Anotācija (ex-ante)

23-TA-3305: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 1997. gada 23. septembra noteikumos Nr. 336 "Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Valsts kontroles ieteikums
Apraksts
Valsts kontroles revīzijas ziņojuma "Valsts pārvalde – "quo vadis"? Valsts pārvaldes reformā plānotais un sasniegtais" ieteikums Nr. 1, kas iesaka Valsts kancelejai rosināt grozījumus normatīvajā aktā, lai novērstu praksi valsts amatpersonām ieņemt vadošus amatus (padomes un valdes locekļu amatu) valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās, speciālajās ekonomiskajās zonās un brīvostās.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta “Grozījumi Ministru kabineta 1997.gada 23.septembra noteikumos Nr.336 “Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes nolikums””  izstrādāts, lai izpildītu Valsts kontroles revīzijas ziņojumā Valsts kancelejai iekļauto ieteikumu un mazinātu iespēju, ka savienošana ar citiem amatiem un tās rezultātā saņemtais atalgojums kalpo kā papildinājums atalgojumam pamata darba vietā.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts kanceleja ir  Ministru prezidenta tiešā pakļautībā esoša valsts pārvaldes iestāde, kas veic tai normatīvajos aktos noteiktās funkcijas, tai skaitā īsteno valsts pārvaldes attīstības politikas plānošanu un ieviešanu, kā arī cilvēkresursu attīstības politiku,  veic nozaru politiku pārresoru uzraudzību.
Valsts kontroles revīzijas ziņojumā "Valsts pārvalde – "quo vadis"? Valsts pārvaldes reformā plānotais un sasniegtais" norādīts, ka, lai arī ik pa laikam tiek aktualizēts jautājums par ministriju vadošo valsts amatpersonu amatu savienošanas praksi, kas nereti kalpo par atlīdzības palielināšanas instrumentu valsts amatpersonām, šis jautājums nav risināts. Atbilstoši revīzijas ziņojumā minētajam 2022. gada janvārī sešu ministriju valsts amatpersonas (valsts sekretāri, valsts sekretāru vietnieki, departamentu direktori vai ministriju padotības iestāžu vadītāji) ir ieceltas valsts kapitālsabiedrību padomē vai valdē (kopā 21 amatpersona) un ostu valdē (septiņas amatpersonas), tai skaitā divas valsts amatpersonas vienlaikus ieņem amatu divās valsts kapitālsabiedrībās, viena amatpersona kapitālsabiedrībā un speciālajā ekonomiskajā zonā.
Atbilstoši likuma “Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likums” 9.panta otrajai daļai Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (turpmāk – LSEZ) valdē ir ieceļami Finanšu ministrijas, Ekonomikas ministrijas un Satiksmes ministrijas pārstāvji. Atbilstoši situācijai 2023.gada 30.oktobrī, LSEZ valdē valdes locekļu amatus ieņem Ekonomikas ministrijas, Finanšu ministrijas un Satiksmes ministrijas amatpersonas. Atbilstoši LSEZ tīmekļa vietnē atrodamajai informācijai LSEZ valdes sēdes notiek ar regularitāti aptuveni vienu reizi mēnesī. LSEZ 2022.gada pārskats liecina, ka deviņiem LSEZ valdes locekļiem izmaksātais atalgojums un par viņiem veiktās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas par 2022.gadu veido 457 706 EUR, jeb 50 806,22 euro uz vienu valdes locekli gadā, bet izmaksātais atalgojums veido 371 504 EUR, jeb 41 278,22 euro uz vienu valdes locekli gadā.
Satiksmes ministrijas amatpersonas atalgojums pamatdarbā Satiksmes ministrijā saņemtais atalgojums 2022.gadā ir pat mazāks nekā papildus savienojamā amatā LSEZ valdē, kuras sēdes notiek aptuveni vienu reizi mēnesī un līdz ar to darba slodzes intensitāte ir būtiski zemāka nekā pamatdarbā Satiksmes ministrijā.
Ministru kabineta 1997.gada 23.septembra noteikumu Nr.336  “Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes nolikums” 19.punkts pašlaik nosaka, ka LSEZ valde tās locekļiem var noteikt darba samaksu par darbu Valdē no Pārvaldes līdzekļiem. Tas nozīmē, ka LSEZ valde var bez ierobežojumiem pati sev noteikt darba samaksu, kas neatbilst labas pārvaldības principam, vienīgais ierobežojums ir LSEZ pārvaldes rīcībā esošie finanšu līdzekļi, jo ne Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likums, ne Valsts un pašvaldību amatpersonu atlīdzības likums, nedz arī uz iepriekš minēto likumu  deleģējuma pamata izdoti MK noteikumi neregulē SEZ locekļu atlīdzību.
Iepriekšminētais norāda uz normatīvā regulējuma trūkumu un labas pārvaldības principiem neatbilstošu valsts un pašvaldību amatpersonu atlīdzības praksi publiskajā pārvaldē, kad valsts amatpersonas amats tiek savienots ar citu amatu LSEZ.
Ņemot vērā, ka 2022.gadā veiktie grozījumi Atlīdzības likumā paredz būtiski palielināt mēnešalgu augstākā līmeņa vadītājiem, lai nodrošinātu atalgojumam piešķirto budžeta līdzekļu efektīvu izlietojumu, Valsts kontroles ieteikums Valsts kancelejai ir bijis rosināt grozījumus normatīvajā aktā, kas novērstu praksi valsts amatpersonām ieņemt vadošus amatus (padomes un valdes locekļu amatu) valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās, speciālajās ekonomiskajās zonās un brīvostās.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts kancelejas skatījumā šāda situācija, ka augstas ministrijas amatpersonas apvieno amatus ministrijā ar amatiem speciālajās ekonomiskajās zonās, norāda uz šādu problēmu - amatu savienošana ar augstu varbūtību var būt kā  spēcīgs motivators amatpersonas atalgojuma ministrijā/iestādē būtiskai palielināšanai, turklāt atalgojums par papildus amata pienākumiem ir nesamērīgi liels, vērtējot attiecībā pret reālo darba slodzes LSEZ valdē intensitāti. Pastāv augsts risks, ka, neveicot normatīvo aktu grozījumus, šāda situācija var saglabāties arī turpmāk, ņemot vērā, ka atlīdzības fonds ministrijām/iestādēm nav palielināts, lai arī no 2022. gada 1. jūlija spēkā ir Atlīdzības likuma grozījumi, kuri paredz, ka augstākajām amatpersonām ir iespējams palielināt atalgojumu līdz 80 % no atalgojuma salīdzināmiem amatiem privātajā sektorā.
Risinājuma apraksts
Valsts kanceleja, izpildot Valsts kontroles revīzijas ziņojuma ieteikumā minēto, virza noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 1997.gada 23.septembra noteikumos Nr.336 “Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes nolikums”” (turpmāk - projekts). Projekts paredz, ka Liepājas SEZ valdes locekļu atalgojumu nosaka  atbilstoši kārtībai, kas noteikta Ministru kabineta 2010.gada 10.augusta noteikumos Nr.741 “Noteikumi par ostu valdes locekļu mēnešalgu un speciālo piemaksu””.
  
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Noteikumu projekta izstrādes procesā tika vērtēti divi alternatīvi risinājumi:
Pirmais iespējamais risinājums būtu noteikt pilnīgu aizliegumu valsts amatpersonām ieņemt amatus LSEZ. Jānorāda, ka   LSEZ valdē ir deviņi valdes locekļi: trīs Liepājas pilsētas domes un trīs Liepājas komersantu pārstāvji, kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo ar Liepājas pilsētas domes lēmumu, un trīs valsts interešu pārstāvji, kuri deleģēti no Ekonomikas ministrijas, Finanšu ministrijas un Satiksmes ministrijas un kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo Ministru kabinets. Pilnīgs aizliegums nozīmētu, ka LSEZ pārvaldībā netiktu izmantotas ministriju vadošo amatpersonu zināšanas un kompetences, kā arī tiktu vājināta LSEZ saikne ar politikas veidošanu attiecīgajās nozaru ministrijās LSEZ darbības jomās.
Otrs iespējamais risinājums būtu atļaut ministriju amatpersonām savienot amatus ar valdes locekļa amatu LSEZ valdē, bet pārskatīt LSEZ valdes locekļu atlīdzības sistēmu un noteikt atlīdzību LSEZ valdes locekļiem tādā pašā kārtībā kā ostu valžu locekļiem.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Projektā ietvertajā grozījumu priekšlikumā definētās prasības ir samērīgas, jo tās joprojām ļauj savienot valsts amatpersonas pilnas slodzes amatu ar LSEZ valdes locekļa amatu, vienlaikus LSEZ valdes locekļa amatu pienākumu izpildes gadījumā valsts un pašvaldību amatpersonas varēs turpināt saņemt samērīgu atlīdzību par LSEZ valdes locekļa amata pienākumu kā papildus amata pienākumu pildīšanu šādas amatu savienošanas gadījumā. Pašlaik noteiktais lielo ostu valdes locekļa atalgojums ir nesamērīgs, salīdzinot ar faktisko amata pienākumu izpildes slodzi, jo valdes sēdes notiek aptuveni reizi mēnesī un to starplaikā valdes locekļiem ir pienākums iepazīties ar nākamās valdes sēdes darba kārtībā iekļaujamiem jautājumiem, bet nav citu laikietilpīgu amata pienākumu. Ieguvums būs sabiedrības uzticēšanās publiskai pārvaldei un labas pārvaldības principu īstenošanas pieaugums, paļaujoties, ka valsts amatpersonu atalgojums ir atbilstošs to faktiskajai darba noslodzei un atbildības pakāpei. Vienlaikus amatpersona varēs savienot amatu ar LSEZ valdes locekļa amata pienākumiem, tādējādi dažādojot un papildinot savu darba pieredzi un sniedzot savas zināšanas un pieredzi kā ieguldījumu LSEZ darbībā un pārvaldībā. Projekta ieviešanai nav nepieciešamas papildu izmaksas no valsts un pašvaldību budžetiem.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
Skaidrojums
Valsts pārvaldes un tiesiskā regulējuma pilnveidošana ir nepārtraukts process. Samērīga atlīdzības politika, tai skaitā amatu savienošanas gadījumos, ir būtisks labas un godprātīgas pārvaldības aspekts, kas nodrošina efektīvu publisko naudas līdzekļu izmantošanu, kā arī veicina sabiedrības uzticēšanos publiskajai pārvaldei.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Valsts kanceleja apkopos datus par amatu savienošanas praksi publiskas personas institūcijās un LSEZ un izvērtēs šo informāciju.
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
30.06.2025. / 6
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
Rezultāts
Samērīga atalgojuma noteikšanas prakse amatu savienošanas gadījumos nodrošina lielāku sabiedrības uzticību publiskās pārvaldes darbībai un tās efektivitātei.
Rādītājs
Iedzīvotāju politiskās uzticēšanas indekss (NAP rādītājs Nr. 420).
Politiskās uzticēšanas Ministru kabinetam indekss (NAP rādītājs Nr. 421).
Korupcijas uztveres indekss (NAP rādītājs Nr. 423).

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Tiks ierobežotas valsts un pašvaldības amatpersonu iespējas saņemt darba ieguldījumam nesamērīgi lielu atalgojumu, kā arī tiek nodrošināta samērīga atalgojuma noteikšanas prakse, ja valsts vai pašvaldības amatpersona savieno savu amatu ar ostas valdes locekļa amatu.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/221750ff-9d4b-45c5-bd11-08d36f2e232a


 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiesību aktu portālā netika saņemti priekšlikumi par šo tiesību akta projektu. Valsts kanceleja ir saņēmusi biedrības “Liepājas ostas nomnieku asociācija” vēstuli, kurā norādīts, ka mērā problēmjautājums skar tieši valsts interešu pārstāvjus, kuriem paredzēts būtiski palielināt mēnešalgu. Šāds būtisks mēnešalgas palielinājums nav paredzēts ne pašvaldības Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārstāvjiem, ne arī Liepājas komersantu pārstāvjiem un līdz ar to attiecināt vispārīgu regulējumu uz visiem Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļiem ir nesamērīgi, jo faktiski valsts interešu pārstāvjiem atlīdzības samazinājums tiks kompensēts ar mēnešalgas pieaugumu to pamatdarbā, bet pašvaldību un komersantu pārstāvjiem atlīdzības samazinājums kompensēts netiks. Biedrības uzskats ir, ka būtībā, stājoties spēkā tiesību aktiem atbilstoši izstrādātajiem tiesību aktu projektiem, tiks diskriminēti pašvaldības un komersantu pārstāvji, kuri saņems ievērojami mazāku atlīdzību par apjoma ziņā līdzvērtīgu darbu, kādu veic valsts interešu pārstāvji. Tomēr šeit jānorāda, ka biedrība neatbilstoši interpretē šo situāciju, jo valsts interešu pārstāvji saņem atlīdzību par darbu ministrijā neatkarīgi no cita amatu un tam paredzētā atalgojuma (tai skaitā amata ostas valdē) un atalgojums gan valsts pārvaldē, gan ostas valdē ir nosakāms atbilstoši attiecīgā amata darba noslodzei, uzdevumu saturam un atbildības pakāpei. Jāatzīmē, ka atlīdzības samazinājums tiek vienlīdzīgi paredzēts gan  valsts interešu pārstāvjiem, gan   pašvaldību un komersantu pārstāvjiem, jo visi ostas valdes locekļi ir vienlīdz atbildīgi un līdzvērtīgi noslogoti valdes locekļu amata pienākumu izpildē, izņemot ostas valdes priekšsēdētāju un valdes priekšsēdētāja vietnieku, kuri ir atbildīgi par ostas valdes  darba plānošanu un organizēšanu kopumā. Attiecībā uz biedrības norādīto, ka valdē uz tās locekļiem attiecināma Valsts pārvaldes iestāžu nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas likuma V nodaļa, kas regulē amatpersonu civiltiesisko atbildību par nodarītajiem zaudējumiem, Valsts kanceleja norāda, ka minētais regulējums attiecas uz visām valsts amatpersonām, tādēļ nevarētu uzskatīt, ka šis apstāklis varētu radīt priekšnoteikumus būtiski augstāka atalgojuma līmeņa noteikšanai salīdzinājumā ar citām valsts amatpersonām, kuru darba slodze turklāt
atbilst normālajam darbalaikam.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts kanceleja
  • Finanšu ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Satiksmes ministrija
  • Liepājas pilsētas pašvaldības administrācija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Tiks samazinātas LSEZ izmaksas LSEZ valdes darbības nodrošināšanai
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Samērīga atalgojuma politika amatu savienošanas gadījumos sekmēs publiskās pārvaldes efektivitāti un sabiedrības uzticēšanos publiskās pārvaldes darbībai un tās efektivitātei. Tas būs izmērāms ar šādiem NAP2027 mērķa indikatoriem – Iedzīvotāju politiskās uzticēšanas indekss (NAP rādītājs Nr. 420), Politiskās uzticēšanas Ministru kabinetam indekss (NAP rādītājs Nr. 421), Korupcijas uztveres indekss (NAP rādītājs Nr. 423).

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi