Anotācija (ex-ante)

21-TA-1032: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par publiskas personas kapitālsabiedrībā un publiski privātā kapitālsabiedrībā piemērojamajiem korporatīvās pārvaldības ieteikumiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likums "Grozījumi Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā" (pieņemts Saeimā 3.lasījumā 2021. gada 11. novembrī, spēkā no 2021. gada 8. decembra) paredz papildināt likumu ar jaunu 58.1 pantu. Minētā panta pirmā daļa paredz deleģējumu Ministru kabinetam noteikt korporatīvās pārvaldības ieteikumus, kas jāpiemēro minētajā tiesību normā noteiktajām publiskas personas kapitālsabiedrībām un publiski privātajām kapitālsabiedrībām. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar noteikumiem tiks noteikts, ka publiskas personas kapitālsabiedrībās un publiski privātās kapitālsabiedrībās, kas atbilst Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 78. panta otrās daļās prasībām, piemēro Latvijas Korporatīvās pārvaldības kodeksu. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar grozījumiem Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā (jaunais 58.1 pants) publiskas personas kapitālsabiedrībām un publiski privātam kapitālsabiedrībām, kas atbilst minētā likuma 78. panta otrās daļas prasībām (proti, tās ir kapitālsabiedrības, kurās ir izveidota padome), tiek noteikts pienākums gatavot ikgadēju paziņojumu par korporatīvo pārvaldību.

Šajā paziņojumā kapitālsabiedrība nodrošina koncentrētu informāciju ieinteresētajām pusēm par korporatīvās pārvaldības aktualitātēm un korporatīvās pārvaldības principu ieviešanu kapitālsabiedrībā. Tas ir veids, kādā kapitālsabiedrības vadība izskaidro pasākumus, kurus kapitālsabiedrība ir ieviesusi korporatīvas pārvaldības uzlabošanai.

Paziņojums par korporatīvo pārvaldību tiek gatavots saskaņā ar korporatīvās pārvaldības ieteikumiem jeb principiem, kuros ir ietvertas norādes par veicamajiem pasākumiem labas korporatīvās pārvaldības nodrošināšanai. 

Attiecībā uz publiskas personas kapitālsabiedrībām un publiski privātajām kapitālsabiedrībām, kurām saskaņā ar grozījumiem Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā ir noteikts pienākums gatavot paziņojumu par korporatīvo pārvaldību, Ministru kabinetam ir dots uzdevums noteikt, kuri korporatīvās pārvaldības ieteikumi ir jāpiemēro. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma jaunajā 58.1 panta pirmajā daļā ir dots uzdevums Ministru kabinetam noteikt, kuri korporatīvās pārvaldības ieteikumi ir jāpiemēro minētajā normā noteiktajām publiskas personas kapitālsabiedrībām un publiski privātajām kapitālsabiedrībām.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz noteikt, ka publiskas personas kapitālsabiedrībām un publiski privātām kapitālsabiedrībām, kuras atbilst Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 78. panta otrajai daļai (t.i., tās ir publiskas personas kapitālsabiedrības un publiski privātas kapitālsabiedrības, kurās tiek veidota padome) ir jāpiemēro Latvijas Korporatīvās pārvaldības kodekss "Labas korporatīvās pārvaldības ieteikumi uzņēmumiem Latvijā".

Korporatīvās pārvaldības kodeksi (saukti arī par Korporatīvās pārvaldības principiem vai ieteikumiem) nav normatīvais akts, bet gan soft law instruments, kam ir rekomendējošs raksturs un kas ir piemērojams atbilstoši principam "ievēro vai paskaidro". Tas nozīmē, ka kapitālsabiedrība vai nu ņem vērā kodeksā ietvertos principus un sniedz informāciju par to ievērošanu, vai arī atbilstoši paskaidro atkāpšanos no kāda principa piemērošanas. Tātad kapitālsabiedrība ir uzskatāma par tādu, kas atbilst kodeksā noteiktajām prasībām pat tajos gadījumos, kad tā neievēro atsevišķus principus, - ar noteikumu, ka atkāpšanās no noteikta principa ievērošanas ir atbilstoši paziņota un izskaidrota. Informāciju par kodeksa piemērošanu kapitālsabiedrība ietver ikgadējā paziņojumā par korporatīvo pārvaldību.

Korporatīvās pārvaldības kodeksu autors un turētājs var būt publiska persona (piemēram, institūcija, kas atbild par kapitāla tirgus uzraudzību), privāta persona (piemēram, korporatīvās pārvaldības institūts), birža vai jaukta partnerība (piemēram, korporatīvās pārvaldības konsultatīva padome, kuras sastāvā ir gan privātā, gan publiskā sektora pārstāvji). Sīkāk skat. arī OECD Corporate Governance Factbook 2021 (p.52-53), pieejams: https://www.oecd.org/corporate/corporate-governance-factbook.htm

Latvijas korporatīvās pārvaldības kodeksu izstrādājusi un 2020. gada decembrī apstiprinājusi Korporatīvās pārvaldības konsultatīvā padome. Padome izveidota ar tieslietu ministra rīkojumu kā jaukta partnerība: tās sastāvā iekļauti gan publiskā sektora pārstāvji (Tieslietu ministrija, Finanšu un kapitāla tirgus komisija), gan privātā sektora pārstāvji (tajā skaitā, Baltijas Korporatīvās pārvaldības institūts un birža).

Latvijas korporatīvās pārvaldības kodeksā ietvertie principi apkopo labāko starptautisko praksi uzņēmumu pārvaldībā. Šie principi veicina uzņēmuma ilgtermiņa vērtības pieaugumu, tā efektīvu pārvaldību un darbības caurskatāmību un aptver gan konceptuālus uzņēmuma pārvaldības jautājumus, kā, piemēram, uzņēmuma stratēģiju, iekšējo kultūru un ētiku, gan niansētākus jautājumus par padomes ievēlēšanu un sastāvu. Kodekss ir izstrādāts tā, lai to varētu piemērot gan biržā kotētās sabiedrības, gan publiskas personas kapitālsabiedrība, gan pilnīgi privātas kapitālsabiedrības.

Kodekss pieejams Tieslietu ministrijas mājaslapā (https://www.tm.gov.lv/lv/media/4138/download) un koordinācijas institūcijas mājaslapā (https://www.valstskapitals.gov.lv/lv/vadlinijas/

Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 58.1 pants paredz, ka publiskas personas kapitālsabiedrībām un publiski privātajām kapitālsabiedrībām, kuras atbilst Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 78. panta otrajai daļai (t.i., tās ir publiskas personas kapitālsabiedrības un publiski privātas kapitālsabiedrības, kurās tiek veidota padome), ir jāgatavo ikgadējs paziņojums par korporatīvo pārvaldību. Lai sagatavotu paziņojumu, kapitālsabiedrībai ir jāpiemēro korporatīvās pārvaldības kodekss jeb ieteikumi un paziņojumā par korporatīvo pārvaldību jānorāda, kā tiek piemēroti konkrētajā kodeksā iekļautie principi (atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 58.1 panta otrās daļas prasībām jānorāda, vai un kā kapitālsabiedrība piemēro atsevišķus korporatīvās pārvaldības ieteikumos iekļautos principus un, ja kapitālsabiedrība nepiemēro atsevišķus korporatīvās pārvaldības ieteikumos iekļautos principus, — informāciju par to, kuri principi netiek piemēroti, un šādas rīcības pamatojumu). 

Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 58.1 panta pirmā daļa ietver deleģējumu Ministru kabinetam noteikt, kurš korporatīvās pārvaldības kodekss jeb ieteikumi (kurš dokuments) attiecīgajām kapitālsabiedrībām ir jāpiemēro. Ņemot vērā, ka Latvijas Korporatīvās pārvaldības kodekss ir izstrādāts, ievērojot labas korporatīvās pārvaldības standartus, kas piemēroti Latvijas kapitālsabiedrībām, ar projektu tiek paredzēts, ka publiskas personas kapitālsabiedrībām un publiski privātām kapitālsabiedrībām, kuras atbilst Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 78. panta otrajai daļai, ir jāpiemēro Latvijas Korporatīvās pārvaldības kodekss. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Publiskas personas kapitālsabiedrības un publiski privātās kapitālsabiedrības, kuras atbilst Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 78. panta otrajai daļai.
Ietekmes apraksts
Piemērojot Latvijas Korporatīvās pārvaldības kodeksu, uzlabosies mērķgrupas korporatīvā pārvaldība, kas savukārt veicinās sabiedrības uzticēšanos šiem subjektiem un šo subjektu ilgtermiņa vērtības pieaugumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārresoru koordinācijas centrs
Nevalstiskās organizācijas
Baltijas Korporatīvās pārvaldības institūts
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/423af9f9-968d-4129-8a5c-b1c8a1258911

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Nav saņemti komentāri.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Nav nevienas projekta izpildē iesaistītās institūcijas. Projekts nosaka piemērojamo dokumentu. Detalizēts regulējums par to, kā minētais dokuments ir pielietojams, izriet no Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma regulējuma.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi