Anotācija

25-TA-346: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.1. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" trešās kārtas īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts “Ministru kabineta noteikumi par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju” 4.3.5.1.pasākuma “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana” trešās kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk – TA projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva un izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
TA projekta mērķis ir noteikt normatīvo regulējumu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.5.1. pasākuma “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana” trešajai kārtai (turpmāk – 4.3.5.1. pasākuma 3. kārta).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Sociālajiem pakalpojumiem ir būtiska nozīme cilvēka, kuram ir grūtības aprūpēt sevi, vai pārvarēt kādas dzīves situācijas, dzīvē, īpaši, ja nav pietiekoša piederīgo atbalsta. Pēdējos divos Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu plānošanas periodos sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu attīstībai ir bijis pieejams Eiropas Sociālā fonda (turpmāk – ESF) un Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) līdzfinansējums, veicinot to pieejamību.
Jau 2007.–2013. gada plānošanas perioda darbības programmas “Cilvēkresursi un nodarbinātība” ietvaros tika uzsākta atbalsta sniegšana sociālo pakalpojumu attīstības programmu izstrādei un ieviešanai plānošanas reģionos, izvirzot mērķi mazināt atšķirības sociālo pakalpojumu pieejamībā un sekmēt pakalpojumu plānošanu pašvaldībās. Tomēr ESF sniegtais atbalsts tikai daļēji atrisināja esošās sociālo pakalpojumu pārklājuma un pieejamības problēmas.
2014.–2020. gada ES fondu plānošanas perioda Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.2.2.1.pasākums “Deinstitucionalizācija” un 9.3.1.1. pasākums “Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai” bija būtisks resurss, kas deva iespēju attīstīt sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus (turpmāk – SBSP) lielākā apjomā nekā tas bija iespējams iepriekš. Uzsākot deinstitucionalizācijas (turpmāk – DI) procesu 2014.–2020. gada plānošanas periodā, SBSP īpatsvars cilvēkiem ar garīga rakstura traucējumiem bija ļoti zems – tikai 20% no sociālo pakalpojumu saņēmējiem saņēma SBSP. 2023. gada beigās, kad projektu īstenošana noslēdzās, šis īpatsvars bija palielinājies līdz 41%.
2021. gada veiktajā izvērtējumā “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu satura, pieejamības un ietekmes uz sociālo atstumtību izvērtējumā pirmspensijas un pensijas vecuma personām un personām ar garīga rakstura traucējumiem”[1] (turpmāk – Izvērtējums) ir secināts, ka SBSP pārsvarā ir plānots attīstīt personām ar garīgās attīstības traucējumiem, taču sociālo dienestu pārstāvji visbiežāk ir norādījuši, ka SBSP nav plānots sniegt personām ar multipliem traucējumiem, ļoti smagām psihiskām saslimšanām un personām ar autiska spektra traucējumiem. Atsevišķi specializēti pakalpojumi personām ar ļoti smagiem garīga rakstura un multipliem traucējumiem, tai skaitā personām ar demenci ir pieejami Rīgas valstpilsētā. Rīgas valstspilsētā arī ir izveidots jauns dienas aprūpes centrs un grupu māja (dzīvoklis) personām ar ļoti smagiem garīga rakstura traucējumiem 9.3.1.3. pasākuma “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras attīstība Rīgas valstspilsētā” (turpmāk – 9.3.1.3. pasākums) ietvaros. Tas ir būtisks ieguldījums pakalpojumu pielāgošanā šīs mērķa grupas daļas vajadzībām, vienlaikus tas nenodrošinās visas vajadzības.
No iepriekšminētā var secināt, ka 2014.–2020. gada plānošanas perioda ieguldījumi ir paplašinājuši atbalsta saņemšanas iespējas cilvēkiem ar smagiem garīga rakstura traucējumiem, bet SBSP personām ar ļoti smagiem garīga rakstura un multipliem traucējumiem arvien ir ierobežoti.
Bez specifisku, tieši personām ar ļoti smagiem garīga rakstura un multipliem traucējumiem pielāgotu SBSP attīstības, šīs personu grupas iespējas iekļauties sabiedrībā un viņu ģimenes locekļu iespējas iesaistīties nodarbinātībā turpinās būt ļoti ierobežotas. Tāpēc 2021.–2027. gada plānošanas periodā tiek īstenots Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt sociāli atstumto kopienu, mājsaimniecību ar zemiem ienākumiem un nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, tostarp cilvēku ar īpašām vajadzībām sociāli ekonomisko integrāciju, īstenojot integrētas darbības, tostarp nodrošinot mājokli un sociālos pakalpojumus” 4.3.1.5. pasākums “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveide un attīstība”[2] (turpmāk – 4.3.1.5. pasākums), kura ietvaros divās pašvaldībās ar lielāko personu ar ļoti smagiem garīga rakstura un multipliem traucējumiem īpatsvaru (Rīgas valstspilsētā un Liepājas valstspilsētā) tiek veidota jauna SBSP infrastruktūra (grupu māja (dzīvoklis) Rīgā un dienas aprūpes centrs Rīgā un Liepājā) ar specifiski pielāgotiem risinājumiem pakalpojumu sniegšanā tieši šai mērķa grupai. Pēc minētās infrastruktūras izveides būs nepieciešams finansējums jauno pakalpojumu sniegšanas uzsākšanai.
Iepriekšminētie ieguldījumi ir atbilstoši Sociālās aizsardzības un darba tirgus politikas pamatnostādnēs 2021.–2027. gadam noteiktajam uzdevumam – palielināt sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un atbilstību mērķa grupas vajadzībām.

[1] Pieejams Pārresoru koordinācijas centra Pētījumu un publikāciju datu bāzē, skat. http://195.244.155.179/node/3142

[2] Īstenošanas nosacījumi noteikti Ministru kabineta 2024. gada 13. februāra noteikumos Nr. 100 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt sociāli atstumto kopienu, mājsaimniecību ar zemiem ienākumiem un nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, tostarp cilvēku ar īpašām vajadzībām, sociāli ekonomisko integrāciju, īstenojot integrētas darbības, tostarp nodrošinot mājokli un sociālos pakalpojumus" 4.3.1.5. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveide un attīstība" īstenošanas noteikumi”
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai paplašinātu SBSP pieejamību personām ar ļoti smagiem garīga rakstura un multipliem traucējumiem 4.3.1.5. pasākumā līdz 2027. gada beigām Rīgas valstspilsētā un Liepājas valstspilsētā tiks izveidota jauna SBSP infrastruktūra (grupu māja (dzīvoklis) Rīgā un dienas aprūpes centrs Rīgā un Liepājā) ar specifiski pielāgotiem risinājumiem pakalpojumu sniegšanā tieši šai mērķa grupai. Lai uzsāktu pakalpojumu sniegšanu jaunizveidotajā infrastruktūrā, pašvaldībām būs nepieciešami ievērojami finanšu resursi.
Jau 2014.–2020. gada ES fondu plānošanas periodā SBSP attīstīšanai bija paredzēts pilns jaunizveidoto SBSP aprobācijas cikls, t.i., infrastruktūras izveide (tika nodrošināta 9.3.1.1. pasākuma “Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai” (turpmāk – 9.3.1.1. pasākums) un 9.3.1.3. pasākuma) ietvaros un jaunizveidoto pakalpojumu finansēšana pirmos divus gadus pēc to izveides (tika nodrošināts plānošanas reģionu 9.2.2.1. pasākuma “Deinstitucionalizācija” (turpmāk – 9.2.2.1. pasākums) projektu ietvaros). Šāds atbalsts pašvaldībām bija svarīgs, lai uzsāktu jaunu pakalpojumu sniegšanu. Tāpēc arī 2021.–2027. gada plānošanas periodā būtu turpināma 2014.–2020. gada plānošanas periodā iedibinātā prakse nodrošināt pilnu jaunizveidoto SBSP aprobācijas ciklu, vienlaikus nodrošinot vienotu pieeju ar 4.3.5.1. pasākuma 1. un 5. kārtu (projektos pēc SBSP infrastruktūras izveides ir pieejams finansējums arī to sniegšanai mērķa grupas personām līdz 24 mēnešiem).
Risinājuma apraksts
Lai atbalstītu SBSP pieejamības paplašināšanos personām ar ļoti smagiem garīga rakstura un multipliem traucējumiem, paredzot iespēju pilnai attīstāmo SBSP aprobācijai un nodrošinot vienotu pieeju līdzīgu pasākumu īstenošanā, TA projekts nosaka kārtību, kādā īsteno 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtu, tā mērķi, atbalstāmās darbības un sasniedzamos uzraudzības rādītājus, izmaksu attiecināmības nosacījumus, vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus, specifiskus 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas īstenošanas nosacījumus, kā arī pieejamo finansējuma apmēru.

4.3.5.1. pasākuma 3. kārta tiek īstenota tiešā sinerģijā ar 4.3.1.5. pasākumu un 4.3.5.1  pasākuma 3. kārtas projektu ietvaros SBSP sniegšanu mērķa grupas personām tiks nodrošināta 4.3.1.5. pasākuma ietvaros izveidotajā SBSP infrastruktūrā, kura ir jāreģistrē sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā trīs mēnešu laikā no pakalpojumu sniegšanas uzsākšanas.

4.3.5.1. pasākuma 3.kārtas mērķa grupa ir:
1) pilngadīgas personas ar ļoti smagiem garīga rakstura un multipliem traucējumiem, kuriem ir noteikta I invaliditātes grupa vai trešais vai ceturtais aprūpes līmenis. Šī mērķa grupa ietver personas, kurām ir ļoti smaga psihiska saslimšana vai garīgās attīstības traucējums[1], kas ierobežo personas spējas strādāt un aprūpēt sevi, kā arī apgrūtina tās iekļaušanos sabiedrībā, un kurām ir noteikta I invaliditātes grupa (ļoti smaga invaliditāte) vai personas ar kombinētiem un smagiem vai ļoti smagiem garīga un fiziska rakstura traucējumiem (personas ar multipliem traucējumiem), kurām ir noteikts trešais vai ceturtais aprūpes līmenis saskaņā ar Ministru kabineta 2019.gada 2.aprīļa noteikumiem Nr.138 “Noteikumi par sociālo pakalpojumu saņemšanu”;
2) bērni vecumā no 16 līdz 17 gadiem (ieskaitot), kuriem ir noteikta invaliditāte un izsniegts Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību sakarā ar smagiem funkcionāliem traucējumiem vai ar ārstu konsīlija lēmumu noteikta paliatīvās aprūpes nepieciešamība. Tas nozīmē, ka papildus tam, ka bērnam ir noteikta invaliditāte, viņam ir jābūt noteiktai arī īpašas kopšanas nepieciešamībai vai paliatīvās aprūpes nepieciešamībai. Šī mērķa grupa paredzēta, jo pāreja no bērna uz pieaugušo vecumu un ar pilngadības sasniegšanu saistītās izmaiņas atbalsta saņemšanā nereti rada papildu izaicinājumus gan bērniem ar smagiem funkcionāliem traucējumiem, gan viņu ģimenēm. Tos var mazināt, dodot iespēju jauniešiem jau pirms pilngadības sasniegšanas pakāpeniski sākt saņemt pakalpojumus kopā ar pieaugušajiem. Pakāpeniska atbalsta saņemšanas uzsākšana pakalpojumos, kas mērķa grupas personām būs nepieciešami pēc pilngadības sasniegšanas, mazinās stresu, vairotu drošības sajūtu un novērstu iespējamu atbalsta pārtraukumu pilngadību nesasniegušiem jauniešiem ar ļoti smagiem garīga rakstura un multipliem traucējumiem pēc pamatizglītības ieguves pabeigšanas. Ņemot vērā, ka dienas aprūpes centrs ir pakalpojums bez izmitināšanas un persona 16 gadu vecumā jau ir persona darbspējas vecumā un tai nodrošināmie dienas aprūpes centra pakalpojumi ir piemērotāki kopā ar pilngadīgām personām, nevis maziem bērniem, īpaši pielāgojumi pakalpojuma nodalīšanai starp bērniem 16 līdz 17 gadu vecumā un pilngadīgam personām nav nepieciešami.

4.3.5.1. pasākumu 3. kārtu paredzēts īstenot ierobežotā projektu iesniegumu atlasē, kā projekta iesniedzējus (pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas kļūst par finansējuma saņēmējiem) nosakot finansējuma saņēmējus, kas īsteno projektus 4.3.1.5. pasākuma ietvaros vai arī pēc SBSP infrastruktūras izveides piesaistīti kā pakalpojumu sniedzēji uz deleģējuma vai iepirkuma līguma pamata. Attiecīgi TA projekts par 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas projekta iesniedzējiem paredz noteikt:
1) Liepājas valstspilsētu, tās izveidotu sociālo pakalpojumu sniedzēju vai sociālo pakalpojumu sniedzēju, kuru Liepājas valstspilsēta ir piesaistījusi pakalpojuma sniegšanai uz deleģējuma vai iepirkumu līguma pamata;
2) Rīgas valstspilsētu, tās izveidotu sociālo pakalpojumu sniedzēju vai sociālo pakalpojumu sniedzēju, kuru Rīgas valstspilsēta ir piesaistījusi pakalpojuma sniegšanai uz deleģējuma vai iepirkumu līguma pamata.
Projekta iesniedzēji pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas būs Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF Plus) finansējuma saņēmēji (turpmāk abi kopā – finansējuma saņēmējs).
Ņemot vērā, ka 4.3.5.1. pasākuma 3. kārta tiek īstenota ierobežotā projektu iesniegumu atlasē un to, ka projekta iesniedzējs var būt arī pašvaldības uz deleģējuma vai iepirkumu līguma piesaistīts sociālo pakalpojumu sniedzējs, atbildīgā iestāde informēs sadarbības iestādi par projekta iesniedzējiem, kuriem nosūtāms uzaicinājums iesniegt projekta iesniegumu 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas atlasē. Informāciju par uzaicināmiem projekta iesniedzējiem atbildīgā iestāde iegūs no Rīgas un Liepājas valstpilsētām.
4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas projektu iesniegumu atlases ietvaros projekta iesniedzējs varēs iesniegt vienu projekta iesniegumu.

4.3.5.1. pasākuma 3. kārtai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 2 597 764 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums – 2 208 099 euro un pašvaldības budžeta finansējums – 389 665 euro.
4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas ietvaros Liepājas valstspilsetas projektam pieejamais maksimālais attiecināmo izmaksu apmērs ir 570 060 euro un projektā iesaista vismaz 18 mērķa grupas personas, bet Rīgas valstspilsētas projektam – 2 027 704 euro un projektā iesaista vismaz 36 mērķa grupas personas.  Projektos var iesaistīt arī lielāku mērķa grupas personu skaitu, ja nepieciešama mērķa grupas personu nomaiņa un netiek pārsniegta projektā apstiprinātā attiecināmo izmaksu kopsumma.

4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas ietvaros izmaksas būs attiecināmas, ja tās atbildīs MK noteikumos par 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas īstenošanu minētām izmaksu pozīcijām un būs radušās ar dienu, kad noslēgta vienošanās vai līgums par projekta īstenošanu (starp sadarbības iestādi un finansējuma saņēmēju).
4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas projektu īstenošana ir plānota ne ilgāk kā 30 mēnešus, uzreiz pēc infrastruktūras izveides pabeigšanas 4.3.1.5. pasākuma ietvaros, bet ne vēlāk kā no 2028. gada 1. janvāra un ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim. Projekta īstenošanas 30 mēnešu periodā finansējuma saņēmējam ir jānodrošina sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšana mērķa grupas personām ne ilgāk kā 24 mēnešus. Pārējo laiku projektā (ne vairāk kā 6 mēnešus) var plānot sagatavošanās darbībām projekta uzsākšanai (piemēram, personāla piesaistei, mērķa grupas personu individuālo vajadzību izvērtēšanai) un projekta īstenošanas noslēgšanas darbībām (piemēram atskaišu un noslēguma maksājuma sagatavošanai). Izmaksas projektā atbilstoši TA projekta noteiktajām izmaksu pozīcijām plāno tikai laika periodam, kurā tiek nodrošināta pakalpojumu sniegšana mērķa grupas personām (līdz 24 mēnešiem). Ja projekta ietvaros pakalpojumu sniegšana mērķa grupas personām tiek plānota vai arī projekta īstenošanas laikā tiek sniegta mazāk kā 24 mēnešus, projekta kopējās attiecināmās izmaksas proporcionāli samazina.

4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzams šāds uzraudzības rādītājs: programmas iznākuma rādītājs – sociālās atstumtības riskam pakļautas personas, kuras saņēmušas SBSP, – 54.
4.3.5.1.pasākuma 3. kārtas ietvaros uzraudzības rādītāju starpposma vērtības netiek noteiktas, ņemot vērā, ka līdz 2024. gada 31. decembrim vēl nebūs uzsākta pakalpojumu sniegšana mērķa grupas personām.

4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas ietvaros paredzētas šādas atbalstāmās darbības:
1. Individuālo vajadzību izvērtēšana un atbalsta plāna izstrāde. Pirms SBSP sniegšanas uzsākšanas finansējuma saņēmējam būs jāveic projektā iesaistāmo mērķa grupas personu individuālo vajadzību izvērtējumu un katrai personai jāizstrādā individuāls sociālās rehabilitācijas, sociālās aprūpes vai personas atbalsta plāns (turpmāk – atbalsta plāns).
Ja projekta īstenotājs (finansējuma saņēmējs) būs pašvaldība vai tās izveidots sociālo pakalpojumu sniedzējs, tad mērķa grupas vajadzību izvērtējumu un atbalsta plāna izstrādi var veikt pašvaldības sociālais dienests vai pašvaldības izveidotais sociālo pakalpojumu sniedzējs. Ja projekta īstenotājs būs cits pašvaldības piesaistīts sociālo pakalpoju sniedzējs, tad mērķa grupas vajadzību izvērtējumu un atbalsta plāna izstrādi var veikt gan  pašvaldības piesaistītais sociālo pakalpojumu sniedzējs, gan  pašvaldības sociālais dienests vai pašvaldības izveidotais sociālo pakalpojumu sniedzējs.
Atbalsta plānā jāietver:
risināmās problēmas definējumu;
ilgtermiņa un īstermiņa mērķus;
uzdevumus, veicamos pasākumus, termiņu, sagaidāmo rezultātu un atbildīgo personu.
Individuālo vajadzību izvērtējums ir veicams atbilstoši vispārējam regulējumam sociālo pakalpojumu sniegšanas jomā – Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 4. panta pirmajā daļā noteiktajam pamatprincipam, ka sociālos pakalpojumus sniedz, tikai pamatojoties uz sociālā darba speciālista veiktu personas individuālo vajadzību un resursu novērtējumu, un minētajam likumam pakārtotajiem MK noteikumiem – Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumiem Nr. 338 “Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem” un Ministru kabineta 2019. gada 2. aprīļa noteikumi Nr. 138 “Noteikumi par sociālo pakalpojumu saņemšanu”.
2. SBSP sniegšana. Pēc mērķa grupas personu individuālo vajadzību izvērtēšanas un atbalstu plānu izstrādes finansējuma saņēmējs ne ilgāk kā 24 mēnešus nodrošinās šādu SBSP sniegšanu mērķa grupas personām:
- Grupu māja (dzīvoklis) Rīgas valstspilsētā. Grupu māja (dzīvoklis) ir atsevišķs dzīvoklis vai māja, kurā personām ar GRT nodrošina mājokli un individuālu atbalstu sociālo problēmu risināšanā. Grupu mājā (dzīvoklī) personai nodrošina diennakts uzraudzību, palīdzību un atbalstu pašaprūpē vai, ja nepieciešams, sociālo aprūpi, sadzīves iemaņu apgūšanu un uzturēšanu, sociālo prasmju pilnveidi, sabiedrībai pieņemamu saskarsmes iemaņu apgūšanu, sociālā darbinieka individuālās konsultācijas. Grupu mājā (dzīvoklī) personai tiek veidota izpratne par normālu dienas ritmu, t.i., darba dienās dienas laikā persona pēc iespējas ir nodarbināta (strādā algotu darbu brīvā darba tirgū, sociālajā uzņēmumā, subsidētajā darbā vietā, u.tml.), ir algota darba meklējumos, apgūst arodu vai kvalifikāciju, apmeklē dienas aprūpes centru, specializētās darbnīcas un tamlīdzīgi.
Ņemot vērā, ka pasākuma mērķa grupa grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma saņemšanai ir pilngadīgas personas ar ļoti smagiem garīga rakstura vai multipliem traucējumiem, sociālās aprūpes komponentes nodrošināšana pakalpojuma ietvarā ir obligāta. Speciālistu iesaistes kontekstā tas nozīmē sociālā aprūpētāja un aprūpētāja iesaisti pakalpojuma sniegšanā.
Papildus minētajam grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma ietvaros, ja nepieciešams, paredz veselības aprūpes speciālistu atbalsta nodrošināšanu, ņemot vērā, ka mērķa grupas personām var būt hroniskas slimības un var būt nepieciešama, piemēram, medicīnas māsas veikta medikamentu ievadīšana, ādas bojājuma aprūpe, urīna katetra maiņa un aprūpe vai citas ārstniecības personas piesaistīšana atbilstoši personas individuālajām vajadzībām. Tas neizslēdz vispārējo veselības aprūpes pakalpojumu izmantošanu kā prioritāru gadījumos, kad tas ir iespējams. Minētais atbilst Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumiem Nr. 338 “Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem”;
- Dienas aprūpes centrs Rīgas valstspilsētā un Liepājas valstspilsētā. Dienas aprūpes centrs dienas laikā nodrošina sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus, sociālo prasmju attīstību, izglītošanu un brīvā laika pavadīšanas iespējas. Dienas aprūpes centrs strādā pilnu darba dienu, bet nepieciešamais pakalpojuma apjoms tiek pielāgots individuāli atbilstoši katras personas vajadzībām.
Saskaņā ar prasībām, kas noteiktas normatīvajos aktos par prasībām sociālo pakalpojumu sniedzējiem, veselības aprūpes speciālistu iekļaušana dienas aprūpes centru pakalpojumos ir iespējama, bet nav obligāta. Pasākuma ietvaros sniegto dienas aprūpes centru pakalpojumos veselības aprūpes speciālistu iesaiste ir obligāta, jo Eiropas Savienības noteiktās sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu vienības izmaksās dienas aprūpes pakalpojumam pakalpojuma finansētajās darbībās ir iekļauta medicīniskā aprūpe.
Visiem SBSP, kurus plānots projekta ietvaros nodrošināt projekta mērķa grupas personām, ir jābūt reģistrētiem sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā. Tostarp sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā ir jābūt reģistrētam gan pakalpojumu sniedzējam, gan sniegšanas vietai, gan konkrētajam pakalpojuma veidam attiecīgajai mērķa grupai. SBSP sniegšanas vietām jābūt pilnībā aprīkotām un funkcionālām pilnvērtīga pakalpojuma nodrošināšanai projekta mērķa grupas personām. 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas ietvaros ieguldījumi SBSP sniegšanas vietu pilnveidē (tai skaitā pakalpojumu infrastruktūrā) nav atbalstāmi.
3. Komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmēji nodrošina informācijas un publicitātes, kā arī vizuālās identitātes pasākumus, kas noteikti regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantā, normatīvajos aktos par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.—2027. gada plānošanas periodā un ES fondu 2021.–2027. gada  un Atveseļošanās fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijās. 
4. Projekta vadība un tā īstenošanas nodrošināšana. Šīs darbības ietvaros finansējuma saņēmējs nodrošina visas nepieciešamās darbības (speciālistu piesaiste, maksājumu pieprasījumu sagatavošana u.c.), kas saistītas ar projekta vadību un tā īstenošanas nodrošināšanu.

4.3.5.1. pasākuma 3.kārtas ietvaros paredzēta vienkāršoto izmaksu piemērošana:
1) dienas aprūpes centra pakalpojumam – vienības izmaksu likme, kas noteikta Eiropas Komisijas (EK) 2023. gada 1. septembra Deleģētajā regulā 2023/1676, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1060 papildina attiecībā uz vienību izmaksu, fiksētas summas maksājumu un vienotu likmju, kā arī finansējuma, kas nav saistīts ar izmaksām, noteikšanu saistībā ar izdevumiem, ko Komisija atmaksā dalībvalstīm sabiedrībā balstītu dienas aprūpes pakalpojumu sniegšanai, kas ir 8.25 euro stundā vienai mērķa grupas personai. Vienlaikus kopējais atbalsts dienas aprūpes tipa pakalpojumu sniegšanai projektā nevarēs pārsniegt 31 670 euro 24 mēnešu periodā vienai mērķa grupas personai, kas Eiropas Savienības (ES) līmeņa vienības izmaksu dubultā gada likme (2 gadi x 15 835 euro/gadā) dienas aprūpes tipa pakalpojumu izmaksām vienai mērķa grupas personai;
2) grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojumam – tiešās attiecināmās personāla izmaksas un pārējās attiecināmās izmaksas, kuras finansējuma saņēmējs saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 56. panta 1. punktu plāno kā vienu izmaksu pozīciju 40 procentu apmērā no grupu mājas pakalpojuma sniegšanai plānotajām tiešajām personāla izmaksām. Grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma sniegšanas tiešās attiecināmās personāla izmaksas ietver finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, kas radušās uz darba tiesisko attiecību vai iepirkumu līgumu pamata. Minētais nozīmē, ka tiešās attiecināmās personāla izmaksas ietver arī finansējuma saņēmēja uz iepirkuma līguma (t.i. ārpakalpojumā) piesaistīta projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas. Tādējādi finansējuma saņēmējs var piesaistīt ārpakalpojumā personālu atbalsta pasākumu un grupu mājas pakalpojuma nodrošināšanai 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas ietvaros. Vienlaikus iepirkuma (pakalpojuma) līgumā personāla izmaksām ir jābūt skaidri identificējamām. Piemēram, ja finansējuma saņēmējs ārpakalpojuma līgumā ar personālu uztic ārējam speciālistam atsevišķu grupas mājokļa pakalpojumu sniegšanu, dažādie izmaksu veidi ir jānorāda rēķinā. Speciālista alga tiks uzskatīta par ārēja personāla izmaksām. Ja personāla izmaksas par speciālistu darbu nav identificējamas kā kategorija, kas ir nošķirama no citām izmaksu kategorijām kā, piemēram, grupu mājas pakalpojuma sniegšanai nepieciešamo materiālu nodrošināšana, tās nevar izmantot par pamatu vienotajām likmēm, piemēram, vienotajai likmei 40 procentu apmērā.
Savukārt pārējās attiecināmajās izmaksās var plānot, piemēram, izejmateriāli un citas pakalpojuma sniegšanai nepieciešamās izmaksas (tai skaitā, komunālie maksājumi, telekomunikāciju pakalpojumi, arī speciālistu atlīdzības izmaksas).
Lai gan sākotnēji 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas projektiem bija plānots piemērot  Eiropas Komisijas noteikto vienības izmaksu likmi sabiedrībā balstītiem aprūpes mājās pakalpojumiem (1 705 euro mēnesī par grupu mājas pakalpojuma sniegšanu vienai mērķa grupas personai), konsultējoties ar Rīgas valstspilsētas pašvaldību, kuras 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas projektā plānota grupu mājas pakalpojuma sniegšana, tika secināts, ka faktiskās grupu mājas pakalpojuma sniegšanas izmaksas līdzvērtīgā pakalpojumu infrastruktūrā[1] ir lielākas kā Eiropas Komisijas noteiktā vienības izmaksu likme un sastāda vidēji 3 601 euro mēnesī par grupu mājas pakalpojuma sniegšanu vienai mērķa grupas personai. Ņemot vērā, ka apmēram 90 procentus no grupu mājas pakalpojuma sniegšanas izmaksām veido speciālistu atalgojums, 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas ietvaros grupu mājas pakalpojuma sniegšanai tiek plānotas personāla atlīdzības izmaksas un pārējās attiecināmās izmaksas 40 procentu apmērā no grupu mājas pakalpojuma sniegšanai nepieciešamajām personāla atlīdzības izmaksām.

Lai piemērotu dienas aprūpes pakalpojumu vienības izmaksas dienas aprūpes centra pakalpojuma sniegšanā, personai ir jānodrošina visas zemāk minētās pakalpojuma komponentes:
- medicīniskā aprūpe (veselības aprūpes speciālistu atbalsts);
- palīdzība pašaprūpē;
- funkcionālo un sociālo prasmju attīstības pasākumi;
- aktivitātes grupās, piemēram, kognitīvo spēju uzturēšanai vai attīstībai, prasmju un kustību attīstību veicinošas nodarbības, brīvā laika aktivitātes un relaksējošās nodarbības.
Pakalpojuma saņemšanas laikā, pakalpojuma sniedzējs aprūpes procesā aizstāj personas ģimenes vai mājsaimniecības locekļus, nodrošinot ģimenes locekļiem atelpu no mērķa grupas personas aprūpes.
Lai gan saskaņā ar prasībām, kas noteiktas normatīvajos aktos par prasībām sociālo pakalpojumu sniedzējiem, sociālās aprūpes nodrošināšana un veselības aprūpes speciālistu iekļaušana dienas aprūpes centru pakalpojumos ir iespējama, bet nav obligāta, pasākuma ietvaros finansētajos dienas aprūpes centru pakalpojumos sociālās aprūpes un veselības aprūpes komponentes pakalpojuma ietvarā ir obligātas. Speciālistu iesaistes kontekstā tas nozīmē sociālā aprūpētāja un aprūpētāja iesaisti pakalpojuma sniegšanā. Veselības aprūpes speciālistu atbalsts sociālā pakalpojuma ietvaros ir jāplāno atbilstoši klientu individuālajām vajadzībām – saņemot individuālu atbalstu vai piedaloties grupu nodarbībās. Papildus ir jāņem vērā, ka, ja sociālā pakalpojuma ietvaros tiek veikta ārstniecība, saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumu Nr. 338 “Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem” 2.8. apakšpunktu, sociālo pakalpojumu sniedzējam ir jāreģistrējas ārstniecības iestāžu reģistrā vai sociālo pakalpojumu sniedzējam ir jābūt līgumam ar ārstniecības iestādi par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu.
Pakalpojuma izmaksām tiek piemērota stundas likme, pakalpojuma sniedzējam ir jānodrošina mērķa grupas personu apmeklējumu (pakalpojuma saņemšanas stundu) uzskaite un darbinieku darba laika uzskaites tabulas vai citi pārbaudāmi laika pārvaldības ieraksti.

Tāpat TA projekts paredz, ka 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas projekta īstenošanas laikā mērķa grupām nav jāveic līdzmaksājums par pakalpojumu nodrošināšanu. Vienīgais izņēmums ir grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojumus, kurā saskaņā ar Ministru kabineta 2007. gada 4. decembra noteikumu Nr. 829 “Noteikumi par dienas centru, grupu māju (dzīvokļu) un pusceļa māju izveidošanas un uzturēšanas izdevumu līdzfinansēšanu” 22. punktu grupu mājas (dzīvokļa) klienta pienākums ir samaksāt pakalpojuma sniedzējam par dzīvojamās telpas, virtuves un koplietošanas telpu ekspluatāciju jeb komunālos maksājumus (atbilstoši lietojamajai daļai), kādus personai rastos arī dzīvojot parastā mājoklī. Taču šos komunālos maksājumus nevar uzskatīt par pakalpojuma izmaksām. Visas pārējās ar pakalpojumu sniegšanu saistītās izmaksas ir jāfinansē pašvaldībai (šajā gadījumā no projekta personāla atlīdzības izmaksām un pārējām izmaksām 40 procentu apmērā no atlīdzības izmaksām).

Kā SBSP sniegšanas vienkāršoto izmaksu rezultātus pamatojošie dokumenti dienas aprūpes centra pakalpojuma gadījumā būs par pamatu izdevumu attiecināšanai un maksājumu veikšanai, būs finansējuma saņēmēja sagatavotās un sadarbības iestādei iesniegtās atskaites un pārskati par mērķa grupas personām sniegtajiem SBSP un to apmēru stundās. Savukārt detālāka informācija un uzskaite par katrai mērķa grupas personai sniegto atbalstu un tā apmēru tiks nodrošināta pie sociālo pakalpojumu sniedzēja un sadarbības iestādei būs pieejama, veicot pārbaudes projekta īstenošanas vietā vai pēc pieprasījuma. Savukārt grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma gadījumā SBSP sniegšanas vienkāršoto izmaksu rezultātus pamatojošie dokumenti būs noslēgtie darba un pakalpojuma līgumi ar pakalpojuma sniegšanā iesaistītajiem speciālistiem un viņu darba laika uzskaites dokumentācija, kas apliecina pakalpojuma sniegšanu mērķa grupas personām.

TA projekts nosaka arī citus pienākumus finansējuma saņēmējiem, kas jāņem vērā, īstenojot projektu, tai skaitā attiecībā uz korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem, personāla piesaisti, iepirkumu īstenošanu, obligātajiem publicitātes pasākumiem un dubultfinansēšanas risku novēršanu. Lai nodrošinātu dubultā finansējuma neiestāšanos, finansējuma saņēmējam ir aizliegts projektā plānotās atbalstāmās darbības un projektā sniegto atbalstu mērķa grupas personām finansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem. Tas nozīmē, ka, piemēram, projekta ietvaros finansēto dienas aprūpes centra pakalpojuma likmi 8.25 euro stundā vienlaikus tai pašai mērķa grupas personai nevar finansēt no cita finansējuma avota, t.i., finansēt dubultā. Gadījumā, ja finansējuma saņēmēja faktiskās dienas aprūpes centra pakalpojuma sniegšanas izmaksas ir lielākas (piemēram, 10 euro stundā), tad finansējuma saņēmējs var izmaksu daļu, kuru nesedz projekta vienības izmaksu likme (šajā gadījumā 1.75 euro), līdzfinansēt no cita finansējuma avota, tai skaitā pašvaldības budžeta finansējuma.

4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas ietvaros atbalstītie projekti būs stratēģiski svarīgi projekti. Lai nodrošinātu papildu komunikācijas pasākumus par stratēģiski svarīgu projektu īstenošanu, Labklājības ministrija kā ES fondu atbildīgā iestāde izstrādā komunikācijas pasākumu plānu un 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas īstenošanas laikā organizē vismaz vienu informatīvo pasākumu vai aktivitāti, kurā iesaista Eiropas Komisijas pārstāvniecību Latvijā, Labklājības ministriju, vadošo iestādi un sadarbības iestādi.
4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas investīcijām būs tieša ietekme uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” (skat. skaidrojumu pie anotācijas 8. punkta “Horizontālā ietekme”).
4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas investīcijām nav ietekme uz horizontālajiem principiem (HP) “Klimatdrošināšana”, “Energoefektivitāte pirmajā vietā” un “Nenodarīt būtisku kaitējumu”.

[1] 9.3.1.3. pasākuma “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras attīstība Rīgas valstspilsētā" tika izveidota grupu mājas pakalpojuma infrastruktūra personām ar ļoti smagiem garīga rakstura un multipliem traucējumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

TA projekts paredz noteikt 4.3.5.1. pasākuma trešās kārtas kopējo attiecināmo finansējumu 2 597 764 euro, kas  par 400 960 euro pārsniedz 4.3.5.1. pasākuma kopējo (visu kārtu) attiecināmā finansējuma apmēru, kas atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmai 2021.—2027. gadam un tās papildinājumam plānots 70 051 025 euro visu piecu 4.3.5.1. pasākuma kārtu īstenošanai.

Atbilstoši šobrīd apstiprinātajiem MK noteikumiem par 4.3.5.1. pasākuma kārtu īstenošanu, plānots šāds 4.3.5.1. pasākuma kopējā finansējuma sadalījums pa kārtām:
1.kārta –37 574 226 euro. 1. kārtas ietvaros turpinās otrā uzsaukuma projektu iesniegumu vērtēšana un šobrīd 1. kārtas ietvaros līgumiem piesaistītais finansējums sastāda 15 070 537 euro jeb 40% no plānotā finansējuma;
2.kārta – 5 622 672 euro. 2. kārtas ietvaros turpinās projektu iesniegumu vērtēšana un šobrīd 2. kārtas ietvaros līgumiem piesaistītais finansējums sastāda 4 355 610 euro jeb 77% no plānotā finansējuma;
4. kārta – 15 461 615 euro. 4. kārtas ietvaros turpinās projektu iesniegumu vērtēšana un šobrīd 4. kārtas ietvaros līgumiem piesaistītais finansējums sastāda 341 040 euro jeb 2.2% no plānotā finansējuma;
5. kārta – 9 195 708 euro. 2. kārtas ietvaros turpinās projektu iesniegumu vērtēšana un šobrīd 5. kārtas ietvaros līgumiem piesaistītais finansējums sastāda 1 547 509 euro jeb 17% no plānotā finansējuma.

Attiecīgi atlikušais finansējuma apmērs 2 196 804 euro sākotnēji tika plānots 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas īstenošanai[3]. Taču, ņemot vērā, ka Rīgas valstspilsētas pašvaldības faktiskās grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma izmaksas ir augstākas kā sākotnēji plānots un to, ka no 4.3.5.1. pasākuma ietvaros līgumiem par projektu īstenošanu šobrīd ir piesaistīts finansējums 30% apmērā no kopējā pieejamā 4.3.5.1. pasākuma attiecināmā finansējuma, 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtai jau šobrīd tiek ieplānots lielāks kopējā attiecināmā finansējuma apmērs, kas pēc projektu iesniegumu atlašu noslēgšanas citās 4.3.5.1. pasākuma kārtās tiks pārdalīts no kādas citas 4.3.5.1. pasākuma kārtas, nodrošinot 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtai pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu 2 597 764 euro apmērā.

Lai mazinātu administratīvo slogu MK noteikumu izstrādē un saskaņošanā, TA projektam ir pievienots MK protokollēmums, kas uzdod LM  līdz 2026. gada 31. martam veikt finansējuma pārdali no citām 4.3.5.1. pasākuma kārtam, sagatavojot un iesniedzot Valsts kancelejā attiecīgo 4.3.5.1. pasākuma kārtu īstenošanas Ministru kabineta noteikumu grozījumus, lai nodrošinātu 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas kopējā attiecināmā finansējuma pieejamību 2 597 764 euro apmērā. LM pēc projektu iesniegumu atlašu noslēgšanās izvērtēs nepieciešamību attiecīgajā 4.3.5.1. pasākuma kārtā sludināt atkārtotas projektu iesniegumu atlases un uz tā pamata pieņems lēmumu par finanšu avotu 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas 400 960 euro nodrošināšanai.

Potenciālie finanšu avoti 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas 400 960 euro nodrošināšanai ir 4.3.5.1. pasākuma 2. kārta vai 4.kārta. 4.3.5.1. pasākuma 2. kārtā šobrīd ir noslēgti līgumi un vienošanās par 11 no plānoto 13 projektu īstenošanu (diviem projektu iesniegumiem nosacījumu izpildes termiņš ir 2025. gada 31. oktobris). Gadījumā, ja netiek iesniegts viens vai abi precizētie projektu iesniegumi, 4.3.5.1. pasākumā izveidosies finansējuma atlikums līdz indikatīvi 1,26 milj. euro. Savukārt 4.3.5.1. pasākuma 4. kārtas sākotnējā uzsaukumā ir iesniegti projektu iesniegumi par 45.45% no 4. kārtai pieejamā kopējā finansējuma apmērā, līdz ar to 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtai iztrūkstošo 400 960 euro apmērā jebkurā brīdī var pārdalīt no 4.3.5.1. pasākuma 4. kārtas.

Finansējuma pārdalei var būt ietekme uz 4.3.5.1. pasākuma sasniedzamajiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.—2027. gadam rādītājiem. Ja pārdale tiks veikta no 2. kārtas finansējuma atlikuma, tad tiks samazināts 2. kārtas iznākuma rādītājs, bet vienlaikus tiks palielināts 4. kārtas iznākuma rādītājs, jo atlikušā 2. kārtas finansējuma atlikuma daļa tiks pārdalīta uz 4. kārtu. Ja pārdale tiks veikta no 4. kārtas finansējuma, tad attiecīgi būs jāsamazina 4. kārtas iznākuma rādītājs (indikatīvi par 47 atbalstu saņēmušām personām). Finansējuma pārdalei nebūs ietekme uz finansējuma intervences kodiem.

Vienlaikus LM sadarbībā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru nodrošinās, ka līgumsaistības citās 4.3.5.1. pasākuma kārtās netiek uzņemtas par lielāku summu kā 4.3.5.1. pasākuma finansējums kopā.

4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas ietvaros attiecībā uz SBSP sniegšanu pašvaldībās nav ietekmes uz konkurenci un tirdzniecību, tas nekvalificējas kā valsts atbalsta pasākums, jo, veicot valsts atbalsta piemērošanas nepieciešamības izvērtējumu saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma (turpmāk – KAKL) 5. pantā noteiktajām raksturojošajām pazīmēm, LM secināja, ka:
1) izpildās KAKL 5. panta 1. punkta pazīme – finansējumu sniedz tieši no publiskiem finanšu līdzekļiem (t.i., ERAF finansējuma un pašvaldību budžeta finansējuma);
2) izpildās KAKL 5. panta 2. punkta pazīme – lai gan finansiālās palīdzības saņēmējs – pašvaldība nav uzskatāms par saimnieciskās darbības veicēju, jo pašvaldība un tās struktūrvienības – sociālo pakalpojumu sniedzēji saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 1. panta 2) daļu ir atvasināta publiska persona, TA projekts pieļauj iespēju kā 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas finansējuma saņēmējam būt arī citam sociālo pakalpojumu sniedzējam (piemēram, biedrībai vai nodibinājumam), kam pašvaldība deleģējusi 4.3.1.5. pasākuma ietvaros izveidoto SBSP sniegšanu. Attiecībā uz šiem finansējuma saņēmējiem un to sniegtajiem SBSP nevar izslēgt KAKL 5. panta 2. punkta pazīmi, ņemot vērā, ka projekta ietvaros sniegtie SBSP var tikt uzskatīti par finansējuma saņēmēju saimniecisko darbību, un attiecīgi projekta ietvaros sniegtais atbalsts var sniegt ekonomisko priekšrocību pret citiem tirgus dalībniekiem;
3) izpildās KAKL 5. panta 3. punkta pazīme – atsevišķām pašvaldībām tiks piešķirta selektīva priekšrocība (atbalsts tiks piešķirts pašvaldībām ar lielāko personu ar ļoti smagiem garīga rakstura traucējumiem skaitu pašvaldību iedzīvotāju vidū). Tāpat pašvaldībām vai to izveidotiem vai uz deleģējuma līguma piesaistītiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem tiks piešķirta selektīva priekšrocība, jo tirgū darbojas arī citi sociālo pakalpojumu sniedzēji – saimnieciskās darbības veicēji, kas darbojas SIA un biedrību un nodibinājumu statusā, piemēram, biedrība “Rīgas pilsētas “Rūpju bērns””, biedrība “Latvijas Kustība par neatkarīgu dzīvi”, biedrība “Latvijas Samariešu apvienība”, u.c.;
4) neizpildās KAKL 5. panta 4. punkta pazīme – 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas ietvaros sniedzamie SBSP (grupu mājas (dzīvokļi), dienas aprūpes centrs) būs limitēti – pakalpojumi pamatā tiks sniegti tikai tajās pašvaldībās, kurās ir vislielākais personu ar ļoti smagiem garīga rakstura un multipliem traucējumiem skaits un lielākais kopējo iedzīvotāju skaits. Līdz ar to LM ieskatā netiek ietekmēta tirdzniecība un kropļota konkurence Eiropas Savienības iekšējā tirgū, jo jaunu pakalpojumu klāsts tiks nodrošināts pašvaldībās ar lielāko mērķa grupas personu īpatsvaru un lielāko kopējo iedzīvotāju skaitu (Rīgas un Liepājas valstspilsētās).
Līdz ar to 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtā paredzētais atbalsts nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu.

Lai gan 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas ievaros SBSP tiks nodrošināti Rīgas un Liepājas valstspilsētu administratīvajās teritorijās, arī citu pašvaldību mērķa grupas personām būs iespēja saņemt pakalpojumus, ja šīs personas atbildīs 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas mērķa grupas pazīmēm un ja Rīgas un Liepājas valstspilsētās dzīvojošas mērķa grupas personas nenodrošinās pilnu pakalpojumu noslodzi. Minētais tiks nodrošināts, sadarbojoties pašvaldību sociālajiem dienestiem, kas jau iepriekšējā ES fondu plānošanas periodā slēdza vienošanās par SBSP nodrošināšanu savām mērķa grupas personām citu pašvaldību izveidotajā SBSP infrastruktūrā. Šādas vienošanās starp pašvaldībām ietver arī informācijas apmaiņas un savstarpējo norēķinu kārtību par SBSP nodrošināšanu.

4.3.5.1. pasākuma 3. kārtai izmaksu un ieguvumu analīze netiek veikta, jo 4.3.5.1. pasākuma 3. kārta tiek īstenota tiešā sinerģijā ar 4.3.1.5. pasākumu, kura ietvaros divās pašvaldībās (Rīga un Liepāja) tiek veidota un pielāgota jauna pakalpojumu infrastruktūra personām ar ļoti smagiem garīga rakstura un multipliem traucējumiem. Savukārt 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas projekti tiks īstenoti uzreiz pēc šīs infrastruktūras izveides un to ietvaros Rīgas un Liepājas pašvaldībām tiks finansēta pakalpojumu sniegšanas nodrošināšana pirmos divus gadus pēc jaunās pakalpojumu infrastruktūras izveides. Ņemot vērā, ka 4.3.1.5. pasākuma īstenošanu reglamentējošie MK noteikumi  neparedz izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanu, bet tā vietā projekta iesniedzējiem (4.3.1.5. pasākuma finansējuma saņēmējiem) projektā bija jāpamato izvēlētais saimnieciski izdevīgākais SBSP infrastruktūras risinājums (pamatojums tika izvērtēts un atbalstīts 4.3.1.5. pasākuma projektu iesniegumu vērtēšanas fāzē), nav nepieciešams, kā arī nav lietderīgi paredzēt izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanu tiešā sinerģijā īstenojamam 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas projektam.

Attiecīgi atlikušais finansējuma apmērs 2 196 804 euro sākotnēji tika plānots 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas īstenošanai[1]. Taču, ņemot vērā, ka Rīgas valstspilsētas pašvaldības faktiskās grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma izmaksas ir augstākas kā sākotnēji plānots un to, ka no 4.3.5.1. pasākuma ietvaros līgumiem par projektu īstenošanu šobrīd ir piesaistīts finansējums 30% apmērā no kopējā pieejamā 4.3.5.1. pasākuma attiecināmā finansējuma, 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtai jau šobrīd tiek ieplānots lielāks kopējā attiecināmā finansējuma apmērs, kas pēc projektu iesniegumu atlašu noslēgšanas citās 4.3.5.1. pasākuma kārtās tiks pārdalīts no kādas citas 4.3.5.1. pasākuma kārtas, nodrošinot 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtai pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu 2 597 764 euro apmērā.


[3] Ar 2025. gada 22. jūlija grozījumiem Ministru kabineta 2024. gada 3. septembra noteikumos Nr. 593 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.1. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" otrās kārtas īstenošanas noteikumi" daļa no 4.3.5.1. pasākuma 2. kārtas finansējuma atlikuma (338 656 euro) tika pārdalīta 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas īstenošanai un tādēļ šobrīd 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas īstenošanai pieejamais finansējums ir 2 196 804 euro nevis 1 858 148 euro kā tika norādīts TA sākotnējā redakcijā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas ar invaliditāti
  • Pilngadīgas personas ar ļoti smagiem garīga rakstura un multipliem traucējumiem, kurām ir noteikta I invaliditātes grupa vai trešais vai ceturtais aprūpes līmenis. Bērni vecumā no 16 līdz 17 gadiem (ieskaitot), kuriem ir noteikta invaliditāte un izsniegts Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību sakarā ar smagiem funkcionāliem traucējumiem vai ar ārstu konsīlija lēmumu noteikta paliatīvās aprūpes nepieciešamība.
Ietekmes apraksts
TA projektam kopumā ir pozitīva ietekme uz mērķa grupām – personām ar ļoti smagiem garīga rakstura un multipliem traucējumiem un ierobežotām spējām sevi aprūpēt, jo viņiem tiks nodrošināti individuālajām vajadzībām pielāgoti pakalpojumi, nodrošinot iespēju turpināt dzīvot savā mājoklī vai izmitināšanu nelielās grupās.
Juridiskās personas
  • Pašvaldības vai to izveidoti sociālo pakalpojumu sniedzēji vai citi sociālo pakalpojumu sniedzēji, kurus pašvaldība ir piesaistījusi pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai.
Ietekmes apraksts
TA projekts nosaka 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas īstenošanas nosacījumus, kurus Liepājas valstspilsētas un Rīgas valstspilsētas pašvaldības vai to izveidoti sociālo pakalpojumu sniedzēji vai sociālo pakalpojumu sniedzēji, kurus pašvaldība ir piesaistījusi sociālā pakalpojuma sniegšanai, kā finansējuma saņēmēji varēs nodrošināt SBSP sniegšanu 4.3.1.5. pasākuma ietvaros izveidotajā pakalpojumu infrastruktūrā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
TA projektam kopumā ir pozitīva ietekme uz tautsaimniecību, personām ar ļoti smagiem garīga rakstura un multipliem traucējumiem. TA projekts sekmēs jaunu, iepriekš dažādu iemeslu dēļ nepieejamu SBSP sniegšanu, nodrošinot mūsdienīgu, cilvēka vajadzībām atbilstošu un aktuālu sociālo pakalpojumu klāstu, tādējādi atslogojot no aprūpes pienākumiem indikatīvi 54 ģimenes Rīgā un Liepājā un dodot iespēju iepriekš aprūpes pakalpojumu sniegšanā iesaistītajiem tuviniekiem iekļauties sabiedrībā un darba tirgū, un uzlabot dzīves kvalitāti kopumā.
4.3.5.1. pasākums 3. kārtas īstenošana sekmēs Latvijas nacionālā attīstības plāna 2021.–2027. gadam Rīcības virziena “Sociālā iekļaušana” mērķa – sociālais atbalsts ir individualizēts, uz cilvēku orientēts, un tas tiek piedāvāts katram, kam tas ir vai varētu būt visvairāk vajadzīgs – sasniegšanu. Tas ir tieši saistīts ar uzdevuma Nr. 117. īstenošanu – uz individuālām vajadzībām vērstu sociālo pakalpojumu pieejamība un sociālās inovācijas pakalpojumu nodrošināšana prioritārajām grupām, īpaši personām ar invaliditāti, paliatīvās aprūpes pacientiem un senioriem, sekmējot neatkarīgas dzīves iespējas un dzīves kvalitātes saglabāšanu vai uzlabošanu.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
1 104 050
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
1 104 050
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
1 298 882
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
1 104 050
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
194 832
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
-194 832
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
-194 832
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
-194 832
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
-194 832
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
4.3.5.1. pasākuma 3. kārtai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 2 597 764 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums – 2 208 099 euro un pašvaldības budžeta finansējums – 389 665 euro.

Budžeta ieņēmumi ir ESF Plus finansējums, kas nepārsniedz 85 procentus no 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie pasākuma ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (ESF Plus un pašvaldību budžeta finansējums) līdzekļi attiecīgajā gadā.
4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas projektu plānotais īstenošanas termiņš ir pēc 4.3.1.5. pasākuma ietvaros īstenoto projektu pabeigšanas (4.3.1.5. pasākuma īstenošana paredzēta līdz 2027. gada 31. decembrim), indikatīvi no 2028. gada 1. janvāra un to īstenošana paredzēta ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim. Precīzs projektu īstenošanas termiņš un attiecīgi 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas finanšu plānojums tiks noteikts, finansējuma saņēmējiem sagatavojot un iesniedzot projekta iesniegumus sadarbības iestādē.

2024., 2025., 2026. un 2027. gadā 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtai finansējums šobrīd netiek plānots.
2028. gadā finansējums plānots indikatīvi 1 298 882 euro, t.sk., ESF Plus finansējums 1 104 050 euro un pašvaldību budžets 194 832 euro.
2029. gadā finansējums plānots indikatīvi 1 298 882 euro, t.sk., ESF Plus finansējums 1 104 049 euro un pašvaldību budžets 194 833 euro.

Sākot ar 2028. gadu (vai 2027. gada otrajā pusē, ja SBSP infrastruktūras izveide tiks pabeigta ātrāk), nepieciešamo valsts budžeta finansējumu Finanšu ministrija (CFLA) pēc projektu apstiprināšanas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā lūgs pārdalīt no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".

Projektiem nepieciešamais finansējums tiks ieplānots Finanšu ministrijas (CFLA) apakšprogrammā 63.08.00 “Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) avansa maksājumi un atmaksas finansējuma saņēmējiem (2021–2027)”.

TA projekts paredz, ka pēc visu vienošanās vai līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas sadarbības iestāde, pamatojoties uz finansējuma saņēmēju rakstisku avansa pieprasījumu, nodrošina finansējuma saņēmējiem avansa un starpposma maksājumus atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtību Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā, nodrošinot avansa un starpposma maksājumu kopsummu 90 procentu apmērā no projekta apstiprinātā ESF Plus attiecināmā finansējuma (turpmāk – MK Nr. 205). Līdztekus MK noteikumu Nr. 205 tiesiskajam regulējumam, finansējuma saņēmējam TA projektā tiks piemēroti arī nosacījumi avansa maksājuma saņemšanai, proti, maksimālais avansa maksājumu apjoms ir 30% no projekta ESF Plus  finansējuma, tas izlietojams sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros un to var izmaksāt vairākos maksājumos.

Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts projekta īstenošanas gaitā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas ESF Plus investīcijām 2 208 099 euro piemērots:
- intervences kategorija: 159. kods “Pasākumi, ar ko uzlabo pakalpojumus, kas nodrošina aprūpi ģimenes apstākļos un vietējā kopienā”;
- finansējuma veids: 01. kods “Dotācija”;
- teritoriālie sasniegšanas mehānismi: 33. kods “Bez teritoriālā mērķa”;
- ESF Plus sekundārās tēmas: 06. kods “Bērnu nabadzības problēmas risināšana” piemērots 5% ESF Plus finansējuma jeb 110 405 euro, pārējam ESF Plus finansējumam 2 097 694 euro apmērā piemērots 09. kods “Nepiemēro”;
- dzimumu līdztiesība: 02. kods “Dzimumu līdztiesības aspekta integrēšana”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Eiropas Parlamenta un Padomes regula Nr. 2021/1060)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32012R1057
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu Nr. 1296/2013 (turpmāk – Eiropas Parlamenta un Padomes regula Nr. 2012/1057)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R1676
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas (EK) 2023. gada 7. jūlija deleģētajā regulā 2023/1676, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1060 papildina attiecībā uz vienību izmaksu, fiksētas summas maksājumu un vienotu likmju, kā arī finansējuma, kas nav saistīts ar izmaksām, noteikšanu saistībā ar izdevumiem, ko Komisija atmaksā dalībvalstīm (turpmāk – EK Regula Nr. 2023/1676)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Eiropas Parlamenta un Padomes regula Nr. 2021/1060)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Eiropas Parlamenta un Padomes regula Nr. 2021/1060 47. un 50. pants
TA projekta
29.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības.
Eiropas Parlamenta un Padomes regula Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta “c” apakšpunkts
TA projekta 20. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības.
Eiropas Parlamenta un Padomes regula Nr. 2021/1060 56. panta 1. punkts
TA projekta 19. punks
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
TA projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
TA projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu Nr. 1296/2013 (turpmāk – Eiropas Parlamenta un Padomes regula Nr. 2012/1057)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Eiropas Parlamenta un Padomes regula Nr. 2012/1057  1. pielikums
TA projekta 29.9. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
TA projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
TA projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas (EK) 2023. gada 7. jūlija deleģētajā regulā 2023/1676, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1060 papildina attiecībā uz vienību izmaksu, fiksētas summas maksājumu un vienotu likmju, kā arī finansējuma, kas nav saistīts ar izmaksām, noteikšanu saistībā ar izdevumiem, ko Komisija atmaksā dalībvalstīm (turpmāk – EK Regula Nr. 2023/1676)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
EK Regula Nr.2023/1676
TA projekta 18.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
TA projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
TA projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/b88fa93a-fd7e-471c-8f38-f96680b0f5c0/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība tika organizēta no 2025. gada 6. februāra līdz 20. februārim, kuras laikā sabiedrības pārstāvjiem bija iespēja izteikt priekšlikumus TA projekta pilnveidošanai. Sabiedriskās apspriedes rezultātā netika saņemti priekšlikumi vai ierosinājumi TA projekta pilnveidošanai.

6.4. Cita informācija

Nevalstiskās organizācijas netika iesaistītas TA projekta izstrādē, ņemot vērā, ka 4.3.5.1. pasākuma 3. kārta tiek īstenota tiešā sinerģijā ar 4.3.1.5. pasākumu un būs secīgs pasākums jaunizveidoto pakalpojumu finansēšanai 4.3.1.5. pasākuma ietvaros izveidotajā pakalpojumu infrastruktūrā. Nevalstiskais sektors sākotnēji tika iesaistīts 4.3.1.5. pasākuma MK noteikumu izstrādē.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

ES fondu vadībā iesaistītās atbildīgās iestādes funkcijas pilda Labklājības ministrija, sadarbības iestādes funkcijas – Centrālā finanšu un līgumu aģentūra. 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas finansējuma saņēmēji – Rīgas un Liepājas valstspilsētas pašvaldības, to izveidoti sociālo pakalpojumu sniedzēji vai sociālo pakalpojumu sniedzēji, kam šīs pašvaldības ir deleģējušas pakalpojumu sniegšanu.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas ietvaros tiks veicināta sociālās situācijas uzlabošanās mērķa grupas personām – personām ar ierobežotām spējām sevi aprūpēt, jo viņiem būs iespēja saņemt individuālajām vajadzībām pielāgotus pakalpojumus, nodrošinot iespēju turpināt dzīvot savā mājoklī vai izmitināšanu nelielās grupās. Vienlaikus tiks uzlabota mērķa grupas personu ģimenes locekļu un citu neformālo aprūpētāju situācija un sekmēts darba un ģimenes dzīves līdzsvars, mazinot viņu noslodzi aprūpes nodrošināšanā.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas ietvaros tiks īstenotas darbības, kas veicina personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības, piemēram:
(Vispārīgās HP darbības)
--        projekta vadības un īstenošanas personāla atlase tiks nodrošināta bez jebkādas tiešas vai netiešas diskriminācijas, veicina mazāk pārstāvētā dzimuma piesaisti, personu ar invaliditāti piesaisti un nediskriminē  pēc rases, etniskās izcelsmes, dzimuma, vecuma, invaliditātes, reliģiskās, pārliecības,  seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem;
--        projektā tiks īstenots sociāli atbildīgs iepirkums, kur tas ir attiecināms un atbilstošs projekta darbību specifikai, pērkot ētiski ražotus produktus un pakalpojumus un izmantojot publiskās iepirkumu procedūras, lai radītu darbavietas, pienācīgus darba apstākļus, sekmētu sociālo un profesionālo iekļautību, nodrošinātu piekļūstamību pakalpojuma sniegšanas vietai/videi/objektam/pasākuma norises vietai, kā arī veicinātu labākus darba nosacījumus cilvēkiem ar invaliditāti un nelabvēlīgākā situācijā esošiem cilvēkiem;
- -       tiks nodrošināts, ka informācija projekta vai finansējuma saņēmēja tīmekļa vietnē ir piekļūstama cilvēkiem ar funkcionēšanas ierobežojumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus (skat. vadlīnijas “Tīmekļvietnes izvērtējums atbilstoši digitālās vides piekļūstamības prasībām;
(Specifiskās HP darbības)
- tiks īstenoti specifiski atbalsta pasākumi etniskās, reliģiskās piederības vai seksuālās orientācijas diskriminācijas risku novēršanai, lai sekmētu sociālās atstumtības un diskriminācijas riskam pakļauto personu iekļaušanos sabiedrībā un mazinātu sociālo atstumtību;
- tiks nodrošināta klātienes pasākuma norises vietas vides un informācijas piekļūstamība cilvēkiem ar funkcionēšanas ierobežojumiem, nepieciešamības gadījumā nodrošinot tehnisko risinājumu nomu (piemēram, pārvietojamais panduss, pacēlājs, norādes, indukcijas cilpu noma u.c.) un par to tiks informēti pasākuma dalībnieki.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas ietvaros tiks īstenotas darbības, kas veicina dzimumu līdztiesību:
(Vispārīgās HP darbības)
- sievietēm un vīriešiem tiks nodrošināta vienāda samaksa par vienādas vērtības darbu;
- projekta vadībā un īstenošanā sievietēm un vīriešiem tiks nodrošinātas vienlīdzīgas karjeras izaugsmes iespējas, tostarp nodrošinot dalību apmācībās un semināros;
- tiks ieviesti nediskriminējoši personāla atlases nosacījumi un prakses, kas veicina mazāk pārstāvētā dzimuma piesaisti, personu ar invaliditāti piesaisti, nediskriminē pēc vecuma, rases, reliģiskās piederības vai seksuālās orientācijas;
- projektu vadībā un īstenošanā tiks virzīti pasākumi, kas sekmē darba un ģimenes dzīves līdzsvaru, paredzot elastīga un nepilna laika darba iespēju nodrošināšanu vecākiem ar bērniem un personām, kuras aprūpē tuviniekus.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas ietvaros paredzēts veikt personu datu apstrādi. Personas datu apstrādes nolūks šajā pasākumā ir TA projekta 3. punktā noteiktās mērķa grupas personu individuālo vajadzību izvērtēšanai un SBSP sniegšanai.
4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas mērķa grupas personas SBSP saņemšanas atbilstības pārbaudei ir apstrādājams šāds minimālais personas datu apjoms: vārds, uzvārds, personas kods, kontaktinformācija (telefons vai e-pasta adrese), personas vecums, personas izglītības līmenis, personas dzīvesvietas adrese un fakts, ka persona ir noteikta invaliditāte, noteikts trešais vai ceturtais aprūpes līmenis, ir izsniegts Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību sakarā ar smagiem funkcionāliem traucējumiem vai ar ārstu konsīlija lēmumu noteikta paliatīvās aprūpes nepieciešamība. Cita veida datus personas identitātes noteikšanai nav paredzēts apstrādāt. Personas vārda un uzvārda un personas koda apstrāde nepieciešama datu subjekta unikālai identifikācijai. Savukārt personas kontakti (telefona vai e-pasta) nepieciešami savstarpējai saziņai ar projektā iesaistīto mērķa grupas personu, kā arī informēšanai par SBSP saņemšanas nosacījumiem.
Minētā personas datu apstrāde veicama, pamatojoties uz Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta 1. punkta e) apakšpunktu. Tāpat personas datu (t.i. personas vārds un uzvārds un personas kods) apstrāde veicama, lai uzskaitītu 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas ietvaros atbalstu saņēmušās mērķa grupas personas, jo šajā pasākumā noteiktais uzraudzības rādītājs ir – sociālās atstumtības riskam pakļautas personas, kuras saņēmušas sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus – 54.
Personas datu apstrāde veicama saskaņā ar Vispārīgas datu aizsardzības regulas 6. panta 1. punkta c) apakšpunktu un atbilstoši TA projekta nosacījumiem. Personas datus un citu informāciju finansējuma saņēmējs izmantos maksājuma pieprasījumu un dalībnieku pārskatu sagatavošanai un iesniegs tos Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (KPVIS) atbilstoši MK 2023. gada 21. marta noteikumiem Nr. 135 “Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā” (noteikts MK noteikumu 1. pielikumā). Datu apstrāde un uzkrāšana KPVIS tiks nodrošināta atbilstoši MK 13.12.2022. noteikumiem Nr. 770 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošina ieguldījumu uzraudzību un izvērtēšanu, kā arī izstrādā un uztur Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 770). Nosakot datu glabāšanas termiņus, ir ņemtas vērā normatīvajos aktos noteiktās prasības par dokumentu pieejamību un attaisnojuma dokumentu glabāšanas minimāliem termiņiem. Grāmatvedības likuma 28. panta 5. punkts noteic, ka pārējie attaisnojuma dokumenti glabājami līdz dienai, kad tie nepieciešami, lai izpildītu šī likuma 6. panta otrās daļas prasības par saimnieciskā darījuma norises izsekojamību, bet ne īsāks par pieciem gadiem. KPVIS personas dati atbilstoši MK noteikumu Nr.770 27. punktam glabājami līdz 31.12.2039.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

4.3.5.1. pasākuma 3. kārtai ir tieša ietekme uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”. Plānoto 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas projektu ietvaros tiks īstenotas darbības, kas veicina vienlīdzību, iekļaušanu, nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu, kā arī tā īstenošanā tiks īstenoti vispārīgi un specifiski horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” pasākumi.
4.3.5.1.pasākuma 3. kārta tiks īstenota ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā. 4.3.5.1. pasākuma 3. kārtas projektu iesniegumu vērtēšanā ir definēts horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” specifiskais atbilstības kritērijs (precizējamais kritērijs), par kuru var tikt pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, vai apstiprināšanu ar nosacījumu, ja projekta iesniedzējs nodrošina pilnīgu atbilstību kritērijam lēmumā noteiktajā termiņā un kārtībā. Kritērija neatbilstības gadījumā projekta iesniegums tiks noraidīts.
Pielikumi