Anotācija

22-TA-1920: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2010. gada 23. novembra noteikumos Nr. 1062 "Par Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības vienošanos par sadarbību tūrisma jomā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts ņemot vērā Saeimas Ārlietu komisijas š.g. gada 27. aprīļa sēdē izskanējušo vērtējumu par Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības vienošanās par sadarbību tūrisma jomā (turpmāk –  Vienošanās) saturu un valsts iespējamo tiesisko rīcību attiecībā uz Vienošanās darbību un Saeimas Ārlietu komisijas pieņemto lēmumu apturēt Vienošanās darbību līdz brīdim, kad Krievijas Federācija izbeidz starptautisko tiesību pārkāpumus attiecībā uz Ukrainu, tajā skaitā izved savus bruņotos spēkus no Ukrainas teritorijas un pilnībā atjauno Ukrainas teritoriālo integritāti un suverenitāti atbilstoši starptautisko tiesību prasībām, un pilnībā atlīdzina Ukrainai par jau izdarītājiem starptautisko tiesību pārkāpumiem, kā arī Ministru prezidenta A.K.Kariņa š.g. 19.maija rezolūciju Nr. 7.8.5./2022-DOC-1094-1455 iesniegt Ministru kabinetā attiecīgu tiesību aktu par divpusējās Vienošanās darbības apturēšanu.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt Vienošanās darbības apturēšanu.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2010.gada 20.decembrī Maskavā tika parakstīta Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas valdības vienošanās par sadarbību tūrisma jomā (turpmāk – Vienošanās). Šī Vienošanās stājās spēkā 2011.gada 17.februarī. Ministru kabinets apstiprināja Vienošanās projektu 2010.gada 23.novembrī ar  Ministru kabineta noteikumiem Nr.1062.

Vienošanās paredz Latvijas un Krievijas divpusējo ekonomisko sadarbību tūrisma jomā. Vienošanās ietvaros ir paredzēts nostiprināt un attīstīt sadarbību tūrisma jomā, pamatojoties uz vienlīdzību un savstarpēju izdevīgumu, kā arī sadarbību starp valsts tūrisma pārvaldes institūcijām.

Vienošanās 4.pants paredz, ka puses ar to valsts tūrisma pārvaldes institūciju starpniecību veicina Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas tūrisma organizāciju dalību starptautiskās tūrisma izstādēs, kas tiek rīkotas ar Pušu valsts tūrisma pārvaldes institūciju atbalstu. Vienošanās 11.pants paredz, ka uz atsevišķi noslēgtas vienošanās pamata tiek izveidota apvienota tūrisma darba grupa, kurā  kompetencē ir kopīgo priekšlikumu un programmu izstrāde, kā arī to īstenošanas pārraudzība. Latvijas puse ir godprātīgi pildījusi savas saistības un arī turpmāk apņemas rīkoties atbilstoši starptautisko tiesību prasībām.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022.gada 24.februārī Krievijas Federācija ir uzsākusi militāru iebrukumu Ukrainā. Krievijas Federācijas iebrukums Ukrainā ir uzskatāms par agresiju. Valsts īstenots agresijas akts ir definēts ANO Ģenerālās asamblejas 1974.gada 14.decembra rezolūcijā 3314 (XXIX). Krievijas Federācijas neattaisnojamais iebrukums Ukrainas teritorijā ir rupjš Ukrainas suverenitātes un teritoriālās integritātes pārkāpums, kas ir klajā pretrunā ar Krievijas saistībām, kuras izriet no ANO Statūtu 2.panta un imperatīvam starptautisko tiesību normām, kā arī ar tām saistībām, kuras Krievija ir uzņēmusies, parakstot Budapeštas memorandu un apņemoties garantēt Ukrainas teritoriālo integritāti un suverenitāti.

Ņemot vērā Krievijas Federācijas iebrukumu Ukrainā, Latvijas puse neredz iespēju strādāt ar Krieviju šīs Vienošanās ietvaros.
 
Risinājuma apraksts
Atbilstoši mūsdienu starptautiskajām tiesībām, jebkurai valstij ir tiesības veikt pasākumus pret valsti, kas pārkāpj saistības pret starptautisko sabiedrību kopumā, lai nodrošinātu pārkāpuma novēršanu un reparācijas cietušās valsts interesēs vai pārkāpto saistību labuma guvēju interesēs (sk. ANO Starptautisko tiesību komisijas 2001. gadā pieņemto Pantu par valstu atbildību par starptautiski prettiesisku rīcību (turpmāk - Panti par valsts atbildību) 54. pantu un arī 48. pantu). Agresijas aizliegums ir erga omnes pienākums, kā arī vispārējo starptautisko tiesību imperatīva norma. Tādējādi visām valstīm ir tiesības veikt pretpasākumus pret Krievijas Federāciju, ņemot vērā Krievijas Federācijas veikto pārkāpumu raksturu  Turklāt visām valstīm, gadījumos, kad kāda valsts rupji pārkāpj vispārējo starptautisko tiesību imperatīvajās normās noteiktās saistības, ir pienākums sadarboties, lai ar tiesiskiem līdzekļiem izbeigtu būtiskus un sistemātiskus starptautisko tiesību imperatīvo normu pārkāpumus, un valstis nevar atzīt par tiesisku nopietna pārkāpuma radītu situāciju vai atbalstīt šādas situācijas uzturēšanu (sk. Pantu par valsts atbildību 40. un 41.pantu). Tādējādi starptautiskajai kopienai, tostarp Latvijai, ir pienākums sadarboties, kā arī tiesības veikt pretpasākumus, lai motivētu Krievijas Federāciju pārtraukt veiktos starptautisko tiesību pārkāpumus un pilnībā atlīdzināt par jau izdarītajiem pārkāpumiem.
Ar Noteikumu projektu plānots apturēt Vienošanās darbību, kuras izpilde ir neiespējama sakarā ar Krievijas Federācijas īstenoto militāro agresiju Ukrainā.

Ārlietu ministrija sagatavos un iesniegs paziņojumu Krievijas pusei par Vienošanās darbības apturēšanu.
 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2010.gada 23.novembra noteikumi Nr.1062 “Par Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības vienošanos par sadarbību tūrisma jomā”.
 

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta 2010.gada 23.novembra noteikumi Nr.1062 “Par Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības vienošanos par sadarbību tūrisma jomā”.
Noteikumos tiek izdarīts grozījums, kas paredz ar 2022.gada 1.augustu apturēt vienošanās darbību līdz Ministru kabineta lēmumam par tās turpmāko darbību.
Vienošanās apturēšanas datums ir izvēlēts, ievērojot noteikumu projekta sagatavošanas un apstiprināšanas procedūras termiņu.
 
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
2010.gada 20.decembra Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas valdības vienošanās par sadarbību tūrisma jomā
Apraksts
-

5.3. Cita informācija

Apraksts

Skatīt šo grozījumu Ministru kabineta noteikumos anotācijas 1.punktu.

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
2010.gada 20.decembra Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas valdības vienošanās par sadarbību tūrisma jomā
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Projekts attiecas uz starptautisko sadarbību un to regulējošo līgumtiesisko bāzi. 
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk