Anotācija (ex-ante)

24-TA-497: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Informatīvais ziņojums "Par informatīvo ziņojumu "Par vēlēšanu procesu nodrošināšanai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju, resursu apjomu un ilgtermiņa vīziju"" (23-TA-3158) (turpmāk - Ziņojums), kas saskaņā ar publisku pieejamo informāciju (https://tapportals.mk.gov.lv) tika pieņemts Ministru kabineta 2024. gada 30. janvāra sēdē.

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodalīt kompetenci starp Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi (turpmāk – PMLP) kā Vēlētāju reģistra pārzini un Valsts reģionālās attīstības aģentūru (turpmāk - VRAA), kura no 2024. gada 1. septembra būs Elektroniskā tiešsaistes vēlētāju reģistra (turpmāk - ETVR) pārzinis.
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2024.
Pamatojums
 Ziņojumā noteikts, ka, sākot ar 2024. gada 1. septembri, VRAA būs ETVR pārzinis. 
 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
PMLP ir Vēlētāju reģistra pārzinis. Saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 26.februāra rīkojumu Nr.76 tika atbalstīts konceptuālajā ziņojumā “Par eID karti kā derīgu personu apliecinošu dokumentu Saeimas vēlēšanās” (turpmāk – konceptuālais ziņojums) ietvertais pirmais risinājums. Atbalstītā risinājuma mērķis bija izveidot  Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas moduli  ETVR, lai vēlētāji Saeimas vēlēšanās varētu balsot, izmantojot arī personas apliecību (eID karti). Lai veicinātu vienotu vēlēšanu procesu attīstību, konceptuālajā ziņojumā tika paredzēts, ka ETVR tiks izmantots ne tikai Saeimas vēlēšanās, bet arī Eiropas Parlamenta vēlēšanās un pašvaldības domes vēlēšanās. Ievērojot minēto, 2021.gada pašvaldības domes vēlēšanās un 14.Saeimas vēlēšanās sekmīgi tika izmantots ETVR. 
Saskaņā ar Ziņojumā noteikto, sākot ar 2024.gada 1.septembri ETVR pārzinis būs VRAA, kas nodrošinās ETVR izmantošanu vēlēšanās un pašvaldību referendumos.  Šobrīd Saeimas vēlēšanu likumā ir paredzēta tikai Vēlētāju reģistra izmantošana. Līdz ar to, Saeimas vēlēšanu likumā ir nepieciešams noteikt Vēlētāju reģistra un ETVR darbības ietvaru.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot Ziņojumā noteikto, Saeimas vēlēšanu likumā ir nosakāms, ka ETVR tiks veikta vēlētāju datu pārbaude par piedalīšanos vēlēšanās un izdarīta atzīme par vēlētāja dalību Saeimas vēlēšanās. Saeimas vēlēšanu likumā šobrīd nav paredzēts  ETVR darbības ietvars, kur tiks nodrošināta vēlētāja datu pārbaude par piedalīšanos vēlēšanās un izdarīta atzīme par vēlētāja dalību. Līdz ar to, Saeimas vēlēšanu likumā ir nepieciešams noteikt Vēlētāju reģistra un ETVR darbības ietvaru.

 
Risinājuma apraksts
Likumprojektā paredzēts grozīt Saeimas vēlēšanu likuma 22. panta trešo un 3.1 daļu, 24. panta 6.1 daļu, 45.2 panta pirmo daļu, 48.1 panta otro un 2.1 daļu, 48.2 panta pirmo, trešo un ceturto daļu, 48.3 panta pirmo daļu. Minētajos grozījumos paredzēts, ka turpmāk pārbaude, vai persona ir piedalījusies Saeimas vēlēšanās un atzīmes izdarīšana par vēlētāja dalību vēlēšanās būs izdarīta ETVR tiešsaistes režīmā. Tātad tiks nodrošināts, ka Saeimas vēlēšanu likumā esošās tiesību normas noteiks ETVR darbību.

Likumprojekta 4. un 6. pantā paredzēts grozīt Saeimas vēlēšanu likuma 45.1 panta piekto daļu un 45.3 panta trešo daļu, nosakot, ka piekļuvi ETVR Ieslodzījuma vietām un Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem nodrošinās VRAA. Šādi grozījumi ir pamatojami ar to, ka ETVR, sākot ar 2024. gada 1. septembri, būs VRAA pārziņā.

Likumprojekta 8. pantā paredzēts grozīt Saeimas vēlēšanu likuma V2 nodaļas nosaukumu atbilstoši faktiskajai situācijai, proti, turpmāk nodaļa noteikts kārtību, kādā notiks balsošana ETVR darbības pārtraukuma laikā. Šobrīd minētajā nodaļā noteikta kārtība, kādā notiek balsošana, ja ir noticis Vēlētāju reģistra tiešsaistes režīma darbības pārtraukums.

Paredzams, ka ar vēlēšanām saistītie elektroniskie pakalpojumi tuvākajā nākotnē būs VRAA pārziņā. Kā rezultātā likumprojekta 3. pantā paredzēts grozīt Saeimas vēlēšanu likuma 45. panta sesto daļu, nosakot vispārēju formulējumu par e-pakalpojumu, kas nodrošinās balsošanu pa pastu. Minētais grozījums ir nepieciešams, lai e-pakalpojuma pārziņa maiņas gadījumā nevajadzētu grozīt tiesību normu.

Likumprojekts neparedz grozīt Saeimas vēlēšanu likuma 45. panta otras daļas 1. un 2. punktu, jo saskaņā ar minētajā pantā noteiktajiem termiņiem iecirkņa komisija nepieciešamo datu pārbaudi veic Vēlētāju reģistrā, nevis ETVR. 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Grozījumi Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā (24-TA-498)
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.2. Grozījumi Pašvaldības domes vēlēšanu likumā (24-TA-494)
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Pašvaldības domes vēlēšanu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.3. Grozījumi Vietējo pašvaldību referendumu likumā (24-TA-500)
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Vietējo pašvaldību referendumu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.4. Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā (24-TA-482)
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Vēlētāju reģistra likumu, kur būs jānošķir  PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.5. Ministru kabineta 2016. gada 14. jūnija noteikumi Nr. 375 “Valsts reģionālās attīstības aģentūras nolikums”
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē VRAA kompetenci regulējošos normatīvos aktus, kur jāparedz, ka VRAA kompetencē turpmāk būs arī ar vēlēšanām saistīto funkciju izpilde
 
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Likumprojekts ir virzāms vienā likumprojektu paketē ar šādiem likumprojektiem "Grozījumi Pašvaldības domes vēlēšanu likumā" (24-TA-494), "Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā" (24-TA-482), "Grozījumi Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā" (24-TA-498), "Grozījumi Vietējo pašvaldību referendumu likumā" (24-TA-500).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, Valsts reģionālās attīstības aģentūra, Centrālā vēlēšanu komisija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/ae3678a6-4f26-495a-92a9-7b086f477646

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts reģionālās attīstības aģentūra
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Ieslodzījuma vietu pārvalde
  • Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs
  • Centrālā vēlēšanu komisija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi