Anotācija

25-TA-1700: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz budžeta resoru "29. Veselības ministrija"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums “20.00.00 programmā “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” uz budžeta resoru "29. Veselības ministrija"”  ir izstrādāts pamatojoties uz:
       - Likuma ​​​​​''Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam'' 70. pantu;
       - informatīvais ziņojums "Par pilotprojekta integrētai pieejai - pakalpojumu pieejamības uzlabošanai nepilngadīgajiem, kuri pārmērīgi lieto atkarību izraisošas vielas, īstenošanu" (25-TA-856);
       - Ministru kabineta 2025.gada 15.jūlija sēdes protokola Nr.28 57.§ 3.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabinetam nepieciešams pieņemt lēmumu par apropriācijas pārdali, lai nodrošinātu pakalpojumu pieejamības uzlabošanu nepilngadīgajiem, kuri pārmērīgi lieto atkarību izraisošas vielas, īstenošanu.
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2025.
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Veselības ministrija ir izstrādājusi informatīvo ziņojumu “Par pilotprojekta integrētai pieejai - pakalpojumu pieejamības uzlabošanai nepilngadīgajiem, kuri pārmērīgi lieto atkarību izraisošas vielas, īstenošanu” (prot.Nr. 28 57. §), kura mērķis ir sniegt informāciju par izvērtējumu, kas veikts attiecībā uz esošo ārstniecības un atbalsta sistēmu nepilngadīgajiem ar psihiskiem un uzvedības traucējumiem psihoaktīvo vielu lietošanas dēļ, kā arī par tajā konstatētajiem izaicinājumiem. Vienlaikus informatīvajā ziņojumā ir iekļauti Veselības ministrijas izveidotās ekspertu darba grupas[1] sagatavotie risinājumi nepārtrauktas narkoloģiskās palīdzības nodrošināšanai – sākot no akūtās ārstēšanas stacionārā līdz nepilngadīgā reintegrācijai sabiedrībā. Informatīvajā ziņojumā sniegts arī izvērtējums par šī risinājuma ieviešanai nepieciešamo papildu finansējumu, lai palīdzība tiktu nodrošināta nekavējoties, tostarp arī gadījumos, kad ir nepieciešama obligātā narkoloģiskā ārstēšana nemotivētiem nepilngadīgajiem ar vidēji smagiem un smagiem psihiskiem un uzvedības traucējumiem psihoaktīvo vielu lietošanas rezultātā. Tādējādi informatīvajā ziņojumā tiek sniegta informācija par jauna valsts apmaksāta integrētā pakalpojuma nodrošināšanas un organizēšanas kārtību, sākotnēji plānotos jaunos pakalpojumus uzsākot pilotprojekta veidā, veidojot uz nepilngadīgajiem ar vidēji smagiem un smagiem psihiskiem un uzvedības traucējumiem psihoaktīvo vielu lietošanas dēļ centrētu aprūpi gan veselības, gan sociālajā jomā. 
Situāciju saistībā ar nepilngadīgo atkarību izraisošu vielu lietošanas problēmām 2024. gadā aktualizēja VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" (turpmāk – BKUS), norādot, ka pieaug to nepilngadīgo skaits, kuri nonāk slimnīcā ar  psihiskiem un uzvedības traucējumiem psihoaktīvo vielu lietošanas dēļ, kas radījušas smagas sekas veselībai. Saskaņā ar BKUS sniegtajiem datiem, 2023. gadā slimnīcā nepilngadīgie narkotisko vielu reibumā nogādāti 146 reizes un 17 gadījumos no viņiem tika stacionēti, turpretī 2024. gadā – 181 reizes vērsušies slimnīcas neatliekamās palīdzības nodaļā pēc palīdzības un 43 gadījumos ir stacionēti. Vienlaikus, nepilngadīgajiem alkohola reibumā 2023. gadā palīdzība sniegta 228 reizes, tostarp 11 gadījumos tie tika stacionēti, bet 2024. gadā –273, t.sk. 18 stacionēti.
Kā liecina BKUS dati, līdz šim lielākā daļa nepilngadīgo, kuri nonākuši ārstu redzes lokā atkarību izraisošo vielu ietekmē ar psihiskiem un uzvedības traucējumiem psihoaktīvo vielu lietošanas dēļ, pēc neatliekamās palīdzības saņemšanas tika izrakstīti no stacionāra un iespējams nesaņēma turpmāko nepieciešamo palīdzību vai pat pazuda no pakalpojuma sniedzēju redzesloka. Vienlaikus nepilngadīgie ar psihiskiem un uzvedības traucējumiem psihoaktīvo vielu lietošanas dēļ, nesaņemot atbilstošu palīdzību un ārstēšanu, atkārtoti nokļūst ārstniecības iestādēs atkarību izraisošo vielu ietekmē jau nopietnu apdraudējumu veselībai vai dzīvībai. Šī situācija apliecina, ka narkologa, psihiatra, internista u.c. speciālistu sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem būtu jāiet roku rokā ar psiholoģisko atbalstu un konsultēšanu, psihoterapiju, kā arī sociālo rehabilitāciju un sociālo reintegrāciju, lai nepilngadīgais varētu uzsākt no psihoaktīvajām vielām brīvu dzīvi un neatsāktu vielu lietošanu. Tāpēc būtiska nozīme ir arī pakalpojumiem, kas nepilngadīgajam tiek sniegti pēc ārstēšanās, jo nereti, atgriežoties atpakaļ savā vidē, nerisinot atkarību izraisītas problēmas, nepilngadīgais atkārtoti atsāk lietot atkarību izraisošas vielas.
Vienlaicīgi Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta dati liecina, ka kopš 2013. gada pieaudzis narkotiku letālas pārdozēšanas gadījumu skaits gan pieaugušo, gan nepilngadīgo vidū. Proti, 2013. gadā reģistrēti 2 gadījumi pieaugušajiem, bet 2023. gadā kopumā reģistrēti 12 letāli gadījumi un 4 no tiem bijuši nepilngadīgie vecuma grupā no 15 līdz 18 gadiem.
Pilotprojekta integrētai pieejai – pakalpojumu pieejamības uzlabošanai nepilngadīgajiem ar vidēji smagiem un smagiem psihiskiem un uzvedības traucējumiem psihoaktīvo vielu lietošanas dēļ, mērķis ir attīstīt individuālu pieeju pēc vienotiem principiem, nodrošinot visaptverošu izvērtēšanu, efektīvu lēmumu pieņemšanu, t.sk., pēc nepieciešamības nodrošinot koordinētu obligātās narkoloģiskās ārstēšanas mehānismu un tam sekojošu sociālo rehabilitāciju institūcijā un dzīvesvietā.
Pilotprojekta ietvaros no 2025. gada 1. septembra līdz 2027. gada 31. decembrim ir plānots attīstīt multidisciplināru un starpnozaru sadarbībā balstītu pakalpojumu nepilngadīgajiem ar vidēji smagiem un smagiem psihiskiem un uzvedības traucējumiem psihoaktīvo vielu lietošanas dēļ, sniedzot nepārtrauktu narkoloģisko palīdzību, sākot no akūtā perioda stacionārā līdz nepilngadīgā atgriešanai sabiedrībā. No 2025. gada 1. septembra līdz 2026. gada 30. jūnijam pilotprojekts tiks uzsākts bāzes versijā Veselības ministrijai pieejamā finansējuma ietvaros. No 2026. gada 1. jūlija tiek plānots, ka pilotprojekts tiks finansēts no Eiropas Ekonomikas zonas un Norvēģijas granta 2021. – 2028. gadam perioda investīciju (turpmāk - EEZ/Norvēģu finanšu instruments) līdzekļiem, palielinot plānoto pacientu skaitu līdz optimālajam, tāpat plānots minētajam pakalpojumam pievienot papildus sociālās rehabilitācijas komponentes. Savukārt, ja finansējums pilotprojekta no 2026. gada 1. jūlija netiks piešķirts no EEZ/Norvēģu finanšu instrumenta līdzekļiem, Veselības ministrija līdz 2026. gada 31. martam informēs Ministru kabinetu par turpmāko pilotprojekta īstenošanu (uzsāktajā bāzes līmenī) un finansēšanas avotu Veselības ministrijai pieejamā valsts budžeta ietvaros.
Pēc pilotprojekta īstenošanas un izvērtēšanas, pilotprojektā izstrādāto pakalpojumu būtu nepieciešams ieviest nacionālā līmenī, tādējādi uzlabojot narkoloģisko pakalpojumu pieejamību nepilngadīgajiem ar psihiskiem un uzvedības traucējumiem psihoaktīvo vielu lietošanas dēļ arī reģionos. Taču jāņem vērā, ka pilotprojekta turpmāka īstenošana ir atkarīga no rezultātiem un pieejamā finansējuma.



[1] Ar Veselības ministrijas 2024. gada 23. augusta rīkojumu Nr. 01-01.1/139 “Par darba grupas atkarību izplatības mazināšanas pilnveidošanai izveidi”, izveidota starpinstitūciju darba grupa operatīvu jautājumu nepilngadīgo atkarību mazināšanas jomā risināšanai un iepriekšminētās darba grupas ekspertu apakšgrupa.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabinetam nepieciešams pieņemt lēmumu par apropriācijas pārdali, lai nodrošinātu pakalpojumu pieejamības uzlabošanu nepilngadīgajiem, kuri pārmērīgi lieto atkarību izraisošas vielas, īstenošanu.

 
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atbilstoši likuma ''Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam'' 70. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali 2025. gadam 174 768 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" veselības nozares pasākumu īstenošanai uz Veselības ministrijas (Nacionālā veselības dienesta) budžeta apakšprogrammām, tai skaitā:
1) 78 717 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”;
2) 76 350 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”; 
3) 19 701 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
442 888 226
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
442 888 226
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
174 768
442 888 226
253 203
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
174 768
442 888 226
253 203
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-174 768
0
-253 203
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-174 768
0
-253 203
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
174 768
0
253 203
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2026.gads  atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam”:
apakšprogramma 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”:
Resursi izdevumu segšanai   442 888 226 euro, tai skaitā:
    Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 816 391 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 442 071 835 euro
Izdevumi 442 888 226 euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 442 888 226  euro

Rīkojuma projekts paredz atbilstoši likuma ''Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam'' 70. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali 2025.gadam 174 768 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas "20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana"  uz Veselības ministrijas (Nacionālā veselības dienesta) budžeta apakšprogrammām, tai skaitā:
1) 78 717 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”;
2) 76 350 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”; 
3) 19 701 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” (skatīt anotācijas 1.pielikumu).

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par apropriācijas pārdali 2025. gadam atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minētajām apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas izmaiņas.

Nacionālajam veselības dienestam finansējuma piešķiršanā ievērot Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumu "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi" (2012/21/ES) atbilstoši ar finansējuma saņēmējiem noslēgtajiem pilnvarojuma līgumiem.

Ņemot vērā, ka rīkojuma projektā paredzētajai finansējuma pārdalei ir ietekme arī uz 2026. gadu, Finanšu ministrijai tiks iesniegti priekšlikumi palielināt Veselības ministrijai bāzes izdevumus 2026. - 2028.gadam, paredzot finansējuma pārdali 2026. gadā 253 203 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana:
1) 118 108 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”;
2) 101 607 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”; 
3) 33 488 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”.

Kopējais nepieciešamais finansējums Rīkojuma projekta īstenošanai 2026.gadā (1.janvāris - 30.jūnijs) 343 627 euro, tai skaitā:
- 253 203 euro apmērā budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas "20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" ietvaros.
- 90 424 euro apmērā Veselības ministrijas (Nacionālā veselības dienesta) budžeta ietvaros (skatīt anotācijas 1.pielikumu).
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4.punktam, ja projekta izstrādes procesā sabiedrības līdzdalības iespējas netiek nodrošinātas, institūcija lēmumu neiesaistīt sabiedrības pārstāvjus pamato.

Projekts nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, līdz ar to sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netika piemērota. Projekts ir tehnisks un ar to tiek izpildīts Ministru kabineta 2025.gada 15.jūlija sēdes protokola Nr.28 57.§ 3.punktā dotais uzdevums.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks uzlabota pakalpojumu pieejamība nepilngadīgajiem ar vidēji smagiem un smagiem psihiskiem un uzvedības traucējumiem psihoaktīvo vielu lietošanas dēļ, nodrošinot visaptverošu izvērtēšanu, efektīvu lēmumu pieņemšanu, t.sk., pēc nepieciešamības nodrošinot koordinētu obligātās narkoloģiskās ārstēšanas mehānismu un tam sekojošu rehabilitāciju institūcijā un dzīvesvietā.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
-