22-TA-3484: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi"" (turpmāk – projekts) izstrādāts, lai papildinātu un precizētu Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā (turpmāk – informācijas sistēma) piekļuves tiesības Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijai (turpmāk – inspekcija) kā atbildīgai institūcijai, kura nodrošina ārpusģimenes aprūpes atbalsta centram (turpmāk – atbalsta centrs) noteikto prasību izpildes pārraudzību.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi” stājas spēkā vispārējā kārtībā, izņemot 15.22. un 17.6. apakšpunktu par informācijas sistēmas sadaļā "Valsts finansēti atbalsta centra pakalpojumi" iekļaujamo informāciju par informācijas par inspekcijas pieņemtajiem lēmumiem attiecībā uz atbalsta centra statusu un tās veiktajām pārbaudēm, un 17.21. apakšpunktu, kas stājas spēkā 2023. gada 1.martā, reizē ar grozījumiem Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr.355 „Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi” (22-TA-3103) un Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums" (22-TA-2713).
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2018. gada 1. jūlijā stājās spēkā Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumi Nr.355 „Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi” (turpmāk – Atbalsta centra noteikumi). Lai nodrošinātu atbalsta centram noteikto prasību izpildes pārraudzību, atbilstoši Atbalsta centra noteikumu 3.punktam Labklājības ministrija (turpmāk – ministrija) veic virkni pārraudzības pasākumu.
Tomēr, vērtējot atbalsta centru darbību un īstenotos pasākumus, secināms, ka esošie atbalsta centru īstenotie pasākumi ir cieši saistīti ar VBTAI īstenotajām funkcijām. Ministrija vienlaikus ir sagatavojusi arī Atbalsta centra noteikumu grozījumus un grozījumus Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums" paredzot, ka ar 2023. gada 1. martu inspekcija nodrošinās atbalsta centru darbības funkcionālo pārraudzību ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā, piešķirto valsts budžeta līdzekļu izlietošanu un metodisko palīdzību.
Tomēr, vērtējot atbalsta centru darbību un īstenotos pasākumus, secināms, ka esošie atbalsta centru īstenotie pasākumi ir cieši saistīti ar VBTAI īstenotajām funkcijām. Ministrija vienlaikus ir sagatavojusi arī Atbalsta centra noteikumu grozījumus un grozījumus Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums" paredzot, ka ar 2023. gada 1. martu inspekcija nodrošinās atbalsta centru darbības funkcionālo pārraudzību ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā, piešķirto valsts budžeta līdzekļu izlietošanu un metodisko palīdzību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumu Nr. 587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi" (turpmāk - noteikumi) nosaka, kādi dati par atbalsta centru jāievada informācijas sistēmā, ko saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem šobrīd veic ministrija.
Noteikumu 15.2 2.apakšpunkts nosaka ministrijas pienākumu ievadīt Informācijas sistēmā informāciju par pieņemtajiem lēmumiem un veiktajām pārbaudēm. Paredzēts, ka no 2023. gada 1. marta inspekcija pieņems lēmumus un veiks pārbaudes atbalsta centrā.
Tā kā līdz šim inspekcijai nebija nepieciešamas tiesības datu ievadei informācijas sistēmā, šādas tiesības inspekcijai šobrīd nav piešķirtas.
Noteikumu 15.2 2.apakšpunkts nosaka ministrijas pienākumu ievadīt Informācijas sistēmā informāciju par pieņemtajiem lēmumiem un veiktajām pārbaudēm. Paredzēts, ka no 2023. gada 1. marta inspekcija pieņems lēmumus un veiks pārbaudes atbalsta centrā.
Tā kā līdz šim inspekcijai nebija nepieciešamas tiesības datu ievadei informācijas sistēmā, šādas tiesības inspekcijai šobrīd nav piešķirtas.
Risinājuma apraksts
Lai pilnvērtīgi varētu notikt ministrijas funkciju nodošana inspekcijai saistībā ar atbalsta centru darbības funkcionālo pārraudzību ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā, piešķirto valsts budžeta līdzekļu izlietošanu un metodisko palīdzību, nepieciešams noteikt, ka inspekcijai ir pienākums informācijas sistēmā ievadīt informāciju par pieņemtajiem lēmumiem attiecībā uz atbalsta centra statusu un veiktajām pārbaudēm, kā arī ir tiesības bez maksas saņemt ziņas no informācijas sistēmas jautājumos, kas skar atbalsta centru darbību. Līdz ar to ir nepieciešami grozījumi noteikumos, lai no 2023.gada 1.marta inspekcijai tiktu piešķirtas deleģēto pienākumu veikšanai nepieciešamās tiesības darbam ar informācijas sistēmu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi" (22-TA-3103)
Pamatojums un apraksts
Grozījumi izstrādāti, lai no 2023.gada 1.marta noteiktu Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekciju kā atbildīgo institūciju, kura nodrošina ārpusģimenes aprūpes atbalsta centram noteikto prasību izpildes pārraudzību, metodisko palīdzību, uzraudzību.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.1.2. Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums" (22-TA-2713)
Pamatojums un apraksts
Grozījumi izstrādāti, lai no 2023.gada 1.marta noteiktu Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekciju kā atbildīgo institūciju, kura nodrošina ārpusģimenes aprūpes atbalsta centram noteikto prasību izpildes pārraudzību, metodisko palīdzību, uzraudzību.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/5320ec6b-785c-4ea5-b757-4fe9e0619cdb/public_participations
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Priekšlikumi vai iebildumi noteiktajā laikā netika sniegti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Labklājības ministrija
- Bērnu aizsardzības centrs
- Ārpusģimenes aprūpes atbalsts centrs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Turpmāk nepieciešamo informāciju par Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centiriem Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā ievadīs Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Izmantojot Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmu, tiks efektivizēta infomācijas iesniegšana un iegūšana.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Jā
Izmantojot Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmu, tiks digitalizēta informācijas iesniegšana un iegūšana.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
Izmantojot Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmu, tiks optimizēts darbs pie informācijas iesniegšanas un iegūšanas.
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas darbinieki ir informēti par personas datu aizsardzību un ar to saistītajiem jautājumiem.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas darbiniekam būs iespēja, nepieciešamības gadījumā, nekavējoties iegūt informāciju par brīvām vietām audžuģimenēs vai specializētajās audžuģimenēs, kā arī par bērnu skaitu audžuģimenēs.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi