22-TA-3710: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 896 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei" nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts (turpmāk - MK noteikumu projekts) paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 896 “Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa “Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei” nolikums” (turpmāk – MK noteikumi), lai pagarinātu projektu konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei" (turpmāk - konkurss ) ietvaros aktivitātes īstenošanai paredzēto termiņu no 2023. gada 31. decembra uz 2024.gada 31.decembri.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir veikt grozījumus MK noteikumu 7.punktā un 3.pielikuma 1.14.apakšpunktā, lai konkursa ietvaros pagarinātu aktivitātes, kas iekļautas apstiprinātajos projektos, īstenošanas gala termiņu no 2023.gada 31.decembra uz 2024.gada 31.decembri.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
MK noteikumu 7.punkts paredz, ka konkursa ietvaros aktivitātes, kas iekļautas apstiprinātajos projektos, īsteno līdz brīdim, kamēr beidzas šo MK noteikumu 6. punktā minētais finansējums, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim.
Savukārt MK noteikumu 3.pielikuma 1.14.apakšpunktā ir paredzēts projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijs, kura ietvaros tiek vērtēts vai iesniegtajā projekta iesniegumā norādītās aktivitātes plānots īstenot līdz 2023.gada 31.decembrim.
Uz 2023.gada 17.janvāri konkursa ietvaros ir pārdoti 597 elektromobiļi un ārēji lādējami hibrīdauto, no tiem 508 jauni elektromobiļi, 58 lietoti elektromobiļi un 31 ārēji lādējams hibrīdauto. Kopējais izmaksātais finansējums ir 2 570 250 EUR t.i. 25,7% no kopējā pieejamā finansējuma (10 milj. EUR).
Saskaņā ar publiski pieejamiem datiem ir novērojams būtisks jaunu M1 kategorijas elektromobiļu, kuru īpašnieki vai turētāji ir fiziskas personas, skaita pieaugums. Piemēram, salīdzinot M1 kategorijas elektromobiļu reģistrāciju, kuru īpašnieki vai turētāji ir juridiskas personas, ir konstatējams, ka juridiskās personas 2022.gadā iegādājušās jaunus elektromobiļus par 80% vairāk, nekā 2021. gadā. Savukārt fiziskas personas 2022.gadā, salīdzinot ar 2021. gadu, jaunus elektromobiļus iegādājušās par 366% vairāk.
Iepriekš no visiem iegādātajiem jauniem elektromobiļiem 20% īpašnieku vai turētāju bija fiziskas personas, bet 80% juridiskas personas. 2022.gadā sadalījums mainījies - 46% ir fiziskas personas, bet 54% juridiskas personas.
Savukārt MK noteikumu 3.pielikuma 1.14.apakšpunktā ir paredzēts projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijs, kura ietvaros tiek vērtēts vai iesniegtajā projekta iesniegumā norādītās aktivitātes plānots īstenot līdz 2023.gada 31.decembrim.
Uz 2023.gada 17.janvāri konkursa ietvaros ir pārdoti 597 elektromobiļi un ārēji lādējami hibrīdauto, no tiem 508 jauni elektromobiļi, 58 lietoti elektromobiļi un 31 ārēji lādējams hibrīdauto. Kopējais izmaksātais finansējums ir 2 570 250 EUR t.i. 25,7% no kopējā pieejamā finansējuma (10 milj. EUR).
Saskaņā ar publiski pieejamiem datiem ir novērojams būtisks jaunu M1 kategorijas elektromobiļu, kuru īpašnieki vai turētāji ir fiziskas personas, skaita pieaugums. Piemēram, salīdzinot M1 kategorijas elektromobiļu reģistrāciju, kuru īpašnieki vai turētāji ir juridiskas personas, ir konstatējams, ka juridiskās personas 2022.gadā iegādājušās jaunus elektromobiļus par 80% vairāk, nekā 2021. gadā. Savukārt fiziskas personas 2022.gadā, salīdzinot ar 2021. gadu, jaunus elektromobiļus iegādājušās par 366% vairāk.
Iepriekš no visiem iegādātajiem jauniem elektromobiļiem 20% īpašnieku vai turētāju bija fiziskas personas, bet 80% juridiskas personas. 2022.gadā sadalījums mainījies - 46% ir fiziskas personas, bet 54% juridiskas personas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši MK noteikumu 23.4. apakšpunktam, programmas izmaksas ir attiecināmas, ja MK noteikumu 8.1., 8.2. vai 8.3. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros iegādātais transportlīdzeklis pastāvīgi reģistrēts Latvijā atbalsta saņēmēja īpašumā vai turējumā. Tādējādi, lai attiecīgā elektromobiļa pārdošanas cena tiktu kvalificēta kā attiecināmas izmaksas, elektromobilim ir jābūt reģistrētam un jāatrodas Latvijā. Auto asociācijas sniegtie dati norāda, ka vidējais termiņš no jauna elektromobiļa pasūtīšanas līdz piegādei ir 9 – 12 mēneši. Dažkārt termiņš sasniedz 18 mēnešus atkarībā no elektromobiļa markas, modeļa un komplektācijas.
Pieņemot, ka konkurss īstenosies līdzšinējā apmērā, var prognozēt, ka konkursā pieejamais finansējums netiks apgūts līdz 31.12.2023. un tās mērķi pilnībā netiks sasniegti (līdz termiņa beigām atlikuši mazāk kā 12 mēneši. Vidēji mēnesī izmaksājot komersantiem, kas pārdevuši transportlīdzekļus programmas ietvaros, 300 tūkstošus EUR, atlikušajā termiņā kopējais EKII finansējuma apjoms būtu ap 3,6 miljoni EUR apmērā, kas ir aptuveni puse no konkursam paredzētā finansējuma.
Ievērojot, ka konkursā pieejamais finansējums var netikt pilnībā apgūts līdz 2023.gada 31.decembrim un atbalsta saņēmējam no jauna elektromobiļu pasūtīšanas dienas līdz saņemšanai jāgaida vidēji 9-12 mēneši, lai ar konkursu varētu arī turpmāk sasniegt plānoto siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājum, MK noteikumos būtu nosakāms, ka aktivitāšu īstenošanas termiņš tiek pagarināts vismaz līdz 2024. gada 31. decembrim.
Pieņemot, ka konkurss īstenosies līdzšinējā apmērā, var prognozēt, ka konkursā pieejamais finansējums netiks apgūts līdz 31.12.2023. un tās mērķi pilnībā netiks sasniegti (līdz termiņa beigām atlikuši mazāk kā 12 mēneši. Vidēji mēnesī izmaksājot komersantiem, kas pārdevuši transportlīdzekļus programmas ietvaros, 300 tūkstošus EUR, atlikušajā termiņā kopējais EKII finansējuma apjoms būtu ap 3,6 miljoni EUR apmērā, kas ir aptuveni puse no konkursam paredzētā finansējuma.
Ievērojot, ka konkursā pieejamais finansējums var netikt pilnībā apgūts līdz 2023.gada 31.decembrim un atbalsta saņēmējam no jauna elektromobiļu pasūtīšanas dienas līdz saņemšanai jāgaida vidēji 9-12 mēneši, lai ar konkursu varētu arī turpmāk sasniegt plānoto siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājum, MK noteikumos būtu nosakāms, ka aktivitāšu īstenošanas termiņš tiek pagarināts vismaz līdz 2024. gada 31. decembrim.
Risinājuma apraksts
Viens no būtiskākajiem risinājumiem šobrīd ir termiņa pārcelšana no 2023.gada 31.decembra uz 2024.gada 31.decembri. Lai to īstenotu MK noteikumos ir jāveic divi grozījumi:
1.jāprecizē MK noteikumu 6.punkts, kas paredz konkursa ietvaros apstiprināto aktivitāšu īstenošanas termiņu.
2.jāprecizē MK noteikumu 3.pielikuma 1.14.apakšpunkts, kas nosaka projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju.
1.jāprecizē MK noteikumu 6.punkts, kas paredz konkursa ietvaros apstiprināto aktivitāšu īstenošanas termiņu.
2.jāprecizē MK noteikumu 3.pielikuma 1.14.apakšpunkts, kas nosaka projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Saruna ar Latvijas Finanšu nozares asociācijas, Auto Asociācijas, Satiksmes ministrijas un Ekonomikas ministrijas pārstāvjiem notika 2022.gada 13.decembrī.
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
MK noteikumu projekts sabiedrības līdzdalībai ir pieejams TAP.
MK noteikumos ietvertais grozījums ir saistīts ar Latvijas Finanšu nozares asociācijas, Auto Asociācijas, Latvijas Darba devēju konfederācijas un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai nosūtīto vēstuli 2022.gada 5.decembrī.
MK noteikumos ietvertais grozījums ir saistīts ar Latvijas Finanšu nozares asociācijas, Auto Asociācijas, Latvijas Darba devēju konfederācijas un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai nosūtīto vēstuli 2022.gada 5.decembrī.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi