Anotācija (ex-ante)

24-TA-13: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 10. janvāra noteikumos Nr. 40 "Zirgu infekciozās anēmijas uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
1) Eiropas Parlamenta un Padomes  2016. gada 9. marta Regula (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts") (turpmāk – regula 2016/429);
2) Komisijas 2019. gada 17. decembra Deleģētā regula (ES) 2020/688, ar ko attiecībā uz dzīvnieku veselības prasībām, kuras reglamentē sauszemes dzīvnieku un inkubējamu olu pārvietošanu Savienībā, papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 (turpmāk – regula 2020/688);
3) Komisijas 2018. gada 3. decembra Īstenošanas regula (ES) 2018/1882 par dažu slimību profilakses un kontroles noteikumu piemērošanu attiecībā uz sarakstā norādīto slimību kategorijām un ar ko izveido sarakstu ar sugām un sugu grupām, kas rada sarakstā norādīto slimību ievērojamu izplatības risku (turpmāk – regula 2018/1882);
4) Komisijas 2020. gada 7. decembra Īstenošanas regula (ES) 2020/2002, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 piemērot attiecībā uz Savienības līmeņa paziņošanu un Savienības līmeņa ziņošanu par sarakstā norādītajām slimībām, attiecībā uz Savienības uzraudzības programmu un izskaušanas programmu iesniegšanas un ziņošanas un statusa "brīvs no slimības" atzīšanas pieteikuma formātiem un procedūrām un attiecībā uz datorizētu informācijas sistēmu (turpmāk – regula 2020/2002).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Zirgu infekciozās anēmijas (turpmāk – INAN) uzraudzības, kontroles un apkarošanas nosacījumu harmonizēšana ar Eiropas Savienības (turpmāk – ES) normatīvajiem aktiem, kas nosaka jauno ietvaru dzīvnieku veselības jomā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Patlaban ir spēkā Ministru kabineta 2012. gada 10. janvāra noteikumi Nr. 40 "Zirgu infekciozās anēmijas uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 40), ar kuriem noteiktas nacionālās INAN uzraudzības, kontroles un apkarošanas prasības.
Saskaņā ar Pārtikas un veterinārā dienesta (turpmāk – dienests) sniegto informāciju par INAN uzraudzības un apkarošanas pasākumu īstenošanas lietderību ir secināts, ka kopš 2012. gada, kad uzsākta INAN uzraudzība valsts mērogā, slimības izplatība pēdējos deviņos gados zirgu dzimtas dzīvniekiem vairs nav diagnosticēta (pēdējais seroloģiski pozitīvais dzīvnieks likvidēts 2014. gadā).
Ir stājušies spēkā vairāki ES normatīvie akti, kuros nav noteikta INAN aktīvā uzraudzība zirgu dzimtas dzīvniekiem.
Ņemot vērā labvēlīgo epidemioloģisko situāciju, kā arī to, ka saskaņā ar ES normatīvajiem aktiem turpmāk vairs netiek noteikta INAN aktīvā uzraudzība, ir lietderīgi atbrīvot zirgu dzimtas dzīvnieku īpašniekus un turētājus no pienākuma katru trešo gadu veikt obligātos laboratoriskos izmeklējumus uz INAN zirgu dzimtas dzīvniekiem, kas vecāki par 12 mēnešiem. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Attiecībā uz INAN regula 2016/429 un daži tai pakārtotie deleģētie un īstenošanas akti piemērojami kopš 2021. gada 21. aprīļa. Ir nepieciešams jauns regulējums INAN uzraudzībai saskaņā ar ES normatīvo aktu prasībām.
Risinājuma apraksts
Ir sagatavots Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 10. janvāra noteikumos Nr. 40 "Zirgu infekciozās anēmijas uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtība" (turpmāk – noteikumu projekts), lai piemērotu šādu ES normatīvo aktu prasības:
1) regulas 2016/429, sevišķi 170. panta prasības, ciktāl tās var attiecināt uz INAN uzraudzību un kontroli;
2) regulas 2020/688 22. panta 1. punkta "c" apakšpunkta i) un ii) punkta prasības attiecībā uz zirgu dzimtas dzīvnieku pārvietošanas nosacījumiem starp ES dalībvalstīm, kuri skar INAN uzraudzības jautājumus dzīvnieku izcelsmes dalībvalstī un INAN laboratorisko diagnostiku, kā arī INAN kontroles un apkarošanas pasākumus pēc INAN pozitīva gadījuma apstiprināšanas;
3) regulas 2018/1882 prasības, kas nosaka INAN iekļaušanu D un E kategorijas infekcijas slimību sarakstā;
4) regulas 2020/2002 3. panta 1. punkta prasības, kas paredz ziņošanu 24 stundu laikā pēc INAN pozitīva gadījuma apstiprināšanas.

Noteikumu projektā ietverti šādi grozījumi noteikumos Nr. 40:
1) noteikumu projekta 1. punkts paredz izteikt noteikumu Nr. 40 4. punktu jaunā redakcijā un noteikt INAN laboratoriskās diagnostikas kārtību atbilstoši regulas 2020/688 I pielikuma 9. daļā minētām laboratoriskās diagnostikas metodēm;
2) noteikumu projekta 2. punkts izsaka noteikumu Nr. 40 6. punktu jaunā redakcijā, nosakot, ka turpmāk par laboratoriskajos izmeklējumos apstiprinātu pozitīvu INAN gadījumu dienestam jāziņo nekavējoties, kā arī to, ka laboratorija informāciju sniedz nevis valsts aģentūrai "Lauksaimniecības datu centrs", bet gan dienestam. Grozījumi izdarīti, lai harmonizētu nacionālā normatīvā akta prasības ar ES normatīvajos aktos noteikto. Saskaņā ar regulas 2018/1882 pielikuma 31. rindā noteikto, INAN ir piešķirta D + E infekcijas slimības kategorija. Tā kā regulas 2020/2002 3. panta 1. punkts paredz pienākumu dalībvalstīm 24 stundu laikā pēc apstiprināšanas paziņot Eiropas Komisijai un pārējām ES dalībvalstīm par visiem to teritorijā konstatētajiem tādas sarakstā norādītas slimības primāriem uzliesmojumiem, kas minēta I pielikuma 1. un 2. punktā (INAN iekļauta I pielikuma 1. punktā kā 20. slimība), ir nepieciešams precizēt noteikumu Nr. 40 6. punktā noteikto kārtību, paredzot tūlītēju ziņošanu par apstiprinātu INAN gadījumu kompetentajai iestādei (Latvijā – dienestam);  
3) noteikumu projekta 3. punkts izsaka noteikumu Nr. 40 7. punktu jaunā redakcijā, paredzot, ka turpmāk pozitīvā INAN gadījumā dienests sagatavo un publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" rīkojumu, kurā nosaka inficēto vai iespējami inficēto novietni un īstenojamos pasākumus atbilstoši noteikumu projekta 8. un 9. punktā noteiktajam;
4) noteikumu projekta 4. un 6. punkts paredz svītrot noteikumu Nr. 40 8. un 10. punktu, jo turpmāk INAN kontroles un apkarošanas pasākumus dienests organizēs atbilstoši noteikumu projekta 8. un 9. punktā (noteikumu Nr. 40 12. un 13. punktā) noteiktajām prasībām, kā arī sagatavojot un publicējot oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" rīkojumu. Grozījums izdarīts, lai varētu īstenot jauno dzīvnieku veselības regulējumu, ko nosaka regula 2016/429 un uz tās pamata izdotie deleģētie un īstenošanas akti. Regulas 2018/1882 pielikumā INAN piešķirta D + E infekcijas slimības kategorija, kas neparedz kompetentās iestādes aktīvu uzraudzību šīs infekcijas slimības kontroles pasākumos. Tas nozīmē, ka nav nepieciešams uzturēt noteikumos Nr. 40 noteikto spēkā esošo kārtību, kurā noteikts pienākums Lauksaimniecības datu centram līdz kārtējā gada 31. oktobrim ievietot datubāzē informāciju par lauksaimniecības dzīvnieku reģistrā reģistrētajiem zirgu dzimtas dzīvniekiem, kam nepieciešams noņemt paraugus laboratoriskajiem izmeklējumiem nākamajā gadā, lai veiktu nepieciešamos diagnostiskos izmeklējumus uz INAN;
5) noteikumu projekta 5. punkts izsaka noteikumu Nr. 40 9. punktu jaunā redakcijā. Līdz ar jaunajiem grozījumiem valstī tiek plānota pasīvā INAN uzraudzība, kad paraugus laboratoriskajiem izmeklējumiem uz INAN noņem dienesta inspektors vai praktizējošs veterinārārsts tikai tad, ja ir pamatotas aizdomas par dzīvnieka saslimšanu ar INAN, vai tad, kad dzīvnieka pārvietošanai ārpus valsts, veterinārajā (veselības) sertifikātā ir norādīta prasība par obligātiem laboratoriskiem izmeklējumiem uz INAN, vai dzīvnieku īpašnieks (turētājs) pats nolemj, ka zirgu dzimtas dzīvniekam nepieciešami izmeklējumi uz INAN.
Turpmāk, īstenojot pasīvo uzraudzību, dienestam netiek uzdots pienākums INAN uzraudzību nodrošināt saskaņā ar INAN uzraudzības un apkarošanas programmu. Tā kā epidemioloģiskā situācija Latvijā ar INAN ir labvēlīga un slimība zirgu dzimtas dzīvniekiem vairs netiek konstatēta, nav lietderīgi uzlikt pienākumu dienestam katru gadu izvērtēt risku un noteikt, no kuriem zirgu dzimtas dzīvnieku īpašniekiem un turētājiem ir jāpieprasa obligātie laboratoriskie izmeklējumi uz INAN. Turpmāk pēc šīs slimības konstatēšanas pasākumi tiks īstenoti saskaņā ar noteikumu Nr. 40 II nodaļā noteikto kārtību un dienesta sagatavoto rīkojumu. Katrā gadījumā, kad zirgu dzimtas dzīvniekam laboratoriskajos izmeklējumos tiks apstiprināts pozitīvs rezultāts uz INAN, dienests sagatavos noteikumu Nr. 40 7. punktā noteikto rīkojumu, kurā noteiks inficēto vai iespējami inficēto novietni un tajā īstenojamos pasākumus, kā arī zirgu dzimtas dzīvnieku pārvietošanas ierobežojumus. Rīkojums tiks publicēts Latvijas Republikas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis";
6) noteikumu projekta 7. punkts paredz svītrot noteikumu Nr. 40 11. punktu. Veterinārmedicīnas likuma  4. panta pirmās daļas 1. punkts nosaka dienesta funkcijas – nodrošināt valsts uzraudzību un kontroli dzīvnieku infekcijas slimību profilakses un apkarošanas jomā, tāpēc noteikumu Nr. 40 11. punktā nav lietderīgi dublēt Veterinārmedicīnas likumā noteikto normu;
7) noteikumu projekta 8. punkts paredz vairākus grozījumus noteikumu Nr. 40 12. punktā:
a) jaunu kārtību, kādā tiek noteikti INAN ierobežojumi inficētajai novietnei un tajā īstenojamie pasākumi;
b) ietverta prasība ar INAN slimo (seroloģiski pozitīvo) dzīvnieku nogalināt (iepriekšējā redakcijā – nosūtīt nokaušanai vai eitanazēt). Noteikumu Nr. 40 12., 15., 16. un 17. punktā lietotie termini "eitanāzija" un "nokaušana", stājoties spēkā jaunajam ES dzīvnieku veselības regulējumam, var radīt pārpratumus dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu apriti regulējošo normatīvo aktu piemērošanā un risku, ka ar INAN slimo dzīvnieku gaļa nonāks pārtikas apritē. Precīzāks ir termins "nogalināšana", kas nepārprotami noteic, ka ķermeņa daļas un orgānus, kas iegūti no likvidētā dzīvnieka, kurš ir slims ar INAN (seroloģiski pozitīvs), nav atļauts laist pārtikas apritē, bet tās ir jāiznīcina vai jāpārstrādā atbilstoši tieši piemērojamo ES normatīvo aktu prasībām, kas regulē dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu apriti;
8)  terminu "eitanāzija" un "nogalināšana" precizēšanas nolūkā tiek grozīti arī noteikumu Nr. 40 15., 16. un 17. punktā (noteikumu projekta 11., 12. un 13. punkts);
9) noteikumu projekta 9. punkts izsaka noteikumu Nr. 40 13. punktu jaunā redakcijā, precizējot prasības dzīvnieku īpašniekam vai turētājam situācijā, kad epidemioloģiskajā izmeklēšanā tiek atklātas iespējami inficētās novietnes. Atsevišķa kārtība rīcībai pēc iespējami inficētu novietņu atklāšanas nosakāma, lai neieviestu nelietderīgus ierobežojumus dzīvnieku pārvietošanai. Aizliegumi un ierobežojumi pēc slimo (seroloģiski pozitīvo) dzīvnieku atklāšanas (inficētas novietnes statuss) ir stingrāki nekā situācijā, kad tiek novērots iespējamas inficēšanās gadījums (iespējami inficētas novietnes statuss). Papildus tiek ieviests termins "epidemioloģiskā izmeklēšana", kā to paredz normatīvie akti, kuri nosaka jauno ietvaru dzīvnieku veselības jomā saskaņā ar regulu 2026/429;
10) noteikumu projekta 10. punktā jaunā redakcijā izteikts noteikumu Nr. 40 14. punkts, lai loģiskā secībā noteiktu pasākumus gan inficētajā, gan iespējami inficētajā novietnē;
11) noteikumu projekta 11. punkts precizē noteikumu Nr. 40 15. punktu, nosakot, ka turpmāk vairs nebūs ļauts ar INAN slimo dzīvnieku nokaut kautuvē un nosūtīt uz blakusproduktu pārstrādes uzņēmumu. Papildus tam tiek precizēta atsauce uz regulu 1069/2009, paredzot ar INAN slimo dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu pārstrādes metodes atbilstoši regulai 142/2011;
12) ar noteikumu projekta 14. punktu tiek svītrots noteikumu Nr. 40 19. punkts. Saskaņā ar jauno dzīvnieku veselības regulējumu INAN tiek piešķirta D + E infekcijas slimības kategorija, tāpēc šai slimībai netiek noteikta aktīva kompetentās iestādes uzraudzība. Ievērojot ES normatīvo aktu prasības par dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu aprites kārtību, visiem operatoriem, kas veic mēslu, vircas un izmantoto pakaišu biotermisku apstrādi, jābūt reģistrētiem. Administratīvā sloga mazināšanas nolūkā dzīvnieku īpašniekiem un turētājiem ir lietderīgi mazināt prasības attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu (šajā gadījumā mēslu, vircas un izmantoto pakaišu) apstrādes un uzglabāšanas metodēm (biotermisko apstrādi). Saskaņā ar regulas 2020/688 22. panta 2. punktā noteikto INAN ierobežojumi inficētajā novietnē tiek atcelti, ja telpas ir iztīrītas un dezinficētas;
13) noteikumu projekta 15. punktā jaunā redakcijā izteikts noteikumu Nr. 40 20. punkts, paredzot kārtību ierobežojumu atcelšanai inficētajai novietnei; 
14) noteikumu projekta 16. punkts paredz svītrot noteikumu Nr. 40 21. punktu. Grozījumi izdarīti, ievērojot noteikumu projekta galveno mērķi, – atcelt dzīvnieku īpašniekam un turētājam noteikto pienākumu par obligātiem izmeklējumiem uz INAN;
15) noteikumu projekta 17. punkts jaunā redakcijā izsaka noteikumu Nr. 40 23. punktu un paredz dzīvnieku īpašnieka vai turētāja atbildību, ja netiek pildīti atsevišķi INAN kontroles apkarošanas pasākumi. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Zirgu dzimtas dzīvnieku īpašnieki un turētāji
Ietekmes apraksts
Pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā zirgu dzimtas dzīvnieku īpašniekiem un turētājiem vairs nebūs obligāti reizi trijos gados jānodrošina par 12 mēnešiem vecāku dzīvnieku izmeklēšana uz INAN.
Juridiskās personas
  • Zirgu dzimtas dzīvnieku īpašnieki un turētāji
  • Veterinārmedicīniskās prakses iestādes
Ietekmes apraksts
Pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā zirgu dzimtas dzīvnieku īpašniekiem un turētājiem vairs nebūs obligāti reizi trijos gados jānodrošina par 12 mēnešiem vecāku dzīvnieku izmeklēšana uz INAN.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32020R0688
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 17. decembra Deleģētā regula (ES) 2020/688, ar ko attiecībā uz dzīvnieku veselības prasībām, kuras reglamentē sauszemes dzīvnieku un inkubējamu olu pārvietošanu Savienībā, papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32009R1069
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 21. oktobra Regula (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 1774/2002 (Dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu regula)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32011R0142
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2011. gada 25. februāra Regula (EK) Nr. 142/2011​​​​, ar kuru īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un īsteno Padomes Direktīvu 97/78/EK attiecībā uz dažiem paraugiem un precēm, kam uz robežas neveic veterinārās pārbaudes atbilstīgi minētajai direktīvai
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32020R2002
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2020. gada 7. decembra Īstenošanas regula (ES) 2020/2002, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 piemērot attiecībā uz Savienības līmeņa paziņošanu un Savienības līmeņa ziņošanu par sarakstā norādītajām slimībām, attiecībā uz Savienības uzraudzības programmu un izskaušanas programmu iesniegšanas un ziņošanas un statusa "brīvs no slimības" atzīšanas pieteikuma formātiem un procedūrām un attiecībā uz datorizētu informācijas sistēmu
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R1882
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2018. gada 3. decembra Īstenošanas regula (ES) 2018/1882 par dažu slimību profilakses un kontroles noteikumu piemērošanu attiecībā uz sarakstā norādīto slimību kategorijām un ar ko izveido sarakstu ar sugām un sugu grupām, kas rada sarakstā norādīto slimību ievērojamu izplatības risku
Apraksts

 
ES tiesību akta CELEX numurs
32016R0429
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regula (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts")
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 17. decembra Deleģētā regula (ES) 2020/688, ar ko attiecībā uz dzīvnieku veselības prasībām, kuras reglamentē sauszemes dzīvnieku un inkubējamu olu pārvietošanu Savienībā, papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2020/688 I pielikuma 9. daļa
Noteikumu projekta 1. punkts
(noteikumu Nr. 40 4. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2020/688 22. panta 1. punkta "c" apakšpunkta "ii" punkts
Noteikumu projekta 5. punkts
(noteikumu Nr. 40 9.4. apakšpunkts);

noteikumu projekta 8. punkts
(noteikumu Nr. 40 12.4. apakšpunkts);

noteikumu projekta 9. punkts
(noteikumu Nr. 40 13.1. apakšpunkts);

noteikumu projekta 10. punkts
(noteikumu Nr. 40 14. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2020/688 22. panta 1. punkta "c" apakšpunkta "i" punkts
noteikumu projekta 13. punkts (noteikumu Nr. 40 17. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projektā minētās regulas 2020/688 normas neparedz dalībvalsts rīcības brīvību.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktam.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 21. oktobra Regula (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 1774/2002 (Dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu regula)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 1069/2009 13. pants
Noteikumu projekta 11. punkts
(noteikumu Nr. 40 15.1. apakšpunkts)
Pārņemtas daļēji
Ieviestas prasības attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu likvidēšanu un izmantošanu INAN uzraudzības un apkarošanas laikā.
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 1069/2009 9. panta "f" punkta "i" apakšpunkts
Noteikumu projekta 11. punkts
noteikumu Nr. 40 15. punkta ievaddaļa)
Pārņemtas daļēji
Ieviestas prasības attiecībā uz to, ka ar INAN slimo dzīvnieku izcelsmes blakusprodukti ir otrās kategorijas materiāls
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 1069/2009 19. panta 1. punkta "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 11. punkts
(noteikumu Nr. 40 15.2. apakšpunkts)
Pārņemtas daļēji
Ieviestas prasības attiecībā uz INAN slima dzīvnieka līķa aprakšanu dienesta reģistrētā dzīvnieku kapsētā.
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2009/1069 19. panta 1. punkta "a" apakšpunktā kompetentajai iestādei dotā rīcības brīvība tiek noteikta noteikumu projekta 11. punktā (noteikumu Nr. 40 15.2. apakšpunkts).
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktam.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2011. gada 25. februāra Regula (EK) Nr. 142/2011​​​​, ar kuru īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un īsteno Padomes Direktīvu 97/78/EK attiecībā uz dažiem paraugiem un precēm, kam uz robežas neveic veterinārās pārbaudes atbilstīgi minētajai direktīvai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 142/2011 IV pielikuma III nodaļas A. punkts
Noteikumu projekta 11. punkts
(noteikumu Nr. 40 15.1. apakšpunkts)
Pārņemtas daļēji
Ieviestas prasības attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu likvidēšanu un izmantošanu INAN uzraudzības un apkarošanas laikā. 
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 142/2011 6. pants 
Noteikumu projekta 11. punkts
(noteikumu Nr. 40 15.3. apakšpunkts)
Pārņemtas daļēji
Ieviestas prasības attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu likvidēšanu un izmantošanu INAN uzraudzības un apkarošanas laikā.
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 142/2011 III pielikums
Noteikumu projekta 11. punkts
(noteikumu Nr. 40 15.3. apakšpunkts)
Pārņemtas daļēji
Ieviestas prasības attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu likvidēšanu un izmantošanu INAN uzraudzības un apkarošanas laikā.
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 142/2011 VI pielikuma III nodaļas 1. iedaļas 1., 3. un 4. punkts
Noteikumu projekta 11. punkts
(noteikumu Nr. 40 15.2. apakšpunkts)
Pārņemtas daļēji
Ieviestas prasības attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu likvidēšanu un izmantošanu INAN uzraudzības un apkarošanas laikā.
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projektā minētās regulas 142/2011 normas neparedz dalībvalsts rīcības brīvību.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktam.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2020. gada 7. decembra Īstenošanas regula (ES) 2020/2002, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 piemērot attiecībā uz Savienības līmeņa paziņošanu un Savienības līmeņa ziņošanu par sarakstā norādītajām slimībām, attiecībā uz Savienības uzraudzības programmu un izskaušanas programmu iesniegšanas un ziņošanas un statusa "brīvs no slimības" atzīšanas pieteikuma formātiem un procedūrām un attiecībā uz datorizētu informācijas sistēmu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2020/2002 3. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 2. punkts
(noteikumu Nr. 40 6. punkta ievaddaļa un 6.1. apakšpunkts)
Pārņemtas daļēji
Ieviestas prasības par pozitīva INAN gadījuma paziņošanu kompetentajai iestādei.
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projektā minētās regulas 2020/2002 normas neparedz dalībvalsts rīcības brīvību.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktam.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2018. gada 3. decembra Īstenošanas regula (ES) 2018/1882 par dažu slimību profilakses un kontroles noteikumu piemērošanu attiecībā uz sarakstā norādīto slimību kategorijām un ar ko izveido sarakstu ar sugām un sugu grupām, kas rada sarakstā norādīto slimību ievērojamu izplatības risku
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2018/1882 pielikuma 31. rinda
Noteikumu projekta 2. punkts
(noteikumu Nr. 40 6. punkts)
Pārņemtas daļēji
Ieviestas prasības, lai nodrošinātu regulā 2018/1882 noteikto prasību ievērošanu attiecībā uz INAN (nosaka D+E kategorijas piešķiršanu), kā arī iekļautu to ES ziņojamo infekcijas slimību sarakstā, par kuras konstatēšanu valstī nepieciešams atbilstoši paziņot.
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projektā minētās regulas 2018/1882 normas neparedz dalībvalsts rīcības brīvību.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktam.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regula (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts")
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2016/429 57. pants
Noteikumu projekta 9. punkts
(noteikumu Nr. 40 13. punkts) 
Pārņemtas daļēji
Ieviests termins "epidemioloģiskā izmeklēšana" un prasība par epidemioloģisko izmeklēšanu, ja apstiprināta D + E kategorijas infekcijas slimība.
Paredz stingrākas prasības attiecībā uz epidemioloģisko izmeklējumu veikšanu D kategorijas infekcijas slimības apstiprināšanas gadījumā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2016/429 14. pantā kompetentajai iestādei dotā rīcības brīvība deleģēt atsevišķas oficiālās darbības veterinārārstiem, kas nav oficiāli veterinārārsti, netiek izmantota saistībā ar INAN kontroles pasākumiem, jo dienesta rīcībā nav pietiekamu finanšu līdzekļu veterinārārstu darba samaksai.

Regulas 2016/429 85., 88. un 91. pantā, 104. panta 2. punktā, 108. panta 5. punktā, 116. pantā, 133. panta 2. punkta otrajā daļā un  139. pantā kompetentajai iestādei dotā rīcības brīvība noteikumu projektā netiek izmantota, jo minēto pantu normas regulē citi normatīvie akti un tiem nav tiešas ietekmes uz INAN kontroles pasākumiem. 

Regulas 2016/429 113. panta 2. punktā kompetentajai iestādei dotā rīcības brīvība netiek izmantota INAN kontroles pasākumiem, jo minētajā pantā noteiktās prasības attiecas uz aitām un kazām, bet INAN ir zirgu dzimtas dzīvnieku slimība.

Regulas 2016/429 143. panta 2. punkta otrajā daļā kompetentajai iestādei dotā rīcības brīvība neizsniegt veterināro sertifikātu noteikumu projektā netiek izmantota. 

Regulas 2016/429 153. panta 4. punktā kompetentajai iestādei dotā rīcības brīvība netiek izmantota, jo Latvijā nav ieviesta attiecīga ziņošanas prakse. 

Regulas 2016/429 170. pantā kompetentajai iestādei dotā rīcības brīvība tiek izmantota šī noteikumu projekta sagatavošanā un vēlāk arī īstenošanā Latvijas teritorijā. Saskaņā ar doto rīcības brīvību dalībvalstis var pieņemt valsts pasākumus, lai kontrolētu 9. panta 1. punkta "d" un "e" apakšpunktā minētās sarakstā norādītās slimības attiecībā uz turētu sauszemes dzīvnieku un to reproduktīvo produktu pārvietošanu savā teritorijā. Saskaņā ar regulas 2018/1882 pielikuma 31. punktā noteikto INAN ir piešķirta D+E infekcijas slimības kategorija, kuras kontroles pasākumu laikā dalībvalsts savā teritorijā var noteikt atbilstošus pasākumus, bet, tos īstenojot,
a) ir jāņem vērā noteikumi par dzīvnieku un reproduktīvo produktu pārvietošanu, kuri paredzēti 3. nodaļā (124.–154. pantā), 4. nodaļā (155. un 156. pantā) un 5. nodaļā (157.–165. pantā) un nav pretrunā ar tiem;
b) netiek kavēta dzīvnieku un produktu pārvietošana starp dalībvalstīm;
c) netiek pārsniegts tas, kas ir pienācīgs un vajadzīgs, lai novērstu 9. panta 1. punkta "d" un "e" apakšpunktā minēto sarakstā norādīto slimību ievazāšanos un izplatīšanos.
Izvērtējot regulas 2016/429 170. pantā dotos nosacījumus, sagatavotais noteikumu projekts atbilst iepriekšminētajiem nosacījumiem, ko dalībvalsts var piemērot savā teritorijā.

Regulas 2016/429 171. pantā kompetentajai iestādei dotā rīcības brīvība netiks izmantota INAN kontroles pasākumos. Saskaņā ar regulas 2018/1882 pielikuma 31. punktā noteikto INAN ir D+E kategorijas infekcijas slimība, taču regulas 2016/429 171. pantā noteiktas prasības, kas attiecināmas uz infekcijas slimībām, kuras nav iekļautas sarakstā.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktam.
Cita informācija
Regulas 2016/429 18. panta 1. un 2. punktā noteiktajā sarakstā minētās slimības paziņošanas kārtība dalībvalstī attiecībā uz aizdomu paziņošanu par INAN ir noteikta Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumos Nr. 127 "Noteikumi par ziņojamām, reģistrējamām un valsts uzraudzībā esošām dzīvnieku infekcijas slimībām un kārtību, kādā par tām sniedzama informācija Pārtikas un veterinārajam dienestam".

Regulas 2016/429 19.–23. pantā noteiktie dalībvalsts pienākumi attiecībā uz Savienības līmeņa paziņošanu un Savienības līmeņa ziņošanu un datorizēto informācijas sistēmu, kā arī dalībvalsts pienākums izveidot paziņošanas un ziņošanas reģionus ir papildināti ar regulu 2020/2002, kura nosaka detalizētu informācijas sagatavošanas un paziņošanas kārtību. Tā kā regulā 2020/2002 noteiktās prasības attiecināmas tikai uz kompetento iestādi – dienestu, noteikumu projektā ir ietvertas prasības, lai nodrošinātu regulas 2020/2002 3. panta 1. punktā noteikto paziņošanu.

Regulas 2016/429 26. un 45. pantā noteiktais pienākums attiecas uz kompetento iestādi, kas saskaņā ar Veterinārmedicīnas likuma 4. panta ceturto daļu ir dienests.

Regulas 2016/429 46. pantā noteiktās prasības ir vispārīgas un, ņemot vērā atsevišķu veterināro zāļu aprites regulējumu, nevar tikt piemērotas INAN kontroles pasākumos. Turklāt ir stājusies spēkā regula 2023/361, kas noteic prasības par veterināro zāļu lietošanu noteiktu sarakstā norādītu slimību profilaksei un kontrolei. Regulā nav noteiktas veterināro zāļu lietošanas prasības INAN kontroles pasākumos, jo slimība nav ārstējama. 

Regulas 2016/429 99., 101., 102., 103., 108. un 109. pantā noteiktās prasības neattiecas uz INAN kontroles pasākumu īstenošanu.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Šķirnes zirgu audzētāju asociācija, Latvijas Zirgaudzētāju biedrība, Latvijas Jātnieku federācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/603eaed8-cdab-494f-9e20-4a74dbc07ac0 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Viedokļi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi