25-TA-145: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība un apmērs, kādā valsts izglītības iestāžu pedagogiem var kompensēt transporta izdevumus un dzīvojamās telpas īres izdevumus, kā arī nosacījumi šo kompensāciju piešķiršanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Izglītības likuma 14. panta 50. punkts, Ministru prezidenta rezolūcijas Nr.24-UZ-628.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Atbilstoši Izglītības likuma dotajam uzdevumam, noteikt kārtību un apmēru, kādā valsts izglītības iestāžu pedagogiem var kompensēt transporta izdevumus un dzīvojamās telpas īres izdevumus, kā arī nosacījumus šo kompensāciju piešķiršanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar 2024.gada 26.septembra grozījumiem Izglītības likumā, kas stājās spēkā 2024.gada 4.oktobrī (turpmāk - Likuma grozījumi) tika noteikts, ka valsts, pašvaldību un valsts augstskolu izglītības iestādes, ja citos ārējos normatīvajos aktos nav noteikts citādi, no izglītības iestādes dibinātāja un šā likuma 59. panta ceturtajā daļā minētajiem finanšu līdzekļiem var noteikt pedagogam kompensāciju to transporta izdevumu segšanai, kas radušies, izmantojot personīgo vai sabiedrisko transportu (izņemot taksometru) no pedagoga deklarētās vai faktiskās dzīvesvietas līdz izglītības iestādei un atpakaļ, kā arī kompensāciju dzīvojamās telpas īres izdevumu segšanai.
Vienlaicīgi Izglītības likuma 14.pants tika papildināts ar 50.punktu, nosakot pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt kārtību un apmēru, kādā valsts izglītības iestāžu pedagogiem var kompensēt transporta izdevumus un dzīvojamās telpas īres izdevumus, kā arī nosacījumus šo kompensāciju piešķiršanai.
Vienlaicīgi Izglītības likuma 14.pants tika papildināts ar 50.punktu, nosakot pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt kārtību un apmēru, kādā valsts izglītības iestāžu pedagogiem var kompensēt transporta izdevumus un dzīvojamās telpas īres izdevumus, kā arī nosacījumus šo kompensāciju piešķiršanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Likuma grozījumu anotācijai 1 Likuma grozījumi tika pieņemti, jo tika secināts, ka virkne izglītības iestāžu saskaras ar to, ka pedagogs nevar uzsākt darbu konkrētā izglītības iestādē, jo:
1) nav sabiedriskā transporta, lai no dzīvesvietas nokļūtu darbavietā un atpakaļ, vai sabiedriskā transporta pieejamība ir nepietiekoša;
2) konkrētajā apdzīvotajā vietā nav pieejamas dzīvojamās platības vai pieejamo dzīvojamo platību īres maksas nav tādas, ko pedagogs varētu nosegt.
Tāpat tika secināts, ka Latvijā kopumā pedagogu nodrošinājums un atalgojums ir nepietiekams un rada augstus riskus nozares ilgtspējai, līdz ar to nepieciešams radīt tādus risinājumus, kas valsts un pašvaldību izglītības iestāžu dibinātājiem dod iespēju ilgtermiņā piesaistīt un noturēt pedagogus izglītības iestādēs. Ievērojot minēto, nepieciešams noteikt vienotu kārtību, kādā valsts izglītības iestāžu pedagogam var kompensēt transporta izdevumus un dzīvojamās telpas īres izdevumus, kā arī nosacījumus šo kompensāciju piešķiršanai.
1https://titania.saeima.lv/LIVS14/SaeimaLIVS14.nsf/0/4A04316CB70D7AEFC2258B7B0020A2FC?OpenDocument
1) nav sabiedriskā transporta, lai no dzīvesvietas nokļūtu darbavietā un atpakaļ, vai sabiedriskā transporta pieejamība ir nepietiekoša;
2) konkrētajā apdzīvotajā vietā nav pieejamas dzīvojamās platības vai pieejamo dzīvojamo platību īres maksas nav tādas, ko pedagogs varētu nosegt.
Tāpat tika secināts, ka Latvijā kopumā pedagogu nodrošinājums un atalgojums ir nepietiekams un rada augstus riskus nozares ilgtspējai, līdz ar to nepieciešams radīt tādus risinājumus, kas valsts un pašvaldību izglītības iestāžu dibinātājiem dod iespēju ilgtermiņā piesaistīt un noturēt pedagogus izglītības iestādēs. Ievērojot minēto, nepieciešams noteikt vienotu kārtību, kādā valsts izglītības iestāžu pedagogam var kompensēt transporta izdevumus un dzīvojamās telpas īres izdevumus, kā arī nosacījumus šo kompensāciju piešķiršanai.
1https://titania.saeima.lv/LIVS14/SaeimaLIVS14.nsf/0/4A04316CB70D7AEFC2258B7B0020A2FC?OpenDocument
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts "Kārtība un apmērs, kādā valsts izglītības iestāžu pedagogiem var kompensēt transporta izdevumus un dzīvojamās telpas īres izdevumus, kā arī nosacījumi šo kompensāciju piešķiršanai" (turpmāk - noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai izpildītu Izglītības likumā noteikto deleģējumu un noteiktu vienotu kārtību, kādā valsts dibinātas izglītības iestādes pedagogiem var kompensēt transporta izdevumus un dzīvojamās telpas īres izdevumus.
Tādējādi, atbilstoši Izglītības likumā noteiktajam, noteikumu projekts paredz iespēju izglītības iestādei kompensēt pedagogiem transporta izdevumus un dzīvojamās telpas īres izdevumus izglītības iestādes esošā budžeta ietvaros.
Izglītības kvalitāti ietekmē dažādi kritēriji (piemēram, iekļaujoša izglītība, mācību saturs, procesu organizācija, mācību vide, pedagogi u.t.t.), kas attiecīgi var katrs atsevišķi vai savstarpēji mijiedarbojoties ietekmēt kvalitātes rādītājus jeb rezultātu. Kvalitatīvas izglītības atslēga ir motivēts, labi sagatavots darbam ar izglītojamiem un finansiāli novērtēts pedagogs.
Domājot par ilgtspējīgas, kvalitatīvas un iekļaujošas izglītības nodrošināšanu, tika identificēta vajadzība veikt Likuma grozījumus, kas dotu izglītības iestāžu dibinātājiem tiesības noteikt pedagogiem transporta izdevumu un dzīvojamās telpas īres maksas izdevumu kompensāciju.
Saskaņā ar Izglītības likuma 1. panta 7. punktā noteikto, izglītības iestāde ir valsts, pašvaldību, valsts augstskolu vai citu juridisko vai fizisko personu dibināta iestāde, kuras uzdevums ir izglītības programmu īstenošana, vai komercsabiedrība, kurai izglītības programmu īstenošana ir viens no darbības veidiem. Atbilstoši Izglītības likuma 16.2 punktam pedagogs ir fiziskā persona, kurai ir šajā vai citā izglītību reglamentējošā likumā noteiktā izglītība un profesionālā kvalifikācija un kura piedalās izglītības programmas īstenošanā izglītības iestādē vai sertificētā privātpraksē. Ievērojot minēto, noteikumu projekts attiecas uz visu valsts izglītības iestāžu, tai skaitā valsts augstskolu un koledžu, pedagogiem, kuri piedalās izglītības programmas īstenošanā izglītības iestādē.
Jāuzsver, ka kompensācijas par transporta izdevumiem un dzīvojamās telpas īres izdevumiem būtu iespēja kaut nedaudz mazināt virkni izglītības nozarē esošu problēmu:
1) augsti motivētu pedagogu trūkums;
Vadoties pēc Ekonomikas ministrijas aplēsēm, Latvijā līdz 2030.gadam izglītības nozares darbaspēka piedāvājums sasniegs vien 91% pieprasījuma (līdz 2040.gadam – tikai 88 % pieprasījuma). Nerodot risinājumus pedagogu darba apstākļu uzlabošanai un profesijas pievilcības palielināšanai, pastāv augsts risks, ka pedagogu trūkuma dēļ izglītības iestādes nevarēs nodrošināt obligātās izglītības pieejamību. Pedagogu trūkums apdraud izglītības kvalitāti, kā arī izglītības nozares ilgtspēju, tāpēc ir jārod risinājumi, lai spētu nodrošināt pedagogiem labvēlīgus darba apstākļus, samērīgu darba slodzi, līdzsvaru starp dažādiem darba pienākumiem, atbalstošu darba vidi un infrastruktūru;
2) labu speciālistu piesaiste profesionālo priekšmetu pasniegšanai;
3) augsti kvalificētu speciālistu trūkums izglītības procesa kvalitatīvai nodrošināšanai.
Ir vitāli svarīgi radīt visus priekšnosacījumus pedagogu maksimālai noslodzei vienā iestādē, bet nepieciešamības gadījumā – arī viņu mobilitātei.
Likuma grozījumu anotācijā 2 norādīts, ka pedagogiem, kuri piesaistāmi (pedagogu trūkuma dēļ/ ilgstošas vakances) darbam no citām administratīvām teritorijām, būtu jākompensē transporta izdevumus un dzīvojamās telpas īres izdevumus. Ņemot vērā to, ka sabiedriskā transporta nodrošināšana Latvijas teritorijā, jo sevišķi ārpus administratīvajiem centriem, nav pilnvērtīga un tā sakārtošana ir ilgstoši risināms jautājums, likumprojekts sniedz tūlītēju risinājumu izglītības iestāžu dibinātājiem attiecībā uz pedagogu nokļūšanu darbavietā. Lemjot par sabiedriskā transporta izdevumu kompensēšanu, apstāklim, ka pedagogam ir savs transportlīdzeklis, nevajadzētu būt par iemeslu kompensācijas atteikšanai. Tāpat to nevajadzētu liegt, ja pedagogs strādā vairākās izglītības iestādēs.
Tādējādi noteikumu projekts nosaka, ka pedagogiem kompensācijas par transporta izdevumiem un dzīvojamās telpas īres izdevumiem var piešķirt neatkarīgi no slodzes lieluma, kas ļautu piesaistīt pedagogu ne tikai pastāvīgam pilnas slodzes darbam, bet arī gadījumos, kad nepieciešams nodrošināt pedagogu konkrēta specifiska mācību vai profesionāla priekšmeta pasniegšanai, kas tiek īstenots neilgu laiku, kā arī gadījumos, kad nepieciešams aizvietot pedagogu ilgstošas prombūtnes laikā (darba nespēja u.c.).Tādējādi būtu iespēja novērst arī situācijas, kad pedagogs ceļa izdevumu vai lielā attāluma līdz izglītības iestādei dēļ nepiekrīt darbam izglītības iestādē. Vienlaicīgi kompensācijas aprēķināmas un izmaksājamas, ievērojot vienlīdzības principu, lai, neatkarīgi no pedagoga darba slodzes, tiem atrodoties līdzīgās situācijās, tiktu piemēroti vienādi kritēriji.
Noteikumu projekts atbilstoši Izglītības likuma 52. panta (11) daļas 3. punktam paredz, ka pedagogam var kompensēt transporta izdevumus, kas radušies, izmantojot personīgo vai sabiedrisko transportu (izņemot taksometru) no pedagoga deklarētās vai faktiskās dzīvesvietas (turpmāk arī - dzīvesvieta) līdz izglītības iestādei un atpakaļ, tādējādi transporta izdevumi var tikt kompensēti, braucot ne tikai no deklarētās, bet arī faktiskās dzīves vietas. Izglītības iestādei būs jāvērtē katrs konkrētais gadījums, ja persona iesniegumā būs norādījusi faktisko dzīves vietu, nepieciešamības gadījumā lūdzot iesniegt apliecinošu dokumentu (piemēram, īres līgumu).
Noteikumu projekts paredz, ka sabiedriskā transporta izmantošanas izdevumus pedagogam var kompensēt, ja pedagoga dzīvesvieta atrodas vairāk nekā 20 kilometru attālumā no izglītības iestādes. Šis kritērijs tika izvēlēts, izvērtējot izglītības iestāžu aptaujas anketas rezultātus, kur šāds attālums tika norādīts kā attālums, sākot no kura būtu jākompensē transporta izdevumi. Tika aptaujātas profesionālās izglītības iestādes (Izglītības un zinātnes ministrijas, Kultūras ministrijas, Aizsardzības ministrijas un Zemkopības ministrijas padotībā esošās) ar mērķi uzzināt izglītības iestāžu viedokli jautājumā par transporta izdevumu un dzīvojamās telpas īres izdevumu kompensācijām pedagogiem, kā arī nosacījumiem šo kompensāciju piešķiršanai.
Tāpat, pamatojoties uz aptaujas anketas rezultātiem, kā kritērijs netika piemērots administratīvais sadalījums, jo tas nebūtu korekti, ņemot vērā situāciju, kad pedagoga dzīvesvieta atrodas citā administratīvā teritorijā nekā izglītības iestāde, kurā viņš veic pedagoģisko darbu, bet attālums starp tām ir mazāks nekā 20 kilometri.
Taču ir jāuzsver, ka kompensācija par sabiedriskā transporta izmantošanas izdevumiem tiek izmaksāta, ņemot vērā konkrētajam maršrutam atbilstošāko lētāko sabiedriskā transporta iespējamo variantu, kas nozīmē, ka var tikt kompensēti vispiemērotākā un vislētākā maršruta izdevumi. Kompensācija par sabiedriskā transporta izmantošanas izdevumiem neattiecas uz taksometra pakalpojumu izmantošanu.
Noteikumu projekts nosaka, ka pedagogam var kompensēt arī pedagoga īpašumā vai valdījumā esoša personīgā transporta līdzekļa izmantošanas izdevumus, kas radušies, lai nokļūtu no dzīvesvietas līdz izglītības iestādei un atpakaļ, papildus 20 kilometru kritērijam ņemot vērā sekojošo:
1) ja nav iespējams izmantot sabiedrisko transportu, jo līdz izglītības iestādei sabiedriskais transports nekursē vai sabiedriskais transports nenodrošina ierašanos izglītības iestādē noteiktā laikā un tādējādi tiktu traucēta pedagoga dalība mācību procesā (nesakrīt transporta kustības grafiks, tas atrodas tālu no dzīvesvietas vai izglītības iestādes u.t.t.), kā arī, ja nav iespējams no izglītības iestādes atpakaļ līdz dzīvesvietai nokļūt iespējami saprātīgā laikā un tādējādi tiktu traucēta iespēja savienot darbu ar ģimenes dzīvi, piemēram, savlaicīgi izņemt bērnu no pirmsskolas izglītības iestādes, aizvest bērnu uz interešu izglītības nodarbībām utml.
2) ja pedagogs pamato, ka personīgā transporta līdzekļa izmantošana ir ekonomiski izdevīgāka un/vai laika ziņā izdevīgāka nekā sabiedriskā transporta izmantošana. Šis nosacījums būtu attiecināms uz gadījumiem, kad pastāv iespēja nokļūt uz un no izglītības iestādes ar sabiedrisko transportu, bet, piemēram, ir jābrauc ar vairākiem transporta līdzekļiem nesamērīgi ilgu laiku, kas palielina arī izmaksas. Savukārt, ar privāto transporta līdzekli iespējams nokļūt uz un no izglītības iestādes daudz ātrāk un arī izmaksas tādējādi, iespējams, ir mazākas.
Noteikumu projekts paredz, ka kompensācijas apmērs par personiskā transportlīdzekļa izmantošanu (izņemot izdevumus par patērēto degvielu vai elektroenerģiju elektroautomobiļiem) nedrīkst pārsniegt četrus centus par katru nobraukto kilometru. Minētais apmēra limits salāgots ar jau esošajos Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 565 "Noteikumi par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku sociālajām garantijām" noteikto.
Lai saņemtu kompensāciju par sabiedriskā transporta līdzekļa izmantošanas izdevumiem, pedagogs izglītības iestādes vadītājam izglītības iestādes noteiktajā termiņā iesniedz iesniegumu, kurā norāda dzīvesvietas adresi, attālumu no dzīvesvietas līdz izglītības iestādei, sabiedriskā transporta veidu, maršrutu, grafiku. Iesniegumam pievieno sabiedriskā transporta izmaksas attaisnojošus dokumentus, kas var būt biļete, čeks, elektroniskās braukšanas kartes rēķins, rēķins par biļešu iegādi tīmeklī u.c.
Lai saņemtu kompensāciju par personīgā transporta līdzekļa izmantošanas izdevumiem, pedagogs izglītības iestādes vadītājam izglītības iestādes noteiktajā termiņā iesniedz iesniegumu, kurā pamato personīgā transporta līdzekļa izmantošanas nepieciešamību, kā arī norāda attālumu no dzīvesvietas līdz izglītības iestādei, personīgā transporta līdzekļa marku, izmantojamās degvielas veidu un patēriņa normu uz 100 kilometru nobraukumu vai elektroenerģijas patēriņu. Nosakot degvielas patēriņa normu pamatā izmantojami izgatavotājrūpnīcas dokumentā (sertifikātā) sniegtie dati vai arī, ja tas nav iespējams, sniedz informāciju atbilstoši publiski pieejamai informācijai, piemēram no Ceļu satiksmes drošības direkcijas tīmekļvietnēm/ datu bāzēm vai tml. Pēc tam reizi mēnesī iesniedz pārskatu par personīgā transporta līdzekļa izmantošanu iepriekšējā mēnesī, norādot personīgā transporta līdzekļa izmantošanas datumu, kā arī personīgā transporta līdzekļa izmantošanu apliecinošus izdevumu dokumentus (patērētās degvielas vai elektroenerģijas iegādes čekus u.c.). Minēto izdevumu apliecinošo dokumentu iesniegšana papildus iesniegumam un pārskatam nepieciešama, jo atbilstoši Grāmatvedības likuma 11.pantam iesniegums un atskaite bez pievienotas kvīts, čeka, rēķina, pavadzīmes u.tml. nav attaisnojuma dokuments. Attaisnojuma dokumentu iesniegšana publiskā sektorā ir obligāta, jo budžeta līdzekļu izlietojumam ir jābūt izsekojamam trešajām personām.
Jāatzīmē, ka pedagogam, iesniedzot izglītības iestādē pārskatu par personīgā transporta līdzekļa izmantošanu iepriekšējā mēnesī, ir iespējams pievienot čeku par lielāku summu, bet izmaksājot kompensāciju, tā tiks izmaksāta atbilstoši attālumam no pedagoga dzīvesvietas līdz izglītības iestādei, attiecinot tikai šajā attālumā nobrauktos kilometrus, pamatojoties uz iesniegumā minēto informāciju.
Lai piesaistītu pedagogus darbam izglītības iestādēs, tai skaitā labus speciālistus profesionālo priekšmetu pasniegšanai un augsti kvalificētus speciālistus izglītības procesa kvalitatīvai nodrošināšanai, gadījumā, ja pedagoga dzīvesvieta atrodas ne mazāk kā 70 kilometru attālumā no izglītības iestādes un nokļūšana līdz izglītības iestādei ir ierobežota, izglītības iestādes vadītājs var kompensēt izdevumus saistībā ar dzīvojamās telpas īri, ja pedagogs nemaina dzīvesvietu un papildus īrē dzīvojamo telpu. 70 kilometru attālums ir noteikts, ņemot vērā izglītības iestāžu aptaujā norādīto, kā arī to, ka šāds attālums ir pārāk liels, lai pedagogs katru dienu brauktu no dzīvesvietas uz darbavietu un atpakaļ. Vienlaicīgi noteikumu projekts paredz, ka izglītības iestāde var nodrošināt īres maksas kompensāciju arī citos gadījumos, ja ir īpaši apstākļi nepieciešamībai īrēt dzīvojamo telpu. Proti, izglītības iestāde, izvērtējot konkrētos apstākļus, var lemt par dzīvojamās telpas īres maksas kompensēšanu arī, ja pedagoga dzīvesvieta atrodas mazāk kā 70 kilometru attālumā no izglītības iestādes, bet nokļūšana turp un atpakaļ ir ierobežota vai apgrūtināta, piemēram, piemērotā laikā nav nodrošināta sabiedriskā transporta satiksme un pedagogam nav iespēju izmantot personīgo vai patapinātu transportlīdzekli,
Ievērojot to, ka lielākai daļai no profesionālās izglītības iestādēm ir dienesta viesnīca vai arī izglītības iestādes rīcībā ir cita pašvaldībai vai valstij piederoša dzīvojamā platība (brīvs dzīvoklis), kuru var izmantot izglītības iestāde, pedagogam var kompensēt minēto dzīvojamo telpu īres maksas izdevumu faktiskās īres maksas apmērā, bet nepārsniedzot 250 euro mēnesī.
Tikai tad, ja izglītības iestādes rīcībā nav dienesta viesnīcas vai citas dzīvojamās platības (brīva dzīvokļa), pedagogam var kompensēt citas dzīvojamās telpas īres maksas izdevumus faktiskās īres maksas apmērā, bet nepārsniedzot 250 euro mēnesī.
Kompensācijas par dzīvojamās telpas īres maksas izdevumiem limits tika salāgots ar jau esošajos Ministru kabineta noteikumos Nr.543 "Noteikumi par kārtību, kādā profesionālā dienesta karavīram piešķir kompensāciju dzīvojamās telpas īres izdevumu un komunālo izdevumu segšanai, un kompensācijas apmēru" noteikto minimumu.
Ja atbilstoši pedagoga nodarbinātības apjomam (slodzei, stundu skaitam) pedagogam dzīvojamā platība (naktsmītne) nepieciešama īslaicīgi un ir ekonomiski nepamatoti īrēt dzīvojamo telpu, izglītības iestāde var kompensēt pedagogam viesnīcas īres izdevumus saskaņā ar normatīvajos aktos par komandējumu izdevumu atlīdzināšanu noteiktajām viesnīcas maksas normām, proti atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumu Nr. 969 "Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi" 21.3. apakšpunktā noteiktajam, kas paredz, ka izdevumiem par viesnīcu (naktsmītni) noteiktā maksimālā norma Rīgā − 120 euro par diennakti, citās apdzīvotās vietās − 60 euro par diennakti. Šādā gadījumā noteikumu projekta 15. un 16. punktā noteiktais kompensācijas limits nav attiecināms.
Lai saņemtu kompensāciju par dzīvojamās telpas īres izdevumiem, pedagogs izglītības iestādes vadītājam izglītības iestādes noteiktajā termiņā iesniedz iesniegumu, kurā pamato dzīvojamās telpas īres izdevumu nepieciešamību un īres līguma kopiju, ja attiecināms. Pēc tam reizi mēnesī iesniedz īres maksas vai viesnīcas izdevumus apliecinošus dokumentus par iepriekšējo mēnesi.
Pedagogs nevar pretendēt uz šajos noteikumos paredzēto kompensāciju, ja par minētajiem izdevumiem viņš saņem cita veida kompensācijas, pabalstus, atlīdzību, tai skaitā, kas paredzēta ārējos normatīvajos aktos. Piemēram, Ministru kabineta 2010.gada 21.jūnija noteikumos Nr.565 “Noteikumi par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku sociālajām garantijām”, kur jau šobrīd ir nostiprināta transporta izdevumu un dzīvojamās telpas īres izdevumu kompensēšanas kārtība valsts amatpersonām (t.sk. Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu koledžu pedagogiem). Tādējādi, noteikumu projekts paredz, ka, iesniedzot izglītības iestādes vadītājam iesniegumu, lai saņemtu kompensāciju par transporta izdevumiem un dzīvojamās telpas īres izdevumiem, pedagogs apliecina, ka saistībā ar šajos noteikumos noteiktā sabiedriskā transporta, pedagoga īpašumā vai valdījumā esoša personīgā transporta līdzekļa izmantošanu, vai saistībā ar dzīvojamās telpas īri, nesaņem cita veida kompensācijas, pabalstus, atlīdzību.
Jāatzīmē, ka šajos noteikumos minēto kompensāciju piemērošana ir izglītības iestādes brīva izvēle, ko tā īsteno izglītības iestādes esošā budžeta ietvaros. Izglītības iestāde, pieņemot lēmumu par kompensācijas piešķiršanu, var noteikt, vai transporta izdevumus un dzīvojamās telpas īres izdevumus kompensēs pilnībā vai daļēji. Tādējādi, ja izglītības iestāde nolemj, ka var kompensēt minētos izdevumus, tos var kompensēt arī daļēji.
Izmaksājot noteikumu projektā noteiktās kompensācijas (kuru apmērs un piemērošanas kārtība ir noteikta šajos Ministru kabineta noteikumos), saskaņā ar likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta pirmās daļas 16. punktu tās nav apliekamas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli (algas nodokli), attiecīgi tās nav arī valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu objekts.
Izglītības iestādes vadītājs var noteikt konkrētu datumu, līdz kuram pedagogam jāiesniedz iesniegums transporta un dzīvojamās telpas īres izdevumu kompensāciju saņemšanai.
Kompensācija par transporta un dzīvojamās telpas īres izdevumiem tiks izmaksāta reizi mēnesī par iepriekšējo periodu atbilstoši faktiskajām izmaksām.
2 https://titania.saeima.lv/LIVS14/SaeimaLIVS14.nsf/0/4A04316CB70D7AEFC2258B7B0020A2FC?OpenDocument
Tādējādi, atbilstoši Izglītības likumā noteiktajam, noteikumu projekts paredz iespēju izglītības iestādei kompensēt pedagogiem transporta izdevumus un dzīvojamās telpas īres izdevumus izglītības iestādes esošā budžeta ietvaros.
Izglītības kvalitāti ietekmē dažādi kritēriji (piemēram, iekļaujoša izglītība, mācību saturs, procesu organizācija, mācību vide, pedagogi u.t.t.), kas attiecīgi var katrs atsevišķi vai savstarpēji mijiedarbojoties ietekmēt kvalitātes rādītājus jeb rezultātu. Kvalitatīvas izglītības atslēga ir motivēts, labi sagatavots darbam ar izglītojamiem un finansiāli novērtēts pedagogs.
Domājot par ilgtspējīgas, kvalitatīvas un iekļaujošas izglītības nodrošināšanu, tika identificēta vajadzība veikt Likuma grozījumus, kas dotu izglītības iestāžu dibinātājiem tiesības noteikt pedagogiem transporta izdevumu un dzīvojamās telpas īres maksas izdevumu kompensāciju.
Saskaņā ar Izglītības likuma 1. panta 7. punktā noteikto, izglītības iestāde ir valsts, pašvaldību, valsts augstskolu vai citu juridisko vai fizisko personu dibināta iestāde, kuras uzdevums ir izglītības programmu īstenošana, vai komercsabiedrība, kurai izglītības programmu īstenošana ir viens no darbības veidiem. Atbilstoši Izglītības likuma 16.2 punktam pedagogs ir fiziskā persona, kurai ir šajā vai citā izglītību reglamentējošā likumā noteiktā izglītība un profesionālā kvalifikācija un kura piedalās izglītības programmas īstenošanā izglītības iestādē vai sertificētā privātpraksē. Ievērojot minēto, noteikumu projekts attiecas uz visu valsts izglītības iestāžu, tai skaitā valsts augstskolu un koledžu, pedagogiem, kuri piedalās izglītības programmas īstenošanā izglītības iestādē.
Jāuzsver, ka kompensācijas par transporta izdevumiem un dzīvojamās telpas īres izdevumiem būtu iespēja kaut nedaudz mazināt virkni izglītības nozarē esošu problēmu:
1) augsti motivētu pedagogu trūkums;
Vadoties pēc Ekonomikas ministrijas aplēsēm, Latvijā līdz 2030.gadam izglītības nozares darbaspēka piedāvājums sasniegs vien 91% pieprasījuma (līdz 2040.gadam – tikai 88 % pieprasījuma). Nerodot risinājumus pedagogu darba apstākļu uzlabošanai un profesijas pievilcības palielināšanai, pastāv augsts risks, ka pedagogu trūkuma dēļ izglītības iestādes nevarēs nodrošināt obligātās izglītības pieejamību. Pedagogu trūkums apdraud izglītības kvalitāti, kā arī izglītības nozares ilgtspēju, tāpēc ir jārod risinājumi, lai spētu nodrošināt pedagogiem labvēlīgus darba apstākļus, samērīgu darba slodzi, līdzsvaru starp dažādiem darba pienākumiem, atbalstošu darba vidi un infrastruktūru;
2) labu speciālistu piesaiste profesionālo priekšmetu pasniegšanai;
3) augsti kvalificētu speciālistu trūkums izglītības procesa kvalitatīvai nodrošināšanai.
Ir vitāli svarīgi radīt visus priekšnosacījumus pedagogu maksimālai noslodzei vienā iestādē, bet nepieciešamības gadījumā – arī viņu mobilitātei.
Likuma grozījumu anotācijā 2 norādīts, ka pedagogiem, kuri piesaistāmi (pedagogu trūkuma dēļ/ ilgstošas vakances) darbam no citām administratīvām teritorijām, būtu jākompensē transporta izdevumus un dzīvojamās telpas īres izdevumus. Ņemot vērā to, ka sabiedriskā transporta nodrošināšana Latvijas teritorijā, jo sevišķi ārpus administratīvajiem centriem, nav pilnvērtīga un tā sakārtošana ir ilgstoši risināms jautājums, likumprojekts sniedz tūlītēju risinājumu izglītības iestāžu dibinātājiem attiecībā uz pedagogu nokļūšanu darbavietā. Lemjot par sabiedriskā transporta izdevumu kompensēšanu, apstāklim, ka pedagogam ir savs transportlīdzeklis, nevajadzētu būt par iemeslu kompensācijas atteikšanai. Tāpat to nevajadzētu liegt, ja pedagogs strādā vairākās izglītības iestādēs.
Tādējādi noteikumu projekts nosaka, ka pedagogiem kompensācijas par transporta izdevumiem un dzīvojamās telpas īres izdevumiem var piešķirt neatkarīgi no slodzes lieluma, kas ļautu piesaistīt pedagogu ne tikai pastāvīgam pilnas slodzes darbam, bet arī gadījumos, kad nepieciešams nodrošināt pedagogu konkrēta specifiska mācību vai profesionāla priekšmeta pasniegšanai, kas tiek īstenots neilgu laiku, kā arī gadījumos, kad nepieciešams aizvietot pedagogu ilgstošas prombūtnes laikā (darba nespēja u.c.).Tādējādi būtu iespēja novērst arī situācijas, kad pedagogs ceļa izdevumu vai lielā attāluma līdz izglītības iestādei dēļ nepiekrīt darbam izglītības iestādē. Vienlaicīgi kompensācijas aprēķināmas un izmaksājamas, ievērojot vienlīdzības principu, lai, neatkarīgi no pedagoga darba slodzes, tiem atrodoties līdzīgās situācijās, tiktu piemēroti vienādi kritēriji.
Noteikumu projekts atbilstoši Izglītības likuma 52. panta (11) daļas 3. punktam paredz, ka pedagogam var kompensēt transporta izdevumus, kas radušies, izmantojot personīgo vai sabiedrisko transportu (izņemot taksometru) no pedagoga deklarētās vai faktiskās dzīvesvietas (turpmāk arī - dzīvesvieta) līdz izglītības iestādei un atpakaļ, tādējādi transporta izdevumi var tikt kompensēti, braucot ne tikai no deklarētās, bet arī faktiskās dzīves vietas. Izglītības iestādei būs jāvērtē katrs konkrētais gadījums, ja persona iesniegumā būs norādījusi faktisko dzīves vietu, nepieciešamības gadījumā lūdzot iesniegt apliecinošu dokumentu (piemēram, īres līgumu).
Noteikumu projekts paredz, ka sabiedriskā transporta izmantošanas izdevumus pedagogam var kompensēt, ja pedagoga dzīvesvieta atrodas vairāk nekā 20 kilometru attālumā no izglītības iestādes. Šis kritērijs tika izvēlēts, izvērtējot izglītības iestāžu aptaujas anketas rezultātus, kur šāds attālums tika norādīts kā attālums, sākot no kura būtu jākompensē transporta izdevumi. Tika aptaujātas profesionālās izglītības iestādes (Izglītības un zinātnes ministrijas, Kultūras ministrijas, Aizsardzības ministrijas un Zemkopības ministrijas padotībā esošās) ar mērķi uzzināt izglītības iestāžu viedokli jautājumā par transporta izdevumu un dzīvojamās telpas īres izdevumu kompensācijām pedagogiem, kā arī nosacījumiem šo kompensāciju piešķiršanai.
Tāpat, pamatojoties uz aptaujas anketas rezultātiem, kā kritērijs netika piemērots administratīvais sadalījums, jo tas nebūtu korekti, ņemot vērā situāciju, kad pedagoga dzīvesvieta atrodas citā administratīvā teritorijā nekā izglītības iestāde, kurā viņš veic pedagoģisko darbu, bet attālums starp tām ir mazāks nekā 20 kilometri.
Taču ir jāuzsver, ka kompensācija par sabiedriskā transporta izmantošanas izdevumiem tiek izmaksāta, ņemot vērā konkrētajam maršrutam atbilstošāko lētāko sabiedriskā transporta iespējamo variantu, kas nozīmē, ka var tikt kompensēti vispiemērotākā un vislētākā maršruta izdevumi. Kompensācija par sabiedriskā transporta izmantošanas izdevumiem neattiecas uz taksometra pakalpojumu izmantošanu.
Noteikumu projekts nosaka, ka pedagogam var kompensēt arī pedagoga īpašumā vai valdījumā esoša personīgā transporta līdzekļa izmantošanas izdevumus, kas radušies, lai nokļūtu no dzīvesvietas līdz izglītības iestādei un atpakaļ, papildus 20 kilometru kritērijam ņemot vērā sekojošo:
1) ja nav iespējams izmantot sabiedrisko transportu, jo līdz izglītības iestādei sabiedriskais transports nekursē vai sabiedriskais transports nenodrošina ierašanos izglītības iestādē noteiktā laikā un tādējādi tiktu traucēta pedagoga dalība mācību procesā (nesakrīt transporta kustības grafiks, tas atrodas tālu no dzīvesvietas vai izglītības iestādes u.t.t.), kā arī, ja nav iespējams no izglītības iestādes atpakaļ līdz dzīvesvietai nokļūt iespējami saprātīgā laikā un tādējādi tiktu traucēta iespēja savienot darbu ar ģimenes dzīvi, piemēram, savlaicīgi izņemt bērnu no pirmsskolas izglītības iestādes, aizvest bērnu uz interešu izglītības nodarbībām utml.
2) ja pedagogs pamato, ka personīgā transporta līdzekļa izmantošana ir ekonomiski izdevīgāka un/vai laika ziņā izdevīgāka nekā sabiedriskā transporta izmantošana. Šis nosacījums būtu attiecināms uz gadījumiem, kad pastāv iespēja nokļūt uz un no izglītības iestādes ar sabiedrisko transportu, bet, piemēram, ir jābrauc ar vairākiem transporta līdzekļiem nesamērīgi ilgu laiku, kas palielina arī izmaksas. Savukārt, ar privāto transporta līdzekli iespējams nokļūt uz un no izglītības iestādes daudz ātrāk un arī izmaksas tādējādi, iespējams, ir mazākas.
Noteikumu projekts paredz, ka kompensācijas apmērs par personiskā transportlīdzekļa izmantošanu (izņemot izdevumus par patērēto degvielu vai elektroenerģiju elektroautomobiļiem) nedrīkst pārsniegt četrus centus par katru nobraukto kilometru. Minētais apmēra limits salāgots ar jau esošajos Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 565 "Noteikumi par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku sociālajām garantijām" noteikto.
Lai saņemtu kompensāciju par sabiedriskā transporta līdzekļa izmantošanas izdevumiem, pedagogs izglītības iestādes vadītājam izglītības iestādes noteiktajā termiņā iesniedz iesniegumu, kurā norāda dzīvesvietas adresi, attālumu no dzīvesvietas līdz izglītības iestādei, sabiedriskā transporta veidu, maršrutu, grafiku. Iesniegumam pievieno sabiedriskā transporta izmaksas attaisnojošus dokumentus, kas var būt biļete, čeks, elektroniskās braukšanas kartes rēķins, rēķins par biļešu iegādi tīmeklī u.c.
Lai saņemtu kompensāciju par personīgā transporta līdzekļa izmantošanas izdevumiem, pedagogs izglītības iestādes vadītājam izglītības iestādes noteiktajā termiņā iesniedz iesniegumu, kurā pamato personīgā transporta līdzekļa izmantošanas nepieciešamību, kā arī norāda attālumu no dzīvesvietas līdz izglītības iestādei, personīgā transporta līdzekļa marku, izmantojamās degvielas veidu un patēriņa normu uz 100 kilometru nobraukumu vai elektroenerģijas patēriņu. Nosakot degvielas patēriņa normu pamatā izmantojami izgatavotājrūpnīcas dokumentā (sertifikātā) sniegtie dati vai arī, ja tas nav iespējams, sniedz informāciju atbilstoši publiski pieejamai informācijai, piemēram no Ceļu satiksmes drošības direkcijas tīmekļvietnēm/ datu bāzēm vai tml. Pēc tam reizi mēnesī iesniedz pārskatu par personīgā transporta līdzekļa izmantošanu iepriekšējā mēnesī, norādot personīgā transporta līdzekļa izmantošanas datumu, kā arī personīgā transporta līdzekļa izmantošanu apliecinošus izdevumu dokumentus (patērētās degvielas vai elektroenerģijas iegādes čekus u.c.). Minēto izdevumu apliecinošo dokumentu iesniegšana papildus iesniegumam un pārskatam nepieciešama, jo atbilstoši Grāmatvedības likuma 11.pantam iesniegums un atskaite bez pievienotas kvīts, čeka, rēķina, pavadzīmes u.tml. nav attaisnojuma dokuments. Attaisnojuma dokumentu iesniegšana publiskā sektorā ir obligāta, jo budžeta līdzekļu izlietojumam ir jābūt izsekojamam trešajām personām.
Jāatzīmē, ka pedagogam, iesniedzot izglītības iestādē pārskatu par personīgā transporta līdzekļa izmantošanu iepriekšējā mēnesī, ir iespējams pievienot čeku par lielāku summu, bet izmaksājot kompensāciju, tā tiks izmaksāta atbilstoši attālumam no pedagoga dzīvesvietas līdz izglītības iestādei, attiecinot tikai šajā attālumā nobrauktos kilometrus, pamatojoties uz iesniegumā minēto informāciju.
Lai piesaistītu pedagogus darbam izglītības iestādēs, tai skaitā labus speciālistus profesionālo priekšmetu pasniegšanai un augsti kvalificētus speciālistus izglītības procesa kvalitatīvai nodrošināšanai, gadījumā, ja pedagoga dzīvesvieta atrodas ne mazāk kā 70 kilometru attālumā no izglītības iestādes un nokļūšana līdz izglītības iestādei ir ierobežota, izglītības iestādes vadītājs var kompensēt izdevumus saistībā ar dzīvojamās telpas īri, ja pedagogs nemaina dzīvesvietu un papildus īrē dzīvojamo telpu. 70 kilometru attālums ir noteikts, ņemot vērā izglītības iestāžu aptaujā norādīto, kā arī to, ka šāds attālums ir pārāk liels, lai pedagogs katru dienu brauktu no dzīvesvietas uz darbavietu un atpakaļ. Vienlaicīgi noteikumu projekts paredz, ka izglītības iestāde var nodrošināt īres maksas kompensāciju arī citos gadījumos, ja ir īpaši apstākļi nepieciešamībai īrēt dzīvojamo telpu. Proti, izglītības iestāde, izvērtējot konkrētos apstākļus, var lemt par dzīvojamās telpas īres maksas kompensēšanu arī, ja pedagoga dzīvesvieta atrodas mazāk kā 70 kilometru attālumā no izglītības iestādes, bet nokļūšana turp un atpakaļ ir ierobežota vai apgrūtināta, piemēram, piemērotā laikā nav nodrošināta sabiedriskā transporta satiksme un pedagogam nav iespēju izmantot personīgo vai patapinātu transportlīdzekli,
Ievērojot to, ka lielākai daļai no profesionālās izglītības iestādēm ir dienesta viesnīca vai arī izglītības iestādes rīcībā ir cita pašvaldībai vai valstij piederoša dzīvojamā platība (brīvs dzīvoklis), kuru var izmantot izglītības iestāde, pedagogam var kompensēt minēto dzīvojamo telpu īres maksas izdevumu faktiskās īres maksas apmērā, bet nepārsniedzot 250 euro mēnesī.
Tikai tad, ja izglītības iestādes rīcībā nav dienesta viesnīcas vai citas dzīvojamās platības (brīva dzīvokļa), pedagogam var kompensēt citas dzīvojamās telpas īres maksas izdevumus faktiskās īres maksas apmērā, bet nepārsniedzot 250 euro mēnesī.
Kompensācijas par dzīvojamās telpas īres maksas izdevumiem limits tika salāgots ar jau esošajos Ministru kabineta noteikumos Nr.543 "Noteikumi par kārtību, kādā profesionālā dienesta karavīram piešķir kompensāciju dzīvojamās telpas īres izdevumu un komunālo izdevumu segšanai, un kompensācijas apmēru" noteikto minimumu.
Ja atbilstoši pedagoga nodarbinātības apjomam (slodzei, stundu skaitam) pedagogam dzīvojamā platība (naktsmītne) nepieciešama īslaicīgi un ir ekonomiski nepamatoti īrēt dzīvojamo telpu, izglītības iestāde var kompensēt pedagogam viesnīcas īres izdevumus saskaņā ar normatīvajos aktos par komandējumu izdevumu atlīdzināšanu noteiktajām viesnīcas maksas normām, proti atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumu Nr. 969 "Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi" 21.3. apakšpunktā noteiktajam, kas paredz, ka izdevumiem par viesnīcu (naktsmītni) noteiktā maksimālā norma Rīgā − 120 euro par diennakti, citās apdzīvotās vietās − 60 euro par diennakti. Šādā gadījumā noteikumu projekta 15. un 16. punktā noteiktais kompensācijas limits nav attiecināms.
Lai saņemtu kompensāciju par dzīvojamās telpas īres izdevumiem, pedagogs izglītības iestādes vadītājam izglītības iestādes noteiktajā termiņā iesniedz iesniegumu, kurā pamato dzīvojamās telpas īres izdevumu nepieciešamību un īres līguma kopiju, ja attiecināms. Pēc tam reizi mēnesī iesniedz īres maksas vai viesnīcas izdevumus apliecinošus dokumentus par iepriekšējo mēnesi.
Pedagogs nevar pretendēt uz šajos noteikumos paredzēto kompensāciju, ja par minētajiem izdevumiem viņš saņem cita veida kompensācijas, pabalstus, atlīdzību, tai skaitā, kas paredzēta ārējos normatīvajos aktos. Piemēram, Ministru kabineta 2010.gada 21.jūnija noteikumos Nr.565 “Noteikumi par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku sociālajām garantijām”, kur jau šobrīd ir nostiprināta transporta izdevumu un dzīvojamās telpas īres izdevumu kompensēšanas kārtība valsts amatpersonām (t.sk. Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu koledžu pedagogiem). Tādējādi, noteikumu projekts paredz, ka, iesniedzot izglītības iestādes vadītājam iesniegumu, lai saņemtu kompensāciju par transporta izdevumiem un dzīvojamās telpas īres izdevumiem, pedagogs apliecina, ka saistībā ar šajos noteikumos noteiktā sabiedriskā transporta, pedagoga īpašumā vai valdījumā esoša personīgā transporta līdzekļa izmantošanu, vai saistībā ar dzīvojamās telpas īri, nesaņem cita veida kompensācijas, pabalstus, atlīdzību.
Jāatzīmē, ka šajos noteikumos minēto kompensāciju piemērošana ir izglītības iestādes brīva izvēle, ko tā īsteno izglītības iestādes esošā budžeta ietvaros. Izglītības iestāde, pieņemot lēmumu par kompensācijas piešķiršanu, var noteikt, vai transporta izdevumus un dzīvojamās telpas īres izdevumus kompensēs pilnībā vai daļēji. Tādējādi, ja izglītības iestāde nolemj, ka var kompensēt minētos izdevumus, tos var kompensēt arī daļēji.
Izmaksājot noteikumu projektā noteiktās kompensācijas (kuru apmērs un piemērošanas kārtība ir noteikta šajos Ministru kabineta noteikumos), saskaņā ar likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta pirmās daļas 16. punktu tās nav apliekamas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli (algas nodokli), attiecīgi tās nav arī valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu objekts.
Izglītības iestādes vadītājs var noteikt konkrētu datumu, līdz kuram pedagogam jāiesniedz iesniegums transporta un dzīvojamās telpas īres izdevumu kompensāciju saņemšanai.
Kompensācija par transporta un dzīvojamās telpas īres izdevumiem tiks izmaksāta reizi mēnesī par iepriekšējo periodu atbilstoši faktiskajām izmaksām.
2 https://titania.saeima.lv/LIVS14/SaeimaLIVS14.nsf/0/4A04316CB70D7AEFC2258B7B0020A2FC?OpenDocument
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- valsts izglītības iestāžu pedagogi
Ietekmes apraksts
Noteiktos gadījumos tiek paredzēta iespēja saņemt kompensāciju par transporta izdevumiem un dzīvojamās telpas īres izdevumiem.
Juridiskās personas
- Latvijas Republikas kā sākotnējā publisko tiesību juridiskā personas dibinātas izglītības iestādes - tiešās pārvaldes iestādes, augstskolas kā atvasinātas publiskas personas.
Ietekmes apraksts
Nosaka pienākumu izvērtēt pedagogu iesniegumus un lemt par transporta izdevumu un dzīvojamās telpas īres izdevumu kompensēšanu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projekts īstenojams izglītības iestādes esošā budžeta ietvaros.
Atbilstoši Izglītības likuma 52. panta 11 daļas 3. un 4. punktā noteiktajam, ka valsts izglītības iestādes, ja citos ārējos normatīvajos aktos nav noteikts citādi, no izglītības iestādes dibinātāja un šā likuma 59. panta ceturtajā daļā minētajiem finanšu līdzekļiem var noteikt kompensāciju transporta izdevumu un dzīvojamās telpas īres izdevumu segšanai, izglītības iestāde minēto kompensāciju varēs izmaksāt no izglītības iestādei pieejamiem līdzekļiem, tai skaitā no ziedojumiem un dāvinājumiem, ienākumiem no maksas pakalpojumiem un citiem ieņēmumiem.
Aptaujājot 41 valsts izglītības iestādes, konstatējams, ka kopumā transporta izdevumu kompensācija varētu tikt izmaksāta aptuveni 660 pedagogiem, īres maksas kompensācija aptuveni 320 pedagogiem, tādējādi vidēji izglītības iestādē uz transporta izdevumu kompensāciju pretendētu 18 pedagogi, bet uz īres maksas izdevumu kompensāciju 9 pedagogi. Katras izglītības iestādes gadījums būtu jāvērtē atsevišķi.
Atbilstoši Izglītības likuma 52. panta 11 daļas 3. un 4. punktā noteiktajam, ka valsts izglītības iestādes, ja citos ārējos normatīvajos aktos nav noteikts citādi, no izglītības iestādes dibinātāja un šā likuma 59. panta ceturtajā daļā minētajiem finanšu līdzekļiem var noteikt kompensāciju transporta izdevumu un dzīvojamās telpas īres izdevumu segšanai, izglītības iestāde minēto kompensāciju varēs izmaksāt no izglītības iestādei pieejamiem līdzekļiem, tai skaitā no ziedojumiem un dāvinājumiem, ienākumiem no maksas pakalpojumiem un citiem ieņēmumiem.
Aptaujājot 41 valsts izglītības iestādes, konstatējams, ka kopumā transporta izdevumu kompensācija varētu tikt izmaksāta aptuveni 660 pedagogiem, īres maksas kompensācija aptuveni 320 pedagogiem, tādējādi vidēji izglītības iestādē uz transporta izdevumu kompensāciju pretendētu 18 pedagogi, bet uz īres maksas izdevumu kompensāciju 9 pedagogi. Katras izglītības iestādes gadījums būtu jāvērtē atsevišķi.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Jaunsardzes centrs, Kultūras ministrija, Zemkopības ministrijaNevalstiskās organizācijas
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrībaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Darba grupa/domnīca
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Sabiedrības līdzdalība tika organizēta 2024.gada 26.septembra grozījumu Izglītības likumā izstrādes un pieņemšanas procesā.
Darba grupā/ domnīcā tika iesaistīti pārstāvji no Kultūras ministrijas, Latvijas Nacionālā kultūras centra, Zemkopības ministrijas, Aizsardzības ministrijas, Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālās vidusskolas, Jaunsardzes centra, Nacionālo bruņoto spēku Mācību vadības pavēlniecības, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības, Izglītības un zinātnes ministrijas Augstākās izglītības, zinātnes un inovāciju departamenta, Sporta departamenta, Juridiskā un nekustamā īpašuma departamenta, Izglītības departamenta un Profesionālās un pieaugušo izglītības departamenta, kā arī pārstāvji no Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošām izglītības iestādēm - Ventspils tehnikuma, Smiltenes tehnikuma un Rīgas Valsts tehnikuma.
Noteikumu projekts neparedz ieviest jaunas politikas iniciatīvas, bet nosaka regulējumu Izglītības likumā noteiktā izpildei.
Noteikumu projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Darba grupā/ domnīcā tika iesaistīti pārstāvji no Kultūras ministrijas, Latvijas Nacionālā kultūras centra, Zemkopības ministrijas, Aizsardzības ministrijas, Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālās vidusskolas, Jaunsardzes centra, Nacionālo bruņoto spēku Mācību vadības pavēlniecības, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības, Izglītības un zinātnes ministrijas Augstākās izglītības, zinātnes un inovāciju departamenta, Sporta departamenta, Juridiskā un nekustamā īpašuma departamenta, Izglītības departamenta un Profesionālās un pieaugušo izglītības departamenta, kā arī pārstāvji no Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošām izglītības iestādēm - Ventspils tehnikuma, Smiltenes tehnikuma un Rīgas Valsts tehnikuma.
Noteikumu projekts neparedz ieviest jaunas politikas iniciatīvas, bet nosaka regulējumu Izglītības likumā noteiktā izpildei.
Noteikumu projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts izglītības iestādes
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
