25-TA-659: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par civilās aizsardzības mērķiem pielāgojamajiem un aprīkojamajiem objektiem (patvertnēm) " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts "Par civilās aizsardzības mērķiem pielāgojamajiem un aprīkojamajiem objektiem (patvertnēm) 5.1.1.9. pasākuma “Objektu (patvertņu) pielāgošana un aprīkošana civilās aizsardzības mērķiem” ietvaros" (turpmāk - rīkojuma projekts) izstrādāts, ņemot vērā Ministru kabineta noteikumu projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.9. pasākuma "Objektu (patvertņu) pielāgošana un aprīkošana civilās aizsardzības mērķiem" īstenošanas noteikumi" (25-TA-640) (turpmāk - pasākuma īstenošanas noteikumi) 5. punktu, kas nosaka, ka Eiropas Savienības (turpmāk - ES) kohēzijas politikas programma 2021.–2027. gadam (turpmāk – politikas programma) 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.9. pasākuma "Objektu (patvertņu) pielāgošana un aprīkošana civilās aizsardzības mērķiem" (turpmāk - pasākums) ietvaros tiek atbalstīti Ministru kabineta rīkojumā par civilās aizsardzības mērķiem pielāgojamajiem un aprīkojamajiem objektiem (patvertnēm) ietvertie objekti un ka šajā rīkojumā norāda informāciju par projekta iesniedzēju, atbalstāmajiem objektiem, Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk - ERAF) finansējumu un sasniedzamajām iznākuma rādītāja vērtībām.
Šajā rīkojuma projektā ietvertais objektu saraksts atvieglos pasākuma īstenošanu: pasākuma sadarbības iestādei nodrošinās iespēju pēc iespējas agrāk veikt ierobežotu projektu iesniegumu atlasi, lai veicinātu ātrāku un vienkāršāku pasākuma finansējuma pieejamību finansējuma saņēmējiem, un radīs vienotu, skaidru izpratni finansējuma saņēmējiem par pasākuma tvērumu (atbalstāmajiem objektiem) un mērķiem. Šis rīkojuma projekts ir izmantojams tikai tā mērķiem pasākuma kontekstā, rīkojuma projekta pielikumos nav ietverti visi esošie vai potenciālie patvertņu objekti un tas neietekmē līdz šim veikto rīkojuma projekta pielikumos iekļauto objektu iepriekš veiktās apsekošanas rezultātus.
Šajā rīkojuma projektā ietvertais objektu saraksts atvieglos pasākuma īstenošanu: pasākuma sadarbības iestādei nodrošinās iespēju pēc iespējas agrāk veikt ierobežotu projektu iesniegumu atlasi, lai veicinātu ātrāku un vienkāršāku pasākuma finansējuma pieejamību finansējuma saņēmējiem, un radīs vienotu, skaidru izpratni finansējuma saņēmējiem par pasākuma tvērumu (atbalstāmajiem objektiem) un mērķiem. Šis rīkojuma projekts ir izmantojams tikai tā mērķiem pasākuma kontekstā, rīkojuma projekta pielikumos nav ietverti visi esošie vai potenciālie patvertņu objekti un tas neietekmē līdz šim veikto rīkojuma projekta pielikumos iekļauto objektu iepriekš veiktās apsekošanas rezultātus.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir noteikt pasākumā atbalstāmos civilās aizsardzības mērķiem (patvertņu izveidei) pielāgojamos un aprīkojamos objektus, pasākuma projekta iesniedzējus, ERAF finansējuma sadalījumu un sasniedzamās pasākuma iznākuma rādītāja vērtības finansējuma saņēmējiem. Termins "pielāgošana" rīkojuma projekta izpratnē saprotams kā "pārbūve vai atjaunošana", termins "izveidošana" - kā "telpu atjaunošana, pārbūve un aprīkošana", termins “objekts” - kā telpas vai telpu grupas būvju pagrabstāvos, pazemes stāvos, cokolstāvos un pirmajos stāvos."
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ievērojot ES politikas programmā 2021.–2027. gadam noteiktos atbalsta pasākumus, atbalsts civilās aizsardzības patvertņu atjaunošanai vai izveidei piešķirtā finansējuma ietvaros līdz 2025. gadam nebija pieejams. Atbilstoši Iekšlietu ministrijas (turpmāk - IeM) informatīvajā ziņojumā “Par tālāko rīcību patvertņu jautājumā” (Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra sēdes prot. Nr.1, 95.§) (turpmāk – informatīvais ziņojums) norādītajam, lai nepieciešamības gadījumā nodrošinātu pietiekamu patvertņu pieejamību iespējami lielākam skaitam cilvēku, būtu nepieciešams pielāgot un aprīkot vairāk nekā 15 tūkstošus ēku pazemes stāvus vai pagrabtelpas. Vienlaikus valstī ir liels skaits ēku ar pazemes stāvu vai cokola stāvu, kur potenciāli varētu izveidot patvertni. Civilā aizsardzība un katastrofu pārvaldīšana ir viens no visaptverošās valsts aizsardzības sistēmas ieviešanas pamatdarbības virzieniem, kas veido visaptverošās valsts aizsardzības ietvaru.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 7. novembra noteikumu Nr. 658 “Noteikumi par civilās aizsardzības plānu struktūru un tajos iekļaujamo informāciju”” 2.1 pielikumu kara, militārā iebrukuma vai to draudu gadījumā pašvaldību civilās aizsardzības plānu mērķis ir nodrošināt savā atbildības teritorijā iedzīvotājiem nepieciešamās pamatvajadzības: ūdens un pārtikas apgādi, komunālos pakalpojumus, patvērumu un tamlīdzīgi, tādējādi sniedzot arī zināmu atbalstu Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem sabiedrības drošības nodrošināšanā. Tādēļ laikus nepieciešams apzināt noteiktajā teritorijā pieejamo civilās aizsardzības plāna mērķiem atbilstošo infrastruktūru, kas būtu izmantojama kara laikā, militārā iebrukuma vai to draudu gadījumā, to identificējot civilās aizsardzības plānā. Patvertņu funkcionālajām prasībām piemērotie objekti tika identificēti, sadarbojoties ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu (turpmāk - VUGD) un ar citām valsts tiešās pārvaldes iestādēm, tai skaitā visām ministrijām, un visām pašvaldībām, kā arī vairākām pašvaldību interešu pārstāvošajām nevalstiskajām organizācijām.
Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra protokollēmuma Nr. 1, 95.§ (turpmāk – protokollēmums) 6. punktā tika dots uzdevums IeM sadarbībā ar Finanšu ministriju, Ekonomikas ministriju un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju (turpmāk – VARAM) līdz 2024. gada 1. maijam izvērtēt iespējamos risinājumus, lai ieviestu motivējošus finanšu mehānismus patvertnes vai vietas, kur var patverties (pagrabi, puspagrabi, pazemes autostāvvietas u.c.) pārbūvei vai atjaunošanai.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 7. novembra noteikumu Nr. 658 “Noteikumi par civilās aizsardzības plānu struktūru un tajos iekļaujamo informāciju”” 2.1 pielikumu kara, militārā iebrukuma vai to draudu gadījumā pašvaldību civilās aizsardzības plānu mērķis ir nodrošināt savā atbildības teritorijā iedzīvotājiem nepieciešamās pamatvajadzības: ūdens un pārtikas apgādi, komunālos pakalpojumus, patvērumu un tamlīdzīgi, tādējādi sniedzot arī zināmu atbalstu Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem sabiedrības drošības nodrošināšanā. Tādēļ laikus nepieciešams apzināt noteiktajā teritorijā pieejamo civilās aizsardzības plāna mērķiem atbilstošo infrastruktūru, kas būtu izmantojama kara laikā, militārā iebrukuma vai to draudu gadījumā, to identificējot civilās aizsardzības plānā. Patvertņu funkcionālajām prasībām piemērotie objekti tika identificēti, sadarbojoties ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu (turpmāk - VUGD) un ar citām valsts tiešās pārvaldes iestādēm, tai skaitā visām ministrijām, un visām pašvaldībām, kā arī vairākām pašvaldību interešu pārstāvošajām nevalstiskajām organizācijām.
Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra protokollēmuma Nr. 1, 95.§ (turpmāk – protokollēmums) 6. punktā tika dots uzdevums IeM sadarbībā ar Finanšu ministriju, Ekonomikas ministriju un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju (turpmāk – VARAM) līdz 2024. gada 1. maijam izvērtēt iespējamos risinājumus, lai ieviestu motivējošus finanšu mehānismus patvertnes vai vietas, kur var patverties (pagrabi, puspagrabi, pazemes autostāvvietas u.c.) pārbūvei vai atjaunošanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju pasaulē, īpaši Krievijas uzsākto karadarbību pret Ukrainu, nepieciešams īstenot papildu pasākumus, kas saistīti ar civilās aizsardzības sistēmas funkcionēšanas uzlabošanu kara vai militāra iebrukuma gadījumā, tostarp jautājumiem par patvertņu izveidošanu vai iekārtošanu esošo ēku pagrabstāvos vai cokola stāvos, lai nepieciešamības gadījumā aizsargātu Latvijas civiliedzīvotājus.
Saskaņā ar informatīvajā ziņojumā iekļauto skaidrojumu patvertnes ir būves, kas paredzētas iedzīvotāju aizsardzībai no ieroču pielietošanas postošajiem faktoriem, kā arī var nodrošināt aizsardzību katastrofu gadījumos, piemēram, avārijas ar ķīmisko vielu vai radioaktīvo vielu noplūdi, stipras vētras u.tml. Jau tagad informatīvajā bukletā “Kā rīkoties krīzes gadījumā” (pieejams: https://www.vugd.gov.lv/lv/buklets-ka-rikoties-krizes-gadijuma), kas tiek izplatīts visiem Latvijas iedzīvotājiem ar mērķi informēt par nepieciešamo rīcību, cita starpā arī artilērijas apšaudes vai aviācijas trieciena laikā ir aprakstītas darbības, kas ietver tūlītēja patvēruma meklēšanu, atrodoties gan iekštelpās, gan ārpus telpām. Šādā situācijā primārais rīcības algoritms ir patvēruma meklēšana būvju pagrabstāvos.
Lai stiprinātu sabiedrības drošības sajūtu un ieviestu civilās aizsardzības pasākumus visā Latvijas teritorijā, nepieciešamas veikt investīcijas patvertņu ierīkošanai atbilstoši VUD izstrādātajām vadlīnijām “Vadlīnijas (rekomendācijas) par minimālajām prasībām III kategorijas patvertnes ierīkošanai” (pieejamas: https://www.vugd.gov.lv/lv/vadlinijas-potencialo-patvertnu-minimalajam-tehniskajam-prasibam-0). Civilās aizsardzības infrastruktūras uzlabošana veicinās visas valsts noturīgumu krīzes situācijās un stiprinās spēju pārvaldīt un pārvarēt katastrofas un citus apdraudējumus.
Lai risinātu iepriekšminēto un tiktu nodrošināts finansiāls atbalsts patvertņu ierīkošanai, ES fondu tematiskās komitejas 2025. gada 22. janvāra sēdē tika panākta vienošanās, ka būvju pielāgošana un aprīkošana civilās aizsardzības mērķim tiks veikta ES fondu politikas programmas finansējuma pārdales ietvaros. Atbilstoši panāktajai vienošanai, VARAM ir sagatavojusi pasākuma īstenošanas noteikumu projektu, kas pieejams Tiesību aktu portālā, savukārt IeM sadarbībā ar VUGD ir identificējusi pasākuma ietvaros civilās aizsardzības mērķiem pielāgojamos un aprīkojamos objektus (patvertnes), kas noteikti šī rīkojuma projekta pielikumos (ierobežota pieejamība). Pasākuma īstenošanas noteikumi rīkojuma projekta sagatavošanas brīdī nosaka, ka pasākuma ietvaros pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir ne mazāks kā 26 113 520 euro, tai skaitā ERAF finansējums 22 196 492 euro un nacionālais finansējums (valsts budžeta finansējums, pašvaldību finansējums) – ne mazāks kā 3 917 028 euro.
Saskaņā ar informatīvajā ziņojumā iekļauto skaidrojumu patvertnes ir būves, kas paredzētas iedzīvotāju aizsardzībai no ieroču pielietošanas postošajiem faktoriem, kā arī var nodrošināt aizsardzību katastrofu gadījumos, piemēram, avārijas ar ķīmisko vielu vai radioaktīvo vielu noplūdi, stipras vētras u.tml. Jau tagad informatīvajā bukletā “Kā rīkoties krīzes gadījumā” (pieejams: https://www.vugd.gov.lv/lv/buklets-ka-rikoties-krizes-gadijuma), kas tiek izplatīts visiem Latvijas iedzīvotājiem ar mērķi informēt par nepieciešamo rīcību, cita starpā arī artilērijas apšaudes vai aviācijas trieciena laikā ir aprakstītas darbības, kas ietver tūlītēja patvēruma meklēšanu, atrodoties gan iekštelpās, gan ārpus telpām. Šādā situācijā primārais rīcības algoritms ir patvēruma meklēšana būvju pagrabstāvos.
Lai stiprinātu sabiedrības drošības sajūtu un ieviestu civilās aizsardzības pasākumus visā Latvijas teritorijā, nepieciešamas veikt investīcijas patvertņu ierīkošanai atbilstoši VUD izstrādātajām vadlīnijām “Vadlīnijas (rekomendācijas) par minimālajām prasībām III kategorijas patvertnes ierīkošanai” (pieejamas: https://www.vugd.gov.lv/lv/vadlinijas-potencialo-patvertnu-minimalajam-tehniskajam-prasibam-0). Civilās aizsardzības infrastruktūras uzlabošana veicinās visas valsts noturīgumu krīzes situācijās un stiprinās spēju pārvaldīt un pārvarēt katastrofas un citus apdraudējumus.
Lai risinātu iepriekšminēto un tiktu nodrošināts finansiāls atbalsts patvertņu ierīkošanai, ES fondu tematiskās komitejas 2025. gada 22. janvāra sēdē tika panākta vienošanās, ka būvju pielāgošana un aprīkošana civilās aizsardzības mērķim tiks veikta ES fondu politikas programmas finansējuma pārdales ietvaros. Atbilstoši panāktajai vienošanai, VARAM ir sagatavojusi pasākuma īstenošanas noteikumu projektu, kas pieejams Tiesību aktu portālā, savukārt IeM sadarbībā ar VUGD ir identificējusi pasākuma ietvaros civilās aizsardzības mērķiem pielāgojamos un aprīkojamos objektus (patvertnes), kas noteikti šī rīkojuma projekta pielikumos (ierobežota pieejamība). Pasākuma īstenošanas noteikumi rīkojuma projekta sagatavošanas brīdī nosaka, ka pasākuma ietvaros pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir ne mazāks kā 26 113 520 euro, tai skaitā ERAF finansējums 22 196 492 euro un nacionālais finansējums (valsts budžeta finansējums, pašvaldību finansējums) – ne mazāks kā 3 917 028 euro.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekta pielikumi - objektu saraksti sagatavoti, balstoties uz VUGD apkopoto informāciju par III kategorijas patvertņu prasībām daļēji atbilstošiem vai atbilstošiem objektiem un to novērtējumu saskaņā ar VUGD izstrādātajiem prioritārā kārtā atbalstāmo objektu kritērijiem (turpmāk - atbalstāmo objektu kritēriji; pirmreizēji nosūtīti pašvaldībām un ministrijām ar IeM 2025. gada 18. februāra vēstuli Nr. 1-23/440/25 “Par ERAF finansējumu civilās aizsardzības patvertņu izveidei”, 2. pielikums), kas precizēti, to tvērumā ar papildu nosacījumu iekļaujot arī objektus cokolstāvos un atsevišķos gadījumos arī bijušo civilās aizsardzības būvju pirmajos stāvos. Balstoties uz VUGD apkopoto informāciju par patvertņu funkcionālajām prasībām piemērotajiem objektiem un to novērtējumu, IeM sagatavoja un nosūtīja rīkojuma projektu saskaņošanai visām Latvijas pašvaldībām un vairākām to intereses pārstāvošajām biedrībām (IeM 2025. gada 28. marta vēstule Nr. 1-23/799/25 "Par 5.1.1.9. pasākumā atbalstāmo objektu – patvertņu sarakstu") un visām ministrijām (IeM 2025. gada 6. aprīļa vēstule Nr. 1-23/875/25 "Par 5.1.1.9. pasākumā atbalstāmo valsts īpašumu objektu – patvertņu sarakstu"). IeM precizēja rīkojuma projektu un tā pielikumu objektu sarakstus atbilstoši saņemtajiem viedokļiem un IeM vēstulēs norādītajam prioritāri atbalstāmo objektu noteikšanas algoritmam saskaņā ar VUGD novērtējumu. Attiecīgi gadījumos, kad saņemtie viedokļi saturēja lūgumu papildināt rīkojuma projekta pielikumus ar jauniem objektiem, šie objekti tika iekļauti, ja VUGD bija saņēmis lūgto informāciju par objektu (gadījumos, kad informācija netika sniegta, objekts netika iekļauts), attiecīgais objekts vērtējams kā vismaz daļēji atbilstošs III kategorijas patvertņu prasībām (neatbilstoši, piemēram, applūduši, objekti netika iekļauti), objekta lietderīgā platība ir samērīga (vismaz 20 m2), objekta apkārtnē ir pietiekams iedzīvotāju skaits jēgpilnai izmantošanai (vismaz 26 cilvēki 300 m rādiusā ap objektu). Saskaņošanas laikā Ventspils novada pašvaldība atteicās no dalības pasākumā un neplāno īstenot III kategorijas patvertņu izveidi pasākuma ietvaros. Gadījumā, kad pašvaldībai trūkst objektu, kas būtu pielāgojami un aprīkojami, vai tā ir atteikusies no dalības pasākumā, pasākuma sasniedzamā iznākuma rādītāja vērtība un pasākuma finansējums pārdalīts citiem plānotajiem finansējuma saņēmējiem. Paralēli ir notikušas konsultācijas ar citām ministrijām par to resoru objektiem un atbilstoši rīkojuma projekta pielikumos tika pievienoti jauni vai svītroti esošie valstij piekritīgie objekti atbilstoši saņemtajiem viedokļiem un VUGD novērtējumam, tostarp svītroti objekti, par kuriem netika saņemts viedoklis.
Ņemot vērā saņemtos jautājumus saskaņošanas laikā ārpus Tiesību aktu portāla, būtiski norādīt, ka rīkojuma projekts un tā pielikumos iekļautā informācija ir izmantojama atbilstoši pasākuma noteikumos noteiktajiem mērķiem un nosacījumiem, tas ir, nosakot pasākuma tvērumu. Rīkojuma projekta pielikumos norādītie objekti neaptver visas esošās vai potenciālās patvertnes vai civilās aizsardzības būves Latvijā, to nevar uzskatīt par visaptverošu civilās aizsardzības patvertņu tīkla objektu sarakstu un tas neietekmē atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 23. septembra rīkojuma Nr. 763 "Par luminiscējošu informatīvu zīmju "Patvertne" iegādi un uzstādīšanu" 3. punktam iepriekš uzstādītās patvertņu zīmes.
Rīkojuma projekts sastāv no diviem pielikumiem, kur:
1.) rīkojuma projekta 1. pielikums nosaka objekta piekritību, pasākuma plānotos projektu iesniedzējus - finansējuma saņēmējus, prioritāri atbalstāmos civilās aizsardzības mērķiem pielāgojamos un aprīkojamos objektus, to kopskaitu, kas ir minimālais, obligāti sasniedzamais pasākuma tvērums, un pieejamo finansējumu:
2.) rīkojuma projekta 2. pielikums nosaka pasākumā papildu atbalstāmos civilās aizsardzības mērķiem pielāgojamos un aprīkojamos objektus un atbilstošos plānotos projektu iesniedzējus - finansējuma saņēmējus, kas kopā ar rīkojuma projekta 1. pielikumu ir maksimālais plānotais sasniedzamais pasākuma tvērums.
Lai saglabātu pasākuma finansējuma elastības iespējas un veicinātu pasākuma finansējuma saņēmējus ievērot saimnieciskuma, efektivitātes un lietderības principus, rīkojuma projekts paredz iespējas pasākumā:
1.) papildu ERAF finansējuma pieejamības gadījumā civilās aizsardzības mērķiem pielāgot un aprīkot papildu jau līdz šim apzinātos objektus (rīkojuma projekta 2. pielikums);
2.) pasākuma finansējuma saņēmējiem tiem jau paredzētā ERAF finansējuma ietaupījuma gadījumā pārsniegt tiem ar šo rīkojuma projektu noteiktās minimālo pasākuma rādītāja vērtības, civilās aizsardzības mērķiem pielāgojot un aprīkojot rīkojuma projekta 2. pielikumā noteiktos attiecīgā projekta iesniedzēja objektus;
3.) pasākuma kopējā ERAF finansējuma ietaupījuma gadījumā pārsniegt pasākumā minimālo pasākuma rādītāja vērtību, civilās aizsardzības mērķiem pielāgojot un aprīkojot citus rīkojuma projekta 2. pielikumā noteiktos objektus.
Pasākuma iznākuma rādītāju vērtības (objektu – patvertņu skaits) un finansējuma sadalījums starp pašvaldībām pasākuma ietvaros pašvaldību tieši un pastarpināti piederošiem objektiem ir aprēķināts pēc iedzīvotāju skaita īpatsvara attiecīgajā pašvaldībā no kopējā Latvijas iedzīvotāju skaita, balstoties uz Centrālās statistikas pārvaldes datiem par 2024. gadu. Pašvaldībām un valstij tieši un pastarpināti piederošo objektu sadalījums starp rīkojuma projekta 1. un 2. pielikumu noteikts pēc atbalstāmo objektu kritērijiem: atbilstības novērtējumu minimālajām patvertnes prasībām, atrašanās vieta, iedzīvotāju blīvums apkārtnē, lietderīgā platība (personietilpība), piekļuves iespējas, stāva kritērijs (objektiem - cokolstāviem zemāks punktu skaits).
Projekta iesniedzējs iesniedz vienu projekta iesniegumu (vai, ja projekta iesniedzējs uzskata par nepieciešamu, vairākus projekta iesniegumus) kopā par visiem rīkojuma projekta 1. pielikumā projekta iesniedzējam piekritīgajiem objektiem, kuros jāveic ieguldījumi pasākuma ietvaros, nepārsniedzot pēc objekta piekritības un projekta iesniedzējam maksimāli pieejamo ERAF finansējumu un projekta iesnieguma kopējam ERAF finansējumam nepārsniedzot 38 941 euro par katru objektu, kas iekļauts projekta iesniegumā un kur jāveic ieguldījums pasākuma ietvaros. Projekta iesniedzējs, iesniedzot vienu vai vairākus projekta iesniegumus, norāda katrā projekta iesniegumā visus objektus, kuros plānots veikt ieguldījumu attiecīgajā projektā. Ja projekta iesniedzēja vērtējumā attiecīgajam projekta iesniedzējam maksimāli pieejamais ERAF finansējums ir lielāks nekā plānotās izmaksas visu projekta iesniedzēja rīkojuma projekta 1. pielikuma objektu pielāgošanai un aprīkošanai atbilstoši pasākuma īstenošanas noteikumu prasībām, projekta iesniedzējam ir tiesības:
(1.) nepārsniedzot projekta iesniedzējam maksimāli pieejamo pasākuma ERAF finansējumu, sākotnēji vai kā pasākumā jau uzsākta projekta grozījumu iekļaut projekta iesniegumā jebkuru projekta iesniedzēja objektu no rīkojuma projekta 2. pielikuma kā objektu, kurā tiks veikti ieguldījumi pasākuma ietvaros, vai,
(2.) nepārsniedzot projekta iesniedzējam maksimāli pieejamo pasākuma ERAF finansējumu, iesniegt atsevišķu projekta iesniegumu par jebkuru no projekta iesniedzēja objektiem no rīkojuma projekta 2. pielikuma, vai
(3.) pilnībā atteikties no pāri palikušā projekta iesniedzējam maksimāli pieejamā ERAF finansējuma, kuru projekta iesniedzējs neizmantos rīkojuma projekta 1. pielikuma un 2. pielikuma objektu pielāgošanai un aprīkošanai, tostarp gadījumā, kad projekta iesniedzējam nav vai nav pietiekami daudz objektu rīkojuma projekta 2. pielikumā turpmākai objektu pielāgošanai un aprīkošanai.
Kādam pasākuma projekta iesniedzējam pilnībā atsakoties no pieejamā ERAF finansējuma pasākumā vai arī gadījumos, kad pasākumā pieejams papildu ERAF finansējums, šis ERAF finansējums tiek izmantots atbilstoši rīkojuma projekta 2. punktam. Pasākuma papildu ERAF finansējums un ERAF finansējums, no kura pilnībā atteicies cits projekta iesniedzējs, nepārsniedzot projekta iesniedzējam maksimālo pieejamo ERAF finansējumu 38 941 euro par katru objektu, ir pieejams rīkojuma projekta 2. pielikuma jebkura objekta pielāgošanai un aprīkošanai neatkarīgi no objekta piekritības, ja vien attiecīgajā objektā jau nav veiktas pasākuma investīcijas.
Rīkojuma projekts nodrošina plānoto finansējuma saņēmēju (projektu iesniedzēju) sarakstu, atbilstoši kuram sadarbības iestāde nosūtīs uzaicinājumus iesniegt pasākuma projektu iesniegumus. Nepieciešamības gadījumā, ievērojot objektu īpašniekus un valdītājus un pasākuma īstenošanas nosacījumos noteiktos ierobežojumus, plānotie projektu iesniedzēji attiecībā uz rīkojuma projektā iekļautajiem objektiem pasākuma projektu atlases laikā var mainīties, piemēram, ja objekta piekritīgā pašvaldība kā objektu īpašnieks lemj iesniegt kopīgu pašvaldības projekta iesniegumu par vairākiem attiecīgās pašvaldības iestāžu objektiem. Šāda pieeja, kas izvērstāk aprakstāma projektu iesniegumu atlases nolikumā, potenciāli samazinātu plānoto projekta iesniedzēju skaitu, tādējādi arī mazinot administratīvo slogu projekta iesnieguma sagatavošanā, vērtēšanā un uzraudzībā. Vienlaikus potenciāli tiktu nodrošināta lielāka elastība projekta iesniedzējam finansējuma izmantošanā objektu pielāgošanai un aprīkošanai, ievērojot, ka objektu līmenī viena projekta iesnieguma ietvaros projekta iesniedzējs var plānot elastīgāku pieeju, jo atsevišķā objektā veikto ieguldījumu apmērs var pārsniegts vienam objektam indikatīvi noteikto finansējums, ja citu tā paša projekta iesnieguma objektu projekta iesniedzējam ir iespējams pielāgot un aprīkot par mazāku finansējumu, kopā projekta iesnieguma maksimālajam ERAF finansējumam nepārsniedzot 38 941 euro par katru projekta iesniegumā iekļauto objektu.
Ja tiek konstatēta pretruna par kāda objekta, kas iekļauts rīkojuma projekta pielikumos, adresi un kadastra Nr. vai apzīmējumu, pasākuma attiecināmībai noteicošā ir objekta adrese.
Ņemot vērā saņemtos jautājumus saskaņošanas laikā ārpus Tiesību aktu portāla, būtiski norādīt, ka rīkojuma projekts un tā pielikumos iekļautā informācija ir izmantojama atbilstoši pasākuma noteikumos noteiktajiem mērķiem un nosacījumiem, tas ir, nosakot pasākuma tvērumu. Rīkojuma projekta pielikumos norādītie objekti neaptver visas esošās vai potenciālās patvertnes vai civilās aizsardzības būves Latvijā, to nevar uzskatīt par visaptverošu civilās aizsardzības patvertņu tīkla objektu sarakstu un tas neietekmē atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 23. septembra rīkojuma Nr. 763 "Par luminiscējošu informatīvu zīmju "Patvertne" iegādi un uzstādīšanu" 3. punktam iepriekš uzstādītās patvertņu zīmes.
Rīkojuma projekts sastāv no diviem pielikumiem, kur:
1.) rīkojuma projekta 1. pielikums nosaka objekta piekritību, pasākuma plānotos projektu iesniedzējus - finansējuma saņēmējus, prioritāri atbalstāmos civilās aizsardzības mērķiem pielāgojamos un aprīkojamos objektus, to kopskaitu, kas ir minimālais, obligāti sasniedzamais pasākuma tvērums, un pieejamo finansējumu:
| Objekta piekritība | Sasniedzamā iznākuma rādītāja vērtība - objektu skaits | Pieejamais maksimālais ERAF finansējums (85% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām), euro | Kopējais attiecināmais finansējums (t.sk. finansējuma saņēmēja minimālais līdzfinansējums 15% apmērā no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām) pie maksimālā pieejamā ERAF finansējuma, euro |
| Rīgas valstspilsētas pašvaldība | 148 | 5 763 268 | 6 780 315 |
| Daugavpils valstspilsētas pašvaldība | 19 | 739 879 | 870 446 |
| Jelgavas valstspilsētas pašvaldība | 13 | 506 233 | 595 568 |
| Jūrmalas valstspilsētas pašvaldība | 13 | 506 233 | 595 568 |
| Liepājas valstspilsētas pašvaldība | 16 | 623 056 | 733 007 |
| Rēzeknes valstspilsētas pašvaldība | 6 | 233 646 | 274 878 |
| Ventspils valstspilsētas pašvaldība | 8 | 311 528 | 366 504 |
| Aizkraukles novada pašvaldība | 7 | 272 587 | 320 691 |
| Alūksnes novada pašvaldība | 3 | 116 823 | 137 439 |
| Augšdaugavas novada pašvaldība | 6 | 233 646 | 274 878 |
| Ādažu novada pašvaldība | 6 | 233 646 | 274 878 |
| Balvu novada pašvaldība | 5 | 194 705 | 229 065 |
| Bauskas novada pašvaldība | 10 | 389 410 | 458 129 |
| Cēsu novada pašvaldība | 10 | 389 410 | 458 129 |
| Dienvidkurzemes novada pašvaldība | 8 | 311 528 | 366 504 |
| Dobeles novada pašvaldība | 7 | 272 587 | 320 691 |
| Gulbenes novada pašvaldība | 5 | 194 705 | 229 065 |
| Jelgavas novada pašvaldība | 8 | 311 528 | 366 504 |
| Jēkabpils novada pašvaldība | 10 | 389 410 | 458 129 |
| Krāslavas novada pašvaldība | 5 | 194 705 | 229 065 |
| Kuldīgas novada pašvaldība | 7 | 272 587 | 320 691 |
| Ķekavas novada pašvaldība | 8 | 311 528 | 366 504 |
| Limbažu novada pašvaldība | 7 | 272 587 | 320 691 |
| Līvānu novada pašvaldība | 3 | 116 823 | 137 439 |
| Ludzas novada pašvaldība | 5 | 194 705 | 229 065 |
| Madonas novada pašvaldība | 7 | 272 587 | 320 691 |
| Mārupes novada pašvaldība | 4 | 155 764 | 183 252 |
| Ogres novada pašvaldība | 14 | 545 174 | 641 381 |
| Olaines novada pašvaldība | 5 | 194 705 | 229 065 |
| Preiļu novada pašvaldība | 4 | 155 764 | 183 252 |
| Rēzeknes novada pašvaldība | 7 | 272 587 | 320 691 |
| Ropažu novada pašvaldība | 9 | 350 469 | 412 316 |
| Salaspils novada pašvaldība | 6 | 233 646 | 274 878 |
| Saldus novada pašvaldība | 6 | 233 646 | 274 878 |
| Saulkrastu novada pašvaldība | 2 | 77 882 | 91 626 |
| Siguldas novada pašvaldība | 8 | 311 528 | 366 504 |
| Smiltenes novada pašvaldība | 4 | 155 764 | 183 252 |
| Talsu novada pašvaldība | 9 | 350 469 | 412 316 |
| Tukuma novada pašvaldība | 11 | 428 351 | 503 942 |
| Valkas novada pašvaldība | 2 | 77 882 | 91 626 |
| Valmieras novada pašvaldība | 12 | 467 292 | 549 755 |
| Ventspils novada pašvaldība | 0 | 0 | 0 |
| Valsts | 117 | 4 556 097 | 5 360 114 |
| Nesadalītais finansējums, rezerve | nav attiecināms | 122 | 138 |
| Kopā | 570 | 22 196 492 | 26 113 520 |
Lai saglabātu pasākuma finansējuma elastības iespējas un veicinātu pasākuma finansējuma saņēmējus ievērot saimnieciskuma, efektivitātes un lietderības principus, rīkojuma projekts paredz iespējas pasākumā:
1.) papildu ERAF finansējuma pieejamības gadījumā civilās aizsardzības mērķiem pielāgot un aprīkot papildu jau līdz šim apzinātos objektus (rīkojuma projekta 2. pielikums);
2.) pasākuma finansējuma saņēmējiem tiem jau paredzētā ERAF finansējuma ietaupījuma gadījumā pārsniegt tiem ar šo rīkojuma projektu noteiktās minimālo pasākuma rādītāja vērtības, civilās aizsardzības mērķiem pielāgojot un aprīkojot rīkojuma projekta 2. pielikumā noteiktos attiecīgā projekta iesniedzēja objektus;
3.) pasākuma kopējā ERAF finansējuma ietaupījuma gadījumā pārsniegt pasākumā minimālo pasākuma rādītāja vērtību, civilās aizsardzības mērķiem pielāgojot un aprīkojot citus rīkojuma projekta 2. pielikumā noteiktos objektus.
Pasākuma iznākuma rādītāju vērtības (objektu – patvertņu skaits) un finansējuma sadalījums starp pašvaldībām pasākuma ietvaros pašvaldību tieši un pastarpināti piederošiem objektiem ir aprēķināts pēc iedzīvotāju skaita īpatsvara attiecīgajā pašvaldībā no kopējā Latvijas iedzīvotāju skaita, balstoties uz Centrālās statistikas pārvaldes datiem par 2024. gadu. Pašvaldībām un valstij tieši un pastarpināti piederošo objektu sadalījums starp rīkojuma projekta 1. un 2. pielikumu noteikts pēc atbalstāmo objektu kritērijiem: atbilstības novērtējumu minimālajām patvertnes prasībām, atrašanās vieta, iedzīvotāju blīvums apkārtnē, lietderīgā platība (personietilpība), piekļuves iespējas, stāva kritērijs (objektiem - cokolstāviem zemāks punktu skaits).
Projekta iesniedzējs iesniedz vienu projekta iesniegumu (vai, ja projekta iesniedzējs uzskata par nepieciešamu, vairākus projekta iesniegumus) kopā par visiem rīkojuma projekta 1. pielikumā projekta iesniedzējam piekritīgajiem objektiem, kuros jāveic ieguldījumi pasākuma ietvaros, nepārsniedzot pēc objekta piekritības un projekta iesniedzējam maksimāli pieejamo ERAF finansējumu un projekta iesnieguma kopējam ERAF finansējumam nepārsniedzot 38 941 euro par katru objektu, kas iekļauts projekta iesniegumā un kur jāveic ieguldījums pasākuma ietvaros. Projekta iesniedzējs, iesniedzot vienu vai vairākus projekta iesniegumus, norāda katrā projekta iesniegumā visus objektus, kuros plānots veikt ieguldījumu attiecīgajā projektā. Ja projekta iesniedzēja vērtējumā attiecīgajam projekta iesniedzējam maksimāli pieejamais ERAF finansējums ir lielāks nekā plānotās izmaksas visu projekta iesniedzēja rīkojuma projekta 1. pielikuma objektu pielāgošanai un aprīkošanai atbilstoši pasākuma īstenošanas noteikumu prasībām, projekta iesniedzējam ir tiesības:
(1.) nepārsniedzot projekta iesniedzējam maksimāli pieejamo pasākuma ERAF finansējumu, sākotnēji vai kā pasākumā jau uzsākta projekta grozījumu iekļaut projekta iesniegumā jebkuru projekta iesniedzēja objektu no rīkojuma projekta 2. pielikuma kā objektu, kurā tiks veikti ieguldījumi pasākuma ietvaros, vai,
(2.) nepārsniedzot projekta iesniedzējam maksimāli pieejamo pasākuma ERAF finansējumu, iesniegt atsevišķu projekta iesniegumu par jebkuru no projekta iesniedzēja objektiem no rīkojuma projekta 2. pielikuma, vai
(3.) pilnībā atteikties no pāri palikušā projekta iesniedzējam maksimāli pieejamā ERAF finansējuma, kuru projekta iesniedzējs neizmantos rīkojuma projekta 1. pielikuma un 2. pielikuma objektu pielāgošanai un aprīkošanai, tostarp gadījumā, kad projekta iesniedzējam nav vai nav pietiekami daudz objektu rīkojuma projekta 2. pielikumā turpmākai objektu pielāgošanai un aprīkošanai.
Kādam pasākuma projekta iesniedzējam pilnībā atsakoties no pieejamā ERAF finansējuma pasākumā vai arī gadījumos, kad pasākumā pieejams papildu ERAF finansējums, šis ERAF finansējums tiek izmantots atbilstoši rīkojuma projekta 2. punktam. Pasākuma papildu ERAF finansējums un ERAF finansējums, no kura pilnībā atteicies cits projekta iesniedzējs, nepārsniedzot projekta iesniedzējam maksimālo pieejamo ERAF finansējumu 38 941 euro par katru objektu, ir pieejams rīkojuma projekta 2. pielikuma jebkura objekta pielāgošanai un aprīkošanai neatkarīgi no objekta piekritības, ja vien attiecīgajā objektā jau nav veiktas pasākuma investīcijas.
Rīkojuma projekts nodrošina plānoto finansējuma saņēmēju (projektu iesniedzēju) sarakstu, atbilstoši kuram sadarbības iestāde nosūtīs uzaicinājumus iesniegt pasākuma projektu iesniegumus. Nepieciešamības gadījumā, ievērojot objektu īpašniekus un valdītājus un pasākuma īstenošanas nosacījumos noteiktos ierobežojumus, plānotie projektu iesniedzēji attiecībā uz rīkojuma projektā iekļautajiem objektiem pasākuma projektu atlases laikā var mainīties, piemēram, ja objekta piekritīgā pašvaldība kā objektu īpašnieks lemj iesniegt kopīgu pašvaldības projekta iesniegumu par vairākiem attiecīgās pašvaldības iestāžu objektiem. Šāda pieeja, kas izvērstāk aprakstāma projektu iesniegumu atlases nolikumā, potenciāli samazinātu plānoto projekta iesniedzēju skaitu, tādējādi arī mazinot administratīvo slogu projekta iesnieguma sagatavošanā, vērtēšanā un uzraudzībā. Vienlaikus potenciāli tiktu nodrošināta lielāka elastība projekta iesniedzējam finansējuma izmantošanā objektu pielāgošanai un aprīkošanai, ievērojot, ka objektu līmenī viena projekta iesnieguma ietvaros projekta iesniedzējs var plānot elastīgāku pieeju, jo atsevišķā objektā veikto ieguldījumu apmērs var pārsniegts vienam objektam indikatīvi noteikto finansējums, ja citu tā paša projekta iesnieguma objektu projekta iesniedzējam ir iespējams pielāgot un aprīkot par mazāku finansējumu, kopā projekta iesnieguma maksimālajam ERAF finansējumam nepārsniedzot 38 941 euro par katru projekta iesniegumā iekļauto objektu.
Ja tiek konstatēta pretruna par kāda objekta, kas iekļauts rīkojuma projekta pielikumos, adresi un kadastra Nr. vai apzīmējumu, pasākuma attiecināmībai noteicošā ir objekta adrese.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Rīkojuma projekts ir skatāms Ministru kabinetā pēc pasākuma īstenošanas noteikumiem. Rīkojuma projekts tiks grozīts, ņemot vērā pasākuma īstenošanas progresu un pasākuma ERAF finansējuma pieejamību, kā arī aktuālo situāciju potenciālo un esošo patvertņu objektu un civilās aizsardzības jomā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Ar rīkojuma projektu saistītās ietekmes uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem novērtējums pieejams pasākuma īstenošanas noteikumu sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (anotācijā). Finansējums projektu īstenošanai attiecībā uz ERAF līdzfinansējuma nodrošināšanu tiks pieprasīts no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Patvertņu ierīkošana ir noteikta kā prioritāri īstenojams civilās aizsardzības pasākums, ievērojot ES fondu tematiskās komitejas 2025. gada 22. janvāra sēdē panākto vienošanos, kuras rezultātā, sadarbojoties vairākām ministrijām un iestādēm, tiek veikti pasākuma sagatavošanas darbi, tostarp Finanšu ministrija virza grozījumus politikas programmā, IeM kā par civilās aizsardzības rīcībpolitiku atbildīgā nozares ministrija nodrošina patvertņu vietu (objektu) identificēšanu un saskaņošanu ar pašvaldībām un citām ministrijām (gan divpusēju, gan daudzpusēju tikšanos veidā, gan rakstveidā, gan telefoniski) un prasību patvertnēm noteikšanu, VARAM kā pasākuma atbildīgā iestāde izstrādā pasākuma īstenošanas noteikumus. Minētie pasākuma sagatavošanas darbi tiek veikti paralēli politikas programmas grozījumu saskaņošanai ar Eiropas Komisiju, lai nodrošinātu iespējami ātru ierobežotas projektu iesniegumu atlases uzsākšanu un ERAF finansējuma pieejamību pasākuma īstenošanai.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Iekšlietu ministrija
- Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
