Anotācija

25-TA-1495: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma Lauku šķērsielā 21, Ludzā, Ludzas novadā, pārdošanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 4.panta pirmā daļa, 5.panta pirmā daļa, 9.panta pirmā daļa.
Ņemot vērā Ministru kabineta rīkojuma projektā "Par valsts nekustamā īpašuma Lauku šķērsielā 21, Ludzā, Ludzas novadā, pārdošanu" (turpmāk - rīkojuma projekts) minētā nekustamā īpašuma izmantošanas iespējas un to, ka nav zināmas valsts pārvaldes funkcijas, kuru nodrošināšanai būtu lietderīgi nekustamo īpašumu saglabāt valsts īpašumā, ar valsts akciju sabiedrības „Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk - VNĪ) Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumu nolemts ierosināt valsts nekustamā īpašuma atsavināšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts ar mērķi, lai, ievērojot Atsavināšanas likuma tiesisko regulējumu, atļautu VNĪ pārdot izsolē nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 68010020317) Lauku šķērsielā 21, Ludzā, Ludzas novadā, kas nav nepieciešams valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr.68010020317) – zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 68010020248) un būve (būves kadastra apzīmējums 68010020248001) – Lauku šķērsielā 21, Ludzā, Ludzas novadā (turpmāk – nekustamais īpašums), ierakstīts Latgales rajona tiesas Ludzas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000618290 uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā (lēmumu datumi: 29.09.2021. un  06.02.2025. (pievienota būve)). Pamats būvju pievienošanai nekustamā īpašuma sastāvam - Rīgas pilsētas tiesas 15.11.2023. spriedums civillietā Nr.C771343123, 01.02.2025. valstij piekritīgās mantas aprakstes un novērtējuma akts Nr.3462R/23 (turpmāk – Akts).
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem nekustamā īpašuma sastāvā ietilpst:
- zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 68010020248) 0,0920 ha platībā; zemes vienības lietošanas mērķis - rūpnieciskās ražošanas uzņēmumu apbūve (kods:1001) – 0,0920 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem -krūmāju platība – 0,0316 ha, zemes zem ēkām platība – 0,0604 ha;
- būve – rūpnieciskās ražošanas ēka (MN1) ar kadastra apzīmējumu 68010020248001, būves kopējā platība 22,8 m2; būves galvenais lietošanas veids: 1251 - rūpnieciskās ražošanas ēkas; būves tips: 12510107 - Slēgto transformatoru apakšstaciju ēkas;
- būve – ēka ar kadastra apzīmējums 68010020248002, būves kopējā platība 38 m2; būves apbūves laukums 38 m2; būves galvenais lietošanas veids: 1274 - Citas, iepriekš neklasificētas, ēkas; būves tips: 12740201 - Kūtis ar kopējo platību līdz 60 m2 (ieskaitot), saimniecības ēkas, pagrabi un sabiedriskās tualetes. Minētā būve NĪVKIS reģistrēta Finanšu ministrijas tiesiskajā valdījumā. Būve atrodas uz nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 68010020248) un ir nesaraujami saistīta ar nekustamo īpašumu;
- būve – ēka ar kadastra apzīmējums 68010020248003, būves kopējā platība 56 m2; būves apbūves laukums 56 m2; būves galvenais lietošanas veids: 1274 - Citas, iepriekš neklasificētas, ēkas; būves tips: 12740201 - Kūtis ar kopējo platību līdz 60 m2 (ieskaitot), saimniecības ēkas, pagrabi un sabiedriskās tualetes. Minētā būve NĪVKIS reģistrēta Finanšu ministrijas tiesiskajā valdījumā. Būve atrodas uz nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 68010020248) un ir nesaraujami saistīta ar nekustamo īpašumu.

Saskaņā ar NĪVKIS datiem nekustamajam īpašumam  uz 21.01.2025. noteiktas šādas kadastrālās vērtības:
1) fiskālā kadastrālā vērtība 2859 euro apmērā, ko veido:
- zemes vienības fiskālā kadastrālā vērtība 1107 EUR (01.01.2025.);
- būves (būves kadastra apzīmējums 6801 002 0248 001) fiskālā kadastrālā vērtība 414 euro (01.01.2025.);
- būves (būves kadastra apzīmējums 6801 002 0248 002) fiskālā kadastrālā vērtība 541 euro (21.01.2025.);
- būves (būves kadastra apzīmējums 68010020248003) fiskālā kadastrālā vērtība 797 euro (21.01.2025.);

2) universālā kadastrālā vērtība 9873 euro apmērā, ko veido:
- Zemes vienības universālā kadastrālā vērtība 1030 euro (01.01.2025.);
- būves (būves kadastra apzīmējums 6801 002 0248 001) universālā kadastrālā vērtība 1699 euro (01.01.2025.);
- būves (būves kadastra apzīmējums 6801 002 0248 002) universālā kadastrālā vērtība 2888 euro (21.01.2025.);
- būves (būves kadastra apzīmējums 6801 002 0248 003) universālā kadastrālā vērtība 4256 euro (21.01.2025.).

Saskaņā ar Akta pielikumā minēto informāciju par uz valsts zemes vienības esošo būvju tehnisko stāvokli, veicot nekustamā īpašuma apsekošanu dabā - būves (būves kadastra apzīmējums 6801 002 0248 002) faktiskais nolietojums ir 58% un tās tehniskais stāvoklis raksturots kā neapmierinošs, savukārt, būves (būves kadastra apzīmējums 6801 002 0248 003) faktiskais nolietojums 79% un tehniskais stāvoklis raksturots kā avārijas. Saskaņā ar VNĪ 04.01.2024. Nekustamā īpašuma apsekošanas anketā minēto, būvēm (būvju kadastra apzīmējumi 6801 002 0248 002 un 6801 002 0248 003) faktiski ir tikai sliktā tehniskā stāvoklī esošas vertikālās konstrukcijas (bez logiem, bez durvīm) un jumts.
Būvju (būvju kadastra apzīmējumi 6801 002 0248 002 un 6801 002 0248 003) NĪVKIS reģistrētie dati nav izmantojami būves ierakstīšanai zemesgrāmatā. Ievērojot Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā publiskām personām uzlikto pienākumu lietderīgi rīkoties ar finanšu līdzekļiem un mantu, nebūtu samērīgi tērēt finanšu un administratīvos resursus, kas pārsniegtu būvju vērtību, lai veiktu visas nepieciešamās darbības būvju (būvju kadastra apzīmējumi 6801 002 0248 002 un 6801 002 0248 003) demontāžai vai tās reģistrēšanai zemesgrāmatā nekustamā īpašuma sastāvā.
Latvijas Republikas Civillikuma 853.pants nosaka, ka visas tiesiskās attiecības, kas zīmējas uz galveno lietu, pašas par sevi attiecas arī uz tās blakus lietām, kādēļ, atsavinot galveno lietu, pie tās piederīga blakus lieta šaubu gadījumā atzīstama par atsavinātu kopā ar to, ja vien nav tieši noteikts pretējais, līdz ar to kopā ar nekustamo īpašumu tiks atsavināts arī tās piederums (blakus lieta) – NĪVKIS nekustamā īpašuma sastāvā reģistrētās Finanšu ministrijas tiesiskajā valdījumā esošās būves - ēkas (būvju kadastra apzīmējumi 6801 002 0248 002 un 6801 002 0248 003). Minētā informācija tiks ierakstīta nekustamā īpašuma izsoles noteikumos.
Nekustamajam īpašumam NĪVKIS reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
-  pierobeža, 0,0920 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju – 0,0044 ha.

Saskaņā ar Ministru kabineta 24.05.2022. noteikumu Nr.310 “Noteikumi par Latvijas Republikas valsts robežas joslu, patrulēšanas joslu, pierobežas joslu un pierobežu, kā arī pierobežas, pierobežas joslas, valsts robežas joslas un patrulēšanas joslas norāžu paraugiem un to uzstādīšanas kārtību” 4.3.11.apakšpunktu Ludzas pilsētā ir noteikta pierobeža gar ārējo Latvijas Republikas sauszemes robežu.

Ņemot vērā nekustamā īpašuma sastāvā esošajai zemes vienībai NĪVKIS noteiktos apgrūtinājumus, nekustamā īpašuma ieguvējam, izmantojot nekustamo īpašumu, būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam, kā arī citos normatīvajos aktos noteiktā kārtība rīcībai ar nekustamo īpašumu atbilstoši konkrētajam apgrūtinājumam, tostarp, nekustamā īpašuma ieguvējam jāievēro Latvijas Republikas valsts robežas likumā un Ministru kabineta 24.05.2022. noteikumos Nr.310 “Noteikumi par Latvijas Republikas valsts robežas joslu, patrulēšanas joslu, pierobežas joslu un pierobežu, kā arī pierobežas, pierobežas joslas, valsts robežas joslas un patrulēšanas joslas norāžu paraugiem un to uzstādīšanas kārtību” ietvertie nosacījumi.
Nekustamais īpašums nav iznomāts.

Saskaņā ar Ludzas novada pašvaldības 30.01.2025. vēstulē Nr. 3.1.1.9/2025/189-N par nekustamo īpašumu sniegto informāciju:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 68010020248) pēc Ludzas novada perspektīvās attīstības teritoriālais plānojuma „Ludzas novada teritorijas plānojumu 2013.-2024.gadam”, kas apstiprināts 31.01.2013. (Ludzas novada domes sēdes protokols Nr.3, 1.§) ar saistošiem noteikumiem Nr.5 „Ludzas novada teritorijas plānojuma 2013.-2024.gadam Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi un Grafiskā daļa” (stājas spēkā 08.02.2015.), un sasitošiem noteikumiem Nr. 10/2022 „Ludzas novada teritorijas plānojuma 2013.–2024. gadam Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi un Grafiskā daļa"",  kas  apstiprināti ar 14.03.2022.  lēmumu "Par Ludzas novada teritorijas plānojuma 2013.–2024. gadam  grozījumu apstiprināšanu" (prot. Nr. 6, 3. §), kā arī Ludzas novada saistošajiem noteikumiem Nr. 32/2022 „Par Ludzas novada pašvaldības 2022.gada 14.marta saistošo noteikumu Nr. 10/2022 „Ludzas novada (administratīvā teritorija līdz 2021.gada 1.jūlijam) teritorijas plānojums 2013.-.2024.gadam” atzīšanu par spēkā zaudējošiem daļā” atļautā (plānotā) izmantošana ir rūpnieciskās apbūves teritorija ( R; R2 );
   - zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 68010020248) neatrodas degradētā teritorijā;
   - nekustamam īpašumam ir nodrošināta piekļūšana no koplietošanas ielas.
Nekustamajam īpašumam ir nodrošināta piekļuve no Lauku šķērsielas (zemes vienības kadastra apzīmējums  68010020292).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Skatīt sadaļu "Pašreizējā situācija".
Risinājuma apraksts
Ar Finanšu ministrijas un VNĪ 18.03.2020. noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, tajā skaitā nodrošinot lietderīgu rīcību ar valsts funkciju veikšanai neizmantotiem nekustamajiem īpašumiem. Attiecīgi, ņemot vērā nekustamā īpašuma izmantošanas iespējas, kā arī to, ka nav zināmas valsts vajadzības, kuru nodrošināšanai nekustamo īpašumu būtu lietderīgi saglabāt valsts īpašumā, ar VNĪ Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumu nolemts ierosināt rīkojuma projektā iekļautā nekustamā īpašuma  atsavināšanu un attiecīga Ministru kabineta lēmuma sagatavošanu.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 5.panta pirmo daļu atļauju atsavināt valsts nekustamos īpašumus dod Ministru kabinets. Atsavināšanas likuma 9.panta pirmajā daļā noteikts, ka valsts nekustamā īpašuma atsavināšanu organizē VNĪ.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 44. panta pirmo daļu publiskas personas zemi var iegūt īpašumā personas, kas saskaņā ar likumu var būt zemes īpašuma tiesību subjekti. Ievērojot minēto, rīkojuma projektā iekļautā nekustamā īpašuma  ieguvējam jāatbilst likuma “Par zemes Reformu Latvijas Republikas pilsētās” noteiktajam darījumiem ar zemes īpašumiem. Šī iemesla dēļ nekustamā īpašuma izsoles noteikumos jāparedz arī šāds nosacījums.
Rīkojuma projekts paredz nekustamā īpašuma valdītājam  –  Finanšu ministrijai  uzdevumu nodot pircējam nekustamo īpašumu 30 (trīsdesmit) dienu laikā no pirkuma līguma noslēgšanas dienas, sastādot attiecīgu pieņemšanas un nodošanas aktu. Trīsdesmit dienu termiņš dokumentu nodošanai nekustamā īpašuma pircējam noteikts, izvērtējot nekustamā īpašuma pircēja pienākumu veikt noteiktas darbības noteiktos termiņos, samērīgi ar nekustamā īpašuma pārdevēja pienākumiem. Atbilstoši Atsavināšanas likuma 30.pantam izsoles dalībniekam, kurš nosolījis augstāko cenu par nekustamo īpašumu, jāsamaksā par nosolīto nekustamo īpašumu divu nedēļu laikā.
Tādēļ VNĪ nekustamo īpašumu pirkumu līgumos paredz nosacījumu, ka dokumentus, kas nepieciešami pircēja īpašuma tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā, pārdevējs (vai valdītājs) izsniedz pircējam 30 (trīsdesmit) dienu laikā pēc visu saistību izpildes pret pārdevēju. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12.punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmie valsts nekustamie īpašumi nav nepieciešami citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums.
Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Jebkurš tiesību subjekts - fiziska persona, kurai piemīt tiesībspēja un rīcībspēja, un kura vēlas piedalīties izsolē un iegādāties nekustamo īpašumu.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Jebkurš tiesību subjekts - juridiska persona, kurai piemīt tiesībspēja un rīcībspēja, un kura vēlas piedalīties izsolē un iegādāties nekustamo īpašumu. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projekta īstenošanai nav nepieciešami papildus līdzekļi no valsts vai pašvaldību budžeta. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 47.pantu atsavināšanas izdevumus sedz no publiskas personas mantas atsavināšanā iegūtajiem līdzekļiem. Atsavināšanas izdevumu apmērs tiks noteikts Ministru kabineta 01.02.2011. noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” paredzētajā kārtībā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 15.10.2024. noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam skaidrojam, ka tiesību akta projekts būtiski nemaina esošo regulējumu, neietekmē sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesus, neparedz ieviest reformu izstrādes un īstenošanas procesu un neskar publiskā finansējuma plānošanu, tādēļ sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.
Ministru kabineta rīkojuma projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti. 

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 11.pantā noteikto sludinājumi par publiskas personas nekustamā īpašuma izsoli publicējami oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, institūcijas, kas organizē nekustamā īpašuma atsavināšanu tīmekļvietnē. Vienlaicīgi ar sludinājumu VNĪ tīmekļvietnē ievieto arī pārdodamā valsts nekustamā īpašuma izsoles noteikumus. Rīkojot elektronisku izsoli, sludinājumi par publiskas personas mantas izsoli ievietojami arī elektronisko izsoļu tīmekļvietnē (https://izsoles.ta.gov.lv).

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē: www.vestnesis.lv. 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi