Anotācija

25-TA-2081: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumos Nr. 345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta sēdes protokola Nr. 33 53. paragrāfa 35. punkts
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumos Nr. 345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi"" nepieciešami norēķinu kārtības precizējumi, lai nodrošinātu nosacījumu atbilstību iepriekš noteikumos veiktiem grozījumiem. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir efektivizēt norēķinu kārtību ar elektroenerģijas tirgotājiem par sniegtajiem aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumiem, kā arī veikt redakcionālus precizējumus, lai nodrošinātu regulējuma normu savstarpējo atbilstību. 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta sēdes protokola 53. paragrāfa 35. punkts

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumu Nr. 345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi"" (turpmāk - Noteikumi) 12. punkts paredz, ka elektroenerģijas tirgotājiem kompensāciju par aizsargātajiem lietotājiem piemēroto maksas samazinājumu izmaksā Būvniecības valsts kontroles birojs (turpmāk - BVKB) un kompensāciju piešķir no valsts budžetā šim mērķim paredzētajiem līdzekļiem. Ievērojot to, ka BVKB ir ekonomikas ministra pārraudzībā esoša tiešā pārvaldes iestāde, tad valsts budžeta līdzekļi tiek pārdalīti Ekonomikas ministrijai. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar Ministru kabineta 2022. gada 23. decembra rīkojumu Nr. 968 "Par Ekonomikas ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas reorganizāciju un Klimata un enerģētikas ministrijas izveidošanu" (turpmāk - Rīkojums) tika reorganizēta Ekonomikas ministrija un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija un ar 2023. gada 1. janvāri izveidota Klimata un enerģētikas ministrija. Atbilstoši Rīkojuma 2. punktam no Ekonomikas ministrijas enerģētikas politikas joma (izņemot naftas produktu rezervju uzturēšanas un uzraudzības jomu) tika nodota Klimata un enerģētikas ministrijai. Papildus Rīkojuma 3. punkts paredz, ka Klimata un enerģētikas ministrija ir Ekonomikas ministrijas pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, mantas, personāla resursu, tiesvedību, lietvedības un arhīva pārņēmēja attiecībā uz enerģētikas politikas funkcijām. Turklāt aizsargātā lietotāja datu informācijas sistēma (turpmāk - sistēma) tika izveidota, ievērojot Elektroenerģijas tirgus likuma regulējumu, kas šobrīd ir Klimata un enerģētikas ministrijas kompetencē. Taču, ievērojot BVKB padotību, finansējums sistēmai joprojām tiek nodrošināts ar Ekonomikas ministrijas starpniecību.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta sēdes protokola Nr. 33 53.§ 35. punkts paredz, ka Klimata un enerģētikas ministrijai līdz 2025. gada 31. oktobrim jāsagatavo un jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Noteikumos, lai noteiktu, ka no 2026. gada 1. janvāra kompensāciju pakalpojuma sniedzējiem par aizsargātajiem lietotājiem piemēroto maksas samazinājumu izmaksā Klimata un enerģētikas ministrija. Ievērojot minēto, veikti grozījumi Noteikumu 12. punktā, nosakot, ka kompensāciju elektroenerģijas tirgotājiem par aizsargātajiem lietotājiem piemēroto maksas samazinājumu, izmaksā Klimata un enerģētikas ministrija.
Problēmas apraksts
Ar Ministru kabineta 2024. gada 18. jūnija noteikumiem Nr. 373 "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumos Nr. 345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi"" tika mainīts datums (no 7. uz 17.), līdz kuram informācijas sistēma nosūta apstiprinājumu pakalpojuma sniedzējam un pilno aizsargāto lietotāju sarakstu. Vienlaikus izmaiņas netika veiktas Noteikumu 12. punktā, kas nosaka periodu, kādā tiek izmaksāta kompensācija elektroenerģijas tirgotājiem par aizsargātajiem lietotājiem piemēroto maksas samazinājumu. 
Risinājuma apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus Noteikumu 12. punktā, nosakot, ka kompensācija elektroenerģijas tirgotājiem par aizsargātajiem lietotājiem piemēroto maksas samazinājumu izmaksājama no kalendārā mēneša septiņpadsmitā datuma līdz attiecīgā kalendārā mēneša beigām. 
Problēmas apraksts
Noteikumu 7.1 punktā ietverts nepareizs BVKB nosaukums. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu 7.1 punktā precizēts BVKB nosaukums - Būvniecības valsts kontroles birojs (Būvniecības kontroles valsts birojs vietā). 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Lai nodrošinātu aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma sniegšanai nepieciešamā finansējuma plānošanu Klimata un enerģētikas ministrijas budžetā, 2026.gada budžeta izpildes procesā Klimata un enerģētikas ministrija sagatavos un iesniegs Ministru kabinetā rīkojuma projektu par apropriācijas pārdali no Ekonomikas ministrijas uz Klimata un enerģētikas ministriju.

Ievērojot iespējamās sociālekonomiskās izmaiņas, aizsargāto lietotāju skaits, kam būtu nepieciešams valsts finansiāls atbalsts norēķiniem par elektroenerģiju varētu nākotnē pieaugt līdz pat 160 000 lietotājiem mēnesī līdzšinējo vidēji 95 000 lietotāju vietā. Tādējādi, ņemot vērā esošo aizsargāto lietotāju loku un ievērojot nepieciešamību nodrošināt pakalpojumu arī lielākam aizsargāto lietotāju skaitam, nepieciešamais finansējuma apjoms sasniedz 25 milj. euro ik gadu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Kā izriet no Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punkta, sabiedrības līdzdalību īsteno tiesību aktu projektiem reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā. Tā kā Noteikumu grozījumu projekts paredz tikai institucionāla rakstura izmaiņas, proti, mainās institūcija, kura veic kompensācijas izmaksu elektroenerģijas tirgotājiem. Minētie grozījumi neietekmē ne elektroenerģijas tirgotāju, ne citu sabiedrības locekļu tiesības vai pienākumus. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Būvniecības valsts kontroles birojs
  • Ekonomikas ministrija
  • Klimata un enerģētikas ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Kompensācijas izmaksas institūcijas maiņas (no Būvniecības valsts kontroles biroja uz Klimata un enerģētikas ministriju), kā arī valsts budžeta līdzekļu pārdalīšana Klimata un enerģētikas ministrijai (Ekonomikas ministrijas vietā) ietekme uz katras institūcijas veicamo funkciju un uzdevumu apjomu ir nebūtiska, bet nepieciešama institucionālo kompetenču sadalījuma ievērošanai. 

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija



Kompensācijas izmaksas institūcijas maiņas (no Būvniecības valsts kontroles biroja uz Klimata un enerģētikas ministriju), kā arī valsts budžeta līdzekļu pārdalīšana Klimata un enerģētikas ministrijai (Ekonomikas ministrijas vietā) nepieciešama institucionālo kompetenču sadalījuma ievērošanai. 
Pielikumi