Anotācija (ex-ante)

23-TA-1476: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr. 916 "Latvijas Neredzīgo bibliotēkas nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Ministru kabineta 2023.gada 26.maija rīkojuma Nr.298 “Par Latvijas Neredzīgo bibliotēkas reorganizāciju” (turpmāk – MK rīkojums Nr.298) 9.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumos Nr.916 “Latvijas Neredzīgo bibliotēkas nolikums” (turpmāk – Nolikums) noteiktos Latvijas Neredzīgo bibliotēkas (turpmāk – Bibliotēka) uzdevumus un tiesības atbilstoši MK rīkojuma Nr.298 9.punktā noteiktajam.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2023.
Pamatojums
MK rīkojums Nr.298 paredz, ka ar 2023.gada 1.jūliju tiek reorganizēta Bibliotēka, nododot Bibliotēkas struktūrvienības – filiālbibliotēkas – un iedzīvotāju ar redzes traucējumiem un funkcionālo lasītnespēju bibliotekārās apkalpošanas uzdevumu izpildi MK rīkojumā Nr.298 noteiktajām pašvaldībām, līdz ar to nepieciešami attiecīgi grozījumi arī Nolikumā. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar MK rīkojuma Nr.298 9.punktu Kultūras ministrijai dots uzdevums sagatavot un kultūras ministram līdz 2023.gada 30.jūnijam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā tiesību akta projektu par grozījumiem Nolikumā saistībā ar Bibliotēkas filiālbibliotēku nodošanu pašvaldībām.

MK rīkojuma Nr.298 1.punkts nosaka, ka saskaņā ar Bibliotēku likuma 6.panta pirmo daļu un Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15.panta trešās daļas 3.punktu ar 2023.gada 1.jūliju tiek reorganizēta Bibliotēka, nododot šādas Bibliotēkas struktūrvienības – filiālbibliotēkas – un iedzīvotāju ar redzes traucējumiem un funkcionālo lasītnespēju bibliotekārās apkalpošanas uzdevumu izpildi šādām pašvaldībām:
1) Balvu novada pašvaldībai – Balvu filiālbibliotēku, kas turpina pastāvēt kā Balvu Centrālās bibliotēkas struktūrvienība;
2) Cēsu novada pašvaldībai – Cēsu filiālbibliotēku, kas turpina pastāvēt kā Cēsu Centrālās bibliotēkas struktūrvienība;
3) Daugavpils valstspilsētas pašvaldībai – Daugavpils filiālbibliotēku, kas turpina pastāvēt kā Latgales Centrālās bibliotēkas struktūrvienība;
4) Jelgavas valstspilsētas pašvaldībai – Jelgavas filiālbibliotēku, kas turpina pastāvēt kā Jelgavas pilsētas bibliotēkas struktūrvienība;
5) Liepājas valstspilsētas pašvaldībai – Liepājas filiālbibliotēku, kas turpina pastāvēt kā Liepājas pilsētas Centrālās zinātniskās bibliotēkas struktūrvienība;
6) Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībai – Rēzeknes filiālbibliotēku, kas turpina pastāvēt kā Rēzeknes Centrālās bibliotēkas struktūrvienība;
7) Ventspils valstspilsētas pašvaldībai – Ventspils filiālbibliotēku, kas turpina pastāvēt kā Ventspils bibliotēkas struktūrvienība.

Saskaņā ar MK rīkojuma Nr.298 3.punktu MK rīkojuma Nr.298 1.punktā minētā uzdevuma īstenošanu 2023.gadā un turpmākajos gados ir jānodrošina atbilstoši Kultūras ministrijas valsts budžeta līdzekļiem, Bibliotēkai uz trim gadiem noslēdzot deleģēšanas līgumus ar MK rīkojumā Nr.298 minētajām pašvaldībām.

Nolikuma 4.2.apakšpunkts nosaka, ka, lai īstenotu noteiktās funkcijas, Bibliotēka atbilstoši kompetencei veic uzdevumu – metodiski vada filiālbibliotēku darbu. Savukārt Nolikuma 4.10.apakšpunkts nosaka, ka Bibliotēka atbilstoši kompetencei apzina Bibliotēkas un filiālbibliotēku darba tehnoloģijas pamatprasības un sniedz nepieciešamo metodisko un konsultatīvo palīdzību.

Ņemot vērā MK rīkojuma Nr.298 9.punktā noteikto, ir nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus Nolikumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saistībā ar MK rīkojuma Nr.298 pieņemšanu un Bibliotēkas reorganizāciju, nododot Bibliotēkas struktūrvienības – filiālbibliotēkas un iedzīvotāju ar redzes traucējumiem un funkcionālo lasītnespēju bibliotekārās apkalpošanas uzdevumu pašvaldībām – pašvaldību publiskajām bibliotēkām, nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus Nolikumā, svītrojot Nolikuma 4.2.apakšpunktu par Bibliotēkas uzdevumu metodiski vadīt filiālbibliotēku darbu.

Lai pašvaldību publiskās bibliotēkas varētu sekmīgi pildīt pašvaldību iedzīvotāju ar redzes traucējumiem un funkcionālo lasītnespēju bibliotekārās apkalpošanas uzdevumu, Bibliotēkai ir jāsniedz pašvaldību publiskajām bibliotēkām metodiskā un konsultatīvā palīdzība, tādēļ Nolikuma 4.10.apakšpunktu nepieciešams precizēt, nosakot, ka Bibliotēka apzina Bibliotēkas darba tehnoloģijas pamatprasības un sniedz nepieciešamo metodisko un konsultatīvo atbalstu publiskajām bibliotēkām lietotāju ar redzes traucējumiem un funkcionālo lasītnespēju apkalpošanā.

Ņemot vērā MK rīkojuma Nr.298 3.punktā noteikto, ka uzdevuma – iedzīvotāju ar redzes traucējumiem un funkcionālo lasītnespēju bibliotekārās apkalpošanas uzdevumu izpilde – īstenošana 2023.gadā un turpmākajos gados ir jānodrošina atbilstoši Kultūras ministrijas valsts budžeta līdzekļiem, Bibliotēkai uz trim gadiem slēdzot deleģēšanas līgumus ar MK rīkojumā Nr.298 minētajām pašvaldībām, nepieciešams veikt grozījumu Nolikuma 5.punktā, papildinot Bibliotēkai noteiktās tiesības ar tiesībām deleģēt pašvaldībām atsevišķus valsts pārvaldes uzdevumus saistībā ar iedzīvotāju ar redzes traucējumiem un funkcionālo lasītnespēju bibliotekāro apkalpošanu. Tādējādi atbilstoši MK rīkojuma Nr.298 3.punktā noteiktajam Bibliotēka Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā uz trīs gadiem slēgtu deleģēšanas līgumus ar pašvaldībām par valsts pārvaldes uzdevuma – iedzīvotāju ar redzes traucējumiem un funkcionālo lasītnespēju bibliotekārā apkalpošana – izpildi un veiktu valsts pārvaldes uzdevuma (deleģēšanas līgumu) izpildes uzraudzību.
Risinājuma apraksts
Pēc Bibliotēkas reorganizācijas ar 2023.gada 1.jūliju Bibliotēkas struktūrvienības – filiālbibliotēkas tiek nodotas MK rīkojumā Nr.298 noteiktajām pašvaldībām kopā ar filiālbibliotēku amata vietām un Bibliotēka slēgs deleģēšanas līgumus ar attiecīgo pašvaldību par lietotāju ar redzes traucējumiem un funkcionālo lasītnespēju apkalpošanas uzdevuma īstenošanu. Ievērojot minēto, Projekta 1.1.apakšpunkts paredz svītrot Nolikuma 4.2.apakšpunktu, kas nosaka, ka Bibliotēka metodiski vada filiālbibliotēku darbu.

Lai Bibliotēka atbilstoši tās funkcijām un uzdevumiem sniegtu pašvaldību publiskajām bibliotēkām metodisko un konsultatīvo palīdzību, Projekta 1.2.apakšpunkts paredz precizēt un papildināt Nolikuma 4.10.apakšpunktu, nosakot, ka Bibliotēka apzina Bibliotēkas darba tehnoloģijas pamatprasības un sniedz nepieciešamo metodisko un konsultatīvo atbalstu valsts un pašvaldību bibliotēkām lietotāju ar redzes traucējumiem un funkcionālo lasītnespēju apkalpošanā.

Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40.panta pirmo daļu publiska persona var deleģēt privātpersonai un citai publiskai personai pārvaldes uzdevumu, ja pilnvarotā persona attiecīgo uzdevumu var veikt efektīvāk. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40.panta trešā daļa nosaka, ka citai publiskai personai pārvaldes uzdevumu var deleģēt likumā noteiktajos gadījumos. Pašvaldību likuma 6.panta pirmā daļa nosaka, ka Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā pašvaldībai var deleģēt valsts vai citas atvasinātas publiskas personas kompetencē ietilpstošu pārvaldes uzdevumu. Atbilstoši Pašvaldību likuma 6.panta otrajai daļai, deleģējot pārvaldes uzdevumu, pašvaldībai tiek nodrošināts finansējums, kas nepieciešams attiecīgā pārvaldes uzdevuma izpildei. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16.panta trešā daļa nosaka, ka iestādes nolikumā var norādīt, kuri tās kompetencē esošie pārvaldes uzdevumi var tikt deleģēti Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā. Ievērojot minēto, atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16.panta trešajai daļai un Pašvaldību likuma 6.panta pirmajai un otrajai daļai Projekta 1.3.apakšpunkts paredz veikt grozījumu Nolikuma 5.punktā, papildinot to ar 5.4.apakšpunktu, kas nosaka Bibliotēkas tiesības deleģēt atsevišķus valsts pārvaldes uzdevumus pašvaldībām saistībā ar iedzīvotāju ar redzes traucējumiem un funkcionālo lasītnespēju bibliotekāro apkalpošanu, noslēdzot deleģēšanas līgumus.

Atbilstoši MK rīkojuma Nr.298 3.punktā noteiktajam Bibliotēka par valsts pārvaldes uzdevuma – iedzīvotāju ar redzes traucējumiem un funkcionālo lasītnespēju bibliotekārā apkalpošana – izpildi slēgs deleģēšanas līgumus ar Balvu novada pašvaldību, Cēsu novada pašvaldību, Daugavpils valstspilsētas pašvaldību, Jelgavas valstspilsētas pašvaldību, Liepājas valstspilsētas pašvaldību, Rēzeknes valstspilsētas pašvaldību un Ventspils valstspilsētas pašvaldību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Uzlabo sabiedrības grupu – iedzīvotāju ar redzes invaliditāti, senioru, iedzīvotāju ar garīga rakstura traucējumiem, bērnu un skolēnu ar autiskā spektra traucējumiem, dažāda vecuma cilvēku ar lasīšanas traucējumiem, tajā skaitā ar disleksiju, iedzīvotāju ar pārejošiem redzes traucējumiem, iedzīvotāju ar ierobežotām kustībām noturēt grāmatu – pieejamību bibliotekārajiem un informācijas pakalpojumiem, un resursiem pielāgotā formātā pašvaldību bibliotēkās un veicina minētās mērķgrupas iedzīvotāju integrāciju sabiedrībā un kopienas dzīvē, kā arī piekļuvi daudzveidīgākiem pakalpojumiem, tai skaitā kultūras pasākumiem.

Bibliotēkas nodarbināto darbinieku tiesības un pienākumi nemainās. Saskaņā ar Darba likuma 101.panta ceturto daļu filiālbibliotēkās nodarbinātajiem tiek piedāvāts turpināt darbu attiecīgās pašvaldības bibliotēkas struktūrvienībā. Darbiniekiem tiek saglabāta līdzšinējā darba samaksa. Darbinieku pienākumi, ņemot vērā līdzšinējos pienākumus filiālbibliotēkās, tiek noteikti pašvaldību bibliotēku sagatavotajos amatu aprakstos.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Kultūras ministrija, Latvijas Neredzīgo bibliotēka
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Projekts ir izskatīts Latvijas Bibliotēku padomes 2023.gada 24.maija sēdē.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Latvijas Bibliotēku padome 2023.gada 24.maija sēdē atbalstīja Projektā paredzētos grozījumus Nolikumā.

6.4. Cita informācija

Sabiedrības līdzdalība par Bibliotēkas reorganizāciju, nododot Bibliotēkas struktūrvienības – filiālbibliotēkas – un iedzīvotāju ar redzes traucējumiem un funkcionālo lasītnespēju bibliotekārās apkalpošanas uzdevumu izpildi pašvaldībām tika īstenota MK rīkojuma Nr.298 izstrādes un saskaņošanas ietvaros un ir atspoguļota MK rīkojuma Nr.298 sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 6.sadaļā “Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process”.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka Projekta mērķis ir precizēt Nolikumā noteiktos Bibliotēkas uzdevumus un tiesības atbilstoši MK rīkojuma Nr.298 9.punktā noteiktajam, kas būtiski nemaina esošo regulējumu un sabiedrības līdzdalība par Bibliotēkas reorganizāciju, nododot Bibliotēkas struktūrvienības – filiālbibliotēkas – un iedzīvotāju ar redzes traucējumiem un funkcionālo lasītnespēju bibliotekārās apkalpošanas uzdevumu izpildi pašvaldībām tika īstenota MK rīkojuma Nr.298 izstrādes un saskaņošanas ietvaros, publisko apspriedi nav nepieciešams nodrošināt.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija
  • Latvijas Neredzīgo bibliotēka
  • Daugavpils valstspilsētas pašvaldība
  • Liepājas valstspilsētas pašvaldība
  • Rēzeknes valstspilsētas pašvaldība
  • Jelgavas valstspilsētas pašvaldība
  • Ventspils valstspilsētas pašvaldība
  • Cēsu novada pašvaldība
  • Balvu novada pašvaldība
  • Latgales Centrālā bibliotēka
  • Liepājas pilsētas Centrālā zinātniskā bibliotēka
  • Rēzeknes Centrālā bibliotēka
  • Jelgavas Pilsētas bibliotēka
  • Ventspils bibliotēka
  • Cēsu Centrālā bibliotēka
  • Balvu Centrālā bibliotēka

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Atbilstoši MK rīkojumam Nr.298 ar 2023.gada 1.jūliju ir paredzēta Bibliotēkas reorganizācija un tās struktūrvienības – filiālbibliotēkas ar filiālbibliotēku amata vietām tiek nodotas šādām pašvaldībām: Balvu novada pašvaldībai, Cēsu novada pašvaldībai, Daugavpils valstspilsētas pašvaldībai, Jelgavas valstspilsētas pašvaldībai, Liepājas valstspilsētas pašvaldībai, Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībai, Ventspils valstspilsētas pašvaldībai.
 
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Projekta 1.1.apakšpunkts paredz, ka Bibliotēka no 2023.gada 1.jūlija vairs nenodrošinās filiālbibliotēku metodisko darbu. Projekta 1.2.apakšpunkts paredz, ka Bibliotēka no 2023.gada 1.jūlija apzinās tikai Bibliotēkas darba tehnoloģijas pamatprasības (vairs to neveiks attiecībā uz pašvaldībām nodotajām filiālbibliotēkām) un sniegs nepieciešamo metodisko un konsultatīvo atbalstu valsts un pašvaldību bibliotēkām lietotāju ar redzes traucējumiem un funkcionālo lasītnespēju apkalpošanā.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Projekta 1.3.apakšpunkts paredz, ka Bibliotēkai tiek dotas tiesības deleģēt pašvaldībām atsevišķus valsts pārvaldes uzdevumus saistībā ar iedzīvotāju ar redzes traucējumiem un funkcionālo lasītnespēju bibliotekāro apkalpošanu, noslēdzot deleģēšanas līgumus. Tas nozīmē, ka ar uzdevumu deleģēšanu pašvaldībai notiks Bibliotēkas iekšējo procesu efektivizēšana.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Administratīvais slogs MK rīkojumā Nr.298 minētajām pašvaldībām saistībā ar Bibliotēkas reorganizāciju un Bibliotēkas struktūrvienību – filiālbibliotēku nodošanu nepalielināsies, jo MK rīkojums Nr.298 paredz, ka pašvaldībām tiek nodotas arī filiālbibliotēku amata vietas. Bibliotēkas deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma – iedzīvotāju ar redzes traucējumiem un funkcionālo lasītnespēju bibliotekārā apkalpošana – izpildi nodrošinās pašvaldībām nodoto filiālbibliotēku amata vietās strādājošie darbinieki, kuri turpinās darba tiesiskās attiecības pašvaldību publiskajās bibliotēkās.
 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek garantēta iespēja iedzīvotājiem ar redzes traucējumiem un funkcionālo lasītnespēju saņemt pakalpojumu pēc iespējas tuvu savai dzīvesvietai – gan neredzīgo un vājredzīgo iedzīvotāju kopienas centrā Rīgā, Juglā, gan pašvaldībās sev tuvumā esošajā pašvaldības bibliotēkā.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek nodrošināta informācijas resursu piegāde dzīvesvietā saskaņā ar Bibliotēku likuma 23.panta otrajā daļā noteikto – ja valsts un pašvaldību bibliotēku lietotāji ir invalīdi ar kustību, redzes un citiem traucējumiem, viņiem ir tiesības saņemt bibliotēkas pakalpojumus savā dzīvesvietā.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi