Anotācija (ex-ante)

22-TA-3103: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi""  (turpmāk - MK noteikumu Nr.355 grozījumu projekts) izstrādāts, lai noteiktu Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekciju (turpmāk – VBTAI) kā atbildīgo institūciju, kura nodrošina ārpusģimenes aprūpes atbalsta centram (turpmāk – atbalsta centrs) noteikto prasību izpildes pārraudzību, metodisko palīdzību, uzraudzību.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2018.gada 1.jūlijā stājās spēkā grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā, papildinot to ar 36.1 pantu, kas paredz, ka valsts sniedz finansiālu atbalstu ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā atbilstoši likumā par valsts budžetu kārtējam gadam piešķirtajiem līdzekļiem, un atbalstu ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā nodrošina atbalsta centrs. Savukārt Ministru kabinetam dots deleģējums noteikt kritērijus atbalsta centru izveidei, atbalsta centru reģistrēšanas kārtību, prasības atbalsta centriem, kā arī nosacījumus valsts finansējuma piešķiršanai atbalsta centriem, finansējuma apmēru un kārtību, kādā sniedzams atbalsts.
Atbilstoši likumā noteiktajam deleģējumam 2018.gada 1.jūlijā stājās spēkā arī Ministru kabineta  2018.gada 26.jūnija noteikumi Nr.354 „Audžuģimenes noteikumi” un Ministru kabineta 2018.gada 26.jūnija noteikumi Nr.355 „Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi” (turpmāk – Atbalsta centra noteikumi), kuri nosaka, ka atbalsta sniegšanu audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm no 2018.gada 1.jūlija nodrošina atbalsta centri. Savukārt no 2019.gada 1.janvāra  atbalsta centri uzsāka atbalsta sniegšanu arī adoptētājiem, aizbildņiem un viesģimenēm. Atbalsta centru mērķis ir nodrošināt pasākumu kopumu, kas veicina bez vecāku gādības palikušu bērnu labklājību, drošību, patstāvību, kā arī audžuģimeņu, jo īpaši specializēto audžuģimeņu, un adoptētāju, aizbildņu un viesģimeņu skaita pieaugumu. Pirms Atbalsta centru noteikumu spēkā stāšanās, psiholoģisko atbalstu audžuģimenēm, aizbildņiem, adoptētājiem un viesģimenēm, kā arī mācības audžuģimenēm nodrošināja VBTAI.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu atbalsta centram noteikto prasību izpildes pārraudzību, atbilstoši Atbalsta centra noteikumu 3.punktam Labklājības ministrija (turpmāk – ministrija):
1) slēdz ar atbalsta centru līgumu, kurā iekļauj pakalpojuma pārraudzības un informācijas aprites kārtību, finanšu un statistikas pārskatu iesniegšanas nosacījumus, kā arī citus pakalpojuma sniegšanai būtiskus nosacījumus;
2) piešķir pakalpojuma nodrošināšanai un administrēšanai paredzētos valsts budžeta līdzekļus;
3) piešķir valsts budžeta līdzekļus ar atbalsta centra izveidošanu un iekārtošanu saistīto izdevumu kompensēšanai, ievērojot šajos noteikumos minētās prasības un kārtību.
Tomēr, vērtējot atbalsta centru darbību un īstenotos pasākumus, secināms, ka esošie atbalsta centru īstenotie pasākumi ir cieši saistīti ar VBTAI īstenotajām funkcijām. Proti, atbalsta centri 2018.gadā pārņēma VBTAI īstenoto funkciju par psiholoģiskā atbalsta sniegšanu un atbalsta grupu organizēšanu audžuģimenēm, aizbildņiem, adoptētājiem un viesģimenēm, kā arī mācību organizēšanu audžuģimenēm, specializētajām audžuģimenēm un potenciālajiem adoptētājiem. Savukārt VBTAI saskaņo atbalsta centru izstrādātās audžuģimeņu un specializēto audžuģimeņu mācību programmas, kā arī saskaņo mācību programmu potenciālajiem adoptētājiem. Tāpat atbalsta centri nodrošina sadarbību ar bāriņtiesām, sociālajiem dienestiem, citiem atbalsta centriem un citām iestādēm atbalsta sniegšanā audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm, tai skaitā ģimenē ievietotajam bērnam un organizē bērna saskarsmi ar bioloģiskajiem vecākiem un citām bērnam tuvām personām. Savukārt VBTAI īsteno bāriņtiesu  darba uzraudzību un funkcionālo pārraudzību aizgādības tiesību pārtraukšanas, atņemšanas, pārtraukto aizgādības tiesību atjaunošanas un ārpusģimenes aprūpes jomā, kā arī uzrauga un kontrolē Bērnu tiesību aizsardzības likuma un citu bērnu tiesību aizsardzību regulējošo normatīvo aktu ievērošanu. Ņemot vērā minēto atbalsta centru īstenoto pasākumu sasaisti ar VBTAI īstenotajām funkcijām, ir pamatoti, ka VBTAI varētu īstenot atbalsta centru metodisko vadību un ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbības funkcionālo pārraudzību ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanas jomā.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā visu iepriekšminēto, šobrīd kā pamatotāko risinājumu ministrija uzskata ministrijas funkciju ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbības pārraudzības jomā nodošanu VBTAI, veicot grozījumus Atbalsta centra noteikumos un atrunājot VBTAI un ministrijai noteiktos pienākumus.
Proti, VBTAI slēdz līgumus ar atbalsta centriem, veic to reģistrāciju, sniedz  metodisko atbalstu atbalsta centriem, sniedz priekšlikumus ministrijai atbalsta centru darbības pilnveidošanai, nodrošina atbalsta centru darbības un sniegto pakalpojumu kvalitātes pārraudzību, kā arī ar atbalsta centru  finansēm saistīto jautājumu pārraudzības funkciju (nodrošināt pasākuma finanšu vadības procesu – finanšu plānošana, uzskaite, analīze, finanšu risku identificēšana, iesniegto finanšu atskaišu atbilstības pārbaude atbilstoši apstiprinātajam finansējumam un noslēgto līgumu nosacījumiem, finanšu kontrole). Savukārt ministrijas kompetencē paliek politikas plānošana par atbalsta centru turpmāko attīstību un to sniegto pakalpojumu pilnveidi. Tādējādi, neskatoties uz to, ka atbalsta centru metodisko vadību un pārraudzību turpmāk veiks VBTAI, ministrija turpinās politikas plānošanu ārpusģimenes aprūpes un atbalsta centru jomā, tāpat arī Bērnu lietu sadarbības padomes apakšgrupā “Bērnu alternatīvās aprūpes sistēmas pilnveide” tiks skatīti konceptuālie jautājumi ārpusģimenes aprūpes sistēmas attīstībai.
Lai nodrošinātu iepriekš minēto ministrijas funkciju pārņemšanu, Atbalsta centra noteikumu grozījumu projekts paredz, ka VBTAI, sākot ar 2023.gada 1.janvāri, nodrošina atbalsta centru darbību regulējošajos normatīvajos aktos noteikto prasību izpildes uzraudzību – slēdz līgumus ar atbalsta centriem, nodrošina atbalsta centru darbības funkcionālo pārraudzību, piešķir ārpusģimenes aprūpes pakalpojuma nodrošināšanai un administrēšanai paredzētos valsts budžeta līdzekļus, kā arī veic piešķirtā finansējuma izlietojuma uzraudzību. VBTAI uzrauga un kontrolē normatīvajos aktos atbalsta centram noteikto prasību izpildi, sniegto ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu apjomu un kvalitāti. Ministrijas funkciju ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru pārraudzībā nodošana VBTAI pati par sevi neprasa  esošo līgumu nekavējošu pārslēgšanu. Līdz ar to MK noteikumu Nr.355 grozījumu projekta noslēguma jautājumos atrunāts trīs mēnešu termiņš līgumu pārslēgšanai.
Atbalsta centra noteikumi nosaka, ka atbalsta centri nodrošina mācības audžuģimenēm, specializētajām audžuģimenēm un potenciālajiem adoptētājiem, un VBTAI saskaņo atbalsta centru izstrādātās audžuģimeņu un specializēto audžuģimeņu mācību programmas. Savukārt Ministru kabineta 2018.gada 30.oktobra noteikumi Nr.667 „Adopcijas kārtība” nosaka, ka potenciālie adoptētāji to piemērotības adoptētāja statusam izvērtēšanas laikā apgūst adoptētāja mācību programmu. Tādējādi, ņemot vērā, ka VBTAI šobrīd saskaņo audžuģimeņu un specializēto audžuģimeņu mācību programmas un faktiski saskaņo arī potenciālo adoptētāju mācību programmu, kuru atbalsta centri iesniedz saskaņošanai VBTAI, ir nepieciešams papildināt Atbalsta centra noteikumus, nosakot, ka atbalsta centru potenciālo adoptētāju mācību programmas arī saskaņojamas ar VBTAI.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija
  • Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri
Ietekmes apraksts
Lai VBTAI nodrošinātu atbalsta centru funkcionālo pārraudzību ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā, metodisko palīdzību un uzraudzību, nepieciešams izveidot jaunu galvenā inspektora amata vietu (1 slodze) un jaunu galvenā finansista amata vietu (0,5 slodze)  (VBTAI esošo amata vietu ietvaros).

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
121 618
0
1 309 362
0
1 298 965
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
121 618
0
1 309 362
0
1 298 965
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 216 218
0
1 309 362
31 802
1 298 965
31 802
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 216 218
0
1 309 362
31 802
1 298 965
31 802
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-1 094 600
0
0
-31 802
0
-31 802
0
3.1. valsts pamatbudžets
-1 094 600
0
0
-31 802
0
-31 802
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
31 802
0
31 802
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2022.gadam  budžeta apakšprogrammai 22.01.00 “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis” piešķirtais valsts budžeta finansējums saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2022.gadam”  ir 1 216 218 euro apmērā.
2023. un 2024.gadā norādīts budžeta apakšprogrammas 22.01.00 “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis” finansējums saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru un izmaiņas 31 802 euro apmērā salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru ik gadu atbilstoši Finanšu ministrijas  informatīvā ziņojuma “Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” un likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam” izstrādes procesā” projektam, lai VBTAI nodrošinātu atbalsta centriem normatīvajos aktos noteikto prasību izpildes pārraudzības funkciju - izveidotu jaunu galvenā inspektora 1 amata vietu un galvenā finansista 0,5 amata vietu (VBTAI esošo amata vietu ietvaros). Atlīdzības nodrošināšanai jaunizveidotajām amatu vietām pamatbudžeta apakšprogrammā 22.01.00 “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis” 2023. gadam un turpmāk ik gadu palielināti izdevumi 31 802 euro apmērā, samazinot izdevumus Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 22.03.00 “Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei” pārējiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem pašvaldībām 2023. gadam un turpmāk ik gadu 25 049 euro apmērā pabalstam audžuģimenei bērna uzturam (mērķdotācija pašvaldībām) un apakšprogrammai 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” precēm un pakalpojumiem 2023. gadam un turpmāk ik gadu 6 753 euro apmērā centralizētā Datu pārraides tīkla pakalpojumam.
 
2023.gadā un turpmāk ik gadu
Nr. Amats Amatu klasifikācija Atalgojums gadā, euro Atvaļinājuma pabalsta apmērs vienam gadam (50% no atalgojuma), euro Novērtēšanas piemaksas apmērs vienam gadam (65% no atalgojuma), euro  Atalgojums kopā vienam gadam, euro Darba devēja nodoklis (23,59%) vienam gadam, euro Veselības apdrošināšanas polises, euro ATLĪDZĪBA gadam, euro
Amatu saime, līmenis Mēnešalgu grupa Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā Atalgojuma apmērs mēnesī vienam darbiniekam, euro Amata vietu skaits
1 2 3 4 5 6 7=5x6x12 8=5x6x0.5 9=5x6x0.65 10=7+8+9 11=10x0.2359 12 13=10+11+12
1 Galvenais inspektors 36.amata saime un III līmenis 9 1 287 1.0 15 444 643.5  836.6 16 924 3 992 213.43 21 130
2 Vadošais finansists 15.1.amata apakšsaime un II līmenis 9 1 287 0.5 7 722 321.75 418.3 8 462 1 996 213.43 10 672
KOPĀ 31 802
                                                                                                                                 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
MK noteikumu Nr. 355 grozījumu projektā ietverto pasākumu īstenošana nodrošināma  Labklājības ministrijai piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros, veicot iekšējās līdzekļu pārdales starp pasākumiem.
Ņemot vērā, ka plānotā funkciju pārdale skar gan Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi", gan Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums", abu noteikumu projektu sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) uzrādīta vienāda finansiālā ietekme (finansiālās ietekmes nesummējas).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Papildus 1,5 amata vietas tiek izveidotas VBTAI esošo amata vietu ietvaros.
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projektos paredzētā funkcija tiks nodrošināta esošo finanšu līdzekļu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi