Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
24-TA-1081: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumos Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumos Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, lai atceltu papildu prasības meža atjaunošanai pēc kailcirtes mežaudzēs, kas sasniegušas galvenās cirtes caurmēru. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir no Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumiem Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 308) svītrot prasības mežu atjaunot triju kalendāra gadu laikā ar kategoriju "uzlabots" un "pārāks" meža reproduktīvo materiālu, pēc kailcirtes mežaudzēs, kas sasniegušas galvenās cirtes caurmēru.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar Satversmes tiesas 2024. gada 8. aprīļa sprieduma lietā Nr. 2023-01-03 nolēmuma daļas 1. punktu, Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumu Nr. 935 "Noteikumi par koku ciršanu mežā" 7. pielikums, ciktāl ar to tiek samazināts galvenās cirtes caurmērs pēc valdošās koku sugas un bonitātes, atzīts par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes 115. pantam un atzīts par spēkā neesošu no tā spēkā stāšanās brīža. Atceltā norma apstiprināšanai Ministru kabinetā tika virzīta vienlaikus ar Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumiem Nr. 375 "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumos Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi"" paredzot, ja mežaudze ir nocirsta tad, kad tā ir sasniegusi galvenās cirtes caurmēru, tad meža īpašniekam ir papildu pienākumi meža atjaunošanai, proti, mežaudzi atjaunot ar selekcionētu stādāmo materiālu trīs kalendāra gadu laikā pēc cirtes.
Ievērojot to, ka tiesības nocirst mežaudzi pie samazināta galvenās cirtes caurmēra tika atceltas, ir jāatceļ arī papildus noteiktais pienākums un jāsvītro noteikumos Nr. 308 noteiktās prasības meža atjaunošanai pēc kailcirtes mežaudzēs, kas sasniegušas galvenās cirtes caurmēru. 
Ar noteikumu projekta pieņemšanu, pēc visām cirtēm meža atjaunošanai būs vienādas prasības, kā tas bija pirms Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 375 "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumos Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi"" pieņemšanas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
No noteikumiem Nr. 308 jāsvītro ar Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumiem Nr. 375 "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumos Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi"" noteiktās stingrākās prasības meža atjaunošanai, pēc kailcirtes mežaudzēs, kas sasniegušas galvenās cirtes caurmēru. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā svītrots noteikumu Nr. 308 4.1, 49., 50. punkts un 38.1. apakšpunktā noteiktā prasība attiecībā uz kailcirti, kas veikta mežaudzē, kas sasniegusi galvenās cirtes caurmēru. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Noteikumu projektā paredzētais regulējums attiecināms uz meža īpašniekiem un tiesiskajiem valdītājiem. Saskaņā ar Meža valsts reģistra datiem 2018. gadā 108 tūkstoši fiziskas personas bija meža īpašnieki vai tiesiskie valdītāji.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tieši ietekmēs meža īpašniekus un tiesiskos valdītājus. Ievērojot Satversmes tiesas 2024. gada 8. aprīļa sprieduma lietā Nr. 2023-01-03 nolēmumu, meža īpašnieku un tiesisko valdītāju tiesības veikt koku ciršanu saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 374 "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr. 935 "Noteikumi par koku ciršanu mežā"" mainītajām galvenās cirtes caurmēra skaitliskajām vērtībām ir atceltas, līdz ar to noteikumu projektā ir atcelts arī meža īpašnieku un tiesisko valdītāju pienākums veikt meža atjaunošanu, pēc kailcirtes mežaudzēs, kas sasniegušas galvenās cirtes caurmēru, atbilstoši noteiktajām stingrākām prasībām saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumiem Nr. 375 "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumos Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi"".
Juridiskās personas
  • Noteikumu projektā paredzētais regulējums attiecināms uz meža īpašniekiem un tiesiskajiem valdītājiem. Saskaņā ar Meža valsts reģistra datiem 2018. gadā 5,6 tūkstoši juridiskas personas bija meža īpašnieki vai tiesiskie valdītāji.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tieši ietekmēs meža īpašniekus un tiesiskos valdītājus. Ievērojot Satversmes tiesas 2024. gada 8. aprīļa sprieduma lietā Nr. 2023-01-03 nolēmumu, meža īpašnieku un tiesisko valdītāju tiesības veikt koku ciršanu saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 374 "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr. 935 "Noteikumi par koku ciršanu mežā"" mainītajām galvenās cirtes caurmēra skaitliskajām vērtībām ir atceltas, līdz ar to noteikumu projektā ir atcelts arī meža īpašnieku un tiesisko valdītāju pienākums veikt meža atjaunošanu, pēc kailcirtes mežaudzēs, kas sasniegušas galvenās cirtes caurmēru, atbilstoši noteiktajām stingrākām prasībām saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumiem Nr. 375 "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumos Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi"".

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
AS "Latvijas valsts meži", Dabas aizsardzības pārvalde, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte, Latvijas valsts mežzinātnes institūts "SILAVA", SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs", Valsts meža dienests, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, Latvijas Universitāte, Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūts, Ogres Valsts tehnikums
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Meža īpašnieku biedrība, Latvijas Neatkarīgo mežizstrādātāju asociācija, Latvijas Ornitoloģijas biedrība, Latvijas Pašvaldību savienība, Nodibinājums "Latvijas Dabas fonds", Pasaules Dabas fonds, Latvijas Kokrūpniecības federācija
Cits
SIA "Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūts"

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

2024. gada 23. aprīļa Meža konsultatīvās padomes sēdē Latvijas Meža īpašnieku biedrība ierosināja atcelt papildu noteiktās prasības meža atjaunošanai, kas ir noteiktas, ja mežaudzi cērt kailcirtē pēc galvenās cirtes caurmēra. Ievērojot to, ka Satversmes tiesa atcēla galvenās cirtes caurmēra samazinātās vērtības, ir nesamērīgi prasīt meža īpašniekiem noteiktos papildu pienākumus attiecībā uz meža atjaunošanu un ir nepieciešams meža atjaunošanas prasības atgriezt tādā apmērā, kādas tās bija pirms samazināto galvenās cirtes caurmēra vērtību pieņemšanas. Noteikumu projekts tika apspriests Meža konsultatīvās padomes sēdē, piedaloties 6.1 un 6.2. apakšpunktā minētajām institūcijām un nevalstiskajām organizācijām. Meža konsultatīvā padome nolēma virzīt grozījumus Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumos Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi", lai atceltu papildu prasības meža atjaunošanai pēc kailcirtes mežaudzēs, kas sasniegušas galvenās cirtes caurmēru.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts meža dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Noteikumu projektam nav ietekmes uz Valsts meža dienesta funkcijām. Valsts meža dienests tāpat kā līdz šim kontrolēs noteikumu prasību izpildi. Noteikumu projektā paredzētās izmaiņas nerada ietekmi uz Valsts meža dienestu un tā administratīvais slogs paliek nemainīgs.

7.5. Cita informācija

Tiesību akta izpildi nodrošinās Valsts meža dienests, Meža valsts reģistrā reģistrējot meža atjaunošanas termiņu pieci gadi arī visām tām mežaudzēm, kurām apliecinājums izsniegts galvenajā cirtē pēc caurmēra sākot no 2023. gada 1. janvāra. Tāpat netiks prasīts izmantot kategoriju "uzlabots" un "pārāks" meža reproduktīvo materiālu eglei un bērzam, atjaunojot mežaudzi, kas nocirsta galvenajā cirtē pēc caurmēra. Sarežģītas administrēšanas dēļ, izvērtējot tam nepieciešamo ieguldījumu un ieguvumus, nav paredzēts piemērot trīs gadu atjaunošanas termiņu tām mežaudzēm, kam tika izsniegti apliecinājumi laika periodā starp 2023. gada 1. janvāri un Satversmes tiesas sprieduma spēkā stāšanos. Tāpat mežaudzēm, kurām apliecinājumi koku ciršanai galvenajā cirtē pēc caurmēra izsniegti laika periodā no 2022. gada 30. jūnija līdz 2024. gada 8. aprīlim, bet meža atjaunošana paredzēta pēc 2024. gada 1. janvāra, netiks piemērota prasība stādīt kategoriju "uzlabots" un "pārāks" meža reproduktīvo materiālu eglei un bērzam. Prasība stādīt kategoriju "uzlabots" un "pārāks" meža reproduktīvo materiālu priedei saglabājas, jo šāda prasība, neatkarīgi no cirtes veida kādā mežaudze ir nocirsta, bija spēkā arī iepriekš, pirms galvenās cirtes caurmēra samazināto vērtību pieņemšanas.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi