Anotācija (ex-ante)

23-TA-1812: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumos Nr. 373 "Kārtība, kādā sertificē civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļu apmācību sniedzējus"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumos Nr. 373 “Kārtība, kādā sertificē civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļu apmācību sniedzējus”” (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz likuma “Par aviāciju” 31. panta trešo daļu, kā arī saskaņā ar:
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 4. jūlija Regulu Nr. 2018/1139 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas jomā un ar ko izveido Eiropas Savienības Aviācijas drošības aģentūru, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 2111/2005, (EK) Nr. 1008/2008, (ES) Nr. 996/2010, (ES) Nr. 376/2014 un Direktīvas 2014/30/ES un 2014/53/ES un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 552/2004 un (EK) Nr. 216/2008 un Padomes Regulu (EEK) Nr. 3922/91 (turpmāk – regula Nr. 2018/1139);
2) Komisijas 2011. gada 3. novembra Regulu (ES) Nr. 1178/2011, ar ko nosaka tehniskās prasības un administratīvās procedūras attiecībā uz civilās aviācijas gaisa kuģa apkalpi atbilstīgi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 216/2008 (turpmāk – regula Nr. 1178/2011).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt noteikto kārtību, kādā Latvijas Republikā sertificē fiziskās un juridiskās personas un iestādes, kurām ir tiesības sagatavot civilās aviācijas gaisa kuģa lidojumu apkalpes locekļus (turpmāk – lidojumu apkalpes locekļi).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd spēkā ir 2020. gada 9. jūnija noteikumi Nr. 373 “Kārtība, kādā sertificē civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļu apmācību sniedzējus” (turpmāk – noteikumi Nr. 373), kas nosaka kārtību, kādā sertificē fiziskās un juridiskās personas un iestādes, kurām ir tiesības sagatavot lidojumu apkalpes locekļus. Laika gaitā noskaidrojies, ka vairākas noteikumu Nr. 373 tiesību normas ir neatbilstošas vai nepilnīgas un tās nepieciešams grozīt.
Noteikumu Nr. 373 7.1. apakšpunktā uzskaitīti gadījumi, kuros Civilās aviācijas aģentūra nacionālajai mācību organizācijai sagatavo 1. līmeņa neatbilstības ziņojumu, taču starp tiem nav paredzēts gadījums, kad nacionālā mācību organizācija ir uzsākusi tāda mācību kursa pasniegšanu, par ko Civilās aviācijas aģentūrā ir iesniegta neatbilstoša deklarācija un mācību kursa programma.
Noteikumu Nr. 373 7.1.1. apakšpunktā noteikts, ka Civilās aviācijas aģentūra nacionālajai mācību organizācijai sagatavo 1. līmeņa neatbilstības ziņojumu, ja nacionālā mācību organizācija [..] nenodrošina Civilās aviācijas aģentūras inspektoriem piekļuvi nacionālās mācību organizācijas [..] dokumentiem, pierakstiem, procedūrām un citiem dokumentiem, kas saistīti ar nacionālās mācību organizācijas darbību, taču šāds uzskaitījums ir liekvārdība un mulsina tiesību subjektu. Gan pieraksti, gan procedūras, gan citi dokumenti jau ir ar nacionālās mācību organizācijas darbību saistīti dokumenti, tādēļ atsevišķi prasīt piekļuvi arī dokumentiem nav nepieciešams.
Noteikumu Nr. 373 8.1. apakšpunktā nav paredzēta iespēja nacionālajai mācību organizācijai pagarināt 2. līmeņa neatbilstības novēršanas termiņu, tādējādi nostādot nacionālās mācību organizācijas nelabvēlīgākā situācijā nekā apstiprinātās mācību organizācijas un deklarētās mācību organizācijas, kurām šāda iespēja noteikta regulas Nr. 1178/2011 VI pielikuma ARA.GEN.350 punktā.
Noteikumu Nr. 373 9. punktā noteikts, ka par apstiprinātās mācību organizācijas, deklarētās mācību organizācijas un nacionālās mācību organizācijas mācību kursa programmu, darbības rokasgrāmatas un mācību rokasgrāmatas atbilstību [..] atbild attiecīgās mācību organizācijas atbildīgais vadītājs, taču šāds dokumentācijas uzskaitījums nav pilnīgs, tā kā katrā mācību organizācijā tas var atšķirties, turklāt dokumentācijas atbilstība tiesiskajam regulējumam vien nenodrošina mācību organizācijas darbības atbilstību kopumā.
Noteikumu Nr. 373 11. punktā noteikti priekšnoteikumi apstiprinātās mācību organizācijas sertifikāta pretendentam, 28. punktā noteiktas prasības deklarētās mācību organizācijas statusa pretendentam, 39. punktā noteiktas prasības nacionālās mācību organizācijas statusa pretendentam, taču to starpā nav minēta attiecīgās organizācijas īpašnieka (patiesā labuma guvēja) atbilstība prasībām, kuras noteiktas likuma “Par aviāciju” 57.2 pantā. Likuma “Par aviāciju” 57.2 panta prasības, attiecībā uz mācību organizācijām, kas sagatavo lidojumu apkalpes locekļus, stājās spēkā 2023.gada 1.janvārī.
Noteikumu Nr. 373 13.1.1. apakšpunktā noteiktas prasības personai, kura var tikt norīkota par apstiprinātās mācību organizācijas atbildīgo vadītāju, 31. punktā noteiktas prasības personai, kura var tikt norīkota par deklarētās mācību organizācijas atbildīgo vadītāju, 40.4.1.1. apakšpunktā noteiktas prasības personai, kura var tikt norīkota par nacionālās mācību organizācijas atbildīgo vadītāju, taču to starpā nav minēta šo personu atbilstība prasībām, kuras noteiktas likuma “Par aviāciju” 57.2 pantā.
Noteikumu Nr. 373 12., 21., 24. un 25. punktā uzskaitīto dokumentu klāsts neparedz tos dokumentus, kuri apliecina Noteikumu Nr. 373 11. punktā minētās pārvaldības sistēmas un tās elementu ieviešanu un uzturēšanu apstiprinātā mācību organizācijā kā tas noteikts regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.GEN.200. punktā.
Noteikumu Nr. 373 12.2. apakšpunktā noteikts, ka apstiprinātā mācību organizācijā jābūt personālam, kā noteikts regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.GEN.210., ORA.ATO.110. un ORA.ATO.210. punktā, taču šāds formulējums ir nepilnīgs, jo atbilstības uzraudzības vadītāja un drošuma vadītāja nepieciešamība nav noteikta nevienā no minētajiem punktiem, bet izriet no regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.GEN.200. punkta prasībām ieviest un uzturēt atbilstošu pārvaldības sistēmu. Turklāt 12.2. apakšpunkts šī brīža redakcijā ar konkrētu amatu uzskaitījumu neparedz personāla kombināciju daudzveidību un funkciju apvienošanas iespēju atkarībā no apstiprinātās mācību organizācijas darbības apmēra (sarežģīta vai vienkārša organizācija) un specifikas (piedāvāto kursu klāsts).
Noteikumu Nr. 373 12.3. apakšpunktā noteikts, ka apstiprinātās mācību organizācijas mācību kursu programmai jāatbilst regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.ATO.125. un ORA.ATO.225. punktā noteiktajam, taču ORA.ATO.225. punkts attiecas tikai uz tādām apstiprinātajām mācību organizācijām, kuras nodrošina apmācību CPL, MPL un ATPL līmenī.
Noteikumu Nr. 373 12.4. apakšpunktā noteikts, ka apstiprinātās mācību organizācijas darbības rokasgrāmatai un mācību rokasgrāmatai jāatbilst regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.ATO.130. un ORA.ATO.230. punktā noteiktajam, taču ORA.ATO.230. punkts attiecas tikai uz tādām apstiprinātajām mācību organizācijām, kuras nodrošina apmācību komercpilota apliecības (CPL), daudzpilotu lidmašīnas apliecības (MPL) un aviolīniju transporta pilota apliecības (ATPL) iegūšanai.
Noteikumu Nr. 373 13.2. un 13.3. apakšpunktā noteikts, ka atbilstības uzraudzības vadītāja un drošuma vadītāja pozīciju apstiprinātā mācību organizācijā nosaka regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.GEN.210. punkta “b” apakšpunkts, taču šāds apgalvojums nav pareizs, jo attiecīgā personāla nepieciešamība izriet no regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.GEN.200. punkta “a” apakšpunkta prasībām ieviest un uzturēt atbilstošu pārvaldības sistēmu.
Noteikumu Nr. 373 21., 24. un 26. punktā noteikts, ka apstiprinātās mācību organizācijas dokumentācijai jāatbilst regulas Nr. 1178/2011 I [..] pielikumam, taču minētajā pielikumā noteiktas prasības tikai lidojumu apkalpes locekļu FCL daļas apliecību (viegla gaisa kuģa pilota apliecības (LAPL), privātpilota apliecības (PPL), komercpilota apliecības (CPL), daudzpilotu lidmašīnas apliecības (MPL), aviolīniju transporta pilota apliecības (ATPL)) iegūšanai, taču prasības lidojumu apkalpes locekļu BFCL daļas apliecību (gaisa balonu pilotu apliecības (BPL)) un SFCL daļas apliecību (planiera pilota apliecības (SPL)) iegūšanai nav noteiktas.
Noteikumu Nr. 373 30.1. apakšpunktā noteikts, ka deklarētā mācību organizācijā jābūt personālam, kā noteikts regulas Nr. 1178/2011 VIII pielikuma DTO.GEN.210. punktā, taču šāds formulējums ir nepilnīgs, jo neparedz mācību kursu vadītāja vietnieka pozīciju, kuru atsevišķos gadījumos kā obligātu nosaka minētās regulas DTO.GEN.250. punkta “b” apakšpunkta 1. punkts.
Noteikumu Nr. 373 30.4. apakšpunktā noteikts, ka deklarētās mācību organizācijas statusa pretendentam jāiesniedz dokuments, kas apliecina Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 3. aprīļa Regulai Nr. 376/2014 [..] atbilstošu atgadījumu ziņošanas sistēmas ieviešanu [..] un drošuma politiku, kurā ir noteikti līdzekļi un metodes, ko izmanto apdraudējuma identificēšanai, drošuma riska novērtēšanai un drošuma risku mazināšanas pasākumu ieviešanai. Šāds formulējums ir liekvārdība, tā kā regulas Nr. 1178/2011 VIII pielikuma DTO.GEN.210. punkta “a” apakšpunkta 1. punkta “ii” apakšpunktā norādītā drošuma politika jau pati par sevi iekļauj visus uzskaitītos elementus.
Noteikumu Nr. 373 32. punktā noteikts, ka deklarētā mācību organizācija un 42. punktā - nacionālā mācību organizācija, iesniedzot Civilās aviācijas aģentūrā šajos noteikumos minētos attiecīgos dokumentus, var uzsākt deklarācijā norādīto mācību kursu pasniegšanu, taču šādi izteikta norma šķietami atļauj uzsākt apmācību, nesagaidot Civilās aviācijas aģentūras apstiprinājumu par deklarācijas saņemšanu.
Noteikumu Nr. 373 40.4.1.3. apakšpunktā noteikts, ka par atbildīgo vadītāju nacionālā mācību organizācijā var norīkot personu, kura pēdējo triju gadu laikā nav bijusi atbildīgā persona tādā apstiprinātā mācību organizācijā, deklarētā mācību organizācijā vai nacionālā mācību organizācijā, kuras darbība apturēta vai ierobežota sakarā ar pieļautajiem pārkāpumiem vai neatbilstībām gaisa kuģu lidojumu drošuma jomā. Jēdziens “atbildīgā persona” ir nekonkrēts, tādējādi pakļaujot ierobežojumam pārāk plašu personu loku.
Noteikumu Nr. 373 46.1. un 48.1. apakšpunktā noteikts, ka Civilās aviācijas aģentūra [..] pieņem lēmumu izsniegt apliecinājumu par deklarācijas pieņemšanu [..], taču praksē tiek izsniegts apstiprinājums par deklarācijas saņemšanu analoģiski noteikumu Nr. 373 III nodaļā minētajām deklarētajām mācību organizācijām.
Noteikumu Nr. 373 48.2. apakšpunktā noteikts, ka Civilās aviācijas aģentūra [..] pieņem lēmumu aizliegt mācību kursu uzsākšanu vai aizliegt uzsākto mācību kursu turpināšanu, ja deklarācijā nav iekļauta pieprasītā informācija vai nav iesniegti pieprasītie dokumenti, taču nacionālā mācību organizācija drīkst uzsākt jebkāda veida apmācību tikai pēc tam, kad saņēmusi Civilās aviācijas aģentūras apstiprinājumu par deklarācijas saņemšanu. Turklāt saskaņā ar noteikumu Nr. 373 8.2. apakšpunktu Civilās aviācijas aģentūra aizliedz vai ierobežo mācību kursu pasniegšanu, sagatavojot nacionālajai mācību organizācijai 1. līmeņa neatbilstību.
Noteikumu Nr. 373 52.1 punktā noteikts, ka  angļu valodas zināšanu pārbaudes organizācijas sertifikātu var iegūt apstiprināta mācību organizācija, kura ir sertificēta šo noteikumu II nodaļā minētajā kārtībā. Esošā tiesību norma ierobežo to mācību organizāciju skaitu, kuras sertificē Civilās aviācijas aģentūra un kuras varētu pretendēt uz tiesībām iegūt angļu valodas zināšanu pārbaudes organizācijas sertifikātu.
Noteikumu Nr. 373 2. pielikuma 9. punkta pirmajā rindkopā noteikts, ka nacionālā mācību organizācija ir izstrādājusi darbības rokasgrāmatu un mācību rokasgrāmatu atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumu Nr. 373 "Kārtība, kādā sertificē civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļu apmācību sniedzējus" 3. un 4. pielikumam, taču neiekļauj atsauci uz Ministru kabineta 2021. gada 16. novembra noteikumu Nr. 754 “Civilās aviācijas gaisa kuģa lidojumu apkalpes locekļu sertificēšanas noteikumi” (turpmāk – noteikumi Nr. 754) prasībām, kas nosaka prasības lidojumu apkalpes locekļa apliecības saņemšanai un kvalifikācijas atzīmes uzturēšanai nacionālā līmenī.
Noteikumu Nr. 373 4. pielikuma 4. punktā noteikts, ka nacionālo mācību organizāciju mācību rokasgrāmatā jāiekļauj mācību lidojumu un teorētisko zināšanu uzdevumu saraksts, taču nav noteiktas prasības (vienots standarts) saskaņā ar kurām šāds saraksts izstrādājams.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 373 pašreizējā redakcijā neietver atsauces uz aktuālajiem tiesību aktiem, kas ir saistoši lidojumu apkalpes locekļu apmācību sniedzējiem, tie ir, 2022. gada 13. oktobra grozījumi likumā “Par aviāciju” (Latvijas Vēstnesis, 2022., nr. 204) un noteikumi Nr. 754.
Noteikumu Nr. 373 7.1. apakšpunktā uzskaitīti gadījumi, kuros Civilās aviācijas aģentūra nacionālajai mācību organizācijai sagatavo 1. līmeņa neatbilstības ziņojumu, taču starp tiem nav paredzēts gadījums, kad nacionālā mācību organizācija ir uzsākusi tāda mācību kursa pasniegšanu, par ko Civilās aviācijas aģentūrā ir iesniegta neatbilstoša deklarācija un mācību kursa programma. Pastāvot būtiskai neatbilstībai, rodas iespēja lidojumu apkalpes locekļa apliecības pretendentam saņemt negatīvu apmācību, kā rezultātā tiek apdraudēts civilās aviācijas lidojumu drošums, turklāt visām apmācībā iesaistītām pusēm jācieš zaudējumi. Tādēļ būtu nepieciešams piemērot noteikumu Nr. 373 8.2. apakšpunktā minēto mehānismu, kur 1. līmeņa neatbilstības ziņojuma gadījumā, Civilās aviācijas aģentūra nekavējoties rīkojas, aizliedzot pasniegt mācību kursus vai nosakot attiecīgus ierobežojumus līdz brīdim, kad nacionālā mācību organizācija novērš 1. līmeņa neatbilstību. Ņemot vērā to, ka seku ziņā šo gadījumu var pielīdzināt noteikumu Nr. 373 7.1.3. apakšpunktā noteiktajam, kad nacionālā mācību organizācija uzsāk tāda mācību kursa pasniegšanu, kas nav iekļauts deklarācijā un attiecīgā mācību kursa programma nav iesniegta Civilās aviācijas aģentūrā, noteikumu Nr. 373 7.1.3. apakšpunktu nepieciešams izteikt jaunā redakcijā, kas paredz abus gadījumus.
Noteikumu Nr. 373 8.1. apakšpunktā noteikts, ka gadījumā, kad nacionālā mācību organizācija Civilās aviācijas aģentūras noteiktā termiņā nav novērsusi konstatēto neatbilstību, Civilās aviācijas aģentūra to klasificē kā 1. līmeņa neatbilstību, neparedzot nacionālajai mācību organizācijai iespēju pagarināt 2. līmeņa neatbilstības novēršanas termiņu, turklāt noteikumu Nr. 373 8.2. apakšpunktā noteikts, ka 1. līmeņa neatbilstības gadījumā Civilās aviācijas aģentūrai nekavējoties jārīkojas, aizliedzot vai ierobežojot nacionālās mācību organizācijas darbību. Tādējādi nacionālā mācību organizācija tiek nostādīta nelabvēlīgākā stāvoklī nekā apstiprinātās mācību organizācijas un deklarētās mācību organizācijas, kurām termiņa pagarināšana iespēja noteikta regulas Nr. 1178/2011 VI pielikuma ARA.GEN.350 punktā.
Noteikumu Nr. 373 9. punktā noteikts, ka par apstiprinātās mācību organizācijas, deklarētās mācību organizācijas un nacionālās mācību organizācijas mācību kursa programmas, darbības rokasgrāmatas un mācību rokasgrāmatas atbilstību regulas Nr. 1178/2011 I, VII un VIII pielikumam un noteikumiem Nr. 373 atbild attiecīgās mācību organizācijas atbildīgais vadītājs, taču šāds dokumentācijas uzskaitījums neaptver visu iespējamo dokumentu klāstu, tā kā katrā mācību organizācijā tas var atšķirties, turklāt dokumentācijas atbilstība tiesiskajam regulējumam vien nenodrošina mācību organizācijas darbības atbilstību kopumā. Šajā punktā norādītās atsauces uz attiecīgām regulu un noteikumu prasībām a priori iekļauj arī visu saistošo dokumentāciju, tajā skaitā minētās rokasgrāmatas un mācību kursa programmas, tādēļ atsevišķi to uzskaitīt nav nepieciešams. Tā, piemēram, apstiprinātās mācību organizācijas gadījumā, prasības mācību un darbības rokasgrāmatai iekļautas regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.ATO.130. punktā. Turklāt, ja tiek uzsvērta vienīgi mācību kursa programmas, darbības rokasgrāmatas un mācību rokasgrāmatas atbilstība prasībām, tiek ignorēta nepieciešamā atbilstība citām regulas Nr. 1178/2011 VII pielikumā iekļautajām prasībām, piemēram, regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORG.GEN.200. punktā minētajai pārvaldības sistēmai. Turpat, lieki ir norādīta atsauce atbilstībai regulas Nr. 1178/2011 I pielikumam, jo šajā pielikumā noteiktas prasības vienīgi lidojumu apkalpes locekļu FCL daļas apliecību (viegla gaisa kuģa pilota apliecības (LAPL), privātpilota apliecības (PPL), komercpilota apliecības (CPL), daudzpilotu lidmašīnas apliecības (MPL), aviolīniju transporta pilota apliecības (ATPL)) iegūšanai, taču prasības lidojumu apkalpes locekļu BFCL daļas apliecību (gaisa balonu pilotu apliecības (BPL)) un SFCL daļas apliecību (planiera pilota apliecības (SPL)) iegūšanai nav noteiktas. Arī šajā gadījumā vispārēja atbilstība regulas Nr. 1178/2011 VII pielikumam iekļauj mācību programmas atbilstību visiem iepriekš minētām apliecību kategorijām, tā kā šāda prasība ir noteikta tā paša pielikuma ORA.ATO.125 punkta “b” apakšpunktā.
Likuma “Par aviāciju” 57.2 panta otrajā daļā noteikts, ka Civilās aviācijas aģentūra atbilstoši kompetencei pārbauda lidojumu apkalpes locekļu mācību organizācijas īpašnieka (patiesā labuma guvēja) un darbinieka, kas ieņem vadošu amatu vai ar saviem lēmumiem var būtiski ietekmēt uzņēmuma darbību (atbildīgais darbinieks), atbilstību likuma “Par aviāciju” 57.2 panta pirmajā daļā noteiktajām prasībām. Civilās aviācijas aģentūras līdzšinējā praksē mācību organizācijas īpašnieks (patiesā labuma guvējs), un atbildīgais darbinieks parasti ir viena persona. Taču ir iespējama arī situācija, kurā mācību organizācijas īpašnieks (patiesā labuma guvējs) norīko par atbildīgo darbinieku citu personu.  Atbilstoši regulas Nr. 1178/2011 prasībām un šī brīža noteikumu Nr. 373 redakcijai, atbildīgais darbinieks 57.2 panta izpratnē apstiprinātā mācību organizācijā, deklarētā mācību organizācijā un nacionālā mācību organizācijā ir atbildīgais vadītājs. Tas izriet no prasības konkrētajam amatam mācību organizācijā piešķirt pilnvaras nodrošināt pietiekamus resursus efektīvas darbības nodrošināšanai, kā arī šīs personas galīgā atbildība par mācību organizācijas atbilstību un drošumu.
Noteikumu Nr. 373 12., 21., 24. un 25. punktā uzskaitīto dokumentu klāsts neparedz tos dokumentus, kuri apliecina Noteikumu Nr. 373 11. punktā minētās pārvaldības sistēmas un tās elementu ieviešanu un uzturēšanu apstiprinātā mācību organizācijā kā tas noteikts regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.GEN.200. punktā. Savukārt noteikumu Nr. 373 12.2. apakšpunktā noteikts, ka apstiprinātā mācību organizācijā jābūt personālam, kā noteikts regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.GEN.210., ORA.ATO.110. un ORA.ATO.210. punktā, taču šāds formulējums ir nepilnīgs, jo atbilstības uzraudzības vadītāja un drošuma vadītāja nepieciešamība nav noteikta nevienā no minētajiem punktiem, bet izriet no regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.GEN.200. punkta prasībām ieviest un uzturēt atbilstošu pārvaldības sistēmu. Turklāt noteikumu Nr. 373 12.2. apakšpunkts šī brīža redakcijā ar konkrētu amatu uzskaitījumu neparedz personāla kombināciju daudzveidību un funkciju apvienošanas iespēju atkarībā no apstiprinātās mācību organizācijas darbības apmēra (sarežģīta vai vienkārša organizācija) un specifikas (piedāvāto kursu klāsts). Šī iemelsa dēļ apstiprinātās mācību organizācijas pretendenti Civilās aviācijas aģentūrā iesniedz nepilnīgu dokumentu klāstu, bet Civilās aviācijas aģentūra ir spiesta rīkoties saskaņā ar noteikumu Nr. 373 16.2. punktu un pieprasīt iesniegt trūkstošos dokumentus, kā rezultātā pagarinās pirmssertifikācijas dokumentu izskatīšanas posms.
Noteikumu Nr. 373 12.3. apakšpunktā noteikts, ka apstiprinātās mācību organizācijas mācību kursu programmai jāatbilst regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.ATO.125. un ORA.ATO.225. punktā noteiktajam, savukārt noteikumu Nr. 373 12.4. apakšpunktā noteikts, ka apstiprinātās mācību organizācijas darbības rokasgrāmatai un mācību rokasgrāmatai jāatbilst regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.ATO.130. un ORA.ATO.230. punktā noteiktajam, taču gan ORA.ATO.225., gan ORA.ATO.230. punkts attiecas tikai uz tādām apstiprinātajām mācību organizācijām, kuras nodrošina apmācību komercpilota apliecības (CPL), daudzpilotu lidmašīnas apliecības (MPL) un aviolīniju transporta pilota apliecības (ATPL) iegūšanai. Attiecīgi apstiprinātajai mācību organizācijai, kas nodrošina apmācību vienīgi viegla gaisa kuģa pilota apliecības (LAPL), privātpilota apliecības (PPL), planiera pilota apliecības (SPL) vai gaisa balonu pilotu apliecības (BPL) un ar to saistītās kvalifikācijas atzīmes iegūšanai, tiek uzlikts papildu slogs.
Noteikumu Nr. 373 13.2. un 13.3. apakšpunktā noteikts, ka atbilstības uzraudzības vadītāja un drošuma vadītāja pozīciju apstiprinātā mācību organizācijā nosaka regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.GEN.210. punkta “b” apakšpunkts, taču šāds apgalvojums nav pareizs, jo attiecīgā personāla nepieciešamība izriet no regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.GEN.200. punkta “a” apakšpunkta prasībām ieviest un uzturēt atbilstošu pārvaldības sistēmu.
Noteikumu Nr. 373 30.1. apakšpunktā noteikts, ka deklarētā mācību organizācijā jābūt personālam, kā noteikts regulas Nr. 1178/2011 VIII pielikuma DTO.GEN.210. punktā, taču šāds formulējums ir nepilnīgs, jo neparedz mācību kursu vadītāja vietnieka pozīciju, kuru atsevišķos gadījumos kā obligātu nosaka minētās regulas DTO.GEN.250. punkta “b” apakšpunkta 1. punkts.
Noteikumu Nr. 373 30.4. apakšpunktā noteikts, ka deklarētās mācību organizācijas statusa pretendentam jāiesniedz dokuments, kas apliecina Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 3. aprīļa Regulai Nr. 376/2014 [..] atbilstošu atgadījumu ziņošanas sistēmas ieviešanu [..] un drošuma politiku, kurā ir noteikti līdzekļi un metodes, ko izmanto apdraudējuma identificēšanai, drošuma riska novērtēšanai un drošuma risku mazināšanas pasākumu ieviešanai. Šāds formulējums ir liekvārdība, tā kā regulas Nr. 1178/2011 VIII pielikuma DTO.GEN.210. punkta “a” apakšpunkta 1. punkta “ii” apakšpunktā norādītā drošuma politika jau pati par sevi iekļauj visus uzskaitītos elementus.
Noteikumu Nr. 373 32. punktā noteikts, ka deklarētā mācību organizācija un 42. punktā - nacionālā mācību organizācija, iesniedzot Civilās aviācijas aģentūrā šajos noteikumos minētos attiecīgos dokumentus, var uzsākt deklarācijā norādīto mācību kursu pasniegšanu, taču šādi izteikta norma šķietami atļauj uzsākt apmācību, nesagaidot Civilās aviācijas aģentūras apstiprinājumu par deklarācijas saņemšanu. Minētās organizācijas, iesniedzot noteikumu Nr. 373 norādīto dokumentāciju iegūst attiecīgās organizācijas statusu, taču tas neatļauj uzsākt mācību kursu pasniegšanu. Kā noteikts regulas Nr. 1178/2011 VIII pielikuma DTO.GEN.110. punkta “a” apakšpunktā, deklarētā mācību organizācija ir tiesīga nodrošināt apmācību, ar nosacījumu, ka tā ir iesniegusi DTO.GEN.115. punktam atbilstošu deklarāciju. Savukārt regulas Nr. 1178/2011 VI pielikuma ARA.DTO.100. punkta “a” apakšpunktā Civilās aviācijas aģentūrai noteikts pienākums izsniegt deklarētai mācību organizācijai apstiprinājumu par deklarācijas saņemšanu pēc tam, kad tā ir pārbaudījusi, vai deklarācijā ir iekļauta visa regulas Nr. 1178/2011 VIII pielikuma DTO.GEN.115. punktā noteiktā informācija. No tā izriet, ka Civilās aviācijas aģentūra ir tā, kas nosaka, vai deklarētā mācību organizācija ir iesniegusi regulas Nr. 1178/2011 VIII pielikuma DTO.GEN.115. punktam atbilstošu deklarāciju, izdodot apstiprinājumu par deklarācijas saņemšanu. Noteikumu Nr. 373 IV nodaļas prasības nacionālo mācību organizāciju sertificēšanai veidotas pēc deklarēto mācību organizāciju analoģijas, lai mazinātu risku lidojumu apkalpes locekļa apliecības pretendentam saņemt negatīvu apmācību, kā rezultātā tiek apdraudēts civilās aviācijas lidojumu drošums, turklāt visām apmācībā iesaistītām pusēm ciešot zaudējumus.
Noteikumu Nr. 373 40.4.1.3. apakšpunktā noteikts, ka par atbildīgo vadītāju nacionālā mācību organizācijā var norīkot personu, kura pēdējo triju gadu laikā nav bijusi atbildīgā persona tādā apstiprinātā mācību organizācijā, deklarētā mācību organizācijā vai nacionālā mācību organizācijā, kuras darbība apturēta vai ierobežota sakarā ar pieļautajiem pārkāpumiem vai neatbilstībām gaisa kuģu lidojumu drošuma jomā. Turpat noteikumu Nr. 373 13.1.3. apakšpunktā noteikts, ka par atbildīgo vadītāju apstiprinātā mācību organizācijā var norīkot personu, kura pēdējo triju gadu laikā nav bijusi atbildīgais vadītājs, atbilstības uzraudzības vadītājs vai drošuma vadītājs tādā apstiprinātā mācību organizācijā, deklarētā mācību organizācijā vai nacionālā mācību organizācijā, kuras darbība apturēta vai ierobežota sakarā ar pieļautajiem pārkāpumiem vai neatbilstībām gaisa kuģu lidojumu drošuma jomā. No tā izriet, ka nacionālo mācību organizāciju pretendenti tiek nostādīti neizdevīgākā situācijā nekā apstiprināto mācību organizāciju pretendenti, jo jēdziens “atbildīgā persona” ir nekonkrēts, tādējādi pakļaujot ierobežojumam plašāku personu loku.
Noteikumu Nr. 373 46.1. un 48.1. apakšpunktā noteikts, ka Civilās aviācijas aģentūra [..] pieņem lēmumu izsniegt apliecinājumu par deklarācijas pieņemšanu [..], taču praksē tiek izsniegts apstiprinājums par deklarācijas saņemšanu analoģiski noteikumu Nr. 373 III nodaļā minētajām deklarētajām mācību organizācijām.
Noteikumu Nr. 373 48.2. apakšpunktā noteikts, ka Civilās aviācijas aģentūra [..] pieņem lēmumu aizliegt mācību kursu uzsākšanu vai aizliegt uzsākto mācību kursu turpināšanu, ja deklarācijā nav iekļauta pieprasītā informācija vai nav iesniegti pieprasītie dokumenti. Saskaņā ar noteikumu Nr. 373 8.2. apakšpunktu Civilās aviācijas aģentūra aizliedz vai ierobežo mācību kursu pasniegšanu, sagatavojot nacionālajai mācību organizācijai 1. līmeņa neatbilstības ziņojumu, kas nacionālajai mācību organizācijai uzliek pienākumu noteiktā termiņā iesniegt Civilās aviācijas aģentūrā konstatētās neatbilstības cēloņu analīzi un neatbilstības novēršanas plānu. Savukārt personas, kuras bijušas attiecīgās nacionālās mācību organizācijas atbildīgais vadītājs, atbilstības uzraudzības vadītājs vai drošuma vadītājs, trīs gadus nevarēs ieņemt atbildīgā vadītāja amatu nevienā citā mācību organizācijā, kuru sertificē saskaņā ar noteikumiem Nr. 373. Tas izriet no noteikumu Nr. 373 13.1.3. un 40.4.1.3 apakšpunkta prasības. Turpretī noteikumu Nr. 373 27. punktā noteikts, ka analoģiskā gadījumā apstiprinātām mācību organizācijām Civilās aviācijas aģentūra pieņem lēmumu atteikt sertifikāta izsniegšanu, kas neuzliek nedz pienākumus, nedz ierobežojumus turpmākai darbībai, tādējādi nostādot nacionālās mācību organizācijas neizdevīgākā stāvoklī nekā apstiprinātās mācību organizācijas.
Civilās aviācijas aģentūras kompetencē ir sertificēt dažādas mācību organizācijas, kas sagatavo civilās aviācijas personālu dažādus aviācijas nozarēs. Neņemot vērā katras mācību organizācijas specifiku, pamats to sertifikācijai ir viens, visām ir jāievieš un jāuztur pārvaldības sistēma, kā arī jāievieš un jāuztur drošuma politika. Līdz ar to, noteikumu Nr.373 52.1 punktā nosakot, ka angļu valodas zināšanu pārbaudes organizācijas sertifikātu var iegūt apstiprināta mācību organizācija, kura ir sertificēta šo noteikumu II nodaļā minētajā kārtībā, ierobežo to pakalpojumu sniedzēju skaitu, kas varētu nodrošināt angļu valodas zināšanu pārbaudes lidojumu apkalpes locekļiem, ja iegūtu šādas tiesības. Piemēram, arī gaisa satiksmes dispečeriem ir obligāta prasība pierādīt angļu valodas zināšanu līmeni un dispečeriem šādas pārbaudes veic Civilās aviācijas aģentūras sertificē mācību organizācijas, kas sagatavo gaisa satiksmes vadības dispečerus. Ņemot vērā, ka angļu valodas zināšanu pārbaudes formāts gan lidojumu apkalpes locekļiem, gan gaisa satiksmes dispečeriem ir ļoti līdzīgas, nav nepieciešams nošķirt, ka  lidojumu apkalpes locekļiem pārbaudes drīkst veikt tikai mācību organizācijas, kas sagatavo lidojumu apkalpes locekļus, un savukārt gaisa satiksmes vadības dispečeriem – tikai mācību organizācijas, kas sagatavo dispečerus. Ir jāsakārto tiesiskais regulējums tā, lai jebkura Civilās aviācijas aģentūras sertificēta mācību organizācija, ja nodrošina atbilstību noteikumu 373 IV1. nodaļas prasībām, būtu tiesīga pretendēt uz angļu valodas zināšanu pārbaudes organizācijas sertifikātu, ar kuru tiek piešķirtas tiesības veikt angļu valodas zināšanu pārbaudi gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļiem.  Noteikumu Nr. 373 2. pielikuma 9. punkta pirmajā rindkopā noteikts, ka nacionālā mācību organizācija ir izstrādājusi darbības rokasgrāmatu un mācību rokasgrāmatu atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumu Nr. 373 "Kārtība, kādā sertificē civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļu apmācību sniedzējus" 3. un 4. pielikumam, taču neiekļauj atsauci uz noteikumu Nr. 754 prasībām. Minētie noteikumi nosaka prasības lidojumu apkalpes locekļa apliecības saņemšanai un kvalifikācijas atzīmes uzturēšanai, uz kuru pamata nacionālajai mācību organizācijai būtu izstrādājama mācību kursu programma.
Noteikumu Nr. 373 4. pielikuma 4. punktā noteikts, ka nacionālo mācību organizāciju mācību rokasgrāmatā jāiekļauj mācību lidojumu un teorētisko zināšanu uzdevumu saraksts, taču nav noteiktas prasības (vienots standarts) saskaņā ar kurām šāds saraksts izstrādājams. Šādas uzdevumu saraksts ir iekļauts regulas Nr. 1178/2011 I pielikumā, kas tiešā veidā nav saistošs nacionālām mācību organizācijām. Tomēr, ņemot vērā to, ka gan nacionālo pilotu apliecību turētāji, gan Eiropas pilotu apliecību turētāji izmanto vienotu gaisa telpu, to zināšanas un lidojumu prasme nedrīkst atšķirties, lai netiktu apdraudēts civilās aviācijas lidojumu drošums. Tādēļ nacionālās mācību organizācijas mācību kursu programmā iekļautais mācību lidojumu un teorētisko zināšanu uzdevumu sarakstu būtu nepieciešams salāgot ar regulas Nr. 1178/2011 I pielikumā iekļautām prasībām.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu nacionālām mācību organizācijām vienlīdzīgu konkurētspēju aviācijas nozarē, nepieciešams paredzēt iespēju nacionālajai mācību organizācijai pagarināt 2. līmeņa neatbilstības novēršanas termiņu kā tas ir paredzēts apstiprinātām mācību organizācijām un deklarētām mācību organizācijām, attiecīgi papildinot noteikumus Nr. 373 ar 8.1 punktu.
Noteikumu Nr. 373 9. punktu nepieciešams izteikt jaunā redakcijā, nosakot apstiprinātās mācību organizācijas, deklarētās mācību organizācijas un nacionālās mācību organizācijas atbildīgā vadītāja vispārīgu atbildību par attiecīgās organizācijas atbilstību attiecīgām prasībām. Līdztekus nepieciešams svītrot noteikumu Nr. 373 9., 21., 24. un 26. punktā iekļauto atsauci uz regulas Nr. 1178/2011 I pielikumu, lai atsauce uz prasībām, pret kurām atbilstība nodrošināma būtu precīza un nepārprotama.
Lai nodrošinātu likuma “Par aviāciju” grozījumu ieviešanu, nepieciešams iekļaut atsauces uz likuma “Par aviāciju” 57.2 pantu noteikumu Nr. 373 punktos, kuros noteiktas prasības mācību organizācijas un attiecīgā personāla atbilstībai. Attiecīgi papildināmi noteikumu Nr. 373 11., 28., 31., 39. punkti un 13.1.1., 40.4.1.1. apakšpunkti.
Lai saīsinātu apstiprinātās mācību organizācijas pirmssertifikācijas posmu un lai iesniedzamo dokumentu klāsts apstiprināto mācību organizāciju pretendentiem būtu nepārprotams, nepieciešams noteikumu Nr. 373 12. punktā minēto dokumentu klāstu papildināt ar prasību iesniegt tādus dokumentus, kuri apliecina pārvaldības sistēmas un tās elementu ieviešanu un uzturēšanu, noteikumu Nr. 373 12.2. apakšpunktā iekļaut atsauci uz regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.GEN.200. punktu un svītrot noteikumu Nr. 373 12.2.1.-12.2.6. apakšpunktos uzskaitīto personālu. Savukārt noteikumu Nr. 373 21., 24. un 25. punktā minēto dokumentu klāstu papildināt ar norādēm uz pārvaldības sistēmas dokumentāciju.
Noteikumu Nr. 373 12.3. un 12.4. apakšpunktu nepieciešams precizēt, norādot, ka attiecīgās prasības izpildāmas tad, ja tās ir piemērojamas, tādējādi pielāgojot apstiprinātās mācību organizācijas sertificēšanas prasības tās darbības specifikai (piedāvāto kursu klāstam).
Noteikumu Nr. 373 13.2. un 13.3. apakšpunktu ievaddaļā nepieciešams labot atsauci uz regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.GEN.200. punkta attiecīgiem apakšpunktiem, tādējādi norādot korektu atsauci uz apstiprinātās mācību organizācijā nepieciešamo personālu.
Noteikumu Nr. 373 30.1. apakšpunktu nepieciešams papildināt, norādot atsauci uz regulas Nr. 1178/2011 VIII pielikuma ORA.GEN.210. punkta “a” apakšpunkta 1. punkta “ii” apakšpunktu, tādējādi norādot korektu atsauci uz deklarētās mācību organizācijā nepieciešamo personālu.
Lai novērstu gadījumus, kad lidojumu apkalpes locekļa apliecības pretendents saņem negatīvu apmācību, tiek apdraudēts civilās aviācijas lidojumu drošums un apmācībā iesaistītās puses cieš zaudējumus, nepieciešams grozīt noteikumu Nr. 373 32. un 42. punktu nosakot, ka attiecīgā mācību organizācija drīkst uzsākt mācību kursu pasniegšanu tikai tad, ja no Civilās aviācijas aģentūras ir saņemts attiecīgs apstiprinājums. Līdztekus nepieciešams izteikt noteikumu Nr. 373 7.1.3. apakšpunktu jaunā redakcijā, lai gadījumos, kad nacionālā mācību organizācija uzsāk tādu mācību kursu pasniegšanu, par kuru tā nav saņēmusi attiecīgu apstiprinājumu, Civilajai aviācijas aģentūrai būtu iespēja sagatavot 1. līmeņa neatbilstības ziņojumu.
Lai nodrošinātu nacionālām mācību organizācijām vienlīdzīgu konkurētspēju aviācijas nozarē, nepieciešams vienādot noteikumu Nr. 373 13.1.3. un 40.4.1.3. apakšpunkta prasības, precizējot noteikumu Nr. 373 40.4.1.3. apakšpunktā minētās atbildīgās personas, kuras var ieņemt atbildīgā vadītāja amatu nacionālā mācību organizācijā analoģiski noteikumu Nr. 373 13.1.3. apakšpunktā noteiktajam.
Noteikumu Nr. 373 46.1. un 48.1. apakšpunktā izmantoto terminoloģiju nepieciešams vienādot ar noteikumu Nr. 373 III nodaļā izmantoto terminoloģiju.
Lai nodrošinātu nacionālām mācību organizācijām vienlīdzīgu konkurētspēju aviācijas nozarē, nepieciešams vienādot noteikumu Nr. 373 27. punkta un 48.2. apakšpunkta prasības, aizstājot vārdus “aizliegt mācību kursu uzsākšanu vai aizliegt uzsākto mācību kursu turpināšanu” ar vārdiem “atteikt nacionālās mācību organizācijas attiecīga apstiprinājuma izsniegšanu”.
Lai nodrošinātu vienlīdzīgu konkurētspēju aviācijas nozarē un lidojumu apkalpes locekļiem radītu plašākas izvēles iespējas, pie kura pakalpojuma sniedzēja kārtot angļu valodas zināšanu pārbaudes, ir jāveic izmaiņas noteikumu Nr. 373 52.1 punkta pirmajā teikumā, aizstājot vārdus “var iegūt apstiprināta mācību organizācija, kura ir sertificēta šo noteikumu II nodaļā minētajā kārtībā un” ar vārdiem “ar kuru tiek piešķirtas tiesības veikt angļu valodas zināšanu pārbaudi gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļiem, var iegūt Civilās aviācijas aģentūras sertificēta mācību organizācija” . Noteikumu Nr. 373 2. pielikuma 9. punkta pirmo rindkopu nepieciešams papildināt ar atsauci uz noteikumu Nr. 754 prasībām lidojumu apkalpes locekļa apliecības saņemšanai un kvalifikācijas atzīmes uzturēšanai, kuras izmantojamas sastādot attiecīgu mācību kursu programmu.
Lai nodrošinātu, ka nacionālās mācību organizācijas, izstrādājot darbības rokasgrāmatu un mācību rokasgrāmatu, ir ņēmušas vērā arī noteikumos Nr.754 noteiktās prasības civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļu apmācībām, noteikumu Nr. 373 2. pielikuma 9. punkta pirmajā rindkopā, kas nosaka, ka nacionālā mācību organizācija ir izstrādājusi darbības rokasgrāmatu un mācību rokasgrāmatu atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumu Nr. 373 "Kārtība, kādā sertificē civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļu apmācību sniedzējus" 3. un 4. pielikumam, ir jāiekļauj atsauci uz noteikumi Nr. 754 prasībām, kas nosaka prasības lidojumu apkalpes locekļa apliecības saņemšanai un kvalifikācijas atzīmes uzturēšanai nacionālā līmenī.
Lai nodrošinātu civilās aviācijas lidojumu drošumu, nepieciešams papildināt 4. pielikuma 4. punktu ar atsauci uz regulas Nr. 1178/2011 I pielikumu, tādējādi nosakot vienotu standartu visiem  lidojumu apkalpes locekļu apmācību sniedzējiem attiecībā uz mācību kursu programmā iekļauto mācību lidojumu un teorētisko zināšanu uzdevumu sarakstu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Komersanti, kuru galvenā saimnieciskās darbības vieta ir Latvijas Republika un kam piešķirts deklarētās mācību organizācijas vai nacionālās mācību organizācijas statuss, kā arī šī statusa pretendenti.
Ietekmes apraksts
Noteikumu grozījumu projekts attiecas uz deklarētās mācību organizācijas vai nacionālās mācību organizācijas statusu ieguvušām fiziskām personām un tādām fiziskām personām, kuras šādu statusu vēlas iegūt.
Noteikumu grozījumu projekts komersantiem padara saprotamāku kārtību, kādā Latvijas Republikā sertificē fiziskās personas, kurām ir tiesības sagatavot civilās aviācijas gaisa kuģa lidojumu apkalpes locekļus.
Juridiskās personas
  • Latvijas Republikā apstiprinātās mācību organizācijas sertifikāta turētāji, kā arī šī sertifikāta pretendenti. Juridiska persona vai iestāde, kuras galvenā saimnieciskās darbības vieta ir Latvijas Republika un kam piešķirts deklarētās mācību organizācijas vai nacionālās mācību organizācijas statuss, kā arī šī statusa pretendents.
Ietekmes apraksts
Noteikumu grozījumu projekts attiecas uz apstiprinātās mācību organizācijas sertifikātu ieguvušām juridiskām personām un iestādēm, deklarētās mācību organizācijas vai nacionālās mācību organizācijas statusu ieguvušām juridiskām personām un iestādēm, kā arī tādām juridiskām personām un iestādēm, kuras šādu sertifikātu vai statusu vēlas iegūt.
Noteikumu grozījumu projekts komersantiem padara saprotamāku kārtību, kādā Latvijas Republikā sertificē juridiskās personas un iestādes, kurām ir tiesības sagatavot lidojumu apkalpes locekļus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32011R1178
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2011. gada 3. novembra Regula (ES) Nr. 1178/2011, ar ko nosaka tehniskās prasības un administratīvās procedūras attiecībā uz civilās aviācijas gaisa kuģa apkalpi atbilstīgi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 216/2008 (publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” OV L 311, 25.11.2011).
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2011. gada 3. novembra Regula (ES) Nr. 1178/2011, ar ko nosaka tehniskās prasības un administratīvās procedūras attiecībā uz civilās aviācijas gaisa kuģa apkalpi atbilstīgi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 216/2008 (publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” OV L 311, 25.11.2011).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr.1178/2011 VII pielikuma ORA.GEN.210. punkta “a” apakšpunkts
4.punkts (noteikumu Nr.373 9. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.1178/2011
VIII pielikuma DTO.GEN.210. punkta “a” apakšpunkta 1. punkta “i” apakšpunkts
4.punkts (noteikumu Nr.373 9. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.1178/2011
VII pielikuma ORA.GEN.200., ORA.GEN.210., ORA.ATO.110., ORA.ATO.210. punkts
6.punkts (noteikumu Nr.373 12.2. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.1178/2011
VII pielikuma ORA.ATO.125., ORA.ATO.225. punkts
6.punkts (noteikumu Nr.373 12.3. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.1178/2011
VII pielikuma ORA.ATO.130., ORA.ATO.230. punkts
6.punkts (noteikumu Nr.373 12.4. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.1178/2011
VII pielikuma ORA.GEN.215. punkts
6.punkts (noteikumu Nr.373 12.5. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.1178/2011
VII pielikuma ORA.GEN.200. punkta “a” apakšpunkta 6. punkts
8.punkts (noteikumu Nr.373 13.2. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.1178/2011
VII pielikuma ORA.GEN.200. punkta “a” apakšpunkta 1. punkts
9.punkts (noteikumu Nr.373 13.3. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.1178/2011
VIII pielikuma DTO.GEN.250. punkta “b” apakšpunkta 1. punkts
16.punkts (noteikumu Nr.373 30.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.1178/2011
VIII pielikuma DTO.GEN.210. punkta “a” apakšpunkta 1. punkta “ii” apakšpunkts
17.punkts (noteikumu Nr.373 30.4. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.1178/2011
10.a panta 1. punkta otrā daļa
19.punkts (noteikumu Nr.373 32. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi