Anotācija (ex-ante)

21-TA-152: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas darbības noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akts sagatavots, izpildot Augstskolu likuma 14.1 panta septiņpadsmitajā daļā un 14.2 panta otrajā daļā Ministru kabinetam doto deleģējumu noteikt Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas padomes kompetenci, izveides principus un darbību, kā arī ievērojot Augstskolu likuma 7. panta otrās prim daļas 1. un 2. punktā noteikto.
Šobrīd spēkā esošie Ministru Kabineta 2014. gada 15. decembra noteikumi Nr. 774 "Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas darbības noteikumi" daļēji ir izdoti saskaņā ar Augstskolu likuma 3. panta pirmajā daļā noteikto pilnvarojumu. Līdz ar Latvijas Republikas Saeimas 2021. gada 6. jūnijā pieņemtā likuma "Grozījumi Augstskolu likumā" spēkā stāšanos Augstskolu likuma 3. panta redakcija ir būtiski mainījusies, un panta pirmajā daļā noteiktais pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt citu kārtību Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas akadēmiskā personāla kvalifikācijai ir pārcelts uz Augstskolu likuma 7. panta otrās prim daļas 1. punktu, kas izteikts jaunā redakcijā. Attiecīgi saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta piekto daļu Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas darbības noteikumi atbilstoši jaunajam pilnvarojumam ir izdodami kā jauni Ministru kabineta noteikumi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas jaunās pārvaldes institūcijas – akadēmijas padomes – kompetenci, izveides principus un darbību, kā arī izslēgt no Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas darbības noteikumiem regulējumu par satversmes sapulci, jo atbilstoši Augstskolu likuma 12. panta trešajai daļai un 7. panta otrās prim daļas 1. punktam šādas pārvaldes institūcijas šajā augstskolā nav.  
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas darbību regulē Ministru Kabineta 2014. gada 15. decembra noteikumi Nr. 774 "Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas darbības noteikumi", kas izdoti saskaņā ar Augstskolu likuma 3. panta pirmo daļu un 7. panta 2.1 daļas 1. un 2. punktu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas Republikas Saeimas 2021. gada 6. jūnijā pieņemtais likums "Grozījumi Augstskolu likumā" paredz, ka visās valsts dibinātās augstskolās līdz 2021. gada 30. novembrim jāizveido jauna pārvaldes institūcija – padome. Likuma 14.2 panta otrā daļa nosaka, ka uz Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmiju neattiecas Augstskolu likuma 14.1 panta noteikumi un ka Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas padome ir šīs augstskolas koleģiāla augstākā lēmējinstitūcija, kas ir atbildīga par augstskolas ilgtspējīgu attīstību un stratēģisko uzraudzību, lai nodrošinātu Nacionālo bruņoto spēku kaujas gatavību un augstskolas darbības atbilstību Valsts aizsardzības koncepcijā un Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas attīstības stratēģijā noteiktajiem mērķiem. Šajā pantā arī Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas padomes izveides principus un darbību. 
Ar 2021. gada 6. jūnijā pieņemto likumu "Grozījumi Augstskolu likumā" jaunā redakcijā izteikts Augstskolu likuma 7. panta otrās prim daļas 1. punkts. Atbilstoši tam Ministru kabinetam jānosaka arī Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas kompetence. Papildus uz Augstskolu likuma 7. panta otrās prim daļas 1. punktu pārcelts arī pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt prasības Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas akadēmiskā personāla kvalifikācijai. Tādējādi radusies situācija, kad nepieciešams izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus, jo likums 3. panta pirmā daļa un 7. panta otrās prim daļas 1. un 2. punkts, saskaņā ar kuru ir izdoti Ministru kabineta 2014. gada 15. decembra noteikumi Nr. 774 "Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas darbības noteikumi", ir zaudējuši spēku. Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta piekto daļu, ja spēku zaudē normatīvā akta izdošanas tiesiskais pamats (augstsāka juridiska spēka tiesību norma, uz kuras pamata izdots cits normatīvais akts), tad spēku zaudē ari uz šā pamata izdotais normatīvais akts vai tā daļa.
Tā kā tiesību akta projekts tiek izdots jaunā redakcijā, papildus identificēta nepieciešamība Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas darbības noteikumu 17. punktā noteikto attiecināt ne tikai uz profesionālā dienesta karavīriem, kā tas bijis līdz šim, bet arī zemessargiem, jo ir situācijas, kad tieši zemessargiem ir specifikas profesionālās zināšanas, kuru apguvi būtu nepieciešams integrēt studiju programmās. 
Risinājuma apraksts
Sagatavotajā tiesību akta projektā ir noteikta Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas padomes kompetence. Paredzēts, ka Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas padome pieņems šīs augstskolas satversmi (satversmi tāpat kā līdz šim apstiprinās Ministru kabinets), noteiks vadlīnijas Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas attīstības stratēģijai, apstiprinās to un pārraudzīs tās izpildi, uzraudzīs augstskolas studiju kvalitātes sistēmas darbību un sniegs priekšlikumus studiju kvalitātes pilnveidošanai, piedalīsies rektora sagatavotā ikgadējā pārskata par augstskolas darbību apspriešanā un iepazīsies ar studiju programmu pašvērtējuma ziņojumiem. Tāpat arī Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas padome pieņems savu darbības nolikumu un apstiprinās senāta un akadēmiskās šķīrējtiesas darbības nolikumu.
Tiesību akta projektā paredzēts, ka Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas padomi veidos septiņi locekļi. No tiem četri būs Nacionālo bruņoto spēku pārstāvji, tādējādi nodrošinot topošo virsnieku nākamo darba devēju pilnvērtīgu iesaisti studiju procesa pilnveidošanā, tostarp, piemēram, agrīni informējot Latvijas Nacionālo aizsardzības akadēmiju par ikdienas un kaujas situācijās gūtajām mācībām. Tāpat paredzēts, ka padomes sastāvā būs divi Aizsardzības ministrijas pārstāvji, tādējādi nodrošinot stratēģisko redzējumu un attīstību kontekstā ar aktuālo aizsardzības industrijā vai, piemēram, militārajās domnīcās diskutēto problemātiku. Padomē būs arī viens pašas Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas pārstāvis. Padomes priekšsēdētāju, izdodot pavēli par padomes sastāvu, noteikts aizsardzības ministrs. Padomes priekšsēdētāja pilnvaru termiņš nevarēs pārsniegt trīs gadus. 
Tā kā atbilstoši Augstskolu likuma 12. panta trešajai daļai un 7. panta otrās prim daļas 1. punktam  Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas pārvaldes institūcijas ir padome, senāts, rektors un akadēmiskā šķīrējtiesa, tiesību akta projektā vairs netiek minēta satversmes sapulce, jo turpmāk šādas pārvaldes institūcijas šajā augstskolā nebūs.  Šī iemesla dēļ tiesību akta projekta 10. punktu nepieciešams papildināt ar akadēmiskās šķīrējtiesas ievēlēšanas kārtību, jo līdz šim akadēmiskā personāla pārstāvjus tajā ievēlēja akadēmijas satversmes sapulce.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Profesionālā dienesta karavīri
Ietekmes apraksts
Izveidojot jaunu pārvaldības institūciju – akadēmijas padomi – plānots uzlabot Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas sniegumu kopumā, jo šī institūcija būs atbildīga par augstskolas ilgtspējīgu attīstību un stratēģisko uzraudzību, lai nodrošinātu Nacionālo bruņoto spēku kaujas gatavību un augstskolas darbības atbilstību Valsts aizsardzības koncepcijā un Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas attīstības stratēģijā noteiktajiem mērķiem. Attiecīgi arī šajā augstskolā studējošie profesionālā dienesta karavīri– topošie virsnieki – iegūs tādu izglītību, kas pēc iespējas atbilst Nacionālo bruņoto spēku formulētajām nākotnes vajadzībām. 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projekta izpildi Aizsardzības ministrija nodrošinās tai piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros.
Atbilstoši Augstskolu likuma pārejas noteikumu 64. punktam Aizsardzības ministrijai jāiesniedz Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas satversmi apstiprināšanai Ministru kabinetā ne vēlāk kā līdz 2022. gada 31. martam.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālie bruņotie spēki, Latvijas Nacionālā aizsardzības akadēmija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Nacionālie bruņotie spēki, Latvijas Nacionālā aizsardzības akadēmija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi