25-TA-1094: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.3. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu kiberdrošības paaugstināšana" projektu saraksta apstiprināšanu " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta (turpmāk - MK) 2024.gada 19.septembra ārkārtas sēdes protokollēmuma (protokols Nr. 38 2.§) “Informatīvais ziņojums “Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam”” (turpmāk – Informatīvais ziņojums) 5.punktam, kā arī atbilstoši Eiropas Savienības (turpmāk - ES) fondu tematiskās komitejas 2024. gada 31. oktobra sanāksmē pieņemtajam lēmumam ir paredzēts novirzīt ES fondu finansējumu 33,3 milj. euro apmērā (t.sk. 13,9 milj. euro no 1.3.1.1.pasākuma elastības finansējuma) 1.3.1.3. pasākuma “IKT risinājumu un pakalpojumu kiberdrošības paaugstināšana” (turpmāk – 1.3.1.3. pasākums) īstenošanai valsts informācijas sistēmu un platformu drošai darbināšanai nepieciešamās infrastruktūras aparatūras un programmatūras komponentu papildināšanai un atjaunināšanai kiberdrošības stiprināšanas un noturības pret kiberuzbrukumiem uzlabošanas nolūkos.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) izstrādāja Ministru kabineta noteikumus “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.3. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu kiberdrošības paaugstināšana" īstenošanas noteikumi” (turpmāk - Noteikumi) - Ministru kabineta 2025.gada 27.maija Noteikumi Nr.320 (https://www.vestnesis.lv/op/2025/105.1). Noteikumu 5.punkts paredz sagatavot 1.3.1.3. pasākuma projektu sarakstu.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) izstrādāja Ministru kabineta noteikumus “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.3. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu kiberdrošības paaugstināšana" īstenošanas noteikumi” (turpmāk - Noteikumi) - Ministru kabineta 2025.gada 27.maija Noteikumi Nr.320 (https://www.vestnesis.lv/op/2025/105.1). Noteikumu 5.punkts paredz sagatavot 1.3.1.3. pasākuma projektu sarakstu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta mērķis ir apstiprināt 1.3.1.3. pasākuma projektu sarakstu, nosakot projekta īstenotājus, finansējuma apjomu un projektu aktivitāšu tvērumu atbilstoši Noteikumu 5.punktā paredzētajam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijas Nacionālajā attīstības plānā 2021.-2027.gadam (apstiprināts ar Latvijas Republikas Saeimas 2020. gada 2. jūlija lēmumu "Par Latvijas Nacionālo attīstības plānu 2021.–2027. gadam (NAP2027)") digitālā transformācija, tai skaitā kiberdrošība, noteikta kā būtisks priekšnosacījums integrētai ekonomikas attīstībai. Plāns uzsver nepieciešamību elektroniskajiem pakalpojumiem veikt kiberdrošības risku izvērtējumu un nodrošināt to drošību visā dzīvesciklā.
Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) attīstība sniedz plašas iespējas sabiedrībai un valsts pārvaldei, tomēr tai pieaug arī kiberapdraudējumu risks. Kiberincidentu novēršanas institūcijas CERT dati par 2024. gadu liecina par rekordaugstu apdraudējumu līmeni – būtiski pieaudzis kompromitētu iekārtu, krāpniecības un ļaunprogrammatūru gadījumu skaits.
Lai nodrošinātu aizsardzību pret IKT kiberincidentiem un nodrošinātu noturību pret tiem, Eiropas Komisijas stratēģijas (Eiropas Savienības Kiberdrošības stratēģija digitālajai desmitgadei (2020) stratēģija uzsver nepieciešamību stiprināt Eiropas kiberdrošības noturību, veicinot uzticamu digitālo pakalpojumu un rīku pieejamību visiem iedzīvotājiem un uzņēmumiem, kā arī ciešāku publiskā un privātā sektora sadarbību kiberdrošības jomā. Pieejama: https://digital-strategy.ec.europa.eu/lv/policies/cybersecurity-strategy Savukārt Digitālās Eiropas programma 2021.–2027. gadam paredz ieguldījumus kiberdrošības infrastruktūras attīstībā, kiberdrošības risinājumu ieviešanā publiskajā un privātajā sektorā un mērķē uz noturīgas un drošas digitālās ekosistēmas izveidi visā Eiropas Savienībā(pieejama: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/activities/digital-programme) Minētā programma uzsver kiberdrošības prasību integrāciju digitālajās investīcijās un koordinētu publiskā un privātā sektora sadarbību. Augošais savienojamības līmenis palielina potenciālo apdraudējumu risku, ja netiek nodrošināta adekvāta aizsardzība.
Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) attīstība sniedz plašas iespējas sabiedrībai un valsts pārvaldei, tomēr tai pieaug arī kiberapdraudējumu risks. Kiberincidentu novēršanas institūcijas CERT dati par 2024. gadu liecina par rekordaugstu apdraudējumu līmeni – būtiski pieaudzis kompromitētu iekārtu, krāpniecības un ļaunprogrammatūru gadījumu skaits.
Lai nodrošinātu aizsardzību pret IKT kiberincidentiem un nodrošinātu noturību pret tiem, Eiropas Komisijas stratēģijas (Eiropas Savienības Kiberdrošības stratēģija digitālajai desmitgadei (2020) stratēģija uzsver nepieciešamību stiprināt Eiropas kiberdrošības noturību, veicinot uzticamu digitālo pakalpojumu un rīku pieejamību visiem iedzīvotājiem un uzņēmumiem, kā arī ciešāku publiskā un privātā sektora sadarbību kiberdrošības jomā. Pieejama: https://digital-strategy.ec.europa.eu/lv/policies/cybersecurity-strategy Savukārt Digitālās Eiropas programma 2021.–2027. gadam paredz ieguldījumus kiberdrošības infrastruktūras attīstībā, kiberdrošības risinājumu ieviešanā publiskajā un privātajā sektorā un mērķē uz noturīgas un drošas digitālās ekosistēmas izveidi visā Eiropas Savienībā(pieejama: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/activities/digital-programme) Minētā programma uzsver kiberdrošības prasību integrāciju digitālajās investīcijās un koordinētu publiskā un privātā sektora sadarbību. Augošais savienojamības līmenis palielina potenciālo apdraudējumu risku, ja netiek nodrošināta adekvāta aizsardzība.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas kiberdrošības stiprināšana ir kritiski svarīga valsts funkciju nepārtrauktības un sabiedrības drošības nodrošināšanai, tāpēc atbilstoši ES fondu tematiskās komitejas 2024. gada 31. oktobra sanāksmē pieņemtajam lēmumam ir paredzēts novirzīt ES fondu finansējumu 33,3 milj. euro apmērā (t.sk. 13,9 milj. euro no 1.3.1.1.pasākuma elastības finansējuma) 1.3.1.3. pasākuma “IKT risinājumu un pakalpojumu kiberdrošības paaugstināšana” (turpmāk – 1.3.1.3. pasākums) īstenošanai valsts informācijas sistēmu un platformu drošai darbināšanai nepieciešamās infrastruktūras aparatūras un programmatūras komponentu papildināšanai un atjaunināšanai kiberdrošības stiprināšanas un noturības pret kiberuzbrukumiem uzlabošanas nolūkos.
Risinājuma apraksts
Lēmums par nepieciešamību novirzīt ES fondu finansējumu 33,3 mlj. apjomā Latvijas kibertelpas stiprināšanai tika pieņemts ES fondu tematiskās komitejas 2024.gada 31.oktobra sēdē, lai atslogotu valsts budžetu un nodrošinātu kiberdrošības aktivitāšu, kas tika pieteiktas prioritāro pasākumu ietvarā, īstenošanu.
Lai nodrošinātu 1.3.1.3. pasākuma īstenošanu, MK 27.05.2025. noteikumu Nr.320 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.3. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu kiberdrošības paaugstināšana" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - Noteikumi) paredzēts, ka 1.3.1.3. pasākuma ietvaros tiek atbalstīti projekti atbilstoši MK apstiprinātam projektu sarakstam, kuru sagatavo VARAM kā valsts IKT pārvaldības organizācija.
Par projektiem noformēto kiberdrošības nodrošināšanas aktivitāšu saraksts ir apstiprināts ministru Digitālās modernizācijas tematiskās komitejas (turpmāk- DMK) 2025.gada 25.marta sēdē. Atbilstoši DMK sēdes protokollēmuma (protokols Nr.1 3. §) 2. un 3. punktam 1.3.1.3 pasākuma finansējuma saņēmējiem ir uzdots līdz 2025.gada 4.aprīlim pēc VARAM pieprasījuma sagatavot nepieciešamo informāciju MK rīkojuma projekta par 1.3.1.3. pasākuma ietvaros īstenojamo projektu saraksta sagatavošanai un VARAM ir uzdevums sagatavot un iesniegt izskatīšanai MK rīkojuma projektu par 1.3.1.3. pasākuma ietvaros īstenojamo projektu sarakstu, kas tiks saskaņots Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” noteiktajā kārtībā.
2025.gada 23.aprīlī tika saņemts Aizsardzības ministrijas atzinums par Noteikumu projektu ar aicinājumu sarakstā iekļauto projektu tvērumu saskaņot ar Nacionālo kiberdrošības centru un Kiberincidentu novēršanas institūciju CERT, tāpēc VARAM veica katra projekta aktivitāšu lietderības saskaņojumu ar Aizsardzības ministriju un CERT (un tika saņemti pozitīvi atzinumi), kas ietekmēja šī tiesību akta virzības uzsākšanu. Ņemot vērā strauji pieaugošo kiberuzbrukumu skaitu un kopējo ģeopolitiski situāciju, ir pamats uzskatīt, ka aktivitāšu neīstenošana var izraisīt neatgriezeniskas sekas kopējai Latvijas IKT drošībai.
Projektu pases tika sagatavotas atbilstoši Noteikumu 5.punkta prasībām ".... norādīta informācija par projekta iesniedzēju, projekta nosaukums, finansējums un sasniedzamās rādītāju vērtības".
Atbilstoši Noteikumu 20.punktā paredzētajam - projektu iesniedzējam jāsagatavo izmaksu un ieguvumu analīze, kas jāpievieno projekta iesniegumam un šis solis ir veicams jau pēc 1.3.1.3. pasākuma projektu saraksta apstiprināšanas MK. VARAM atzinīgi vērtē CFLA piedāvājumu sniegt atbalstu plānoto aktivitāšu īstenotājiem šai situācijai atbilstošu izmaksu un ieguvumu novērtējuma sagatavošanā, kas tiks izmantots turpmākajos soļos, bet norāda, ka projektu saraksta neapstiprināšana MK šī gada septembra laikā rada būtiskus riskus ES finansējuma apguves uzsākšanai šajā gadā, radot riskus finansējuma pieejamībai šīm aktivitātēm, kas ir nepieļaujami situācijā, kad aizsardzības (tajā skaitā - kiberaizsardzības) joma Latvijā ir noteikta kā prioritāte.
Aktivitāšu saskaņošanas posmā tika identificēta nepieciešamība projektu īstenošanas laikā (pastāvīgi) nodrošināt sinerģiju ar centralizētajām kiberdrošības aktivitātēm, tāpēc MK rīkojuma projektā ir iekļauts 5.punkts, kas paredz projektu uzraudzības padomes sēdēm piesaistīt Nacionālā kiberdrošības centra pārstāvjus, kas projektu īstenotājiem arī nodrošinās iespēju detalizētāk sekot līdzi Noteikumu 30.punktā iekļauto prasību izpildei.
Pēc Noteikumu 5. punktā minētā projektu saraksta apstiprināšanas MK sadarbības iestāde izsludina ierobežotu projektu iesniegumu atlasi un nosūta uzaicinājumu Noteikumu 5. punktā minētajā projektu sarakstā norādītājiem projektu iesniedzējiem iesniegt projektu iesniegumus atlases nolikumā noteiktajā kārtībā.
Projektu sarakstā iekļauto projektu ietvaros netiek sniegts atbalsts saimnieciskās darbības veikšanai, un līdz ar to finansējuma saņēmējiem un sadarbības partneriem sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā atbalsts saimnieciskai darbībai, un attiecīgi projekti tālāk nav jāvērtē atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma (turpmāk – KAKL) 5. pantā noteiktajām komercdarbības atbalstu raksturojošām pazīmēm. Finansējuma saņēmēju sarakstā ir iekļautas tiešās pārvaldes iestādes, kas veic valsts deleģētas funkcijas, kā arī SIA "Latvijas Digitālais veselības centrs", kura funkcijas noteiktas 2024. gada 28. jūlija Ministru kabineta rīkojumā Nr. 623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes – Nacionālā veselības dienesta – reorganizāciju". Savukārt sadarbības partneri ir citas tiešās pārvaldes iestādes, valsts pārvaldes iestāžu pakļautībā vai pārraudzībā esošas iestādes, valsts institūcijas, publiskas personas kapitālsabiedrības, kas veic deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi, kuras 1.3.1.3. pasākuma ietvaros neveic saimniecisko darbību, līdz ar to arī attiecībā uz sadarbības partneriem projekti tālāk nav jāvērtē atbilstoši KAKL 5. pantā noteiktajām komercdarbības atbalstu raksturojošām pazīmēm. Lai nodrošinātu caurskatāmību un atbilstību Noteikumiem, katra projekta pase ietver informāciju par to, ka projekta ietvaros sniegtais atbalsts tiks izmantots finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera valsts deleģēto funkciju izpildei, neveicot saimniecisko darbību. Atbalsts tiem nav kvalificējams kā atbalsts saimnieciskai darbībai, un attiecīgi projekti nav jāvērtē atbilstoši KAKL 5. pantā noteiktajām komercdarbības atbalstu raksturojošām pazīmēm.
Lai nodrošinātu 1.3.1.3. pasākuma īstenošanu, MK 27.05.2025. noteikumu Nr.320 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.3. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu kiberdrošības paaugstināšana" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - Noteikumi) paredzēts, ka 1.3.1.3. pasākuma ietvaros tiek atbalstīti projekti atbilstoši MK apstiprinātam projektu sarakstam, kuru sagatavo VARAM kā valsts IKT pārvaldības organizācija.
Par projektiem noformēto kiberdrošības nodrošināšanas aktivitāšu saraksts ir apstiprināts ministru Digitālās modernizācijas tematiskās komitejas (turpmāk- DMK) 2025.gada 25.marta sēdē. Atbilstoši DMK sēdes protokollēmuma (protokols Nr.1 3. §) 2. un 3. punktam 1.3.1.3 pasākuma finansējuma saņēmējiem ir uzdots līdz 2025.gada 4.aprīlim pēc VARAM pieprasījuma sagatavot nepieciešamo informāciju MK rīkojuma projekta par 1.3.1.3. pasākuma ietvaros īstenojamo projektu saraksta sagatavošanai un VARAM ir uzdevums sagatavot un iesniegt izskatīšanai MK rīkojuma projektu par 1.3.1.3. pasākuma ietvaros īstenojamo projektu sarakstu, kas tiks saskaņots Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” noteiktajā kārtībā.
2025.gada 23.aprīlī tika saņemts Aizsardzības ministrijas atzinums par Noteikumu projektu ar aicinājumu sarakstā iekļauto projektu tvērumu saskaņot ar Nacionālo kiberdrošības centru un Kiberincidentu novēršanas institūciju CERT, tāpēc VARAM veica katra projekta aktivitāšu lietderības saskaņojumu ar Aizsardzības ministriju un CERT (un tika saņemti pozitīvi atzinumi), kas ietekmēja šī tiesību akta virzības uzsākšanu. Ņemot vērā strauji pieaugošo kiberuzbrukumu skaitu un kopējo ģeopolitiski situāciju, ir pamats uzskatīt, ka aktivitāšu neīstenošana var izraisīt neatgriezeniskas sekas kopējai Latvijas IKT drošībai.
Projektu pases tika sagatavotas atbilstoši Noteikumu 5.punkta prasībām ".... norādīta informācija par projekta iesniedzēju, projekta nosaukums, finansējums un sasniedzamās rādītāju vērtības".
Atbilstoši Noteikumu 20.punktā paredzētajam - projektu iesniedzējam jāsagatavo izmaksu un ieguvumu analīze, kas jāpievieno projekta iesniegumam un šis solis ir veicams jau pēc 1.3.1.3. pasākuma projektu saraksta apstiprināšanas MK. VARAM atzinīgi vērtē CFLA piedāvājumu sniegt atbalstu plānoto aktivitāšu īstenotājiem šai situācijai atbilstošu izmaksu un ieguvumu novērtējuma sagatavošanā, kas tiks izmantots turpmākajos soļos, bet norāda, ka projektu saraksta neapstiprināšana MK šī gada septembra laikā rada būtiskus riskus ES finansējuma apguves uzsākšanai šajā gadā, radot riskus finansējuma pieejamībai šīm aktivitātēm, kas ir nepieļaujami situācijā, kad aizsardzības (tajā skaitā - kiberaizsardzības) joma Latvijā ir noteikta kā prioritāte.
Aktivitāšu saskaņošanas posmā tika identificēta nepieciešamība projektu īstenošanas laikā (pastāvīgi) nodrošināt sinerģiju ar centralizētajām kiberdrošības aktivitātēm, tāpēc MK rīkojuma projektā ir iekļauts 5.punkts, kas paredz projektu uzraudzības padomes sēdēm piesaistīt Nacionālā kiberdrošības centra pārstāvjus, kas projektu īstenotājiem arī nodrošinās iespēju detalizētāk sekot līdzi Noteikumu 30.punktā iekļauto prasību izpildei.
Pēc Noteikumu 5. punktā minētā projektu saraksta apstiprināšanas MK sadarbības iestāde izsludina ierobežotu projektu iesniegumu atlasi un nosūta uzaicinājumu Noteikumu 5. punktā minētajā projektu sarakstā norādītājiem projektu iesniedzējiem iesniegt projektu iesniegumus atlases nolikumā noteiktajā kārtībā.
Projektu sarakstā iekļauto projektu ietvaros netiek sniegts atbalsts saimnieciskās darbības veikšanai, un līdz ar to finansējuma saņēmējiem un sadarbības partneriem sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā atbalsts saimnieciskai darbībai, un attiecīgi projekti tālāk nav jāvērtē atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma (turpmāk – KAKL) 5. pantā noteiktajām komercdarbības atbalstu raksturojošām pazīmēm. Finansējuma saņēmēju sarakstā ir iekļautas tiešās pārvaldes iestādes, kas veic valsts deleģētas funkcijas, kā arī SIA "Latvijas Digitālais veselības centrs", kura funkcijas noteiktas 2024. gada 28. jūlija Ministru kabineta rīkojumā Nr. 623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes – Nacionālā veselības dienesta – reorganizāciju". Savukārt sadarbības partneri ir citas tiešās pārvaldes iestādes, valsts pārvaldes iestāžu pakļautībā vai pārraudzībā esošas iestādes, valsts institūcijas, publiskas personas kapitālsabiedrības, kas veic deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi, kuras 1.3.1.3. pasākuma ietvaros neveic saimniecisko darbību, līdz ar to arī attiecībā uz sadarbības partneriem projekti tālāk nav jāvērtē atbilstoši KAKL 5. pantā noteiktajām komercdarbības atbalstu raksturojošām pazīmēm. Lai nodrošinātu caurskatāmību un atbilstību Noteikumiem, katra projekta pase ietver informāciju par to, ka projekta ietvaros sniegtais atbalsts tiks izmantots finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera valsts deleģēto funkciju izpildei, neveicot saimniecisko darbību. Atbalsts tiem nav kvalificējams kā atbalsts saimnieciskai darbībai, un attiecīgi projekti nav jāvērtē atbilstoši KAKL 5. pantā noteiktajām komercdarbības atbalstu raksturojošām pazīmēm.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
1 110 177
0
7 216 154
8 326 331
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
1 110 177
0
7 216 154
8 326 331
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
1 306 091
0
8 489 593
9 795 684
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
1 306 091
0
8 489 593
9 795 684
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-195 914
0
-1 273 439
-1 469 353
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-195 914
0
-1 273 439
-1 469 353
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-195 914
-1 273 439
-1 469 353
5.1. valsts pamatbudžets
0
-195 914
-1 273 439
-1 469 353
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
1.3.1.3. pasākumam plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 39 182 735 euro, tai skaitā ERAF finansējums 33 305 324 euro un valsts budžeta finansējums, 5 877 411 euro.
Budžeta ieņēmumi ir ERAF finansējuma daļa 85 % apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie projekta ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (ERAF un valsts budžeta) līdzekļi 100 % apmērā no projekta attiecināmām izmaksām.
Budžeta ieņēmumi ir maksimāli iespējamā finansējuma ERAF daļa 85 procentu apmērā no projekta publiskā finansējuma (attiecināmām izmaksām).
Budžeta izdevumi ir projektu ieviešanai nepieciešamie līdzekļi.
VARAM plānotās attiecīgās izdevumu proporcijas dalījumā pa gadiem indikatīvi ir šādas:
2026. gads: 1 306 091 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 1 110 177 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 195 914 euro;
2027. gads: 8 489 593 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 7 216 154 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 1 273 439 euro;
2028.gads: 9 795 684 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 8 326 331 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 1 469 353 euro;
2029. gads: 19 591 367 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 16 652 662 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 2 938 705 euro.
Budžeta ieņēmumi ir ERAF finansējuma daļa 85 % apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie projekta ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (ERAF un valsts budžeta) līdzekļi 100 % apmērā no projekta attiecināmām izmaksām.
Budžeta ieņēmumi ir maksimāli iespējamā finansējuma ERAF daļa 85 procentu apmērā no projekta publiskā finansējuma (attiecināmām izmaksām).
Budžeta izdevumi ir projektu ieviešanai nepieciešamie līdzekļi.
VARAM plānotās attiecīgās izdevumu proporcijas dalījumā pa gadiem indikatīvi ir šādas:
2026. gads: 1 306 091 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 1 110 177 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 195 914 euro;
2027. gads: 8 489 593 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 7 216 154 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 1 273 439 euro;
2028.gads: 9 795 684 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 8 326 331 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 1 469 353 euro;
2029. gads: 19 591 367 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 16 652 662 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 2 938 705 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums projektu īstenošanai attiecībā uz ERAF līdzfinansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma nodrošināšanu tiks pieprasīts no valsts budžeta programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Projekta pases sadaļā “Cita informācija” ir iekļauta informācija par indikatīvo finansējumu projekta rezultātu uzturēšanai pēc projekta noslēguma.
Projekta pases sadaļā “Cita informācija” ir iekļauta informācija par indikatīvo finansējumu projekta rezultātu uzturēšanai pēc projekta noslēguma.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Pasākumi nav plānoti, ņemot vērā, ka Rīkojuma projekts neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
- Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Digitālās veselības centrs”
- Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
- Kultūras informācijas sistēmu centrs
- Valsts digitālās attīstības aģentūra
- Zemkopības ministrija
- Ārlietu ministrija
- Aizsardzības ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcija CERT.LV
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekta īstenošanas rezultātā plānotas investīcijas publisko pakalpojumu kiberdrošības paaugstināšanā.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projektā paredzētas atbalstāmās darbības valsts IKT risinājumu attīstībai to kiberdrošības paaugstināšanai.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts paredz atbalstīt projektus, kas sniegs ieguldījumu Digitālās transformācijas pamatnostādnēs 2021.–2027.gadam (apstiprinātas ar MK 2021. gada 7. jūlija rīkojumu Nr. 490 "Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam") noteiktās attīstības jomas “Digitālā drošība un uzticamība” rīcības virziena “Digitālās drošības politika” mērķu un rezultātu sasniegšanā un Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.–2027. gadam ieviešanas plānā 2023.–2027. gadam (apstiprinātas ar MK 2023. gada 13. decembra rīkojumu Nr. 892) iekļauto pasākumu īstenošanā.
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Latvijas Nacionālajā attīstības plānā 2021.-2027.gadam kiberdrošība, noteikta kā būtisks priekšnosacījums integrētai ekonomikas attīstībai.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Pilnveidojot digitālos risinājumus, tiks ņemts vērā piekļūstamības princips, kā to paredz Apvienoto Nāciju organizācijas Konvencija par personu ar invaliditāti tiesībām - 1.3.1.3. pasākuma ietvaros izveidotajiem produktiem un pakalpojumiem varēs piekļūt cilvēki ar redzes, dzirdes, kustību vai garīga rakstura traucējumiem, vecāka gadagājuma cilvēki, cilvēki ar uztveres īpatnībām, lasīšanas grūtībām, autiskā spektra traucējumiem, kā arī cilvēki ar viegliem vai pārejošiem funkcionēšanas ierobežojumiem.
1.3.1.3. pasākuma ietvaros, kad attiecināms, tiks īstenotas horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbības, kas veicina personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības.
1.3.1.3. pasākuma ietvaros, kad attiecināms, tiks īstenotas horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbības, kas veicina personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekta rezultāti var ietekmēt attiecīgo jomu, bet nav tieši mērķēti uz dzimumu līdztiesības jautājumu risināšanu. Noteikumu projekta ietvaros tiks nodrošināta vispārīga horizontālā principa ievērošana, kas veicina dzimumu līdztiesību. Projekta atbalsta pasākumi tiks īstenoti, ievērojot nediskriminācijas principus. 1.3.1.3. pasākuma ietvaros, kad attiecināms, tiks īstenotas horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbības, kas veicina dzimumu līdztiesību. piemēram, projektu vadībā un īstenošanā tiks virzīti pasākumi, kas sekmē darba un ģimenes dzīves līdzsvaru - paredzot elastīga un nepilna laika darba iespēju nodrošināšanu vecākiem ar bērniem un personām, kuras aprūpē tuviniekus.
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
