24-TA-2556: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2009. gada 30. novembra noteikumos Nr. 1375 "Noteikumi par rūpnieciskās zvejas limitiem un to izmantošanas kārtību piekrastes ūdeņos"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Zemkopības ministrija (turpmāk – ministrija) ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 30. novembra noteikumos Nr. 1375 "Noteikumi par rūpnieciskās zvejas limitiem un to izmantošanas kārtību piekrastes ūdeņos"" (turpmāk – projekts) saskaņā ar Zvejniecības likuma 11. panta 4.2 daļu un Ministru kabineta 2009. gada 30. novembra noteikumu Nr. 1375 "Noteikumi par rūpnieciskās zvejas limitiem un to izmantošanas kārtību piekrastes ūdeņos" (turpmāk – noteikumi Nr. 1375) 12. punktu, kas paredz, ka ministrija apkopo valsts zinātniskā institūta "Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR"" (turpmāk – institūts) izvērtētos un atbalstītos priekšlikumus par zvejas limitu izmaiņām un informāciju par limitu samazinājumu, ņemot vērā šo noteikumu 5.1 punktā minēto nosacījumu, un iesniedz Ministru kabinetā attiecīgu tiesību akta projektu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir zvejas limitu maiņa jūras piekrastes ūdeņos Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībai, sākot ar 2025. gadu, kā arī paredzēta iespēja piešķirt zvejas iespējas gados jauniem zvejniekiem, lai sekmētu darbaspēka atjaunošanos un paaudžu nomaiņu zvejniecības sektorā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Projektam jāstājas spēkā 2025. gada 1. janvārī, jo zvejas limiti komerczvejai un pašpatēriņa zvejai tiek piešķirti izmantošanai kalendārā gada ietvaros. Paredzēts, ka mainītos zvejas limitus varēs piemērot no 2025. gada 1. janvāra, jo pašvaldības zvejniekiem nākamajā gadā izmantojamos zvejas limitus iedala kalendārā gada beigās, par to noformējot rūpnieciskās zvejas tiesību nomas līguma protokolu.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar noteikumu Nr. 1375 11. punktu pašvaldības reizi gadā līdz 1. jūlijam institūtam var iesniegt priekšlikumus par piekrastes ūdeņos noteikto zvejas limitu maiņu. Institūts mēneša laikā izvērtē iesniegtos priekšlikumus un iesniedz ministrijā zinātniski pamatotu rekomendāciju (turpmāk – rekomendācija) par pašvaldību priekšlikumiem zvejas limitu maiņai. Ministrija, ievērojot iepriekšminēto noteikumu 12. punkta prasības, apkopo institūta izvērtētos un atbalstītos priekšlikumus par zvejas limitu maiņu un iesniedz Ministru kabinetā noteikumu projektu. Paredzēts, ka mainītos zvejas limitus varēs piemērot no 2025. gada 1. janvāra, jo pašvaldības zvejniekiem nākamajā gadā izmantojamos zvejas limitus iedala kalendārā gada beigās, par to noformējot rūpnieciskās zvejas tiesību nomas līguma protokolu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar noteikumu Nr. 1375 11. punktu Jūrmalas valstspilsētas pašvaldība, Liepājas valstspilsētas pašvaldība un Saulkrastu novada pašvaldība institūtā iesniedza priekšlikumus par piekrastes ūdeņos noteikto zvejas limitu maiņu. Institūts tos izvērtēja un 2024. gada 30. jūlijā iesniedza ministrijai rekomendāciju Nr.1-6/464-e (turpmāk - institūta rekomendācija) (skat. anotācijas 1. pielikumā).
Rekomendācijā ir sniegta arī informācija un skaidrojums par pašvaldību priekšlikumiem, kas netika atbalstīti.
Rekomendācijā ir sniegta arī informācija un skaidrojums par pašvaldību priekšlikumiem, kas netika atbalstīti.
Risinājuma apraksts
Institūta rekomendācijā daļēji atbalstītie Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības priekšlikumi par zvejas limitu maiņu ir iekļauti sagatavotajā noteikumu projektā. Pamatojums institūta neatbalstītajiem Liepājas valstspilsētas pašvaldības un Saulkrastu novada pašvaldības priekšlikumiem ir sniegts institūta rekomendācijā.
Jūrmalas valstspilsētas pašvaldība lūdza piešķirt papildu 30 reņģu tīklus, 20 lucīšu murdus, kā arī 20 reņģu tīklus specializētai salaku zvejai no 1. decembra līdz 15. aprīlim. Institūts atbalsta papildu 30 reņģu tīklu piešķiršanu, bet neatbalsta 20 lucīšu murdu, kā arī 20 reņģu tīklu piešķiršanu specializētai salaku zvejai no 1. decembra līdz 15. aprīlim. Attiecīgi ir mainīts noteikumu Nr. 1375 2. pielikuma 5. punkts. Pamatojums institūta atbalstītajiem un neatbalstītajiem pašvaldības priekšlikumiem ir sniegts institūta rekomendācijā.
Jūrmalas valstspilsētas pašvaldība lūdza piešķirt papildu 30 reņģu tīklus, 20 lucīšu murdus, kā arī 20 reņģu tīklus specializētai salaku zvejai no 1. decembra līdz 15. aprīlim. Institūts atbalsta papildu 30 reņģu tīklu piešķiršanu, bet neatbalsta 20 lucīšu murdu, kā arī 20 reņģu tīklu piešķiršanu specializētai salaku zvejai no 1. decembra līdz 15. aprīlim. Attiecīgi ir mainīts noteikumu Nr. 1375 2. pielikuma 5. punkts. Pamatojums institūta atbalstītajiem un neatbalstītajiem pašvaldības priekšlikumiem ir sniegts institūta rekomendācijā.
Problēmas apraksts
Pašlaik noteikumos Nr. 1375 nav paredzēta iespēja iedalīt zvejas limitu jaunajiem zvejniekiem (līdz 40 gadu vecumam), lai sekmētu darbaspēka atjaunošanos un paaudžu nomaiņu zvejniecības sektorā, un atbalstītu gados jaunu cilvēku vēlmi iesaistīties zvejniecības komercdarbībā.
Risinājuma apraksts
Lai sekmētu gados jaunu komerczvejnieku iesaistīšanos Baltijas jūras piekrastes ūdeņu zvejā, noteikumi Nr. 1375 papildināti ar 5.5. apakšpunktu, nosakot, ka gadījumā, ja pēc limitu iedalīšanas esošajiem komerczvejniekiem vai pašpatēriņa zvejai paliek neizmantots zvejas limita apjoms, pašvaldība nodrošina, ka zvejas limits tiek iedalīts jaunajiem zvejniekiem, kas zvejas limita pieprasīšanas dienā nav vecāki par 40 gadiem un vēlas uzsākt komercdarbību zvejniecībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Institūts ir izvērtējis prasību samērīgumu pret ieguvumiem.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Jaunie zvejnieki (līdz 40 gadu vecumam), kas vēlas uzsākt komercdarbību zvejniecībā.
Ietekmes apraksts
Plānots, ka gadījumā, ja paliek neizmantots zvejas limita apjoms, kas tiek iedalīts esošajiem komerczvejniekiem vai pašpatēriņa zvejai, pašvaldība nodrošina, ka zvejas limits tiek iedalīts jaunajiem zvejniekiem, kas zvejas limita pieprasīšanas dienā nav vecāki par 40 gadiem un kas vēlas uzsākt komercdarbību zvejniecībā.
Juridiskās personas
- Zvejnieki, kas zvejo Jūrmalas valstspilsētas administratīvās teritorijas jūras piekrastes ūdeņos.
Ietekmes apraksts
Ar tiesisko regulējumu noteikta zvejas limitu maiņa Jūrmalas valstspilsētas administratīvās teritorijas jūras piekrastes ūdeņos.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Ar tiesisko regulējumu noteikta zvejas limitu maiņa Jūrmalas valstspilsētas administratīvās teritorijas jūras piekrastes ūdeņos.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
837 833
0
837 833
213
837 833
213
213
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
244 000
0
244 000
64
244 000
64
64
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
593 833
0
593 833
149
593 833
149
149
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
837 833
0
837 833
213
837 833
213
213
3.1. valsts pamatbudžets
244 000
0
244 000
64
244 000
64
64
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
593 833
0
593 833
149
593 833
149
149
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
213
213
213
5.1. valsts pamatbudžets
0
64
64
64
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
149
149
149
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ministru kabineta 2009. gada 11. augusta noteikumu Nr. 918 “Noteikumi par ūdenstilpju un rūpnieciskās zvejas tiesību nomu un zvejas tiesību izmantošanas kārtību” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 918) 2.1 pielikumā ir noteikta pamatmaksa par rūpnieciskās zvejas tiesību nomu un zvejas tiesību izmantošanu.
Ievērojot MK noteikumos Nr. 918 noteikto zvejas rīku limitu pamatmaksu, noteikumu projektā ietvertie grozījumi radīs nenozīmīgu finansiālu ietekmi uz valsts un pašvaldību budžeta ieņēmumiem no zvejas tiesību rūpnieciskās izmantošanas (zvejas limiti).
Noteikumu projektā paredzēts palielināt kopējo reņģu tīklu limitu par 30 gab., kas kopumā palielinās valsts un Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības budžetos ieņēmumus par 213,30 EUR (30 gab. x 7,11 EUR par vienu limita vienību). Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 918 96. punktu pašvaldībai paliek 70 % ieņēmumu no zvejas tiesību nomas, bet 30 % tiek ieskaitīti valsts budžetā.
Ievērojot MK noteikumos Nr. 918 noteikto zvejas rīku limitu pamatmaksu, noteikumu projektā ietvertie grozījumi radīs nenozīmīgu finansiālu ietekmi uz valsts un pašvaldību budžeta ieņēmumiem no zvejas tiesību rūpnieciskās izmantošanas (zvejas limiti).
Noteikumu projektā paredzēts palielināt kopējo reņģu tīklu limitu par 30 gab., kas kopumā palielinās valsts un Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības budžetos ieņēmumus par 213,30 EUR (30 gab. x 7,11 EUR par vienu limita vienību). Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 918 96. punktu pašvaldībai paliek 70 % ieņēmumu no zvejas tiesību nomas, bet 30 % tiek ieskaitīti valsts budžetā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior", Zemkopības ministrija, Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Latvijas iekšējo un jūras piekrastes ūdeņu resursu ilgtspējīgas izmantošanas un pārvaldības konsultatīvā padome6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Tiesību akta projekts 2024. gada ... oktobrī elektroniski tika nosūtīts Latvijas iekšējo un jūras piekrastes ūdeņu resursu ilgtspējīgas izmantošanas un pārvaldības konsultatīvajai padomei. Komentāri un iebildumi netika sniegti.
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā", tiesību akta projekts un tā anotācija no 2024. gada ...novembra līdz ... novembra bija pieejami publiskai apspriešanai Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā.
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā", tiesību akta projekts un tā anotācija no 2024. gada ...novembra līdz ... novembra bija pieejami publiskai apspriešanai Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zemkopības ministrija
- Valsts vides dienests
- Jūrmalas valstspilsētas administrācija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Jūrmalas valstspilsētas administratīvajai teritorijai pieguļošajos piekrastes ūdeņos, iespējams, palielināsies reņģu nozveja, tomēr, ņemot vērā institūta sniegto vērtējumu, reņģu nozvejas palielināšanās neradīs būtisku ietekmi uz Rīgas līča reņģu krājuma stāvokli.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Institūta rekomendācija Nr.1-6/430-e "Par piekrastei noteikto zvejas limitu izmaiņām"
