Anotācija (ex-ante)

23-TA-1219: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 445 "Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
2023.gada 9.februārī stājās spēkā Komisijas Īstenošanas Regula (ES) 2023/138, ar ko nosaka konkrētu augstvērtīgu datu kopu sarakstu un to publicēšanas un atkalizmantošanas kārtību (turpmāk - Īstenošanas regula). Īstenošanas regula tika sagatavota, ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes 2019.gada 20.jūnija Direktīvu (ES) 2019/1024 par atvērtajiem datiem un publiskā sektora informācijas atkalizmantošanu (turpmāk – Direktīva) un jo īpaši tās 14.panta 1.punktu.
Ar Īstenošanas regulu ir izveidots saraksts ar augstvērtīgām datu kopām, kam ir īpašs potenciāls dot sociālekonomiskus ieguvums, un kurā ir saskaņoti atkalizmantošanas nosacījumi, kas ļauj nodrošināt datu pārrobežu lietojumus un pakalpojumus. Augstvērtīgo datu kopu saraksta izveides galvenais mērķis ir nodrošināt, lai publiskie dati ar vislielāko sociālekonomisko potenciālu tiktu darīti pieejami atkalizmantošanai bez maksas un ar minimāliem juridiskiem un tehniskiem ierobežojumiem (sk. Īstenošanas regulas 2.apsvērumu).
Jānorāda, ka Īstenošanas regulā  (sk. Īstenošanas regulas 6.apsvērumu)  tiek paredzēti izņēmumi attiecībā uz iestādēm, uz kurām nav attiecināms augstvērtīgas datu kopas darīt pieejamas bez maksas, tās ir bibliotēkas, t.sk. universitāšu bibliotēkas, muzeji un arhīvi. Savukārt saskaņā ar Direktīvas 14.panta 3.punktā noteikto, Īstenošanas regula paredz, ka augstvērtīgu datu kopu pieejamība bez maksas neattiecas uz konkrētām iestāžu turējumā esošām augstvērtīgu datu kopām, ja tas radītu konkurences kropļojumus attiecīgajos tirgos. Attiecībā uz augstvērtīgo datu kopu atkalizmantošanu, kas ir saistīta ar persondatu apstrādi, Īstenošanas regulā ir paredzēts, ka šāda veida datu apstrāde ir jāveic ievērojot tiesību aktus par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz persondatu apstrādi, jāizmanto atbilstošas metodes un tehniskos paņēmienus, tādējādi atkalizmantošanai darot pieejamus vairāk datus.
Direktīva (sk. Direktīvas 8.apsvērumu) paredz vienu no komerciāli vērtīgākajiem datu veidiem - dinamiskie dati, jo tos var izmantot un radīt jaunus, inovatīvus produktus un pakalpojumus, kas sniedz informāciju reāllaikā, piemēram, satiksmes, vides, meteoroloģiskie un sensoru ģenerēti dati. Lai varētu atkalizmantot dinamiskos datus šādi dati ir jānodrošina ar labi izstrādātu lietojumprogrammas saskarsni (API).
Lai augstvērtīgu datu kopas varētu atkalizmantot ir jāievēro, tehniskā specifikācija, kas paredz, ka augstvērtīgās datu kopas tiek darītas pieejamas mašīnlasāmā formāta, izmantojot lietojumprogrammas saskarni (API).     
Īstenošanas regulas 4.panta trešajā punktā tiek paredzētas licences saskaņā, ar kurām augstvērtīgās datu kopas dara pieejamas atkalizmantošanai, t.i. “Creative Commons Public Domain Dedication” (CC0) licences vai “Creative Commons” BY 4.0 licence vai varbūt jebkura cita līdzvērtīga vai mazāk ierobežojoša atvērtās licences nosacījumiem, kas ļauj veikt neierobežotu atkalizmantošanu.
   
[1] https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/3de4c46f-cb23-410d-ac48-220d2ddd3a6f
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2020.gada 14.jūlija noteikumos Nr.445 "Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā"" (turpmāk - noteikumu projekts) sagatavots saskaņā ar Informācijas atklātības likuma 10.panta 2.2 un sesto daļu un Īstenošanas regulu.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Informācijas atklātības likuma 2.pants noteic, ka iestādēm sabiedrība ir jānodrošina ar tādu informāciju, kura ir iestādes rīcībā vai iestādei ir pienākums tādu radīt. Informācijas atklātības likuma 10.panta 2.2 daļa noteic, ka vispārpieejamai informācijai, kas satur augstvērtīgas datu kopas un metadatus, iestāde nodrošina piekļuvi internetā. Augstvērtīgu datu kopu sarakstu, to datu un metadatu formātus un izplatīšanas kārtību, kā arī dinamisko datu izplatīšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
2021.gada 21.decembrī Ministru kabineta sēdē zināšanai tika pieņemts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk - VARAM) sagatavotais informatīvais ziņojums “Par “Atvērts pēc noklusējuma” principa ieviešanu” (turpmāk – informatīvais ziņojums), kas noteica, ka publiskajā sektorā radītie un uzkrātie dati, kas netiek īpaši aizsargāti būtu jābūt pieejamiem, lai sabiedrība tos varētu analizēt, veidot jaunus uz datiem balstītus produktus, pakalpojumus, pētījumus, t.sk. iesaistīties valsts pārvaldības procesa uzlabošanā, veicinot uzticēšanos.
Direktīva paredz, ka tiek izveidots ES mēroga datu kopu saraksts, kam ir īpašs potenciāls dot sociālekonomiskus ieguvumus, un kurā ir saskaņoti atkalizmantošanas nosacījumi, tādējādi ļaujot nodrošināt datu pārrobežu lietojumus un pakalpojumus. Ņemot vērā Direktīvas 14.panta 1.punktu Eiropas Komisija pieņēma Īstenošanas regulu, ar kuru ir izveidots saraksts ar augstvērtīgām datu kopām, kas ietilpst Direktīvas I pielikum uzskaitītajās tematiskajās kategorijās un, kas atrodas iestāžu turējumā. Vienlaikus saskaņā ar Direktīvas 5.panta 5. un 6.punktu paredzot, ka iestādes dara dinamiskos datus pieejamus atkalizmantošanai, izmantojot piemērotas API un attiecīgā gadījumā lielapjoma lejuplādi. 
VARAM 2023.gada martā apzināja ministrijas un tās padotības iestādes, kā arī kapitālsabiedrības, lai noskaidrotu, kādas Īstenošanas regulas pielikumā noteiktās augstvērtīgās datu kopas ir to pārziņā un kāds būtu nepieciešamais finansējuma apmērs, kāds nepieciešams attiecīgo augstvērtīgo datu kopu publicēšanai un atkalizmantošanai.
Aizsardzības ministrija, Ārlietu ministrija, Ekonomikas ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Kultūras ministrija, Klimata un enerģētikas ministrija, Labklājības ministrija, Satiksmes ministrija, Tieslietu ministrija, Veselības ministrija, Valsts kanceleja, Būvniecības valsts kontroles birojs, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Iepirkumu uzraudzības birojs, Kultūras informācijas centrs, Latvijas Nacionālā bibliotēka, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, Tiesu administrācija, Valsts aģentūra “Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs”, Vides pārraudzības valsts birojs un Valsts ieņēmumu dienests informēja, ka to pārvaldībā nav augstvērtīgu datu kopu, kurām būtu jānodrošina pieejamība un atkalizmantošana, atbilstoši izvirzītajām Īstenošanas regulas prasībām.
Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra (turpmāk - LĢIA), Centrālās statistikas pārvalde (turpmāk - CSP) un Valsts vides dienests (turpmāk - VVD) informēja, ka jau šobrīd tiek publicētas Īstenošanas regulā uzskaitītās augstvērtīgās datu kopas. LĢIA Īstenošanas regulā augstvērtīgās datu kopas (Toponīmi, Hidrogrāfija, Augstums, Zemes pārklājums un Ortofotogrāfija) publicē Latvijas Ģeoportālā - Geolatvija.lv, CSP Īstenošanas regulā uzskaitītās augstvērtīgās datu kopas publicē CSP Oficiālajā statistikas portālā, savukārt VVD augstvērtīgo datu kopa: "A un B kategorijas piesārņojošo darbību atļaujas" publicē Latvijas Atvērto datu portālā data.gov.lv (turpmāk - atvērto datu portāls) un minētām iestādēm papildus finansējums nav nepieciešams.
Datu aizsardzības pārvalde (turpmāk - Pārvalde) apzinot savā pārziņā esošās datu kopas norādīja, ka jau šobrīd vairākas datu kopas tiek publicētas gan atvērto datu portālā, gan Latvijas Ģeoportālā - GeoLatvija.lv. Vienlaikus norādot, ka Pārvalde šobrīd nevar prognozēt, vai ir nepieciešams papildus finansējums datu kopu pieejamības nodrošināšanai, jo tas atkarīgs no tā, vai, atkārtoti publicējot atvērtos datus, nepieciešams veikt izmaiņas datu bāzu struktūrā, nepieciešama specifisku licenču iegāde u.c. pielāgošanās.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta (turpmāk - VZD) sniegto informāciju Eiropas Komisijas 2022.gada 21.decembra īstenošanas regulas 2023/138, ar ko nosaka konkrētu vērtīgu datu kopu sarakstu un to publicēšanas un atkalizmantošanas kārtību, (turpmāk – Regula) pielikuma 1.1.apakšpunktā kā augstvērtīgas datu kopas ir noteiktas datu kopas no VZD  uzturētajām valsts informācijas sistēmām:
1)   Eiropas Parlamenta un Padomes 2007.gada 14.marta direktīvas 2007/2/EK, ar ko izveido Telpiskās informācijas infrastruktūru Eiropas Kopienā (INSPIRE), (turpmāk – INSPIRE direktīva) I pielikumā noteiktajam tematam “Administratīvās vienības” atbilstoša datu kopa no Dienesta uzturētās Valsts adrešu reģistra informācijas sistēmas (turpmāk – Adrešu reģistrs);
2)   INSPIRE direktīvas I pielikumā noteiktajam tematam “Adreses” atbilstoša datu kopa no Dienesta uzturētās Adrešu reģistra;
3)   INSPIRE direktīvas III pielikumā noteiktajam tematam “Ēkas” atbilstoša datu kopa no Dienesta uzturētās Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma);
4)   INSPIRE direktīvas I pielikumā noteiktajam tematam “Kadastrālie zemes gabali” atbilstoša datu kopa no Dienesta uzturētās Kadastra informācijas sistēmas.
Datu kopas, kas atbilst INSPRE direktīvas prasībām, ir izstrādātas un jau šobrīd ir pieejamas bez maksas Eiropas Kopienas ģeoportālā WMS un WFS tīmekļa pakalpju veidā (turpmāk – INSPIRE pakalpes), taču, izvērtējot Īstenošanas regulā noteikto augstvērtīgo datu kopu publicēšanas kārtību un minimālās prasības datu izplatīšanai, secināms, ka ir nepieciešams izveidot 8 jaunus tehniskos risinājumus (tīmekļa pakalpes). Paskaidrojot, ka esošās INSPIRE pakalpes neatbilst Īstenošanas regulā papildus izvirzītajām prasībām – piemēram, izmantot lietojumprogrammu saskarnes (API), nodrošināt lielapjoma lejupielādi, nodrošināt datu sasaisti starp vērtīgajām datu kopām. Tāpat, Īstenošanas regula izvirza tādas prasības datu detalizācijas pakāpei, kas nav nodrošināmas esošajās INSPIRE pakalpēs (piemēram, lai atbilstoši tematā “Ēkas” norādītu ēkas aizņemto platību un stāvu skaitu, nepieciešams nodrošināt Kadastra informācijas sistēmas telpisko datu papildu šķēlumu ar teksta datiem, tematā “Adreses” nepieciešams iekļaut papildus datus par ielām un to ģeometrijām, tematā “Kadastrālie zemes gabali” nepieciešams papildus iekļaut datus par zemākā administratīvā līmeņa administratīvo vienību, pie kuras pieder šis zemes gabals vai īpašuma pamatvienība, tematā “Administratīvās vienības” nepieciešams papildus iekļaut datus par robežas statusu), un papildu prasības API dokumentācijai. Turklāt esošās INSPIRE pakalpes atbilst tikai minimālajām obligātajām INSPIRE direktīvas prasībām. Papildus vēršot uzmanību, ka temata “Administratīvās vienības” sagatavošanai Īstenošanas regulā izvirzīta prasība iekļaut arī datus par jūras vienībām. Datus par administratīvajām teritorijām un to robežām uzkrāj Adrešu reģistrā, taču atbilstoši nacionālajiem normatīvajiem aktiem Adrešu reģistrā dati tiek uzturēti par administratīvajām teritorijām, kas ir Latvijas teritoriālā iedalījuma vienība, kurā pašvaldība savas kompetences ietvaros realizē pārvaldi (Administratīvo teritoriju un apdzīvotu vietu likuma 1.pants), un kuru robežas noteiktas Ministru kabineta 2021.gada 15.jūnija noteikumos Nr.386 “Administratīvā centra, ciema un pilsētas statusa maiņas, kā arī administratīvās teritorijas, novada teritoriālā iedalījuma un ciemu robežu noteikšanas, grozīšanas un aktualizēšanas noteikumi”. Adrešu reģistrā uzkrājamajās administratīvajās teritorijās netiek ietverta informācija par jūras vienībām.
Līdz ar to, lai nodrošinātu projektā paredzēto normu izpildi, Tieslietu ministrijas budžeta programmā 07.00.00 "Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana" 2024. gadā nepieciešams valsts budžeta finansējums 181 984 euro, ko veido Preces un pakalpojumi {2000}:  Informācijas tehnoloģiju pakalpojumi {2250}: 454,96 euro cilvēkdienas likme uzturēšanas ārpakalpojumam x 400 cilvēkdienas ir 181 984 euro. Jautājumu par papildu nepieciešamā finansējuma piešķiršanu Tieslietu ministrijas valsts pamatbudžeta programmā 07.00.00 "Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana" 2024. gadam 181 984 euro apmērā izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu priekšlikumiem prioritārajiem pasākumiem un iesniegtajiem papildu finansējuma pieprasījumiem.
Nepieciešamā finansējuma apjoms un sadalījums pa izdevumu ekonomiskajām kategorijām ir norādīts indikatīvi un, sagatavojot prioritārā pasākuma pieteikumu, var tikt precizēts atbilstoši Informācijas sistēmas uzturēšanas un pilnveidošanas darbu ārpakalpojuma stundas likmes izmaiņām un plānoto kapitālieguldījumu vienības cenas izmaiņām.
Saskaņā ar Uzņēmuma reģistra (turpmāk - UR) sniegto informāciju jau šobrīd Īstenošanas regulas 5. pielikumā uzskaitītās augstvērtīgās datu kopas - Uzņēmumi un Uzņēmumu īpašumtiesības prasībām no Uzņēmumu reģistra puses ir pieejamas UR datu API servisos. Vienlaikus norādāms, ka minētās augstvērtīgās datu kopas jau šobrīd tiek publicētas atvērto datu portālā
VSIA "Latvijas Vides ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" (turpmāk -LVĢMC) izskatot Īstenošanas regulas pielikumā uzskaitītās augstvērtīgās datu kopas, LVĢMC norādīja, ka virkne datu kopu jau pašlaik ir pieejamas LVĢMC mājas lapā, t.sk. ir pieejamas datu lejupielādei un tālākai datu kopu atkalizmantošanai, un informācija atrodas VVD IS VVIS. Lai nodrošinātu datu kopu sagatavošanu atbilstoši Īstenošanas regulas noteiktajām prasībām, LVĢMC norādīja, ka ir nepieciešams veikt virkni pasākumus datu kopu sagatavošanai un datu kopu publicēšanai, t.sk. izmantot lietojumprogrammas saskarni (API), kas nodrošina raitu datu apmaiņu. Pēc LVĢMC veiktajiem aprēķiniem minēto pasākumu veikšanai kopējās izmaksas veido 2 030 731 euro (sk. Anotācijas pielikumu). Norādām, ka saskaņā ar 2021.gada 24.septembra Ministru kabineta sēdes prot. Nr.63 1.§ 2.punktā pieņemto, LVĢMC tika piešķirti 250 000 euro (uz trīs gadiem, t.i. 2022., 2023. un 2024.gadam), kas tika paredzēti augstvērtīgu vides un meteroloģijas atvērto datu publicēšanai saskaņā ar Direktīvas (ES) 2019/1024 par atvērtajiem datiem un publiskā sektora informācijas atkalizmantošanu ietvarā noteikto. Savukārt, augstāk uzskaitītās izmaksas ir attiecināmas uz Īstenošanas regulas pielikumā uzskaitītām augstvērtīgām datu kopām, kuras ar nākamā gada pavasara beigām ir jābūt pieejamām bez maksas un publicētām saskaņā ar Īstenošanas regulas noteiktajām tehniskājām prasībām. Kas nozīmē, ka tās datu kopas, kas ir jādara publiski pieejamas saskaņā ar augstāk minēto Direktīvu un augstvērtīgās datu kopas saskaņā ar Īstenošanas regulu ir savstarpēji nesavienojamas datu kopas ar dažādiem publicēšanas mērķiem.

Centrālās statistikas pārvalde (turpmāk - CSP) informēja, ka tās uzturētais Oficiālās statistikas portāls atbilst Īstenošanas regulā noteiktajiem četriem nosacījumiem (free of charge,machine readable,provided via APIS un provided as a bulk download), un portāla datu kopas atbilst Īstenošanas regulā minētajiem indikatoriem. Augstvērtīgo datu kopas publicēšanai un atkalizmantošanai papildus finansējums nav nepieciešams.
Latvijas Jūras administrācija (turpmāk - LJA) informēja, ka apkopo un uztur Latvijas ūdeņu (jūras un ostu) ģeotelpiskos datus:
dziļums jeb augstums;
navigācijas tehniskie līdzekļi un kuģa ceļi;
kuģošanai ierobežoties rajoni.
 Vienlaikus norādīja, ka šādu augstvērtīgo datu kopu, kas ir LJA rīcībā, publicēšana atvērto datu portālā varētu izmaksāt aptuveni 21 000 euro gadā.
Valsts vides dienests (turpmāk - VVD) norādīja, ka VVD kompetencē ir informācijas publicēšana par A kategorijas piesārņojošām darbībās atļaujām, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2010/75/ES (2010. gada 24. novembris) par rūpnieciskajām emisijām prasībām un noteikta arī Īstenošanas regulas jomas “Zemes novērošana un vide” sadaļā “Emisijas”. Informācija par VVD  izsniegtajām A kategorijas atļaujām jau tagad ir publicēta mašīnlasāmā formātā Latvijas Atvērto datu portālā. Dati pieejami  lietojumprogrammas saskarnēs (API) un tiem ir CC0 (Creative Commons Public Domain Dedication) licence, kas atbilst Īstenošanas regulas prasībām.
VARAM š.g. 24.aprīlī iestādēm, kuras saskaņā ar Īstenošanas regulas pielikumā uzskaitītām augstvērtīgām datu kopām identificēja savā pārziņā esošās augstvērtīgās datu kopas, tikai aicinātās augstvērtīgām datu kopām, kas jau šobrīd ir publicētas un tās, kuras plānojas publicēt nākotnē atvērto datu portālā sadaļā “Birkas” veikt ierakstu “augstvērtīgā datu kopa”. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd normatīvajos aktos nav regulēts un noteikta kārtībā, kādā iestādes, kas īsteno pārvaldes funkcijas uz uzdevumus, t.sk, ja šī persona informācijas apritē ir saistīta ar attiecīgo pārvaldes funkciju un uzdevumu izpildi, kā arī personai (tostarp kapitālsabiedrības), ja tas saistās ar kādu jau pastāvošu to sniegto vispārējās nozīmes pakalpojumu, publicē augstvērtīgās datu kopas un nodod tās atkalizmantošanai, t.sk. dinamiskos datus.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 14.jūlija noteikumu  Nr.445 “Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā” (turpmāk – noteikumi) 28.punktu tiek noteikts, ka iestādēm tās rīcībā esošos atvērtos datus mašīnlasāmā formā kopā ar metadatiem vai tikai datu kopas metadatus jāpublicē Latvijas Atvērto datu portālā.
Ņemot vērā minēto, ar noteikumu projektu paredzēts papildināt noteikumus ar normām, kas noteic kārtību augstvērtīgo datu kopu saraksta publicēšanai un atkalizmantošanai un dinamisko datu atkalizmantošanai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz iestādes rīcībā esošos dinamisko datus un augstvērtīgās datu kopas mašīnlasāmā formātā kopā ar metadatiem darīt pieejamus atkalizmantošanai, kas notiek pēc iestādes iniciatīvas vai privātpersonas pieprasījuma, izmantojot lietojumprogrammas saskarsni (API) un lielapjoma lejuplādi tos publicējot Latvijas Atvērto datu portālā.
Ar noteikumu projektu tiks:
nodrošināta publisko datu ar vislielāko sociālekonomisko potenciālu pieejamību atkalizmantošana bez maksas sešās tematiskās datu kategorijās: 1) ģeotelpiskās datu kopas, 2) Zemes novērošana un vide, 3) meteoroloģijas datu kopas, 4) statistika, 5) uzņēmumi un uzņēmumu īpašumtiesības un 6) mobilitāte;
paredzēts, ka iestādes, kuru turējumā ir kāda no sešām tematiskām augstvērtīgām datu kopām nodrošina to pieeju mašīnlasāmā formātā, izmantojot programmsaskarni (API), paredzot arī tādu funkciju kā lielapjoma lejuplādi;
veicināts tiešsaistē pieejamu standarta publisko licenču izmantošanu informācijas atkalizmantošanai;
noteikta kārtība dinamisko datu izplatīšanai.
Ja iestāde tās rīcībā esošos dinamiskos datus un augstvērtīgās datu kopas publicē Latvijas Atvērto datu portālā vai Valsts vienotajā ģeotelpiskās informācijas portālā, to pieejamību ar lietojuprogrammas saskarni (API) un lielapjoma lejuplādi nodrošina atbilstoši noteikumu 30.punktam, Ģeotelpiskās informācijas likuma 28.panta otrajai daļai un Ministru kabineta 2011.gada 30.augusta noteikumu Nr.668 “Valsts vienotā ģeotelpiskās informācijas portāla noteikumi.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
814 950
0
831 444
642 552
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
814 950
0
831 444
642 552
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-814 950
0
-831 444
-642 552
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-814 950
0
-831 444
-642 552
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-814 950
-831 444
-642 552
5.1. valsts pamatbudžets
0
-814 950
-831 444
-642 552
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Lai nodrošinātu Īstenošanas regulā noteikto prasību izpildi un izveidotu 8 jaunas tīmekļa pakalpes, Tieslietu ministrijai (Valsts zemes dienestam) budžeta programmā 07.00.00 "Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana" 2024. gadā nepieciešams valsts budžeta finansējums 181 984 euro, ko veido Preces un pakalpojumi {2000}:  Informācijas tehnoloģiju pakalpojumi {2250}: 454,96 euro cilvēkdienas likme uzturēšanas ārpakalpojumam x 400 cilvēkdienas ir 181 984 euro.

Satiksmes ministrijai (VSIA Latvijas Jūras administrācijai) augstvērtīgo datu kopu publicēšanai Latvijas Atvērto datu portālā ik gadu nepieciešams valsts budžeta finansējums 25 410 euro ar PVN (21 000 euro bez PVN), kas veidojas no 1) datu izmaksām (elektroniskie jūras navigācijas vektordati, mērogs 1:90 000, 39160.41 km2 platībā) 23692,05 EUR ar PVN; 2) datu sagatavošanas (speciālista darba stundu izmaksas) 1717,95 EUR ar PVN.
 
VSIA Latvijas Vides ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs augstvērtīgo datu kopu publicēšanai Latvijas Atvērto datu portālā 2024., 2025. un 2026.gadā ir nepieciešams 2 030 732 euro. Dalījums pa gadiem: 2024.gads 607 556 euro, 2025.gads 806 034 euro un 2026.gads 617 142 euro, kas sevī ietver: ik gadējo izstrādi - 2024.gadā 392 185 euro, 2025.gadā 428 703 euro, 2026.gadā 284 156 euro un nepieciešamos cilvēkresusursus - 2024.gadā 215 370 euro, 2025.gadā 377 331 euro, 2026.gadā 332 986 euro. 

Pie kam jāpiebilst, ka šajā gadījumā informācijas apmaiņa ar API tiks nodrošināta izmantojot DWH sistēmu, kas ir VVIS viena sastāvdaļa un nav LVĢMC pārvaldībā. Datu noliktavas sistēma (DWH) ir sistēma, kurā tiek uzkrāta informācija no visiem VVIS datu avotiem un ārējiem datu avotiem. Tehnoloģijas: Oracle DB 11g, Oracle Business Intelligence (BI) 11g, Oracle Data Integrator (ODI), Oracle PL/SQL. DWH jāmaina tehnoloģija, lai varētu nodrošināt datu apmaiņu ar API. LVĢMC jāveido atsevišķa datu noliktavas sistēma, kas  ir papildus izmaksas un netiek iekļautas augstāk aprakstītās izmaksās (līdz 500 000 euro (ar PVN)), kā arī netiek aprēķinātas izmaksas IT infrastruktūrai, kas ir iekļauta projekta DAGR ietvarā (350 000 euro (ar PVN)).
Lai nodrošinātu Eiropas Komisijas Īstenošanas regulas (ES) 2023/138 (2022. gada 21. decembris), ar ko nosaka konkrētu augstvērtīgu datu kopu sarakstu un to publicēšanas un atkalizmantošanas kopējās izmaksas 3 gadu periodam sastāda 2 030 732 euro laika periodam no 2024.gada līdz 2026.gadam.
No 2027.gadam jānodrošina sistēmas un veikto izstrāžu uzturēšana, kas ik gadu sastāda 165 757 euro.  
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Īstenošanas regulas prasību izpildi Tieslietu ministrija (Valsts zemes dienests), Satiksmes ministrija (VSIA Latvijas Jūras administrācija) nodrošinās ar esošajām amata vietām.
 
Cita informācija
Tieslietu ministrijai (Valsts zemes dienestam) nepieciešamā finansējuma apjoms Īstenošanas regulas prasību izpildei un 8 jaunu tīmekļa pakalpju izveidei, un tā sadalījums pa izdevumu ekonomiskajām kategorijām ir norādīts indikatīvi un, sagatavojot prioritārā pasākuma pieteikumu, var tikt precizēts atbilstoši Informācijas sistēmas uzturēšanas un pilnveidošanas darbu ārpakalpojuma stundas likmes izmaiņām un plānoto kapitālieguldījumu vienības cenas izmaiņām. Tieslietu ministrijai (Valsts zemes dienestam) nepieciešamā finansējuma apjoms Īstenošanas regulas prasību izpildei un 8 jaunu tīmekļa pakalpju izveidei 2024.gadam nepieciešamais papildu finansējums 181 984 euro apmērā nodrošināms - Tieslietu ministrijas valsts pamatbudžeta programmā 07.00.00 "Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana", to izskatot likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu priekšlikumiem prioritārajiem pasākumiem un iesniegtajiem papildu finansējuma pieprasījumiem. 
Jautājums par papildu nepieciešamo finansējumu budžeta sagatavošanas procesā skatāms attiecībā uz Tieslietu ministriju, Satiksmes ministriju un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R138
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022.gada 21.decembra Īstenošanas regula (ES) Nr. 2023/138, ar ko nosaka konkrētu vērtīgu datu kopu sarakstu un to publicēšanas un atkalizmantošanas kārtību
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022.gada 21.decembra Īstenošanas regula (ES) Nr. 2023/138, ar ko nosaka konkrētu vērtīgu datu kopu sarakstu un to publicēšanas un atkalizmantošanas kārtību
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.pants
4.punkts (28.2)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.pants
3.punkts (1.1)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
3.pants
4.punkts (28.2)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
4.pants
5.punkts (33.2)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
5.pants
5.punkts (33.3)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav
Cita informācija
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas Jūras administrācija"
  • Nacionālais veselības dienests
  • Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs
  • Valsts vides dienests
  • Centrālā statistikas pārvalde
  • Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra
  • Valsts zemes dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
LVGMC_aprēķins_atvērtie dati
2. pielikums
Nosaukums
LVGMC_atvertie dati