23-TA-1419: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 13. maija noteikumos Nr. 240 "Noteikumi par valsts akadēmiskās izglītības standartu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 13. maija noteikumos Nr. 240 "Noteikumi par valsts akadēmiskās izglītības standartu"" izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas, lai nodrošinātu Ministru kabineta 2014. gada 13. maija noteikumos Nr. 240 "Noteikumi par valsts akadēmiskās izglītības standartu" (turpmāk arī – noteikumi) lietoto terminu un kredītpunktu atbilstību Izglītības likumā un Augstskolu likumā lietotajiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir nodrošināt Ministru kabineta 2014. gada 13. maija noteikumos Nr. 240 “Noteikumi par valsts akadēmiskās izglītības standartu” lietoto terminu atbilstību Izglītības likumā un Augstskolu likumā lietotajiem un kredītpunktu atbilstību Augstskolu likumā noteiktajam apjomam un Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmai (ECTS).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd valsts akadēmiskās izglītības standartu nosaka Ministru kabineta 2014. gada 13. maija noteikumi Nr. 240 “Noteikumi par valsts akadēmiskās izglītības standartu” (turpmāk – noteikumi), kas izdoti saskaņā ar Izglītības likuma 14.panta 19.punktu.
Kopš noteikumu spēkā stāšanās 2014.gada 16.maijā vairākkārtīgi veikti grozījumi gan Izglītības likumā, kur mainīta terminoloģija, gan Augstskolu likumā, kur mainīta terminoloģija, kā arī kredītpunktu apjoms atbilstoši Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmai (ECTS).
Izglītības un zinātnes ministrija plāno 2023.gada otrā pusgadā kopīgi ar augstskolām, izglītības sektoru, tautsaimniecības nozarēm, nevalstisko sektoru uzsākt izstrādāt vienu kopīgu valsts augstākās izglītības standartu, jo īsais, pirmais, otrais un trešais cikls ir viens vienots procedūru kopums un nebūtu mākslīgi sadalāms atsevišķos Ministru kabineta noteikumos. Līdz ar to, līdz viena kopīga valsts izglītības standarta izstrādes dienai, nepieciešams saglabāt tiesību normas, kas ir Ministru kabineta 2014. gada 13. maija noteikumos Nr. 240 “Noteikumi par valsts akadēmiskās izglītības standartu”.
Kopš noteikumu spēkā stāšanās 2014.gada 16.maijā vairākkārtīgi veikti grozījumi gan Izglītības likumā, kur mainīta terminoloģija, gan Augstskolu likumā, kur mainīta terminoloģija, kā arī kredītpunktu apjoms atbilstoši Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmai (ECTS).
Izglītības un zinātnes ministrija plāno 2023.gada otrā pusgadā kopīgi ar augstskolām, izglītības sektoru, tautsaimniecības nozarēm, nevalstisko sektoru uzsākt izstrādāt vienu kopīgu valsts augstākās izglītības standartu, jo īsais, pirmais, otrais un trešais cikls ir viens vienots procedūru kopums un nebūtu mākslīgi sadalāms atsevišķos Ministru kabineta noteikumos. Līdz ar to, līdz viena kopīga valsts izglītības standarta izstrādes dienai, nepieciešams saglabāt tiesību normas, kas ir Ministru kabineta 2014. gada 13. maija noteikumos Nr. 240 “Noteikumi par valsts akadēmiskās izglītības standartu”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2014. gada 13. maija noteikumos Nr. 240 "Noteikumi par valsts akadēmiskās izglītības standartu" lietotie termini neatbilst Izglītības likumā un Augstskolu likumā lietotajiem terminiem un kredītpunktu apjoms neatbilst Augstskolu likumā noteiktajam apjomam un Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmai (ECTS).
Risinājuma apraksts
Izstrādātais tiesību akta projekts precizē Ministru kabineta 2014. gada 13. maija noteikumus Nr. 240 “Noteikumi par valsts akadēmiskās izglītības standartu”, ņemot vērā Izglītības likumā un Augstskolu likumā lietoto terminoloģiju, Augstskolu likumā noteikto kredītpunktu apjomu un Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmu (ECTS). Tiesību akta projektā nav noteikts valsts akadēmiskās izglītības standarts trešā cikla augstākai izglītībai, jo Saeimā atrodas likumprojekts Nr.81/Lp14 “Grozījumi Augstskolu likumā”, kas paredz ieviest jaunu doktorantūras modeli, kā arī atbilstoši grozīt Augstskolu likumu, tostarp pilnveidot terminoloģiju, papildināt likuma normas par uzņemšanu doktora studiju programmā, doktora studiju programmas pilna laika studiju ilgumu.
Tiesību akta projektā ietvertie noteikumu II., III. un IV. nodaļu nosaukumi precizēti atbilstoši Izglītības likuma 32.panta pirmā daļā noteiktajam.
2022.gada 11.oktobrī spēkā stājās 2022.gada 15.septembra likuma grozījumi “Grozījumi Augstskolu likumā”, ar kuriem Augstskolu likuma 1. pantā termins “kredītpunkts” izteikts jaunā redakcijā un noteikts, ka 60 kredītpunkti atbilst pilna laika studijās vienā akadēmiskajā gadā apgūtajiem studiju rezultātiem saskaņā ar Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmu. Augstskolu likuma Pārejas noteikumu 93.punktā tika noteikts, ka pāreju uz Augstskolu likuma 1. panta 9. un 10. punktā un 57. panta otrajā, trešajā, ceturtajā un piektajā daļā noteikto kredītpunktu apjomu notiek līdz 2024. gada 31. decembrim. Līdz ar to pāreju uz šajos noteikumos noteikto kredītpunktu apjomu augstskolas veiks līdz Augstskolu likuma pārejas noteikumu 93. punktā noteiktajam termiņam. Pārejas perioda laikā augstskolas dokumentos, kas saistīti ar studiju procesu, tostarp, studiju programmu licencēšanu, studiju virzienu novērtēšanu un akreditāciju, atļauts lietot gan kredītpunktu terminu un kredītpunktu apjomu, kas bija spēkā līdz 2022.gada 11.oktobrim, kad spēkā stājās 2022.gada 15.septembra likuma grozījumi “Grozījumi Augstskolu likumā”, gan kredītpunktu terminu un kredītpunktu apjomu, kas ir spēkā pēc 2022.gada 11.oktobra likuma grozījumu “Grozījumi Augstskolu likumā” spēkā stāšanās dienas, attiecīgi norādot saskaņā ar kādu normatīvo aktu kredītpunktu termins un kredītpunktu apjoms lietots.
Tiesību akta projekts paredz noteikumus papildināt ar 3.1 punktu, kas paredz, ka katras studiju programmas specifiskos mērķus un uzdevumus, kā arī tās studiju programmu daļas, kuras īsteno kā darba vidē balstītas mācības, augstskola nosaka atbilstoši noteikumu 3. punktā noteiktajiem stratēģiskajiem mērķiem. Darba vidē balstītu mācību koncepts paredz, ka noteikti studiju programmas vai studiju kursa sasniedzamie mācību rezultāti tiek apgūti darba vidē. Pašreizējā regulējuma ietvaros Latvijas Universitāte īsteno darba vidē balstītu studiju programmu skolotāju sagatavošanai pēc jau apgūtas augstākās izglītības, kas nav pedagoģija (https://www.lu.lv/studijas/fakultates/pedagogijas-psihologijas-un-makslas-fakultate/magistra-limena-studijas/skolotajs/) un Banku augstskola ir īstenojusi sekmīgu darba vidē balstītu pilotprojektu dažādu kursu studentiem konkrētu mācību rezultātu sasniegšanai (https://www.ba.lv/augstskola/zina/nosledz-latvija-pirmo-darba-vide-balstito-macibu-pilotprojektu/). Detalizētāks darba vidē balstītu mācību regulējums tiks izstrādāts Valsts augstākās izglītības valsts standarta sagatavošanas laikā, kas notiks Inovācijas grantu projekta ietvaros šī gada rudenī. (https://www.mk.gov.lv/lv/jaunums/tm-vid-un-izm-izmantos-inovativu-pieeju-ricibpolitikas-projektu-izstradei).
Tiesību akta projektā ietvertā noteikumu 6. un 17. punktā noteikts studiju programmas apjoms kredītpunktos saskaņā ar Augstskolu likuma 1. panta 8. punktā un 57. pantā noteikto.
Tiesību akta projektā ietvertā noteikumu 12. un 21.1 punktā noteikts, ka pēc studiju programmas apguves piešķir grādu atbilstoši Latvijas zinātnes nozaru grupai, zinātnes nozarei, apakšnozarei vai Latvijas izglītības klasifikācijā noteiktajai izglītības tematiskajai jomai (izglītības programmu grupai vai kopai) vai starpdisciplinārai studiju jomai, kurā studiju programma klasificēta, vai starptautiskai praksei atbilstošam grāda nosaukumam. Tiesību akta projektā ietvertā noteikumu 12. un 21.1 punktā norādītais ļaus veidot grādu nosaukumus, kas sakrīt ar zinātnes nozaru grupas, zinātnes nozares vai zinātnes apakšnozares nosaukumu vai atbilst starptautiskai praksei atbilstošam grāda nosaukumam. Tiesību akta projektā ietvertā noteikumu 12. un 21.1 punktā norādītais ir salāgots ar Izglītības un zinātnes ministrijas gatavotajiem grozījumiem Ministru kabineta 2013.gada 16.aprīļa noteikumos Nr.202 “Kārtība, kādā izsniedz valsts atzītus augstāko izglītību apliecinošus dokumentus”.
Tiesību akta projektā kredītpunktu daudzums noteikts atbilstoši Augstskolu likumā noteiktajam un pielīdzinot norādīto Latvijas kredītpunktu skaitu Ministru kabineta 2014. gada 13. maija noteikumus Nr. 240 "Noteikumi par valsts akadēmiskās izglītības standartu" Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmai (ECTS), bet termini precizēti atbilstoši Augstskolu likumam un Izglītības likumam.
Tiesību akta projekts neparedz augstskolām un koledžām pārstrādāt jau akreditētās studiju programmas, bet tiesību akta projekta tiesību normas būs piemērojamas izstrādājot un īstenojot jaunas izglītības programmas.
Tiesību akta projektā ietvertie noteikumu II., III. un IV. nodaļu nosaukumi precizēti atbilstoši Izglītības likuma 32.panta pirmā daļā noteiktajam.
2022.gada 11.oktobrī spēkā stājās 2022.gada 15.septembra likuma grozījumi “Grozījumi Augstskolu likumā”, ar kuriem Augstskolu likuma 1. pantā termins “kredītpunkts” izteikts jaunā redakcijā un noteikts, ka 60 kredītpunkti atbilst pilna laika studijās vienā akadēmiskajā gadā apgūtajiem studiju rezultātiem saskaņā ar Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmu. Augstskolu likuma Pārejas noteikumu 93.punktā tika noteikts, ka pāreju uz Augstskolu likuma 1. panta 9. un 10. punktā un 57. panta otrajā, trešajā, ceturtajā un piektajā daļā noteikto kredītpunktu apjomu notiek līdz 2024. gada 31. decembrim. Līdz ar to pāreju uz šajos noteikumos noteikto kredītpunktu apjomu augstskolas veiks līdz Augstskolu likuma pārejas noteikumu 93. punktā noteiktajam termiņam. Pārejas perioda laikā augstskolas dokumentos, kas saistīti ar studiju procesu, tostarp, studiju programmu licencēšanu, studiju virzienu novērtēšanu un akreditāciju, atļauts lietot gan kredītpunktu terminu un kredītpunktu apjomu, kas bija spēkā līdz 2022.gada 11.oktobrim, kad spēkā stājās 2022.gada 15.septembra likuma grozījumi “Grozījumi Augstskolu likumā”, gan kredītpunktu terminu un kredītpunktu apjomu, kas ir spēkā pēc 2022.gada 11.oktobra likuma grozījumu “Grozījumi Augstskolu likumā” spēkā stāšanās dienas, attiecīgi norādot saskaņā ar kādu normatīvo aktu kredītpunktu termins un kredītpunktu apjoms lietots.
Tiesību akta projekts paredz noteikumus papildināt ar 3.1 punktu, kas paredz, ka katras studiju programmas specifiskos mērķus un uzdevumus, kā arī tās studiju programmu daļas, kuras īsteno kā darba vidē balstītas mācības, augstskola nosaka atbilstoši noteikumu 3. punktā noteiktajiem stratēģiskajiem mērķiem. Darba vidē balstītu mācību koncepts paredz, ka noteikti studiju programmas vai studiju kursa sasniedzamie mācību rezultāti tiek apgūti darba vidē. Pašreizējā regulējuma ietvaros Latvijas Universitāte īsteno darba vidē balstītu studiju programmu skolotāju sagatavošanai pēc jau apgūtas augstākās izglītības, kas nav pedagoģija (https://www.lu.lv/studijas/fakultates/pedagogijas-psihologijas-un-makslas-fakultate/magistra-limena-studijas/skolotajs/) un Banku augstskola ir īstenojusi sekmīgu darba vidē balstītu pilotprojektu dažādu kursu studentiem konkrētu mācību rezultātu sasniegšanai (https://www.ba.lv/augstskola/zina/nosledz-latvija-pirmo-darba-vide-balstito-macibu-pilotprojektu/). Detalizētāks darba vidē balstītu mācību regulējums tiks izstrādāts Valsts augstākās izglītības valsts standarta sagatavošanas laikā, kas notiks Inovācijas grantu projekta ietvaros šī gada rudenī. (https://www.mk.gov.lv/lv/jaunums/tm-vid-un-izm-izmantos-inovativu-pieeju-ricibpolitikas-projektu-izstradei).
Tiesību akta projektā ietvertā noteikumu 6. un 17. punktā noteikts studiju programmas apjoms kredītpunktos saskaņā ar Augstskolu likuma 1. panta 8. punktā un 57. pantā noteikto.
Tiesību akta projektā ietvertā noteikumu 12. un 21.1 punktā noteikts, ka pēc studiju programmas apguves piešķir grādu atbilstoši Latvijas zinātnes nozaru grupai, zinātnes nozarei, apakšnozarei vai Latvijas izglītības klasifikācijā noteiktajai izglītības tematiskajai jomai (izglītības programmu grupai vai kopai) vai starpdisciplinārai studiju jomai, kurā studiju programma klasificēta, vai starptautiskai praksei atbilstošam grāda nosaukumam. Tiesību akta projektā ietvertā noteikumu 12. un 21.1 punktā norādītais ļaus veidot grādu nosaukumus, kas sakrīt ar zinātnes nozaru grupas, zinātnes nozares vai zinātnes apakšnozares nosaukumu vai atbilst starptautiskai praksei atbilstošam grāda nosaukumam. Tiesību akta projektā ietvertā noteikumu 12. un 21.1 punktā norādītais ir salāgots ar Izglītības un zinātnes ministrijas gatavotajiem grozījumiem Ministru kabineta 2013.gada 16.aprīļa noteikumos Nr.202 “Kārtība, kādā izsniedz valsts atzītus augstāko izglītību apliecinošus dokumentus”.
Tiesību akta projektā kredītpunktu daudzums noteikts atbilstoši Augstskolu likumā noteiktajam un pielīdzinot norādīto Latvijas kredītpunktu skaitu Ministru kabineta 2014. gada 13. maija noteikumus Nr. 240 "Noteikumi par valsts akadēmiskās izglītības standartu" Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmai (ECTS), bet termini precizēti atbilstoši Augstskolu likumam un Izglītības likumam.
Tiesību akta projekts neparedz augstskolām un koledžām pārstrādāt jau akreditētās studiju programmas, bet tiesību akta projekta tiesību normas būs piemērojamas izstrādājot un īstenojot jaunas izglītības programmas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Kārtība, kādā izsniedz valsts atzītus augstāko izglītību apliecinošus dokumentus
Pamatojums un apraksts
Tiesību akta projektā ietvertā noteikumu 12. un 21.1 punktā norādītais ir salāgots ar Izglītības un zinātnes ministrijas gatavotajiem grozījumiem Ministru kabineta 2013.gada 16.aprīļa noteikumos Nr.202 “Kārtība, kādā izsniedz valsts atzītus augstāko izglītību apliecinošus dokumentus”, lai vienkāršotu grādu piešķiršanu
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tiesību akta projekts neskar visai sabiedrībai svarīgu jautājumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tiesību akta projektā nav ietvertas jaunas tiesību normas, bet tikai veikti precizējumi atbilstoši Augstskolu likuma un Izglītības likuma noteiktajam – kredītpunktu daudzums noteikts atbilstoši Augstskolu likumā noteiktajam un pielīdzinot norādīto Latvijas kredītpunktu skaitu Ministru kabineta 2014. gada 13. maija noteikumus Nr. 240 "Noteikumi par valsts akadēmiskās izglītības standartu" Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmai (ECTS), bet termini precizēti atbilstoši Augstskolu likumam un Izglītības likumam.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības iestādes, kuras īsteno akadēmiskās izglītības programmas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Izglītības iestādes, kuras īsteno akadēmiskās izglītības programmas
neietekmē
Kopā
0,00
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšanā iesaistītās institūcijas neietekmēs, jo izstrādātais tiesību akta projekts tikai precizē Ministru kabineta 2014. gada 13. maija noteikumus Nr. 240 “Noteikumi par valsts akadēmiskās izglītības standartu”, ņemot vērā Izglītības likumā un Augstskolu likumā lietoto terminoloģiju, Augstskolu likumā noteikto kredītpunktu apjomu un Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmu (ECTS). Tiesību akta projekts neparedz augstskolām un koledžām pārstrādāt jau akreditētās studiju programmas, bet tiesību akta projekta tiesību normas būs piemērojamas izstrādājot un īstenojot jaunas izglītības programmas.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
