25-TA-424: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali" sagatavots, pamatojoties uz 2025. gada 21. janvāra Ministru kabineta sēdes protokola Nr. 3 32. § 3. punktu un Likuma par budžetu un finanšu vadību (turpmāk – LBFV) 9. panta piecpadsmito daļu.
Saskaņā ar LBFV 9. panta piecpadsmitajā daļā noteikto, finanšu ministram ir tiesības veikt apropriācijas pārdali starp ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā funkciju pārdales vai strukturālo reformu gadījumos, ja ir pieņemts Ministru kabineta lēmums un Saeima ar atsevišķu lēmumu piekritusi šādai pārdalei.
Saskaņā ar LBFV 9. panta piecpadsmitajā daļā noteikto, finanšu ministram ir tiesības veikt apropriācijas pārdali starp ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā funkciju pārdales vai strukturālo reformu gadījumos, ja ir pieņemts Ministru kabineta lēmums un Saeima ar atsevišķu lēmumu piekritusi šādai pārdalei.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali" (turpmāk – rīkojuma projekts) paredz apropriācijas pārdali no Klimata un enerģētikas ministrijas un budžeta resora "47. Radio un televīzijas regulators" budžetiem uz Kultūras ministrijas budžetu, lai nodrošinātu finansējumu 2025. gadā 1 000 000 euro apmērā animācijas filmu projektu konkursiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2025. gada 21. janvāra MK sēdē tika pieņemts rīkojums Nr. 43 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"", piešķirot Kultūras ministrijai no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" finansējumu 450 000 euro apmērā, lai nodrošinātu finansējumu valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem filmu nozarē, tostarp – naudas balvai animācijas filmas “Straume” (2024) autoriem un starptautiskā mārketinga izdevumiem ar animācijas filmas “Straume” komandas līdzdalību.
Minētā rīkojuma projekta anotācijā norādīts, ka Latvijas atbalsts animācijas filmu veidošanai, tai skaitā pilnmetrāžas animācijas filmu veidošanai, salīdzinājumā ar Baltijas kaimiņvalstīm ir nekonkurētspējīgs un ilgtermiņā nav pietiekams finansējums nozares ilgtspējai un attīstībai. Tādējādi nepieciešams palielināt finansējumu mērķēti animācijas nozarei, lai Latvijas animatori varētu strādāt ar Latvijas filmām un saņemt adekvātu atalgojumu par padarīto, un Latvija drīzumā varētu lepoties, ka patiešām ir animācijas lielvalsts.
Tā kā kopējais finansējums Latvijas filmu nozarei ir ierobežots – 2025. gadā ir 7 milj. euro un šī budžeta ietvaros konkursa kārtībā ir jāatbalsta gan pilnmetrāžas spēlfilmu, gan dokumentālo filmu, gan pilnmetrāžas un citu animācijas filmu veidošana, tad atbalstīt liela apjoma, finansiāli ietilpīgus starptautiskus projektus nav iespējams.
Minētā rīkojuma projekta anotācijā norādīts, ka Latvijas atbalsts animācijas filmu veidošanai, tai skaitā pilnmetrāžas animācijas filmu veidošanai, salīdzinājumā ar Baltijas kaimiņvalstīm ir nekonkurētspējīgs un ilgtermiņā nav pietiekams finansējums nozares ilgtspējai un attīstībai. Tādējādi nepieciešams palielināt finansējumu mērķēti animācijas nozarei, lai Latvijas animatori varētu strādāt ar Latvijas filmām un saņemt adekvātu atalgojumu par padarīto, un Latvija drīzumā varētu lepoties, ka patiešām ir animācijas lielvalsts.
Tā kā kopējais finansējums Latvijas filmu nozarei ir ierobežots – 2025. gadā ir 7 milj. euro un šī budžeta ietvaros konkursa kārtībā ir jāatbalsta gan pilnmetrāžas spēlfilmu, gan dokumentālo filmu, gan pilnmetrāžas un citu animācijas filmu veidošana, tad atbalstīt liela apjoma, finansiāli ietilpīgus starptautiskus projektus nav iespējams.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar 2025. gada 21. janvāra MK sēdes protokola Nr. 3 32. § 3. punktu Finanšu ministrijai sadarbībā ar Kultūras ministriju un pārējām nozaru ministrijām uzdots pārskatīt likumā "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" plānotā finansējuma faktisko izlietojumu nozaru īstenojamiem pasākumiem un līdz 2025. gada 1. martam iesniegt izskatīšanai MK priekšlikumus par iespējamo apropriācijas pārdali starp ministrijām, lai nodrošinātu finansējumu 2025. gadā 1 000 000 euro apmērā animācijas filmu projektu konkursiem.
Izpildot 2025. gada 21. janvāra MK sēdes protokola Nr. 3 32. § 3. punktā noteikto, Finanšu ministrija sadarbībā ar nozaru ministrijām vērtēja vidēja termiņa budžeta likumā plānotā finansējuma izlietojumu gan 2024. gadā, gan 2025. gadā, kā rezultātā Klimata un enerģētikas ministrija, Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome un Kultūras ministrija iesniedza Finanšu ministrijā informāciju par iespējamu apropriācijas pārdali, lai nodrošinātu finansējumu 1 000 000 euro apmērā animācijas filmu projektu konkursiem.
Lai nodrošinātu finansējumu animācijas filmu projektu konkursiem, tiek piedāvāts 2025. gadā pārdalīt apropriāciju uz Kultūras ministrijas apakšprogrammu 19.03.00 "Filmu nozare" 1 000 000 euro apmērā, tai skaitā no:
Klimata un enerģētikas ministrijas – 500 000 euro apmērā;
budžeta resora "47.Radio un televīzijas regulators" – 500 000 euro apmērā.
Kā nosaka LBFV 9. panta piecpadsmitās daļas regulējums, finanšu ministram ir tiesības veikt apropriācijas pārdali starp ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā funkciju pārdales vai strukturālo reformu gadījumos, ja ir pieņemts MK lēmums un arī Saeima ar atsevišķu lēmumu piekritusi šādai pārdalei.
Izpildot 2025. gada 21. janvāra MK sēdes protokola Nr. 3 32. § 3. punktā noteikto, Finanšu ministrija sadarbībā ar nozaru ministrijām vērtēja vidēja termiņa budžeta likumā plānotā finansējuma izlietojumu gan 2024. gadā, gan 2025. gadā, kā rezultātā Klimata un enerģētikas ministrija, Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome un Kultūras ministrija iesniedza Finanšu ministrijā informāciju par iespējamu apropriācijas pārdali, lai nodrošinātu finansējumu 1 000 000 euro apmērā animācijas filmu projektu konkursiem.
Lai nodrošinātu finansējumu animācijas filmu projektu konkursiem, tiek piedāvāts 2025. gadā pārdalīt apropriāciju uz Kultūras ministrijas apakšprogrammu 19.03.00 "Filmu nozare" 1 000 000 euro apmērā, tai skaitā no:
Klimata un enerģētikas ministrijas – 500 000 euro apmērā;
budžeta resora "47.Radio un televīzijas regulators" – 500 000 euro apmērā.
Kā nosaka LBFV 9. panta piecpadsmitās daļas regulējums, finanšu ministram ir tiesības veikt apropriācijas pārdali starp ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā funkciju pārdales vai strukturālo reformu gadījumos, ja ir pieņemts MK lēmums un arī Saeima ar atsevišķu lēmumu piekritusi šādai pārdalei.
Risinājuma apraksts
Finanšu ministrija ir sagatavojusi MK rīkojuma projektu, paredzot atbilstoši LBFV 9. panta piecpadsmitajai daļai pārdalīt apropriāciju 1 000 000 euro apmērā uz Kultūras ministrijas budžeta apakšprogrammu 19.03.00 "Filmu nozare", lai nodrošinātu finansējumu 2025. gadā animācijas filmu projektu konkursiem, paredzot apropriācijas pārdali no Klimata un enerģētikas ministrijas budžeta programmas 01.00.00 "Valsts pētījumi klimata un enerģētikas jomā" 500 000 euro apmērā un no budžeta resora "47. Radio un televīzijas regulators" budžeta programmas 05.00.00 "Galalietotājiem bez maksas izplatāmo programmu sarakstā iekļauto televīzijas programmu izplatīšana" 500 000 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
MK rīkojuma projekts paredz apropriācijas pārdali 1 000 000 euro apmērā uz Kultūras ministrijas budžeta apakšprogrammu 19.03.00 "Filmu nozare", lai nodrošinātu finansējumu 2025. gadā animācijas filmu projektu konkursiem, no:
1. Klimata un enerģētikas ministrijas budžeta programmas 01.00.00 "Valsts pētījumi klimata un enerģētikas jomā" 500 000 euro;
2. budžeta resora “47. Radio un televīzijas regulators” budžeta programmas 05.00.00 "Galalietotājiem bez maksas izplatāmo programmu sarakstā iekļauto televīzijas programmu izplatīšana" – 500 000 euro.
Izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam ir nulle, jo līdzekļu pārdales starp resoriem rezultāts ir nulle.
1. Klimata un enerģētikas ministrijas budžeta programmas 01.00.00 "Valsts pētījumi klimata un enerģētikas jomā" 500 000 euro;
2. budžeta resora “47. Radio un televīzijas regulators” budžeta programmas 05.00.00 "Galalietotājiem bez maksas izplatāmo programmu sarakstā iekļauto televīzijas programmu izplatīšana" – 500 000 euro.
Izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam ir nulle, jo līdzekļu pārdales starp resoriem rezultāts ir nulle.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekts izstrādāts ar mērķi pārdalīt finansējumu starp Klimata un enerģētikas ministriju, budžeta resoru “47. Radio un televīzijas regulators” un Kultūras ministriju un neparedz jauna normatīvā regulējuma izstrādi vai grozījumu veikšanu spēkā esošajā normatīvajā regulējumā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Kultūras ministrija
- Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome
- Finanšu ministrija
- Klimata un enerģētikas ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi