25-TA-1232: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 28. jūnija rīkojumā Nr. 407 "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1.2.r reformas "Valsts IKT resursu izmantošanas efektivitātes un sadarbspējas paaugstināšana" 2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas" projekta "Valsts pārvaldes vienota valsts finanšu resursu plānošana un pārvaldības grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums, vienotās resursu vadības ieviešana" pases un centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu apstiprināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 28. jūnija rīkojumā Nr. 407 "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1.2.r reformas "Valsts IKT resursu izmantošanas efektivitātes un sadarbspējas paaugstināšana" 2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas" projekta "Valsts pārvaldes vienota valsts finanšu resursu plānošana un pārvaldības grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums, vienotās resursu vadības ieviešana" pases un centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu apstiprināšanu" (turpmāk - Rīkojuma projekts) ir izstrādāti ievērojot grozījumus Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi"" (Ministru kabineta 2025.gada 25.jūnija noteikumi Nr. 391 "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi") (turpmāk – MK noteikumi Nr.435) un tā protokollēmumā (Ministru kabineta 2025.gada 25.jūnija protokols Nr.25 35§) 3.punktā doto uzdevumu - atbilstoši grozījumiem MK noteikumu Nr.435 4.pielikumā, nozaru ministrijām līdz 2025.gada 30.septembrim iesniegt Valsts kancelejā apstiprināšanai Ministru kabinetā projektu īstenotāju sagatavotos grozījumus Ministru kabineta rīkojumos par projekta īstenošanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Veikt grozījumus Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma 2.1.2.1.i. investīcijas projekta "Valsts pārvaldes vienota valsts finanšu resursu plānošana un pārvaldības grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums, vienotās resursu vadības ieviešana" dokumentācijā, kas apstiprināta ar Ministru kabineta 2023.gada 28.jūnija rīkojumu Nr.407, to papildinot ar jauniem projekta īstenošanas partneriem, grozot finansējuma apjomu un sadalījumu pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai, un saskaņot personāla atlīdzības izmaksu saglabāšanu līdzšinējā apjomā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Valsts kases Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīcijas 2.1.2.1.i. “Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas” projekta Nr. 2.1.2.1.i.0/1/23/I/VARAM/009 “Valsts pārvaldes vienota valsts finanšu resursu plānošana un pārvaldības grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums, vienotās resursu vadības ieviešana” (turpmāk – Projekts) ietvaros tiek izveidota Centralizēta platforma, kas ietver grāmatvedības un personāla lietvedības risinājumu, izmantojot pieejamo funkcionalitāti Horizon sistēmā un darbinieku pašapkalpošanās portāla HoP, un risinājumu budžeta plānošanā un finanšu vadībā, paredzot, ka 2026.gadā ir nodrošināta vienotu un standartizētu pakalpojumu izmantošana centralizētā platformā ministriju un to padotības iestādēm, kopā provizoriski 90 iestādēm.
Atbilstoši normatīvajiem aktiem projekta īstenošanas ietvaros, kā sadarbības partneri ir Veselības ministrija, Zemkopības ministrija, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, Klimata un enerģētikas ministrija, Ekonomikas ministrija, Tieslietu ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Kultūras ministrija ar kurām noslēgti sadarbības līgumi, kā arī partnere ir Finanšu ministrija.
MK noteikumos Nr.435 tiek precizēts Projekta finansējuma apjoms, atbilstoši Projektā identificētajam ietaupījumam, kā arī iekļauta atsauce par iespēju pamatotos gadījumos neievērot MK noteikumi Nr.435 33.2. apakšpunktā maksimālo procentuālo apjomu projekta īstenošanas un vadības personāla atlīdzībai.
Atbilstoši normatīvajiem aktiem projekta īstenošanas ietvaros, kā sadarbības partneri ir Veselības ministrija, Zemkopības ministrija, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, Klimata un enerģētikas ministrija, Ekonomikas ministrija, Tieslietu ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Kultūras ministrija ar kurām noslēgti sadarbības līgumi, kā arī partnere ir Finanšu ministrija.
MK noteikumos Nr.435 tiek precizēts Projekta finansējuma apjoms, atbilstoši Projektā identificētajam ietaupījumam, kā arī iekļauta atsauce par iespēju pamatotos gadījumos neievērot MK noteikumi Nr.435 33.2. apakšpunktā maksimālo procentuālo apjomu projekta īstenošanas un vadības personāla atlīdzībai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Projekta īstenošanas gaitā ir izveidojies būtisks ietaupījums uz izstrādes, pielāgošanas un ieviešanas darbiem, galvenokārt pateicoties veiksmīgiem iepirkumiem, kas tika organizēti un īstenoti 2024. gadā, lai nodrošinātu vienota finanšu grāmatvedības un personāla lietvedības informācijas tehnoloģiju risinājumu ieviešanu un budžeta plānošanas un finanšu vadības risinājuma izstrādi. Iepirkumu rezultātā, noslēgto līgumu summas ir zemākas, nekā tās bija plānotas, kas attiecīgi Projekta ietvaros veido projekta līdzekļu ietaupījumu. Kopējais identificētais ietaupījums no Atveseļošanas fonda finansējuma ir 2 540 000 EUR. Piemēram, līgums “Budžeta plānošanas un finanšu vadības risinājuma izstrāde un uzturēšana” tika noslēgts par summu 866 237,50 EUR bez PVN, kas ir būtiski zemāka par sākotnēji plānoto summu 4 237 200 EUR. Turklāt lielākā daļa iepirkumu līgumi noslēgti un īstenoti par faktiski paveiktajiem darbiem, piemērojot cilvēkstundas likmi – datu migrācija, HORIZON ieviešanas un konfigurācijas darbi, tādejādi, pēc Veselības ministrijas, Zemkopības ministrijas, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas, Klimata un enerģētikas ministrijas, Ekonomikas ministrijas un to padotības iestāžu pievienošanās centralizētai platformai tika precizēta prognoze finansējuma apguve nākošajiem resoriem.
Papildus tika identificēts, ka atsevišķās aktivitātēs nebūs plānotais finansējums nepieciešams pilnā apmērā, balstoties uz faktiski paveiktajiem darbiem, tādēļ tika pārskatītas projekta darbības ar mērķi nodrošināt efektīvu un pilnvērtīgu piešķirtā finansējuma izmantošanu, un ir secināts, ka iespējams paplašināt projekta tvērumu, iekļaujot papildu sadarbības partnerus. Minēto darbību īstenošana ir iespējama projekta ietvaros par ietaupītajiem līdzekļiem, tādējādi neradot nepieciešamību pieprasīt papildu finansējumu no valsts budžeta (prioritāro pasākumu ietvaros).
Ņemot vērā, ka projekta kopējās izmaksas tiek samazinātas, balstoties uz identificēto ietaupījumu, rodas neatbilstība Ministru kabineta noteikumu Nr. 435 33.2 apakšpunktā noteiktajam maksimālajam procentuālajam apjomam projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzībai. Tajā pašā laikā iesaistītā projekta personāla darba apjoms nav samazinājies, jo projekta īstenošana notiek pilnā plānotajā tvērumā. Turklāt, saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 10. decembra rīkojumu Nr. 1055 "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 28. jūnija rīkojumā Nr. 407 "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1.2.r reformas "Valsts IKT resursu izmantošanas efektivitātes un sadarbspējas paaugstināšana" 2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas" projekta "Valsts pārvaldes vienota valsts finanšu resursu plānošana un pārvaldības grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums, vienotās resursu vadības ieviešana" pases un centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu apstiprināšanu"", projekta sadarbības partneru loks ir būtiski paplašināts. Tas savukārt ir radījis papildu koordinācijas, ieviešanas un atbalsta slodzi uz projekta vadības un īstenošanas komandu. Līdz ar to nav ne pamatojuma, ne praktiskas iespējamības samazināt projekta personāla atlīdzību tikai tehniskas procentuālās robežas dēļ, kas izriet no kopējo izmaksu samazinājuma. Ietaupījums, kas radies efektīvas iepirkumu plānošanas un pārvaldības rezultātā, būtu uzskatāms par pozitīvu piemēru resursu izmantošanas efektivitātei, nevis par pamatu ierobežojumiem attiecībā uz atlīdzību. Atlīdzības apjoma samazināšana šādā situācijā būtu nesamērīga un varētu apdraudēt projekta pilnvērtīgu īstenošanu gan apjomā, gan kvalitātē, īpaši ņemot vērā, ka projekta rezultātu sasniegšanai ir nepieciešams nodrošināt nemainīgu profesionālo kapacitāti un nepārtrauktību. Vienlaikus, lai nodrošinātu elastību resursu pārvaldībā un motivētu iesaistīto personālu, būtu jāparedz iespēja paplašināt slodzes esošā finansējuma ietvaros, nepārsniedzot līdzšinējo plānoto apjomu projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksām, bet ļaujot efektīvāk izmantot pieejamos cilvēkresursus atbilstoši projekta faktiskajām vajadzībām.
Projekta īstenošanas laikā ir pārskatītas esošās un identificētas jaunas darbības un izmaksu veidi, kuru nepieciešamība izriet no mērķa pilnvērtīgāk investēt pieejamo finansējumu, sekmējot projekta rezultātu sasniegšanu un atbilstību Ministru kabineta noteikumu Nr. 435 32. punktā noteiktajām prasībām. Lai nodrošinātu pārskatāmu, kvalitatīvu un normatīvajiem aktiem atbilstošu projekta īstenošanu, ņemot vērā tā ievērojamo apjomu, aktivitāšu daudzveidību, iesaistīto pušu sarežģīto struktūru, kā arī būtisko dokumentācijas un pārskatu apjomu, ir būtiski paredzēt iespēju veikt projekta rezultātu auditu vai revīziju. Šāda pieeja ļauj stiprināt projekta uzraudzību un atbilst arī Ministru kabineta noteikumu Nr. 435 13.20. apakšpunkta prasībām, paredzot iespēju piesaistīt neatkarīgu revidentu.
Nepieciešams pārskatīt pie risinājumiem norādīto koplietošanas pakalpojumu lietotājus (institūcijas), ņemot vērā, ka projekta īstenošanas laikā tiek pieņemti dažādi lēmumi par iestāžu (lietotāju) reorganizāciju, likvidēšanu, jaunu izveidi un apvienošanu. Izmaiņas ietekmē arī citi faktori un ierobežojumi, kas jāņem vērā nodrošinot centralizētos pakalpojumus un risinājumus, piemēram, Tiesu administrācija grāmatvedības uzskaites pakalpojumu šobrīd nodrošina Tieslietu akadēmijai, rajona un apgabaltiesām. Lai gan katrai tiesai ir atsevišķs reģistrācijas numurs, tās nav uzskatāmas par patstāvīgiem nodokļu maksātājiem. Saskaņā ar spēkā esošo normatīvo regulējumu finanšu pārskatus sagatavo katrs nodokļu maksātājs, attiecīgi rajona un apgabaltiesas negatavo atsevišķus pārskatus, bet Tiesu administrācija gatavo kopīgus pārskatus par Tiesu administrāciju un tiesām.
Lai sekmīgi pabeigtu Budžeta plānošanas un finanšu vadības risinājumu funkcionalitāšu izstrādi ir nepieciešams pagarināt risinājuma ieviešanas termiņu. Projekta ieviešanas gaitā, precizējot un paplašinot risinājuma apjomu, ir identificēta nepieciešamība izstrādāt papildu funkcionalitāti. Šo funkcionalitāšu izstrādei un testēšanai nepieciešams ilgāks laiks, nekā sākotnēji plānots, tādēļ noteikts, ka atsevišķu projekta aktivitāšu izpilde noslēgsies 2026. gada II ceturksnī. Atbilstoši tam nepieciešams pagarināt projekta pases sadaļās Nr. 5.1. “Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi” “5.1.2. Budžeta plānošanas un finanšu vadības risinājums” norādīto ieviešanas termiņu, lai sasniegtu izvirzītos investīcijas mērķu rādītājus. Precizējot termiņus, tiek ņemts vērā Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 435) 13.15. apakšpunktā noteiktais.
Pamatojoties uz iepriekš minēto, ir identificēta nepieciešamība aktualizēt ar Ministru kabineta 2023. gada 28. jūnija rīkojumu Nr. 407 “Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1.2.r reformas "Valsts IKT resursu izmantošanas efektivitātes un sadarbspējas paaugstināšana" 2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas" projekta "Valsts pārvaldes vienota valsts finanšu resursu plānošana un pārvaldības grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums, vienotās resursu vadības ieviešana" pases un centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu apstiprināšanu” apstiprināto projekta dokumentāciju.
Papildus tika identificēts, ka atsevišķās aktivitātēs nebūs plānotais finansējums nepieciešams pilnā apmērā, balstoties uz faktiski paveiktajiem darbiem, tādēļ tika pārskatītas projekta darbības ar mērķi nodrošināt efektīvu un pilnvērtīgu piešķirtā finansējuma izmantošanu, un ir secināts, ka iespējams paplašināt projekta tvērumu, iekļaujot papildu sadarbības partnerus. Minēto darbību īstenošana ir iespējama projekta ietvaros par ietaupītajiem līdzekļiem, tādējādi neradot nepieciešamību pieprasīt papildu finansējumu no valsts budžeta (prioritāro pasākumu ietvaros).
Ņemot vērā, ka projekta kopējās izmaksas tiek samazinātas, balstoties uz identificēto ietaupījumu, rodas neatbilstība Ministru kabineta noteikumu Nr. 435 33.2 apakšpunktā noteiktajam maksimālajam procentuālajam apjomam projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzībai. Tajā pašā laikā iesaistītā projekta personāla darba apjoms nav samazinājies, jo projekta īstenošana notiek pilnā plānotajā tvērumā. Turklāt, saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 10. decembra rīkojumu Nr. 1055 "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 28. jūnija rīkojumā Nr. 407 "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1.2.r reformas "Valsts IKT resursu izmantošanas efektivitātes un sadarbspējas paaugstināšana" 2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas" projekta "Valsts pārvaldes vienota valsts finanšu resursu plānošana un pārvaldības grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums, vienotās resursu vadības ieviešana" pases un centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu apstiprināšanu"", projekta sadarbības partneru loks ir būtiski paplašināts. Tas savukārt ir radījis papildu koordinācijas, ieviešanas un atbalsta slodzi uz projekta vadības un īstenošanas komandu. Līdz ar to nav ne pamatojuma, ne praktiskas iespējamības samazināt projekta personāla atlīdzību tikai tehniskas procentuālās robežas dēļ, kas izriet no kopējo izmaksu samazinājuma. Ietaupījums, kas radies efektīvas iepirkumu plānošanas un pārvaldības rezultātā, būtu uzskatāms par pozitīvu piemēru resursu izmantošanas efektivitātei, nevis par pamatu ierobežojumiem attiecībā uz atlīdzību. Atlīdzības apjoma samazināšana šādā situācijā būtu nesamērīga un varētu apdraudēt projekta pilnvērtīgu īstenošanu gan apjomā, gan kvalitātē, īpaši ņemot vērā, ka projekta rezultātu sasniegšanai ir nepieciešams nodrošināt nemainīgu profesionālo kapacitāti un nepārtrauktību. Vienlaikus, lai nodrošinātu elastību resursu pārvaldībā un motivētu iesaistīto personālu, būtu jāparedz iespēja paplašināt slodzes esošā finansējuma ietvaros, nepārsniedzot līdzšinējo plānoto apjomu projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksām, bet ļaujot efektīvāk izmantot pieejamos cilvēkresursus atbilstoši projekta faktiskajām vajadzībām.
Projekta īstenošanas laikā ir pārskatītas esošās un identificētas jaunas darbības un izmaksu veidi, kuru nepieciešamība izriet no mērķa pilnvērtīgāk investēt pieejamo finansējumu, sekmējot projekta rezultātu sasniegšanu un atbilstību Ministru kabineta noteikumu Nr. 435 32. punktā noteiktajām prasībām. Lai nodrošinātu pārskatāmu, kvalitatīvu un normatīvajiem aktiem atbilstošu projekta īstenošanu, ņemot vērā tā ievērojamo apjomu, aktivitāšu daudzveidību, iesaistīto pušu sarežģīto struktūru, kā arī būtisko dokumentācijas un pārskatu apjomu, ir būtiski paredzēt iespēju veikt projekta rezultātu auditu vai revīziju. Šāda pieeja ļauj stiprināt projekta uzraudzību un atbilst arī Ministru kabineta noteikumu Nr. 435 13.20. apakšpunkta prasībām, paredzot iespēju piesaistīt neatkarīgu revidentu.
Nepieciešams pārskatīt pie risinājumiem norādīto koplietošanas pakalpojumu lietotājus (institūcijas), ņemot vērā, ka projekta īstenošanas laikā tiek pieņemti dažādi lēmumi par iestāžu (lietotāju) reorganizāciju, likvidēšanu, jaunu izveidi un apvienošanu. Izmaiņas ietekmē arī citi faktori un ierobežojumi, kas jāņem vērā nodrošinot centralizētos pakalpojumus un risinājumus, piemēram, Tiesu administrācija grāmatvedības uzskaites pakalpojumu šobrīd nodrošina Tieslietu akadēmijai, rajona un apgabaltiesām. Lai gan katrai tiesai ir atsevišķs reģistrācijas numurs, tās nav uzskatāmas par patstāvīgiem nodokļu maksātājiem. Saskaņā ar spēkā esošo normatīvo regulējumu finanšu pārskatus sagatavo katrs nodokļu maksātājs, attiecīgi rajona un apgabaltiesas negatavo atsevišķus pārskatus, bet Tiesu administrācija gatavo kopīgus pārskatus par Tiesu administrāciju un tiesām.
Lai sekmīgi pabeigtu Budžeta plānošanas un finanšu vadības risinājumu funkcionalitāšu izstrādi ir nepieciešams pagarināt risinājuma ieviešanas termiņu. Projekta ieviešanas gaitā, precizējot un paplašinot risinājuma apjomu, ir identificēta nepieciešamība izstrādāt papildu funkcionalitāti. Šo funkcionalitāšu izstrādei un testēšanai nepieciešams ilgāks laiks, nekā sākotnēji plānots, tādēļ noteikts, ka atsevišķu projekta aktivitāšu izpilde noslēgsies 2026. gada II ceturksnī. Atbilstoši tam nepieciešams pagarināt projekta pases sadaļās Nr. 5.1. “Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi” “5.1.2. Budžeta plānošanas un finanšu vadības risinājums” norādīto ieviešanas termiņu, lai sasniegtu izvirzītos investīcijas mērķu rādītājus. Precizējot termiņus, tiek ņemts vērā Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 435) 13.15. apakšpunktā noteiktais.
Pamatojoties uz iepriekš minēto, ir identificēta nepieciešamība aktualizēt ar Ministru kabineta 2023. gada 28. jūnija rīkojumu Nr. 407 “Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1.2.r reformas "Valsts IKT resursu izmantošanas efektivitātes un sadarbspējas paaugstināšana" 2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas" projekta "Valsts pārvaldes vienota valsts finanšu resursu plānošana un pārvaldības grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums, vienotās resursu vadības ieviešana" pases un centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu apstiprināšanu” apstiprināto projekta dokumentāciju.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, Valsts kase kā finansējuma saņēmējs ir sagatavojis situācijai atbilstošu projekta dokumentāciju:
1. Rīkojuma projektā precizētas kopējās projekta izmaksas ne vairāk kā 12 665 681 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējums investīcijai 10 900 000 euro apmērā un valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai ne vairāk kā 1 765 681 euro apmērā, atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi"" (25-TA-1079).
2. Projekta pasē tiek norādīti jaunie sadarbības partneri – Valsts administrācijas skola, Valsts kanceleja, Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome, Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome, kā arī precizēti koplietošanas pakalpojuma lietotāji (institūcijas). Precizēts pakalpojumu saņēmēju loks centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānā par pakalpojumu “Grāmatvedības uzskaites pakalpojums” (2. pielikums) un plānā par pakalpojumu “Centralizēta grāmatvedības un personāla lietvedības, budžeta plānošanas un finanšu vadības platforma” (3. pielikums).
3. Piemērots MK noteikumi Nr.435 33.1 punkts, saglabājot līdzšinējo projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības apjomu - 2 492 000 EUR, paredzot iespēju paplašināt maksimālo slodzes apjomu no 17 uz 20 slodzēm atbilstoši veiktajiem precizējumiem projekta pases sadaļā Nr. 6. "Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte", ja tas nepieciešams projekta mērķu sasniegšanai. Šī pieeja tiek pamatota ar projekta ietaupījumu un būtisko nepieciešamību nodrošināt projekta kvalitāti un pilnvērtīgu īstenošanu paredzētajā apjomā.
4. Grozīta projekta pases sadaļas Nr. 5.1. “Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi” “5.1.2. Budžeta plānošanas un finanšu vadības risinājums” ieviešanas termiņš, nosakot 2026.gada II.cet., bet ne vēlāk par 2026.gada 9.maiju.
5. Papildus tiek grozīta projekta pases sadaļa Nr. 4. “Nepieciešamā finansējuma apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem”, precizējot izmaksu indikatīvos un maksimālos apmērus, atbilstoši Projekta finansējuma kopējā apjoma izmaiņām, kā arī papildinot Projekta ietvaros veicamās darbības un būtisko izmaksu veidu raksturojošos apzīmējumus. Veiktās izmaiņas sekmēs atbilstību Ministru kabineta noteikumiem Nr. 435 un efektīvu resursu izmantošanu.
6. Projektu pases sadaļā Nr. 6. "Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte" aktualizēti Finanšu mnistrijas iekšējie noteikumi uzraudzības funkcijas nodrošināšanai.
1. Rīkojuma projektā precizētas kopējās projekta izmaksas ne vairāk kā 12 665 681 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējums investīcijai 10 900 000 euro apmērā un valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai ne vairāk kā 1 765 681 euro apmērā, atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi"" (25-TA-1079).
2. Projekta pasē tiek norādīti jaunie sadarbības partneri – Valsts administrācijas skola, Valsts kanceleja, Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome, Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome, kā arī precizēti koplietošanas pakalpojuma lietotāji (institūcijas). Precizēts pakalpojumu saņēmēju loks centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānā par pakalpojumu “Grāmatvedības uzskaites pakalpojums” (2. pielikums) un plānā par pakalpojumu “Centralizēta grāmatvedības un personāla lietvedības, budžeta plānošanas un finanšu vadības platforma” (3. pielikums).
3. Piemērots MK noteikumi Nr.435 33.1 punkts, saglabājot līdzšinējo projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības apjomu - 2 492 000 EUR, paredzot iespēju paplašināt maksimālo slodzes apjomu no 17 uz 20 slodzēm atbilstoši veiktajiem precizējumiem projekta pases sadaļā Nr. 6. "Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte", ja tas nepieciešams projekta mērķu sasniegšanai. Šī pieeja tiek pamatota ar projekta ietaupījumu un būtisko nepieciešamību nodrošināt projekta kvalitāti un pilnvērtīgu īstenošanu paredzētajā apjomā.
4. Grozīta projekta pases sadaļas Nr. 5.1. “Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi” “5.1.2. Budžeta plānošanas un finanšu vadības risinājums” ieviešanas termiņš, nosakot 2026.gada II.cet., bet ne vēlāk par 2026.gada 9.maiju.
5. Papildus tiek grozīta projekta pases sadaļa Nr. 4. “Nepieciešamā finansējuma apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem”, precizējot izmaksu indikatīvos un maksimālos apmērus, atbilstoši Projekta finansējuma kopējā apjoma izmaiņām, kā arī papildinot Projekta ietvaros veicamās darbības un būtisko izmaksu veidu raksturojošos apzīmējumus. Veiktās izmaiņas sekmēs atbilstību Ministru kabineta noteikumiem Nr. 435 un efektīvu resursu izmantošanu.
6. Projektu pases sadaļā Nr. 6. "Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte" aktualizēti Finanšu mnistrijas iekšējie noteikumi uzraudzības funkcijas nodrošināšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumu Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" 13.9.3.apakšpunktu “komercdarbības atbalsta nepieļaušanu projekta ietvaros”- projekta ietvaros komercdarbības atbalsts netiks sniegts.
Atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 25.jūnija noteikumiem Nr. 391 "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi", nepieciešams piemērot neatbilstības izņēmumu, neievērot 33.2.apakšpunktā maksimālo procentuālo apjomu projekta īstenošanas un vadības personāla atlīdzībai, saglabājot līdzšinējo projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksu apjomu:
2 492 000 EUR projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas (sākotnējais Projektā definētais apjoms).
Projekta pases sadaļā Nr. 4 “Nepieciešamā finansējuma apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem”, 4.4. apakšpunktā “Projekta vadības un īstenošanas izmaksas” ir iekļautas projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, citas ar projekta vadību saistītas izmaksas 15 596 EUR apmērā, kā arī projekta ieviešanas komandas darba vietu nodrošinājuma izmaksas 30 975 EUR apmērā.
Ierosinātie grozījumi neietekmēs projekta mērķu un izvirzīto rezultatīvo rādītāju sasniegšanu, kā arī Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā un Padomes īstenošanas lēmumā par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu noteikto rādītāju izpildi.
Atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 25.jūnija noteikumiem Nr. 391 "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi", nepieciešams piemērot neatbilstības izņēmumu, neievērot 33.2.apakšpunktā maksimālo procentuālo apjomu projekta īstenošanas un vadības personāla atlīdzībai, saglabājot līdzšinējo projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksu apjomu:
2 492 000 EUR projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas (sākotnējais Projektā definētais apjoms).
Projekta pases sadaļā Nr. 4 “Nepieciešamā finansējuma apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem”, 4.4. apakšpunktā “Projekta vadības un īstenošanas izmaksas” ir iekļautas projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, citas ar projekta vadību saistītas izmaksas 15 596 EUR apmērā, kā arī projekta ieviešanas komandas darba vietu nodrošinājuma izmaksas 30 975 EUR apmērā.
Ierosinātie grozījumi neietekmēs projekta mērķu un izvirzīto rezultatīvo rādītāju sasniegšanu, kā arī Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā un Padomes īstenošanas lēmumā par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu noteikto rādītāju izpildi.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
6 125 911
-2 540 000
1 856 676
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
6 125 911
-2 540 000
1 856 676
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
7 226 130
-3 073 399
2 161 665
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
7 226 130
-3 073 399
2 161 665
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-1 100 219
533 399
-304 989
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-1 100 219
533 399
-304 989
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
533 399
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
533 399
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts paredz samazināt kopējo projekta finansējumu par 3 073 399 euro, tai skaitā Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu investīcijai par 2 540 000 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai par 533 399 euro apmērā, ņemot vērā, ka iepirkumu rezultātā, noslēgto līgumu summas ir zemākas, nekā tās bija plānotas, kas attiecīgi Projekta ietvaros veido projekta līdzekļu ietaupījumu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” Finanšu ministrijas valsts budžeta apakšprogrammā 74.06.00 “Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) projekti un pasākumi” projekta īstenošanai plānots finansējums 2025.gadam 7 226 130 euro apmērā, 2026.gadam 2 161 665 euro apmērā.
Projekta ietvaros identificētais Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējuma ietaupījums 2 540 000 euro apmērā tiks novirzīts citu projektu īstenošanai.
Projekta ietvaros identificētais Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējuma ietaupījums 2 540 000 euro apmērā tiks novirzīts citu projektu īstenošanai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Pasākumi nav plānoti, ņemot vērā, ka MK rīkojuma projekts būtiski nemaina esošo regulējumu, kā arī neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Tieslietu ministrija
- Finanšu ministrija
- Ekonomikas ministrija
- Veselības ministrija
- Kultūras ministrija
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Klimata un enerģētikas ministrija
- Zemkopības ministrija
- Valsts administrācijas skola
- Valsts kanceleja
- Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome
- Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome
- Izglītības un zinātnes ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Paplašināti. Valsts kase nodrošina koplietošanas pakalpojumus un uztur centralizēto platformu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Darbību dublēšanās novēršana, ievadot un pārbaudot datus IS.
Datu ievades kļūdu risku samazināšana, kas rada plašu uzticamas informācijas bāzi.
Datu ievades kļūdu risku samazināšana, kas rada plašu uzticamas informācijas bāzi.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Jā
Vienota, centralizēta valsts pārvaldes platforma grāmatvedības un personāla lietvedības, budžeta plānošanas un finanšu vadības jomā.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
Datu pieejamība, pateicoties vienotām IS, kas nodrošina iespēju pieņemt pamatotus un efektīvus vadības lēmumus.
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" 29.punktam ar projektā iesaistītajiem parteriem tiek slēgts sadarbības līgumus, lai nodrošinātu sadarbības partneru sistēmu integrāciju pārnesi uz centralizētās platformas risinājumiem.
Kopumā Projekta izpildē iesaistās norādītās ministrijas, to padotības iestādes un citas tiešās pārvaldes iestādes, atbilstoši projekta pasē norādītajai informācijai. Daļai no iestādēm Valsts kase jau sniedz grāmatvedības uzskaites pakalpojumu pamatojoties uz noslēgto starpresoru vienošanos, sadarbības līgumu vai iekšējiem noteikumiem. Lai nodrošinātu turpmāku pakalpojumu sniegšanu atbilstoši Ministru kabineta noteikumos noteiktajam, tad attiecībā uz iestādēm, kam jau tiek nodrošināts minētais pakalpojums tas jāpārnes un jānodrošina jaunajā centralizētā valsts pārvaldes platformā grāmatvedības un personāla lietvedības, budžeta plānošanas un finanšu vadības jomā.
Projektam nav ietekme uz esošajiem sadarbības partneriem un ar tiem noslēgtajiem sadarbības līgumiem.
Kopumā Projekta izpildē iesaistās norādītās ministrijas, to padotības iestādes un citas tiešās pārvaldes iestādes, atbilstoši projekta pasē norādītajai informācijai. Daļai no iestādēm Valsts kase jau sniedz grāmatvedības uzskaites pakalpojumu pamatojoties uz noslēgto starpresoru vienošanos, sadarbības līgumu vai iekšējiem noteikumiem. Lai nodrošinātu turpmāku pakalpojumu sniegšanu atbilstoši Ministru kabineta noteikumos noteiktajam, tad attiecībā uz iestādēm, kam jau tiek nodrošināts minētais pakalpojums tas jāpārnes un jānodrošina jaunajā centralizētā valsts pārvaldes platformā grāmatvedības un personāla lietvedības, budžeta plānošanas un finanšu vadības jomā.
Projektam nav ietekme uz esošajiem sadarbības partneriem un ar tiem noslēgtajiem sadarbības līgumiem.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Īstenojot projektu, tiks nodrošināta vienotu un standartizētu pakalpojumu sniegšana, tādejādi, veicinot standartizāciju, efektivizāciju, digitālo transformāciju un datu tālākizmantošanas iespējas plašākā iestāžu lokā.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izveidota centralizēta valsts pārvaldes platforma, centralizējot grāmatvedības un personāla lietvedības risinājumus un ieviešot budžeta plānošanas un finanšu vadības risinājumu plašākā iestāžu lokā.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ieviešot risinājumus un izveidojot centralizēto platformu, sekmēs Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027. gadam rīcības virziena “Tehnoloģiskā vide un pakalpojumi” uzdevuma “Mūsdienu tehnoloģiju un racionālas, resursu efektīvas, lietotājorientētas un atvērtas pārvaldības ieviešana, lai kvalitatīvi nodrošinātu publiskos pakalpojumus, ievērojot “primāri digitāls”, proaktīvas pakalpojumu sniegšanas un vienreizes principu, t. sk. pārrobežu, kā arī veiktu valsts pārvaldes un pašvaldību IKT infrastruktūras un atbalsta procesu optimizāciju un centralizāciju” sasniegšanu.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
