Anotācija

23-TA-46: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 15. decembra noteikumos Nr. 736 "Noteikumi par dabīgo minerālūdeni un avota ūdeni"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 16. decembra Direktīva (ES) 2020/2184 par dzeramā ūdens kvalitāti (turpmāk – Direktīva 2020/2184).
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta 2015. gada 15. decembra noteikumos Nr. 736 "Noteikumi par dabīgo minerālūdeni un avota ūdeni" (turpmāk – noteikumi Nr. 736) grozījumi izdarīti, lai nacionālajā tiesību aktā iekļautu normas, ievērojot Direktīvas 2020/2184 3. panta 5. punkta trešajā rindkopā noteikto, un to papildinātu ar atsauci uz Direktīvu 2020/2184 un noteikumiem "Pārtikas uzņēmumā izmantojamā dzeramā ūdens obligātās nekaitīguma un kvalitātes prasības, monitoringa un kontroles kārtība" (22-TA-186), kā arī precizētu normu par fluorīdu satura maksimāli pieļaujamo līmeni avota ūdenī.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 18. jūnija Direktīvas 2009/54/EK par dabīgo minerālūdeņu ieguvi un tirdzniecību (pārstrādāta versija) (turpmāk – Direktīva 2009/54/EK) prasības ir pārņemtas noteikumos Nr. 736. Direktīvas 2009/54/EK 9. panta 4. punktā dotā termina "avota ūdens" skaidrojums ir sniegts noteikumu Nr. 736 3.5. apakšpunktā.
Ir stājusies spēkā Direktīva 2020/2184, kuras 3. panta 5. punkta trešajā rindkopā noteiktā norma jāpārņem attiecībā uz Direktīvā 2009/54/EK noteikto avota ūdeni.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā Latvijas normatīvajos aktos tiek pārņemtas Direktīvas 2020/2184 prasības, Zemkopības ministrija savas kompetences jomā ir sagatavojusi jaunu normatīvā akta projektu "Pārtikas uzņēmumā izmantojamā dzeramā ūdens obligātās nekaitīguma un kvalitātes prasības, monitoringa un kontroles kārtība" 22-TA-186, lai pārņemtu Direktīvas 2020/2184 prasības attiecībā uz pārtiku. Pašlaik spēkā ir noteikumi Nr. 736, kuru 3.5.5. apakšpunktā noteikts, ka avota ūdens papildus šajos noteikumos minētajiem nosacījumiem atbilst normatīvajiem aktiem par dzeramā ūdens obligātajām nekaitīguma un kvalitātes prasībām. Pārņemot Direktīvas 2020/2184 prasības, ir sagatavots jauns normatīvais akts "Pārtikas uzņēmumā izmantojamā dzeramā ūdens obligātās nekaitīguma un kvalitātes prasības, monitoringa un kontroles kārtība" (22-TA-186), tāpēc nepieciešama atsauce uz jauno normatīvo regulējumu, kā arī ir jāpievieno atsauce uz Direktīvu 2020/2184.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 736 3.5.5. apakšpunktā ir jāprecizē atsauce uz jauno normatīvo regulējumu, kā arī jāpapildina informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām ar Direktīvu 2020/2184.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 736 25.10. apakšpunkts atļauj marķējumā izmantot norādi "Satur vairāk nekā 1,5 mg/l fluorīdu: nav piemērots regulārai lietošanai zīdaiņu uzturā un par septiņiem gadiem jaunāku bērnu uzturā", ja fluorīdu koncentrācija dabīgajā minerālūdenī un avota ūdenī pārsniedz 1,5 mg/l. Savukārt noteikumu Nr. 736 25.11. apakšpunktā ir noteikta prasība marķējumā papildus norādīt faktisko fluorīdu daudzumu saskaņā ar šo noteikumu 25.5. apakšpunktu, ja fluorīdu koncentrācija dabīgajā minerālūdenī un avota ūdenī pārsniedz 1,5 mg/l. Vienlaikus Komisijas 2003. gada 16. maija Direktīvas 2003/40/EEK, ar ko izveido dabīgo minerālūdeņu sastāvdaļu sarakstu, nosaka to koncentrācijas robežvērtības un marķēšanas prasības un paredz nosacījumus ar ozonu bagātināta gaisa izmantošanai dabīgo minerālūdeņu un avota ūdens apstrādei, (turpmāk – Direktīva 2003/40/EEK) 4. pants attiecas uz dabīgā minerālūdens marķējumu, un prasība netiek attiecināta uz avota ūdeni. Direktīvas 2020/2184 I pielikuma B daļā "Ķīmiskie parametri" dzeramajā ūdenī noteiktā pieļaujamā fluorīdu parametra vērtība ir 1,5 mg/l. Noteikumos Nr. 736 noteikta prasība avota ūdenim piemērot dzeramā ūdens obligātās nekaitīguma un kvalitātes prasības, izņemot attiecībā uz mikrobioloģiskajiem rādītājiem, tāpēc avota ūdenī fluorīda parametrs nedrīkst pārsniegt 1,5 mg/l. Pašlaik ir izveidojusies neatbilstība starp noteikumu Nr. 736 25.10. un 25.11. apakšpunktā noteikto iespēju avota ūdens marķējumā lietot norādi "Satur vairāk nekā 1,5 mg/l fluorīdu: nav piemērots regulārai lietošanai zīdaiņu uzturā un par septiņiem gadiem jaunāku bērnu uzturā", ja fluorīdu koncentrācija dabīgajā minerālūdenī un avota ūdenī pārsniedz 1,5 mg/l, un dzeramajā ūdenī noteikto maksimāli pieļaujamo fluorīdu vērtību 1,5 mg/l. 
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 736 25.10. un 25.11. apakšpunktā jāsvītro vārdi "un avota ūdenī".
Problēmas apraksts
Patlaban noteikumu Nr. 736 22. punktā ir dota atsauce uz noteikumiem par dzeramā ūdens obligātajām nekaitīguma un kvalitātes prasībām, kuros noteiktās normas jāpiemēro arī dabīgajam minerālūdenim. Ir stājusies spēkā Direktīva 2020/2184, un atbilstoši  3. panta 1. punkta "a" apakšpunktā noteiktajam Direktīva 2020/2184 neattiecas uz dabīgo minerālūdeni.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 736 22. punktā jāsvītro otrajā teikumā dotā atsauce uz normatīvo aktu par dzeramo ūdeni. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Pārtikas uzņēmumi, kas ražo fasētu avota ūdeni.
Ietekmes apraksts
Ietekme nemainās, jo tiek precizētas noteikumu Nr. 736 normas un spēkā esošā kārtība nemainās.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Noteikumu projekts izskatīšanai Ministru kabineta sēdē virzāms vienlaikus ar Ministru kabineta noteikumu projektu “Pārtikas uzņēmumā izmantojamā dzeramā ūdens obligātās nekaitīguma un kvalitātes prasības, monitoringa un kontroles kārtība” (22-TA-186).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32020L2184
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 16. decembra Direktīva (ES) 2020/2184 par dzeramā ūdens kvalitāti (pārstrādāta redakcija)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32003L0040
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2003. gada 16. maija Direktīva 2003/40/EK, ar ko izveido dabīgo minerālūdeņu sastāvdaļu sarakstu, nosaka to koncentrācijas robežvērtības un marķēšanas prasības un paredz nosacījumus ar ozonu bagātināta gaisa izmantošanai dabīgo minerālūdeņu un avota ūdens apstrādei
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 16. decembra Direktīva (ES) 2020/2184 par dzeramā ūdens kvalitāti (pārstrādāta redakcija)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2020/2184 3. panta 5. punkta trešā daļa
Noteikumu projekta 1. punkts (noteikumu Nr. 736 3.5.5. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības kā Direktīvā 2020/2184.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2003. gada 16. maija Direktīva 2003/40/EK, ar ko izveido dabīgo minerālūdeņu sastāvdaļu sarakstu, nosaka to koncentrācijas robežvērtības un marķēšanas prasības un paredz nosacījumus ar ozonu bagātināta gaisa izmantošanai dabīgo minerālūdeņu un avota ūdens apstrādei
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2003/40/EK
4. pants
Noteikumu projekta 3. un 4. punkts (noteikumu Nr. 736 25.10. un 25.11. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības kā Direktīvā 2003/40/EK.
Direktīvas 2003/40/EK
I pielikums
Noteikumu projekta 2. punkts (noteikumu Nr. 736 22. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības kā Direktīvā 2003/40/EK.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior", Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācija, Latvijas Avotu biedrība
Cits
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas sertifikācijas centrs", Sabiedrība ar ierobežotu atbildību sertifikācijas centrs "BALTSERT", Zemkopības ministrijas starpinstitūciju darba grupa "Dabīgais minerālūdens un avota ūdens"

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 15. decembra noteikumos Nr. 736 "Noteikumi par dabīgo minerālūdeni un avota ūdeni"" 22-TA-2648 publiskā apspriešana notika no 28.10.2022. līdz 11.11.2022. Ņemot vērā noteikumu projektā ietverto tehnisko noteikumu skaņošanas procesu Eiropas Komisijā, lai nodrošinātu Direktīvas 2020/2184 pārņemšanu, noteikumu projekts tika sadalīts un sagatavots jauns projekts 23-TA-46.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/e8139d6b-4d32-46f5-ab73-5673781fff5c
 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Attiecībā uz jautājumiem, kas ietverti šajā noteikumu projektā, iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk