23-TA-283: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 437 "Veterinārās prasības salamandru apritei un karantīnas objekta reģistrācijas kārtība" atzīšanu par spēku zaudējušiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar Komisijas 2021. gada 22. februāra Īstenošanas lēmuma (ES) 2021/361, ar ko nosaka ārkārtas pasākumus, kuri sakarā ar Batrachochytrium salamandrivorans infekciju piemērojami salamandru sūtījumu pārvietošanai starp dalībvalstīm un šādu sūtījumu ievešanai Savienībā, (turpmāk – Īstenošanas lēmums 2021/361) 9. pantu tas tika piemērots līdz 2022. gada 31. decembrim.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumus Nr. 437 "Veterinārās prasības salamandru apritei un karantīnas objekta reģistrācijas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 437).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašlaik spēkā ir noteikumi Nr. 437, kuros pārņemtas uz privātpersonām attiecināmās Īstenošanas lēmuma 2021/361 normas un kuri nosaka veterinārās prasības salamandru apritei starp Eiropas Savienības (turpmāk – ES) dalībvalstīm un ievešanai ES no trešajām valstīm un to teritorijām, kā arī šo dzīvnieku turēšanai karantīnā paredzētā karantīnas objekta reģistrācijas kārtību.
Noteikumu Nr. 437 2. punktā ir iekļauts skaidrojums par noteikumos lietotās terminoloģas atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regulas (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts") (turpmāk – regula 2016/429) lietotajai terminoloģijai, savukārt noteikumu 3. punktā ir skaidrots, kuri termini tiek lietoti papildus Dzīvnieku veselības tiesību aktā minētajiem terminiem. Skaidrojums iekļauts, ievērojot to, ka Īstenošanas lēmumā (ES) 2021/361 tiek lietoti gan termini, kas skaidroti tā 2. pantā, gan termini, kas skaidroti Dzīvnieku veselības tiesību akta 4. pantā, piemēram, oficiālais veterinārārsts, operators, uzliesmojums, kompetentā iestāde. Pamatojums minētajiem skaidrojumiem izklāstīts noteikumu Nr. 437 anotācijas 5.1. apakšpunkta 1. tabulā.
Noteikumu Nr. 437 8. punkts pārņem tiesību normas no Īstenošanas lēmuma (ES) 2021/361 4. panta ievaddaļas, kas satur vispārīgu atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regulas (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula), 47. panta 1. punktu. Attiecīgi noteikumu Nr. 437 8. punktā ir atsauce uz Oficiālo kontroļu regulas 47. panta 1. punktu. Pamatojums atsauces ietveršanai dots noteikumu Nr. 437 anotācijas 5.1. apakšpunkta 1. tabulā.
Noteikumu Nr. 437 23.1. apakšpunkts pārņem tiesību normas no Īstenošanas lēmuma (ES) 2021/361 7. panta 1. punkta "ii" apakšpunkta, kas satur atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 21. oktobra Regulas (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un ar ko atceļ regulu (EK) Nr. 1774/2002, (Dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu regula) 8. panta "a" punkta "iii" apakšpunktu un 12. pantu. Attiecīgi noteikumu Nr. 437 23.1. apakšpunktā iekļauta atsauce uz minētās regulas 8. panta "a" punkta "iii" apakšpunktu un 12. pantu. Pamatojums atsauču ietveršanai dots noteikumu Nr. 437 anotācijas 5.1. apakšpunkta 1. tabulā.
Noteikumu Nr. 437 2. punktā ir iekļauts skaidrojums par noteikumos lietotās terminoloģas atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regulas (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts") (turpmāk – regula 2016/429) lietotajai terminoloģijai, savukārt noteikumu 3. punktā ir skaidrots, kuri termini tiek lietoti papildus Dzīvnieku veselības tiesību aktā minētajiem terminiem. Skaidrojums iekļauts, ievērojot to, ka Īstenošanas lēmumā (ES) 2021/361 tiek lietoti gan termini, kas skaidroti tā 2. pantā, gan termini, kas skaidroti Dzīvnieku veselības tiesību akta 4. pantā, piemēram, oficiālais veterinārārsts, operators, uzliesmojums, kompetentā iestāde. Pamatojums minētajiem skaidrojumiem izklāstīts noteikumu Nr. 437 anotācijas 5.1. apakšpunkta 1. tabulā.
Noteikumu Nr. 437 8. punkts pārņem tiesību normas no Īstenošanas lēmuma (ES) 2021/361 4. panta ievaddaļas, kas satur vispārīgu atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regulas (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula), 47. panta 1. punktu. Attiecīgi noteikumu Nr. 437 8. punktā ir atsauce uz Oficiālo kontroļu regulas 47. panta 1. punktu. Pamatojums atsauces ietveršanai dots noteikumu Nr. 437 anotācijas 5.1. apakšpunkta 1. tabulā.
Noteikumu Nr. 437 23.1. apakšpunkts pārņem tiesību normas no Īstenošanas lēmuma (ES) 2021/361 7. panta 1. punkta "ii" apakšpunkta, kas satur atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 21. oktobra Regulas (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un ar ko atceļ regulu (EK) Nr. 1774/2002, (Dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu regula) 8. panta "a" punkta "iii" apakšpunktu un 12. pantu. Attiecīgi noteikumu Nr. 437 23.1. apakšpunktā iekļauta atsauce uz minētās regulas 8. panta "a" punkta "iii" apakšpunktu un 12. pantu. Pamatojums atsauču ietveršanai dots noteikumu Nr. 437 anotācijas 5.1. apakšpunkta 1. tabulā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Eiropas Komisija izstrādāja un pieņēma Īstenošanas lēmumu 2021/361, pamatojoties uz regulas 2016/429 259. panta 1. punkta "a" apakšpunktā un 261. panta 1. punktā noteikto deleģējumu Eiropas Komisijai ar īstenošanas aktu pieņemt ārkārtas pasākumus attiecībā uz konkrētiem dzīvniekiem slimības uzliesmojuma vai apdraudējuma konstatācijas gadījumā.
Īstenošanas lēmums 2021/361 tika pieņemts, lai noteiktu ārkārtas pasākumus, kas saistībā ar patogēnās sēnītes Batrachochytrium salamandrivorans infekciju piemērojami salamandru (Caudata kārtas abinieku) sūtījumu pārvietošanai starp ES dalībvalstīm un šādu sūtījumu ievešanai ES no trešajām valstīm, pamatojoties uz to, ka salamandru inficēšanās ar minēto patogēno sēnīti bija aktuāla nebrīvē turēto un savvaļas salamandru populācijā vairākās ES dalībvalstīs (Beļģijā, Vācijā, Nīderlandē, Spānijā).
Īstenošanas lēmums 2021/361 tika piemērots līdz 2022. gada 31. decembrim, un tā preambulas 7. punktā norādīts, ka ar šo lēmumu noteiktās prasības salamandru sūtījumu pārvietošanai ES un ievešanai ES noteiktas uz ierobežotu laiku, līdz tiks pieņemti pastāvīgāki dzīvnieku veselības pasākumi, kā tas ir attiecībā uz slimībām, kas skar sauszemes dzīvniekus un ūdensdzīvniekus.
Tā kā noteikumu Nr. 437 izstrādes laikā Eiropas Komisija nebija prezentējusi normatīvā akta projektu, kurā noteiktu pastāvīgākus dzīvnieku veselības pasākumus salamandru apritei, tad, ievērojot līdzšinējo pieredzi saistībā ar ES normatīvo aktu piemērošanas termiņa pagarināšanu neilgi pirms iepriekš noteiktā termiņa beigām, kas nav pietiekams laikposms, lai sagatavotu un Ministru kabinetā apstiprinātu attiecīgus grozījumus nacionālajos normatīvajos aktos, noteikumos Nr. 437 netika noteikts speciāls piemērošanas termiņš vai paredzēti pārejas noteikumi. Eiropas Komisija nav pagarinājusi Īstenošanas lēmuma 2021/361 piemērošanas termiņu un nav pieņēmusi pastāvīgākus dzīvnieku veselības pasākumus attiecībā uz salamandrām.
Zemkopības ministrija ir sagatavojusi noteikumu projektu, lai noteikumus Nr. 437 atzītu par spēku zaudējušiem, jo
1) Īstenošanas lēmums 2021/361 tika piemērots līdz 2022. gada 31. decembrim un Eiropas Komisija nav pagarinājusi tā piemērošanas termiņu un nav pieņēmusi pastāvīgākus dzīvnieku veselības pasākumus attiecībā uz salamandrām;
2) salamandru inficēšanās ar patogēno sēnīti Batrachochytrium salamandrivorans Latvijā līdz šim nav konstatēta un nav aktuāla problēma. Ievērojot minēto, salamandru apritei Latvijas teritorijā nav nepieciešams noteikt veterinārās prasības attiecībā uz patogēno sēnīti Batrachochytrium salamandrivorans;
3) laikposmā no noteikumu Nr. 437 spēkā stāšanās līdz šī noteikumu projekta izstrādes brīdim Pārtikas un veterinārais dienests nav saņēmis nevienu iesniegumu salamandru turēšanai karantīnā paredzēta karantīnas objekta reģistrācijai. Tādējādi Latvijā nav salamandru turēšanai karantīnā paredzētu karantīnas objektu;
4) Pārtikas un veterinārā dienesta sniegtā informācija par 2021. un 2022. gadu liecina, ka Latvijā nav notikusi salamandru aprite ar citām valstīm.
Īstenošanas lēmums 2021/361 tika pieņemts, lai noteiktu ārkārtas pasākumus, kas saistībā ar patogēnās sēnītes Batrachochytrium salamandrivorans infekciju piemērojami salamandru (Caudata kārtas abinieku) sūtījumu pārvietošanai starp ES dalībvalstīm un šādu sūtījumu ievešanai ES no trešajām valstīm, pamatojoties uz to, ka salamandru inficēšanās ar minēto patogēno sēnīti bija aktuāla nebrīvē turēto un savvaļas salamandru populācijā vairākās ES dalībvalstīs (Beļģijā, Vācijā, Nīderlandē, Spānijā).
Īstenošanas lēmums 2021/361 tika piemērots līdz 2022. gada 31. decembrim, un tā preambulas 7. punktā norādīts, ka ar šo lēmumu noteiktās prasības salamandru sūtījumu pārvietošanai ES un ievešanai ES noteiktas uz ierobežotu laiku, līdz tiks pieņemti pastāvīgāki dzīvnieku veselības pasākumi, kā tas ir attiecībā uz slimībām, kas skar sauszemes dzīvniekus un ūdensdzīvniekus.
Tā kā noteikumu Nr. 437 izstrādes laikā Eiropas Komisija nebija prezentējusi normatīvā akta projektu, kurā noteiktu pastāvīgākus dzīvnieku veselības pasākumus salamandru apritei, tad, ievērojot līdzšinējo pieredzi saistībā ar ES normatīvo aktu piemērošanas termiņa pagarināšanu neilgi pirms iepriekš noteiktā termiņa beigām, kas nav pietiekams laikposms, lai sagatavotu un Ministru kabinetā apstiprinātu attiecīgus grozījumus nacionālajos normatīvajos aktos, noteikumos Nr. 437 netika noteikts speciāls piemērošanas termiņš vai paredzēti pārejas noteikumi. Eiropas Komisija nav pagarinājusi Īstenošanas lēmuma 2021/361 piemērošanas termiņu un nav pieņēmusi pastāvīgākus dzīvnieku veselības pasākumus attiecībā uz salamandrām.
Zemkopības ministrija ir sagatavojusi noteikumu projektu, lai noteikumus Nr. 437 atzītu par spēku zaudējušiem, jo
1) Īstenošanas lēmums 2021/361 tika piemērots līdz 2022. gada 31. decembrim un Eiropas Komisija nav pagarinājusi tā piemērošanas termiņu un nav pieņēmusi pastāvīgākus dzīvnieku veselības pasākumus attiecībā uz salamandrām;
2) salamandru inficēšanās ar patogēno sēnīti Batrachochytrium salamandrivorans Latvijā līdz šim nav konstatēta un nav aktuāla problēma. Ievērojot minēto, salamandru apritei Latvijas teritorijā nav nepieciešams noteikt veterinārās prasības attiecībā uz patogēno sēnīti Batrachochytrium salamandrivorans;
3) laikposmā no noteikumu Nr. 437 spēkā stāšanās līdz šī noteikumu projekta izstrādes brīdim Pārtikas un veterinārais dienests nav saņēmis nevienu iesniegumu salamandru turēšanai karantīnā paredzēta karantīnas objekta reģistrācijai. Tādējādi Latvijā nav salamandru turēšanai karantīnā paredzētu karantīnas objektu;
4) Pārtikas un veterinārā dienesta sniegtā informācija par 2021. un 2022. gadu liecina, ka Latvijā nav notikusi salamandru aprite ar citām valstīm.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz atzīt par spēku zaudējušiem noteikumus Nr. 437.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/b8f660db-06c9-4651-b20a-471da7e89efa
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības iebildumi un priekšlikumi nav saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Noteikumu projekts nemaina institūciju funkcijas un struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi