Anotācija (ex-ante)

25-TA-1273: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumos Nr. 263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Valdības rīcības plāna 35.10. punkts Ekonomikas ministrijai un Tieslietu ministrijai uzdod nodrošināt pakāpeniska vienotā būvniecības un nekustamā īpašuma reģistrācijas procesa ieviešanu no būvniecības ieceres ierosināšanas līdz būves ierakstīšanai Valsts vienotā datorizētā zemesgrāmatā, primāri datus iegūstot datu apmaiņas veidā informācijas sistēmu līmenī.
Valdības rīcības plāna 35.16. punkts Tieslietu ministrijai uzdod vienkāršot privātmāju reģistrāciju Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma), izmantojot alternatīvas metodes datu iegūšanai dabā, tādējādi samazinot dabā iegūstamo datu apjomu, jeb to īstenojot bez būves apsekošanas no Valsts zemes dienesta uzmērītāja puses.
Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldību lietu komisijā izvirzīts ar minētajiem jautājumiem sasaistīts uzdevums Tieslietu ministrijai un Ekonomikas ministrijai – atteikties no būvju kadastrālās uzmērīšanas, kopīgi sagatavojot priekšlikumus normatīvo aktu grozījumiem, lai iedzīvinātu vienotu un secīgu būves reģistrācijas procesu no būvniecības informācijas sistēmas līdz Valsts vienotajai datorizētajai zemesgrāmatai (turpmāk – Zemesgrāmata).
Ministru kabineta uzdevums Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar Tieslietu ministriju, atbilstoši Ekonomikas ministrijas informatīvajā ziņojumā ietvertajai informācijai, līdz 2024. gada 1. jūnijam vienoties par savstarpējām datu izmantošanas iespējām, nodrošinot būvniecības informācijas sistēmas, Kadastra informācijas sistēmas un Zemesgrāmatas datu apmaiņas efektivizēšanu, nodrošinot maksimāli automatizētu datu reģistrāciju Kadastra informācijas  sistēmā un Zemesgrāmatā, gadījumā, kad zemes īpašnieks uz sev piederošas zemes uzbūvējis dzīvojamo māju, un iesniegt Ministru kabinetā detalizētu informatīvo ziņojumu par būvniecības un kadastra jomas prasībām vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai attiecībā uz gadījumiem, kad zemes īpašnieks būvē dzīvojamo māju uz savas zemes. Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar Tieslietu ministriju turpināt darbu pie vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanas attiecībā uz citiem subjektiem, īpašuma formām un objektiem un nepieciešamības gadījumā izstrādāt normatīvo aktu grozījumus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Izstrādāt grozījumus Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumos Nr. 263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi" vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai Kadastra informācijas sistēmā.
Spēkā stāšanās termiņš
06.01.2026.
Pamatojums
Ministru kabineta 2025. gada 29. aprīļa sēdes protokola Nr. 17 35. § 2. punkts nosaka, lai pēc nepieciešamā finansējuma nodrošināšanas varētu īstenot informatīvajā ziņojumā aprakstīto risinājumu līdz 2026. gada 1. janvārim, visām iesaistītajām institūcijām turpināt diskusiju un veikt objektīvu izvērtējumu, lai izstrādātu konkrētu vienotu būves reģistrācijas procesa modeli un atbilstoši nepieciešamībai sagatavotu normatīvo aktu grozījumus, Tieslietu ministrijai kadastra un mērniecības jomā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kadastra informācijas sistēmā ir reģistrējamas visas apvidū esošās būves, izņemot pagaidu un sezonas būves, meliorācijas būves bez ēkas pazīmēm un aizsardzības spēku speciālās nozīmes būves. Pienākums ierosināt būves reģistrāciju ir būves tiesiskajam valdītājam. Reģistrējot būvi, tiek reģistrēti tās kadastra jomā definētie katru būvi raksturojošie dati – kadastra dati. Kadastra dati saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 4. panta pirmo daļu ir teksta dati un telpiskie dati.
Šobrīd saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumu Nr. 263 “Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi” nosacījumiem aktuālus datus ēku reģistrācijas vajadzībām pamatā iegūst kadastrālās uzmērīšanas procesā, apvidū nosakot būves un telpu grupas kontūras un iegūstot šo noteikumu 5. pielikumā noteiktos ēku un telpu grupu raksturojošos datus. Būves kadastrālās uzmērīšanas kārtība, t.sk. mērījumu precizitāte, datu noteiktība un detālāks uzskaitījums par uzmērīšanā iegūstamiem datiem, ir noteikts Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumos Nr. 116 “Būvju kadastrālās uzmērīšanas noteikumi”.
Papildus iepriekš minētajam jau šobrīd Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumu Nr. 263 “Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi” 35. un 85. punkts papildus būves kadastrālai uzmērīšanai paredz arī citus datu iegūšanas avotus būves reģistrācijai vai datu aktualizācijai Kadastra informācijas sistēmā. Saskaņā ar šo noteikumu regulējumu būvi Kadastra informācijas sistēmā reģistrē vai tās datus aktualizē no būvniecības informācijas sistēmas datiem no paziņojuma par būvniecību pēc būvdarbu pabeigšanas, no paskaidrojuma raksta ar izdarītu atzīmi par būvdarbu pabeigšanu, no izpildmērījuma plāna par ekspluatācijā pieņemtu inženierbūvi vai pirmās grupas ēku un no dokumenta par attiecīgās būves pieņemšanu ekspluatācijā un ja par nepabeigtu jaunbūvi iesniegta deklarācija.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd esošais regulējums pamatā paredz veikt būves apsekošanu apvidū, lai to reģistrētu vai tās datus aktualizētu Kadastra informācijas sistēmā, nosakot izņēmumus, kad reģistrāciju var veikt arī bez apsekošanas apvidū, un atsevišķus gadījumus, kad reģistrāciju var veikt, saņemot dokumentus no būvniecības informācijas sistēmas. Nepieciešams regulējums, kas nodrošinātu pamatā visu būvju reģistrācijas vai aktualizācijas iespējamību no būvniecības informācijas sistēmā pieejamajiem būvniecības dokumentiem, datnēm un strukturētiem datiem, saglabājot būves kadastrālās uzmērīšanas procesu kā iespējamu izņēmuma gadījumos, kad kadastra datu reģistrācijai nepieciešamie dati nav iegūstami no būvniecības informācijas sistēmas.
Risinājuma apraksts
Ar projektu tiek ieviests vienots un secīgs būves reģistrācijas process no būvniecības informācijas sistēmas līdz Zemesgrāmatai, mazinot administratīvo slogu nekustamā īpašuma jomā, uzlabojot un paplašinot būvju datu ieguves un reģistrācijas procesu, mazinot administratīvo slogu un nodrošinot alternatīvas būvju datu iegūšanai apvidū.
Vienotais būves reģistrācijas process paredz vienotā īpašuma (būvi būvē uz savas zemes) sastāvā esošo būvju reģistrāciju vai aktualizāciju bez apsekošanas apvidū no būvniecības informācijas sistēmā pieejamajiem būvniecības dokumentiem, datnēm (piemēram, izpildmērījumu un stāva plānu vektordatnēm) un strukturētiem datiem. Datu reģistrācijai nepieciešamos telpisko datus, t.sk. ēkas stāvu plānus, kas saņemti no būvniecības informācijas sistēmas, šajā procesā pārveido vienotā specifikācijā un saglabā Kadastra informācijas sistēmā. 
Likums "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās" turpmāk paredzēs būves ierakstīt Zemesgrāmatā, pamatojoties uz būvniecības informācijas sistēmas un Kadastra informācijas sistēmas datiem, kas konkrētajos gadījumos aizstās dokumentus.  
Gadījumiem, kuri neatbildīs vienotā būvju reģistrācijas procesa nosacījumiem, piemēram, būvniecība notiek uz citai personai piederošas zemes, būvniecības process ir veikts un tam nepieciešamie dokumenti gatavoti ārpus būvniecības informācijas sistēmas, būvniecības informācijas sistēmā nav pieejamas būves reģistrācijai nepieciešamās vektordatnes (ēkas stāvu plāni, izpildmērījums), tiek saglabāts esošais būvju kadastrālās uzmērīšanas process.
Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 22. panta 8. punktā un 24. panta piektajā daļā noteiktajam deleģējumam Ministru kabinetam regulējums tiek papildināts ar gadījumiem, kad datu reģistrāciju vai aktualizāciju var veikt no būvniecības informācijas sistēmas saņemtiem datiem un dokumentiem, neveicot kadastrālo uzmērīšanu apvidū, kā arī, ka par iesniegumu datu reģistrācijai vai aktualizācijai tiek uzskatīti no būvniecības informācijas sistēmas saņemtie dati.
Problēmas apraksts
Esošais regulējums paredz, ka nepieciešamos dokumentus un datus, ja tie nav pieejami būvniecības informācijas sistēmā,  ierosinātājs iesniedz Valsts zemes dienesta (turpmāk - Dienests) klientu apkalpošanas centros vai elektroniskā veidā izmantojot citus datu nodošanas kanālus. Tas rada papildus administratīvo un birokrātisko slogu.
Risinājuma apraksts
Ar projektu tiek paredzēts, ka ierosinājumi un nepieciešamie dati reģistrācijas uzsākšanai tiks saņemti no būvniecības informācijas sistēmas. 
Problēmas apraksts
Šobrīd kadastrālās uzmērīšanas apvidū un būves datu reģistrācijas pakalpojuma kopējais izpildes termiņš atbilstoši normatīvajam regulējumam ir no 25 līdz 32 darba dienām, atkarībā no būves apjoma. Praksē dažreiz tas mēdz būt ilgāks (apsekošanas brīdī nav pabeigti būvdarbi, nekvalitatīvi sagatavoti reģistrācijai nepieciešamie dokumenti u.c.). Lai samazinātu administratīvo slogu, nepieciešams samazināt pakalpojuma izpildes termiņus un atteikties no uzmērīšanas apvidū, datus reģistrācijai saņemot no būvniecības informācijas sistēmas.
Risinājuma apraksts
Ieviešot vienoto būves reģistrācijas procesu, būves datu reģistrācijas pakalpojuma termiņš tiek samazināts līdz 10 darba dienām. Gadījumos, ja jāreģistrē dati par vairāk nekā trīs būvēm vai 10 telpu grupām, vai 100 telpām no vienas būvniecības lietas, datu reģistrācijas termiņš  paredzēts līdz 15 darba dienām.
Problēmas apraksts
Esošajā regulējumā, pirmreizēji reģistrējot ēku Kadastra informācijas sistēmā no dokumentiem, ēkai reģistrē nolietojumu "V1". Pastāvēja iespēja, ka sen uzbūvētai ēkai, kurai tikai tagad tiek veikta reģistrācija, tiek reģistrēts ēkas nolietojums "V1", kaut gan ēka varēja būt ar lielāku nolietojumu. Savukārt, veicot ēkas datu aktualizāciju no dokumentiem, dati par ēkas nolietojumu netiek aktualizēti vispār.
Risinājuma apraksts
Ar projektu paredzēts, ka turpmāk visos gadījumos, kad tiks veikta ēkas datu reģistrācija vai aktualizācija no būvniecības informācijas sistēmas, ir nepieciešams būvniecības informācijas sistēmā pievienot ēkas fasāžu fotoattēlus, no kuriem Dienests varēs reģistrēt vai aktualizēt ēkas nolietojumu atbilstoši esošai situācijai apvidū. Ja fotoattēli netiks iesniegti vai no tiem nevarēs noteikt nolietojumu, tiks reģistrēts ēkas nolietojums “V1”.
Problēmas apraksts
Šobrīd spēkā esošais regulējums nosaka būves, kuru reģistrāciju vai aktualizāciju var veikt bez apsekošanas apvidū noteiktos būvniecības procesos (paziņojums par būvniecību, paskaidrojuma raksts, kā arī ekspluatācijā pieņemtas inženierbūves un pirmās grupas ēkas) un kuru reģistrācijai ir nepieciešams izpildmērījums.
Risinājuma apraksts
Ar projektu ir paredzēts, ka izpildmērījuma plāns ir nepieciešams visa veida būvēm, kad no būvniecības informācijas sistēmas reģistrē ekspluatācijā pieņemtu būvi vai aktualizē jau reģistrētas būves datus, ja veikta pārbūve, kuras rezultātā mainījies ēkas apbūves laukums vai inženierbūvi raksturojošie apjoma rādītāji. Lai noteiktu minētās prasības izpildmērījuma sagatavošanai, ir izstrādāti grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 24. aprīļa noteikumos Nr. 281 "Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas un tās centrālās datubāzes noteikumi" (25-TA-1264). Būves izpildmērījuma plānā tiks vērtēta informācija, kura nepieciešama būves reģistrācijai, un gadījumā, ja tiks konstatēs informācijas trūkums vai datu savstarpējās pretrunas, Dienests sazināsies ar izpildmērijuma veicēju, lai saņemtu precizētu informāciju. 
Dienests ir veicis nozares sertificēto personu aptauju, kā rezultātā secināts, ka jaunas individuālās dzīvojamās mājas gadījumā izpilmērījuma plāna sagatavošana izmaksā sākot no 250 līdz 400 EUR bez PVN.  Cenu var ietekmēt vairāki faktori: 1) veicamā darba apjoms, ja jāuzmēra papildus objekti, piemēram, žogs, bruģis, komunikācijas;
2) uzmērāmā objekta sarežģītība;
3) reģions - Rīgai un Jūrmalai ir attiecīgo pašvaldību būvvalžu noteiktas papildus prasības izstrādājot izpildmērījuma plānu, komunikācijām jābūt izstrādātam atsevišķam izpildmērījuma plānam.
Problēmas apraksts
Būvniecības jomu regulējošajos normatīvajos aktos lietoto terminu "piederumi" kadastra jomas normatīvajos aktos lieto kā terminu "labiekārtojumi". 
Risinājuma apraksts
Ar projektu minētā atšķirība tiek novērsta, paredzot pārejas punktu, kurš nosaka, ka līdz attiecīgu grozījumu izdarīšanai citos normatīvajos aktos kadastra jomā, šajos noteikumos lietotais termins "piederumi" atbilst terminam "labiekārtojumi".
Problēmas apraksts
Spēkā esošais regulējums nosaka kadastra datu saturu, bet nenosaka datu noteikšanas kārtību un precizitāti. Līdz ar to no būvniecības informācijas sistēmas var tikt saņemta informācija un dati, kuri neatbilst nosacījumiem to reģistrācijai Kadastra informācijas sistēmā.
Risinājuma apraksts
Ar projektu paredzēts noteikt, ka arī datu reģistrācijā no būvniecības informācijas sistēmas saņemtām ziņām tiek ievērota tā pati kārtība un principi, kā datu ieguvē un reģistrācijā būves kadastrālajā uzmērīšanā.
Problēmas apraksts
Šobrīd spēkā esošais regulējums paredz, ka gadījumos, kad datu reģistrācijai vai aktualizācijai nepieciešams saņemt papildu informāciju, Dienesta teritoriālā struktūrvienība Administratīvā procesa likumā noteiktajai kārtībā var pagarināt lēmuma pieņemšanas termiņu, attiecīgi Dienesta teritoriālās struktūrvienības sagatavo lēmumu par pakalpojuma termiņa pagarināšanu. Šāda procesuālu lēmumu sagatavošana visos gadījumos, kad nepieciešama papildu informācija reģistrācijas procesā, ir liels birokrātisks slogs iestādei. Papildu informācijas pieprasīšanas kārtību un trūkumu novēršanu ir nepieciešams pielāgot Būvniecības informācijas sistēmā izstrādātajai funkcionalitātei, lai nodrošinātu ērtu saziņu vienotā būves reģistrācijas procesa ietvaros, tai skaitā atsakoties no lēmuma par termiņa pagarināšanu sagatavošanas.
Risinājuma apraksts
Būvniecības informācijas sistēmā ir izstrādāta funkcionalitāte ātrai un ērtai saziņai starp iestādēm un procesā iesaistītajām pusēm, tajā skaitā būvvaldi un izpildmērījuma sagatavotāju. Dienests, konstatējot trūkumus datos vai dokumentos, kuri liedz būves datu reģistrāciju, elektroniski, izmantojot būvniecības informācijas sistēmu, sazinās ar kompetento institūciju vai sertificēto personu par trūkumu novēršanu noteiktā termiņā un elektroniskā veidā informē būvniecības ierosinātāju, negatavojot lēmumu par termiņa pagarināšanu. Ierosinātāju informēs par pakalpojuma izpildes termiņa pagarināšanu. Pakalpojumu izpildīs šajos noteikumos noteiktajā termiņā pēc tam, kad tiks saņemta visa pakalpojuma izpildei nepieciešamā informācija, bet, ja tā netiks iesniegta, tad atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam, sagatavos atteikuma lēmumu par pakalpojuma izpildi.
Problēmas apraksts
Lai būvi reģistrētu vienotā būves reģistrācija procesā, projekts paredz no būvniecības informācijas sistēmas saņemt vektordatni ar ēkas stāvu plānu. Savukārt šobrīd spēkā esošais būvniecības jomas regulējums nenosaka pienākumu būvniecības informācijas sistēmā ievietot būvprojekta stāva plānus ar eksplikāciju vektordatņu formātā, līdz ar to līdz 2026. gada 5. janvārim uzsāktām būvniecības lietām šādu datņu neesamība nenodrošina ērtu un ātru vienoto būves reģistrācijas procesu.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu reģistrāciju vienotā būves procesa ietvaros arī līdz līdz 2026. gada 5. janvārim uzsāktām būvniecības lietām, projekts paredz pārejas regulējumu, nosakot, ka Dienests ēkas stāva plānu var izgatavot vektordatņu formātā no būvniecības informācijas sistēmā esošajiem stāvu plāniem PDF formātā.
Problēmas apraksts
Saņemot no būvniecības informācijas sistēmas pieprasījumu veikt būves datu reģistrāciju vienotajā būves reģistrācijas procesā līdz 2026. gada 5. janvārim uzsāktām būvniecības lietām, tiek konstatēts, ka šīs būvniecības lietas ietvaros ir veikta būves kadastrālā uzmērīšana apvidū un būves pieņemšana ekspluatācijā ir veikta, pamatojoties uz Kadastra informācijas sistēmā reģistrētiem būves kadastrālās uzmērīšanas datiem. Ņemot vērā, ka dati jau ir reģistrēti būves kadastrālās uzmērīšanas procesā, datu aktualizācija šādos gadījumos nav nepieciešama.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz normu, ka šādos gadījumos Dienests veic datu izvērtēšanu un, konstatējot, ka dati Kadastra informācijas sistēmā ir reģistrēti būves kadastrālās uzmērīšanas procesā un būve pieņemta ekspluatācijā, pamatojoties uz kadastrālās uzmērīšanas datiem, datu aktualizāciju neveic.
Problēmas apraksts
2025. gada 3. jūlijā stājās spēkā Nacionālo drošību apdraudošu darījumu ierobežošanas likums, ar kuru noteikts liegums iegūt nekustamo īpašumu vai tā daļu Latvijas Republikā likumā minētajiem subjektiem. Dienests Kadastra informācijas sistēmā reģistrē datus par nekustamā īpašuma tiesisko valdītāju, līdz ar to arī Dienestam ir pienākums pirms tiesiskā valdītāja reģistrācijas noteiktos gadījumos, kuri ir attiecināmi uz likumā noteikto nekustamā īpašuma iegūšanu, pārbaudīt ierobežojumus. Lai tos pārbaudītu, ir nepieciešams pārliecināties par fiziskas personas valstspiederību un juridiskas personas vai juridiska veidojuma reģistrācijas vietu, piederību un patiesajiem labuma guvējiem. Pārbaudei Dienests izmantos Fizisko personu reģistra un Uzņēmumu reģistra datus. Tomēr attiecībā uz tām personām, kuras nav reģistrētas Fizisko personu reģistrā vai Uzņēmumu reģistrā, ir nosakāmi pienākumi ierosinātājam iesniegt dokumentus vai reģistrēt Uzņēmumu reģistrā patieso labuma guvēju.  Līdzīgs regulējums attiecībā uz citā Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrētu vai ārpus Eiropas Savienības reģistrētu juridisku personu vai juridisku veidojumu ir noteikts Zemesgrāmatu likumā.
Risinājuma apraksts
Projekts nosaka pienākumu fiziskai personai, kura nav reģistrēta Fizisko personu reģistrā, iesniegt valstspiederību apliecinošus dokumentus. Savukārt juridiskai personai vai juridiskajam veidojumam, kurš reģistrēts citā Eiropas Savienības dalībvalstī, noteikts pienākums iesniegt reģistrācijas vietas valsts kompetentās institūcijas informāciju par juridiskās personas vai juridiskā veidojuma atklātajiem patiesajiem labuma guvējiem. Ja juridiskā persona vai juridisks veidojums nav reģistrēts Uzņēmumu reģistra reģistros vai citā Eiropas Savienības dalībvalsts reģistrā, tad noteikts pienākums iesniegt pieteikumu Uzņēmumu reģistrā par patiesā labuma guvēja reģistrāciju. Tāpat tiek paredzēts pienākums fiziskai personai pēc Dienesta pieprasījuma iesniegt dokumentus, kas pierāda Nacionālo drošību apdraudošu darījumu ierobežošanas likumā noteikto izņēmuma gadījumu. Attiecīgi tajos gadījumos, kad Dienestam pietrūks informācija, lai izdarītu secinājumu par izņēmuma piemērošanu, fiziskai personai būs pienākums šādus dokumentus iesniegt.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Būvniecības ierosinātāji
Ietekmes apraksts
Būvniecības ierosinātāji – vienotais būves reģistrācijas process samazina laiku, kas nepieciešams būves datu reģistrācijai Kadastra informācijas sistēmā, kā arī ierosināšanas process tiek nodrošināts kā vienas pieturas aģentūrā, procesu ierosinot tikai būvniecības informācijas sistēmā.
Juridiskās personas
  • Būvniecības ierosinātāji
Ietekmes apraksts
Būvniecības ierosinātāji – vienotais būves reģistrācijas process samazina laiku, kas nepieciešams būves datu reģistrācijai Kadastra informācijas sistēmā, kā arī ierosināšanas process tiek nodrošināts kā vienas pieturas aģentūrā, procesu ierosinot tikai būvniecības informācijas sistēmā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Tiek vienkāršots būvniecības, būves datu reģistrācijas process Kadastra informācijas sistēmā un Zemesgrāmatā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Tiek vienkāršots būvniecības, būves datu reģistrācijas process Kadastra informācijas sistēmā un Zemesgrāmatā.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nav

4.1.1. Likumprojekts "Grozījumi Būvniecības likumā" (25-TA-1438).

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts nosaka vienoto iesniegumu (trīs iesniegumi vienā), proti, ka iesniegums par būvniecību ir arī iesniegums par attiecīgās būvniecības rezultātā radītās būves tālāku reģistrāciju Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā un pēc tam secīgi arī ierakstīt Zemesgrāmatā.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.2. Likumprojekts "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā"" (25-TA-1444).

Pamatojums un apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt vienotu būvniecības un ēkas (būves) reģistrācijas procesu, nosakot, ka sākotnējos datus, kurus pārbauda būvvalde un Valsts zemes dienests, tiesnesis vairs nevērtē. Nepieciešamos datus nostiprināšanai zemesgrāmatā tiesnesis iegūst no strukturētajiem datiem, kas saņemti no Kadastra informācijas sistēmas un BIS. Tāpat likumprojekts paredz izņēmumu attiecībā uz pilnvarojumu.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija

4.1.3. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā"" (25-TA-1447).

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā to, ka vienotais ēkas (būves) būvniecības un reģistrācijas process paredz informācijas nodošanu caur valsts informācijas sistēmām, likumprojekts paredz  papildināt uzskaitījumu, uz kā pamata nekustamais īpašums vai jaunbūve ir ierakstāms zemesgrāmatā, paredzot, ka pamats var būt arī Kadastra informācijas sistēmas un BIS strukturētie dati, ja no Valsts zemes dienesta ir saņemts paziņojums par ēkas (būves) pieņemšanu ekspluatācijā un reģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija

4.1.4. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 787 "Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība"" (25-TA-1421)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 01.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija

4.1.5. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 24. aprīļa noteikumos Nr. 281 "Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas un tās centrālās datubāzes noteikumi"" (25-TA-1264).

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 01.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija

4.1.6. Latvijas būvnormatīva LBN 202-18 "Būvniecības ieceres dokumentācijas noformēšana" grozījumi (25-TA-1431)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 01.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.7. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 9. maija noteikumos Nr. 253 "Atsevišķu inženierbūvju būvnoteikumi"" (25-TA-1803).

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 01.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.8. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumos Nr. 633 "Autoceļu un ielu būvnoteikumi"" (25-TA-1804).

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 01.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.9. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 16. septembra noteikumos Nr. 550 "Hidrotehnisko un meliorācijas būvju būvnoteikumi"" (25-TA-1805).

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 01.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.10. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumos Nr. 501 "Elektronisko sakaru inženierbūvju būvnoteikumi"" (25-TA-1806).

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 01.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.11. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi 2014. gada 2. septembra noteikumos Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi"" (25-TA-1799)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 01.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.12. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 661 "Ar radiācijas drošību saistīto būvju būvnoteikumi"" (25-TA-1807).

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 01.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.13. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumos Nr. 631 "Latvijas Republikas iekšējo jūras ūdeņu, teritoriālās jūras un ekskluzīvās ekonomiskās zonas būvju būvnoteikumi"" (25-TA-1808).

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 01.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
Nav
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts zemes dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/3db78ed0-6a13-480d-b6cb-fdfd089f9c94 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Vienotā tiesību aktu projektu izstrādes portālā no 2025. gada 17. septembra līdz 1. oktobrim tika veikta sabiedrības līdzdalība publiskās apspriešanas veidā ar lūgumu sabiedrības pārstāvjus izteikt priekšlikumus un iebildumus. Tika saņemts viens viedoklis no fiziskas personas, kas netika ņemts vērā. 

6.4. Cita informācija

Nav
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Vienkāršota un paātrināta būves būvniecība un reģistrācija Kadastra informācijas sistēmā un Zemesgrāmatā.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Vienkāršota un paātrināta būves būvniecība un reģistrācija Kadastra informācijas sistēmā un Zemesgrāmatā.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Nav
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Vienkāršota un paātrināta būves būvniecība un reģistrācija Kadastra informācijas sistēmā un Zemesgrāmatā.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Vienkāršota un paātrināta būves būvniecība un reģistrācija Kadastra informācijas sistēmā un Zemesgrāmatā.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav
Pielikumi