Anotācija (ex-ante)

23-TA-1656: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Dzelzceļa ekspluatācijas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts ,,Dzelzceļa ekspluatācijas noteikumi” (turpmāk – Projekts) ir izstrādāts, lai noteiktu nacionālās prasības attiecībā uz kritiskajiem parametriem dzelzceļa infrastruktūras tehniskajai ekspluatācijai, B klases signalizācijas sistēmas darbības pamatprincipiem, kritiskajiem parametriem ritekļu tehniskajai ekspluatācijai, satiksmes organizācijas principiem manevru kustībā un ārkārtas situācijās, prasības nestandarta pārvadājumiem un prasības sliežu ceļa mašīnām un mehānismiem.
Projekts paredzēts, lai novērstu prasību dublēšanu ar tieši piemērojamo Eiropas Savienības tiesību aktu prasībām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis saskaņā ar Dzelzceļa likuma 36. panta otro daļu ir noteikt nacionālās prasības attiecībā uz kritiskajiem parametriem dzelzceļa infrastruktūras tehniskajai ekspluatācijai, B klases signalizācijas sistēmas darbības pamatprincipiem, kritiskajiem parametriem ritekļu tehniskajai ekspluatācijai, satiksmes organizācijas principiem manevru kustībā un ārkārtas situācijās, prasības nestandarta pārvadājumiem un prasības sliežu ceļa mašīnām un mehānismiem.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 62.punkts.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022. gada 1. novembrī ir stājās spēkā Dzelzceļa likuma grozījumi, kas paredz izmaiņas attiecībā uz dzelzceļa drošības nodrošināšanas regulējumu. Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 62. punkts nosaka, ka līdz šā likuma 36. panta otrajā daļā minēto noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim piemērojami Ministru kabineta 2010. gada 3. augusta noteikumi Nr. 724 ,,Dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas noteikumi”, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
Jaunajam vai modernizējamam ritošām un jaunajai vai modernizējamajai dzelzceļa infrastruktūrai ir jāatbilst savstarpējās izmantojamības tehniskajām specifikācijām, kas ir tieši piemērojamie Eiropas Savienības tiesību akti. Šobrīd tie ir Komisijas 2016. gada 27. maija Regula (ES) 2016/919 par savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju attiecībā uz dzelzceļu sistēmas vilcienu vadības un signalizācijas iekārtu apakšsistēmām Eiropas Savienībā, Komisijas 2014. gada 18. novembra Regula (ES) Nr. 1302/2014 par savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju attiecībā uz Eiropas Savienības dzelzceļu sistēmas ritošā sastāva apakšsistēmu ,,Lokomotīves un pasažieru ritošais sastāvs”, Komisijas 2013. gada 13. marta Regula (ES) Nr. 321/2013 par savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju attiecībā uz Eiropas Savienības dzelzceļa sistēmas apakšsistēmu ,,Ritošais sastāvs – kravas vagoni” un par Komisijas Lēmuma 2006/861/EK atcelšanu, Komisijas 2014. gada 26. novembra Regula (ES) Nr. 1304/2014 par savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju attiecībā uz apakšsistēmu ,,ritošais sastāvs – troksnis”, ar ko groza Lēmumu 2008/232/EK un atceļ Lēmumu 2011/229/ES, Komisijas 2014. gada 18. novembris Regula (ES) Nr. 1299/2014 par savstarpējas izmantojamības tehniskajām specifikācijām Eiropas Savienības dzelzceļu sistēmas infrastruktūras apakšsistēmai, Komisijas 2014. gada 18. novembra Regula (ES) Nr. 1301/2014 par savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju Savienības dzelzceļu sistēmas energoapgādes apakšsistēmai, Komisijas 2014. gada 18. novembris Regula (ES) Nr. 1300/2014 par savstarpējas izmantojamības tehniskajām specifikācijām attiecībā uz Savienības dzelzceļa sistēmas pieejamību personām ar invaliditāti un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām un Komisijas 2014. gada 18. novembra Regula (ES) Nr. 1303/2014 par savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju saistībā ar Eiropas Savienības dzelzceļa sistēmas drošību dzelzceļa tuneļos.
Tāpat pārvadājumu jomā arī tieši piemērojamie Eiropas Savienības tiesību akti – Komisijas 2011. gada 5. maija Regula (ES) Nr. 454/2011 par savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju attiecībā uz Eiropas dzelzceļu sistēmas pasažieru pārvadājumu telemātikas lietojumprogrammu apakšsistēmu, Komisijas 2014. gada 11. decembra Regula (ES) Nr. 1305/2014 par savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju Eiropas Savienības dzelzceļu sistēmas kravas pārvadājumu telemātikas lietojumprogrammu apakšsistēmai un Regulas (EK) Nr. 62/2006 atcelšanu un Komisijas 2019. gada 16. maija Īstenošanas regula (ES) 2019/773 par savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju, kas attiecas uz Eiropas Savienības dzelzceļa sistēmas satiksmes nodrošināšanas un vadības apakšsistēmu, un Lēmuma 2012/757/ES atcelšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašreiz spēkā esošo Ministru kabineta 2010. gada 3. augusta noteikumu Nr. 724 ,,Dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas noteikumi” atsevišķas normas jau ir iekļautas tieši piemērojamajos Eiropas Savienības tiesību aktos, un lai novērstu kolīzijas ar tieši piemērojamo Eiropas Savienības tiesību aktu normām, tika veikti grozījumi Dzelzceļa likumā papildinot 36. pantu ar otro daļu, kurā noteikts deleģējums Ministru kabinetam izdot noteikumus par nacionālajām prasībām tajās jomās, kuras nav iekļautas tieši piemērojamos Eiropas Savienības tiesību aktos.
Turklāt, Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūra, pārbaudot Latvijas tiesību aktus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Regulas 2016/796/ES par Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūru, ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 881/2004 26.pantu, ir norādījusi par nepieciešamību pielāgot šobrīd spēkā esošos Ministru kabineta 2010. gada 3. augusta noteikumus Nr. 724 ,,Dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas noteikumi” kopējai Eiropas Savienības pieejai, lai veicinātu nacionālo prasību pakāpenisku samazināšanu.
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz Dzelzceļa likuma 36. panta otro daļu ir izstrādāts Projekts, lai noteiktu nacionālās prasības attiecībā uz kritiskajiem parametriem dzelzceļa infrastruktūras tehniskajai ekspluatācijai, B klases signalizācijas sistēmas darbības pamatprincipiem, kritiskajiem parametriem ritekļu tehniskajai ekspluatācijai, satiksmes organizācijas principiem manevru kustībā un ārkārtas situācijās, prasības nestandarta pārvadājumiem un prasības sliežu ceļa mašīnām un mehānismiem, kuras nav noteiktas tieši piemērojamajos Eiropas Savienības tiesību aktos.
Lai Projekts tiktu pienācīgi apspriests ar dzelzceļa nozares dalībniekiem un tiktu ievērota Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Regulā 2016/796/ES par Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūru, ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 881/2004 noteiktā saskaņošanas procedūra ar Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūru, Projekta stāšanās spēkā ir noteikta ar 2024.gada 1.janvāri.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Dzelzceļa sistēmas dalībnieki (pārvadātāji, manevru darbu veicēji, dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāji, citi komersanti).
Ietekmes apraksts
Tiek novērsta kolīzija starp nacionālām prasībām un tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • Dzelzceļa sistēmas dalībnieki (pārvadātāji, manevru darbu veicēji, dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāji, citi komersanti).
Ietekmes apraksts
Tiek novērsta kolīzija starp nacionālām prasībām un tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem.
Nozare
Transports un uzglabāšana
Nozaru ietekmes apraksts
Tiek novērsta kolīzija starp nacionālām prasībām un tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Tiek novērsta kolīzija starp nacionālām prasībām un tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Tiek novērsta kolīzija starp nacionālām prasībām un tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Projekts stāsies spēkā 2024. gada 1. janvārī, līdz tā spēkā stāšanās laikam, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrī, piemērojami Ministru kabineta 2010. gada 3. augsta noteikumi Nr.724. "Dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas noteikumi", ciktāl tie nav pretrunā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts

Projekts ir saistīts ar kolīzijas novēršanu starp nacionālām prasībām un tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem. Projekts neparedz direktīvu vai regulu pārņemšanu, bet precizē prasības atbilstoši Dzelzceļa likumā noteiktajam deleģējumam.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija
Nevalstiskās organizācijas
Cits
VAS ,,Latvijas dzelzceļš", AS ,,Pasažieru vilciens", AS ,,BALTIJAS TRANZĪTA SERVISS", SIA ,,EURO RAIL CARGO", AS ,,Baltijas Ekspresis"

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/ca8fff8a-65e2-4e78-b129-f6ebac5ffbd8

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi