Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar tehniskiem darbiem 17.06.2024 laikā no plkst.22:00 līdz 17.06.2024 plkst.23:59 var būt traucēta vienotās pieteikšanās moduļa darbība produkcijas vidē.
21-TA-1627: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra noteikumos Nr. 86 "Noteikumi par atbalstu mākslas, izklaides un atpūtas nozaru komersantiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta ceturto daļu, ņemot vērā Eiropas Komisijas 2021. gada 18. novembrī pieņemtos sestos grozījumus 2020. gada 19. martā pieņemtajā Komisijas paziņojumā „Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā” (C(2020) 4509 final) (turpmāk – pagaidu regulējums).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir atbilstoši pagaidu regulējumam veikt grozījumus Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra noteikumos Nr. 86 „Noteikumi par atbalstu mākslas, izklaides un atpūtas nozaru komersantiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 86), lai precizētu piešķiršanas termiņu un kārtību atbalstam, kuru MK noteikumu Nr. 86 ietvaros komersantiem piešķir akciju sabiedrība „Attīstības finanšu institūcija Altum” (turpmāk – sabiedrība „Altum”).
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Projekts stājas spēkā nākamajā dienā pēc tam, kad oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicēts paziņojums par to, ka Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Covid-19 pandēmija negatīvi ietekmē visa veida saimnieciskās darbības veicējus, īpaši tas attiecas uz mākslas, izklaides un atpūtas nozaru (saskaņā ar NACE 2.red. R sadaļas „Māksla, izklaide un atpūta” grupu 90; 91; 93 definējumu) uzņēmumiem, kas drošības pasākumu dēļ ir spiesti ilgstoši ierobežot savu darbību. Kultūras pasākumu producentu un norišu vietu turētāju sniegtā informācija, kas pamatota ar lielāko biļešu tirgotāju datiem, apliecina, ka nozares zaudējumu apmērs 2020. gadā varētu sasniegt ap 33 milj. euro, salīdzinot ar 2019.gada rādītājiem. Ņemot vērā šī brīža publisko pasākumu norises ierobežojumus, ko nosaka Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumos Nr. 662 „Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai” un Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojumā Nr. 720 „Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” iekļautie nosacījumi publisku pasākumu rīkošanai epidemioloģiski drošā vidē, tie ir būtiski ietekmējuši kultūras un izklaides pasākumu rīkotājus un to apmeklētājus. Turklāt 2021. gada 20. oktobra grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojumā Nr. 720 „Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu”, nosakot pilnīgu publisku pasākumu pārtraukšanu no 2021. gada 21. oktobra līdz 2021. gada 15. novembrim, neveicināja mākslas, izklaides un atpūtas nozaru komersantu pieteikumu iesniegšanu sabiedrības „Altum” izsludinātajai atbalsta programmai. Arī pēc ārkārtējās situācijas beigām mākslas, izklaides un atpūtas nozarēs strādājošajiem 2022. gada sākumā nebūs iespējams pilnvērtīgi atjaunot saimniecisko darbību, tāpēc pašreizējie apstākļi var nopietni ietekmēt daudzu ekonomiski dzīvotspējīgu uzņēmumu un to darbinieku ekonomisko situāciju, radot ilglaicīgākas sekas, apdraudot uzņēmumu pastāvēšanu.

Pašreizējos apstākļos, neskatoties uz sabiedrības „Altum” nodrošinātajām kredītu garantijām, komercbankas objektīvi daļai saimnieciskās darbības veicēju nevar izsniegt apgrozāmo līdzekļu aizdevumus, piešķirt vai pagarināt kredītlīnijas. Tāpēc šī finanšu instrumenta mērķis ir stimulēt iespējami ātru Latvijā reģistrētas uzņēmējdarbības veicēju ar pamatdarbību – kultūras, atpūtas un izklaides pasākumi (rīkotājs, dalībnieks, mākslinieks) ilgtermiņa finansiālo dzīvotspēju, tostarp palielinot ienākumu gūšanas iespējas, attiecīgi atjaunot nomaksāto nodokļu apjomu un mazinot Covid-19 ierobežojumu dēļ radītos finansiālos zaudējumus.

Atbalsta programma sagatavota, pamatojoties uz Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta ceturto daļu un Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojumu „Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā” (Temporary Framework to support the economy in the context of the Covid-19 outbreak), lai mazinātu Covid-19 infekcijas negatīvo ietekmi uz mākslas, izklaides un atpūtas nozaru uzņēmumiem. Atbalstu MK noteikumu Nr. 86 ietvaros aizdevumu un grantu veidā piešķir sabiedrība „Altum” un tas tiek īstenots no valsts budžeta. MK noteikumu Nr. 86 īstenošanai piešķirtais publiskais finansējums 6 000 000  euro apmērā tika paredzēts atbalsta sniegšanai aptuveni 60 komersantiem (atbalsta apmērs vienam atbalsta saņēmējam nevar pārsniegt 1 800 000 euro) laika periodā līdz 2021. gada 31. decembrim. Šobrīd no atbalsta programmas finansējuma ir apgūti vien 2 997 481 euro, kas ir 49,95% no kopējā finansējuma, sniedzot atbalstu 18 komersantu projektu pieteikumiem.

Atbalsta programmas līdzekļi tiek piešķirti kā komercdarbības atbalsts, un tas 2021. gada 11. maijā saskaņots ar Eiropas Komisiju (lieta SA.62003). Projekts stājas spēkā nākamajā dienā pēc tam, kad oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis” publicēts paziņojums par to, ka Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu. 

Atbalsta programmas ieviešanai Kultūras ministrija ar sabiedrību „Altum” pagarinās līgumu par sadarbību – par ieviešanu, uzraudzību un savstarpēju informācijas apmaiņu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbalstu šo noteikumu ietvaros aizdevumu un grantu veidā piešķir sabiedrība „Altum” un tas tiek īstenots no valsts budžeta. Projektam piešķirtais publiskais finansējums 6 000 000  euro apmērā tika paredzēts atbalsta sniegšanai aptuveni 60 komersantiem (atbalsta apmērs vienam atbalsta saņēmējam un ar to saistīto personu grupai nevar pārsniegt 1 800 000 euro) laika periodā līdz 2021.gada 31.decembrim. Šobrīd no atbalsta programmas finansējuma ir apgūti vien 2 997 481 euro, kas ir 49,95%  no kopējā projekta finansējuma, sniedzot atbalstu 18 komersantu projektu pieteikumiem.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz noteikt komersantiem, kuri organizē pastāvīgu publisku mākslas, izklaides un atpūtas pasākumu norisi un kuru darbību ietekmējuši Covid-19 izplatības dēļ valstī noteiktie ierobežojumi, finansiālā atbalsta, ko MK noteikumu Nr. 86 ietvaros piešķir sabiedrība „Altum”, pirmkārt, pagarinājumu līdz 2022. gada 30. jūnijam, otrkārt, pagarināt pasākumu īstenošanas laiku un aizdevuma atmaksas uzsākšanu līdz 24 mēnešiem, un, atmaksas termiņu līdz 30 mēnešiem, treškārt palielināt atbalsta apmēru līdz 2 300 000 euro vienam atbalsta saņēmējam un ar to saistīto personu grupai komersantiem, kuri organizē pastāvīgu publisku mākslas, izklaides un atpūtas pasākumu norisi un kuru darbību ietekmējuši Covid-19 izplatības dēļ valstī noteiktie ierobežojumi un papildināt MK noteikumus Nr. 86 ar nosacījumu, ka, ja atbalsta saņēmējs nespēj nodrošināt atbalsta līgumā saistību izpildi, bet naudas plūsma vai saimniecības  paredzēto attīstības plāns apliecina atbalsta saņēmēja spēju atmaksāt aizdevumu nākotnē, sabiedrība „Altum” ir tiesīga restrukturizēt aizdevumu, pagarinot MK noteikumus Nr. 86 15. punktā minēto termiņu līdz četriem gadiem, kā arī mainot maksājumu kārtību (apmēru) un struktūru (periodiskumu), tiek ievērots, ka salīdzinoši liela neatmaksātā aizdevuma pamatsumma netiek atstāta uz aizdevuma atmaksas termiņa beigām.

Ņemot vērā, ka 2021.gada 8.jūnijā stājās spēkā grozījumi Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, Projekts paredz izteikt MK noteikumu Nr. 86 26. punktu jaunā redakcijā, nosakot, ka, ja ir pārkāpti MK noteikumos Nr. 86 minētie komercdarbības atbalsta saņemšanas nosacījumi, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt sabiedrībai „Altum” visu atbalsta ietvaros saņemto nelikumīgo valsts atbalstu no līdzekļiem, kas brīvi no valsts atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Latvijā reģistrēti komersanti mākslas, izklaides un atpūtas nozarēs, sabiedrība „Altum”. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
3 002 519
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
3 002 519
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-3 002 519
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-3 002 519
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
3 002 519
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2022.gadā izmaksas 3 002 518,62 euro apmērā veido:
- finansējums atbalsta sniegšanai komersantiem vismaz 2 882 912,41 euro; Indikatīvi tiks atbalstīti vēl 30 komersanti (pieņemot, ka vidējas kopējā atbalsta izmaksas ir 96 000 euro).
- ekspertu izdevumi līdz 22 280,00 euro;
Katra pasākuma dzīvotspēju visbiežāk  vērtē 3 eksperti. Lai nodrošinātu 30 projektu izvērtēšanu, būs nepieciešami 90 ekspertu atzinumi. 
Vidējās viena atzinuma izmaksas ir 150 euro. Tātad kopējās sākotnējo atzinumu izmaksas aprēķinātas 13 500 euro apmērā. 8 780 euro rezervēti 58 ekspertu atzinumiem par klientu ierosinātajām izmaiņām projektā
- sabiedrības „Altum” vadības izmaksas līdz 97 326,21 euro.


2021.gadā saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 23.februāra rīkojumu Nr.107 „Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” MK noteikumu Nr.86 īstenošanai tika piešķirts finansējums 6 000 000 euro apmērā. Sabiedrība “Altum” 2021.gadā veica izmaksas 2 997 481,38 euro apmērā, kuras veido:
- izmaksātais finansējums (izmaksātais atbalsts, ekspertu izdevumi) 1 752 960,43 euro;
- sabiedrības „Altum” vadības izmaksas 15 395,78 euro;
- rezervētais finansējums grantiem 231 362,66 euro;
- rezervētais finansējums aizdevumiem 182 314,51 euro;
- sabiedrības „Altum” rezerves kapitālā ieskaitītais finansējums 815 448,00 euro. Neizlietoto finansējumu 3 002 518,62 euro apmērā sabiedrība „Altum” atgriezīs Kultūras ministrijai, lai tos varētu atriezt valsts budžetā.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
2021.gadā neizlietotais finansējums tiks atgriezts gada beigās valsts budžetā. Papildus nepieciešamais finansējums atbalsta sniegšanai mākslas, izklaides un atpūtas nozaru komersantiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība 2022.gadā plānots segt no valsts budžeta programmas „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
02020XC0320(03)-20210128
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojums "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863), tai skaitā tā 2021.gada 18.novembra grozījumi C(2021) 8442.
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojums "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863), tai skaitā tā 2021.gada 18.novembra grozījumi C(2021) 8442.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Pagaidu regulējuma 22.punkta a) apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.1.apakšpunkts (noteikumu 24.punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Pagaidu regulējuma 22.punkta d) apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.3. apakšpunkts (noteikumu 32.punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Pagaidu regulējuma 104. un 105.punkts
Noteikumu projekta 1.3. apakšpunkts (noteikumu 31.punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Kultūras ministrija pēc Projekta izskatīšanas Ministru kabinetā sagatavos un Eiropas Komisijā iesniegs paziņojumu par grozījumiem valsts atbalsta lietā SA.62003. Finanšu ministrija, pamatojoties uz sabiedrības "Altum" iesniegto informāciju, līdz 2022. gada 30. jūnijam informēs Eiropas Komisiju par pasākumu, kas tiek īstenots saskaņā ar Pagaidu regulējumu, kā arī iesniegs Eiropas Komisijā ikgadējo pārskatu par sniegto atbalstu.
Cita informācija
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi