Anotācija (ex-ante)

23-TA-1296: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 459 "Noteikumi par atbalstu dzīvojamo īres māju būvniecībai Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.4.i. investīcijas "Finansēšanas fonda izveide zemas īres mājokļu būvniecībai" ietvaros"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Palielināt Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1.1.4.i. investīcijas "Finansēšanas fonda izveide zemas īres mājokļu būvniecībai" ietvaros spēkā esošo attiecināmo izmaksu apmēru un samazināt investīcijas ietvaros sasniedzamo rādītāju apmēru.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022. gada 14. jūlijā tika apstiprināti Ministru kabineta noteikumi Nr.459 "Noteikumi par atbalstu dzīvojamo īres māju būvniecībai Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.4.i. investīcijas "Finansēšanas fonda izveide zemas īres mājokļu būvniecībai" ietvaros" (turpmāk - MK noteikumi Nr.459). MK noteikumi Nr. 459 nosaka minētās investīcijas ieviešanas un īstenošanas nosacījumus. Atbilstoši Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plānam (turpmāk - AF plāns) un MK noteikumos Nr.459 nostiprinātajam atbalsta programmas ietvaros ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji un mērķi:
1) uzraudzības radītāji:
- līdz 2023.gada 31.decembrim ir apstiprināti projekti par 105 dzīvokļu būvniecību;
- līdz 2025.gada 31.decembrim ir apstiprināti projekti par 615 dzīvokļu būvniecību.
2) mērķi:
- līdz 2024.gada 31.decembrim ir apstiprināti projekti par 300 dzīvokļu būvniecību;
- līdz 2026.gada 30.jūnijam ir apstiprināti projekti par 700 dzīvokļu būvniecību, no kuriem ir uzbūvēti 300 dzīvokļi.
Minētie rādītāji ir nostiprināti, balstoties uz būvniecības izmaksām AF plāna izstrādes un apstiprināšanas brīdī.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd AF plānā attiecināmās būvniecības izmaksas investīcijas ietvaros ir noteiktas 1200 EUR/m2 bez PVN. Sasniedzamie rādītāji (700 dzīvokļi) noteikti, rēķinot investīcijām pieejamo finansējumu pret attiecināmo izmaksu apmēru 1200 EUR/m2 bez PVN. Attiecināmo izmaksu apmērs 1200 EUR/m2 bez PVN tika noteikts, ņemot vērā Ekonomikas ministrijas 2020.gadā izstrādāto daudzdzīvokļu māju tipveida projektu dzelzsbetona ēkām, kura mērķis ir samazināt projektu kopējās izmaksas. Tipveida projekta ietvaros izmaksas tika noteiktas neformālu konsultāciju ietvaros ar arhitektiem un būvniekiem par tā brīža minimālajām izmaksām šādu tipveida projektu realizēšanai. Tādējādi, pamatojoties uz 2020.gadā izstrādāto tipveida projektu un tā realizēšanas izmaksām, tika noteikti 3.1.1.4.i investīcijā sasniedzamie mērķi. Definējot mērķa vērtību 700 dzīvokļi, aprēķinos netika piemērotas nākotnes inflācijas prognozes un ar būvniecības izmaksu pieaugumu saistītie riski.
Risinājuma apraksts
Apkopojot informāciju par līdzšinēji organizētajiem iepirkumiem zemas īres maksas mājokļu būvniecībai 3.1.1.4.i investīcijas ietvaros un piedāvājumu ietvaros iesniegtajām tāmēm, šobrīd aktuālās faktiskās daudzdzīvokļu dzīvojamo māju būvniecības izmaksas ir šādas:

•             vienā piedāvājumā projekta īstenošanas izmaksas uz dzīvojamās platības m2 ir 2176.90 EUR ar PVN.
•             otrā piedāvājumā projekta īstenošanas izmaksas uz dzīvojamās platības m2 ir 2319.21 EUR ar PVN.

Ņemot vērā Eiropas Komisijas aicinājumu izmaksu sadārdzinājumu un izmaiņas mērķa vērtībā balstīt uz faktiskajām projekta īstenošanas izmaksām atbilstoši iepirkuma ietvaros piedāvājumos ietvertajām tāmēm, tad Ekonomikas ministrija ir veikusi mērķa vērtības pārrēķinu, izmantojot iepirkuma ietvaros iesniegto piedāvājumu lētākās izmaksas – 2176.90 EUR/m2 ar PVN (1800 EUR/m2 bez PVN).

Tādējādi, lai nodrošinātu projektu realizēšanu (uz šo noteikumu izstrādes brīdi nav apstiprināts neviens atbalsta pieteikums par projekta īstenošanu), attiecināmās izmaksas nepieciešams palielināt no 1200 EUR/m2 uz 1800 EUR/m2 bez PVN, rādītājus samazināt no 700 dzīvokļiem uz 467 dzīvokļiem.

Ņemot vērā, ka ar 2023.gada 22.maija elektroniskā pasta vēstuli ir saņemts Eiropas Komisijas pozitīvs viedoklis par attiecināmo izmaksu pieauguma un rādītāja mērķa vērtības samazinājuma akceptēšanu investīcijas ietvaros, Ekonomikas ministrija virza grozījumus MK noteikumos Nr.459 ar mērķi precizēt uzraudzības un mērķa rādītāju, tāpat arī attiecināmo izmaksu apmēru par vienu dzīvojamās īres mājas dzīvokli. 

Proti, tiek nostiprināta mazāka MK noteikumu Nr.459 8.2.2.apakšpunktā noteiktā rādītāja mērķa vērtība kā noteikts Padomes īstenošanas lēmumā par Atveseļošanas un noturības mehānisma plānu Latvijai, grozot to daļā un izsakot šādā redakcijā: "līdz 2026. gada 30. jūnijam ir apstiprināti projekti par 467 dzīvokļu būvniecību" (šobrīd spēkā esošajā redakcijā paredzēti 700 dzīvokļi).

Attiecībā uz MK noteikumu Nr. 459 8.1.2. apakšpunktā minēto uzraudzības rādītāju - tas tiek samazināts proporcionāli 8.2.2. apakšpunktā Eiropas Komisijas akceptētās mērķa vērtības samazinājumam (no "615" uz "410"). Vēršam uzmanību, ka  atbilstoši Atveseļošanas fonda plāna Darbības kārtībai, par kuru vienojas Eiropas Komisija un Latvija 102.1. uzraudzības rādītājs ir saistīts ar 102. rādītāju (gala vērtība, kuras samazinājums ir akceptēts), līdz ar to proporcionāls samazinājums akceptētajam mērķa vērtības samazinājumam ir pamatots, pretējā gadījumā MK noteikumos N.459 fiksētā uzraudzības starprādītāja vērtība pārsniegtu gala mērķa vērtību. Attiecīgs tehniskais precizējums pēc Atveseļošanas un noturības mehānisma plānu Latvijai grozījumu apstiprināšanas tiks veikts arī Atveseļošanas fonda plāna Darbības kārtībā, par kuru vienojas Eiropas Komisija un Latvija.

Balstoties uz iepriekš minēto saistībā ar saņemto Eiropas Komisijas pozitīvo viedokli par attiecināmo izmaksu pieaugumu, MK noteikumu Nr.459 73.punktā tiek noteikts, ka attiecināmās izmaksas nepārsniedz 89 107 euro bez pievienotās vērtības nodokļa vidēji par vienu dzīvojamās īres mājas dzīvokli.
 
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka ir jau uzsākta 3.1.1.4.i. investīcijas īstenošana, saņemot jautājumus no  nekustamā īpašuma attīstītājiem, kuri izrāda interesi par dalību programmā, konstatēti nepieciešami vairāki tehniska rakstura precizējumi un papildinājumi MK noteikumos Nr.459, lai novērstu tiesību normu mērķim neatbilstošu to interpretāciju, tādā veidā arī veicinot investīcijas sekmīgu ieviešanu.
Risinājuma apraksts
1) Tiek precizēts, ka nekustamā īpašuma attīstītāji, kuriem ir piemērojams publisko iepirkumu regulējumus, lai nodrošinātu dzīvojamās īres mājas būvniecību, var iesniegt sabiedrībā "Altum" iepirkumu plānu ne tikai pirms iepirkuma izsludināšanas;

2) Tiek precizēta atsauce MK noteikumu Nr.459 26.3. apakšpunktā uz korekto Latvijas būvnormatīva nosaukumu, kurš regulē ēkas gaiscaurlaidības testu veikšanas;

3) MK noteikumu Nr.459 35.1.apakšpunktā nostiprinātie mājsaimniecību ienākumu sliekšņi tehniski tiek precizēti, izsakot tos bruto (spēkā esošajā redakcijā ir neto), ņemot vērā iespēju saņemt informāciju no Valsts ieņēmumu dienesta tikai par bruto ienākumiem. Tāpat, ņemot vērā, ka Valsts ieņēmumu dienesta izziņā tiek sniegti dati par apliekamajiem/neapliekamajiem ienākumiem (nevis par tiem, par kuriem ir samaksāts iedzīvotāju ienākuma nodoklis), tiek precizēts, ka 
tiek vērtēti kopējie mēneša bruto vidējie ienākumi - ar iedzīvotāju ienākumu nodokli apliekamie ienākumi.
Vienlaikus MK noteikumu Nr.459 35.1.apakšpunktā  tiek svītrota atsauce uz iespēju saņemt izziņu no Kredītinformācijas biroja, jo tas šo informāciju nesniedz.

Jāuzsver, ka pārrēķins no neto uz bruto ir atspoguļots un balstīts uz datiem, kas ir spēkā esošajā MK noteikumu Nr.459 redakcijā (un piemērojams uz to pieņemšanas brīdi 2022.gadā) un tas neatspoguļo MK noteikumu Nr.459 35.3.apakšpunktā paredzēto  ikgadējo ienākumu sliekšņu korekciju atbilstoši inflācijas līmenim uz šo grozījumu sagatavošanas brīdi;

4) Tiek precizēts MK noteikumu Nr.459 71.punkts, kurš paredz, ka sabiedrība "Possessor" noteikumos minētajos gadījumos var piemērot līgumsodu, kas noteikts uzraudzības līgumā, iepriekš to nesaskaņojot ar sabiedrību "Altum",ņemot vērā, ka līgumsodi tiek atrunāti uzraudzības līgumā, ko sabiedrība “Possessor ” slēdz ar nekustamā īpašuma attīstītājiem;

5) Tiek precizēts MK noteikumu Nr.459 26.1.apakšpunkts, nosakot, ka vidējā vienas dzīvojamās īres mājas viena dzīvokļa platība ir vismaz 52,125 m2 , ņemot vērā, ka ir saņemti jautājumi no nekustamā īpašuma attīstītājiem par to, vai šobrīd spēkā esošā MK noteikumu redakcija paredz, ka vidējai viena dzīvokļa platībai ir jābūt tieši minētajā apjomā, tāpat, vai tā var būt lielāka/mazāka;

6) Skaidrības labad MK noteikumi Nr.459 tiek papildināti ar jaunu 48.1 punktu, ar kuru tiek precizēts, līdz kuram brīdim ir jānoslēdz MK noteikumu Nr.459 48.2.apakšpunktā minētais uzraudzības līgums.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

Tiesību akta projekts stājas spēkā vispārējā kārtībā. Vienlaikus jāvērš uzmanība, ka grozījumi MK noteikumu Nr.459  8.1.2. un 8.2.2. apakšpunktā par izmaiņām pasākuma ietvaros sasniedzamo mērķrādītāju vērtībām stājas spēkā ar dienu, kad stājas spēkā Eiropas Komisijas lēmums par attiecīgajiem Atveseļošanas fonda plāna grozījumu priekšlikumiem. Ekonomikas ministrija pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par Atveseļošanas fonda plāna grozījumu priekšlikumiem, nosūta attiecīgu paziņojumu publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi