Anotācija (ex-ante)

22-TA-2713: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr.611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums"" izstrādāts, lai noteiktu Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekciju kā atbildīgo institūciju, kura nodrošina ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbības funkcionālo pārraudzību ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā un metodisko palīdzību, un saskaņo atbalsta centru izstrādātās mācību programmas audžuģimenēm, specializētajām audžuģimenēm un potenciālajiem adoptētājiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr.611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums" spēkā stājas vispārējā kārtībā, izņemot 2.4.1 apakšpunktu, kurš nosaka Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekciju kā atbildīgo institūciju, kura nodrošina ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbības funkcionālo pārraudzību ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā ar 2023. gada 1. martu. Paredzēts, ka vienlaikus ar šiem grozījumiem stājas spēkā arī grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr.355 „Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi” (22-TA-3103) un grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi" (22-TA-3484).

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2018. gada 1. jūlijā stājās spēkā Ministru kabineta  2018. gada 26. jūnija noteikumi Nr.354 „Audžuģimenes noteikumi” un Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumi Nr.355 „Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi” (turpmāk – Atbalsta centra noteikumi), kuri nosaka, ka atbalsta sniegšanu audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm nodrošina ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri (turpmāk – atbalsta centrs). Savukārt no 2019. gada 1. janvāra  atbalsta centri uzsāka arī atbalsta sniegšanu adoptētājiem, aizbildņiem un viesģimenēm. Atbalsta centra mērķis ir nodrošināt pasākumu kopumu, kas veicina bez vecāku gādības palikušu bērnu labklājību, drošību, patstāvību, kā arī audžuģimeņu, jo īpaši specializēto audžuģimeņu, un adoptētāju, aizbildņu un viesģimeņu skaita pieaugumu. Pirms Atbalsta centra noteikumu spēkā stāšanās psiholoģisko atbalstu audžuģimenēm, aizbildņiem, adoptētājiem  un viesģimenēm, kā arī mācības audžuģimenēm nodrošināja Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija (turpmāk – VBTAI).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbalsta centra noteikumi nosaka, ka atbalsta centri nodrošina mācības audžuģimenēm, specializētajām audžuģimenēm un potenciālajiem adoptētājiem. Atbalstu centra noteikumu 12.2. apakšpunkts paredz, ka atbalsta centru izstrādātās audžuģimeņu un specializēto audžuģimeņu mācību programmas saskaņojamas ar VBTAI. Savukārt Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumi Nr.667 „Adopcijas kārtība” nosaka, ka potenciālie adoptētāji, to piemērotības adoptētāja statusam izvērtēšanas laikā, apgūst adoptētāju mācību programmu. Tādējādi, ņemot vērā, ka VBTAI šobrīd saskaņo atbalsta centru izstrādātās audžuģimeņu un specializēto audžuģimeņu mācību programmas un faktiski saskaņo arī potenciālo adoptētāju mācību programmu, nepieciešams papildināt Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumus Nr.611 „Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums” un Atbalsta centra noteikumus, nosakot, ka atbalsta centri saskaņo audžuģimeņu, specializēto audžuģimeņu un potenciālo adoptētāju mācību programmas ar VBTAI, savukārt VBTAI izskata un saskaņo atbalsta centru iesniegtās audžuģimeņu, specializēto audžuģimeņu un potenciālo adoptētāju mācību programmas.
VBTAI nolikuma 2.2.1. apakšpunkts nosaka, ka viena no VBTAI pamatfunkcijām ir īstenot bāriņtiesu darba uzraudzību un bāriņtiesu metodisko palīdzību (izņemot uzdevumus, kas noteikti Bāriņtiesu likuma VII un VIII nodaļā). Tāpat VBTAI uzrauga un kontrolē Bērnu tiesību aizsardzības likuma un citu bērnu tiesību aizsardzību regulējošo normatīvo aktu ievērošanu, ko nosaka VBTAI nolikuma 2.1. apakšpunkts. Ņemot vērā, ka atbalsta centri sniedz atbalstu audžuģimenēm, specializētajām audžuģimenēm, aizbildņiem, adoptētājiem un viesģimenēm un tajās ievietotajiem bērniem un VBTAI īsteno bāriņtiesu darbības funkcionālo pārraudzību aizgādības tiesību pārtraukšanas, atņemšanas, pārtraukto aizgādības tiesību atjaunošanas un ārpusģimenes aprūpes jomā, kā arī līdz Atbalsta centra noteikumu stāšanās spēkā nodrošināja atbalstu audžuģimenēm, aizbildņiem, adoptētājiem un viesģimenēm, nepieciešams noteikt, ka VBTAI pārrauga ārpusģimenes aprūpes atbalsta centram noteikto prasību izpildi, kā arī sniedz metodisko palīdzību.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta desmito daļu valsts pārvaldi organizē pēc iespējas efektīvi. Valsts pārvaldes institucionālo sistēmu pastāvīgi pārbauda un, ja nepieciešams, pilnveido, izvērtējot arī funkciju apjomu, nepieciešamību un koncentrācijas pakāpi, normatīvā regulējuma apjomu un detalizāciju un apsverot deleģēšanas iespējas vai ārpakalpojuma izmantošanu. Tā kā ministrijai attiecībā uz ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru metodisko vadību un uzraudzību ir jauktas politikas plānošanas un pakalpojumu īstenošanas funkcijas, paredzēts ministrijai neraksturīgo funkciju – pakalpojumu īstenošanu - nodot labklājības nozares padotības institūcijai - VBTAI.
Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr.611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums"" (turpmāk  - Inspekcijas nolikuma grozījumu projekts) paredz, ka VBTAI, sākot ar 2023. gada 1. martu, pārrauga ārpusģimenes aprūpes atbalsta centram noteikto prasību izpildi, piešķirto valsts budžeta līdzekļu izlietošanu un sniedz metodisko palīdzību – slēdz līgumus ar atbalsta centriem par valsts pārvaldes deleģēto uzdevumu veikšanu, piešķir valsts budžeta līdzekļus Atbalsta centra noteikumu 12. punktā minēto pakalpojumu nodrošināšanai un atbalsta centra pakalpojuma administrēšanai, kā arī ar atbalsta centra izveidošanu un iekārtošanu saistīto izdevumu kompensēšanai paredzētos valsts budžeta līdzekļus atbilstoši likumā par gadskārtējā valsts budžeta likumā šiem mērķiem piešķirtajiem līdzekļiem.
Inspekcijas nolikuma grozījumu projekts paredz, ka ar 2023. gada 1. martu VBTAI pārņems no Labklājības ministrijas (turpmāk – ministrija) Atbalsta centra noteikumos ministrijai noteiktos pienākumus:
1) līgumsaistības ar atbalsta centriem. VBTAI un atbalsta centriem, kuriem ir spēkā esošs valsts pārvaldes deleģēto uzdevumu veikšanas līgums ar ministriju, nebūs jāslēdz jauni līgumi ar VBTAI, bet tajos tiks veikti attiecīgi grozījumi;
2) atbalsta centra reģistrēšana. Lēmumu par atbalsta centra statusa piešķiršanu vai atteikumu pieņems VBTAI vadītāja norīkota amatpersona un šo lēmumu varēs apstrīdēt VBTAI vadītājam. Savukārt VBTAI vadītāja lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā tiesā;
3) atbalsta centru funkcionālā pārraudzība. VBTAI uzraudzīs Atbalsta centra darbību, proti, veiks normatīvajos aktos atbalsta centram noteikto prasību izpildes, sniegto pakalpojumu apjoma un kvalitātes pārraudzību, valsts budžeta līdzekļu izlietošanu, kā arī izskatīs sūdzības par atbalsta centra sniegtajiem pakalpojumiem. Bez tam VBTAI pārraudzīs ar atbalsta centru  finansēm saistītos jautājumus (piemēram, nodrošinās pasākuma finanšu vadības procesu – finanšu plānošana, uzskaite, analīze, finanšu risku identificēšana, iesniegto finanšu atskaišu atbilstības pārbaude atbilstoši apstiprinātajam finansējumam un noslēgto līgumu nosacījumiem). 
Savukārt ministrijas kompetencē paliek politikas plānošana par atbalsta centru turpmāko attīstību un sniegto pakalpojumu pilnveidi. 
Lai nodrošinātu iepriekš minēto ministrijas funkciju pārņemšanu, Inspekcijas nolikuma grozījumu projekts paredz papildināt Inspekcijas nolikumu ar 2.4.1 apakšpunktu šādā redakcijā:
“2.41 pārraudzīt ārpusģimenes aprūpes atbalsta centram noteikto prasību izpildi;”.
Tā kā atbalsta centru audžuģimeņu, specializēto audžuģimeņu un potenciālo adoptētāju mācību programmas saskaņojamas ar VBTAI, savukārt VBTAI izskata un saskaņo atbalsta centru iesniegtās audžuģimeņu un specializēto audžuģimeņu mācību programmas, Inspekcijas nolikuma grozījumu projekts paredz, ka VBTAI:
“3.9. saskaņo ārpusģimenes atbalsta centra izstrādāto audžuģimeņu, specializēto audžuģimeņu un adoptētāju mācību programmu.”.
Tāpat, Inspekcijas nolikuma grozījumu projekts paredz papildināt Inspekcijas nolikumu ar 3.13.apakšpunktu, kas nosaka, ka VBTAI "īsteno citus normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus.". Tā kā atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, proti 2009.gada 3.februāra Ministru kabineta noteikumu Nr.108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 3.2 apakšpunkta nosacījumiem, normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu, līdz ar to minētajā apakšpunktā netiek uzskaitīti citi VBTAI veicamie uzdevumi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ņemot vērā, ka plānotā funkciju pārdale skar arī citus vienlaikus sagatavotus grozījumus, proti, gan izmaiņas Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi", gan Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums", noteikumu projekta ietekme uz valsts budžetu ir norādīta Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 26.jūnija noteikumos Nr.355 “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi” (22-TA-3103) sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijā) 3.sadaļā un detalizēts izdevumu aprēķins pievienots anotācijas pielikumā.

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi" (22-TA-3103)

Pamatojums un apraksts
Grozījumi izstrādāti, lai no 2023.gada 1.marta noteiktu Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekciju kā atbildīgo institūciju, kura nodrošina ārpusģimenes aprūpes atbalsta centram noteikto prasību izpildes pārraudzību, metodisko palīdzību, uzraudzību. Grozījumi tiek virzīti vienlaicīgi ar grozījumiem Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums" un grozījumiem Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi".
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi" (22-TA-3484)

Pamatojums un apraksts
Grozījumi izstrādāti, lai no 2023.gada 1.marta noteiktu, ka Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijai uzdevumu veikšanā ir ievades un datu saņemšanas tiesības Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā par Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centiem. Grozījumi tiek virzīti vienlaicīgi ar grozījumiem Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums" un grozījumiem Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi". 
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Bērnu aizsardzības centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/39d73855-5c81-49f1-a7e2-56f814f590d5/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Priekšlikumi vai iebildumi noteiktajā laikā netika sniegti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Bērnu aizsardzības centrs
  • Labklājības ministrija
  • Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Paplašināts Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas uzdevumu apjoms. Ministrijas kompetencē paliek politikas plānošana par atbalsta centru turpmāko attīstību un sniegto pakalpojumu pilnveidi. 
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Paplašināts Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas uzdevumu apjoms. Ministrijas kompetencē paliek politikas plānošana par atbalsta centru turpmāko attīstību un sniegto pakalpojumu pilnveidi. 
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Paplašināts Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas uzdevumu apjoms. Ministrijas kompetencē paliek politikas plānošana par atbalsta centru turpmāko attīstību un sniegto pakalpojumu pilnveidi. 
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projektā paredzētā funkcija tiks nodrošināta esošo finanšu līdzekļu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Bez vecāku gādības palikušo bērnu iespējas ātrāk nokļūt audžuģimenē, lai saņemtu aprūpi un uzraudzību ģimeniskai videi pietuvinātā pakalpojumā.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi