Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-731: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Darbību īstenošana saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Darbību īstenošana saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto daļu, kā arī saskaņā ar
1) Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu Nr. CCI: 2023LV06AFSP001, ar kuru apstiprina Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģisko plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir sagatavots, lai noteiktu kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Darbību īstenošana saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana"
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Uzsākot jauno Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP SP) plānošanas perioda ieviešanu, nepieciešami jauni Ministru kabineta noteikumi, kuros noteikta valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Darbību īstenošana saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana" (turpmāk – intervence).
Intervences mērķis ir atbalstīt lauku kopienu ilgtspēju veicinošas vietējās attīstības iniciatīvas, kas ir atbilstošas KLP SP un iekļautas vietējo rīcības grupu izstrādātajās sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijās (turpmāk – vietējās attīstības stratēģija), un uzlabo ekonomisko un sociālo situāciju laukos, veido labvēlīgu vidi dzīvošanai, uzņēmējdarbībai un lauku teritoriju attīstībai, kā arī veicināt vietējās attīstības potenciāla un resursu ilgtspējīgu izmantošanu. 
Šie noteikumi nepieciešami papildus spēkā esošajiem Ministru kabineta 2022. gada 16. augusta noteikumiem Nr. 509  "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027. gadam sagatavošanai un īstenošanai" (turpmāk – noteikumi Nr. 509), kuros noteikta kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027. gadam sagatavošanai un īstenošanai. 2023. gada janvārī tika apstiprināti 33 vietējo rīcības grupu (biedrība vai nodibinājums, kas izveidotas, apvienojot publisko un privāto vietējo sociālekonomisko interešu pārstāvjus savstarpējā partnerībā) projektu iesniegumi atbalsta saņemšanai vietējās attīstības stratēģijas 2023.–2027. gadam sagatavošanai. Vietējās rīcības grupas to sagatavo sešu mēnešu laikā pēc Lauku atbalsta dienesta lēmuma saņemšanas atbilstoši noteikumu Nr. 509 prasībām, un četru mēnešu laikā pēc vietējās attīstības stratēģijas iesniegšanas tiks pieņemts lēmums par vietējās attīstības stratēģijas apstiprināšanu un par atbalsta piešķiršanu vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai.
Vietējās attīstības stratēģijas īstenošana notiek atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā. Atbalstu var saņemt darbībām, kas atbilst vietējās attīstības stratēģijai (mērķim, rīcībai). Vietējās attīstības stratēģijā noteiktie mērķi un rīcības atbilst intervencei noteiktajiem mērķiem un atbalstāmajām aktivitātēm un darbībām.
Ar LEADER pieeju intervencē plānots īstenot
1) aktivitāti "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas", kas ir vērsta uz uzņēmējdarbības attīstību,2) aktivitāti "Kopienu spēcinošas un vietas attīstības sekmējošas iniciatīvas", kas ir vērsta uz teritorijas sakārtošanu un sabiedrisko pasākumu dažādošanu, kā arī starpvalstu un starpteritoriālo sadarbības projektu īstenošanu. 2023. gada otrajā pusgadā papildus tiks sagatavots Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība vietējām rīcības grupām starpvalstu un starpteritoriālai sadarbībai saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027. gadam", kas noteiks atbalsta piešķiršanas kārtību vietējām rīcības grupām starpvalstu un starpteritoriālai sadarbībai.
Noteikumu projektā ietverta arī KLP SP grozījumos paredzētā maksimālās atbalsta intensitātes palielināšana aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstības sekmējošas iniciatīvas" vienkāršotai izmaksai "Jauniešu iniciatīvas" un maza apmēra projektiem (līdz 50 000 euro), paredzot to uzraudzības periodu līdz trīs gadiem. 2023. gada 7. septembrī grozījumus KLP SP apstiprināja Eiropas Komisija.
Atbalsta saņemšanas pamatnoteikumi ietverti Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumos Nr. 113 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējā kārtība lauku un zivsaimniecības attīstībai", kuros noteikta kārtība, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā projektu iesniegumu veidā, ciktāl tie nav pretrunā ar šo noteikumu projektu.
Plānošanas periodā no 2014. līdz 2020. gadam vietējās attīstības stratēģiju īstenošana ar LEADER pieeju ir devusi nozīmīgu ieguldījumu lauku teritoriju attīstībā. Laikā no 2016. līdz 2021. gadam saskaņā ar vietējās attīstības stratēģijām īstenoti 4003 projekti, tajā skaitā 1881 vietējās ekonomikas stiprināšanai, 2071 vietas potenciāla attīstībai un 51 starpvalstu un starpteritoriālās sadarbības projekts. To īstenošana ir devusi nozīmīgu ieguldījumu Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam nodarbinātības mērķa sasniegšanā, jo līdz 2023. gadam ir radīts 512 darbavietu. Vietējās attīstības stratēģiju īstenošana ir radījusi priekšnoteikumus ar lauksaimniecību nesaistītu uzņēmumu attīstības izaugsmei, jaunu produktu un pakalpojumu pieejamībai tirgū, īso piegādes ķēžu radīšanai un kopdarbībai, kā arī vietas potenciāla attīstības iniciatīvām. Īstenotie projekti ir sekmējuši pakalpojumu nozaru attīstību – nozīmīgi ieguldījumi izdarīti tūrisma nozarē, tāpat arī tirdzniecības, autoservisu, veterināro pakalpojumu izveidei un attīstībai. Savukārt ieguldījumi ražošanas attīstībai un uzsākšanai galvenokārt bijuši saistīti ar lauksaimniecības produktu pārstrādi (tostarp mājražošanu), kokapstrādi (tostarp mēbeļu ražošanu) un amatniecību. Projekti ir veicinājuši jaunu uzņēmumu, pārsvarā mazu uzņēmumu, veidošanos. Visbiežāk uzņēmumu dibinātāji paši sevi nodarbina un izveido nedaudz darbavietu. Nozīmīgs ieguldījums ir publiskās infrastruktūras (dabas un kultūras objektu) sakārtošanā un pieejamības uzlabošanā sabiedrībai. Lielāks projektu īpatsvars ir īstenots sporta un kultūras jomā, turpretī mazāk projektu – sociālajā un vides aizsardzības jomā. Tāpat publiskais finansējums ļāvis īstenot tādus projektus, kas citādi, visdrīzāk, nebūtu iespējami un kas skar tādas nozīmīgas vērtības kā kultūras tradīciju saglabāšana, jaunu zināšanu un prasmju ieguve, saturīga brīvā laika pavadīšana, vietējās iniciatīvas rosināšana un iedzīvotāju iesaistīšanās interešu grupās.
Vietējās rīcības grupas vietējā attīstības stratēģijā novērtēs iespējamo papildinātību ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam izvirzītajiem specifiskajiem atbalsta mērķiem un pasākumiem. Savukārt projektu iesnieguma veidlapā atbalsta pretendents norāda informāciju par saņemto vai iesniegto projektu iesniegumu atbalsta saņemšanai no citiem ES un valsts un pašvaldību finansētajiem investīciju pasākumiem un to saturisko saistību. Papildinātība, tostarp demarkācija un izdevumu nošķirtība ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam noteiktajiem specifiskajiem atbalsta mērķiem, tiks vērtēta projekta līmenī, un Lauku atbalsta dienests, ja nepieciešams, nodrošinās sadarbību (informācijas apmaiņu) ar ES struktūrfondu sadarbības iestādi – Centrālo finanšu un līgumu aģentūru.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Uzsākot jauno KLP SP plānošanas perioda ieviešanu, nepieciešami jauni Ministru kabineta noteikumi, kuros noteikta valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Darbību īstenošana saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana".
Viena no lielākajām problēmām, ar kuru sastopas lauku apvidi, ir apdzīvotības samazināšanās, īpaši attālākās lauku teritorijās. Lauksaimniecība un mežsaimniecība vienmēr ir bijis nozīmīgs ekonomiskās aktivitātes avots lauku telpā, bet ir būtiski arī veicināt ar lauksaimniecību nesaistītu uzņēmumu veidošanos un attīstību, radot darbavietas un ienākumu iespējas, dažādu pakalpojumu pieejamību un sasniedzamību un ar brīvā laika pavadīšanu saistītus sabiedriskos pasākumus, veidojot pievilcīgu, kvalitatīvu dzīves telpu.
Risinājuma apraksts
LEADER pieeja ir ļoti svarīgs nosacījums lauku teritoriju ilgtspējīgai attīstībai, īpaši mazapdzīvotās, attālās lauku teritorijās. Vietējās attīstības stratēģiju veidošana ir iespēja būtiski paraudzīties uz vietējām vajadzībām, lai veicinātu lauku ekonomikas un kopienu līdzsvarotu teritoriālo attīstību, ar rīcībā esošo finansējumu īstenojot iespējas, kas dod vislielāko sinerģiju situācijas uzlabošanai. Turklāt vietējo rīcības grupu vietējās attīstības stratēģijas aptver visu lauku teritoriju.
Atšķirībā no pārējiem KLP SP intervencēm projektu konkurss notiek vietējā līmenī vietējās rīcības grupas darbības teritorijā, un vietējām rīcības grupām tiek uzticēts pienākums vērtēt projektu atbilstību vietējās attīstības stratēģijai, pamatojoties uz vietējās rīcības grupas noteiktajiem projektu vērtēšanas kritērijiem.
Atbalsta apmēru vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai nosaka MK noteikumi Nr. 509.
Noteikumu projekts ir nepieciešams papildus spēkā esošajiem MK noteikumiem Nr. 509.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • vidējie uzņēmumi
  • jaunuzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • nevalstiskās organizācijas
  • mikrouzņēmumi
  • vietējās rīcības grupas, t. i., biedrības un nodibinājumi, kam piešķirts atbalsts sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai
  • reliģiskas organizācijas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta pretendentiem – mazajiem un vidējiem uzņēmējiem, kuru apgrozījums nepārsniedz 150 000 euro noslēgtajā gadā pirms projekta iesniegšanas, NVO un reliģiskajām organizācijām, pašvaldībām un vietējām rīcības grupām kā vietējās attīstības stratēģijas īstenotājām, nodrošinot ar to saistītos pienākumus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz tautsaimniecību, jo vietējās attīstības stratēģijas ietvers atbalstu vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvām, sekmējot investīciju nonākšanu tautsaimniecībā un jaunu darbavietu radīšanu.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz maziem un vidējiem uzņēmējiem, jo tiek paredzēts atbalsts saimnieciskās darbības radīšanai un attīstībai atbilstoši vietējās attīstības stratēģijām. Tas tiks nodrošināts, vietējām rīcības grupām organizējot atklātus projektu iesniegumu konkursus. 

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās mazo un vidējo uzņēmumu izaugsmi un palielinās konkurētspēju.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
KLP SP intervences mērķis ir vērsts arī uz nodarbinātības veicināšanu, un to plānots sasniegt ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošanu, vietējām rīcības grupām organizējot atklātus projektu iesniegumu konkursus un nodrošinot atbalstu maziem un vidējiem uzņēmējiem.
KLP SP intervence dod iespēju pieteikties un saņemt atbalstu projekta īstenošanai. Atbalsta izmantošana ir nevis pienākums, bet gan iespēja. Vērtējot projekta iesnieguma sagatavošanas ietekmi uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām, nav identificēts administratīvā sloga palielinājums atbalsta pretendentiem, jo noteikumu projekts paredz, ka atbalsta pretendents var paredzēt atbalstu projekta iesnieguma sagatavošanai, tādējādi samazinot administratīvo izmaksu slogu uz paša atbalsta pretendenta budžetu.

KLP SP intervences administrēšanā iesaistītās institūcijas darbosies, izmantojot tām noteiktās štata vietas, un jaunas pastāvīgas štata vietas netiks izveidotas. Vietējās rīcības grupas saņems atbalstu darbības nodrošināšanai un sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas 2023.–2027. gadam iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un novērtēšanai.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027. gadam īstenošanai pieejamais finansējuma apmērs tika minēts Ministru kabineta 2022. gada 16. augusta noteikumu Nr. 509 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027. gadam sagatavošanai un īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) ziņojumā (anotācijā).

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība vietējām rīcības grupām starpvalstu un starpteritoriālai sadarbībai saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027. gadam"

Pamatojums un apraksts
Noteikumos tiks noteikta atbalsta piešķiršanas kārtība vietējām rīcības grupām starpvalstu un starpteritoriālai sadarbībai.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2472
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R1046
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2021/2115
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 73. pants
44.20. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2022/2472 I pielikuma 3. panta 3. punkts
2.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 2. pants 39. punkts
2.7. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 8., 13., 61. un 64. pants
32. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2018/1046 61. panta 3. punkts
2.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/f8266369-92c7-41db-8c95-01f37bc49e49

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Par TAP portāla sadaļā “Sabiedrības līdzdalība” ievietoto noteikumu projektu ne iebildumi, ne priekšlikumi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

MK noteikumu projekts 2023. gada 24. martā nosūtīts saskaņošanai nozares pārstāvjiem – biedrībai "Latvijas Lauku forums", kas pārstāv 35 vietējo rīcības grupu intereses, un Lauksaimnieku konsultatīvajā padomē pārstāvētām organizācijām. Komentāri un priekšlikumi netika saņemti.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests
  • Zemkopības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Vietējo rīcības grupu sagatavoto sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana sekmēs vietējās teritorijas, tostarp lauku teritorijas, attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts ietver arī atbalsta pieejamību ieguldījumiem klimata pārmaiņu mazināšanā.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Vietējo rīcības grupu sagatavoto sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana sekmēs vietējās teritorijas attīstību, tostarp sociālekonomiskās situācijas uzlabošanos.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju, vietējās rīcības grupas novērsīs jebkādu diskrimināciju dzimuma, rases vai etniskās izcelsmes, ticības vai pārliecības, invaliditātes, vecuma vai seksuālās orientācijas dēļ, nodrošinās vienlīdzīgas iespējas (tostarp cilvēkiem ar invaliditāti, vecāka gadagājuma cilvēkiem un cilvēkiem ar maziem bērniem) un veicinās dzimumu līdztiesības principa integrēšanu.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju, vietējās rīcības grupas novērsīs jebkādu diskrimināciju dzimuma, rases vai etniskās izcelsmes, ticības vai pārliecības, invaliditātes, vecuma vai seksuālās orientācijas dēļ, nodrošinās vienlīdzīgas iespējas (tostarp cilvēkiem ar invaliditāti, vecāka gadagājuma cilvēkiem un cilvēkiem ar maziem bērniem) un veicinās dzimumu līdztiesības principa integrēšanu.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi