Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
22-TA-794: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par Ukrainas civiliedzīvotājiem atbalsta sniegšanas nodrošināšanai nepieciešamo informāciju" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 2. panta ceturtā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Vajadzību apkopošana un atbalsta sniegšanas koordinēšana Ukrainas civiliedzīvotājiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Krievijas Federācijas izraisītais bruņotais konflikts Ukrainā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 2. panta pirmajā un otrajā daļā ir minēts, ka Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisija pieņem Ukrainas civiliedzīvotāju pieteikumus par nepieciešamo atbalstu, tai skaitā par izmitināšanu, uzturu, nodrošināšanu ar pirmās nepieciešamības precēm, veselības aprūpes pakalpojumiem un izglītību bērniem, kā arī informē pašvaldības sociālo dienestu par nepieciešamību nodrošināt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus. Pieteikumus pieņem arī Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests. Tāpat saskaņā ar minētā likuma trešo daļu Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisija var izveidot vienotu valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punktu, tajā piesaistot arī nevalstiskās organizācijas. Saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 2. panta pirmo daļu Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisija ir tā institūcija, kas koordinē atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem. Līdz ar to, lai nodrošinātu attiecīgo vajadzību apkopošanu un atbalsta sniegšanas koordinēšanu, ir nepieciešama kārtība, kādā apkopo un izmanto attiecīgo informāciju, kā arī iegūstamās informācijas apjomu un glabāšanas termiņus. 
Tāpat ir norādāms, ka 2022.gada 28.februāra Ministru kabineta rīkojums Nr. 131 “Par Pasākumu plānu personu no Ukrainas masveida ierašanās gadījumā Latvijā” paredz īstenojamos pasākumus, tostarp, atbalsta sniegšanu personām, kas izteikušas vēlēšanos nekavējoties uzsākt latviešu valodas mācīšanos.
Risinājuma apraksts
Projekta mērķis ir veikt Ukrainas civiliedzīvotāju, kuras ir lūgušas attiecīgo atbalstu, uzskaiti un noteikt atbalsta sniegšanas koordināciju.
Būtiski ir nodrošināt, ka Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisija vai vienotais valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punkts darbojas kā atbalsta sniegšanas koordinācijas punkts.
Projekts paredz, ja Ukrainas civiliedzīvotājs ieradīsies Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisijā, vienotajā valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punktā vai Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā, lai saņemtu atbalstu, minētās institūcijas noskaidros un fiksēs šādu informāciju, proti, par personu, par ieceļošanu Latvijas Republikā, par personas identitāti apliecinošu dokumentu un Latvijas Republikā uzturēšanās tiesību apliecinošu dokumentu, par nepilngadīgas personas pavadošo personu, par atbalsta sniegšanas vajadzībām (izmitināšanas, ēdināšanas, pirmās nepieciešamību preču, veselības aprūpes pakalpojumu, sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu, nepilngadīgas personas izglītības nodrošināšanas, par augstākās izglītības turpināšanas, bezmaksas latviešu valodas mācības apguves, nodarbinātības, dzīvnieku aprūpes un reģistrēšanas nodrošināšanas un cita atbalsta vajadzība). 
Norādāms, ka tiek iegūta tikai tā informācija, kas ir nepieciešama atbalsta sniegšanas uzsākšanai (tiek noskaidrota un fiksēta minimālā informācija par personu (personas dati), lai varētu to identificēt). Ja būs nepieciešama papildu informācija, tad tā institūcija, kura sniegs atbalstu, to noskaidros un to fiksēs tādā kārtībā un apjomā, kā to regulē attiecīgās jomas normatīvie akti. Piemēram: 1. Nodarbinātības valsts aģentūrai tiks nodota informācija, ka Ukrainas civiliedzīvotājam ir nepieciešama palīdzība darba iespēju sameklēšanā, attiecīgi saņemot šo informāciju minētā aģentūra sazināsies ar minēto personu un nepieciešamības gadījumā iegūs papildu informāciju, lai sniegtu pēc iespējas atbilstošāko darba piedāvājumu; 2. Pašvaldības sociālajam dienestam tiks nodota informācija, ka Ukrainas civiliedzīvotājam ir nepieciešams sociālā mentora atbalsts, attiecīgi pašvaldības sociālais dienests sadarbosies ar Sabiedrības integrācijas fondu, kurš nodrošinās sociālā mentora pakalpojumu. Gadījumā, ja Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisijas vai vienotā valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punkta fiksētā informācija nesatur informāciju par sociālā mentora nepieciešamību, pašvaldības sociālajam dienestam, izvērtējot Ukrainas civiliedzīvotāja individuālās vajadzības, ir tiesības pieņemt lēmumu par sociālā mentora atbalsta nepieciešamību un, sadarbojoties ar Sabiedrības integrācijas fondu, piesaistīt sociālo mentoru.
Norādāms, lai nodrošinātu 2022.gada 28.februāra Ministru kabineta rīkojumā Nr. 131 “Par Pasākumu plānu personu no Ukrainas masveida ierašanās gadījumā Latvijā” paredzēto atbalsta sniegšanu personām, kas izteikušas vēlēšanos nekavējoties uzsākt latviešu valodas mācīšanos, Kultūras ministrijai tiks nodota informācija par Ukrainas civiliedzīvotājiem nepieciešamajām bezmaksas latviešu valodas mācībām, kā arī periodu, kurā personas ir gatavas uzsākt apgūt bezmaksas latviešu valodas mācības.
Vienlaikus projekts paredz, ka institūcija, kuras kompetencē ir sniegt nepieciešamo atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājam, par tai nepieciešamā atbalsta (izmitināšanas vietas nodrošināšana un elektronisko sakaru nodrošināšana) izpildi attiecīgi informēs Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisiju, vienoto valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punktu vai Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu, norādot attiecīgi Ukrainas civiliedzīvotāja izmitināšanas vietas adresi vai piešķirto tālruņa numuru. Šīs informācijas iegūšana tiek pamatota ar nepieciešamību valstij zināt Ukrainas civiliedzīvotāja kontaktinformāciju, proti, dzīvesvietas adresi un tālruņa numuru.
Lai nodrošinātu koordinētu institūciju rīcību atbalsta sniegšanā, ir plānots, ka noteikumu 2. un 5. punktā minētā informācija būs pieejama visām  Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisijām, visiem vienotiem valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punktiem un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam.
Vienlaikus projekts paredz, ka iegūto informāciju par atbalsta nepieciešamību un attiecīgi par to sniegšanu glabā gadu no informācijas iegūšanas brīža. ievērojot to, ka nav pašreiz iespējams prognozēt attiecīgās situācijas turpmāko norisi, tomēr, pieņemot, ka situācija Ukrainā laika gaitā var stabilizētais un Ukrainas civiliedzīvotājiem nepastāvēs vairs vajadzība saņemt atbalstu, projekts paredz, ka informāciju no iegūšanas brīža glabās ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim.




 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisija
  • Vienotais valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punkts
  • Institūcija, kuras kompetencē ir sniegt nepieciešamo atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājam
  • Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi