Anotācija (ex-ante)

24-TA-678: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumos Nr. 101 "Noteikumi par Sociālo uzņēmumu komisiju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ir nepieciešams precizēt Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumu Nr. 101 "Noteikumi par Sociālo uzņēmumu komisiju" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 101) 27. punktu, lai nodrošinātu Sociālo uzņēmumu komisijas (turpmāk – komisija) locekļu, kas nav pilnvarotas amatpersonas, atlīdzības apmēra noteikšanas paredzamību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt MK noteikumu Nr. 101 27. punktu, nosakot, ka komisijas loceklim, kas nav pilnvarota amatpersona, darba stundas tarifa likmi nosaka reizi trijos gados, atbilstoši valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku 11. mēnešalgu grupas intervāla minimumam atbilstošās stundas algas likmei.
Spēkā stāšanās termiņš
01.06.2024.
Pamatojums
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 101 3. punktu komisijas pilnvaru laiks neatkarīgi no komisijas personālsastāva izmaiņām ir trīs gadi no dienas, kad labklājības ministrs apstiprinājis komisijas personālsastāvu. Sociālo uzņēmumu komisijas pašreizējā sastāva pilnvaru laiks beidzas 2024. gada 11. maijā, ņemot vērā minēto, tiks apstiprināts jauns komisijas sastāvs. Lai nodrošinātu iespēju komisijas locekļiem, kas nav pilnvarotas amatpersonas, noteikt atlīdzību noteikumu projektā noteiktajā apmērā, ir nepieciešams, lai noteikumu projekts stājas spēkā 2024. gada 1. jūnijā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Sociālā uzņēmuma likuma 6. panta ceturto daļu komisijas locekļi, kas nav pilnvarotas amatpersonas, par darbu komisijā saņem atlīdzību, kuras apmēru un izmaksāšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
MK noteikumu Nr. 101 27. punktā noteikts, ka komisijas loceklim, kas nav pilnvarota amatpersona, darba stundas tarifa likmi nosaka kā vidējo likmi no komisijas locekļu – MK noteikumu Nr. 101 5. punktā minēto pilnvaroto amatpersonu – kopējās mēnešalgas vidējās stundas likmes.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 101 5. punktu komisijā iekļauj pa vienam komisijas loceklim – pilnvarotai amatpersonai (nosakot amatpersonu, kas komisijas locekli aizvieto viņa prombūtnes laikā) –no Labklājības ministrijas, Finanšu ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Kultūras ministrijas.

Tādējādi komisijas locekļu, kas nav pilnvarotas amatpersonas, atlīdzības apmērs ir atkarīgs no iepriekš minēto ministriju pārstāvju - komisijas locekļu – atlīdzības apmēra, kas nozīmē, ka izmaiņas komisijas personālsastāvā var ietekmēt komisijas locekļu, kas nav pilnvarotas amatpersonas, atlīdzības apmēru.

Turklāt 2022. gada 1. jūlijā stājās spēkā Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma grozījumi, ar kuriem tika īstenota valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības reforma. Kopš stājās spēkā atlīdzības reforma, amatpersonām algu nosaka, piemērojot koeficientu pret bāzes mēnešalgu. Bāzes mēnešalgu nosaka, ņemot vērā inflāciju un vidējo darba samaksu valstī. Pēdējos gados vērojama strauja inflācija, ka arī vidējās darba samaksas pieaugums. Minētais būtiski ietekmēja un turpina ietekmēt amatpersonu atalgojuma apmēru.

Jāņem vērā arī tas, ka amatpersonu atalgojuma politika, tai skaitā tās pārskatīšanas principi un regularitāte, dažādās ministrijās atšķiras, līdz ar to komisijas locekļu, kas nav pilnvarotas amatpersonas, atlīdzības apmēra noteikšana kļūst sarežģīta un neprognozējama.   
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto un, lai nodrošinātu komisijas locekļu, kas nav pilnvarotas personas, atlīdzības apmēra stabilitāti un tās noteikšanas paredzamību un prognozējamību, ir nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu Nr. 101 27. punktā, kas paredz, ka apstiprinot komisijas personālsastāvu, proti, reizi trijos gados, komisijas loceklim, kas nav pilnvarota amatpersona, nosaka darba stundas tarifa likmi atbilstoši valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku 11. mēnešalgu grupas intervāla minimumam atbilstošās stundas algas likmei.
Iepriekš minētais darba stundas tarifa likmes apmērs ir izvēlēts, ņemot vērā to, ka komisijas sastāvā ir dažādu jomu eksperti, savukārt 11. mēnešalgu grupa ir vecākā eksperta amatam atbilstoša atalgojuma grupa.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
13 000
0
13 000
0
13 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
13 000
0
13 000
0
13 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
13 000
6 802
13 000
7 833
13 000
7 833
7 833
2.1. valsts pamatbudžets
13 000
6 802
13 000
7 833
13 000
7 833
7 833
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-6 802
0
-7 833
0
-7 833
-7 833
3.1. valsts pamatbudžets
0
-6 802
0
-7 833
0
-7 833
-7 833
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
6 802
0
7 833
0
7 833
7 833
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Kopš 2017. gada, kad tika izveidota komisija, atlīdzībām, tai skaitā ceļu izdevumu kompensācijām, komisijas locekļiem ik gadu bija paredzēts finansējums 13 000 euro apmērā. Saskaņā ar MK noteikumu Nr.101 27. punkta esošo redakciju uz 2024.gada sākumu, komisijas loceklim, kas nav pilnvarota amatpersona, darba stundas tarifa likmi nosaka kā vidējo likmi no komisijas locekļu – pilnvaroto amatpersonu – kopējās mēnešalgas vidējās stundas likmes, kas uz 2024.gadu ir 10,72 euro (neiekļaujot darba devēja VSAOI).

Turpmāk, noteikumu projekts paredz, ka komisijas loceklim, kas nav pilnvarota amatpersona, nosaka darba stundas tarifa likmi atbilstoši valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku 11. mēnešalgu grupas intervāla minimumam atbilstošās stundas algas likmei. Ņemot vērā, ka noteikumu 27. punkts paredzēs, ka atlīdzība komisijas locekļiem tiem noteikta komisijas apstiprināšanas brīdī, tad  plānots, ka atlīdzības apmērs komisijas locekļiem tiks nofiksēts uz turpmākiem 3 gadiem, līdz ar to, 2024., 2025., 2026. gadā tiks piemērots 2026. gada  11. mēnešalgas grupas prognozētais intervāla minimums. 2026. gadā prognozētais 11. mēnešalgu grupas intervāla minimums normālā darba laika ietvaros ir 2 048 euro.
 
Pieņemot, ka vidēji mēnesī ir 167 darba stundas, stundas tarifa likme komisijas loceklim, kas nav pilnvarota amatpersona, būs indikatīvi 15,16 euro (2 048 euro / 167 stundas + 23,59% (VSAOI).

Pamatojoties uz esošo komisijas darba pieredzi, prognozējams, ka indikatīvi katram komisijas loceklim gadā būs 259 darba stundas (200 gada darbības pārskatu izskatīšana + 24 komisijas sēdes (vienas sēdes ilgums plānots 1 h) + 35 jauno pieteikumu izskatīšana (1 pieteikumu izskatīšana plānota 1 h )).

Vienlaikus MK noteikumu Nr.101 28. punkts paredz ceļa izdevumu kompensāciju komisijas loceklim, kas nav pilnvarotas amatpersonas, līdz ar to pieciem komisijas locekļiem nepieciešamais finansējums ir 1200 euro gadā (20 euro x 12 mēneši x 5 komisijas locekļi).
2024.gadā esošo komisijas locekļu stundas tarifa likme, saskaņā ar spēkā esošajiem līgumiem, ir 10,72 euro+23,59%=13,25 euro.


Ņemot vērā 11. mēnešalgas prognozēto intervāla minimumu 2026. gadam, veikts aprēķins par papildu nepieciešamo un kopējo nepieciešamo finansējumu komisijas locekļu, kas nav pilnvarotas personas, darbības nodrošināšanai:

 
  2024. gada 5 mēneši 2024. gada 7 mēneši 2025. gads un turpmāk ik gadu
Esošais finansējums 13 000 euro 13 000,00 13 000,00
Jaunā stundas tarifa likme (2024.g. 5 mēnešiem norādīta esošās komisijas st.t. likme)  13,25 15,16 15,16
Komisijas locekļu skaits 5 5 5
Stundu skaits (259) 107,92 151,08 259
Kopā komisijas locekļu atalgojums 7 149,70 11 451,86 19 632,20
Transporta izdevumu kompensācija (euro) 20,00 20,00 20,00
Komisijas locekļu skaits 5 5 5
Mēneši 5 7 12
Kopā transporta izdevumu kompensācija 500,00 700,00 1 200,00
Kopā komisijas darbības nodrošināšanai 19 801,56 20 832,20
Papildus nepieciešams -6 801,56 -7 832,2
Veikta noapaļošana pilnos euro -6 802 -7 833






























Ņemot vērā, ka komisija jaunajā sastāvā uzsāks darbu 2024. gada jūnijā un attiecīgi komisija strādās trīs gadus, finansējums komisijas locekļu atlīdzības nodrošināšanai tiks nofiksēts uz periodu no 2024. gada 1. jūnija līdz 2027. gada 30.jūnijam. 2027. gada jūnijā uzsāks darbu jauns komisijas sastāvs un finansējums komisijas atlīdzības nodrošināšanai tiks pārrēķināts atbilstoši aktuālajam 11. mēnešalgu grupas intervāla minimumam.
Ņemot vērā, ka attiecīgā informācija vēl nav pieejama, aprēķins 2027. gadam veikts 2026. gada līmenī.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu projektā ietverto pasākumu īstenošana tiks nodrošināta Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 97.01.00 “Labklājības nozares vadība un politikas plānošana” ietvaros, veicot apakšprogrammas ietvaros esošo līdzekļu prioritēšanu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projektā paredzētās izmaiņas attiecas tikai uz sociālo uzņēmumu komisijas locekļiem, līdz ar to, sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi