gadam. Tāpat 2022. gadā atbilstoši jaunā plānošanas perioda regulējumam būs jāpārstrādā liela daļa Ministru kabineta noteikumi, un to saskaņošanā ir jāiesaistās arī nevalstiskajām organizācijām.
2) 182.8 punktā ir nepieciešams precizēt pretendenta atbilstības nosacījumus. Pašlaik nav nepieciešams atbalsts zinātnisko pētījumu datubāzes uzturēšanai, jo to veic Latvijas Lauksaimniecības universitāte sava budžeta ietvaros. Tomēr finansējums zinātniekus apvienojošai biedrībai ir būtisks, lai veicinātu zinātnes attīstību lauksaimniecības jomā Latvijā.
3) Lauksaimniecība Latvijai ir stratēģiski nozīmīga nozare, tāpēc ir būtiski veicināt bērnu un jauniešu iesaisti ar lauksaimniecību saistītās aktivitātēs, lai bērniem un jauniešiem būtu interese turpināt izglītību un strādāt šajā nozarē.Tā kā 2022. gadā no budžeta apakšprogrammā 21.01.00 “Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai”  piešķirts papildu finansējums 40 000 euro apmērā, kas paredzēts mazpulku darbības veicināšanai, pasākumā "Atbalsts lauku un lauksaimnieku biedrību un nodibinājumu savstarpējās sadarbības veicināšanai un dalībai starptautiskajās organizācijās" ir nepieciešams iekļaut nosacījumus šī atbalsta saņemšanai. 
Biedrība “Latvijas Mazpulki” ir lielākā nevalstiskā bērnu un jauniešu organizācija Latvijā. Mazpulku ideja pirms 90 gadiem ir pārņemta no Amerikas Savienotajām Valstīm, un organizācijas mērķis ir rosināt bērnu un jauniešu interesi par saimniekošanu laukos, mudinot bērnus uzņemties atbildību par savu dārzu vai ganāmpulku, veikt praktiskus pētījumus lauksaimniecībā, uzlabojot saimniekošanas efektivitāti. Mazpulkos šobrīd darbojas ap 2000 mazpulcēnu 137 vietējos mazpulku klubos, un Latvijas Mazpulki ik gadu īsteno vairāk kā 10 nacionāla un reģionāla mēroga pasākumus (konferences, nometnes, jauniešu forumus), vismaz 10 dažāda veida seminārus un simtiem vietēja mēroga iniciatīvas. 2018.gadā biedrība "Latvijas Mazpulki" ir saņēmuši Izglītības un zinātnes ministrijas balvu kā aktīvākā jaunatnes organizācija, kura veica darbu ar jauniešiem nacionālā mērogā. Biedrība "Latvijas Mazpulki" caur īpaši izstrādātām neformālās izglītības programmām mudina bērnus un jauniešus īstenot savus individuālos projektus lauksaimniecības, amatniecības, novadpētniecības nozarē. Ik gadu mazpulkos tiek īstenoti 800 – 1000 individuālie projekti. 
4) Dažkārt ir situācijas, kad atbalsta pretendenti izlieto piešķirto atbalstu atšķirīgi no izdevumu tāmē norādītā, un tikai pēc tam iesniedz precizēto tāmi Lauku atbalsta dienestā. 
Risinājuma apraksts
1) Noteikumu Nr. 1524 180. punktā pa 13 300 euro palielināts finansējums nevalstiskajai organizācijai, kas apvieno citas nevalstiskās organizācijas. Tādējādi kopējais finansējums šai organizācijai noteikts 241 700 euro apmērā.
2) 182.8 punktā noteikts, ka atbalsts pienākas biedrībai, kas apvieno dažādu jomu zinātniekus un nosaka prioritāros pētniecības virzienus fundamentālajā un pielietojamajā zinātnē. Ir būtiski, ka zinātnieki kopīgi izvērtē sasniegto, sadarbojas un organizē konkursus, tādējādi veicinot arī jauno zinātnieku iesaisti zinātnē un pētniecībā.
3) Noteikumu Nr. 1524 4.2. apakšnodaļa papildināta ar 182.10 punktu, kurā noteikti atbalsta pretendenta nosacījumi papildus piešķirtā 40 000 euro finansējuma apguvei. 182.12 un 182.13 punktā noteikts procentuālais atbalsta apjoms, ko Lauku atbalsta dienests piešķir pretendentam pēc lēmuma pieņemšanas, starppārskata saņemšanas un gala pārskata saņemšanas, kā arī termiņi, kas jāievēro atbalsta pretendentam, iesniedzot starppārskatu un gala pārskatu. 
4) Noteikumi Nr. 1524 papildināti ar 182.14 punktu, kas nosaka, ka atbalsta pretendentiem ir jāsaskaņo izdevumu tāme ar Zemkopības ministriju visos gadījumos, kad grozījumi kādā no tāmes pozīcijām pārsniedz 10 procentus.
Problēmas apraksts
Pašlaik noteikumu Nr. 1524 193. punkts paredz, ka Lauku atbalsta dienests slēdz līgumu ar institūtu. Tomēr attiecībā uz citiem atbalsta pasākumiem noteikts, ka Lauku atbalsta dienests pieņem lēmumu. Tāpēc būtu lietderīgi šādu regulējumu ieviest arī attiecībā uz šo atbalsta pasākumu. 
Risinājuma apraksts
193. punkts precizēts nosakot, ka Lauku atbalsta dienests mēneša laikā pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu vai par atteikumu piešķirt atbalstu. Vienlaikus gan šajā punktā, gan citos noteikumu Nr. 1524 punktos (129.15, 134., 142., 162.1., 182.12 un 225.12 punktā) precizēts, ka noteiktās normas attiecas uz lēmumu par atbalsta piešķiršanu.
Problēmas apraksts
Pašlaik gan noteikumu Nr. 1524 223.3., gan 223.4. apakšpunktā ir noteiktas prasības attiecībā uz atbalsta pretendenta ieņēmumus apliecinošiem dokumentiem
Risinājuma apraksts
Lai attiecībā uz visiem atbalsta pretendentiem būtu vienotas prasības, 223.3. apakšpunktā iekļauta atsauce uz 220. punktā minētajiem atbalsta pretendentiem, savukārt 223.4. apakšpunkts svītrots.
Problēmas apraksts
2021. gadā tika ieviests jauns atbalsta pasākums "Atbalsts lauksaimniecības nozares profesionālās izglītības programmu pilnveidošanai". Īstenojot šo pasākumu tika konstatēts, ka nepieciešami precizējumi tā aprakstā, kā arī attiecināmajās izmaksās.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 1524 225.10 punkta ievaddaļa papildināta, nosakot, ka atbalstu piešķir arī par administratīvajām izmaksām. 225.105. apakšpunkts papildināts, paredzot atbalstu par digitālo bibliotēku, kas būtu ļoti nozīmīgs rīks profesionālās izglītības pilnveidē. Noteikumu 225.10 punkts papildināts ar 225.10 6. apakšpunktu, paredzot, ka atbalstu piešķir par lauksaimniecības profesiju popularizēšanu un skolu jauniešu informēšanu. Tas ir ļoti būtiski, jo profesionālās skolas pēdējos gados saskaras ar jauniešu samazinātu interesi par lauksaimniecības profesijām. Savukārt lauksaimniekiem ir grūtības atrast darbiniekus, kam ir attiecīgās specialitātes izglītība.
Problēmas apraksts
1) 45. pielikuma XI sadaļas 73., 74. un 75. punktā nosauktas augu sugas un to izmaksas šķirnes identitātes pārbaudei.
2) 45. pielikuma XIII sadaļā nosauktas to augu sugas, kuru sēklas paredzēts sagatavot nodošanai Svalbāras sēklu glabātavā. Tā kā 2021. gadā uz Svalbāru jau tika nogādātas daļa sēklu, šis augu sugu saraksts ir jāprecizē.
Risinājuma apraksts
1) Tā kā šīs sugas var mainīties un ik gadu sēklaudzēšanā parādās kāda jauna suga, 45. pielikuma XI. sadaļas 73., 74. un 75. punktā augu sugas aizstātas ar augu sugu grupām.
2) 45. pielikuma XIII. sadaļā precizēts augu sugu saraksts un vienību skaits, par kurām plānots atbalsts.
Problēmas apraksts
Pašlaik noteikumu Nr. 1524 10.1 punktā noteikts, ka atbalstu atmaksā atbilstoši Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulas (EK) Nr.  794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai noteiktajam.
Tā kā komercdarbības atbalsta kontroles likumā ir stājušies spēkā grozījumi, un minētā likuma IV un V nodaļa paredz atbalsta sniedzēja pienākumu nodrošināt nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanu, 10.1 punkta redakciju nepieciešams precizēt atbilstoši jaunajam regulējumam.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 1524 10.1 punkts precizēts, nosakot, ka atbalstu atmaksā kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu
  • Personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecības produktu pārstrādi
Ietekmes apraksts
Daļa no fiziskajām personām ir tiešie atbalsta saņēmēji (piemēram, pasākumā "Atbalsts pārtikas kvalitātes shēmām"), bet daļa ir gala labuma guvēji (piemēram, pasākumā "Atbalsts ciltsdarbam un dzīvnieku audzēšanai" lauksaimniecības dzīvnieku audzētāji saņem subsidētu pakalpojumu). 
Juridiskās personas
  • Personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu
  • Nevalstiskās organizācijas
  • Zinātniskās iestādes un biedrības (Latvijas Lauksaimniecības universitāte, Agroresursu un ekonomikas institūts, Dārzkopības institūts, Nacionālais Botāniskais dārzs Latvijas Valsts mežzinātnes institūts “Silava”, Latvijas Lauksaimniecības un meža zinātņu akadēmija)
  • Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs
  • Personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecības produktu pārstrādi
Ietekmes apraksts
Lielākā daļa no juridiskajām personām ir tiešie atbalsta saņēmēji, bet daļa ir gala labuma guvēji (piemēram, pasākumā "Atbalsts ciltsdarbam un dzīvnieku audzēšanai" lauksaimniecības dzīvnieku audzētāji saņem subsidētu pakalpojumu). 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsta pasākumi veicina nodarbinātību un ražošanu laukos, kas pozitīvi ietekmē valsts makroekonomiskos rādītājus.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Atbalsta pasākumi veicina kvalitatīvas lopkopības un augkopības produkcijas ražošanu, kas labvēlīgi ietekmē konkurētspēju.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Liela daļa atbalsta saņēmēju un gala labumu guvēji ir mazie un vidējie uzņēmumi, tādējādi atbalsts ietekmē šos uzņēmumus.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Atbalsts ciltsdarbam un dzīvnieku audzēšanai, kā arī atbalsts kvalitatīvu sēklu selekcijai augkopībā sniedz būtisku ieguldījumu saimniecību saražoto gala produktu kvantitatīvajos un kvalitatīvajos rādītājos. Tādējādi pieejamais atbalsts veicina saimniecību konkurētspēju.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Stiprinot lauksaimniecības nozari tiek saglabāta lauku apdzīvotība un veicināta nodarbinātība laukos.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
8 760 490
0
8 720 490
0
8 720 490
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
8 760 490
0
8 720 490
0
8 720 490
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
8 760 490
0
8 720 490
0
8 720 490
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
8 760 490
0
8 720 490
0
8 720 490
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2022. gadam" Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 „Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai” valsts atbalstam subsīdiju veidā 2022. gadam paredzētais finansējums ir 38 760 490 euro, no kuriem noteikumos Nr. 1524 paredzēto pasākumu finansēšanai novirzīti 8 760 490 euro, bet pārējais finansējums paredzēts valsts atbalstam vaislas lauksaimniecības dzīvnieku ierakstīšanai ciltsgrāmatā, kā arī to ģenētiskās kvalitātes noteikšanai un produktivitātes datu izvērtēšanai (19 500 000 euro), lauksaimniecībā izmantojamiem zinātnes pētījumiem un lauksaimniecības zinātnisko institūciju materiāli tehniskās bāzes pilnveidošanai (3 000 000 euro) un ienākumu atbalstam mazajiem ražojošajiem lauksaimniekiem (4 000 000 euro) un kredītprocentu daļējai dzēšanai lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegādes kredītiem, lauksaimniecības dzīvnieku iegādes kredītiem un īstermiņa kredītiem – 3 500 000 euro.
Saskaņā ar likumu “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam” Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 “Valsts atbalsts lauksaimniecības un lauku attīstībai” 2023. un 2024. gadam ir ieplānots finansējums 8 720 490 euro apmērā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Noteikumu projekta īstenošana neietekmē valsts budžetu, jo nosaka kārtību, kādā tiek piešķirts Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 “Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai” valsts atbalstam apstiprinātais finansējums, kas 2022. gadā ir paredzēts 8 760 490 euro apmērā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0702
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 702/2014 ( 2014. gada 25. jūnijs ), ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu
Apraksts
Regulas Nr. 702/2014 31. panta 6. punktā noteiktas atbalsta pasākuma attiecināmās izmaksas.
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1407
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (EK) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
Ja ir pārkāptas regulas Nr. 1407/2013 prasības, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta piešķīrējam saņemto valsts atbalstu atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1408
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (EK) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē
Apraksts
Ja ir pārkāptas regulas Nr. 1408/2013 prasības, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta piešķīrējam saņemto valsts atbalstu atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 702/2014 ( 2014. gada 25. jūnijs ), ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 702/2014 31. panta 6. punkts
Noteikumu projekta 14. punkts (noteikumu Nr. 1524 157. punkta ievaddaļa un 157.6. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (EK) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula Nr. 1407/2013 
Noteikumu projekta 3. punkts (noteikumu Nr. 1524 10.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (EK) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula Nr. 1408/2013 
Noteikumu projekta 3. punkts (noteikumu Nr. 1524 10.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Zemkopības ministrija, Lauku atbalsta dienests, Latvijas lauku konsultāciju un izglītības centrs, Lauksaimniecības datu centrs, Latvijas Lauksaimniecības universitāte
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Gaļas liellopu audzētāju asociācija, Latvijas Šķirnes dzīvnieku audzētāju savienība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations?search%5Bquery%5D=TA-135&quicksearch=  
 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

- Latvijas Zirgaudzētāju biedrība noteikumu projektu saskaņoja bez iebildumiem un priekšlikumiem;
- Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācija izteica priekšlikumu papildināt 182.10 punktu (attiecībā uz atbalstu mazpulkiem), pievienojot neformālās izglītības prioritārajām tēmām arī kooperāciju. Priekšlikums nav ņemts vērā, jo biedrības "Latvijas Mazpulki" prioritārajos virzienos pašlaik kooperācija nav iekļauta;
- Latvijas Biškopības biedrība izteica prasību palielināt atbalstu biškopības nozares attīstībai. Priekšlikums nav ņemts vērā, jo kopējais finansējums pasākumu īstenošanai no valsts budžeta līdzekļiem ir ierobežots. Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģiskā plāna 2023. – 2027. gadam ietvaros Zemkopības ministrija plāno atbalsta pasākumu “Biškopības vienību apsaimniekošana apputeksnēšanas vajadzībām”, paredzot atbalstu gan par konvencionālām, gan bioloģiskām bišu saimēm. Kopējais valsts atbalsta finansējums biškopības nozares attīstībai 2022. gadā saglabāts 2021. gada līmenī - 300 000 euro;
- SIA Piensaimnieku laboratorija izteica iebildumu par to, ka par 0,04 euro samazināts atbalsts par vienas mēnesī veiktās pārraudzības un snieguma pārbaudes analīzes datu pirmapstrādi, ievadīšanu un nosūtīšanu datu apstrādei. Iebildums ņemts vērā, nesamazinot atbalstu par pārraudzības un snieguma pārbaudes analīzes datu pirmapstrādi, ievadīšanu un nosūtīšanu datu apstrādei. Kopējais atbalsts 2022. gadā laboratorijām par pārraudzības un snieguma pārbaudes analīzēm palielināts no 0,61 euro līdz 0,62 euro.
Latvijas Šķirnes dzīvnieku audzētāju savienība izteica priekšlikumu piešķirt atbalstu piensaimniecības nozarē par genoma analīzēm, kas nodrošina informāciju par dzīvnieka produktivitāti, eksterjeru, veselību, ilgmūžību un atražošanu un citām pazīmēm neilgi pēc dzīvnieka piedzimšanas, ļauj veikt efektīvu dzīvnieku izlasi ganāmpulka veidošanā, un ir viena no pasaules jaunajām tendencēm lopkopībā. Priekšlikums nav ņemts vērā, jo finansējums piensaimniecības nozarei ir ierobežots. Zemkopības ministrija vērtēs iespēju piešķirt atbalstu genoma analīzēm 2023. gadā;
- Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs izteica priekšlikumus attiecībā uz atbalstu lauksaimniecības nozaru profesionālās izglītības programmu pilnveidošanai. Priekšlikumi ņemti vērā un iekļauti noteikumu projekta redakcijā;
- Latvijas Lauksaimniecības universitāte izteica priekšlikumus attiecībā uz atbalstu lauksaimniecības dzīvnieku gēnu bankas darbības nodrošināšanai. Priekšlikumi ņemti vērā un iekļauti noteikumu projekta redakcijā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi