Anotācija (ex-ante)

23-TA-3112: Likumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kriptoaktīvu pakalpojumu likums" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts izstrādāts Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 31. maija Regulas (ES) 2023/1114 par kriptoaktīvu tirgiem un ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1093/2010 un (ES) Nr. 1095/2010 un Direktīvas 2013/36/ES un (ES) 2019/1937 (turpmāk – Regula Nr. 2023/1114) tiešas piemērošanas nodrošināšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir noteikt tiesisku ietvaru kriptoaktīvu tirgus darbībai Latvijā attiecībā uz personām, kas iesaistītas kriptoaktīvu emitēšanā, publiskā piedāvāšanā un pielaišanā tirdzniecībai, vai kas sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus, veicinot kriptoaktīvu jomas attīstību Latvijā.
Spēkā stāšanās termiņš
30.12.2024.
Pamatojums
Regulas Nr. 2023/1114 piemērošanas termiņš

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Priekšlikuma Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai par kriptoaktīvu tirgiem un ar ko groza Direktīvu (ES) 2019/1937 paskaidrojuma rakstā norādīto informāciju (publicēts Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī, 2020. gada 24. septembrī) 2019. gada decembrī Eiropas Komisija un Eiropas Savienības Padome paziņoja par nodomu ieviest regulējumu, kas regulētu kriptoaktīvus, tai skaitā, “stabilās kriptomonētas” (stablecoins), kas ir salīdzinoši jauna kriptoaktīvu apakškopa, jo līdz šim Eiropas Savienībā nepastāvēja šāds vienots tiesisks regulējums. Kriptoaktīvi ir viens no galvenajiem blokķēdes tehnoloģijas pielietojumiem finanšu jomā.

Nepastāvot vienotam tiesiskam regulējumam kriptoaktīvu nozarē, kriptoaktīvu emitenti un pakalpojumu sniedzēji nevar pilnībā izmantot iekšējā tirgus priekšrocības, jo trūkst juridiskās noteiktības par kriptoaktīvu regulatīvo režīmu, kā arī nav īpaša un saskaņota regulatīvā un uzraudzības režīma Eiropas Savienības līmenī. Lai gan dažas dalībvalstis jau ir ieviesušas īpašu režīmu, lai aptvertu dažus kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējus vai to darbības daļas, lielākajā daļā dalībvalstu tie darbojas ārpus regulatīva režīma. Turklāt arvien vairāk dalībvalstu apsver izstrādāt pielāgotus nacionālos regulējumus par kriptoaktīviem. Kriptoaktīvu un kriptoaktīvu pakalpojumu atšķirīgie regulējumi, noteikumi un interpretācijas visā Eiropas Savienībā ierobežo pakalpojumu sniedzēju spēju izvērst savu darbību Eiropas Savienības līmenī. Līdz ar to pārrobežu produktu un pakalpojumu sniedzēji ir spiesti iepazīties ar vairāku dalībvalstu tiesību aktiem, saņemt vairākas valstu atļaujas vai reģistrāciju un ievērot atšķirīgus valstu tiesību aktus, dažkārt pielāgojot savu darījumu modeli visā Eiropas Savienībā. Minētais rada augstas izmaksas, juridisko sarežģītību un nenoteiktību pakalpojumu sniedzējiem, kas darbojas kriptoaktīvu nozarē, ierobežojot kriptoaktīvu darbības attīstību un paplašināšanos Eiropas Savienībā. Turklāt tas, ka daudzās dalībvalstīs kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem nav piemērojamu režīmu, ierobežo finansējuma pieejamību un piekļuvi nepieciešamajiem finanšu pakalpojumiem, piemēram, banku pakalpojumiem. Šīs atšķirības rada arī nevienlīdzīgus konkurences apstākļus kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem atkarībā no to atrašanās vietas, radot papildu šķēršļus iekšējā tirgus netraucētai darbībai. Visbeidzot, tas palielina juridiskās noteiktības trūkumu, kas kopīgi ar vienota Eiropas Savienības regulējuma trūkumu rada ievērojamu risku patērētājiem un ieguldītājiem.
Eiropas Savienībā 2023. gada 29. jūnijā spēkā stājās Regula Nr. 2023/1114, kurai ir šādi četri vispārīgi un saistīti mērķi:
Pirmais mērķis ir nodrošināt juridisko noteiktību: lai kriptoaktīvu tirgus attīstītos Eiropas Savienībā, ir nepieciešams stabils tiesiskais regulējums, kurā ir skaidri definēts regulējums attiecībā uz visiem kriptoaktīviem, uz kuriem neattiecas spēkā esošie tiesību akti finanšu pakalpojumu jomā (pirms Regulas Nr. 2023/1114 spēkā stāšanās).
Otrais mērķis ir atbalstīt inovāciju: lai veicinātu kriptoaktīvu attīstību un sadalītās virsgrāmatas tehnoloģijas plašāku izmantošanu, ir jāievieš drošs un samērīgs regulējums inovācijas un godīgas konkurences atbalstam.
Trešais mērķis ir nodrošināt pienācīgu patērētāju un ieguldītāju aizsardzības un tirgus integritātes līmeni, ņemot vērā to, ka kriptoaktīvi, uz kuriem neattiecas spēkā esošie finanšu pakalpojumu tiesību akti, rada tos pašus riskus, kas saistīti ar pazīstamākiem finanšu instrumentiem.
Ceturtais mērķis ir nodrošināt finanšu stabilitāti: lai gan dažiem no kriptoaktīviem ir ierobežota darbības joma un izmantošana, piemēram, “stabilo kriptomonētu” (piemēram, e-naudas žetoni, aktīviem piesaistīti žetoni) kategorijai ir iespējas kļūt plaši atzītai un potenciāli sistēmiskai. Tādējādi Regula Nr. 2023/1114 ietver aizsardzības pasākumus, lai novērstu iespējamos riskus finanšu stabilitātei, kuri varētu rasties no “stabilām kriptomonētām”.
Regula Nr. 2023/1114 nosaka vienotus darbības nosacījumus uzņēmumiem Eiropas Savienībā, pārvarot atšķirības valstu regulējumos, kas noved pie tirgus sadrumstalotības, un samazinot sarežģītību un izmaksas uzņēmumiem, kas darbojas kriptoaktīvu jomā. Tajā pašā laikā tas nodrošinās uzņēmumiem pilnīgu piekļuvi iekšējam tirgum un juridisko noteiktību, kas nepieciešama, lai veicinātu inovāciju kriptoaktīvu tirgū. Tāpat arī tiks panākta tirgus integritāte un patērētājiem un ieguldītājiem tiks nodrošināts pienācīgs aizsardzības līmenis un skaidra izpratne par viņu tiesībām, kā arī tiks nodrošināta finanšu stabilitāte.
Līdz ar Regulas 2023/1114 piemērošanu tiks radīta vide, kurā varētu attīstīties lielāks kriptoaktīvu un kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju pārrobežu tirgus, tādējādi pilnībā izmantojot iekšējā tirgus priekšrocības. Vienotais regulējums ievērojami samazinās sarežģītību, kā arī finansiālo un administratīvo slogu visām ieinteresētajām personām, piemēram, pakalpojumu sniedzējiem, emitentiem, patērētājiem un ieguldītājiem. Pakalpojumu sniedzējiem noteikto darbības prasību, kā arī emitentiem noteikto informācijas atklāšanas prasību saskaņošana arī varētu sniegt skaidrus ieguvumus patērētāju un ieguldītāju aizsardzības un finanšu stabilitātes ziņā.
Lai sagatavotu kriptoaktīvu tirgus dalībniekus jaunajam tiesiskam regulējumam Eiropas Savienībā, saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 piemērošanas grafiku tās prasības tiks piemērotas pakāpeniski. Regulas Nr. 2023/1114 prasības attiecībā uz aktīviem piesaistītiem žetoniem un e-naudas žetoniem (kriptoaktīvu veidi), būs piemērojamas ar 2024. gada 30.jūniju, savukārt Regulas Nr. 2023/1114   prasības attiecībā uz kriptoaktīviem, kas nav aktīviem piesaistīti žetoni vai e-naudas žetoni, kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju darbības atļaujas piešķiršanas nosacījumi, prasības ar kriptoaktīviem saistītas tirgus ļaunprātīgas izmantošanas novēršanu un aizliegumu, kā arī kompetento iestāžu, Eiropas Banku iestādes un Eiropas Vērtspapīru un tirgus iestādes tiesības, pienākumi un sadarbības nosacījumi – ar 2024. gada 30. decembri.
Saskaņā ar Finanšu izlūkošanas dienesta (turpmāk – FID) izstrādāto Nacionālo noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas risku novērtēšanas ziņojumā par 2020.–2022. gadu sniegto informāciju šobrīd Latvijā kriptoaktīvu nozarē darbojas virtuālās valūtas pakalpojumu sniedzēji, kas galvenokārt ir Latvijā reģistrēti uzņēmumi un ārvalstīs reģistrētu virtuālās valūtas pakalpojumu sniedzēju filiāles Latvijā. Virtuālās valūtas pakalpojumu sniedzēji (no 2024. gada 1. jūlija – kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēji) ir Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma (turpmāk – Novēršanas likums) subjekti no 2019. gada 1. jūlija un to uzraudzības un kontroles institūcija saskaņā ar Novēršanas likuma 45. panta otrās daļas 6. punkta “e” apakšpunktu ir Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID). Virtuālās valūtas pakalpojumu sniedzējam ir pienākums reģistrēties VID, iesniedzot ziņojumu par darbības veidu un atbildīgās personas iecelšanu. Tāpat šāda persona ir Novēršanas likuma subjekts ar pienākumu izveidot iekšējo kontroles sistēmu un nepieciešamības gadījumā sniegt FID ziņojumus par aizdomīgiem darījumiem. VID līdz šim nav izsniedzis šiem subjektiem to darbības atļaujas un minētā situācija arī rada potenciālo risku kriptoaktīvu nozarē.
Līdz ar Regulas Nr. 2023/1114 tiešās piemērojamības nodrošināšanu no 2024. gada 30. decembra nacionālo normatīvo aktu līmenī ir nepieciešams ieviest tiesisku saistošu regulējumu kriptoaktīvu nozarē strādājošām fiziskām un juridiskām personām, kurām tai skaitā, ir paredzams izsniegt to darbības atļaujas atbilstoši Regulas 2023/1114 prasībām, kā arī par iespējamiem Regulas 2023/1114 pārkāpumiem noteikt atbilstošus uzraudzības pasākumus, administratīvos pasākumus vai piemērot sankcijas, kas būtu veicams saskaņā ar Administratīvā procesa likumu. Lai īstenotu Regulā 2023/1114 noteiktās uzraudzības funkcijas attiecībā uz tās subjektiem, ir nepieciešams noteikt arī kompetento uzraudzības iestādi.
Ņemot vērā minēto, lai nodrošinātu Regulas Nr. 2023/1114 tiešas piemērošanas iespējas Latvijā, ir izstrādāts likumprojekts “Kriptoaktīvu pakalpojumu likums” (turpmāk – Likumprojekts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Novēršanas likuma 45. panta otrās daļas 6. punkta “e” apakšpunktu VID ir virtuālo valūtu pakalpojumu sniedzēju (no 2024. gada 1. jūlija – kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēji, turpmāk tiek lietots minētais termins) uzraudzības un kontroles institūcija, kurai ir Novēršanas likuma 46. un 47. pantā noteiktās pienākumi un tiesības attiecībā uz tās uzraugāmajiem subjektiem.
Regulas Nr. 2023/1114 93. panta 1. punkts nosaka dalībvalsts pienākumu izraudzīties kompetento iestādi, kas būs atbildīga par Regulā Nr. 2023/1114 noteikto funkciju un pienākumu izpildi, tai skaitā, par darbības atļaujas izsniegšanu Regulā Nr. 2023/1114 norādītajiem subjektiem.
Regulas Nr. 2023/1114 subjekti ir fiziskas, juridiskas personas un konkrētas cita veida struktūras, kas ir iesaistītas kriptoaktīvu emitēšanā, publiskā piedāvāšanā un pielaišanā tirdzniecībai vai kas sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus Eiropas Savienībā, kam būs saistošas minētās Regulas prasības attiecībā par darbības atļaujas saņemšanu. Tāpat Regulas Nr. 2023/1114 81. panta 7. punkts nosaka dalībvalsts pienākumu publiskot kritērijus, kas noteiktu nepieciešamo zināšanu un kompetences apjomu fiziskām personām, kas kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju, kas sniedz konsultācijas par kriptoaktīviem, vārdā sniedz konsultācijas vai informāciju par kriptoaktīviem vai kriptoaktīvu pakalpojumu.
Līdz ar to Regulas Nr. 2023/1114 tiešas piemērojamības nodrošināšanai nacionālo normatīvo aktu līmenī ir nepieciešams noteikt kompetento iestādi uzraudzības jomā, kas būs atbildīga par Regulā Nr. 2023/1114 noteikto funkciju un pienākumu izpildi.
Risinājuma apraksts
Ar Likumprojektu noteikts, ka no likumprojekta spēkā stāšanās Latvijas Banka uzskatāma par kompetento uzraudzības iestādi Latvijā saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 93. panta 1.punktu.
Likumprojektā ietvertas Latvijas Bankas tiesības noteikt personām, kas Latvijā ir iesaistītas kriptoaktīvu emitēšanā, publiskā piedāvājumā un pielaišanā tirdzniecībai, vai kas sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus un saņēmušas atļauju saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 60. un 63. pantu (turpmāk visi kopā – likuma subjekti), to darbību regulējošas prasības un kārtību šo prasību izpildei saskaņā ar Eiropas Banku iestādes vai Eiropas Vērtspapīru un tirgu iestādes pieņemtajiem lēmumiem, pamatnostādnēm un ieteikumiem attiecībā uz kriptoaktīvu emisiju, publisko piedāvājumu vai pielaišanu tirdzniecībai, kā arī kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu.
Tāpat arī Likumprojekts paredz, ka Latvijas Banka noteiks kritērijus, kurus kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēji, kas sniedz konsultācijas par kriptoaktīviem, izmanto, lai nodrošinātu, ka to vārdā klientiem konsultācijas vai informāciju par kriptoaktīviem, vai kriptoaktīvu pakalpojumu sniedz fiziskas personas, kurām ir nepieciešamās zināšanas un kompetence attiecīgajā jomā, un kārtību, kādā šie kritēriji publiskojami saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 81. panta 7. punktu.
Likuma subjektu vidū iekļaujas gan jaunie kriptoaktīvu tirgus dalībnieki, gan  virtuālās valūtas pakalpojumu sniedzēji (no 2024. gada 1. jūlija – kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēji), kurus atbilstoši Novēršanas likuma 45. panta otrās daļas 6. punkta “e” apakšpunktam uzrauga VID un saņēmuši Latvijas Bankas (iepriekš līdz 2022. gada 31. decembrim – Finanšu un kapitāla tirgus komisija) izsniegtu darbības atļauju kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanai, gan arī finanšu tirgus dalībnieki, kas jau ir saņēmuši Latvijas Bankas izdotu licenci vai atļauju finanšu pakalpojumu sniegšanai, proti, kredītiestādes, centrālais vērtspapīru depozitārijs, ieguldījumu brokeru sabiedrības, tirgus operatori, ieguldījumu pārvaldes sabiedrības, alternatīvo ieguldījumu fonda pārvaldnieki, kuru darbību regulē speciālie normatīvie akti.
Finanšu tirgus dalībnieki, kas jau ir saņēmuši Latvijas Bankas  izdotu licenci vai atļauju finanšu pakalpojumu sniegšanai, Regulas Nr.2023/1114 darbības ietvaros būs tiesīgi sniegt tikai noteikta veida pakalpojumus:
1) kredītiestāde – kriptoaktīvu pakalpojumus, aktīviem piesaistītu žetonu emisiju un  e-naudas žetonu emisiju;
2) centrālais vērtspapīru depozitārijs – Regulas Nr. 2023/1114  3. panta pirmās daļas 17.punktā noteikto kriptoaktīvu pakalpojumu;
3) ieguldījumu brokeru sabiedrība – Regulas Nr. 2023/1114  3. panta pirmās daļas 17., 18., 19., 21., 22., 23. 24. un 25. punktā noteikto kriptoaktīvu pakalpojumu;
4) tirgus operators – Regulas Nr. 2023/1114 3. panta pirmās daļas 18.punktā noteikto kriptoaktīvu pakalpojumu;
5) elektroniskās naudas iestāde – Regulas Nr. 2023/1114  3. panta pirmās daļas 17. un 26. punktā noteikto kriptoaktīvu pakalpojumu un e-naudas žetonu emisiju;
6) ieguldījumu pārvaldes sabiedrība – Regulas Nr. 2023/1114 3. panta pirmās daļas 23., 24., 25. punktā noteikto kriptoaktīvu pakalpojumu;
7) alternatīvo ieguldījumu fonda pārvaldnieks – Regulas Nr. 2023/1114  3. panta pirmās daļas 23., 24., 25. punktā noteikto kriptoaktīvu pakalpojumu.
Finanšu tirgus dalībniekiem kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanai ir nepieciešama Latvijas Bankas izsniegta atļauja, kas izdota saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 60. pantu, savukārt kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem – Latvijas Bankas izsniegta atļauja, kas izdota saskaņā ar Regulas 2023/1114  63. pantu.
Likumprojekta 5. pantā paredzētas tiesības kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem atvērt kontu Latvijas Bankā. Tiesības atvērt kontu kredītiestādē vai centrālajā bankā kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem jau izriet no Regulas Nr. 2023/1114 70. panta 3. punkta. Likumprojektā noteikts, ka Latvijas Banka sniedz šādu iespēju. Jāņem vērā, ka kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs, lai izlietotu Kriptoaktīvu pakalpojumu likumā paredzētās tiesības, ir jānoslēdz konta apkalpošanas līgums ar Latvijas Banku, kas paredz Latvijas Bankas kontu apkalpošanas nosacījumu ievērošanu.
Šāda iespēja atvērt kontu Latvijas Bankā likumprojektā iekļauta, lai iespējami efektīvi īstenotu Regulas Nr. 2023/1114 mērķi nodrošināt pienācīgu patērētāju un ieguldītāju aizsardzības un tirgus integritātes līmeni. Klientu līdzekļu glabāšana centrālajā bankā paaugstina šādu līdzekļu glabāšanas drošību, ievērojot, ka saskaņā ar spēkā esošo regulējumu garantētā atlīdzība vienam noguldītājam par noguldījumu kredītiestādē ir ne vairāk kā 100 000 euro.
Likumprojekta 6. pantā noregulēts maksājumu apmērs, kas ir jāveic attiecīgam kriptoaktīvu tirgus dalībniekam par pakalpojumu sniegšanu. Proti, personai, kas plāno sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus vai publiski piedāvāt aktīviem piesaistītu žetonu vai lūgt tā pielaidi tirdzniecībai, ja tā nav finanšu tirgus dalībnieks, kura darbību jau uzrauga Latvijas Banka; finanšu tirgus dalībniekam un emitentam, kas ir saņēmis atļauju publiski piedāvāt aktīviem piesaistītus žetonu vai pielaidi tā tirdzniecībai attiecībā uz citu aktīviem piesaistītu žetonu; kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam, kas saņēmis kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja darbības atļauju saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 63. pantu, kā arī finanšu tirgus dalībniekam, izņemot kredītiestādi, ieguldījumu brokeru sabiedrību, centrālo vērtspapīru depozitāriju un regulētā tirgus organizētāju, kura darbību uzrauga Latvijas Banka. Maksājumu apmēra robežas attiecīgam kriptoaktīvu tirgus dalībniekam ir noteiktas, lai segtu Latvijas Bankas izdevumus, kas tieši vai netieši saistīti ar finanšu tirgus un tā dalībnieku darbības regulēšanu un uzraudzību.
Ar Likumprojekta 7. pantu Latvijas Bankai kā kompetentai uzraudzības iestādei tiek noteiktas tiesības piemērot noteikta veida uzraudzības pasākumus, kas izriet no Regulas Nr. 2023/1114 94. panta 1. punktā kompetentajai iestādei noteiktajām uzraudzības un izmeklēšanas pilnvarām attiecībā uz kriptoaktīvu, kas nav aktīviem piesaistīti žetoni vai e-naudas žetoni, publisko piedāvājumu un pielaišanu tirdzniecībai, aktīviem piesaistītu žetonu emisiju, publisku piedāvājumu vai pielaišanu tirdzniecībai, e-naudas žetona emisiju, publisku piedāvājumu vai pielaišanu tirdzniecībai, uz kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu, kriptoaktīviem saistītas tirgus ļaunprātīgas izmantošanas novēršanu un aizliegumu gadījumā, ja ir pārkāptas Regulā Nr.2023/1114 noteiktās prasības. Likumprojekts neparedz Latvijas Bankai tiesības noteikt stingrākus  uzraudzības pasākumus, kā tas ir noteikts Regulā 2023/1114.
Kompetentās uzraudzības iestādes piemērotie uzraudzības pasākumi vērsti uz kriptoaktīvu tirgus dalībnieku darbības uzlabošanu ļoti agrīnā iespējamo problēmu posmā, kad preventīvi tiek novērsti potenciālie normatīvo aktu pārkāpumi.
Likumprojekta 9. pantā noteikts, ka  Latvijas Bankai kā kompetentai uzraudzības iestādei tiek piešķirtas pilnvaras piemērot sankcijas un administratīvos pasākumus likuma subjektiem par Regulas Nr.2023/1114 pārkāpumiem. Likumprojekta 8. pantā ir noregulēti Regulas Nr.2023/1114 noteiktie pārkāpumi, kas sadalīti pēc kategorijām, ievērojot Regulas Nr.2023/1114 111. panta 1. punktā noteikto sadalījumu. Atbilstoši Administratīvā procesa likumam kompetentā uzraudzības iestāde (Latvijas Banka) var piemērot sankcijas un administratīvos pasākumus likuma subjektiem par Regulas Nr.2023/1114 pārkāpumiem.
Lai nodalītu sankcijas no administratīvajiem pasākumiem administratīvajā procesā, sankcijas ir vērstas uz personas sodīšanu par notikušiem pārkāpumiem. Finanšu tirgus dalībniekiem par pārkāpumiem var piemērot tādas sankcijas kā, piemēram, brīdinājums, soda nauda, darbības atļaujas anulēšana, tiesību ierobežošana amatpersonai vai par pārkāpumu atbildīgajai fiziskajai personai. Ar sankciju piemērošanu personai atbildību nosaka piespiedu kārtā ar konkrētu nolūku sodīt, lai atturētu šo personu no turpmāku līdzīgu, kā arī citu pārkāpumu izdarīšanas finanšu tirgū. Sankcijas skar personu aizsargājamās intereses, tai skaitā, var radīt ietekmi uz personas reputāciju, kā arī var radīt personai nelabvēlīgas ekonomiskās sekas, izpaužoties samazinātu ieņēmumu veidā. Administratīvie pasākumi vērsti uz personas darbības uzlabošanu piespiedu veidā, turklāt, kad pārkāpumi jau ir konstatēti.  Finanšu tirgus dalībniekiem par pārkāpumiem var piemērot tādus administratīvos pasākumus, piemēram, pieprasīt, lai atbildīgais finanšu tirgus dalībnieks vai persona nekavējoties izbeidz attiecīgo rīcību, uzlikt par pienākumu atsaukt no amata amatpersonu. Administratīvo pasākumu piemēro par personas jau izdarītu pārkāpumu, par kuru nav samērīgi piemērot sodoša rakstura sankciju, taču uz to nepieciešams reaģēt, lai ierobežotu vai novērstu iespējamo kaitējumu sabiedrības interesēm.
Likumprojekta 4.panta ceturtajā daļā ir noregulēta Latvijas Bankas izdoto administratīvo aktu pārsūdzēšanas kārtība. Proti, Latvijas Bankas pieņemtā lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību, paredzēta situācijās, kad ir nepieciešams ātri un efektīvi rīkoties. Proti, finanšu tirgū ir noteiktas situācijas, kur ir nepieciešams tūlītējs risinājums, lai tā sekas neietekmētu ekonomiskās, finanšu vai citas norises valstī, kā rezultātā nav iespējams radīt situāciju, kad administratīvā akta darbība tiek apturēta, kā rezultātā visiem finanšu tirgus dalībniekiem var tikt apdraudēta ne tikai finanšu stabilitāte, bet arī tiesiskā noteiktība attiecīgajā sektorā. Šāds tiesību ierobežojums ir nelabvēlīgs likuma subjektam, taču Latvijas Bankai ir tiesības tādu piemērot, izvērtējot, vai konkrētajā administratīvajā aktā minēto mērķi nav iespējams sasniegt ar citiem tiesiskajiem līdzekļiem, kas mazāk ierobežotu likuma subjekta vai par pārkāpumu atbildīgās fiziskās personas darbību, tā, lai ar šiem tiesiskajiem līdzekļiem saglabātu likuma subjektu esošo finanšu situāciju, neradot draudus Latvijas kriptoaktīvu nozares drošībai un stabilitātei kopumā.
Likumprojekta 10.pantā noregulēts arī noilguma jautājums. Likumprojekts paredz, ka lēmumu par sankciju vai administratīvo pasākumu piemērošanu Latvijas Banka var pieņemt divu gadu laikā no administratīvās lietas ierosināšanas.
Problēmas apraksts
Regulas Nr. 2023/1114 143. panta 3. punkts nosaka, ka kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēji, kas savus pakalpojumus saskaņā ar piemērojamajiem tiesību aktiem sniedza pirms 2024. gada 30. decembra, var turpināt to darīt līdz 2026. gada 1. jūlijam vai līdz brīdim, kad tiem piešķir vai atsaka atļauju saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 63. pantu, atkarībā no tā, kurš termiņš iestājas agrāk. Dalībvalstis var nolemt nepiemērot minēto pārejas posma režīmu attiecībā uz kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem vai saīsināt tā ilgumu, ja tās uzskata, ka to valsts tiesiskais regulējums, kas piemērojams pirms 2024. gada 30. decembra, ir mazāk stingrs nekā Regula Nr. 2023/1114.
Lai nodrošinātu VID uzraugāmo subjektu - kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju (– darbības uzraudzības funkcijas nodošanu Latvijas Bankai, ievērojot Regulas Nr. 2023/1114 143. panta 3. punktā noteikto pārejas posma režīmu, Likumprojekta pārejas noteikumos nepieciešams noregulēt, cik ilgu laika periodu no Regulas piemērošanas dienas (no 2024. gada 30. decembra) VID turpina veikt virtuālo pakalpojumu sniedzēju uzraudzību, kā arī kādā termiņā VID nodod Latvijas Bankai tās rīcībā esošo uzraudzības funkcijas īstenošanas rezultātā iegūto informāciju par kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta pārejas noteikumu 1. punktā noregulēts VID pienākums turpināt veikt kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju darbības uzraudzību līdz 2025. gada 30. decembrim vai līdz brīdim, kad tas ir saņēmis Latvijas Bankas izsniegtu atļauju kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanai saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 63. prasībām.
Likumprojekta pārejas noteikumu 2. punktā noregulēts VID pienākums pēc Latvijas Bankas pieprasījuma nodot tā rīcībā esošo uzraudzības funkcijas īstenošanas rezultātā iegūto informāciju par kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem, kuri līdz 2025. gada 30. decembrim iesnieguši Latvijas Bankai pieteikumu par atļaujas piešķiršanu kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanai saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 prasībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziska persona, kas Latvijā ir iesaistītas kriptoaktīvu emitēšanā, publiskā piedāvājumā un pielaidē tirdzniecībai, vai piedāvā kriptoaktīvu pakalpojumus
Ietekmes apraksts
Likumprojekts nosaka fiziskai personai, kas Latvijā ir iesaistīta kriptoaktīvu emitēšanā, publiskā piedāvājumā un pielaidē tirdzniecībai vai piedāvā kriptoaktīvu pakalpojumus, pienākumus un nosacījumus darbības atļaujas saņemšanai saskaņā ar Regulu Nr. 2023/1114.
Juridiskās personas
  • Juridiska persona, kas Latvijā sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus vai saņēmusi atļauju saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 60. un 63. pantu, ir iesaistīta kriptoaktīvu emisijā, publiskā piedāvājumā un pielaidei tirdzniecībai, tai skaitā, Latvijā licencēta kredītiestāde, centrālais vērtspapīru depozitārijs, ieguldījumu brokeru sabiedrība, tirgus operators, ieguldījumu pārvaldes sabiedrība, alternatīvo ieguldījumu fonda pārvaldnieks.
Ietekmes apraksts
Likumprojekts nosaka juridiskai personai, kas Latvijā sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus vai saņēmusi atļauju saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 60. un 63. pantu, ir iesaistīta kriptoaktīvu emisijā, publiskā piedāvājumā un pielaidi tirdzniecībai, tai skaitā, Latvijā licencētai kredītiestādei, centrālajam vērtspapīru depozitārijam, ieguldījumu brokeru sabiedrībai, tirgus operatoram, ieguldījumu pārvaldes sabiedrībai, alternatīvo ieguldījumu fonda pārvaldniekam pienākumus un nosacījumus darbības atļaujas saņemšanai saskaņā ar Regulu Nr. 2023/1114.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Likumprojektu ir sagatavoti grozījumi Novēršanas likumā, kas noteiks, ar kuru datumu kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs, kuru atbilstoši šā likuma 45. panta otrās daļas 6. punkta "e" apakšpunktam uzrauga VID, varēs iesniegt Latvijas Bankā pieteikumu par atļaujas izsniegšanu kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanai saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 prasībām, kā arī laika periodu, kādā šie subjekti varēs darboties bez Latvijas Bankas izsniegtas atļaujas Tāpat grozījumi Novēršanas likumā noteiks VID uzraudzības un reģistrācijas pilnvaru termiņu pār kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
Latvijas Bankai noteikts deleģējums izdot noteikumus šādās jomās:
1) tiesības noteikt likuma subjektu darbību regulējošas prasības un kārtību šo prasību izpildei saskaņā ar Eiropas Banku iestādes vai Eiropas Vērtspapīru un tirgu iestādes pieņemtajiem lēmumiem, pamatnostādnēm un ieteikumiem attiecībā uz kriptoaktīvu emisiju, publisko piedāvājumu vai pielaišanu tirdzniecībai, kā arī kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu;
2) pienākums noteikt kritērijus, kurus kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēji, kas sniedz konsultācijas par kriptoaktīviem, izmanto, lai nodrošinātu, ka to vārdā klientiem konsultācijas vai informāciju par kriptoaktīviem, vai kriptoaktīvu pakalpojumu sniedz fiziskas personas, kurām ir nepieciešamās zināšanas un kompetence attiecīgajā jomā, un kārtību, kādā šie kritēriji publiskojami saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 81. panta 7. punktu.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R1114
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2023/1114 (2023. gada 31. maijs) par kriptoaktīvu tirgiem un ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1093/2010 un (ES) Nr. 1095/2010 un Direktīvas 2013/36/ES un (ES) 2019/1937 (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
Skat. 5.4.1. tabulu

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2023/1114 (2023. gada 31. maijs) par kriptoaktīvu tirgiem un ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1093/2010 un (ES) Nr. 1095/2010 un Direktīvas 2013/36/ES un (ES) 2019/1937 (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2.panta 1.punkts
Likumprojekta 3. panta 1.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
3. pants
Likumprojekta 1. pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
81.panta 7.punkts
Likumprojekta 4. panta trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
93.panta 1.punkts
Likumprojekta 4. panta pirmā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
94.panta 1.punkta “d” apakšpunkts
Likumprojekta 7.panta pirmās daļas 3.punkta “a” apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
94.panta 1.punkta “g” apakšpunkts
Likumprojekta 7.panta pirmās daļas 3.punkta “b” apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
94.panta 1.punkta “i” un “k” apakšpunkts
Likumprojekta 7.panta pirmās daļas 4.punkta “a” apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
94.panta 1.punkta “j” apakšpunkts
Likumprojekta 7.panta pirmās daļas 4.punkta “b” apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
94.panta 1.punkta “s” apakšpunkts
Likumprojekta 7.panta pirmās daļas 4.punkta “c” apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
94.panta 1.punkta “b”, “l” un “n” apakšpunkts
Likumprojekta 7.panta otrās daļas 1.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
94.panta 1.punkta "x" apakšpunkts
Likumprojekta 7.panta pirmās daļas 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
94.panta 1.punkta “h”, “u” un "v" apakšpunkts
Likumprojekta 7.panta otrās daļas 3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
94.panta 1.punkta “p” un “q” apakšpunkts
Likumprojekta 7.panta otrās daļas 4.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
94.panta 1.punkta "c", “f” un “t” apakšpunkts
Likumprojekta 7.panta otrās daļas 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
94.panta 1.punkta “v” apakšpunkts
Likumprojekta 7.panta otrās daļas 7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
94.panta 1.punkta “y” apakšpunkts
Likumprojekta 7.panta pirmās daļas 8.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
94.panta 1.punkta “z” apakšpunkts
Likumprojekta 7.panta otrās daļas 6.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
94.panta 1.punkta “aa” apakšpunkts
Likumprojekta 7.panta otrās daļas 5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
94.panta 1.punkta “ab” apakšpunkts
Likumprojekta 7.panta otrās daļas 7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
94.panta 3.punkta “e” un “r” apakšpunkts
Likumprojekta 7.panta otrās daļas 10.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
94.panta 3.punkta “f” apakšpunkts
Likumprojekta 7.panta otrās daļas 8.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
-
-
Pārņemtas pilnībā
-
94.panta 3.punkta “h” apakšpunkts
Likumprojekta 7.panta otrās daļas 9.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 1.punkta “a” apakšpunkts
Likumprojekta 8.panta 1.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 1.punkta “b” apakšpunkts
Likumprojekta 8.panta 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 1.punkta “c” apakšpunkts
Likumprojekta 8.panta 3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 1.punkta “d” apakšpunkts
Likumprojekta 8.panta 4.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 1.punkta “e” apakšpunkts
Likumprojekta 8.panta 5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 1.punkta “e” apakšpunkts
Likumprojekta 8.panta 6.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 1.punkta “e” apakšpunkts
Likumprojekta 8.panta 7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 1.punkta “e” apakšpunkts
Likumprojekta 8.panta 8.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 1.punkta “e” apakšpunkts
Likumprojekta 8.panta 9.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 1.punkta “f” apakšpunkts
Likumprojekta 8.panta 10.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 2.punkta “a” apakšpunkts, 5.punkta “a” apakšpunkts
Likumprojekta 9.panta pirmās daļas 1.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 2.punkta “c” un “d” apakšpunkts
Likumprojekta 9.panta pirmās daļas 2.punkta “a” apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 2.punkta “b” apakšpunkts, 5.punkta “b” apakšpunkts
Likumprojekta 9.panta trešās daļas 1.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 3.punkta “a”, "b" apakšpunkts
Likumprojekta 9.panta pirmās daļas 3.punkta “a” apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 3.punkta “a”, "c" apakšpunkts
Likumprojekta 9.panta pirmās daļas 3.punkta “b” apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 3.punkta "a", "d" apakšpunkts
Likumprojekta 9.panta pirmās daļas 3.punkta “c” apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 3.punkta “d” apakšpunkts, 5.punkta “j” apakšpunkts
Likumprojekta 9.panta pirmās daļas 3.punkta “d” apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111. panta 5.punkta “j”, “h” apakšpunkts
Likumprojekta 9.panta pirmās daļas 3.punkta “e” apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 5.punkta “d” apakšpunkts
Likumprojekta 9.panta pirmās daļas 5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 3. un 5.punkts
Likumprojekta 9.panta otrā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 4.punkts, 5.punkta “e” apakšpunkts
Likumprojekta 9.panta trešās daļas 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 5.punkta “c”, "i", "h" apakšpunkts
Likumprojekta 9.panta pirmās daļas 2.punkta “b” apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111. panta 5.punkta “d”, "j" apakšpunkts
Likumprojekta 9.panta pirmās daļas 3.punkta “d” apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 5.punkta “f” apakšpunkts
Likumprojekta 9.panta pirmās daļas 4.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 5.punkta “g” apakšpunkts
Likumprojekta 9.panta trešās daļas 3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 5.punkta “h”, "i" apakšpunkts
Likumprojekta 9.panta pirmās daļas 2.punkta “c” apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
111.panta 5.punkta “j” apakšpunkts
Likumprojekta 9.panta pirmās daļas 3.punkta “e” apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
113.panta 1.punkts
Likumprojekta 4. panta ceturtā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
143.panta 3.punkts
Likumprojekta pārejas noteikumu 1.punkta 1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Norādītas tikai konkrēti uz likumprojektu tieši attiecināmās normas.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Banka, Finanšu izlūkošanas dienests
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Finanšu nozares asociācija, Latvijas Blokķēdes attīstības asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi