25-TA-1336: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2008. gada 16. decembra noteikumos Nr. 1047 "Jaunatnes lietu speciālistu apmācības kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts saskaņā ar Jaunatnes likuma 5. panta ceturtajā daļā noteikto un Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk – ministrija) iniciatīvu, kas balstīta uz ministrijas starpinstitūciju darba grupas ieteikumiem jaunatnes politikas un darba ar jaunatni profesionalizācijas jautājumos.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir pilnveidot jaunatnes lietu speciālistu mācību programmu, saturiski precizējot mācībās obligāti iekļaujamās tēmas un to aprakstus atbilstoši jaunatnes politikas kopējām attīstības tendencēm, darba ar jaunatni īstenošanas esošajai praksei, kā arī balstoties uz jaunatnes lietu speciālistu līdzšinējo mācību vajadzību izvērtējuma rezultātiem. Noteikumu projektā ietvertās izmaiņas paaugstinās darba ar jaunatni profesionalizācijas kopējo līmeni.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz Jaunatnes likuma 5. panta otrās daļas 2. punktu, pašvaldība, izveidojot institucionālu sistēmu darbam ar jaunatni, var pieņemt darbā jaunatnes lietu speciālistu.
Līdzšinējā kārtība, kas noteikta Jaunatnes likuma 5. panta ceturtajā daļā un Ministru kabineta 2008. gada 16. decembra noteikumos Nr. 1047 “Jaunatnes lietu speciālistu apmācības kārtība” (turpmāk – noteikumi Nr. 1047), paredz, ka jaunatnes lietu speciālistam, lai iegūtu profesionālo pienākumu veikšanai nepieciešamās zināšanas un prasmes, divu gadu laikā no dienas, kad viņš ir stājies amatā vai pieņemts darbā, ir jāapgūst jaunatnes lietu speciālista apmācības pamatprogramma (turpmāk – apmācības programma) ne mazāk kā 80 akadēmisko stundu apjomā. Ministrija, lai īstenotu apmācības programmu, Jaunatnes politikas valsts programmas ietvaros īsteno cenu aptauju “Jaunatnes lietu speciālistu mācību programmas izstrāde un īstenošana” un cenu aptaujas tehniskajā specifikācijā nosaka apmācības programmas saturu atbilstoši noteikumos Nr. 1047 apstiprinātajam. Esošās apmācības programmas ietvaros Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra (turpmāk – aģentūra) nodrošina jaunatnes lietu speciālistiem mentoringa programmu.
Jaunatnes lietu speciālista definējumu noteic Bērnu, jaunatnes un ģimenes attīstības pamatnostādnes 2022.-2027. gadam:
jaunatnes lietu speciālists ir persona, kas plāno, veic un koordinē darbu ar jaunatni. Jaunatnes lietu speciālists sadarbojas ar jaunatnes politikas īstenošanā iesaistītajām personām, izstrādā priekšlikumus jaunatnes politikas pilnveidei, īsteno un koordinē informatīvus un izglītojošus pasākumus, projektus un programmas jaunatnes politikas jomā, sekmē jauniešu pilsonisko audzināšanu, veicina jauniešu brīvprātīgo darbu un līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, konsultē jauniešus jaunatnes politikas jomā, tajā skaitā par pasākumu, projektu un programmu izstrādi un īstenošanu, kā arī veicina jauniešu personības attīstību.
Saskaņā ar ministrijas veiktajām pašvaldību aptaujām, tad 2024. gadā pašvaldībās bija nodarbināti 89 jaunatnes lietu speciālisti, 2023. gadā: 116 un 2022. gadā: 98.
Līdzšinējā kārtība, kas noteikta Jaunatnes likuma 5. panta ceturtajā daļā un Ministru kabineta 2008. gada 16. decembra noteikumos Nr. 1047 “Jaunatnes lietu speciālistu apmācības kārtība” (turpmāk – noteikumi Nr. 1047), paredz, ka jaunatnes lietu speciālistam, lai iegūtu profesionālo pienākumu veikšanai nepieciešamās zināšanas un prasmes, divu gadu laikā no dienas, kad viņš ir stājies amatā vai pieņemts darbā, ir jāapgūst jaunatnes lietu speciālista apmācības pamatprogramma (turpmāk – apmācības programma) ne mazāk kā 80 akadēmisko stundu apjomā. Ministrija, lai īstenotu apmācības programmu, Jaunatnes politikas valsts programmas ietvaros īsteno cenu aptauju “Jaunatnes lietu speciālistu mācību programmas izstrāde un īstenošana” un cenu aptaujas tehniskajā specifikācijā nosaka apmācības programmas saturu atbilstoši noteikumos Nr. 1047 apstiprinātajam. Esošās apmācības programmas ietvaros Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra (turpmāk – aģentūra) nodrošina jaunatnes lietu speciālistiem mentoringa programmu.
Jaunatnes lietu speciālista definējumu noteic Bērnu, jaunatnes un ģimenes attīstības pamatnostādnes 2022.-2027. gadam:
jaunatnes lietu speciālists ir persona, kas plāno, veic un koordinē darbu ar jaunatni. Jaunatnes lietu speciālists sadarbojas ar jaunatnes politikas īstenošanā iesaistītajām personām, izstrādā priekšlikumus jaunatnes politikas pilnveidei, īsteno un koordinē informatīvus un izglītojošus pasākumus, projektus un programmas jaunatnes politikas jomā, sekmē jauniešu pilsonisko audzināšanu, veicina jauniešu brīvprātīgo darbu un līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, konsultē jauniešus jaunatnes politikas jomā, tajā skaitā par pasākumu, projektu un programmu izstrādi un īstenošanu, kā arī veicina jauniešu personības attīstību.
Saskaņā ar ministrijas veiktajām pašvaldību aptaujām, tad 2024. gadā pašvaldībās bija nodarbināti 89 jaunatnes lietu speciālisti, 2023. gadā: 116 un 2022. gadā: 98.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Apmācības programmas tēmu loks nav pārskatīts un labots kopš noteikumu Nr. 1047 spēkā stāšanās 2009. gadā. Ņemot vērā jaunatnes politikas un darba ar jaunatni sistēmas attīstību un praksi, noteikumu Nr. 1047 1. pielikumā noteiktās tēmas tikai daļēji atbilst jaunatnes lietu speciālistu mācību vajadzībām. Konstatēts, ka noteikumu Nr. 1047 1. pielikumā norādīto tēmu uzskaitījums ir pārāk vispārīgs un nesniedz konkrētus norādījumus par to, kas tieši būtu mācāms konkrētajā tēmā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums ir vērsts uz apmācības programmas satura pilnveidošanu, kas sekmēs precīzāku un atbilstoši darba ar jaunatni jomas esošajai praksei pielietotu tēmu apgūšanu. Noteikumu projekts ir izstrādāts, balstoties uz ministrijas īstenotās apmācības programmas rezultātu analīzi. Plānots pilnveidot gan apmācības programmas tēmas, gan to izklāstu, lai apmācības programmas īstenotāji daudz precīzāk varētu sniegt zināšanas jaunatnes lietu speciālistiem, tādējādi pilnveidojot viņu kompetences. Katrai tēmai noteiktais minimālais akadēmisko stundu skaits ir noteikts saskaņā ar ministrijas īstenotās apmācības programmas rezultātu analīzi, kā ņemot vērā ministrijas starpinstitūciju darba grupas ieteikumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- skolēni
- Jaunatnes lietu speciālisti, jaunieši, uzņēmēji, biedrību un nodibinājumu pārstāvji.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertās normas ir tiešā veidā vērstas uz pašvaldībā nodarbināto jaunatnes lietu speciālistu profesionālo pienākumu pildīšanai nepieciešamo kompetenču pilnveidošanu. Iegūtās zināšanas un prasmes jaunatnes lietu speciālistiem ļaus daudz veiksmīgāk ikdienā strādāt ar jauniešiem. Noteikumu projektā ietvertās normas ir vērstas arī uz uzņēmējiem, biedrību un nodibinājumu pārstāvjiem, kas vēlas īstenot apmācību programmu.
Juridiskās personas
- nevalstiskās organizācijas
- Ministrija, aģentūra, pašvaldības un to iestādes, biedrības un nodibinājumi, uzņēmumi.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietverto normu īstenošanā būs iesaistīta ministrija, kas plānos un veiks jaunatnes lietu speciālistu apmācības programmas ietvara noteikšanu cenu aptaujai/iepirkuma veikšanai, aģentūra, kas palīdzēs apmācības programmas īstenotājam ar atbalsta pasākumiem (mentorings) mācību procesa sekmīgai īstenošanai, pašvaldības un to iestādes, kuru darbinieki piedalīsies mācībās, biedrības, nodibinājumi, uzņēmumi, kas piedalīsies apmācības programmas izstrādē un īstenošanā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projektā paredzētā tiesiskā regulējuma īstenošana tiks nodrošināta ministrijas gadskārtējā valsts budžeta likumā plānoto līdzekļu ietvaros, tajā skaitā no ministrijas valsts budžeta programmas 21.00.00 “Jaunatnes politikas valsts programma”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Jaunatnes starptautisko programmu aģentūraNevalstiskās organizācijas
Biedrība “Latvijas Jaunatnes darbinieku asociācija”Cits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskās apspriešanas rezultāti ir pieejami sadaļā “Papildu dokumenti”: dokuments “Viedokļu pārskats 25-TA-1336”.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra
- Biedrības, nodibinājumi, uzņēmumi.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Noteikumu projekta īstenošanai ministrija nodrošinās juridiskās un finansiālās dokumentācijas sagatavošanu un apstiprināšanu, lai organizētu apmācības programmas cenu aptauju/iepirkumu. Aģentūra sniegs atbalsta aktivitātes (mentorings) apmācības programmas īstenotājam, lai uzlabotu mācību procesa kvalitāti. Biedrības, nodibinājumi un uzņēmumi izstrādās un īstenos apmācības programmu.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums sekmēs jaunatnes politikas un darba ar jaunatni jomas profesionalizāciju, jo tiks pilnveidotas pašvaldībā nodarbināto jaunatnes lietu speciālistu zināšanas un prasmes ikdienas darbā ar jauniešiem, tādējādi stiprinot kopējās pilsoniskās sabiedrības attīstību.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektā iekļautais tiesiskais regulējums ir vērsts uz jaunatnes politikas un darba ar jaunatni jomas profesionalizāciju, tādējādi sekmējot pašvaldībā nodarbināto jaunatnes lietu speciālistu tiešā darba ar bērniem un jauniešiem kvalitāti.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
