23-TA-1378: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts meža zemes nodošanu Tukuma novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 2. punkta "a" un "c" apakšpunkts, Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa un 43. pants, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. un 3. punkts, Tukuma novada domes 2024. gada 30. maija lēmums Nr. TND/24/335 (prot. Nr. 6, 64.§.) "Par valsts meža zemes pārņemšanu pašvaldības īpašumā bez atlīdzības" un Tukuma novada domes 2021. gada 22. jūnija lēmums (prot. Nr. 10, 26.§) "Par valsts nekustamā īpašuma "Kaļķene", Irlavas pagastā, Tukuma novadā, daļas atsavināšanu".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir atļaut Zemkopības ministrijai nodot bez atlīdzības Tukuma novada pašvaldībai īpašumā valsts meža zemi – nekustamo īpašumu "Studentkalna estrāde" (nekustamā īpašuma kadastra numurs 9054 002 0269) 0,5213 ha platībā – Irlavā, Irlavas pagastā, Tukuma novadā, lai saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. un 3. punktu to izmantotu pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai – pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanai (parka ierīkošanai un uzturēšanai) un pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecībai, uzturēšanai un pārvaldībai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
No Atsavināšanas likuma 43. panta izriet, ka atļauju atsavināt valsts nekustamo īpašumu bez atlīdzības dod Ministru kabinets, pieņemot par to attiecīgu lēmumu. Atsavināšanas likuma 42. panta pirmā daļa noteic, ka valsts nekustamo īpašumu var nodot bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā. Ministru kabineta lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā nosaka, kuru atvasinātas publiskas personas funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma izpildei nekustamais īpašums tiek nodots. Nostiprinot atvasinātas publiskas personas īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, zemesgrāmatā izdarāma atzīme par Ministru kabineta lēmumā noteiktajiem tiesību aprobežojumiem. Ja nekustamais īpašums vairs netiek izmantots Ministru kabineta lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā norādīto funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma izpildei, atvasināta publiska persona šo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij.
Saskaņā ar Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 2. punktu zemesgrāmatā ierakstītās valsts meža zemes atsavināšanu var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, ja valsts meža zeme nepieciešama Pašvaldību likumā noteikto pašvaldības autonomo funkciju izpildei, tostarp ceļu būvniecībai vai tādas valsts meža zemes atsavināšanai, uz kuras atrodas ceļš, kā arī parku ierīkošanai un uzturēšanai. Minētās pašvaldības autonomās funkcijas atbilst Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. un 3. punktam, kuros noteikts, ka pašvaldību autonomajās funkcijās ietilpst gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību, kā arī pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Atbilstoši Meža likuma 44. panta piektajai daļai Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā valsts meža zeme atsavināma šā panta ceturtās daļas 2. punktā minēto pašvaldības autonomo funkciju izpildei. Kārtību, kādā valsts meža zeme atsavināma pašvaldības autonomo funkciju izpildei, reglamentē Ministru kabineta 2006. gada 19. septembra noteikumi Nr. 776 "Valsts meža zemes atsavināšanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 776).
Nekustamais īpašums "Studentkalna estrāde" (nekustamā īpašuma kadastra numurs 9054 002 0269) 0,5213 ha platībā Irlavā, Irlavas pagastā, Tukuma novadā (turpmāk – nekustamais īpašums "Studentkalna estrāde"), kas sastāv no zemes vienības (ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0267) 0,4225 ha platībā un zemes vienības (ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0268) 0,0988 ha platībā, 2022. gada 9. jūnijā ir reģistrēts zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā (Zemgales rajona tiesas Irlavas pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 1000 0062 6857).
Nekustamais īpašums "Studentkalna estrāde" ir valsts meža zeme atbilstoši meža likuma 44. panta pirmajai daļai, kas noteic, ka valsts meža zeme ir Zemkopības ministrijas Meža departamenta zeme pēc stāvokļa 1940. gada 21. jūlijā, kura zemes reformas gaitā nav nodota pastāvīgā lietošanā citām fiziskajām vai juridiskajām personām, kā arī tā meža zeme, kura pieder vai piekrīt valstij. To apliecina arī Latvijas Valsts vēstures arhīva 2009. gada 6. aprīļa izziņa Nr.5-JP-1041/3 par zemes piederību.
Tukuma novada pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) 2024. gada 30. maijā pieņēma lēmumu Nr. TND/24/335 (prot. Nr. 6, 64.§) "Par valsts meža zemes pārņemšanu pašvaldības īpašumā bez atlīdzības". Ar to nolemts pārņemt nekustamo īpašumu "Studentkalna estrāde", kas sastāv no zemes vienības (ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0267) 0,4225 ha platībā un zemes vienības (ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0268) 0,0988 ha platībā, pašvaldības īpašumā bez atlīdzības Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. un 3. punktā minēto pašvaldības autonomo funkciju izpildei.
Nekustamā īpašuma "Studentkalna estrāde" izveidošana. Tukuma novada Irlavas un Lestenes pagastu pārvalde 2019. gada 6. novembra vēstulē Nr. IL/1-24/19/67 valsts meža īpašuma pārvaldītājai un apsaimniekotājai akciju sabiedrībai "Latvijas valsts meži" (turpmāk – LVM) ierosināja slēgt ilgtermiņa zemes nomas līgumu par zemes zem pašvaldībai piederošās būves ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 001 un ar to saistītā zemesgabala iznomāšanu.
LVM 2021. gada 24. maija vēstulē Nr. 4.1-2_040e_101_21_409 pašvaldību, Irlavas un Lestenes pagastu pārvaldi un Zemkopības ministriju cita starpā informēja par to, ka
1) būve ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 001 atrodas uz zemes vienības (ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236) 18,1 ha platībā, kas ietilpst nekustamajā īpašumā "Kaļķene" (kadastra numurs 9054 002 0004) Irlavas pagastā, Tukuma novadā (turpmāk – nekustamais īpašums "Kaļķene");
2) LVM no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 ir izdalījusi atsevišķu meža zemes nogabalu ar aptuveno platību 0,42 ha, kurā ietilpst pašvaldības būve un ar to saistītais zemesgabals. Minētajā nogabalā LVM saimniecisko darbību neveic, un turpmāk to nebūs iespējams izmantot valsts meža īpašuma apsaimniekošanai, tāpēc zemes vienības daļa nav nepieciešama valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības funkcijas īstenošanai;
3) LVM ieskatā atbilstīgākais risinājums būtu zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 daļas aptuveni 0,42 ha platībā, kas ietver zemi zem pašvaldības būves un ar to funkcionāli saistīto platību (turpmāk – atsavināmā platība), atsavināt par labu pašvaldībai tās autonomo funkciju īstenošanai;
4) ir nepieciešams par labu pašvaldībai atsavināt arī zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 daļu aptuveni 0,1 ha platībā, uz kuras atrodas dabiskā brauktuve, kas nodrošina piekļuvi pie atsavināmās platības, ņemot vērā gan Tukuma novada teritorijas plānojuma Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu prasības, gan apstākli, ka esošajā situācijā pie atsavināmā platības nav nodrošināta piekļuve no valsts vai pašvaldības ceļa vai ielas;
5) pašvaldībai, ja tā pieņem pozitīvu lēmumu, ir jāvēršas pie zemes īpašnieka ar atsavināšanas ierosinājumu.
Pašvaldība 2021. gada 20. augusta valsts meža zemes atsavināšanas ierosinājumā (pašvaldības 2021. gada 20. augusta vēstule Nr. TND/1-22/21/2799) Zemkopības ministrijai un LVM lūdz atsavināt, nododot pašvaldībai bez atlīdzības, valstij piederošā nekustamā īpašuma "Kaļķene" daļu no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 aptuveni 0,52 ha kopplatībā (0,42 ha – zem pašvaldībai piederošās būves ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 001 un ar to funkcionāli saistītā zemes platība, 0,1 ha – piekļuvei pie atsavināmās platības).
Atsavināšanas ierosinājumā norādīts, ka pašvaldības īpašumā esošā būve ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 001 ir brīvdabas estrāde, kuras apkārtējā teritorija ir funkcionāli saistīta ar minēto būvi: tajā atrodas skatītāju sēdvietas, laukums pie estrādes, kā arī neliela teritorija ap būvi tās uzturēšanas nodrošināšanai, un minētā būve ir tiešā veidā nepieciešama pašvaldības autonomās funkcijas izpildei, t. i., rūpēties par kultūru un sekmēt tradicionālo kultūras vērtību saglabāšanu un tautas jaunrades attīstību. Pie pašvaldībai piederošā ēku (būvju) īpašuma "Studentkalna estrāde" nav iespējams tieši piekļūt no valsts vai pašvaldības autoceļa, tāpēc nepieciešams atsavināt zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 daļu ar dabisku brauktuvi, lai nodrošinātu piekļuvi pie minētā īpašuma.
Pašvaldība 2021. gada 22. jūnijā pieņēma lēmumu (prot. Nr. 10, 26.§) "Par valsts nekustamā īpašuma "Kaļķene", Irlavas pagastā, Tukuma novadā, daļas atsavināšanu", kurā nolemts konceptuāli atbalstīt nekustamā īpašuma "Kaļķene" zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 sadali, kuras mērķis ir Pašvaldību likumā noteiktās pašvaldības funkcijas īstenošanai izdalīt zemi zem pašvaldībai piederošās būves un ceļa, lai nodrošinātu piekļuvi, kā arī garantēt LVM solidāru to izdevumu segšanu, kuri ir saistīti ar zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 sadali, meža inventarizācijas datu aktualizāciju un īpašumu reģistrāciju zemesgrāmatā.
LVM 2022. gada 29. jūnija vēstulē Nr. 4.1-2_04v5_101_22_478 pašvaldību un Zemkopības ministriju informēja, ka zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 ir sadalīta un izveidots jauns nekustamais īpašums "Studentkalna estrāde", kura sastāvā ierakstīta jaunizveidotā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0267 0,4225 ha platībā un zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0268 0,988 ha platībā.
Pēc Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem, nekustamā īpašuma "Studentkalna estrāde" zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0267 lietošanas mērķis ir pārējo sabiedriskās nozīmes objektu apbūve (kods 0908) 0,4225 ha platībā, tā kadastrālā vērtība ir 1148 EUR, meža vērtība – 273 EUR. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – zeme zem ēkām un pagalmiem 0,4225 ha. Zemes vienībai noteikti šādi aprobežojumi:
aizsargājama koka (dižkoka) teritorija – 0,0292 ha,
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,0257 ha,
zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa – 0,0125 ha,
vietējās nozīmes vēsturiska notikuma vietas teritorija un objekti – 0,4225 ha.
Uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0267 atrodas būve (būves kadastra apzīmējums 9054 002 0236 001) – estrāde. Ēku (būvju) īpašums "Studentkalna estrāde" 2006. gada 14. martā ir reģistrēts zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda (Irlavas pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 1000 0020 9305, kadastra numurs 9054 502 0009).
Pēc NĪVKIS datiem, nekustamā īpašuma "Studentkalna estrāde" zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0268 lietošanas mērķis ir zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101) 0,0988 ha platībā, tā kadastrālā vērtība – 68 EUR. Zemes vienības platības sadalījuma pa lietošanas veidiem: mežu platība – 0,0988 ha. Zemes vienībai noteikti šādi aprobežojumi:
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ar nominālo spriegumu līdz 1 kilovoltam, ja tā šķērso meža teritoriju, – 0,0329 ha,
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar ielu vai ceļu – sarkanā līnija – 0,0022 ha,
aizsargājama koka (dižkoka) teritorija – 0,0141 ha,
īpaši aizsargājams meža iecirknis – 0,0988 ha,
vietējās nozīmes vēsturiska notikuma vietas teritorija un objekti – 0,0988 ha.
Pašvaldība 2023. gada 15. marta vēstulē Nr. TND/1-22/23/1178, papildinot valsts meža zemes atsavināšanas ierosinājumu, apliecināja, ka nekustamā īpašuma "Studentkalna estrāde" pārņemšana pašvaldības īpašumā tās autonomo funkciju izpildei atbilst Tukuma novada domes saistošajiem noteikumiem Nr. 10 "Grozījumi Tukuma novada domes 2012. gada 26. aprīļa saistošajos noteikumos Nr. 12 "Tukuma novada teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi"". Saskaņā ar tiem nekustamajam īpašumam noteikts funkcionālais zonējums – dabas un apstādījumu teritorija, ko nosaka, lai nodrošinātu rekreācijas, tūrisma, kvalitatīvas dabas un kultūrvides un līdzīgu funkciju īstenošanu dabas teritorijās. Saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 240 "Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi" 5. punktu, ja pašvaldības teritorijas plānojumā vai lokālplānojumā, vai normatīvajos aktos dabas un vides aizsardzības jomā nav noteikts citādi, tad, lai nodrošinātu esošo un plānoto objektu funkcijas, visās teritorijās atļauta šāda izmantošana: pašvaldību ceļu, komersantu ceļu, māju ceļu, ielu, piebrauktuvju, gājēju ielu un ceļu, velosipēdu ceļu izbūve, kā arī esošo ielu un ceļu (tai skaitā valsts autoceļu) pārbūve. Pašvaldība, ņemot vērā 2021. gada 20. augusta valsts meža zemes atsavināšanas ierosinājumu un tam pievienotos dokumentus, kā arī pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 5. punktu, Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 2. punkta "a" un "c" apakšpunktu, Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu un 43. pantu un noteikumu Nr. 776 5.2. apakšpunktu, lūdz atsavināt, nododot pašvaldībai bez atlīdzības, valstij piederošā nekustamā īpašuma "Kaļķene" (kadastra Nr.9054 002 0004) daļu no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 aptuveni 0,52 ha kopplatībā (jaunizveidoto nekustamo īpašumu "Studentkalna estrāde").
Rīkojuma projektam ir pievienoti noteikumos Nr. 776 minētie dokumenti, kas attiecas uz konkrēto gadījumu. Atbilstoši likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" noteiktajam nav nepieciešami Valsts vides dienesta izdotie tehniskie noteikumi vai Vides pārraudzības valsts biroja atzinums par paredzētās darbības ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojumu. Nav nepieciešams arī Dabas aizsardzības pārvaldes atzinums par plānotās darbības atbilstību attiecīgās teritorijas aizsardzību un izmantošanu regulējošo normatīvo aktu prasībām, jo nekustamais īpašums neatrodas īpaši aizsargājamā dabas teritorijā vai mikroliegumā.
Noteikumu Nr. 776 6. punkts noteic: ja atsavināšana nepieciešama ceļu būvniecībai vai atsavinot tādu valsts meža zemi, uz kuras atrodas ceļš, pievieno grafisko ieceres risinājuma plānu vizuāli uztveramā mērogā (M 1 : 500 vai M 1 : 1000), kurā iezīmēta skartās valsts meža zemes robeža, ieceres izvietojums zemes vienībā un tās galvenie parametri (garums, platums, laukums), un aktuālo teksta un grafisko informāciju no NĪVKIS, ja inženierbūve ir reģistrēta NĪVKIS, kā arī izziņu par ilgtermiņa ieguldījumu uzskaiti inženierbūvei, ja būve atrodas pašvaldības bilancē. Minētajā punktā norādītie parametri ir konstatējami no zemes robežu plāna zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0268 un NĪVKIS izdrukas datiem par nekustamo īpašumu "Studentkalna estrāde".
Noteikumu Nr. 776 8.1. apakšpunktā noteikts: ja atsavināšana nepieciešama parku vai mežaparku ierīkošanai un uzturēšanai, pievieno grafisko ieceres risinājuma plānu vizuāli uztveramā mērogā (M : 500, M 1 : 1000, M 1 : 2000 vai M 1 : 5000), kurā iezīmēta skartās valsts meža zemes robeža un ieceres izvietojums zemes vienībā. Norādītie parametri ir konstatējami no zemes robežu plāna zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0267 un NĪVKIS izdrukas datiem par nekustamo īpašumu "Studentkalna estrāde".
Ievērojot noteikumu Nr. 776 8.2. apakšpunktu, ir pievienojams skaidrojošais apraksts par plānoto darbību (atrašanās vieta, tās vispārīgs raksturojums, esošā situācija un plānotie darbi (būves, iecerētie labiekārtojuma elementi, arhitektūras mazās formas un to izvietojums plānā), plānotie darbu īstenošanas termiņi). Plānotās darbības izriet no pašvaldības 2021. gada 20. augusta valsts meža zemes atsavināšanas ierosinājumā (pašvaldības 2021. gada 20. augusta vēstule Nr. TND/1-22/21/2799) un 2021. gada 22. jūnija lēmumā (prot. Nr. 10, 26.§) sniegtās informācijas.
Saskaņā ar Civillikuma 4. pantu likuma noteikumi iztulkojami vispirms pēc to tieša jēguma; vajadzības gadījumā tie iztulkojami arī pēc likuma sistēmas, pamata un mērķa, un, beidzot, arī pēc analoģijas. Tiesību normas interpretē to piemērotājs, vadoties no konkrētās situācijas faktiskajiem apstākļiem un tiesību normas atbilstoši iztulkojot, tāpēc Zemkopības ministrija, izskatot Pašvaldības iesniegtos dokumentus un izvērtējot to saturu pēc jēgas un mērķa, secina, ka pašvaldība ir iesniegusi nepieciešamos dokumentus atbilstoši noteikumu Nr. 776 5., 6. un 8. punktam.
Saskaņā ar Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 2. punktu zemesgrāmatā ierakstītās valsts meža zemes atsavināšanu var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, ja valsts meža zeme nepieciešama Pašvaldību likumā noteikto pašvaldības autonomo funkciju izpildei, tostarp ceļu būvniecībai vai tādas valsts meža zemes atsavināšanai, uz kuras atrodas ceļš, kā arī parku ierīkošanai un uzturēšanai. Minētās pašvaldības autonomās funkcijas atbilst Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. un 3. punktam, kuros noteikts, ka pašvaldību autonomajās funkcijās ietilpst gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību, kā arī pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Atbilstoši Meža likuma 44. panta piektajai daļai Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā valsts meža zeme atsavināma šā panta ceturtās daļas 2. punktā minēto pašvaldības autonomo funkciju izpildei. Kārtību, kādā valsts meža zeme atsavināma pašvaldības autonomo funkciju izpildei, reglamentē Ministru kabineta 2006. gada 19. septembra noteikumi Nr. 776 "Valsts meža zemes atsavināšanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 776).
Nekustamais īpašums "Studentkalna estrāde" (nekustamā īpašuma kadastra numurs 9054 002 0269) 0,5213 ha platībā Irlavā, Irlavas pagastā, Tukuma novadā (turpmāk – nekustamais īpašums "Studentkalna estrāde"), kas sastāv no zemes vienības (ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0267) 0,4225 ha platībā un zemes vienības (ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0268) 0,0988 ha platībā, 2022. gada 9. jūnijā ir reģistrēts zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā (Zemgales rajona tiesas Irlavas pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 1000 0062 6857).
Nekustamais īpašums "Studentkalna estrāde" ir valsts meža zeme atbilstoši meža likuma 44. panta pirmajai daļai, kas noteic, ka valsts meža zeme ir Zemkopības ministrijas Meža departamenta zeme pēc stāvokļa 1940. gada 21. jūlijā, kura zemes reformas gaitā nav nodota pastāvīgā lietošanā citām fiziskajām vai juridiskajām personām, kā arī tā meža zeme, kura pieder vai piekrīt valstij. To apliecina arī Latvijas Valsts vēstures arhīva 2009. gada 6. aprīļa izziņa Nr.5-JP-1041/3 par zemes piederību.
Tukuma novada pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) 2024. gada 30. maijā pieņēma lēmumu Nr. TND/24/335 (prot. Nr. 6, 64.§) "Par valsts meža zemes pārņemšanu pašvaldības īpašumā bez atlīdzības". Ar to nolemts pārņemt nekustamo īpašumu "Studentkalna estrāde", kas sastāv no zemes vienības (ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0267) 0,4225 ha platībā un zemes vienības (ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0268) 0,0988 ha platībā, pašvaldības īpašumā bez atlīdzības Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. un 3. punktā minēto pašvaldības autonomo funkciju izpildei.
Nekustamā īpašuma "Studentkalna estrāde" izveidošana. Tukuma novada Irlavas un Lestenes pagastu pārvalde 2019. gada 6. novembra vēstulē Nr. IL/1-24/19/67 valsts meža īpašuma pārvaldītājai un apsaimniekotājai akciju sabiedrībai "Latvijas valsts meži" (turpmāk – LVM) ierosināja slēgt ilgtermiņa zemes nomas līgumu par zemes zem pašvaldībai piederošās būves ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 001 un ar to saistītā zemesgabala iznomāšanu.
LVM 2021. gada 24. maija vēstulē Nr. 4.1-2_040e_101_21_409 pašvaldību, Irlavas un Lestenes pagastu pārvaldi un Zemkopības ministriju cita starpā informēja par to, ka
1) būve ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 001 atrodas uz zemes vienības (ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236) 18,1 ha platībā, kas ietilpst nekustamajā īpašumā "Kaļķene" (kadastra numurs 9054 002 0004) Irlavas pagastā, Tukuma novadā (turpmāk – nekustamais īpašums "Kaļķene");
2) LVM no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 ir izdalījusi atsevišķu meža zemes nogabalu ar aptuveno platību 0,42 ha, kurā ietilpst pašvaldības būve un ar to saistītais zemesgabals. Minētajā nogabalā LVM saimniecisko darbību neveic, un turpmāk to nebūs iespējams izmantot valsts meža īpašuma apsaimniekošanai, tāpēc zemes vienības daļa nav nepieciešama valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības funkcijas īstenošanai;
3) LVM ieskatā atbilstīgākais risinājums būtu zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 daļas aptuveni 0,42 ha platībā, kas ietver zemi zem pašvaldības būves un ar to funkcionāli saistīto platību (turpmāk – atsavināmā platība), atsavināt par labu pašvaldībai tās autonomo funkciju īstenošanai;
4) ir nepieciešams par labu pašvaldībai atsavināt arī zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 daļu aptuveni 0,1 ha platībā, uz kuras atrodas dabiskā brauktuve, kas nodrošina piekļuvi pie atsavināmās platības, ņemot vērā gan Tukuma novada teritorijas plānojuma Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu prasības, gan apstākli, ka esošajā situācijā pie atsavināmā platības nav nodrošināta piekļuve no valsts vai pašvaldības ceļa vai ielas;
5) pašvaldībai, ja tā pieņem pozitīvu lēmumu, ir jāvēršas pie zemes īpašnieka ar atsavināšanas ierosinājumu.
Pašvaldība 2021. gada 20. augusta valsts meža zemes atsavināšanas ierosinājumā (pašvaldības 2021. gada 20. augusta vēstule Nr. TND/1-22/21/2799) Zemkopības ministrijai un LVM lūdz atsavināt, nododot pašvaldībai bez atlīdzības, valstij piederošā nekustamā īpašuma "Kaļķene" daļu no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 aptuveni 0,52 ha kopplatībā (0,42 ha – zem pašvaldībai piederošās būves ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 001 un ar to funkcionāli saistītā zemes platība, 0,1 ha – piekļuvei pie atsavināmās platības).
Atsavināšanas ierosinājumā norādīts, ka pašvaldības īpašumā esošā būve ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 001 ir brīvdabas estrāde, kuras apkārtējā teritorija ir funkcionāli saistīta ar minēto būvi: tajā atrodas skatītāju sēdvietas, laukums pie estrādes, kā arī neliela teritorija ap būvi tās uzturēšanas nodrošināšanai, un minētā būve ir tiešā veidā nepieciešama pašvaldības autonomās funkcijas izpildei, t. i., rūpēties par kultūru un sekmēt tradicionālo kultūras vērtību saglabāšanu un tautas jaunrades attīstību. Pie pašvaldībai piederošā ēku (būvju) īpašuma "Studentkalna estrāde" nav iespējams tieši piekļūt no valsts vai pašvaldības autoceļa, tāpēc nepieciešams atsavināt zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 daļu ar dabisku brauktuvi, lai nodrošinātu piekļuvi pie minētā īpašuma.
Pašvaldība 2021. gada 22. jūnijā pieņēma lēmumu (prot. Nr. 10, 26.§) "Par valsts nekustamā īpašuma "Kaļķene", Irlavas pagastā, Tukuma novadā, daļas atsavināšanu", kurā nolemts konceptuāli atbalstīt nekustamā īpašuma "Kaļķene" zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 sadali, kuras mērķis ir Pašvaldību likumā noteiktās pašvaldības funkcijas īstenošanai izdalīt zemi zem pašvaldībai piederošās būves un ceļa, lai nodrošinātu piekļuvi, kā arī garantēt LVM solidāru to izdevumu segšanu, kuri ir saistīti ar zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 sadali, meža inventarizācijas datu aktualizāciju un īpašumu reģistrāciju zemesgrāmatā.
LVM 2022. gada 29. jūnija vēstulē Nr. 4.1-2_04v5_101_22_478 pašvaldību un Zemkopības ministriju informēja, ka zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 ir sadalīta un izveidots jauns nekustamais īpašums "Studentkalna estrāde", kura sastāvā ierakstīta jaunizveidotā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0267 0,4225 ha platībā un zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0268 0,988 ha platībā.
Pēc Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem, nekustamā īpašuma "Studentkalna estrāde" zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0267 lietošanas mērķis ir pārējo sabiedriskās nozīmes objektu apbūve (kods 0908) 0,4225 ha platībā, tā kadastrālā vērtība ir 1148 EUR, meža vērtība – 273 EUR. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – zeme zem ēkām un pagalmiem 0,4225 ha. Zemes vienībai noteikti šādi aprobežojumi:
aizsargājama koka (dižkoka) teritorija – 0,0292 ha,
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,0257 ha,
zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa – 0,0125 ha,
vietējās nozīmes vēsturiska notikuma vietas teritorija un objekti – 0,4225 ha.
Uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0267 atrodas būve (būves kadastra apzīmējums 9054 002 0236 001) – estrāde. Ēku (būvju) īpašums "Studentkalna estrāde" 2006. gada 14. martā ir reģistrēts zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda (Irlavas pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 1000 0020 9305, kadastra numurs 9054 502 0009).
Pēc NĪVKIS datiem, nekustamā īpašuma "Studentkalna estrāde" zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0268 lietošanas mērķis ir zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101) 0,0988 ha platībā, tā kadastrālā vērtība – 68 EUR. Zemes vienības platības sadalījuma pa lietošanas veidiem: mežu platība – 0,0988 ha. Zemes vienībai noteikti šādi aprobežojumi:
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ar nominālo spriegumu līdz 1 kilovoltam, ja tā šķērso meža teritoriju, – 0,0329 ha,
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar ielu vai ceļu – sarkanā līnija – 0,0022 ha,
aizsargājama koka (dižkoka) teritorija – 0,0141 ha,
īpaši aizsargājams meža iecirknis – 0,0988 ha,
vietējās nozīmes vēsturiska notikuma vietas teritorija un objekti – 0,0988 ha.
Pašvaldība 2023. gada 15. marta vēstulē Nr. TND/1-22/23/1178, papildinot valsts meža zemes atsavināšanas ierosinājumu, apliecināja, ka nekustamā īpašuma "Studentkalna estrāde" pārņemšana pašvaldības īpašumā tās autonomo funkciju izpildei atbilst Tukuma novada domes saistošajiem noteikumiem Nr. 10 "Grozījumi Tukuma novada domes 2012. gada 26. aprīļa saistošajos noteikumos Nr. 12 "Tukuma novada teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi"". Saskaņā ar tiem nekustamajam īpašumam noteikts funkcionālais zonējums – dabas un apstādījumu teritorija, ko nosaka, lai nodrošinātu rekreācijas, tūrisma, kvalitatīvas dabas un kultūrvides un līdzīgu funkciju īstenošanu dabas teritorijās. Saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 240 "Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi" 5. punktu, ja pašvaldības teritorijas plānojumā vai lokālplānojumā, vai normatīvajos aktos dabas un vides aizsardzības jomā nav noteikts citādi, tad, lai nodrošinātu esošo un plānoto objektu funkcijas, visās teritorijās atļauta šāda izmantošana: pašvaldību ceļu, komersantu ceļu, māju ceļu, ielu, piebrauktuvju, gājēju ielu un ceļu, velosipēdu ceļu izbūve, kā arī esošo ielu un ceļu (tai skaitā valsts autoceļu) pārbūve. Pašvaldība, ņemot vērā 2021. gada 20. augusta valsts meža zemes atsavināšanas ierosinājumu un tam pievienotos dokumentus, kā arī pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 5. punktu, Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 2. punkta "a" un "c" apakšpunktu, Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu un 43. pantu un noteikumu Nr. 776 5.2. apakšpunktu, lūdz atsavināt, nododot pašvaldībai bez atlīdzības, valstij piederošā nekustamā īpašuma "Kaļķene" (kadastra Nr.9054 002 0004) daļu no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0236 aptuveni 0,52 ha kopplatībā (jaunizveidoto nekustamo īpašumu "Studentkalna estrāde").
Rīkojuma projektam ir pievienoti noteikumos Nr. 776 minētie dokumenti, kas attiecas uz konkrēto gadījumu. Atbilstoši likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" noteiktajam nav nepieciešami Valsts vides dienesta izdotie tehniskie noteikumi vai Vides pārraudzības valsts biroja atzinums par paredzētās darbības ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojumu. Nav nepieciešams arī Dabas aizsardzības pārvaldes atzinums par plānotās darbības atbilstību attiecīgās teritorijas aizsardzību un izmantošanu regulējošo normatīvo aktu prasībām, jo nekustamais īpašums neatrodas īpaši aizsargājamā dabas teritorijā vai mikroliegumā.
Noteikumu Nr. 776 6. punkts noteic: ja atsavināšana nepieciešama ceļu būvniecībai vai atsavinot tādu valsts meža zemi, uz kuras atrodas ceļš, pievieno grafisko ieceres risinājuma plānu vizuāli uztveramā mērogā (M 1 : 500 vai M 1 : 1000), kurā iezīmēta skartās valsts meža zemes robeža, ieceres izvietojums zemes vienībā un tās galvenie parametri (garums, platums, laukums), un aktuālo teksta un grafisko informāciju no NĪVKIS, ja inženierbūve ir reģistrēta NĪVKIS, kā arī izziņu par ilgtermiņa ieguldījumu uzskaiti inženierbūvei, ja būve atrodas pašvaldības bilancē. Minētajā punktā norādītie parametri ir konstatējami no zemes robežu plāna zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0268 un NĪVKIS izdrukas datiem par nekustamo īpašumu "Studentkalna estrāde".
Noteikumu Nr. 776 8.1. apakšpunktā noteikts: ja atsavināšana nepieciešama parku vai mežaparku ierīkošanai un uzturēšanai, pievieno grafisko ieceres risinājuma plānu vizuāli uztveramā mērogā (M : 500, M 1 : 1000, M 1 : 2000 vai M 1 : 5000), kurā iezīmēta skartās valsts meža zemes robeža un ieceres izvietojums zemes vienībā. Norādītie parametri ir konstatējami no zemes robežu plāna zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 9054 002 0267 un NĪVKIS izdrukas datiem par nekustamo īpašumu "Studentkalna estrāde".
Ievērojot noteikumu Nr. 776 8.2. apakšpunktu, ir pievienojams skaidrojošais apraksts par plānoto darbību (atrašanās vieta, tās vispārīgs raksturojums, esošā situācija un plānotie darbi (būves, iecerētie labiekārtojuma elementi, arhitektūras mazās formas un to izvietojums plānā), plānotie darbu īstenošanas termiņi). Plānotās darbības izriet no pašvaldības 2021. gada 20. augusta valsts meža zemes atsavināšanas ierosinājumā (pašvaldības 2021. gada 20. augusta vēstule Nr. TND/1-22/21/2799) un 2021. gada 22. jūnija lēmumā (prot. Nr. 10, 26.§) sniegtās informācijas.
Saskaņā ar Civillikuma 4. pantu likuma noteikumi iztulkojami vispirms pēc to tieša jēguma; vajadzības gadījumā tie iztulkojami arī pēc likuma sistēmas, pamata un mērķa, un, beidzot, arī pēc analoģijas. Tiesību normas interpretē to piemērotājs, vadoties no konkrētās situācijas faktiskajiem apstākļiem un tiesību normas atbilstoši iztulkojot, tāpēc Zemkopības ministrija, izskatot Pašvaldības iesniegtos dokumentus un izvērtējot to saturu pēc jēgas un mērķa, secina, ka pašvaldība ir iesniegusi nepieciešamos dokumentus atbilstoši noteikumu Nr. 776 5., 6. un 8. punktam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums "Studentkalna estrāde" ir vajadzīgs pašvaldībai Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktā minētās autonomās funkcijas izpildei, t. i., gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošanu un uzturēšanu, parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošanu un uzturēšanu), 4. panta pirmās daļas 3. punktā minētās autonomās funkcijas izpildei, t. i., gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību, un 4. panta pirmās daļas 5. punktā minētās autonomās funkcijas izpildei, t.i., sniegt iedzīvotājiem daudzveidīgu kultūras piedāvājumu un iespēju piedalīties kultūras dzīvē, sekmēt pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšanu un sniegt atbalstu kultūras norisēm.
Risinājuma apraksts
Lai pašvaldība varētu izpildīt savas autonomās funkcijas, valstij Zemkopības ministrijas personā piederošais nekustamais īpašums ir nododams Pašvaldības īpašumā, ievērojot Atsavināšanas likuma 42. panta pirmajā daļā ietverto prasību par valsts nekustamā īpašuma nodošanu atpakaļ Zemkopības ministrijai, ja iestāsies rīkojuma projekta 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots Ministru kabineta rīkojumā minēto funkciju izpildei.
Pašvaldību likuma 4. panta otrā daļa noteic, ka pašvaldība autonomās funkcijas pilda atbilstoši ārējiem normatīvajiem aktiem un noslēgtajiem publisko tiesību līgumiem. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta trešo daļu autonomo funkciju izpildi atbilstoši savai kompetencei organizē un par to atbild pašvaldība. Tātad pašvaldība ir atbildīga par to, kādā veidā tā organizē savu autonomo funkciju izpildi.
Pašvaldības rīcībā ar valsts nekustamo īpašumu ir jāievēro komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumi, ja tā plāno veikt saimniecisko darbību. Tā kā, pašvaldībai pārņemot nekustamo īpašumu bez atlīdzības savā īpašumā, tas būs publiski pieejams un netiks izmantots saimnieciskajai darbībai, nododot nekustamo īpašumu pašvaldības īpašumā, nav nepieciešams piemērot komercdarbības atbalsta nosacījumus. Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu 2.6. sadaļa, īpaši 34. punkts, ietver informāciju par to, kā valsts atbalsta kontroles jomā tiek vērtēts atbalsts kultūras infrastruktūrai, nosakot, ka atsevišķas ar kultūru, kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanu un dabas aizsardzību saistītas darbības var, ņemot vērā to īpašo raksturu, būt organizētas nekomerciāli un tādējādi būt tādas, kurām nav saimnieciska rakstura. Tas nozīmē, ka to publiskais finansējums var nebūt valsts atbalsts. Tāpat arī tad, ja no kultūras iestādes apmeklētājiem vai sabiedrībai pieejama kultūras un kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas vai dabas aizsardzības pasākuma dalībniekiem tiek prasīta samaksa, kas sedz tikai daļu no faktiskajām izmaksām, šim pasākumam tik un tā nav saimnieciska rakstura, jo šādu samaksu nevar uzskatīt par reālu atlīdzību par sniegto pakalpojumu. Tādējādi pašvaldība ir atbildīga par nekustamā īpašuma lietošanu atbilstoši nosacījumiem.
Nekustamais īpašums "Studentkalna estrāde" ir apgrūtināts ar lietu tiesībām, tostarp dažādām aizsargjoslām. Aizsargjoslu veidus un to funkcijas, kā arī saimnieciskās darbības aprobežojumus aizsargjoslās reglamentē Aizsargjoslu likums. Tas nozīmē, ka pašvaldībai kā nekustamā īpašuma īpašniecei būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam, kā arī pienākums nodrošināt aizsargājamo teritoriju aizsardzības un izmantošanas noteikumu ievērošanu. Nekustamajam īpašumam "Studentkalna estrāde" ir noteikts aprobežojums – īpaši aizsargājams meža iecirknis (0,0988 ha). Īpaši aizsargājami meža iecirkņi (turpmāk – ĪAI) tika veidoti īpaši aizsargājamu sugu, bioloģiski nozīmīgu biotopu un kultūrvēsturisku vietu aizsardzībai. To veidošana tika pārtraukta 2000. gadā, kad tika pieņemts Sugu un biotopu aizsardzības likums un Meža likums, kuri paredz bioloģiskās daudzveidības aizsardzības pasākumus mežos, tostarp mikroliegumu izveidi. Patlaban ĪAI funkcijas pilda mikroliegumi. Arī mūsdienās notiek iepriekš izveidoto ĪAI izvērtēšana, lai noteiktu aktuālo aizsardzības pamatojumu. ĪAI izvērtē pēc meža īpašnieka, tiesiskā valdītāja vai cita ierosinātāja pieprasījuma. Ievērojot sugu un biotopu aizsardzības jomā sertificēta eksperta iegūtos ĪAI izvērtēšanas rezultātus, VMD pieņem lēmumu par mikrolieguma izveidošanu vai lēmumu par ĪAI statusa atcelšanu. Līdz lēmuma pieņemšanai spēkā paliek iepriekš noteiktie meža apsaimniekošanas ierobežojumi, tāpēc ĪAI izvērtēšana ir nepieciešama, kad notiek meža atkārtota inventarizācija.
Pašvaldību likuma 4. panta otrā daļa noteic, ka pašvaldība autonomās funkcijas pilda atbilstoši ārējiem normatīvajiem aktiem un noslēgtajiem publisko tiesību līgumiem. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta trešo daļu autonomo funkciju izpildi atbilstoši savai kompetencei organizē un par to atbild pašvaldība. Tātad pašvaldība ir atbildīga par to, kādā veidā tā organizē savu autonomo funkciju izpildi.
Pašvaldības rīcībā ar valsts nekustamo īpašumu ir jāievēro komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumi, ja tā plāno veikt saimniecisko darbību. Tā kā, pašvaldībai pārņemot nekustamo īpašumu bez atlīdzības savā īpašumā, tas būs publiski pieejams un netiks izmantots saimnieciskajai darbībai, nododot nekustamo īpašumu pašvaldības īpašumā, nav nepieciešams piemērot komercdarbības atbalsta nosacījumus. Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu 2.6. sadaļa, īpaši 34. punkts, ietver informāciju par to, kā valsts atbalsta kontroles jomā tiek vērtēts atbalsts kultūras infrastruktūrai, nosakot, ka atsevišķas ar kultūru, kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanu un dabas aizsardzību saistītas darbības var, ņemot vērā to īpašo raksturu, būt organizētas nekomerciāli un tādējādi būt tādas, kurām nav saimnieciska rakstura. Tas nozīmē, ka to publiskais finansējums var nebūt valsts atbalsts. Tāpat arī tad, ja no kultūras iestādes apmeklētājiem vai sabiedrībai pieejama kultūras un kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas vai dabas aizsardzības pasākuma dalībniekiem tiek prasīta samaksa, kas sedz tikai daļu no faktiskajām izmaksām, šim pasākumam tik un tā nav saimnieciska rakstura, jo šādu samaksu nevar uzskatīt par reālu atlīdzību par sniegto pakalpojumu. Tādējādi pašvaldība ir atbildīga par nekustamā īpašuma lietošanu atbilstoši nosacījumiem.
Nekustamais īpašums "Studentkalna estrāde" ir apgrūtināts ar lietu tiesībām, tostarp dažādām aizsargjoslām. Aizsargjoslu veidus un to funkcijas, kā arī saimnieciskās darbības aprobežojumus aizsargjoslās reglamentē Aizsargjoslu likums. Tas nozīmē, ka pašvaldībai kā nekustamā īpašuma īpašniecei būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam, kā arī pienākums nodrošināt aizsargājamo teritoriju aizsardzības un izmantošanas noteikumu ievērošanu. Nekustamajam īpašumam "Studentkalna estrāde" ir noteikts aprobežojums – īpaši aizsargājams meža iecirknis (0,0988 ha). Īpaši aizsargājami meža iecirkņi (turpmāk – ĪAI) tika veidoti īpaši aizsargājamu sugu, bioloģiski nozīmīgu biotopu un kultūrvēsturisku vietu aizsardzībai. To veidošana tika pārtraukta 2000. gadā, kad tika pieņemts Sugu un biotopu aizsardzības likums un Meža likums, kuri paredz bioloģiskās daudzveidības aizsardzības pasākumus mežos, tostarp mikroliegumu izveidi. Patlaban ĪAI funkcijas pilda mikroliegumi. Arī mūsdienās notiek iepriekš izveidoto ĪAI izvērtēšana, lai noteiktu aktuālo aizsardzības pamatojumu. ĪAI izvērtē pēc meža īpašnieka, tiesiskā valdītāja vai cita ierosinātāja pieprasījuma. Ievērojot sugu un biotopu aizsardzības jomā sertificēta eksperta iegūtos ĪAI izvērtēšanas rezultātus, VMD pieņem lēmumu par mikrolieguma izveidošanu vai lēmumu par ĪAI statusa atcelšanu. Līdz lēmuma pieņemšanai spēkā paliek iepriekš noteiktie meža apsaimniekošanas ierobežojumi, tāpēc ĪAI izvērtēšana ir nepieciešama, kad notiek meža atkārtota inventarizācija.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Tukuma novada pašvaldības iedzīvotāji. Sabiedrība kopumā, pašvaldībai nodrošinot savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Tukuma novada pašvaldības iedzīvotāji. Sabiedrība kopumā, pašvaldībai nodrošinot savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Tukuma novada pašvaldība segs izdevumus, kas saistīti ar nekustamā īpašuma pārreģistrāciju uz Tukuma novada pašvaldības vārda.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā un Ministru kabineta tīmekļvietnes sadaļā "Tiesību aktu projekti".
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zemkopības ministrija
- Tukuma novada pašvaldība
- AS "Latvijas valsts meži"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
