Anotācija (ex-ante)

25-TA-409: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā” (turpmāk – likumprojekts) ir sagatavots pēc Klimata un enerģētikas ministrijas iniciatīvas, lai pārņemtu Eiropas Savienības (turpmāk - ES) direktīvu nosacījumus, ka arī risinātu konstatētās spēkā esošā regulējuma nepilnības, tādējādi uzlabojot elektroenerģijas tirgus turpmāko darbību ar projektu aptvertajās jomās.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir pārņemt ES direktīvas Nr. 2024/1711 un Nr. 2019/944 tiesību normas, kā arī risināt konstatētās spēkā esošā regulējuma nepilnības. Tiek mainīts termiņš, kurā sistēmas operatoram jānodrošina elektroenerģijas tirgotāja maiņa. Papildinātas tiesību normas, kas saistītas ar enerģijas kopīgošanas organizatora darbību, kā arī ar pārvades sistēmas operatora elektroenerģijas uzkrātuvju izmantošanu. Noteiktas prasības elektroenerģijas tirdzniecības līgumu risku vadībai u.c.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. jūnija direktīvas 2024/1711/ES, ar ko groza direktīvas 2018/2001/ES un 2019/944/ES attiecībā uz Savienības elektroenerģijas tirgus modeļa uzlabošanu (turpmāk - direktīva Nr. 2024/1711) mērķis ir uzlabot ES elektroenerģijas tirgus modeli, lai tādējādi novērstu pārmērīgi augstu elektroenerģijas cenu risku patērētājiem. Ar šo tiesību aktu tiek galvenokārt veikti grozījumi Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija direktīvā 2019/944/ES par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un ar ko groza direktīvu 2012/27/ES (turpmāk - direktīva Nr. 2019/944), ar kuru tika atjaunots elektroenerģijas iekšējā tirgus ietvars. Atsevišķas tiesību normas attiecas arī uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra direktīvu 2018/2001/ES par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu, kuras mērķis ir veicināt atjaunīgās enerģijas īpatsvara pieaugumu gala patēriņā.

Direktīva Nr. 2024/1711 tika pieņemta, reaģējot uz enerģijas cenu straujo kāpumu 2021. un 2022. gadā, ko krasi izjuta gan mājsaimniecības, gan rūpniecība un uzņēmumi visā ES. Reaģējot uz šiem izaicinājumiem, ES dalībvalstis veica nekavējošus pasākumus to mazināšanai, savukārt ES līmenī tika izstrādāts instrumentu kopums augstu enerģijas cenu problemātikas risināšanai, jo īpaši domājot par neaizsargātākajiem patērētājiem, kā arī plāns “REPowerEU” ar turpmākiem pasākumiem un finansējumu energoefektivitātes un atjaunīgās enerģijas veicināšanai, lai samazinātu atkarību no fosilā kurināmā. Minētajām iniciatīvām sekoja pagaidu valsts atbalsta režīma izveide, lai cita starpā atļautu noteiktus pasākumus augstu cenu ietekmes mazināšanai. Šie pasākumi palīdzēja dalībvalstīm risināt enerģētiskās krīzes tūlītējās sekas. Tomēr enerģijas cenu krīze arī parādīja, cik lielā mērā patērētāji un rūpniecības nozares ir pakļautas riskam, kā arī norādīja uz trūkumiem ES noturībā pret enerģijas cenu svārstībām. Reaģējot uz to, Eiropas Komisija nāca klajā ar iniciatīvu elektroenerģijas tirgus uzbūves jeb modeļa fundamentālai pārskatīšanai, un direktīva Nr. 2024/1711 ir daļa no likumdošanas pakotnes šī mērķa īstenošanai.

Direktīva Nr. 2024/1711 paredz vairākas tiesību normas, kas Latvijas tiesību aktos jau ir pārņemtas vai faktiski tiek piemērotas, kā arī virkni tiesību normu, kas būtu ietveramas Elektroenerģijas tirgus likuma (turpmāk - ETL) pakārtotajos Ministru kabineta noteikumos vai citos tiesību aktos. Līdz ar to likumprojektā ir ietverti grozījumi, kas attiecas uz vispārējo elektroenerģijas tirgus regulējumu, kā arī tiek paredzēts nepieciešamais pilnvarojums Ministru kabinetam detalizētu regulējumu noteikt Ministru kabineta noteikumu līmenī.

Esošajā regulējumā arī iztrūkst tiesību normas, kas izriet no direktīvā Nr. 2019/944 paredzētā regulējuma par termiņu, kādā sistēmas operatoram no 2026. gada 1. janvāra jānodrošina elektroenerģijas tirgotāja maiņa. Šobrīd sistēmas operatoram minētā maiņa jānodrošina 14 dienu laikā.

Papildus tam ir konstatētas atsevišķas nepilnības esošā regulējuma piemērošanā, kuras nepieciešams novērst ar attiecīgiem tiesību normu grozījumiem. 

Likumprojekta izstrādes laikā Saeima 2025. gada 27. martā pieņēma atsevišķi virzītus grozījumus ETL (Nr. 730/Lp14). Līdz ar to, izstrādājot šo likumprojektu, ir ņemtas vērā minētajos ETL grozījumos ietvertās normas, tai skaitā likumprojekta vienību numerācija.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Elektroenerģijas tirgotāja maiņas termiņš sistēmas operatoram
ETL 35. panta pirmā daļa noteic, ka elektroenerģijas galalietotājam ir tiesības katra mēneša pirmajā datumā bez ierobežojumiem mainīt elektroenerģijas tirgotāju. Savukārt sistēmas operatoram elektroenerģijas tirgotāja maiņa jānodrošina termiņā, kas nepārsniedz 14 dienas. Direktīvas Nr. 2019/944 12. panta 1. punktā noteikts, ka, vēlākais no 2026. gada, dalībvalstīm jānodrošina, ka elektroenerģijas piegādātāju maiņas tehniskais process nav ilgāks par 24 stundām.
Risinājuma apraksts
Ar likumprojektu tiek noteiks, ka no 2026. gada 1. janvāra sistēmas operators nodrošina elektroenerģijas tirgotāja maiņu termiņā, kas nepārsniedz 24 stundas.
Problēmas apraksts
Enerģijas kopīgošanas organizators
Šobrīd ETL 37.6 panta septītā daļa jau paredz tiesības aktīvajam lietotājam tiesības slēgt līgumu ar trešo personu par elektroenerģijas ražošanas iekārtu pārvaldīšanu, tostarp uzstādīšanu, ekspluatāciju un uzturēšanu, kā arī datu apstrādi. Tā kā direktīva Nr. 2024/1711 paredz plašāku pienākumu klāstu, kuru veikšanu aktīvais lietotājs var deleģēt minētai trešajai personai, nepieciešams atbilstoši papildināt Latvijas tiesību aktus. Papildus tam direktīvā Nr. 2024/1711 ir noteikts, ka šos pienākumus var veikt enerģijas kopīgošanas organizators vai cita trešā persona. Latvijas tiesību aktos līdz šim nav bijis ietverts jēdziens "enerģijas kopīgošanas organizators".
Risinājuma apraksts
Ar likumprojektu ETL tiek papildināts ar jēdzienu "enerģijas kopīgošanas organizators", ka arī ar pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt enerģijas kopīgošanas organizatora darbības nosacījumus un kārtību. Lai nodrošinātu tiesību normu konsekvenci un veicinātu to uztveramību, no spēkā esošā 37.6 panta septītās daļas tiek svītroti tajā paredzētie pienākumi, kurus aktīvais lietotājs var deleģēt veikt enerģijas kopīgošanas organizatoram. Minētie pienākumi līdztekus direktīvā Nr. 2024/1711 paredzētajiem pienākumiem, pamatojoties uz Ministru kabinetam noteikto pilnvarojumu, tiks ietverti ETL pakārtotajos Ministru kabineta noteikumos.
Likumprojektā tiek noteikts, ka aktīvais lietotājs, tajā skaitā no atjaunīgajiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvais lietotājs, var slēgt līgumu ar enerģijas kopīgošanas organizatoru vai citu trešo personu par enerģijas kopīgošanas organizēšanu. Atbilstoši direktīvā Nr. 2024/1711 paredzētajam tiek noteikts, ka enerģijas kopīgošanas organizators vai cita trešā persona nav uzskatāma par elektroenerģijas energokopienu vai no atjaunīgajiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvo lietotāju, kas rīkojas kopīgi ar citiem, ja tās īpašumā vai pārvaldībā esošo elektroenerģijas ražošanas un uzkrāšanas iekārtu kopējā uzstādītā elektriskā jauda nepārsniedz sešus megavatus, izņemot gadījumus, kad trešā persona ir viens no aktīvajiem lietotājiem, kas piedalās enerģijas kopīgošanas projektā. Minēto normu uztveramības veicināšanai līdzšinējā ETL 37.6 panta septītā daļa tiek sadalīta divās panta daļās.
Problēmas apraksts
Elektrotransportlīdzekļu uzlādes punkti
Elektroenerģijas tirgu regulējošie tiesību akti šobrīd neparedz īpašas funkcionalitātes prasības elektrotransportlīdzekļu uzlādes punktiem, lai tos varētu pieslēgt sadales sistēmai. Tomēr līdz ar direktīvu Nr. 2024/1711 dalībvalstīm ir noteikts pienākums nodrošināt tiesisko regulējumu, lai veicinātu to, ka sadales tīkliem tiek pieslēgti publiski pieejami un privāti uzlādes punkti, kuriem ir viedās uzlādes funkcija un divvirzienu uzlādes funkcija.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz noteikt, ka elektrotransportlīdzekļu uzlādes punktiem, kas tiek pieslēgti sadales sistēmai, ir jābūt aprīkotiem ar viedās uzlādes funkciju un divvirzienu uzlādes funkciju.
Problēmas apraksts
Pārvades sistēmas operatora rīcībā esošās elektroenerģijas uzkrātuves
ETL 11. pantā ir paredzēti izņēmuma gadījumi, kad pārvades sistēmas operators var piedalīties elektroenerģijas tirdzniecībā, tai skaitā, ja elektroenerģijas vai jaudas pirkšana un pārdošana ir nepieciešama sistēmas balansēšanai u.c. gadījumos. Savukārt ETL pārejas noteikumu 103. punkts paredz iespēju pārvades sistēmas operatoram minētajiem mērķiem iegādāties, uzstādīt, attīstīt, pārvaldīt un ekspluatēt elektroenerģijas uzkrātuvi. ETL pārejas noteikumu 104. punkts noteic, ka ne vēlāk kā piecu gadu laikā pēc pārvades sistēmas operatora elektroenerģijas uzkrātuves ekspluatācijas uzsākšanas regulators atbilstoši ETL 16.3 panta ceturtajai daļai izvērtē nepieciešamību pārskatīt ETL 16.3 panta pirmās daļas 2. punktā noteiktajā kārtībā izsniegto atļauju.

Iespēja Latvijas pārvades sistēmas operatoram izmantot elektroenerģijas uzkrātuves balansēšanas vajadzībām ir noteikta saskaņā ar direktīvā Nr. 2024/1711 paredzēto izņēmumu Latvijai, Igaunijai un Lietuvai. Tomēr direktīva Nr. 2024/1711 noteic, ka paredzētās izņēmuma normas piemēro ne ilgāk kā trīs gadus pēc tam, kad Latvija, Igaunija un Lietuva ir pievienojušās kontinentālās Eiropas sinhronajai zonai. Ja tas nepieciešams piegādes drošības saglabāšanai, Eiropas Komisija var pagarināt sākotnējo trīs gadu laikposmu ne vairāk kā par pieciem gadiem. Tādējādi spēkā esošās ETL normas nepieciešams saskaņot ar direktīvā Nr. 2024/1711 noteikto.
Risinājuma apraksts
Ar likumprojektu tiek precizētas ETL pārejas noteikumu 103. punkta normas, saskaņojot tās ar direktīvā Nr. 2024/1711 noteiktajiem termiņiem. Papildus tam ETL pārejas noteikumu 104. punktā tiek noteikts, ka, ja nav saņemts ETL pārejas noteikumu 103. punktā minētais termiņa pagarinājums, regulators, pamatojoties uz pārvades sistēmas operatora priekšlikumu, lemj par pārvades sistēmas operatora elektroenerģijas uzkrātuves izmantošanu.
Problēmas apraksts
Pārvades sistēmas operatora tiesības piekļūt datiem par tirgus dalībniekiem
ETL 5.1 pants cita starpā nosaka Elektroenerģijas tirgus datu apmaiņas un uzglabāšanas platformas (turpmāk - datu platforma) lietošanas tiesības. Tomēr pārvades sistēmas operators, veicot tam noteiktās tirgus uzraudzības funkcijas, šobrīd nevar piekļūt datu platformā pieejamajiem datiem, jo AS “Sadales tīkls”, kas ir datu platformas pārvaldnieks, saskaņā ar ETL 5.1 panta ceturto daļu ir jānodrošina komercnoslēpuma un personas datu aizsardzība.
Dati, ko pārvades sistēmas operatoram nepieciešams iegūt no datu platformas, ir dati, kas nepieciešami nebalansa norēķiniem, izcelsmes apliecinājumu pārvaldībai, agregācijas norēķiniem (nākotnē), ģenerācijas, patēriņa, tīkla plūsmu prognozēšanai, balansēšanas un regulēšanas pakalpojumu sniedzēju līgumu izpildes kontrolei.
Risinājuma apraksts
Lai novērstu minēto ierobežojumu, vienlaikus joprojām aizsargātu datu subjektu tiesību aizsardzību, ar likumprojektu tiek rosināts noteikt, ka pārvades sistēmas operatoram ir tiesības piekļūt nepieciešamajiem datiem, vienlaikus nodrošinot to aizsardzību.
Problēmas apraksts
Pārvades sistēmas operatora tiesības pieprasīt datus no tirgus dalībniekiem
Ņemot vērā pārvades sistēmas operatoram noteikto pienākumu organizēt elektroenerģijas balansēšanas tirgu, nepieciešami precizējumi ETL 37.5 pantā. Pārvades sistēmas operators saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2011. gada 25. oktobra regulas Nr. 1227/2011/ES par enerģijas vairumtirgus integritāti un pārredzamību (turpmāk – REMIT regula) 15. pantu ir uzskatāms par personu, kura profesionāli organizē vai izpilda darījumus. Minētās regulas ietvaros visām personām, kuras profesionāli organizē vai izpilda darījumus, ir pienākums ziņot regulējošajai iestādei (Latvijā - Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – Regulators)) un Energoregulatoru sadarbības aģentūrai (turpmāk - ACER) par tirgus dalībnieku pārkāpumiem vai aizdomīgiem darījumiem.

Tirgus uzraudzības funkcijas izpildes ietvaros AS "Augstsprieguma tīkls" (turpmāk - AST) ir jānovērtē, vai tirgus dalībnieku solījumu iesniegšanas stratēģija vai jebkādas citas darbības tirgū nav vērstas uz tirgus manipulāciju, cenu fiksēšanu. Šīs funkcijas ietvaros AST jānovērtē, vai lēmumi netiek pieņemti uz iekšējās informācijas pamata. Lai tirgus dalībnieku monitorēšana būtu pilnvērtīga, ir nepieciešama pilnvērtīga informācija, piemēram, par tirgus dalībnieka tirdzniecības stratēģiju, tā ģenerācijas iekārtu tehniskajiem ierobežojumiem, t.i., faktoriem, uz kuriem balstās tirgus dalībnieka solījumu iesniegšanas loģika. Ja AST nav tiesības pieprasīt informāciju neatkarīgi no tās statusa, pilnvērtīga šīs funkcijas izpilde nav iespējama. Bez pilnas informācijas par tirgus dalībnieka stratēģiju, iekārtas tehniskā stāvokļa un tās raksturojošo parametriem, citiem rīcību ietekmējošiem faktoriem AST nevar veikt pilnvērtīgu izvērtējumu par tirgus dalībnieka uzvedību un AST palielina risku pieļaut, ka tirgus dalībnieki AST organizētajos tirgos nodarbojas ar tirgus manipulēšanu, cenu fiksēšanu, pārmērīgas peļņas gūšanu, graujot tirgus attīstību visiem dalībniekiem, ieskaitot patērētāju.
Šādas informācijas pieprasīšanas tiesības ir arī citiem tirgus uzraugiem. Piemēram, šādas tiesības ir noteiktas arī elektroenerģijas vairumtirdzniecības biržai “Nord Pool” attiecībā uz to organizēto tirgu darbību.
Risinājuma apraksts
Ar likumprojektu tiek papildināta ETL 37.5 panta pirmā daļa, nosakot, ka tirgus dalībniekiem, veicot darbības elektroenerģijas vairumtirgū, ir pienākums uzraudzībai nepieciešamo informāciju sniegt ari pārvades sistēmas operatoram. Tiek arī noteiktas tiesības pārvades sistēmas operatoram, pildot tam noteiktās funkcijas, pieprasīt un bez maksas saņemt no tirgus dalībniekiem nepieciešamo komercinformāciju un pārkāpumu konstatēšanas gadījumā nodot to regulatoram.
Problēmas apraksts
Elektroenerģijas tirdzniecības līgumu risku vadība
Direktīvā Nr. 2024/1711 ir ietvertas tiesību normas, kas nosaka pienākumu elektroenerģijas tirgotājam īstenot nodroses stratēģijas, vienlaikus paredzot arī šī pienākuma izpildes uzraudzības normas. Latvijā spēkā esošajos enerģētikas jomu regulējošajos tiesību aktos nav noteikti pienākumi, kas attiektos uz nodroses jeb tirdzniecības līgumu risku vadības pasākumu īstenošanu un to uzraudzību.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši direktīvā Nr. 2024/1711 noteiktajam ETL tiek papildināts ar jaunu pantu, nosakot tirgotājiem pienākumu ieviest un īstenot pasākumu kopumu elektroenerģijas tirdzniecības līgumu risku vadībai, lai ierobežotu elektroenerģijas vairumtirdzniecības piegādes izmaiņu riska ietekmi uz ar lietotājiem noslēgto līgumu ekonomisko dzīvotspēju, vienlaikus saglabājot likviditāti un cenu signālus no īstermiņa elektroenerģijas tirgiem. Tiek noteikts arī pienākums veikt pasākumus, lai mazinātu elektroenerģijas piegādes traucējumu risku. Likumprojekts nosaka pienākumu regulatoram uzraudzīt minēto pienākumu izpildi.
Problēmas apraksts
Publicējamā informācija par brīvajām sistēmas jaudām
ETL 9. panta 1.1 daļa jau šobrīd paredz pienākumu sistēmas operatoram publicēt informāciju par brīvajām sistēmas jaudām ražošanas un patēriņa pieslēgumu nodrošināšanai. Tomēr tiesību akti neparedz pienākumu līdz ar minēto informāciju publicēt arī kritērijus, kas tiek izmantoti jauniem pieslēgumiem pieejamās jaudas aprēķināšanai.
Risinājuma apraksts
Ar likumprojektu tiek papildināta ETL 9. panta 1.1 daļa, nosakot pienākumu sadales sistēmas operatoram publicēt arī informāciju par kritērijiem, ko izmanto jauniem pieslēgumiem pieejamās jaudas aprēķināšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Aktīvie lietotāji (elektroenerģijas ražotāji, kas ražo elektroenerģiju pašpatēriņam)
Ietekmes apraksts
Tiek papildinātas tiesību normas, kas nosaka aktīvā lietotāja tiesības slēgt līgumu ar enerģijas kopīgošanas organizatoru vai citu trešo personu par enerģijas kopīgošanas organizēšanu.
Juridiskās personas
  • Elektroenerģijas ražotāji
  • Elektrotransportlīdzekļu uzlādes pakalpojumu nodrošinātāji
  • Sadales sistēmas operatori
  • Pārvades sistēmas operators
  • Elektroenerģijas tirgotāji
Ietekmes apraksts
Tiek noteikts pienākums elektroenerģijas tirgotājiem ieviest pasākumu kopumu elektroenerģijas tirdzniecības līgumu risku vadībai. Tiek noteiktas papildu prasības elektrotransportlīdzekļu uzlādes punktu funkcionalitātei. Likumprojekts skar nosacījumus pārvades sistēmas operatora tiesībām piekļūt datiem par tirgus dalībniekiem. Tiek noteikts sistēmas operatoram nodrošināt elektroenerģijas tirgotāja maiņu termiņā, kas nepārsniedz 24 stundas. Papildinātas normas, kas skar aktīvo lietotāju tiesības slēgt līgumu ar enerģijas kopīgošanas organizatoru vai citu trešo personu par enerģijas kopīgošanas organizēšanu. Papildinātas tiesību normas, kas skar pārvades sistēmas operatora tiesības pārvaldīt un ekspluatēt elektroenerģijas uzkrātuves. Papildināts tvērums informācijai par brīvajām sistēmas jaudām, kas sadales sistēmas operatoram jāpublicē savā tīmekļvietnē.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Elektroenerģijas tirgus darbības pilnveidošana kopumā būs ar vispārēju pozitīvu ietekmi uz nozaru konkurētspēju.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Elektroenerģijas tirgus darbības pilnveidošana kopumā būs ar vispārēju pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumi Nr. 635 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts paredz noteikt pilnvarojumu Ministru kabinetam izdot likumprojektā ietvertajā ETL 37.6 panta vienpadsmitajā daļā minētos enerģijas koplietošanas organizatora darbības nosacījumus un kārtību.
Atbildīgā institūcija
Klimata un enerģētikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32024L1711
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. jūnija direktīva 2024/1711/ES, ar ko groza direktīvas 2018/2001/ES un 2019/944/ES attiecībā uz Savienības elektroenerģijas tirgus modeļa uzlabošanu (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
Direktīvas mērķis ir uzlabot integrētā elektroenerģijas tirgus modeli, cita starpā lai novērstu nepamatoti augstas elektroenerģijas cenas. Regulējums skar tos ES elektroenerģijas tirgus aspektus, kurus visefektīvāk ir risināt ar ES līmeņa regulējumu. Direktīvas transponēšanas termiņš ir 2025. gada 17. janvāris.
ES tiesību akta CELEX numurs
32018L2001
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija direktīva 2019/944/ES par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un ar ko groza direktīvu 2012/27/ES (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
Nepieciešams pārņemt nacionālajos tiesību aktos direktīvā Nr. 2019/944 paredzēto regulējumu, kas nosaka termiņu, kādā sistēmas operatoram jānodrošina elektroenerģijas tirgotāja maiņa.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. jūnija direktīva 2024/1711/ES, ar ko groza direktīvas 2018/2001/ES un 2019/944/ES attiecībā uz Savienības elektroenerģijas tirgus modeļa uzlabošanu (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2. panta 5. punktā ietvertais direktīvas Nr. 2019/944 15.a panta 3. punkts
Likumprojekta 11. pantā ietvertā ETL 37.6 panta septītā un 7.1 daļa
Pārņemtas daļēji
Likumprojektā ietverti vispārēji enerģijas koplietošanas organizatora darbības principi. Detalizēti nosacījumi, kas izriet no direktīvas, tiks noteikti ETL pakārtotajos MK noteikumos.
Neparedz stingrākas prasības
2. panta 6. punktā ietvertais direktīvas Nr. 2019/944 18.a panta 1. punkts
Likumprojekta 8. pantā ietvertā ETL 32.panta trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2. panta 6. punktā ietvertais direktīvas Nr. 2019/944 18.a panta 1. punkta a) apakšpunkts
Likumprojekta 8. pantā ietvertā ETL 32.4 panta pirmā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2. panta 6. punktā ietvertais direktīvas Nr. 2019/944 18.a panta 1. punkta b) apakšpunkts
Likumprojekta 8. pantā ietvertā ETL 32.4 panta otrā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2. panta 10. punktā ietvertā direktīvas Nr. 2019/944 31. panta 3. punkta trešās daļas pirmspēdējais teikums
Likumprojekta 4. pantā ietvertā ETL 9. panta 1.1 daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2. panta 11. punktā ietvertais direktīvas Nr. 2019/944 33. panta 1. punkts
Likumprojekta 5. pantā ietvertā ETL 20.4 panta trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2. panta 13. punktā ietvertā direktīvas Nr. 2019/944 66. panta 6. punkta trešā daļa
Likumprojekta 13. pantā ietveretais ETL pārejas noteikumu 103. un 104. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Ar likumprojektu pārņemamās tiesību normas neparedz dalībvalstu rīcības brīvību lemt par noteiktu tiesību akta normu pārņemšanu vai ieviešanu.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija direktīva 2019/944/ES par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un ar ko groza direktīvu 2012/27/ES (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
12. panta 1. punkts
Likumprojekta 9. pantā paredzētā Elektroenerģijas tirgus likuma 35. panta pirmā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Pārņemamajā tiesību normā netiek paredzēta rīcības brīvība dalībvalstij.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
  • AS "Sadales tīkls"
  • AS "Augstsprieguma tīkls"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks pilnveidots elektroenerģijas tirgus darbības regulējums, veicinot turpmāku atjaunīgo energoresursu izmantošanu un īpatsvara palielināšanos kopējā enerģijas bilancē.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi