Anotācija

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka laika periodā no 2025. gada 17. aprīļa plkst. 20:00 līdz 2025. gada 19. aprīļa plkst. 12:00 tiks veikti TAP infrastruktūras uzturēšanas un pilnveidošanas darbi. To laikā ir iespējami TAP portāla darbības traucējumi.
24-TA-2873: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumos Nr. 592 "Dārzeņu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Spēkā stājusies Komisijas 2024. gada 29. novembra Īstenošanas Direktīva (ES) 2024/3010, ar ko attiecībā uz sēklās un citā augu reproduktīvajā materiālā sastopamo kaitīgo organismu iekļaušanu sarakstā groza Padomes Direktīvas 2002/55/EK un 2002/57/EK un Komisijas Direktīvu 93/61/EEK (turpmāk - direktīva).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumus Nr. 592 "Dārzeņu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi" papildināt ar Eiropas Savienībā reglamentēto nekarantīnas organismu (turpmāk – RNKO) - tomātu augļu brūnplankumainības vīruss [ToBRFV].
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Patlaban spēkā ir Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumi Nr. 592 "Dārzeņu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi" (turpmāk - noteikumi). Noteikumu 4. pielikuma 4. punktā ir noteikti RNKO un to klātbūtnes tolerances līmeņi dārzeņu sēklās. 

Pēdējos gados tomātu augļu brūnplankumainības vīruss (turpmāk - ToBRFV) ir plaši izplatījies Eiropas Savienības teritorijā, līdz ar to tas kvalificējas kā RNKO. Direktīvā noteiktas prasības par ToBRFV klātbūtni paprikas Capsicum annuum L.  sēklās, izņemot tādas šķirnes sēklas, par kurām zināms, ka tās ir izturīgas pret ToBRFV, un tomātu Solanum lycopersicum L. un to hibrīdu sēklās. Kaitīgā organisma pieļaujamais līmenis attiecībā uz tā klātbūtni iepriekš minēto sugu sēklās ir noteikts 0 % apmērā.

Noteikumu 4. pielikuma 4.punkts ir jāpapildina ar direktīvā noteikto ToBRFV un tā pieļaujamo līmeni.

Lai ieviestu prasības, sagatavojams Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumos Nr. 592 "Dārzeņu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"" (turpmāk - noteikumu projekts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumu 4. pielikuma 4. punktā astoņām dārzeņu sugām ir noteikti RNKO un to klātbūtnes tolerances līmeņi sēklās.
Direktīva nosaka, ka nepieciešams nosacījumus papildināt ar ToBRFV tomātiem un to hibrīdiem, un paprikai, bet tikai tādām šķirnēm, kas nav tolerantas pret ToBRFV.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 4. pielikuma 4. punkts (noteikumu projekta 2.punkts) RNKO tomātiem un paprikai tiek papildināts ar ToBRFV un pieļaujamo līmeni - 0%. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz dārzeņu sēklu sēklaudzētājiem un tirgotājiem vai sēklu sagatavotājiem vai saiņotājiem, kas reģistrēti Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz dārzeņu sēklu sēklaudzētājiem un tirgotājiem vai sēklu sagatavotājiem vai saiņotājiem, kas reģistrēti Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Tiek sakārtota nozare un uzlabots normatīvais regulējums.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumi Nr. 352 "Eļļas augu un šķiedraugu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 352)

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams pārņemt direktīvā noteiktās prasības.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumi Nr. 124 "Dārzeņu pavairojamā materiāla atbilstības kritēriji un aprites kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 124)

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams pārņemt direktīvā noteiktās prasības.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
Grozījumi noteikumos Nr. 124 un noteikumos Nr. 352 tiek sagatavoti paralēli noteikumu projektam.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32024L3010
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2024. gada 29. novembra Īstenošanas Direktīva (ES) 2024/3010, ar ko attiecībā uz sēklās un citā augu reproduktīvajā materiālā sastopamo kaitīgo organismu iekļaušanu sarakstā groza Padomes Direktīvas 2002/55/EK un 2002/57/EK un Komisijas Direktīvu 93/61/EEK.
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2024. gada 29. novembra Īstenošanas Direktīva (ES) 2024/3010, ar ko attiecībā uz sēklās un citā augu reproduktīvajā materiālā sastopamo kaitīgo organismu iekļaušanu sarakstā groza Padomes Direktīvas 2002/55/EK un 2002/57/EK un Komisijas Direktīvu 93/61/EEK.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. pants
Noteikuma projekta 2. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2. pants
Tiek pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumiem Nr. 352 "Eļļas augu un šķiedraugu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
3. pants
Tiek pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumos Nr. 124 "Dārzeņu pavairojamā materiāla atbilstības kritēriji un aprites kārtība"
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
4. panta 1.punkts
Noteikumu projekta 1. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
4. panta 2. punkts
Norma netiek pārņemta, jo ir noteikta dalībvalstu direktīvas prasību pārņemšanas kārtība.
-
-
5. pants
Norma netiek pārņemta, jo ir noteikta direktīvas spēkā stāšanās kārtība.
-
-
6. pants
Norma netiek pārņemta, jo norādīti adresāti.
-
-
Pielikums 1. punkts
Noteikuma projekta 2. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pielikums 2. punkts
Tiek pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumiem Nr. 352 "Eļļas augu un šķiedraugu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pielikums 3. punkts
Tiek pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumiem Nr. 124 "Dārzeņu pavairojamā materiāla atbilstības kritēriji un aprites kārtība"
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra Ministru kabineta instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Sēklaudzētāju asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Veicot dārzeņu sēklu kontroli būs jāpievērš uzmanība jauna regulētā nekarantīnas organisma izpausmēm.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk