Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-1772: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 6. oktobra noteikumos Nr. 618 "Izglītības iestāžu, eksaminācijas centru, citu Izglītības likumā noteiktu institūciju un izglītības programmu akreditācijas un izglītības iestāžu vadītāju profesionālās darbības novērtēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts, pamatojoties uz Izglītības likuma 14. panta 8., 11., 12.1 punktu, Vispārējās izglītības likuma 4. panta 1. punktu un  Profesionālās izglītības likuma 7. panta 7. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts ar mērķi ieviest vienoto izglītības iestāžu vadītāju profesionālās kompetences novērtēšanas un attīstības sistēmu kā izglītības iestādes vadītāja profesionālās darbības novērtēšanas kvalitātes komponenti, nodrošinot profesionālās kompetences pilnveides un pieredzes apguves iespējas izglītības iestāžu vadītājiem un veicinot jaunāko atziņu integrāciju izglītības iestāžu vadīšanā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Līdz 2022.gada 31.decembrim Vadlīnijās izglītības kvalitātes nodrošināšanai vispārējā un profesionālajā izglītībā jāveic nepieciešamās izmaiņas.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai efektīvāk sasniegtu Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021. - 2027. gadam definētos mērķus, ir būtiski pilnveidot izglītības iestādes vadītāja profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanu, izveidot sistēmu izglītības iestādes vadītāja profesionālo zināšanu un prasmju pilnveidei pārmaiņu vadībā, izglītības kvalitātē un citos aktuālos jautājumos, veicināt jaunāko atziņu integrāciju izglītības iestāžu vadīšanā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2021. gada Izvērtējumā par izglītības kvalitāti vispārējā un profesionālajā izglītībā Izglītības kvalitātes valsts dienests (turpmāk – dienests) secināja, ka noteicošais faktors, kurš visbūtiskāk ietekmē izglītības kvalitāti, ir izglītības iestāžu vadītāju profesionalitāte un ar to saistītās profesionālās kompetences: (i) zināšanas, prasmes un kompetence vadības un līderības jautājumos, (ii) personāla vadības jeb cilvēkresursu vadības jautājumos, nodrošinot radošu un uz sasniedzamo rezultātu orientētu izglītības iestādes organizācijas kultūru, (iii) komunikācijas prasmes (stratēģiskā, iekšējā un krīzes komunikācija). Minētais tieši ietekmē izglītības iestādes vadītāja profesionālo darbību un tās rezultātus, kas arī atspoguļojas izglītības iestādes vadītāja profesionālās darbības novērtēšanā. Vienlaikus tika secināts, ka Latvijā trūkst izglītības iestāžu vadītāju sagatavošanas un pilnveides sistēmas.
Piedaloties izglītības iestāžu vadītāju profesionālās kompetences pilnveides pasākumos, dienests 2021. gadā konstatēja, ka: (i) aptuveni 30% izglītības iestāžu vadītājiem ir nepieciešams būtiski papildināt izpratni par mūsdienīga pārvaldības procesa teorētiskajiem un praktiskajiem aspektiem, (ii) esošās prasības, kuras noteiktas Izglītības likumā, lai kļūtu par izglītības iestādes vadītāju, neizvirza vajadzību pēc kompetences izglītības vadības jautājumos, (iii) nav izveidotas sistēmas mērķtiecīgai izglītības iestāžu vadītāju profesionālās kompetences pilnveidei pēc apstiprināšanas amatā, kas normatīvajos aktos noteiktu prasību iegūt un regulāri atjaunot šādas zināšanas, prasmes un kompetences pārvaldības jautājumos.
Tiesību akta projekts paredz ieviest izglītības iestāžu vadītāju profesionālās kompetences novērtējumu, vienlaikus izveidojot un ieviešot vienoto izglītības iestāžu vadītāju profesionālās kompetences novērtēšanas un attīstības sistēmu kā izglītības iestādes vadītāja profesionālās darbības novērtēšanas kvalitātes komponenti. Tātad izglītības iestādes vadītājam no valsts puses tiks nodrošināta iespēja iegūt un atjaunot / pilnveidot izglītības iestādes vadīšanai nepieciešamo kompetenci, kura arī tiks vērtēta izglītības iestādes vadītāja profesionālās darbības novērtēšanas ietvaros, attiecīgi sniedzot ieteikumus turpmākajai attīstībai. Līdz ar to turpmāk,  sākot ar 2023. gada 1. janvāri, izglītības iestādes vadītāja profesionālās darbības novērtēšana iekļaus sevī divas kvalitātes komponentes: izglītības iestādes vadītāja profesionālās kompetences novērtējumu, kas tiek veikts pēc attiecīgiem kompetences pilnveides pasākumiem, un izglītības iestādes vadītāja darbības kvalitātes novērtējumu, attiecīgi (kā līdz šim) novērtējot izglītības iestādes vadītāja profesionālās darbības kvalitātes jomu.
Tāpat kā līdz šim izglītības iestādes vadītāja profesionālās darbības novērtēšana – izglītības iestādes vadītājam, kurš stājies amatā pirmo reizi (tostarp mainoties darba tiesiskajām attiecībām, piemēram, vispārējas izglītības iestādes vadītājam kļūstot par profesionālās izglītības iestādes vadītāju, vai personai ar iepriekšējo izglītības iestādes vadītāja pieredzi no jauna uzsākot darbu izglītības iestādes vadītāja amatā), notiks divu gadu laikā no amatā stāšanās dienas un kārtējā novērtēšana – reizi sešos gados.
Lai īstenotu izglītības iestādes vadītāja profesionālās kompetences novērtējumu, izglītības iestādes vadītājam ir plānoti regulāri valsts finansēti un nodrošināti profesionālās pilnveides kursi (programmas) un pieredzes apmaiņa (stažēšanās), to apguvi atbilstoši spēkā esošiem normatīvajiem aktiem, kuri regulē pedagogu profesionālās kompetences pilnveidi, apliecinot ar sertifikātu (informāciju par apguvi tāpat kā par visiem pedagogiem un izglītības iestāžu vadītājiem ir paredzēts atspoguļot Valsts izglītības informācijas sistēmas sadaļā “Profesionālās kompetences pilnveide”).
Izglītības iestāžu vadītāju profesionālās kompetences novērtējumam ir divi veidi: sākotnējais novērtējums – izglītības iestādes vadītājam – divu gadu laikā no stāšanās amatā un kārtējais – reizi sešos gados izglītības iestādes vadītāja kompetences novērtējums.
Sākotnējais profesionālās kompetences novērtējums ietver šādus pasākumus: (i) valsts nodrošinātās profesionālās kompetences pilnveides programmas apguve 60 stundu apjomā, (ii) stažēšanos / mentoringu pieredzējuša (ar darba stāžu vismaz pieci gadi) izglītības iestādes vadītāja vadībā (ne mazāk kā 40 stundu), kuru plānots nodrošināt sadarbībā ar arodbiedrību “Latvijas Izglītības vadītāju asociācija”, vai sadarbojoties ar Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrību, (iii) atgriezeniskās saites sniegšana un saņemšana par profesionālo darbību pirmo divu gadu laikā kopš stāšanās amatā un ieteikumus turpmākai attīstībai. Profesionālās kompetences pilnveide 60 stundu apjomā paredzēta par šādām tēmām: (i) izglītības iestādes darbības tiesiskie pamati, (ii) izglītības iestādes vadība, tai skaitā finanšu un resursu pārvaldība, cilvēkresursu vadība, (iii) līderības stratēģijas un taktikas, (iv) komunikācija izglītības iestādē (stratēģiskā komunikācija, iekšējā komunikācija un krīzes komunikācija), (v) izglītības kvalitāte un izglītības attīstības prioritātes aktuālajam plānošanas periodam. Izglītības iestādes vadītāja profesionālās kompetences novērtēšanu nodrošinās akreditācijas ekspertu komisija.
Kārtējais izglītības iestādes vadītāja kompetences novērtējums ietver profesionālās kompetences pilnveidi 36 stundu apjomā par šādiem jautājumiem: (i) laba un profesionāla pārvaldība izglītības iestādē, tai skaitā mācīšanās organizācijā pamatprincipu ieviešana pārvaldībā, ne mazāk kā astoņas stundas; (ii) iekļaujoša izglītība un iekļaujoša vide izglītības iestādē, tai skaitā drošība un psiholoģiskā labklājība, ne mazāk kā sešas stundas; (iii) kvalitatīvas mācības, tai skaitā aktualitātes pedagoģijā un izglītības zinātnē, ne mazāk kā sešas stundas; (iv) izglītības kvalitātes nodrošināšana izglītības iestādē ne mazāk kā 12 stundas, (v) aktualitātes tiesiskuma jautājumos izglītībā ne mazāk kā četras stundas. Vērtēšanas laikā tiks vērtēta līdzšinējā izglītības iestādes vadītāja profesionālā darbība, kā arī tiks reflektēts (atgriezeniskā saite) par esošo un turpmāko profesionālās kompetences pilnveidi / attīstību.
Kompetences novērtējuma rezultāti tiks atspoguļoti akreditācijas ekspertu komisijas ziņojumā. Novērtējums tiks veikts un ziņojums tiks sagatavots, ievērojot Vadlīnijās izglītības kvalitātes nodrošināšanai vispārējā un profesionālajā izglītībā noteikto, līdz 2022.gada 31.decembrim veicot tajās nepieciešamās izmaiņas.
Kompetences novērtēšanu, kā arī profesionālās kompetences pilnveides pasākumu īstenošanu atbilstoši savai kompetencei organizēs dienests.
Risinājuma apraksts
Ir būtiski pilnveidot izglītības iestāžu vadītāju profesionālās darbības novērtēšanas kārtību un izveidot sistēmu izglītības iestādes vadītāja profesionālo zināšanu un prasmju pilnveidei, kā arī novērtēt profesionālo kompetenci kā izglītības iestādes vadītāja profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas kvalitātes komponenti.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Izglītības iestāžu vadītāji, izglītības iestāžu dibinātāji
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Izglītības iestādes, izglītības iestāžu dibinātāji

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Dienests, izglītības iestāžu vadītāji, izglītības iestāžu dibinātāji.
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas izglītības vadītāju asociācija, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība, Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība, Latvijas Lielo pilsētu asociācija, Latvijas Pašvaldību savienība.
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/e3b467ea-9676-4a86-9a2a-aaa6be2ec990

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības rezultāti

6.4. Cita informācija

Tiesību akta projekts sagatavots sadarbībā ar Latvijas izglītības vadītāju asociāciju.
Informācija par plānoto grozījumu tika iekļauta kursos “Akreditācijas ekspertu / komisiju vadītāju vispārējā un profesionālajā izglītībā sagatavošana” un “Izglītības kvalitātes nodrošināšana izglītības iestādē”, kā arī publiskots dienesta tīmekļa vietnē.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Dienests, izglītības iestādes, to dibinātāji.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi