Anotācija

21-TA-231: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr. 908 "Kārtība, kādā piemēro pievienotās vērtības nodokļa 0 procentu likmi preču piegādēm un pakalpojumiem, kas sniegti diplomātiskajām un konsulārajām pārstāvniecībām, starptautiskajām organizācijām, Eiropas Savienības institūcijām un Ziemeļatlantijas līguma organizācijai (NATO), un kārtība, kādā atmaksā akcīzes nodokli par Latvijas Republikā iegādātajām akcīzes precēm un piemēro akcīzes nodokļa atbrīvojumu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumos Nr.908 “Kārtība, kādā piemēro pievienotās vērtības nodokļa 0 procentu likmi preču piegādēm un pakalpojumiem, kas sniegti diplomātiskajām un konsulārajām pārstāvniecībām, starptautiskajām organizācijām, Eiropas Savienības institūcijām un Ziemeļatlantijas līguma organizācijai (NATO), un kārtība, kādā atmaksā akcīzes nodokli par Latvijas Republikā iegādātajām akcīzes precēm un piemēro akcīzes nodokļa atbrīvojumu”” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumu projekts) ir izstrādāts atbilstoši:
1. Ministru kabineta 2020.gada 17.decembra protokola Nr.84, #114 12.punktā dotajam uzdevumam iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta noteikumos Nr.908, lai nodrošinātu 2020.gada 21.decembrī parakstītā Latvijas Republikas valdības un Eiropas Elektronisko sakaru regulatoru iestādes atbalsta aģentūras mītnes līguma saistību izpildi,
2. Saeimā 2022.gada 10.februārī pieņemtajiem grozījumiem Pievienotās vērtības nodokļa likumā;
3. Saeimā 2021.gada 21.oktobrī pieņemtajiem grozījumiem likumā "Par akcīzes nodokli".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta mērķis ir precizēt Ministru kabineta noteikumus Nr.908 atbilstoši faktiskajai un tiesiskajai situācijai attiecībā uz PVN 0% likmes piemērošanu preču piegādēm un pakalpojumiem, kas sniegti noteiktam subjektu lokam, to saskaņojot ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 50.panta tvērumu, kā arī attiecībā uz akcīzes nodokļa atbrīvojuma piemērošanu saskaņā ar likuma "Par akcīzes nodokli" 20.pantu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
PVN 0% likmes piemērošana preču piegādēm un pakalpojumiem, kas sniegti Pievienotās vērtības nodokļa likuma 50.pantā noteiktajiem subjektiem
1.1. Saeima 2022.gada 10.februārī pieņēma likumu "Grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā", saskaņā ar kuru Pievienotās vērtības nodokļa likuma 50.pants ir papildināts ar jauniem subjektiem, kuri ir tiesīgi iegādāties preces un saņemt pakalpojumus ar PVN 0% likmi tieši, pamatojoties uz PVN un/vai akcīzes nodokļa atbrīvojuma sertifikātu, vai netieši, saņemot nodokļa atmaksu.
PVN 0% likmi varēs piemērot preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti:
-- citu Eiropas Savienības (turpmāk - ES) dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, ja šādi spēki piedalās aizsardzības pasākumā Latvijā, kas tiek veikts, lai īstenotu ES darbību saskaņā ar kopējo drošības un aizsardzības politiku (turpmāk - KDAP) - tieši, pamatojoties uz PVN un/vai akcīzes nodokļa atbrīvojuma sertifikātu, vai netieši, saņemot nodokļa atmaksu;
-- Eiropas Komisijai, aģentūrai un struktūrai, kas izveidota saskaņā ar ES tiesību aktiem un iegādājas preces un pakalpojumus, pildot uzdevumus, kas tai noteikti ES tiesību aktos, lai reaģētu uz Covid-19 pandēmiju - tieši, pamatojoties uz PVN un/vai akcīzes nodokļa atbrīvojuma sertifikātu;
-- Latvijas Republikā reģistrētajām ES institūcijām, konkrētajā gadījumā Eiropas Elektronisko sakaru regulatoru iestādes atbalsta aģentūrai (BEREC birojam), attiecībā uz iekšzemes darījumiem ar PVN 0% likmi tieši, pamatojoties uz PVN un/vai akcīzes nodokļa atbrīvojuma sertifikātu, izpildot ar 2020.gada 21.decembrī parakstīto Latvijas Republikas valdības un Eiropas Elektronisko sakaru regulatoru iestādes atbalsta aģentūras mītnes līgumu uzņemtās saistības.
1.2. Ar likumu "Grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā", kas Saeimā pieņemts 2022.gada 10.februārī, pamatojoties uz Eiropas Komisijas padomdevējas komitejas PVN jautājumos sniegto skaidrojumu, ir precizēts PVN 0% likmes piemērošanas tvērums preču piegādēm un pakalpojumiem, kas sniegti citu NATO dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, ja šādi spēki piedalās kopējās aizsardzības pasākumā iekšzemē.


Kārtība, kādā atmaksā akcīzes nodokli par Latvijas Republikā iegādātajām akcīzes precēm un piemēro akcīzes nodokļa atbrīvojumu
Saeimā 2021.gada 21.oktobrī pieņēma grozījumus likuma "Par akcīzes nodokli" 20.pantā, kas stāsies spēkā 2022.gada 1.jūlijā, attiecībā uz akcīzes nodokļa atbrīvojuma piemērošanu akcīzes precēm, kas tiek piegādātās citu ES dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, ja šādi spēki piedalās aizsardzības pasākumā Latvijā, kas tiek veikts, lai īstenotu ES darbību saskaņā ar KDAP, lai akcīzes preču atbrīvojumu citu ES dalībvalstu bruņotie spēki varētu piemērot analoģiski kā citu NATO dalībvalstu bruņotie spēki.
Kā arī ir pieņemti grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli" attiecībā uz pievienoto biodegvielu definējumu, tabakas aizstājējproduktiem un elektroniskajām smēķēšanas ierīcēm.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
PVN 0% likmes piemērošana preču piegādēm un pakalpojumiem, kas sniegti citu ES dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, tai skaitā uz pavadošo personālu, ja šādi spēki piedalās aizsardzības pasākumā Latvijā, kas tiek veikts, lai īstenotu ES darbību saskaņā ar KDAP

PVN 0 % likmi preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti citu ES dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, tai skaitā uz pavadošo personālu, ja šādi spēki piedalās aizsardzības pasākumā iekšzemē KDAP satvarā, paredzēts piemērot netieši, atmaksājot samaksāto nodokli, vai tieši, pamatojoties uz attiecīgās dalībvalsts kompetentās iestādes apstiprinātu sertifikātu vai Aizsardzības ministrijas apstiprinātu PVN un/vai akcīzes nodokļa atbrīvojuma sertifikātu, ja citu ES dalībvalstu bruņoto spēku vienības ir no tādas valsts, kurā nevar tikt noformēts sertifikāts, vai lēmumu, ar kuru piešķirtas tiesības lietot sertifikātu bez apstiprināšanas uz noteiktu laiku — sertifikātā norādīto preču iegādei un pakalpojumu saņemšanai. Kā arī PVN 0% likmi paredzēts piemērot tieši, pamatojoties uz Aizsardzības ministrijas apstiprinātu PVN un/vai akcīzes nodokļa atbrīvojuma sertifikātu vai lēmumu, ar kuru piešķirtas tiesības lietot sertifikātu bez apstiprināšanas uz noteiktu laiku, preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti citu ES dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, ja tās iekšzemē būvē nekustamo īpašumu oficiālajām vajadzībām, — sertifikātā norādīto šā nekustamā īpašuma būvniecībai paredzēto preču iegādei un pakalpojumu saņemšanai būvniecības projekta izpildes laikā.
Šobrīd Ministru kabineta noteikumi Nr.908 nenosaka kārtību, kādā atmaksā PVN par preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti citu ES dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, ja šādi spēki piedalās aizsardzības pasākumā Latvijā, kas tiek veikts, lai īstenotu ES darbību saskaņā ar KDAP, un kārtību, kādā piemēro PVN 0% likmi preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti minētajām personām, tieši, pamatojoties uz PVN un/vai akcīzes nodokļa atbrīvojuma sertifikātu.
Risinājuma apraksts
Līdz ar to ir nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta noteikumos Nr.908 atbilstoši faktiskajai un tiesiskajai situācijai, attiecinot šo noteikumu II sadaļā noteikto kārtību, kādā atmaksā PVN, un IV sadaļā noteikto kārtību, kādā piemēro PVN 0% likmi tieši, pamatojoties uz atbrīvojuma sertifikātu, uz preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti citu ES dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, ja šādi spēki piedalās aizsardzības pasākumā Latvijā, kas tiek veikts, lai īstenotu ES darbību saskaņā ar KDAP.
Ar Ministru kabineta noteikumu projektu Ministru kabineta noteikumu Nr.908 II sadaļa tiek papildināta ar jaunu 7.8.1, 7.9.1, 9.5., 14.7.1apakšpunktu, precizēts Ministru kabineta noteikumu 9.3., 14.6.apakšpunkts, 24. un 25.punkts. Ministru kabineta noteikumu Nr.908 IV nodaļa tiek papildināta ar jaunu 53.6.1 un 55.1.1.1 apakšpunktu, kā arī precizēts Ministru kabineta noteikumu 53.8. un 54.3.apakšpunkts.
Uz citu ES dalībvalstu bruņoto spēku vienībām ir attiecināmi Ministru kabineta noteikumu Nr.908 III nodaļā noteiktie ierobežojumi un nosacījumi PVN atmaksāšanai. Ar Ministru kabineta noteikumu projektu Ministru kabineta noteikumu Nr.908 III nodaļā tiek precizēts 42.punkts, 51.1. un 51.3.apakšpunkts, tos papildinot ar jaunu subjektu.
Lai Aizsardzības ministrija varētu apstiprināt PVN un/vai akcīzes nodokļa atbrīvojuma sertifikātu preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti citu ES dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, ar PVN 0% likmi tieši, Ministru kabineta noteikumu Nr.908 V nodaļa tiek papildināta ar jaunu 63.3.1 apakšpunktu un precizēts Ministru kabineta noteikumu 63.1.apakšpunkts. Kā arī ir precizēts Ministru kabineta noteikumu 72., 73., 74. un 77.punkts, lai Aizsardzības ministrija varētu pieņemt lēmumu piešķirt tiesības lietot sertifikātu bez apstiprināšanas uz laiku, kas nepārsniedz 36 mēnešus.
Ievērojot Padomes 2019.gada 16.decembra direktīvā 2019/2235, ar ko groza Direktīvu 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu un Direktīvu 2008/118/EK par akcīzes nodokļa piemērošanas vispārējo režīmu attiecībā uz aizsardzības pasākumiem Savienības satvarā (turpmāk - Direktīva 2019/2235), noteikto termiņu, kārtība, kādā atmaksā PVN par preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti citu ES dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, ja šādi spēki piedalās aizsardzības pasākumā Latvijā, kas tiek veikts, lai īstenotu ES darbību saskaņā ar KDAP, un kārtību, kādā piemēro PVN 0% likmi preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti minētajām personām, ir piemērojama ar 2022.gada 1.jūliju, t.i. ar brīdi, kad stājas spēkā grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likuma 50.pantā attiecībā uz PVN 0% likmes piemērošanu darījumiem, kas veikti ar citu ES dalībvalstu bruņoto spēku vienībām.
Problēmas apraksts
PVN 0% likmes piemērošana preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti Eiropas Komisijai, aģentūrai un struktūrai, kas izveidota saskaņā ar ES tiesību aktiem un iegādājas preces un pakalpojumus, pildot uzdevumus, kas tai noteikti ES tiesību aktos, lai reaģētu uz Covid-19 pandēmiju

PVN 0% likmi preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti Eiropas Komisijai, citā ES dalībvalstī reģistrētai aģentūrai un struktūrai, kas izveidota saskaņā ar ES tiesību aktiem, pildot uzdevumus, kas tai noteikti ES tiesību aktos, lai reaģētu uz Covid-19 pandēmiju, paredzēts piemērot tieši, pamatojoties uz attiecīgās dalībvalsts kompetentās iestādes apstiprinātu PVN un/vai akcīzes nodokļa atbrīvojuma sertifikātu vai Latvijas Republikā reģistrētai aģentūrai un struktūrai, kas izveidota saskaņā ar ES tiesību aktiem, pildot uzdevumus, kas tai noteikti ES tiesību aktos, lai reaģētu uz Covid-19 pandēmiju, pamatojoties uz Ārlietu ministrijas apstiprinātu PVN un/vai akcīzes nodokļa atbrīvojuma sertifikātu vai lēmumu, ar kuru piešķirtas tiesības lietot sertifikātu bez apstiprināšanas uz noteiktu laiku.
Šobrīd Ministru kabineta noteikumi Nr.908 nenosaka kārtību, kādā piemēro PVN 0% likmi preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti Eiropas Komisijai, aģentūrai un struktūrai, kas izveidota saskaņā ar ES tiesību aktiem un iegādājas preces un pakalpojumus, pildot uzdevumus, kas tai noteikti ES tiesību aktos, lai reaģētu uz Covid-19 pandēmiju.
Risinājuma apraksts
Līdz ar to ir nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta noteikumos Nr.908 atbilstoši faktiskajai un tiesiskajai situācijai, attiecinot šo noteikumu IV nodaļā noteikto kārtību, kādā piemēro PVN 0% likmi, uz preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti Eiropas Komisijai, aģentūrai un struktūrai, kas izveidota saskaņā ar ES tiesību aktiem, pildot uzdevumus, kas tai noteikti ES tiesību aktos, lai reaģētu uz Covid-19 pandēmiju.
Ar Ministru kabineta noteikumu projektu Ministru kabineta noteikumu Nr.908 IV nodaļa tiek papildināta ar jaunu 53.11. un 53.12.apakšpunktu, kā arī precizēts Ministru kabineta noteikumu 54.1. un 55.1.2.apakšpunkts. 
Lai Ārlietu ministrija varētu apstiprināt PVN un/vai akcīzes nodokļa atbrīvojuma sertifikātu preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti Latvijas Republikā reģistrētai aģentūrai un struktūrai, kas izveidota saskaņā ar ES tiesību aktiem, pildot uzdevumus, kas tai noteikti ES tiesību aktos, lai reaģētu uz Covid-19 pandēmiju, ar PVN 0% likmi tieši, Ministru kabineta noteikumu Nr.908 V nodaļa tiek papildināta ar jaunu 62.3.apakšpunktu. Kā arī tiek precizēts Ministru kabineta noteikumu 72., 74. un 77.punkts, lai Ārlietu ministrija varētu pieņemt lēmumu piešķirt šai personai tiesības lietot sertifikātu bez apstiprināšanas uz laiku, kas nepārsniedz 36 mēnešus.
Padomes 2021.gada 13.jūlija direktīva 2021/1159, ar ko groza Direktīvu 2006/112/EK attiecībā uz pagaidu atbrīvojumiem importam un konkrētu preču piegādei un pakalpojumu sniegšanai, reaģējot uz Covid-19 pandēmiju, paredz, ka PVN 0% likmi darījumiem ar Eiropas Komisiju, aģentūru un struktūru, kas izveidota saskaņā ar ES tiesību aktiem, pildot uzdevumus, kas tai noteikti ES tiesību aktos, lai reaģētu uz Covid-19 pandēmiju, piemēro ar 2021.gada 1.janvāri. Minētā prasība ir pārņemta Pievienotās vērtības nodokļa likuma pārejas noteikumu 42.punktā. Ņemot vērā, ka Ārlietu ministrija nevar izsniegt sertifikātu ar atpakaļejošu datumu, kārtība, kādā piemēro PVN 0% likmi preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti Eiropas Komisijai, aģentūrai un struktūrai, kas izveidota saskaņā ar ES tiesību aktiem un iegādājas preces un pakalpojumus, pildot uzdevumus, kas tai noteikti ES tiesību aktos, lai reaģētu uz Covid-19 pandēmiju, stājas spēkā vispārējā kārtībā. Savukārt, lai izpildītu direktīvas regulējumu attiecībā uz piemērošanas brīdi, preču piegādātājs vai pakalpojumus sniedzējs anulē sākotnēji izrakstīto PVN rēķinu par darījumiem, kas veikti līdz atbrīvojuma sertifikāta saņemšanai, un izraksta jaunu PVN rēķinu ar PVN 0% likmi, pamatojoties uz atbrīvojuma sertifikātu, kā arī iesniedz attiecīgā taksācijas perioda PVN deklarācijas labojumu.
Problēmas apraksts
PVN 0% likmes piemērošana preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti Latvijas Republikā reģistrētajām ES institūcijām

Saskaņā ar 2020.gada 21.decembrī parakstītā Latvijas Republikas valdības un Eiropas Elektronisko sakaru regulatoru iestādes atbalsta aģentūras mītnes līguma 5.pantu, BEREC birojs ir atbrīvots no netiešo nodokļu maksāšanas par tā oficiālai izmantošanai paredzēto preču piegādi un pakalpojumu sniegšanu (tostarp no tādu nodokļu maksāšanas, ko piemēro gāzes, elektrības un jebkura veida degvielas patēriņam). Atbrīvojumu no PVN (t.i. PVN 0% likmi) un akcīzes nodokļa piemēro netieši, atmaksājot nodokļus saskaņā ar procedūru, kas noteikta Latvijas Republikas tiesību aktos. PVN 0% likmi tieši piemēro tikai tad, ja BEREC birojs iesniedz PVN un/vai akcīzes nodokļa atbrīvojuma sertifikātu, kas izsniegts saskaņā ar Latvijas Republikas tiesību aktos noteikto. Šobrīd Ministru kabineta noteikumi Nr.908 nenosaka kārtību, kādā piemēro PVN 0% likmi preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti Latvijas Republikā reģistrētajām ES institūcijām, tieši, pamatojoties uz PVN un/vai akcīzes nodokļa sertifikātu.
Risinājuma apraksts
PVN 0% likmi preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti Latvijas Republikā reģistrētajām ES institūcijām, paredzēts piemērot netieši, atmaksājot samaksāto nodokli, vai tieši, pamatojoties uz Ārlietu ministrijas apstiprinātu PVN un/vai akcīzes nodokļa atbrīvojuma sertifikātu vai lēmumu, ar kuru piešķirtas tiesības lietot sertifikātu bez apstiprināšanas uz noteiktu laiku. 
Ar Ministru kabineta noteikumu projektu netiek mainīta kārtība, kādā atmaksā PVN par precēm un pakalpojumiem, kas sniegti iekšzemē Latvijas Republikā reģistrētajām ES institūcijām un paredzēti šo institūciju oficiālu vajadzību nodrošināšanai. 
Ar Ministru kabineta noteikumu projektu ir paredzēts veikt grozījumus Ministru kabineta noteikumos Nr.908 atbilstoši faktiskajai un tiesiskajai situācijai, attiecinot šo noteikumu IV nodaļā noteikto kārtību, kādā piemēro PVN 0% likmi tieši, pamatojoties uz atbrīvojuma sertifikātu, uz preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti Latvijas Republikā reģistrētajām ES institūcijām. Ministru kabineta noteikumu Nr.908 IV nodaļa tiek papildināta ar jaunu 53.10.apakšpunktu, kā arī precizēts Ministru kabineta noteikumu 55.1.2.apakšpunkts. Lai Ārlietu ministrija varētu apstiprināt PVN un/vai akcīzes nodokļa atbrīvojuma sertifikātu preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti Latvijas Republikā reģistrētajām ES institūcijām, ar PVN 0% likmi tieši, Ministru kabineta noteikumu Nr.908 V nodaļa tiek papildināta ar jaunu 62.3.apakšpunktu. Kā arī tiek precizēts Ministru kabineta noteikumu 72., 74. un 77.punkts, lai Ārlietu ministrija varētu pieņemt lēmumu piešķirt šai personai tiesības lietot sertifikātu bez apstiprināšanas uz laiku, kas nepārsniedz 36 mēnešus.
Kārtība, kādā piemēro PVN 0% likmi preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti Latvijas Republikā reģistrētajām ES institūcijām, tieši, pamatojoties uz atbrīvojuma sertifikātu, stājas spēkā vispārējā kārtībā.
Problēmas apraksts
Kārtība, kādā piemēro PVN 0% likmi preču piegādēm un pakalpojumiem, kas sniegti citu NATO dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, ja šādi spēki piedalās kopējā aizsardzības pasākumā Latvijā

PVN 0% likmi preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti citu NATO dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, tai skaitā pavadošā civilā personāla vajadzībām vai šo bruņoto spēku vienību virtuves vai ēdnīcas apgādei, ja šādi spēki piedalās kopējā aizsardzības pasākumā iekšzemē, paredzēts piemērot netieši, atmaksājot samaksāto nodokli, vai tieši, pamatojoties uz attiecīgās dalībvalsts kompetentās iestādes apstiprinātu sertifikātu vai Aizsardzības ministrijas apstiprinātu PVN un/vai akcīzes nodokļa atbrīvojuma sertifikātu, ja citu NATO dalībvalstu bruņoto spēku vienības ir no tādas valsts, kurā nevar tikt noformēts sertifikāts, — sertifikātā norādīto preču iegādei un pakalpojumu saņemšanai. Kā arī PVN 0% likmi paredzēts piemērot tieši, pamatojoties uz Aizsardzības ministrijas apstiprinātu PVN un/vai akcīzes nodokļa atbrīvojuma sertifikātu vai lēmumu, ar kuru piešķirtas tiesības lietot sertifikātu bez apstiprināšanas uz noteiktu laiku, preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti citu NATO dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, ja tās iekšzemē būvē nekustamo īpašumu oficiālajām vajadzībām, — sertifikātā norādīto šā nekustamā īpašuma būvniecībai paredzēto preču iegādei un pakalpojumu saņemšanai būvniecības projekta izpildes laikā.
Šobrīd Ministru kabineta noteikumos Nr.908 noteiktā kārtība, kādā atmaksā PVN par preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti NATO dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, un kārtība, kādā piemēro PVN 0% likmi preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē  sniegti minētajām personām, tieši, pamatojoties uz PVN un/vai akcīzes nodokļa atbrīvojuma sertifikātu, ir attiecināma uz preču piegādēm un pakalpojumiem, kas sniegti NATO dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, kuras uzturas iekšzemē (izņemot Latvijas Republikas Nacionālos bruņotos spēkus) vai ierodas Latvijas Republikā uz kopējo aizsardzības pasākumu, kā arī uz to sastāvā esošajām personām, tai skaitā pavadošo civilo personālu, ja šīs personas nav Latvijas pilsoņi vai pastāvīgie iedzīvotāji. Minētais redakcionāli neatbilst Pievienotās vērtības nodokļa likuma 50.panta saturam attiecībā uz PVN 0% likmes piemērošanas tvērumu citu NATO dalībvalstu bruņoto spēku vienībām. Saskaņā ar Eiropas Komisijas darba dokumentā[1] sniegto skaidrojumu  PVN atbrīvojuma tvērums preču piegādēm un pakalpojumu sniegšanai, kas paredzēti NATO dalībvalstu bruņoto spēku vajadzībām, ir ierobežots, to attiecinot tikai uz tādiem NATO dalībvalstu bruņoto spēku izdevumiem, lai nodrošinātu uzdevumu izpildi, kas ir tieši saistīti ar aizsardzības pasākumiem, ņemot vērā Ziemeļatlantijas līgumā noteiktos mērķus. 
PVN piemērošanas nolūkā ar vārdiem “uzturas Latvijas teritorijā” un "ierodas Latvijas Republikā" saprotama citu NATO dalībvalstu bruņoto spēku vienību klātbūtne Latvijas teritorijā kopējā aizsardzības pasākuma ietvaros saskaņā ar Ziemeļatlantijas līguma izrietošiem uzdevumiem un pienākumiem. Savukārt ar vārdiem "bruņoto spēku vienības" ir saprotama Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalstu līgumā par to bruņoto spēku statusu termina “spēki” definīcija, proti, kādas Līgumslēdzējas Puses sauszemes, jūras vai gaisa spēku personāls, kas atrodas citas Līgumslēdzējas Puses teritorijā Ziemeļatlantijas līguma areālā un veic tur savus dienesta pienākumus, ar noteikumu, ka divas iesaistītās Līgumslēdzējas Puses var vienoties, ka noteiktas personas, apakšvienības vai formējumi netiek uzskatīti par tādiem vai ietverti jēdziena "spēki" nozīmē šī Līguma izpratnē.

[1] Eiropas Komisijas padomdevējas komitejas PVN jautājumos 2016.gada 10.februāra darba dokuments Nr.897 https://circabc.europa.eu/sd/a/77219700-3f55-4928-851f-c7817f1d277f/897%20-%20Exemptions%20Acquisitions%20made%20under%20diplomatic%20and%20consular%20arrangements.pdf 
Risinājuma apraksts
Līdz ar to ir nepieciešams veikt redakcionālus precizējumus Ministru kabineta noteikumos Nr.908 atbilstoši faktiskajai un tiesiskajai situācijai, nepārprotami definējot, ka PVN 0% likmi piemēro preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti citu NATO dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, ja šādi spēki piedalās kopējā aizsardzības pasākumā iekšzemē.
Ar Ministru kabineta noteikumu projektu tiek redakcionāli precizēts Ministru kabineta noteikumu Nr.908 7.8. un 53.6.apakšpunkts, kā arī 2.pielikums. Redakcionālie grozījumi stājas spēkā vispārējā kārtībā.
Problēmas apraksts
Kārtība, kādā piemēro PVN 0% likmi preču piegādēm un pakalpojumiem, kas sniegti personām, kas saistītas ar ES institūciju vai ES institūcijas pārstāvniecību Latvijas Republikā

Padomes 2006.gada 28.novembra direktīvas 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu (PVN direktīva) interpretācija pieļāva PVN atbrīvojuma piemērošanu starptautisku organizāciju darbinieku  un personu, kas saistītas ar ES institūciju vai ES institūcijas pārstāvniecību Latvijas Republikā, iegādātajām precēm un saņemtajiem pakalpojumiem personiskajām vajadzībām, un tā bija atbilstoša Eiropas Komisijas skaidrojumiem un līdzīga citu dalībvalstu izpratnei un praksei attiecīgajā jautājumā. Savukārt atbilstoši Eiropas Komisijas darba dokumentā sniegtajam skaidrojumam[2] par PVN piemērošanu diplomātiskajām un konsulārajām pārstāvniecībām, starptautiskajām organizācijām, ES institūcijām, PVN direktīvas ietvarā PVN atbrīvojums nav piemērojams precēm un pakalpojumiem, kas paredzēti ES institūciju darbinieku personiskajām vajadzībām. Ņemot vērā minēto, Ministru kabineta noteikumos Nr. 908 noteiktā PVN atmaksas kārtība turpmāk ir piemērojama personām, kas saistītas ar ES institūciju vai ES institūcijas pārstāvniecību Latvijas Republikā un kurām ir diplomātiskais statuss.
Saskaņā ar 2020.gada 21.decembrī parakstītā Latvijas Republikas valdības un Eiropas Elektronisko sakaru regulatoru iestādes atbalsta aģentūras mītnes līguma 12.pantu, BEREC biroja direktoram un tiem viņa ģimenes locekļiem, kas ir viņa mājsaimniecības locekļi, ja viņi nav uzņēmējas dalībvalsts pilsoņi vai ka viņiem pirms pastāvīgas nodarbināšanas BEREC birojā nav bijis pastāvīgā iedzīvotāja statusa, uzņēmējā dalībvalstī piešķir privilēģijas, imunitāti, atbrīvojumus un atvieglojumus, kas tiek piešķirti diplomātisko pārstāvniecību vadītājiem un viņu ģimenes locekļiem saskaņā ar Vīnes 1961.gada 18.aprīļa Diplomātisko attiecību konvenciju. Konkrētajā gadījumā, īstenojot Latvijas Republikas valdības un Eiropas Elektronisko sakaru regulatoru iestādes atbalsta aģentūras mītnes līgumu, Ministru kabineta noteikumos Nr.908 noteiktā kārtība tiks piemērota BEREC biroja direktoram kā personai, kas saistīta ar ES institūciju un kurai ir diplomātiskais statuss. Savukārt ar Latvijas Republikas valdības un Eiropas Elektronisko sakaru regulatoru iestādes atbalsta aģentūras mītnes līguma uzņemtās saistības attiecībā uz fiskālām priekšrocībām BEREC biroja darbiniekiem un norīkotajiem ekspertiem, kuriem nav diplomātiskā statusa, tiks īstenotas ar valsts izstrādātu kompensācijas mehānismu ārpus PVN sistēmas.

[2] Eiropas Komisijas padomdevējas komitejas PVN jautājumos 2016.gada 10.februāra darba dokuments Nr.897 https://circabc.europa.eu/sd/a/77219700-3f55-4928-851f-c7817f1d277f/897%20-%20Exemptions%20Acquisitions%20made%20under%20diplomatic%20and%20consular%20arrangements.pdf 
Risinājuma apraksts
Līdz ar to ir nepieciešams veikt redakcionālus precizējumus Ministru kabineta noteikumos Nr.908, nepārprotami definējot, ka PVN 0% likmi piemēro preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti personām, kas saistītas ar ES institūciju vai ES institūcijas pārstāvniecību Latvijas Republikā, kurām ir diplomātiskais statuss.
Ar Ministru kabineta noteikumu projektu tiek redakcionāli precizēts Ministru kabineta noteikumu Nr.908 7.5.apakšpunkts. Redakcionālie grozījumi stājas spēkā vispārējā kārtībā.
Problēmas apraksts
Kārtība, kādā atmaksā akcīzes nodokli par Latvijas Republikā iegādātajām akcīzes precēm un piemēro akcīzes nodokļa atbrīvojumu citu ES dalībvalstu bruņoto spēkiem, ja šādi spēki piedalās aizsardzības pasākumā Latvijā, kas tiek veikts, lai īstenotu ES darbību saskaņā ar KDAP

Ministru kabineta noteikumi Nr.908 nenosaka arī kārtību, kādā piemēro akcīzes nodokļa atbrīvojumu akcīzes precēm, kas tiek  piegādātas citu ES dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, ja šādi spēki piedalās aizsardzības pasākumā Latvijā, kas tiek veikts, lai īstenotu ES darbību saskaņā ar KDAP. Līdz ar to ir jāveic attiecīgi grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr.908, lai minēto akcīzes nodokļa atbrīvojumu varētu piemērot analoģiski kā citu NATO dalībvalstu bruņotie spēki.
 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta noteikumos Nr.908, lai arī likuma "Par akcīzes nodokli" 20.pantā noteikto atbrīvojumu varētu piemērot akcīzes precēm, kas tiek piegādātas citu ES dalībvalstu bruņoto spēku vienību vajadzībām.
Ievērojot Direktīvā 2019/2235 noteikto termiņu, kārtība, kādā atmaksā akcīzes nodokli par Latvijas Republikā iegādātajām akcīzes precēm un piemēro akcīzes nodokļa atbrīvojumu citu ES dalībvalstu bruņoto spēkiem, ja šādi spēki piedalās aizsardzības pasākumā Latvijā, kas tiek veikts, lai īstenotu ES darbību saskaņā ar KDAP, ir piemērojama ar 2022.gada 1.jūliju, t.i. ar brīdi, kad stājas spēkā grozījumi likuma "Par akcīzes nodokli" 20.pantā par akcīzes precēm, kuras piegādātas citu ES dalībvalstu bruņoto spēku vajadzībām.
Problēmas apraksts
Ministru kabineta noteikumos Nr.908 nav minētas tās akcīzes preces, kurām, ņemot jau iepriekš pieņemtos grozījumus likumā "Par akcīzes nodokli" attiecībā uz pievienoto biodegvielu definējumu, tabakas aizstājējproduktiem un elektroniskajām smēķēšanas ierīcēm, var attiecināt akcīzes nodokļa atbrīvojumu.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši jau iepriekš veiktajiem likuma "Par akcīzes nodokli" grozījumiem ir jāveic redakcionāli grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr.908, lai saskaņotu normas atbilstoši jau pieņemtajiem grozījumiem likumā "Par akcīzes nodokli".
Ar Ministru kabineta noteikumu projektu tiek redakcionāli precizēts Ministru kabineta noteikumu Nr.908 11.1., 11.6., 21.5.2., 26.4.2., 31.1.apakšpunkts un 68.punkts, kā arī papildināts ar 11.7.apakšpunktu. Redakcionālie grozījumi stājas spēkā vispārējā kārtībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Alternatīvie risinājumi tika vērtēti pie likumprojekta "Grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā" (Nr.1191/Lp13) izstrādes.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Citu ES dalībvalstu bruņoto spēku sastāvā esošās personas, t.sk. pavadošais civilais personāls
  • Citu NATO dalībvalstu bruņoto spēku sastāvā esošās personas, t.sk. pavadošais civilais personāls
  • Personas, kas saistītas ar ES institūciju vai ES institūcijas pārstāvniecību Latvijas Republikā un kurām Latvijas Republikas teritorijā ir diplomātiskais statuss
Ietekmes apraksts
Ar Ministru kabineta noteikumu projektu tiek radīta juridiskā noteiktība citu ES dalībvalstu bruņoto spēku sastāvā esošajām personām, t.sk. pavadošajam civilajam personālam, citu NATO dalībvalstu bruņoto spēku sastāvā esošajām personām, t.sk. pavadošajam civilajam personālam, un personām, kas saistītas ar ES institūciju vai ES institūcijas pārstāvniecību Latvijas Republikā un kurām Latvijas Republikas teritorijā ir diplomātiskais statuss, nosakot tā rīcību un kārtību, kādā saņem PVN un akcīzes nodokļa atmaksu.

Ar Ministru kabineta noteikumu projektu tiek ietekmētas:
- citu ES dalībvalstu bruņoto spēku sastāvā esošās personas, tai skaitā pavadošais civilais personāls - tieši, jo Ministru kabineta noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā šīm personām atmaksā PVN par precēm un pakalpojumiem gala patēriņam Latvijas Republikā un akcīzes nodokli par akcīzes precēm gala patēriņam Latvijas Republikā;
- citu NATO dalībvalstu bruņoto spēku sastāvā esošās personas, tai skaitā pavadošais civilais personāls - netieši, jo ar Ministru kabineta noteikumu projektu tiek veikti redakcionāli precizējumi un kārtība, kādā šīm personām atmaksā PVN par precēm un pakalpojumiem gala patēriņam Latvijas Republikā un akcīzes nodokli par akcīzes precēm gala patēriņam Latvijas Republikā, netiek mainīta;
- personas, kas saistītas ar ES institūciju vai ES institūcijas pārstāvniecību Latvijas Republikā un kurām Latvijas Republikas teritorijā ir diplomātiskais statuss - netieši, jo ar Ministru kabineta noteikumu projektu tiek veikti redakcionāli precizējumi un kārtība, kādā šīm personām atmaksā PVN par precēm un pakalpojumiem šo personu personiskajām vajadzībām un akcīzes nodokli par akcīzes precēm personiskajām vajadzībām, netiek mainīta.
Juridiskās personas
  • Citu ES dalībvalstu bruņoto spēku vienības
  • Citu NATO dalībvalstu bruņoto spēku vienības
  • Latvijas Republikā reģistrētas ES institūcijas
  • Ārlietu ministrija
  • Aizsardzības ministrija
  • Valsts ieņēmumu dienests
Ietekmes apraksts
Ar Ministru kabineta noteikumu projektu kopumā tiek radīta juridiskā noteiktība PVN 0% likmes piemērošanā visiem Pievienotās vērtības nodokļa likuma 50.pantā noteiktajiem subjektiem, nosakot rīcību un kārtību, kādā atmaksā PVN un akcīzes nodokli, piemēro PVN 0% likmi un akcīzes nodokļa atbrīvojumu citu NATO dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, citu ES dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, Latvijas Republikā reģistrētām ES institūcijām (konkrētajā gadījumā BEREC birojam), aģentūrai un struktūrai, kas izveidota saskaņā ar ES tiesību aktiem un iegādājas preces vai saņem pakalpojumus iekšzemē, pildot uzdevumus, kas tai noteikti ES tiesību aktos, lai reaģētu uz Covid-19 pandēmiju.

Ar Ministru kabineta noteikumu projektu tiek ietekmētas:
- citu ES dalībvalstu bruņoto spēku vienības - tieši, jo Ministru kabineta noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā atmaksā PVN un akcīzes nodokli, piemēro PVN 0% likmi un akcīzes nodokļa atbrīvojumu;
- citu NATO dalībvalstu bruņoto spēku vienības - netieši, jo ar Ministru kabineta noteikumu projektu tiek veikti redakcionāli precizējumi un kārtība, kādā atmaksā PVN un akcīzes nodokli, piemēro PVN 0% likmi un akcīzes nodokļa atbrīvojumu, netiek mainīta;
- Latvijas Republikā reģistrētas ES institūcijas - tieši, jo Ministru kabineta noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā piemēro PVN 0% likmi iekšzemes darījumiem. Kārtība, kādā atmaksā PVN par precēm un pakalpojumiem šo personu oficiālajām vajadzībām un akcīzes nodokli par akcīzes precēm šo personu oficiālajām vajadzībām, netiek mainīta;
- aģentūra un struktūra, kas izveidota saskaņā ar ES tiesību aktiem un iegādājas preces vai saņem pakalpojumus iekšzemē, pildot uzdevumus, kas tai noteikti ES tiesību aktos, lai reaģētu uz Covid-19 pandēmiju - tieši, jo Ministru kabineta noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā piemēro PVN 0% likmi.

Kā arī ar Ministru kabineta noteikumu projektu tiek ietekmētas valsts iestādes kā regulējuma faktiskas piemērotājas:
- Ārlietu ministrija - tieši, jo ar Ministru kabineta noteikumu projektu tiek paplašinātas tiesības izsniegt PVN un akcīzes nodokļa atbrīvojuma sertifikātu Latvijas Republikā reģistrētām ES institūcijām, apliecinot šo personu tiesības saņemt preces un pakalpojumus iekšzemē ar PVN 0% likmi tieši, kā arī Latvijas Republikā reģistrētai aģentūrai un struktūrai, kas izveidota saskaņā ar ES tiesību aktiem un iegādājas preces vai saņem pakalpojumus iekšzemē, pildot uzdevumus, kas tai noteikti ES tiesību aktos, lai reaģētu uz Covid-19 pandēmiju, apliecinot šo personu tiesības saņemt preces un pakalpojumus ar PVN 0% likmi tieši iekšzemē;
- Aizsardzības ministrija - tieši, jo ar Ministru kabineta noteikumu projektu tiek paplašinātas tiesības izsniegt PVN un akcīzes nodokļa atbrīvojuma sertifikātu citu ES dalībvalstu bruņoto spēku vienībām un izvērtēt citu ES dalībvalstu bruņoto spēku vienību, bruņoto spēku sastāvā esošo personu, t.sk. pavadošā civilā personāla, iesniegumus PVN un akcīzes nodokļa atmaksai;
- Valsts ieņēmumu dienests - tieši, jo ar Ministru kabineta noteikumu projektu tiek paplašinātas tiesības veikt faktisku PVN un akcīzes nodokļa atmaksu citu ES dalībvalstu bruņoto spēku vienībām, bruņoto spēku sastāvā esošajām personām, t.sk. pavadošajam civilajam personālam, kā arī normatīvā regulējuma izpildes preventīva kontrole.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ietekme uz valsts budžetu ir vērtēta pie likumprojekta "Grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā" (Nr.1191/Lp13) izstrādes. Prognozēts, ka ietekme būs neitrāla.
Ietekme uz valsts budžetu ir vērtēta, izstrādājot likumprojektu "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"".
Ņemot vērā, ka pagaidām aizsardzības pasākumi Eiropas Savienības darbības īstenošanai saskaņā ar Kopējo drošības un aizsardzības politiku Latvijā netika plānoti, līdz ar to šobrīd nav iespējams prognozēt ES dalībvalstu bruņotajiem spēkiem piemērojamā atbrīvojuma no akcīzes nodokļa ietekmi uz valsts budžetu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Latvijas Republikas valdības un Eiropas Elektronisko sakaru regulatoru iestādes atbalsta aģentūras mītnes līgums
Apraksts
Latvijas Republikas valdības un Eiropas Elektronisko sakaru regulatoru iestādes atbalsta aģentūras mītnes līgums ir parakstīts Rīgā, 2020.gada 21.decembrī. Ar minēto mītnes līgumu Latvija kā uzņēmēja dalībvalsts apņēmās nodrošināt fiskālās privilēģijas, piemērojot atbrīvojumu no netiešajiem nodokļiem preču piegādei un pakalpojumu sniegšanai, ja tie ir paredzēti BEREC biroja oficiālo vajadzību nodrošināšanai, kā arī saglabāt BEREC biroja vadītājam un viņa ģimenes locekļiem, kuri pastāvīgi dzīvo kopā ar viņu, ja vien tie nav Latvijas Republikas pilsoņi vai nav ieguvuši pastāvīgā iedzīvotāja statusu pirms nodarbināšanas BEREC birojā, piešķirtas privilēģijas un imunitāti, atvieglojumus un atbrīvojumus, kas ir paredzēti diplomātisko pārstāvniecību vadītājiem un viņu ģimenes locekļiem atbilstoši Vīnes 1961.gada 18.aprīļa konvencijai par diplomātiskajiem sakariem, tajā skaitā netiešo nodokļu atbrīvojumus un atvieglojumus.

Latvijas Republikas valdības un Eiropas Elektronisko sakaru regulatoru iestādes atbalsta aģentūras mītnes līguma 5.panta 3.punkts paredz, ka atbrīvojumu no PVN un akcīzes nodokļa piemēro netieši, atmaksājot nodokļus saskaņā ar procedūru, kas noteikta Latvijas Republikas tiesību aktos. Preču piegādātājs un pakalpojumu sniedzējs tieši piemēro atbrīvojumu no PVN un akcīzes nodokļa tikai tad, ja Aģentūra iesniedz PVN un/vai akcīzes nodokļa atbrīvojuma sertifikātu, kas izsniegts saskaņā ar Latvijas Republikas tiesību aktos noteikto.
Attiecībā uz atbrīvojuma no PVN un akcīzes nodokļa piemērošanu netieši, atmaksājot nodokļus, BEREC birojs saņems PVN un akcīzes nodokļa atmaksu par precēm un pakalpojumiem oficiālajām vajadzībām līdzšinējā kārtībā atbilstoši Ministru kabineta noteikumu Nr.908 II nodaļā noteiktajam, bez summas ierobežojuma. Ar Ministru kabineta noteikumu projektu netiek mainīta kārtība, kādā atmaksā PVN un akcīzes nodokli Latvijas Republikā reģistrētām ES institūcijām, ES institūciju pārstāvniecībām vai saskaņā ar ES tiesību aktiem izveidotām struktūrām, kurām piemēro 1965.gada 8.aprīļa Protokolu par privilēģijām un imunitāti Eiropas Savienībā. BEREC birojam tāpat kā līdz šim ir jāiesniedz Ārlietu ministrijas Valsts protokolā iesniegums PVN un akcīzes nodokļa atmaksāšanai (Ministru kabineta noteikumu 1.pielikums) kopā ar attaisnojuma dokumentu oriģināliem vai apliecinātām attaisnojuma dokumentu kopijām, tai skaitā PVN un akcīzes nodokļa samaksu apliecinošiem dokumentiem, sešu mēnešu laikā pēc tā atmaksas perioda beigām, par kuru iesniegums tiek iesniegts.
Attiecībā uz atbrīvojuma no PVN un akcīzes nodokļa piemērošanu tieši - PVN 0% likmi preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti BEREC birojam un paredzēti biroja oficiālajām vajadzībām, piemēros saskaņā Ministru kabineta noteikumu Nr.908 IV nodaļā noteikto kārtību, pamatojoties uz Ārlietu ministrijas apstiprinātu PVN un/vai akcīzes nodokļa atbrīvojuma sertifikātu vai lēmumu, piešķirt personai tiesības lietot sertifikātu bez apstiprināšanas. Ar Ministru kabineta noteikumu projektu tiek paplašināts Ministru kabineta noteikumu Nr.908 IV nodaļā noteiktais subjektu loks, attiecinot kārtību arī uz Latvijas Republikā reģistrētajām ES institūcijām, konkrētajā gadījumā BEREC biroju. Kā arī tiek paplašinātas Ministru kabineta noteikumu Nr.908 V nodaļā noteiktās Ārlietu ministrijas tiesības apstiprināt sertifikātu PVN 0% likmes piemērošanai preču piegādēm un pakalpojumiem, kas iekšzemē sniegti Latvijas Republikā reģistrētajām ES institūcijām, konkrētajā gadījumā BEREC birojam.

Latvijas Republikas valdības un Eiropas Elektronisko sakaru regulatoru iestādes atbalsta aģentūras mītnes līguma 12.panta 2.punkts paredz direktoram un tiem viņa ģimenes locekļiem, kas ir viņa mājsaimniecības locekļi, ar nosacījumu, ka viņi nav uzņēmējas dalībvalsts pilsoņi vai ka viņiem pirms pastāvīgas nodarbināšanas Aģentūrā nav bijis pastāvīgā iedzīvotāja statusa, uzņēmējā dalībvalstī piešķirt privilēģijas, imunitāti, atbrīvojumus un atvieglojumus, kas tiek piešķirti diplomātisko pārstāvniecību vadītājiem un viņu ģimenes locekļiem saskaņā ar Vīnes 1961.gada 18.aprīļa Diplomātisko attiecību konvenciju. Tas attiecas arī uz personām, kas vismaz divus mēnešus uz laiku pilda direktora pienākumus.
Attiecībā uz atbrīvojuma no PVN un akcīzes nodokļa piemērošanu netieši, atmaksājot nodokļus, BEREC biroja direktors saņems PVN un akcīzes nodokļa atmaksu par precēm un pakalpojumiem personiskajām vajadzībām līdzšinējā kārtībā atbilstoši Ministru kabineta noteikumu Nr.908 II nodaļā noteiktajam. Ar Ministru kabineta noteikumu projektu netiek mainīta kārtība, kādā atmaksā PVN un akcīzes nodokli par precēm un pakalpojumiem personiskajām vajadzībām personām, kas saistītas ar ES institūciju vai ES institūcijas pārstāvniecību Latvijas Republikā. BEREC biroja direktoram tāpat kā līdz šim ir jāiesniedz Ārlietu ministrijas Valsts protokolā iesniegums PVN un akcīzes nodokļa atmaksāšanai (Ministru kabineta noteikumu 1.pielikums) kopā ar attaisnojuma dokumentu oriģināliem vai apliecinātām attaisnojuma dokumentu kopijām, tai skaitā PVN un akcīzes nodokļa samaksu apliecinošiem dokumentiem, sešu mēnešu laikā pēc tā atmaksas perioda beigām, par kuru iesniegums tiek iesniegts. PVN atmaksu par precēm un pakalpojumiem personiskajām vajadzībām veiks saskaņā ar nosacījumiem, kas paredzēti Ministru kabineta noteikumu Nr.908 III nodaļā. Ar šo Ministru kabineta noteikumu projektu tiek redakcionāli precizēts, ka atmaksas kārtība attiecas uz personām, kurām Latvijas Republikas teritorijā ir diplomātiskais statuss, izslēdzot interpretācijas iespējas, ka Ministru kabineta noteikumos Nr.908 noteiktā kārtība būtu attiecināma uz visiem ES institūciju vai ES institūcijas pārstāvniecību Latvijas Republikā darbiniekiem.

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Latvijas Republikas valdības un Eiropas Elektronisko sakaru regulatoru iestādes atbalsta aģentūras mītnes līgums
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
5.panta 3.punkts
(daļā par atbrīvojuma no PVN un akcīzes nodokļa piemērošanu tieši, pamatojoties uz sertifikātu)
Ministru kabineta noteikumu projekta 28.punkts
(Ministru kabineta noteikumu Nr.908 53.10.apakšpunkts)
Ministru kabineta noteikumu projekta 36.punkts
(Ministru kabineta noteikumu Nr.908 55.1.2.apakšpunkts)
Ministru kabineta noteikumu projekta 37.punkts
(Ministru kabineta noteikumu Nr.908 62.3.apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
12.panta 2.punkts
Ministru kabineta noteikumu projekta 3.punkts
(Ministru kabineta noteikumu Nr.908 7.5.apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nav pretrunā
Cita informācija
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta pie likumprojekta "Grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā" (Nr.1191/Lp13) un likumprojekta "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" izstrādes. Iebildumi un priekšlikumi par šiem jautājumiem netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Ārlietu ministrija
  • Aizsardzības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk