25-TA-509: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 15. septembra noteikumos Nr. 524 "Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
1. Ūdens patēriņa skaitītāju atkārtotā verificēšana
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk - PTAC) regulāri saņem sūdzības par inspicēšanas institūciju negodprātīgo rīcību, veicot ūdens patēriņa skaitītāju atkārtoto verificēšanu, par derīgiem atzīstot nederīgus skaitītājus un personām, kuras uzstāda ūdens patēriņa skaitītājus, ka skaitītāji netiek nomainīti pilnā apjomā, bet tikai uzskaites mehānisms, tādēļ 2024.gadā PTAC veica "kontrolpirkumus" inspicēšanas institūcijās un uzraudzības pārbaudes dzīvokļos uzstādītajiem skaitītājiem.
Daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļos lielākoties tiek uzstādīti ūdens patēriņa skaitītāji, kuriem veikta EEK tipa apstiprināšana un EEK pirmreizējā verificēšana (ražoti sākot no 1997.gada), apliecinot to ar EEK tipa apstiprinājuma zīmi un EEK pirmreizējo verificēšanas atzīmi un, ir skaitītāji, kas marķēti ar CE atbilstības marķējumu un metroloģisko papildmarķējumu.
Rezultātā, no akreditēto laboratoriju salīdzinošās testēšanas izriet, ka:
1) Latvijā esošās inspicēšanas institūcijas lielākajā daļā gadījumu nederīgus skaitītājus atzīst par derīgiem lietošanā, līdz ar to pie skaitītāju lietotājiem nonāk prasībām neatbilstoši skaitītāji;
2) visas inspicēšanas institūcijas spēj pareizi noteikt, kuri skaitītāji nenodrošina hermētiskumu;
3) pie skaitītāju lietotājiem nonāk tādi skaitītāji, kuriem tiek pārsniegta MPK, kas ir viens no iemesliem, kāpēc veidojas ūdens patēriņa starpības;
4) inspicēšanas institūcijas neievēro Ministru kabineta 2006. gada 5. decembra noteikumos Nr. 981 "Noteikumi par mērīšanas līdzekļu atkārtoto verificēšanu, verificēšanas sertifikātiem un verificēšanas atzīmēm" noteiktās prasības un pie skaitītāju lietotājiem nonāk bojāti skaitītāji, kuriem iespējams noņemt uzskaites mehānismu, neatstājot pēdas, tādā veidā ir iespējams patērēt ūdeni bez uzskaites.
Pamatojoties uz inspicēšanas institūciju sniegtajiem datiem par atkārtoti verificētājiem ūdens patēriņa skaitītājiem, laika posmā no 2020. - 2023.gadam atkārtotā verificēšana veikta 975 809 ūdens patēriņa skaitītājiem, līdz ar to nederīgu skaitītāju atzīšana par derīgiem atstāj būtisku ietekmi gan uz ūdens pakalpojuma saņēmējiem, gan uz pakalpojumu sniedzējiem.
Tāpat projekta ietvaros konstatētas neatbilstības lietošanā esošajiem skaitītājiem - bojāti vai nav uzstādīti metroloģiskie aizsargzīmogojumi, līdz ar to skaitītājiem nav nodrošināta aizsardzība pret rādījumu sagrozīšanu un pareizu mērījumu veikšanu, kā arī ir aizdomas, ka skaitītājiem ir nomainīti tikai uzskaites mehānismu korpusi. Kā arī pārbaudēs skaitītājiem nebija iespējams identificēt aizsargzīmogojumu un noteikt tā atbilstību Noteikumu Nr. 981 noteiktajām normām. No pārbaudītajiem 62% bija A tipa (uzskaite no 60 l/h), 16% – B tipa (uzskaite no 30 l/h), un tikai 22% skaitītāju bija ar zemu jutību (uzskaite no 15 l/h) līdz ar to dzīvokļos tiek izmantoti skaitītāji ar zemu jutību pie maza ūdens patēriņa.
Tāpat pārbaudēs konstatēts, ka ir uzstādīti skaitītāji neatbilstoši ražotāju instrukcijai. Tāpat dzīvokļos tika konstatēts, ka 236 skaitītājiem jeb 73%, pēc to uzstādīšanas nav noplombēts kāds no pieslēguzgriežņiem vai filtra kontrējošā skrūve, tādējādi nav nodrošināta aizsardzība pret rādījumu sagrozīšanu un pareizu mērījumu veikšanu.
Nederīgu ŪPS atzīšana par derīgiem atstāj būtisku ietekmi gan attiecībā uz ūdens pakalpojuma saņēmējiem, gan sniedzējiem.
Patērētājs varētu saprast, ka ūdens patēriņa skaitītājs sāk uzskaitīt nekorekti tad, kad būtiski izmainās to rādījumi, pieņemot, ka ūdens patēriņš nav būtiski mainījies. Tāpat noteikti vizuāla apskate, kad nav izveidojies kondensāts, visi aizsargzīmogojumi ir turpat, kur uzstādīšanas brīdī. Pārvaldnieka pārbaudes, kur konstatē plombu esamību un to, ka skaitītāji griežas varētu garantēt zināmu pārliecību, ka skaitītāji uzskaita ūdens patēriņu.
Praksē namu apsaimniekotājs dzīvokļos regulāri veic skaitītāju monitoringu, salīdzina iesniegtos rādījumus, pārbauda vai skaitītājiem ir veikta atkārtotā verificēšana un, vai skaitītāji uzskaita ūdens plūsmu. Apsaimniekotājs nekonstatē neatbilstības, ja bojāts metroloģiskais aizsargzīmogojums, nav noplombēta skaitītāja filtra kontrējošā skrūve vai abi pieslēguzgriežņi, kā arī nepievērš uzmanību stikla korpusa bojājumiem.
Plašāk par pētījuma rezultātiem var lasīt grozījumu projektā Ministru kabineta 2024. gada 14. maijanoteikumiem Nr. 289 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu" (25-TA-532)
Ņemot vērā iepriekš minēto, secināms, ka šobrīd esošajā sistēmā dzīvokļu īpašniekiem ir augsts risks saņemt atkārtoti verificētu vai lietotu skaitītāju, kas neatbilst metroloģiskajām prasībām un saņemt nekvalitatīvu pakalpojumu par skaitītāju uzstādīšanu. Pamatojoties uz PTAC pārbaudes rezultātiem, dzīvokļos atkārtotās verificēšanas process ir neefektīvs un ir atceļams.
Vienlaikus ir izstrādāti grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 9. decembra noteikumos Nr. 1013 "Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu" un Ministru kabineta 2024. gada 14. maija noteikumos Nr. 289 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu" (25-TA-532), nosakot, ka turpmāk dzīvokļos neuzstāda atkārtoti verificētus skaitītājus, var turpināt lietot šobrīd uzstādītos bez atkārtotās verificēšanas.
Vēršam uzmanību, ka Ekonomikas ministrija ir ilgstoši risinājusi jautājumus saistībā ar ūdens patēriņa skaitītājiem dzīvokļos, ar mērķi veicināt ūdens patēriņa uzskaites sakārtošanu dzīvojamās mājās, kurās dzīvokļu īpašnieki nav risinājuši ūdens patēriņa starpības pieaugumu. Vairākkārt ir secināts un norādīts, ka risinājumi šo noteikumu ietvaros ir ierobežoti, jo tikai dzīvojamās mājas īpašnieki un pārvaldnieks var izvērtēt ūdens patēriņa starpības samazināšanas pasākumu efektivitāti un finansiālo ieguvumu katrā konkrētā gadījumā.
Ir skaidroti dažādie ūdens patēriņa starpības cēloņi. Konstatētos ūdens patēriņa starpības cēloņus var iedalīt grupās. Proti, vai cēlonis saistīts ar dzīvokļu īpašnieku negodprātīgu rīcību, dzīvojamās mājas ūdensapgādes sistēmas slikto tehnisko stāvokli, avārijās, remontdarbos nopludināto ūdens daudzumu, ūdens kvalitāti, komercuzskaites mēraparāta darbību, ūdens patēriņa skaitītāju dažādo jutību (tajā skaitā, to uzstādīšanas prasību neievērošanu).
Attiecīgi Projekts nosaka, ka brīdī, kad ir izlemts nomainīt šobrīd uzstādītos ūdens patēriņa skaitītājus, tiek ieviesta vienota ūdens patēriņa uzskaites sistēma (kur tāda nav un tas atrisinātu vairākus ūdens patēriņa starpības iemeslus) un jāuzstāda saskaņā ar dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumu noteiktos jaunos skaitītājus, kurus lietos ražotāja norādītajās resursu robežās, un, ja nav norādīti dati, tad termiņš ir 10 gadi, sākot no uzstādīšanas dienas. Dzīvojamās mājas īpašnieku kopība nosaka kārtību vienotas ūdens patēriņa uzskaites sistēmai (tai skaitā prasības ūdens patēriņa skaitītāju tehniskajiem parametriem, papildaprīkojumam un uzstādīšanai), kādā dzīvojamās mājas pārvaldnieks vai cita pilnvarotā persona nodrošina ūdens patēriņa skaitītāju uzstādīšanu, nomaiņu un to pārbaudi. Minētā kārtība ir vienota visā dzīvojamā mājā.
Lēmuma pieņemšanai nepieciešams veikt ekonomisko izvērtējumu (pārvaldnieks veic ievērojot, Ministru kabineta 2020. gada 10. decembra noteikumos Nr. 730 "Ekspluatējamu ēku energoefektivitātes minimālās prasības"), lai secinātu par vienotas ūdens patēriņa uzskaites sistēmas ieviešanas iespējām, kas ietver skatīt jautājumu par jauniem ūdens patēriņa skaitītājiem detalizēt, izvēloties to veidu, precizitāti, attālinātu rādījumu nolasīšanas funkciju.
Nosakot 10 gadu termiņu, gadījumā, ja dzīvokļu īpašnieks pamana būtiskas izmaiņas skaitītāju rādījumos, neskatoties uz nemainīgu ūdens patēriņu, tad tas var liecināt par nepareizu skaitītāju darbību. Tad šādā gadījumā skaitītājam veic pirmstermiņa verificēšanu un nepieciešamības gadījumā, veic tā nomaiņu. Tāpat dzīvokļa īpašnieks var vizuāli pārbaudīt skaitītāju, lai pārliecinātos vai skaitītāju korpusā nav izveidojies kondensāts, nav nokrituši aizsargzīmogojumi kopš uzstādīšanas brīža. Kā arī pārvaldnieks, veicot periodiskas pārbaudes, var pārliecināties par aizsargzīmogojuma (plombu) esamību un, ka skaitītājs uzskaita korekti, varētu garantēt zināmu pārliecību, ka skaitītājs uzskaita korektu ūdens patēriņu.
Papildus, lai dzīvokļu īpašniekiem saglabātu brīvas izvēles iespējas, lai izvairītos no apgrūtinātām vai neizdevīgām nākotnes iespējām mainīt kārtību attiecībā par to, kurš un par kādu samaksu veiks ūdens patēriņa skaitītāju rādījumu nolasīšanu, noteikumu projekts paredz ūdens patēriņa skaitītājiem ar attālinātu rādījumu nolasīšanas sistēmu izvēlēties atvērta tipa datu pārraides iespējas (piemēram, bezvadu M-Bus modulis).
Šāds risinājums ļauj nodrošināt automatizētu, precīzu un regulāru skaitītāju rādījumu iegūšanu, kas uzlabo norēķinu caurspīdīgumu un pārvaldīšanas efektivitāti. Atvērtā tipa datu nolasīšanas iespēja ar M – Bus noteikta piemērojamā standartā LVS EN 13757-2+A1:2024 “Mēraparātu komunikācijas sistēmas. 2.daļa: M-Bus vadu komunikācija” un LVS EN 13757-3:2018 “Mēraparātu komunikācijas sistēmas. 3.daļa: Datu pārvades protokoli".
2. Rēķina pieejamība, rēķinā iekļaujamā informācija
2023. gada 13. septembra Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2023/1791 par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādātā redakcija) (turpmāk – Direktīva 2023/1791) 18. un 20. pantos noteikts par minimālajām prasībām attiecībā ar enerģiju saistītiem rēķiniem, tajā skaitā uz rēķina informāciju, kas dzīvojamai mājai tiek izrakstīts par mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu, un piekļuvi rēķiniem.
Lai izprastu lietotā termina "dalītā uzskaite" saturu, norādām, ka saskaņā ar Direktīvas 2023/1791 15.pantu ir izskaidrota siltumapgādes, aukstumapgādes un mājsaimniecības karstā ūdens apgādes dalītā uzskaite un izmaksu sadale, secīgi Direktīvas 2023/1791 18.pants nosaka pienākumu ņemt vērā šo patēriņa uzskaiti (siltumenerģijas skaitītāji vai siltummaksas sadalītāji dzīvokļus un karstā ūdens patēriņa skaitītāji), sagatavojot rēķinu un patēriņa informāciju.
Direktīvas 2023/1791 20. pants precizē tiesības uz bez papildus maksas piekļuvi rēķiniem un rēķinu informācijai par enerģijas patēriņu, līdz ar to jābūt pamatotām izmaksām par attiecīgas informācijas sagatavošanu, ja šo pienākumu uztic trešajai personai.
Paralēli Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumos Nr. 876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” (turpmāk - Noteikumi Nr. 876) sagatavoti grozījumi (24-TA-372). Grozījumu projektā precizēts par pienākumu pakalpojumu piegādātājam lietotājiem adresētajos rēķinos iekļaut vai kopā ar tiem sniegt noteikta apmēra informāciju, un citi pienākumi saistībā ar rēķiniem (36.1,36.3,36.4 punkti), kas noteikti Direktīvā 2023/1791.
3. paziņošanas kārtība
Dzīvokļu īpašuma likumā 2024. gada 1.novembrī stājās spēkā grozījumi, kas papildina dzīvokļa īpašnieka pienākumus, nosakot, ka viņam jānorāda sava kontaktinformācija saziņai ar pārvaldnieku (10. panta ceturtā un piektā daļa). Līdz ar to Noteikumu grozījumu projektā nepieciešams veikt precizējumus par informācijas saņemšanu un paziņošanas kārtību atbilstoši Dzīvokļu īpašuma likumā noteiktajam.
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk - PTAC) regulāri saņem sūdzības par inspicēšanas institūciju negodprātīgo rīcību, veicot ūdens patēriņa skaitītāju atkārtoto verificēšanu, par derīgiem atzīstot nederīgus skaitītājus un personām, kuras uzstāda ūdens patēriņa skaitītājus, ka skaitītāji netiek nomainīti pilnā apjomā, bet tikai uzskaites mehānisms, tādēļ 2024.gadā PTAC veica "kontrolpirkumus" inspicēšanas institūcijās un uzraudzības pārbaudes dzīvokļos uzstādītajiem skaitītājiem.
Daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļos lielākoties tiek uzstādīti ūdens patēriņa skaitītāji, kuriem veikta EEK tipa apstiprināšana un EEK pirmreizējā verificēšana (ražoti sākot no 1997.gada), apliecinot to ar EEK tipa apstiprinājuma zīmi un EEK pirmreizējo verificēšanas atzīmi un, ir skaitītāji, kas marķēti ar CE atbilstības marķējumu un metroloģisko papildmarķējumu.
Rezultātā, no akreditēto laboratoriju salīdzinošās testēšanas izriet, ka:
1) Latvijā esošās inspicēšanas institūcijas lielākajā daļā gadījumu nederīgus skaitītājus atzīst par derīgiem lietošanā, līdz ar to pie skaitītāju lietotājiem nonāk prasībām neatbilstoši skaitītāji;
2) visas inspicēšanas institūcijas spēj pareizi noteikt, kuri skaitītāji nenodrošina hermētiskumu;
3) pie skaitītāju lietotājiem nonāk tādi skaitītāji, kuriem tiek pārsniegta MPK, kas ir viens no iemesliem, kāpēc veidojas ūdens patēriņa starpības;
4) inspicēšanas institūcijas neievēro Ministru kabineta 2006. gada 5. decembra noteikumos Nr. 981 "Noteikumi par mērīšanas līdzekļu atkārtoto verificēšanu, verificēšanas sertifikātiem un verificēšanas atzīmēm" noteiktās prasības un pie skaitītāju lietotājiem nonāk bojāti skaitītāji, kuriem iespējams noņemt uzskaites mehānismu, neatstājot pēdas, tādā veidā ir iespējams patērēt ūdeni bez uzskaites.
Pamatojoties uz inspicēšanas institūciju sniegtajiem datiem par atkārtoti verificētājiem ūdens patēriņa skaitītājiem, laika posmā no 2020. - 2023.gadam atkārtotā verificēšana veikta 975 809 ūdens patēriņa skaitītājiem, līdz ar to nederīgu skaitītāju atzīšana par derīgiem atstāj būtisku ietekmi gan uz ūdens pakalpojuma saņēmējiem, gan uz pakalpojumu sniedzējiem.
Tāpat projekta ietvaros konstatētas neatbilstības lietošanā esošajiem skaitītājiem - bojāti vai nav uzstādīti metroloģiskie aizsargzīmogojumi, līdz ar to skaitītājiem nav nodrošināta aizsardzība pret rādījumu sagrozīšanu un pareizu mērījumu veikšanu, kā arī ir aizdomas, ka skaitītājiem ir nomainīti tikai uzskaites mehānismu korpusi. Kā arī pārbaudēs skaitītājiem nebija iespējams identificēt aizsargzīmogojumu un noteikt tā atbilstību Noteikumu Nr. 981 noteiktajām normām. No pārbaudītajiem 62% bija A tipa (uzskaite no 60 l/h), 16% – B tipa (uzskaite no 30 l/h), un tikai 22% skaitītāju bija ar zemu jutību (uzskaite no 15 l/h) līdz ar to dzīvokļos tiek izmantoti skaitītāji ar zemu jutību pie maza ūdens patēriņa.
Tāpat pārbaudēs konstatēts, ka ir uzstādīti skaitītāji neatbilstoši ražotāju instrukcijai. Tāpat dzīvokļos tika konstatēts, ka 236 skaitītājiem jeb 73%, pēc to uzstādīšanas nav noplombēts kāds no pieslēguzgriežņiem vai filtra kontrējošā skrūve, tādējādi nav nodrošināta aizsardzība pret rādījumu sagrozīšanu un pareizu mērījumu veikšanu.
Nederīgu ŪPS atzīšana par derīgiem atstāj būtisku ietekmi gan attiecībā uz ūdens pakalpojuma saņēmējiem, gan sniedzējiem.
Patērētājs varētu saprast, ka ūdens patēriņa skaitītājs sāk uzskaitīt nekorekti tad, kad būtiski izmainās to rādījumi, pieņemot, ka ūdens patēriņš nav būtiski mainījies. Tāpat noteikti vizuāla apskate, kad nav izveidojies kondensāts, visi aizsargzīmogojumi ir turpat, kur uzstādīšanas brīdī. Pārvaldnieka pārbaudes, kur konstatē plombu esamību un to, ka skaitītāji griežas varētu garantēt zināmu pārliecību, ka skaitītāji uzskaita ūdens patēriņu.
Praksē namu apsaimniekotājs dzīvokļos regulāri veic skaitītāju monitoringu, salīdzina iesniegtos rādījumus, pārbauda vai skaitītājiem ir veikta atkārtotā verificēšana un, vai skaitītāji uzskaita ūdens plūsmu. Apsaimniekotājs nekonstatē neatbilstības, ja bojāts metroloģiskais aizsargzīmogojums, nav noplombēta skaitītāja filtra kontrējošā skrūve vai abi pieslēguzgriežņi, kā arī nepievērš uzmanību stikla korpusa bojājumiem.
Plašāk par pētījuma rezultātiem var lasīt grozījumu projektā Ministru kabineta 2024. gada 14. maijanoteikumiem Nr. 289 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu" (25-TA-532)
Ņemot vērā iepriekš minēto, secināms, ka šobrīd esošajā sistēmā dzīvokļu īpašniekiem ir augsts risks saņemt atkārtoti verificētu vai lietotu skaitītāju, kas neatbilst metroloģiskajām prasībām un saņemt nekvalitatīvu pakalpojumu par skaitītāju uzstādīšanu. Pamatojoties uz PTAC pārbaudes rezultātiem, dzīvokļos atkārtotās verificēšanas process ir neefektīvs un ir atceļams.
Vienlaikus ir izstrādāti grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 9. decembra noteikumos Nr. 1013 "Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu" un Ministru kabineta 2024. gada 14. maija noteikumos Nr. 289 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu" (25-TA-532), nosakot, ka turpmāk dzīvokļos neuzstāda atkārtoti verificētus skaitītājus, var turpināt lietot šobrīd uzstādītos bez atkārtotās verificēšanas.
Vēršam uzmanību, ka Ekonomikas ministrija ir ilgstoši risinājusi jautājumus saistībā ar ūdens patēriņa skaitītājiem dzīvokļos, ar mērķi veicināt ūdens patēriņa uzskaites sakārtošanu dzīvojamās mājās, kurās dzīvokļu īpašnieki nav risinājuši ūdens patēriņa starpības pieaugumu. Vairākkārt ir secināts un norādīts, ka risinājumi šo noteikumu ietvaros ir ierobežoti, jo tikai dzīvojamās mājas īpašnieki un pārvaldnieks var izvērtēt ūdens patēriņa starpības samazināšanas pasākumu efektivitāti un finansiālo ieguvumu katrā konkrētā gadījumā.
Ir skaidroti dažādie ūdens patēriņa starpības cēloņi. Konstatētos ūdens patēriņa starpības cēloņus var iedalīt grupās. Proti, vai cēlonis saistīts ar dzīvokļu īpašnieku negodprātīgu rīcību, dzīvojamās mājas ūdensapgādes sistēmas slikto tehnisko stāvokli, avārijās, remontdarbos nopludināto ūdens daudzumu, ūdens kvalitāti, komercuzskaites mēraparāta darbību, ūdens patēriņa skaitītāju dažādo jutību (tajā skaitā, to uzstādīšanas prasību neievērošanu).
Attiecīgi Projekts nosaka, ka brīdī, kad ir izlemts nomainīt šobrīd uzstādītos ūdens patēriņa skaitītājus, tiek ieviesta vienota ūdens patēriņa uzskaites sistēma (kur tāda nav un tas atrisinātu vairākus ūdens patēriņa starpības iemeslus) un jāuzstāda saskaņā ar dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumu noteiktos jaunos skaitītājus, kurus lietos ražotāja norādītajās resursu robežās, un, ja nav norādīti dati, tad termiņš ir 10 gadi, sākot no uzstādīšanas dienas. Dzīvojamās mājas īpašnieku kopība nosaka kārtību vienotas ūdens patēriņa uzskaites sistēmai (tai skaitā prasības ūdens patēriņa skaitītāju tehniskajiem parametriem, papildaprīkojumam un uzstādīšanai), kādā dzīvojamās mājas pārvaldnieks vai cita pilnvarotā persona nodrošina ūdens patēriņa skaitītāju uzstādīšanu, nomaiņu un to pārbaudi. Minētā kārtība ir vienota visā dzīvojamā mājā.
Lēmuma pieņemšanai nepieciešams veikt ekonomisko izvērtējumu (pārvaldnieks veic ievērojot, Ministru kabineta 2020. gada 10. decembra noteikumos Nr. 730 "Ekspluatējamu ēku energoefektivitātes minimālās prasības"), lai secinātu par vienotas ūdens patēriņa uzskaites sistēmas ieviešanas iespējām, kas ietver skatīt jautājumu par jauniem ūdens patēriņa skaitītājiem detalizēt, izvēloties to veidu, precizitāti, attālinātu rādījumu nolasīšanas funkciju.
Nosakot 10 gadu termiņu, gadījumā, ja dzīvokļu īpašnieks pamana būtiskas izmaiņas skaitītāju rādījumos, neskatoties uz nemainīgu ūdens patēriņu, tad tas var liecināt par nepareizu skaitītāju darbību. Tad šādā gadījumā skaitītājam veic pirmstermiņa verificēšanu un nepieciešamības gadījumā, veic tā nomaiņu. Tāpat dzīvokļa īpašnieks var vizuāli pārbaudīt skaitītāju, lai pārliecinātos vai skaitītāju korpusā nav izveidojies kondensāts, nav nokrituši aizsargzīmogojumi kopš uzstādīšanas brīža. Kā arī pārvaldnieks, veicot periodiskas pārbaudes, var pārliecināties par aizsargzīmogojuma (plombu) esamību un, ka skaitītājs uzskaita korekti, varētu garantēt zināmu pārliecību, ka skaitītājs uzskaita korektu ūdens patēriņu.
Papildus, lai dzīvokļu īpašniekiem saglabātu brīvas izvēles iespējas, lai izvairītos no apgrūtinātām vai neizdevīgām nākotnes iespējām mainīt kārtību attiecībā par to, kurš un par kādu samaksu veiks ūdens patēriņa skaitītāju rādījumu nolasīšanu, noteikumu projekts paredz ūdens patēriņa skaitītājiem ar attālinātu rādījumu nolasīšanas sistēmu izvēlēties atvērta tipa datu pārraides iespējas (piemēram, bezvadu M-Bus modulis).
Šāds risinājums ļauj nodrošināt automatizētu, precīzu un regulāru skaitītāju rādījumu iegūšanu, kas uzlabo norēķinu caurspīdīgumu un pārvaldīšanas efektivitāti. Atvērtā tipa datu nolasīšanas iespēja ar M – Bus noteikta piemērojamā standartā LVS EN 13757-2+A1:2024 “Mēraparātu komunikācijas sistēmas. 2.daļa: M-Bus vadu komunikācija” un LVS EN 13757-3:2018 “Mēraparātu komunikācijas sistēmas. 3.daļa: Datu pārvades protokoli".
2. Rēķina pieejamība, rēķinā iekļaujamā informācija
2023. gada 13. septembra Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2023/1791 par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādātā redakcija) (turpmāk – Direktīva 2023/1791) 18. un 20. pantos noteikts par minimālajām prasībām attiecībā ar enerģiju saistītiem rēķiniem, tajā skaitā uz rēķina informāciju, kas dzīvojamai mājai tiek izrakstīts par mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu, un piekļuvi rēķiniem.
Lai izprastu lietotā termina "dalītā uzskaite" saturu, norādām, ka saskaņā ar Direktīvas 2023/1791 15.pantu ir izskaidrota siltumapgādes, aukstumapgādes un mājsaimniecības karstā ūdens apgādes dalītā uzskaite un izmaksu sadale, secīgi Direktīvas 2023/1791 18.pants nosaka pienākumu ņemt vērā šo patēriņa uzskaiti (siltumenerģijas skaitītāji vai siltummaksas sadalītāji dzīvokļus un karstā ūdens patēriņa skaitītāji), sagatavojot rēķinu un patēriņa informāciju.
Direktīvas 2023/1791 20. pants precizē tiesības uz bez papildus maksas piekļuvi rēķiniem un rēķinu informācijai par enerģijas patēriņu, līdz ar to jābūt pamatotām izmaksām par attiecīgas informācijas sagatavošanu, ja šo pienākumu uztic trešajai personai.
Paralēli Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumos Nr. 876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” (turpmāk - Noteikumi Nr. 876) sagatavoti grozījumi (24-TA-372). Grozījumu projektā precizēts par pienākumu pakalpojumu piegādātājam lietotājiem adresētajos rēķinos iekļaut vai kopā ar tiem sniegt noteikta apmēra informāciju, un citi pienākumi saistībā ar rēķiniem (36.1,36.3,36.4 punkti), kas noteikti Direktīvā 2023/1791.
3. paziņošanas kārtība
Dzīvokļu īpašuma likumā 2024. gada 1.novembrī stājās spēkā grozījumi, kas papildina dzīvokļa īpašnieka pienākumus, nosakot, ka viņam jānorāda sava kontaktinformācija saziņai ar pārvaldnieku (10. panta ceturtā un piektā daļa). Līdz ar to Noteikumu grozījumu projektā nepieciešams veikt precizējumus par informācijas saņemšanu un paziņošanas kārtību atbilstoši Dzīvokļu īpašuma likumā noteiktajam.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
- Noteikt dzīvokļu īpašnieku maksājamās daļas noteikšanu par ūdeni, ņemot vērā to, ka tiek atcelta prasība atkārtoti verificēt dzīvokļos uzstādītos ūdens patēriņa skaitītājus;
- precizēt prasības attiecībā uz rēķiniem, rēķinā un komunālo pakalpojumu līgumā iekļaujama informācija saskaņā ar Direktīvas 2023/1791 prasībām.
- precizēt prasības attiecībā uz rēķiniem, rēķinā un komunālo pakalpojumu līgumā iekļaujama informācija saskaņā ar Direktīvas 2023/1791 prasībām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1. Ministru kabineta 2024. gada 14. maija noteikumos Nr. 289 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu" noteikts pienākums par dzīvokļos uzstādīto ūdens patēriņa skaitītāju atkārtoto verificēšanu reizi četros gados atbilstoši normatīvajiem aktiem par mērījumu vienotību. Tiek uzstādīti skaitītāji gan ar EEK tipa apstiprinājumu, gan CE marķējuma zīmi. Akreditēto inspicēšanas institūciju salīdzinošās testēšanas un metroloģiskās uzraudzības rezultāti parāda, ka ir būtiskas problēmas ar skaitītāju atkārtoto verificēšanu dzīvokļos. Secināms, ka šobrīd esošajā sistēmā dzīvokļu īpašniekiem ir augsts risks saņemt atkārtoti verificētu vai lietotu skaitītāju, kas neatbilst metroloģiskajām prasībām un saņemt nekvalitatīvu pakalpojumu par skaitītāju uzstādīšanu. Tādējādi arī daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašniekiem rodas nepamatots administratīvais slogs.
2. Noteikumos esošās prasības par rēķina un patēriņa informāciju ir noteiktas mazāk kā to nosaka Direktīva 2023/1791.
3. Noteikumi nav salāgoti par informācijas saņemšanu un paziņošanas kārtību atbilstoši Dzīvokļu īpašuma likumā veiktajiem grozījumiem, kas stājās spēkā 2024. gada 1.novembrī.
2. Noteikumos esošās prasības par rēķina un patēriņa informāciju ir noteiktas mazāk kā to nosaka Direktīva 2023/1791.
3. Noteikumi nav salāgoti par informācijas saņemšanu un paziņošanas kārtību atbilstoši Dzīvokļu īpašuma likumā veiktajiem grozījumiem, kas stājās spēkā 2024. gada 1.novembrī.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) PTAC veiktā pētījuma ietvaros konstatēts, ka Latvijā esošās inspicēšanas institūcijas lielākajā daļā gadījumu nederīgus ŪPS atzīst par derīgiem lietošanā, līdz ar to pie lietotājiem nonāk prasībām neatbilstoši ŪPS. Tādējādi var secināt, ka pie lietotājiem nonāk tādi ŪPS, kuriem tiek pārsniegta maksimāli pieļaujamā kļūda, kas ir viens no iemesliem, kāpēc veidojas ūdens patēriņa starpības.
2) Skaitītāju uzstādīšanas pienākums dzīvoklī gulstas uz katru dzīvokļa īpašnieku, kas nozīmē, ka vienas dzīvojamās mājas ietvaros var tikt veikta ar ļoti atšķirīgu parametru skaitītājiem, kas ir viens no ūdens patēriņa starpības rašanās iemesliem.
2) Skaitītāju uzstādīšanas pienākums dzīvoklī gulstas uz katru dzīvokļa īpašnieku, kas nozīmē, ka vienas dzīvojamās mājas ietvaros var tikt veikta ar ļoti atšķirīgu parametru skaitītājiem, kas ir viens no ūdens patēriņa starpības rašanās iemesliem.
Risinājuma apraksts
Atceļ ūdens skaitītāju atkārtotās verificēšanas pienākumu daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļos ik pēc četriem vai sešiem gadiem, attiecīgi nepieciešams precizēt kārtību, kādā tiks noteikta katra dzīvokļa īpašnieka maksājamā daļa par piegādāto ūdeni.
Ar veiktajiem grozījumiem paredzēts, ka:
1) iedzīvotāji turpina lietot tos skaitītājus, kuri ir uzstādīti dzīvokļos. Skaitītājiem netiek veikta atkārtotā verificēšana;
2) ja pārvaldniekam rodas aizdomas par nekorektu ūdens patēriņa uzskaiti dzīvoklī, pārvaldnieks var prasīt dzīvokļa īpašniekam veikt skaitītāja verificēšanu;
3) dzīvokļu īpašnieku kopība lemj par noteikta veida skaitītāju uzstādīšanu visā dzīvojamā mājā. Uzstādāmo skaitītāju veidam un tehniskajiem parametriem ir jābūt vienādiem vienas dzīvojamās mājas ietvaros. Izvēloties skaitītājus, ņem vērā pārvaldnieka sagatavoto ekonomisko pamatojumu par iespēju skaitītājus aprīkot ar attālinātās nolasīšanas funkciju, kas ietver atvērta tipa datu attālinātu nolasīšanu. Ekonomiskā pamatojuma izvērtējumu pārvaldnieks veic ievērojot, Ministru kabineta 2020. gada 10. decembra noteikumos Nr. 730 "Ekspluatējamu ēku energoefektivitātes minimālās prasības".
4) ja dzīvojama mājā ir notikusi pāreja uz vienotas ūdens patēriņa uzskaites sistēmu, dzīvokļu īpašnieki norēķinās atbilstoši uzstādītajiem skaitītāju radījumiem. Šie skaitītāji ietilpst dzīvokļu īpašnieku kopības mantā un par to nomaiņu turpmāk atbild dzīvokļu īpašnieku kopība, nevis katrs dzīvokļu īpašnieks kā tas ir noteikts šobrīd spēkā esošajos noteikumos. Uzstādītie skaitītāji nav jāverificē, tos nomaina ražotāja noteiktajā instrukcijā norādītajā termiņā pēc to uzstādīšanas, bet ja termiņš nav noteikts – 10 gadus pēc uzstādīšanas.
Ar veiktajiem grozījumiem paredzēts, ka:
1) iedzīvotāji turpina lietot tos skaitītājus, kuri ir uzstādīti dzīvokļos. Skaitītājiem netiek veikta atkārtotā verificēšana;
2) ja pārvaldniekam rodas aizdomas par nekorektu ūdens patēriņa uzskaiti dzīvoklī, pārvaldnieks var prasīt dzīvokļa īpašniekam veikt skaitītāja verificēšanu;
3) dzīvokļu īpašnieku kopība lemj par noteikta veida skaitītāju uzstādīšanu visā dzīvojamā mājā. Uzstādāmo skaitītāju veidam un tehniskajiem parametriem ir jābūt vienādiem vienas dzīvojamās mājas ietvaros. Izvēloties skaitītājus, ņem vērā pārvaldnieka sagatavoto ekonomisko pamatojumu par iespēju skaitītājus aprīkot ar attālinātās nolasīšanas funkciju, kas ietver atvērta tipa datu attālinātu nolasīšanu. Ekonomiskā pamatojuma izvērtējumu pārvaldnieks veic ievērojot, Ministru kabineta 2020. gada 10. decembra noteikumos Nr. 730 "Ekspluatējamu ēku energoefektivitātes minimālās prasības".
4) ja dzīvojama mājā ir notikusi pāreja uz vienotas ūdens patēriņa uzskaites sistēmu, dzīvokļu īpašnieki norēķinās atbilstoši uzstādītajiem skaitītāju radījumiem. Šie skaitītāji ietilpst dzīvokļu īpašnieku kopības mantā un par to nomaiņu turpmāk atbild dzīvokļu īpašnieku kopība, nevis katrs dzīvokļu īpašnieks kā tas ir noteikts šobrīd spēkā esošajos noteikumos. Uzstādītie skaitītāji nav jāverificē, tos nomaina ražotāja noteiktajā instrukcijā norādītajā termiņā pēc to uzstādīšanas, bet ja termiņš nav noteikts – 10 gadus pēc uzstādīšanas.
Problēmas apraksts
Noteikumos nav noteiktas visas prasības saskaņā ar Direktīvas 2023/1791 18. un 20.pantiem daļā, kas ir Ekonomikas ministrijas atbildībā, par minimālajām prasībām attiecībā ar enerģiju saistītiem rēķiniem, tajā skaitā uz rēķina informāciju, kas dzīvojamai mājai tiek izrakstīts par mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu, un piekļuvi rēķiniem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts papildināts ar punktiem par pārvaldnieka pienākumu dzīvokļu īpašniekiem sniegt informāciju par rēķiniem un citu saistīto informāciju. Tajā skaitā noteiktas tiesības saņemt informāciju elektroniskā veidā, ievērojot privātuma un datu aizsardzību saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas nosaka fizisko personu datu aizsardzību. Saskaņā ar Direktīvas prasībām 2023/1791 projektā noteikts, ka pārvaldnieka izmaksām par sniegto informāciju dzīvokļu īpašniekiem jābūt pamatotām.
Problēmas apraksts
Noteikumi nosaka, ka pārvaldniekam rakstiski jāpaziņo informācija par līgumiem vai cita dzīvojamās īpašnieka pieprasītā informācija par rēķiniem, kā arī rakstiski nosūtīt informāciju. Dzīvokļu īpašuma likumā 2024. gada 1.novembrī stājās spēkā grozījumi, kas papildina dzīvokļa īpašnieka pienākumus, nosakot, ka viņam jānorāda sava kontaktinformācija saziņai ar pārvaldnieku, kas ir gan elektroniskā pasta adrese, gan korespondences adrese. Līdz ar to nepieciešams veikt informācijas sniegšanas un paziņošanas kārtību atbilstoši noteiktajam minētajā likumā.
Risinājuma apraksts
Precizēt informācijas sniegšanas un paziņošanas kārtību dzīvokļu īpašniekiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Izvēlētais risinājums nerada papildu izmaksas pusēm, izņemot inspicēšanas institūcijām neiegūto peļņu par ūdens skaitītāju atkārtoto verificēšanu, vienlaicīgi tiek nodrošināts līdzekļu ietaupījums iedzīvotājiem.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- dzīvokļu īpašnieki
Ietekmes apraksts
Paredzētie grozījumi nosaka, ka turpmāk dzīvokļu īpašniekiem ūdens patēriņa skaitītājiem nevajadzēs veikt atkārtoto verificēšanu.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
19 516 180,00
dzīvokļu īpašnieki
Jā
Vērtības nozīme:
20,00
Viena ūdens patēriņa skaitītāju atkārtotās verificēšanas, noņemšanas, uzstādīšanas izmaksas
975 809
Laika posmā no 2020.-2023. kopējais atkārtoti verificēto ūdens patēriņa skaitītāju skaits
19 516 180,00
Laika posmā no 2020. - 2023. gadam (4 gados) dzīvokļu īpašnieki ir atkārtoti verificējuši 975 809 skaitītājus, tas nozīmē, ka ik gadu vidēji verificē 243 952 skaitītājus.
Plānotās izmaiņas kopā ietekmēs 975 809 verificētus skaitītājus, kas ir kopējais dzīvokļu skaitītāju skaits, kas ir apritē 4 gadus - pilnu atkārtotās verifikācijas ciklu. Par to, cik verificētie skaitītāji atrodas uzstādītāju uzkrājumā, datu nav.
Vienā dzīvoklī vidēji ir 4 skaitītāji, kas dzīvokļa īpašniekam četru gadu laikā izmaksā 80 euro (atkārtotā verificēšana, nomaiņa un uzstādīšana), tātad 10 gados izmaksas sastāda 200 eur. Atceļot atkārtoto verificēšanu un paredzot termiņu 10 gadi jaunu skaitītāju darbības termiņam, ietaupījums vienam dzīvoklim četros gados (ar 4 skaitītājiem) 10 gados ir 40 euro (4 skaitītāju nomaiņa pret jaunajiem vienreiz 10 gados izmaksā 160 euro), tātad vienā gadā ietaupījums būs 4 euro. Līdz ar to, ikgadējais iedzīvotāju ietaupījums, atceļot atkārtoto verificēšanu, ir 975 808 euro (4 euro x 243 952 skaitītāji) (šis aprēķins ir uz šo brīdi, atceļot atkārtoto verificēšanu).
Atceļot atkārtoto verificēšanu, skaitītāju nomaiņa būs jāveic 2,5 reizes retāk (reizi 10 gados nevis reizi 4 gados, kā tas ir noteikts šobrīd).
Kopā
19 516 180,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 9. decembra noteikumos Nr. 1013 "Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu"
Pamatojums un apraksts
Šie Ministru kabineta noteikumi nosaka līdzīgu kārtību, kāda ir šajos noteikumos, tikai piemērojami dzīvojamām mājām uz kurām attiecas likums "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju".
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.2. Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 14. maija noteikumos Nr. 289 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu"
Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts paredz atcelt ūdens patēriņa skaitītājiem atkārtotās verificēšanas prasību, tādējādi samazinot administratīvo slogu iedzīvotājiem. Attiecīgi no šīm izmaiņām izriet prasības veikt pakārtotus grozījumus šajos Ministru kabineta noteikumos.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32023L1791
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2023. gada 13. septembra Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2023/1791 par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādātā redakcija) (turpmāk – Direktīva 2023/1791)
Apraksts
Direktīvas 2023/1791 18., 20. pants
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2023. gada 13. septembra Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2023/1791 par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādātā redakcija) (turpmāk – Direktīva 2023/1791)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2023/1791 18.panta 1.punkts
Projekta 18.punkts (noteikumu 23.1 punkts);Noteikumu 9. punkts, III sadaļa par maksājamās daļas aprēķinu par siltumenerģiju; Energoefektivitātes likuma 16.pants; Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” 36.1, 36.4, Ministru kabineta 2008. gada 9. decembra noteikumu Nr. 1013 “Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu” 7.1, 8., 17.1 punkts; Ministru kabineta 2020. gada 10. decembra noteikumos Nr. 730 "Ekspluatējamu ēku energoefektivitātes minimālās prasības" 5., 5.1
Pārņemtas daļēji
Enerģētikas likumā ar 2024. gada 13. jūnija likumu "Grozījumi Enerģētikas likumā" tika iekļauti termini "efektīva siltumapgāde" un "efektīva aukstumapgāde". Papildus iekļauts jauns pants (49.prim viens pants), kas dod deleģējumu Ministru kabinetam noteikt efektīvas centralizētās siltumapgādes un efektīvas centralizētās aukstumapgādes kritērijus, tajā izmantojamos enerģijas veidus un to īpatsvaru. Klimata un enerģētikas ministrija izstrādā jaunos Ministru kabineta noteikumus saistībā ar efektīvu aukstumapgādi un siltumapgādi.
-
Direktīvas 2023/1791 18.pants 2.punkts
Projekta 4., 5., 6., 18.punkts (noteikumu 3.3, 3.4, 3.5, 23.14. punkti); Noteikumu 9.punkts; Ministru kabineta 2008. gada 9. decembra noteikumu Nr. 1013 “Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu” 7.13, 91., 9.2punkti Energoefektivitātes likuma 16.pants; Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” 36.1, 36.3, 36.4, Fizisko personu datu apstrādes likums.
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 2023/1791 18.pants 3.punkts
Projekta 4., 5., 6.punkts (noteikumu 3.3, 3.4, 3.5, 23.14. punkti); Energoefektivitātes likuma 16.pants; Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 10.panta pirmā daļa; Ministru kabineta 2008. gada 9. decembra noteikumu Nr. 1013 “Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem” 3., 4., 6., 7.1, 8., 9., 9.1, 9.2 17.1, 18.1, 31. punkts.
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 2023/1791 20.pants 1.punkts
Projekta 5.punkts (noteikumu 3.5 punkts); projekta 16.punkts (noteikumu 23.1punkts); Energoefektivitātes likuma 16. panta pirmā un otrā daļa; Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” 36.2, 36.3 punktiem un 36.43. apakšpunktu
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 2023/1791 20.pants 2.punkts
Projekta 6.punkts (noteikumu 3.5 punkts); Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 17.41.pants; Ministru kabineta 2008. gada 9. decembra noteikumu Nr. 1013 “Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem” 9.2 punkts.
Pārņemtas pilnībā
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Direktīvas 2023/1791 18.panta rīcības brīvības izmantošana: Noteikumu pielikumos esošā metodika neapraksta precīzu siltumenerģijas maksājamās daļas aprēķina procesu, bet gan piedāvā aprēķinu pamatprincipus, izmantojot attiecīgās fizikālās formulas, ko pārvaldnieks un dzīvojamās mājas kopība izvērtē un lemj par konkrētai mājai piemērotāko maksājamās daļas aprēķina procesu, pamatojoties uz to, ka dzīvokļu īpašnieku kopība saskaņā ar Dzīvokļa īpašuma likuma 16.panta pirmo daļu ir tiesīga izlemt ikvienu jautājumu, kas attiecas uz kopīpašumā esošo daļu. Direktīvas 2023/1791 20.panta 3.punkta rīcības brīvības ietvaros, norādām, ka ēku pārvaldnieki darbojas brīvā tirgus apstākļos saskaņā ar Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumu. Ēku īpašnieki var brīvi mainīt pārvaldniekus.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/89459e3e-9ffc-400d-a2c1-2b1f5d6c7f89
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Saņemti biedrības "Latvijas Ūdensapgādes un kanalizācijas uzņēmumu asociācija" lūgumi sniegt papildus skaidrojumus. Citi iebildumi nav saņemti, līdz ar to kopumā izteikts atbalsts noteikuma projekta tālākai virzībai.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ekonomikas ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi