Anotācija

25-TA-613: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atļauju Cēsu novada pašvaldībai atsavināt nekustamo īpašumu "Tauriņi 2"–4 Dzērbenē, Dzērbenes pagastā, Cēsu novadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 5. panta pirmā daļa un 42. panta otrā četri prim daļa, Cēsu novada domes 2025. gada 23. janvāra lēmums Nr. 27 "Par piekrišanu nekustamā īpašuma "Tauriņi 2" – 4, Dzērbenē, Dzērbenes pagastā, Cēsu novadā, nodošanai atsavināšanai” (turpmāk – lēmums Nr. 27).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atļaut atsavināt nekustamo īpašumu, kas Cēsu novada pašvaldībai nodots ar Ministru kabineta 2024. gada 12. marta rīkojumu Nr. 183 "Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma "Tauriņi 2" – 4 Dzērbenē, Dzērbenes pagastā, Cēsu novadā, nodošanu Cēsu novada pašvaldības īpašumā" (turpmāk – rīkojums Nr. 183), un atsavināšanas rezultātā iegūtos līdzekļus ieguldīt pašvaldības dzīvojamā fonda, kas tiek izmantots palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem mājokļa jautājumu risināšanā, remontā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar rīkojumu Nr. 183 Cēsu novada pašvaldības īpašumā tika nodots valstij piekrītošais dzīvokļa īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4250 900 0073) "Tauriņi 2"– 4 – dzīvoklis Nr. 4 27,4 m2 platībā (telpu grupas kadastra apzīmējums Nr. 4250 007 0312 001 004) un tam piekrītošās kopīpašuma 274/1634 domājamās daļas no zemes vienības (kadastra apzīmējums Nr. 4250 007 0377) un 274/1634 domājamās daļas no daudzdzīvokļu mājas (būves kadastra apzīmējums Nr. 4250 007 0312 001) – Dzērbenē, Dzērbenes pagastā, Cēsu novadā (turpmāk – dzīvokļa īpašums Nr. 4), lai saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktu to izmantotu pašvaldības funkcijas īstenošanai – palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem mājokļa jautājumu risināšanā.
Dzīvokļa īpašums Nr. 4 ir ierakstīts Dzērbenes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000156593 - 4. Īpašuma tiesības nostiprinātas uz Cēsu novada pašvaldības vārda 2024. gada 17. aprīlī.
Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem dzīvokļa īpašuma Nr. 4  fiskālā kadastrālā vērtība ir 1314 euro (universālā kadastrālā vērtība ir 3338 euro).
Rīkojumā Nr. 183 noteikts aprobežojums Cēsu novada pašvaldības rīcībai ar dzīvokļa īpašumu Nr. 4 – īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu nostiprinātas uz laiku, kamēr pašvaldība saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktu nodrošina tā izmantošanu pašvaldības funkcijas īstenošanai – palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem mājokļa jautājumu risināšanā. Tāpat noteikts, ka pašvaldībai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz dzīvokļa īpašumu Nr. 4, ierakstāma atzīme par aizliegumu atsavināt dzīvokļa īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku, izņemot, ja dzīvokļa īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu. Minētie aprobežojumi ir ierakstīti zemesgrāmatā.
Zemesgrāmatas nodalījumā dzīvokļa īpašumam Nr. 4 nav reģistrēti citi aprobežojumi, kas varētu apgrūtināt šī īpašuma esošo un turpmāko izmantošanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši rīkojumam Nr. 183 Cēsu novada pašvaldība ieguva dzīvokļa īpašumu Nr. 4, uz kuru īpašuma tiesības valsts vārdā bija nostiprinātas uz Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) vārda.
Kā norādīts lēmumā Nr. 27 – pašvaldība ir nekustamā īpašuma "Tauriņi 2", Dzērbenē, Dzērbenes pagastā, Cēsu novadā (kadastra Nr. 4250 007 0377, turpmāk – nekustamais īpašums "Tauriņi 2") īpašnieks. Īpašums reģistrēts Dzērbenes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000156593. Īpašums sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu Nr. 4250 007 0377 0,0538 ha platībā, vienas dzīvojamās mājas ar kadastra apzīmējumu Nr. 4250 007 0312 001 un palīgēkas ar kadastra apzīmējumu Nr. 4250 007 0312 002. Dzīvojamā mājā "Tauriņi 2", Dzērbenē, Dzērbenes pagastā, Cēsu novadā, ir seši dzīvokļi, tikai viens no tiem – dzīvokļa īpašums Nr. 4 ir reģistrēts kā dzīvokļa īpašums. Dzīvojamā māja "Tauriņi 2", tajā skaitā tajā esošais dzīvokļa īpašums Nr. 4, ir sliktā tehniskā stāvoklī, pašlaik dzīvošanai nav izmantojama (pievienotas pašvaldības veiktās ēkas un dzīvokļa īpašuma Nr. 4 fotofiksācijas), nav apdzīvota un nav noslēgti īres līgumi. Pašvaldība secinājusi, ka ēkā jāveic telpu racionāla pārplānošana, iekšējo inženiertīklu ierīkošana un nomaiņa, bojāto jumta konstrukciju nomaiņa, ārsienu konstrukciju stiprināšana, ēkas siltināšana, logu un durvju nomaiņa. Šie darbi secīgi veicami visā dzīvojamajā mājā.  Dzīvojamās mājas kopplatība ir 283,4 m2, no tās lietderīgā platība 163,4 m2  un 120 m2 koplietošanas telpas. No kopējās dzīvojamās mājas platības dzīvokļa īpašuma Nr. 4 platība aizņem aptuveni 1/6 daļu  (27,4 m2 lietderīgā dzīvojamā platība un 20,12 m2 piekrītošās koplietošanas telpas).
Ņemot vērā iepriekš minēto, dzīvokļa īpašums Nr. 4 pašreizējā stāvoklī ir nepiemērots rīkojumā Nr. 183 noteikto funkciju īstenošanai. Saskaņā ar pašvaldības sniegto informāciju – pēc rīkojuma Nr. 183 pieņemšanas Cēsu novada pašvaldība nostiprinājusi zemesgrāmatā pašvaldības īpašuma tiesības uz dzīvokļa īpašumu Nr. 4. Pašvaldības funkciju īstenošana – palīdzības sniegšana iedzīvotājiem mājokļa jautājumu risināšanā – saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktu pēc rīkojuma Nr. 183 pieņemšanas pārņemtajā dzīvokļa īpašumā Nr. 4 diemžēl nenotika, jo dzīvoklī bez apjomīgu remontdarbu veikšanas nav iespējams nodrošināt kvalitatīvus dzīves apstākļus. Turklāt, ņemot vērā ēkas nolietojumu un faktisko stāvokli, remontdarbi secīgi veicami visā dzīvojamajā mājā. Šī gada laikā pašvaldības budžetā nebija pietiekamu  finanšu līdzekļu remontdarbu veikšanai.
Nepieciešams nodrošināt dzīvokļa īpašuma Nr. 4 racionālu izmantošanu.-
Risinājuma apraksts
Pašvaldību likuma 73. panta ceturtā daļa paredz pašvaldības tiesības iegūt un atsavināt kustamo un nekustamo īpašumu, kā arī veikt citas privāttiesiskas darbības, ievērojot likumā noteikto par rīcību ar publiskas personas finanšu līdzekļiem un mantu.
Pašvaldība plāno atsavināt gan dzīvokļa īpašumu Nr. 4, gan nekustamo īpašumu "Tauriņi 2" kopā kā vienu veselu īpašumu. Nekustamais īpašums "Tauriņi 2" atrodas reģiona nozīmes arheoloģijas pieminekļa "Dzērbenes viduslaiku pils" teritorijā. Vienlaikus, kā norādīts lēmumā Nr. 27, pašvaldības funkcija – palīdzības sniegšana iedzīvotājiem mājokļa jautājumu risināšanā – kopumā tiek saglabāta – visus nekustamā īpašuma "Tauriņi 2" un dzīvokļa īpašuma Nr. 4 atsavināšanas rezultātā iegūtos līdzekļus pēc faktisko atsavināšanas izdevumu segšanas pašvaldība plāno ieskaitīt tās budžetā un nodrošināt, ka līdzekļi tiek ieguldīti pašvaldībai daļēji piederošajā blakus esošajā īpašumā “Tauriņi”, Dzērbenē, Dzērbenes pagastā, Cēsu novadā (kadastra Nr. 4250 007 0376, Cēsu novada pašvaldībai pieder 1677/2230 domājamās daļas). Minētā īpašuma “Tauriņi” sastāvā ir  apdzīvota dzīvojamā māja ar pieciem dzīvokļiem, lai ēku arī turpmāk varētu izmantot palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem mājokļa jautājumu risināšanā, nepieciešama bojāto jumta konstrukciju un jumta seguma  nomaiņa, logu nomaiņa, ko plānots veikt par iepriekš minētajiem no atsavināšanas iegūtajiem līdzekļiem. Saskaņā ar Cēsu novada pašvaldības sniegto informāciju – minētā nekustamā īpašuma “Tauriņi”, Dzērbenē, Dzērbenes pagastā, Cēsu novadā dzīvojamā mājā ar kadastra apzīmējumu 4250 007 0176 002 ir viens par pajām privatizēts dzīvoklis: “Tauriņi” – 4. Dzīvokļa īpašums “Tauriņi” – 4,  kadastra numurs 4250 900 0073, sastāv no divu istabu dzīvokļa 55,3 m2 platībā (telpu grupas kadastra apzīmējums 4250 007 0176 002 004) un tam piekrītošās kopīpašuma 553/2230 domājamās daļas no zemes vienības (kadastra apzīmējums 4250 007 0376) un daudzdzīvokļu mājas (būves kadastra apzīmējums 4250 007 0176 002), kas pieder fiziskai personai un ir šā dzīvokļa īpašnieces dzīvesvieta. Kā norādījusi Cēsu novada pašvaldība – veicot būves konstruktīvo elementu – jumta konstrukciju un jumta seguma nomaiņu, gan pašvaldība, gan minētā dzīvokļa īpašuma “Tauriņi” – 4 dzīvokļa īpašniece finansētu ieguldījumus atbilstoši piederošās domājamās daļas apmēram.
Ievērojot iepriekš minēto, lēmuma Nr. 27 1. punktā Cēsu novada pašvaldības dome ir lēmusi lūgt VARAM sagatavot un virzīt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par atļauju pašvaldībai atsavināt dzīvokļa īpašumu Nr. 4, lai atsavināšanas rezultātā iegūtos līdzekļus ieskaitītu Cēsu novada pašvaldības budžetā nekustamā īpašuma "Tauriņi", Dzērbenē, Dzērbenes pagastā, Cēsu novadā (kadastra Nr. 4250 007 0376), dzīvojamās mājas ar kadastra apzīmējumu Nr. 4250 007 0176 002 jumta konstrukciju, jumta seguma un logu nomaiņai, lai nodrošinātu Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10.punktā noteiktās funkcijas izpildi – sniegt iedzīvotājiem  palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā, kā arī veicināt dzīvojamā fonda veidošanu, uzturēšanu un modernizēšanu.  
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4. panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta" 12. punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citas valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, izņemot šo noteikumu 11.1. apakšpunktā minēto gadījumu, ministrija noteiktā kārtībā izsludina Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (turpmāk – TAP portāls) Ministru kabineta rīkojuma projektu par valsts nekustamā īpašuma atsavināšanu. Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas TAP portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
Atsavināšanas likuma 42. panta 2.4 daļa tostarp noteic, ja valsts nodotais nekustamais īpašums ir kļuvis nepiemērots attiecīgās funkcijas vai deleģētā pārvaldes uzdevuma veikšanai, bet funkcija vai deleģētais pārvaldes uzdevums tiek saglabāts un īpašums nav nepieciešams citai publiskai personai vai tās iestādei, Ministru kabinets pēc motivēta atvasinātas publiskas personas priekšlikuma ar rīkojumu var atļaut šādu nekustamo īpašumu atsavināt šajā likumā noteiktajā kārtībā.
Rīkojuma projekts paredz atļaut Cēsu novada pašvaldībai atsavināt dzīvokļa īpašumu Nr. 4 un uzdod pašvaldībai organizēt tā novērtēšanu un atsavināšanu, kā arī no atsavināšanas iegūtos līdzekļus pēc faktisko izdevumu segšanas ieskaitīt pašvaldības budžetā. Minētie atsavināšanas rezultātā iegūtie līdzekļi izmantojami pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma "Tauriņi" sastāvā esošās apdzīvotās dzīvojamās mājas ar pieciem dzīvokļiem bojāto jumta konstrukciju un jumta seguma nomaiņai, logu nomaiņai, lai ēku arī turpmāk varētu izmantot palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem mājokļa jautājumu risināšanā, tādējādi nodrošinot Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktā noteiktās pašvaldības autonomās funkcijas izpildi.
Ņemot vērā, ka no atsavināšanas iegūtie līdzekļi pēc faktisko izdevumu segšanas tiek ieguldīti Cēsu novada pašvaldības īpašumā, lai nodrošinātu Pašvaldībai noteiktās funkcijas izpildi (Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punkts – palīdzības sniegšana iedzīvotājiem mājokļa jautājumu risināšanā) rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu pašvaldībai. Plānotais atbalsta pasākums nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu un attiecīgi nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, kā arī nav saistāms ar komercdarbības atbalsta jomu. Pašvaldība dzīvokļa īpašuma Nr. 4 atsavināšanas rezultātā iegūtos finanšu līdzekļus novirzīs tādu pašvaldības autonomo funkciju veikšanai, kas ir saistīta ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot šā likuma III1 nodaļu "Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem".
Ņemot vērā Ministru kabineta rīkojuma projekta 2. punktā noteikto, Cēsu novada pašvaldībai jānodrošina dzīvokļa īpašuma Nr. 4 zemesgrāmatas nodalījumā ierakstīto apgrūtinājumu dzēšana.
Ministru kabineta rīkojuma projekta 6. punkts paredz pienākumu Cēsu novada pašvaldībai nodot dzīvokļa īpašumu Nr. 4 pircējam 30 dienu laikā no pirkuma līguma noslēgšanas dienas, sastādot attiecīgu nodošanas un pieņemšanas aktu, un nodrošinot pircēja īpašuma tiesību uz dzīvokļa īpašumu Nr. 4 nostiprināšanu zemesgrāmatā. Lai nodrošinātu minētā pienākuma izpildi, pašvaldībai dzīvokļa īpašuma Nr. 4 atsavināšanas izsoles noteikumos cita starpā jāietver arī noteikumi par pienākumu īpašuma ieguvējam noteiktā termiņā nostiprināt savas īpašuma tiesības zemesgrāmatā, kā arī to, ka nodošanas un pieņemšanas akts var tikt parakstīts tikai pēc īpašuma tiesību nostiprināšanas zemesgrāmatā uz ieguvēja vārda.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Atsavināšanas rezultātā iegūtie līdzekļi tiks izmantoti pašvaldības īpašumā esošā dzīvojamā fonda remontam. 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Dzīvokļa īpašuma Nr. 4 novērtēšanas un atsavināšanas procesu nodrošina Cēsu novada pašvaldība. Faktiskie izdevumi par dzīvokļa īpašuma Nr. 4 novērtēšanu un atsavināšanu tiek segti no atsavināšanas rezultātā iegūtajiem līdzekļiem. Nekustamā īpašuma novērtēšana atbilstoši Atsavināšanas likuma nosacījumiem uz rīkojuma projekta sagatavošanas brīdi nav veikta. Dzīvokļa īpašuma Nr. 4 fiskālā kadastrālā vērtība ir 1314 euro (universālā kadastrālā vērtība ir 3338 euro).

4.1.1. Ministru kabineta 2024. gada 12. marta rīkojums Nr. 183 "Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma "Tauriņi 2"–4 Dzērbenē, Dzērbenes pagastā, Cēsu novadā, nodošanu Cēsu novada pašvaldības īpašumā".

Pamatojums un apraksts
Pieņemot Ministru kabineta rīkojuma projektu, tiks atļauta pašvaldībai nodotā nekustamā īpašuma atsavināšana, līdz ar to aktualitāti zaudēs rīkojumā par nekustamā īpašuma nodošanu pašvaldībai paredzētais.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības process netika organizēts, kā to pieļauj Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punkts. Ar rīkojuma projektu netiek mainīts normatīvais regulējums, kā arī tas neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
Ministru kabineta rīkojuma projekts un tā anotācija pēc apstiprināšanas un nodošanas atzinumu sniegšanai ir publiski pieejami TAP portālā, kur ar tiem var iepazīties jebkurš interesents. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Cēsu novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi