24-TA-33: MK sēdes protokollēmuma projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ministru kabineta 2016. gada 10. maija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 22 21. §) "Likumprojekts "Par Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības nolīgumu par tiešo starptautisko dzelzceļa satiksmi"" atzīšanu par aktualitāti zaudējušu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 218. punkts, kas noteic, ka lēmumu atzīt Ministru kabineta sēdē doto uzdevumu par aktualitāti zaudējušu un izbeigt tā kontroli pieņem Ministru kabinets.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Atzīt Ministru kabineta sēdes 2016. gada 10. maija protokollēmumu (prot. Nr.22, 21.§) (turpmāk - protokollēmums) "Likumprojekts "Par Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības nolīgumu par tiešo starptautisko dzelzceļa satiksmi"" (turpmāk - Nolīgums) par aktualitāti zaudējušu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Likumprojekts "Par Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības nolīgumu par tiešo starptautisko dzelzceļa satiksmi" tika sagatavots un iesniegts izskatīšanai Ministru kabineta sēdē, lai atbalstītu Nolīguma starp Latvijas Republikas valdību un Krievijas Federācijas valdību noslēgšanu. Ar Ministru kabineta sēdes protokollēmumu Satiksmes ministrijai tikai noteikti uzdevumi to izpildei. Nolīgums nav parakstīts, jo ilgstošu pārrunu un skaņošanas rezultātā vairākas reizes vairāku gadu garumā tika pārstrādāta Nolīguma redakcija, nespējot panākt kompromisu starp Latvijas Republiku un Krievijas Federāciju.
Šobrīd, kopš 2022. gada 24. februāra, kad Krievijas Federācija īstenoja militāro agresiju, iebrūkot Ukrainā, un turpina karu Ukrainas teritorijā joprojām, uzdevums noslēgt Nolīgumu starp Latvijas Republikas valdību un Krievijas Federācijas valdību ir zaudējis aktualitāti, pārskatāmā nākotnē nav saskatāma iespēja šo uzdevumu izpildīt.
Šobrīd, kopš 2022. gada 24. februāra, kad Krievijas Federācija īstenoja militāro agresiju, iebrūkot Ukrainā, un turpina karu Ukrainas teritorijā joprojām, uzdevums noslēgt Nolīgumu starp Latvijas Republikas valdību un Krievijas Federācijas valdību ir zaudējis aktualitāti, pārskatāmā nākotnē nav saskatāma iespēja šo uzdevumu izpildīt.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar protokollēmuma 4. punktu Satiksmes ministrijai dots uzdevums pēc Nolīguma parakstīšanas iesniegt to Valsts kancelejā. Šis uzdevums šobrīd atrodas Valsts kancelejas kontrolē. Ņemot vērā, ka arī pārējo Ministru kabineta sēdes protokollēmumā minēto uzdevumu izpilde šobrīd nav iespējama, protokollēmums ir zaudējis aktualitāti.
Lai gan abu valstu transporta ministrijas 2016. gadā bija Nolīguma redakciju saskaņojušas, pēc citas Krievijas Federācijas ministrijas ierosinājuma, Krievijas Federācijas puse uzstāja saskaņotajā redakcijā papildus iekļaut jautājumu par pasažieru datu apmaiņu, kas bija pretrunā Eiropas Savienības tiesību regulējumam. Ilgstošu pārrunu un saskaņošanas rezultātā vairākas reizes vairāku gadu garumā, Latvijas puse piedāvāja gan problēmas risinājumu - šo jautājumu risināt dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju līmenī, gan arī rosināja atsākt darbu pie redakcijas saskaņošanas. Tomēr Krievijas Federācija Latvijas puses risinājumu neatbalstīja, piedāvāja principiāli palikt pie savas piedāvātās redakcijas un vairs neizrādīja reālu interesi turpināt darbu, lai gan tika vairākkārt uzrunāta. Pēc tam sekoja pandēmijas periods, kad tikšanās un darbs pie nolīguma projekta redakcijas saskaņošanas nebija iespējama.
Ņemot vērā šā brīža ģeopolitisko situāciju un Krievijas Federācijas militāro agresiju, iebrukumu Ukrainā un pret Krievijas Federāciju vērstās Eiropas Savienības sankcijas, uzdevumu noslēgt Nolīgumu starp Latvijas Republikas valdību un Krievijas Federācijas valdību pārskatāmā nākotnē nav iespējams izpildīt.
Turklāt, kad būs iespēja pie Nolīguma projekta redakcijas saskaņošanas atgriezties, iespējams būs jāpārskata Nolīguma projekts no drošības aspekta un atkārtoti jāizvērtē tā redakcija arī citos punktos, ņemot vērā gan dzelzceļa pasažieru plūsmas, gan arī kravu tranzīta plūsmas būtiskas izmaiņas austrumu - rietumu virzienā.
Līdz brīdim, kad tiks panākta abpusēja vienošanās par jauno Nolīguma redakciju un parakstīta Nolīguma jaunā redakcija, paliks spēkā Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības nolīgums par tiešo starptautisko dzelzceļa satiksmi, kas parakstīts 1992. gada 25. februārī.
Lai gan abu valstu transporta ministrijas 2016. gadā bija Nolīguma redakciju saskaņojušas, pēc citas Krievijas Federācijas ministrijas ierosinājuma, Krievijas Federācijas puse uzstāja saskaņotajā redakcijā papildus iekļaut jautājumu par pasažieru datu apmaiņu, kas bija pretrunā Eiropas Savienības tiesību regulējumam. Ilgstošu pārrunu un saskaņošanas rezultātā vairākas reizes vairāku gadu garumā, Latvijas puse piedāvāja gan problēmas risinājumu - šo jautājumu risināt dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju līmenī, gan arī rosināja atsākt darbu pie redakcijas saskaņošanas. Tomēr Krievijas Federācija Latvijas puses risinājumu neatbalstīja, piedāvāja principiāli palikt pie savas piedāvātās redakcijas un vairs neizrādīja reālu interesi turpināt darbu, lai gan tika vairākkārt uzrunāta. Pēc tam sekoja pandēmijas periods, kad tikšanās un darbs pie nolīguma projekta redakcijas saskaņošanas nebija iespējama.
Ņemot vērā šā brīža ģeopolitisko situāciju un Krievijas Federācijas militāro agresiju, iebrukumu Ukrainā un pret Krievijas Federāciju vērstās Eiropas Savienības sankcijas, uzdevumu noslēgt Nolīgumu starp Latvijas Republikas valdību un Krievijas Federācijas valdību pārskatāmā nākotnē nav iespējams izpildīt.
Turklāt, kad būs iespēja pie Nolīguma projekta redakcijas saskaņošanas atgriezties, iespējams būs jāpārskata Nolīguma projekts no drošības aspekta un atkārtoti jāizvērtē tā redakcija arī citos punktos, ņemot vērā gan dzelzceļa pasažieru plūsmas, gan arī kravu tranzīta plūsmas būtiskas izmaiņas austrumu - rietumu virzienā.
Līdz brīdim, kad tiks panākta abpusēja vienošanās par jauno Nolīguma redakciju un parakstīta Nolīguma jaunā redakcija, paliks spēkā Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības nolīgums par tiešo starptautisko dzelzceļa satiksmi, kas parakstīts 1992. gada 25. februārī.
Risinājuma apraksts
Atzīt Ministru kabineta sēdes 2016. gada 10. maija protokollēmumu (prot. Nr.22, 21.§) “Likumprojekts “Par Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības nolīgumu par tiešo starptautisko dzelzceļa satiksmi”” par aktualitāti zaudējušu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Spēkā esošs Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības nolīgums par tiešo starptautisko dzelzceļa satiksmi, kas parakstīts 1992. gada 25. februārī.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
-
6.4. Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam, sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.
Rīkojuma projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija.
Rīkojuma projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- Valsts kanceleja
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi