23-TA-1271: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par zemes vienības piekritību valstij un tās ierakstīšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Zemes pārvaldības likuma 17. panta sestā daļa.
Meža likuma 4. panta otrā daļa un 44. panta pirmā un otrā daļa.
Likuma "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" (turpmāk – Nostiprināšanas likums) 2. panta pirmā daļa un 8. panta ceturtā daļa.
Meža likuma 4. panta otrā daļa un 44. panta pirmā un otrā daļa.
Likuma "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" (turpmāk – Nostiprināšanas likums) 2. panta pirmā daļa un 8. panta ceturtā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta (turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir saglabāt valsts īpašumā un reģistrēt zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemes vienību Jaunalūksnes pagastā, Alūksnes novadā, kas nepieciešama valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabinets 2016.gada 28.janvārī ir pieņēmis rīkojumu Nr. 50 "Par zemes reformas pabeigšanu Alūksnes novada lauku apvidū". Ministru kabinetam pieņemot rīkojumus par zemes reformas pabeigšanu attiecīgajā administratīvajā teritorijā, tiek apliecināts, ka visas konkrētajā teritorijā esošās zemes vienības ir apzinātas un tām noteikts tiesiskais statuss, kā arī visi procesi attiecībā uz personu tiesībām atgūt zemi ir pabeigti.
Ar likumu "Grozījumi "Zemes pārvaldības likumā"" (pieņemts 03.02.2022. un stājās spēkā 02.03.2022., publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 33. nr., 16.02.2022. OP numurs: 2022/33.3) papildināta tā 17. panta sestā daļa ar teikumu:"Līdz brīdim, kad zemes gabals ir ierakstīts zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda, Ministru kabinets var izdot rīkojumu par šā zemes gabala piekritību valstij, ja tas nepieciešams valsts pārvaldes funkciju īstenošanai." Tiesību akta projekta anotācijā paskaidrots, ka Zemes pārvaldības likuma mērķis ir paredzēt gadījumus, kad valsts var vienoties ar pašvaldību par zemes piekritību valstij izņēmuma gadījumos, izpildoties Nostiprināšanas likumā noteiktajiem zemes piekritības kritērijiem.
Rīkojuma projektā minētā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 3656 012 0059 (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3656 012 0060) 0,52 ha platībā Jaunalūksnes pagastā, Alūksnes novadā ir rezerves zemes fonda zeme, kas izveidota kadastra datu kārtošanas rezultātā.
Pēc Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem, 13.04.2021. ar Valsts zemes dienesta (turpmāk – VZD) Vidzemes reģionālās nodaļas Gulbenes biroja aktu Nr. 11-12-V99 zemes vienība (ar kadastra apzīmējumu 3656 012 0059) 0,52 ha platībā iekļauta rezerves zemes fondā.
Pēc NĪVKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā", kods 1101. Saskaņā ar VZD NĪVKIS datiem nekustamajam īpašumam apgrūtinājumi nav reģistrēti.
VZD Vidzemes reģionālā nodaļa sniedza skaidrojumu (19.04.2021. vēstule Nr. 2-06-V/358 "Par skaidrojuma sniegšanu") akciju sabiedrībai "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība), ka "kadastra datu labošanas rezultātā starp zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 3656 012 0013 un 3656 012 0014 Kadastra informācijas sistēmā un kadastra kartē ir reģistrēta jauna zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 3656 012 0059 0,52 ha platībā, zemes vienības statuss – rezerves zemes fonds."
Rīkojuma projektā minētā zemes vienība nevarēja atrasties un neatrodas VZD tīmekļvietnē publicētajā Alūksnes novada izvērtētajā rezerves zemju sarakstā, lai izpildītu Ministru kabineta 2016. gada 29. marta noteikumu Nr. 190 "Kārtība, kādā pieņem lēmumu par rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes gabalu un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemes gabalu piederību vai piekritību" 1.punktā noteikto kārtību.
Alūksnes novada pašvaldība, atbildot uz Sabiedrības 2023. gada 25. janvāra iesniegumu Nr. 4.1-2_00p6_260_23_81 "Par rīcību ar rezerves zemes fondā ieskaitītu zemes vienību (36560120059, Jaunalūksnes pagasts)", ar 2023. gada 6. februāra atbildi Nr. ANP/1-35/23/277 "Par rezerves zemes fondā ieskaitītu zemes vienību" informēja, ka saskaņā ar Zemes pārvaldības likuma 17. panta sestajā daļā noteikto saskaņo zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 3656 012 0059 Jaunalūksnes pagastā, Alūksnes novadā piekritības noteikšanu valstij Zemkopības ministrijas personā un apliecina, ka nepastāv strīds par iepriekšminētās zemes piekritību valstij.
Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 3656 012 0059, pamatojoties uz Latvijas Valsts vēstures arhīva 21.11.2008. uzziņu Nr.5-JP-6769/9, 1939. gadā bija Valkas apriņķa Bejas pagasta zemes īpašuma "Alūksnes virsmežniecība" daļa, kas piederēja Meža departamentam, tāpēc minētā zemes vienība ir piekritīga valstij Zemkopības ministrijas personā.
Meža likuma 44. panta pirmā daļa noteic, ka valsts meža zeme ir Zemkopības ministrijas Meža departamenta zeme pēc stāvokļa 1940. gada 21. jūlijā, kura zemes reformas gaitā nav nodota pastāvīgā lietošanā citām fiziskajām vai juridiskajām personām, un atbilstoši šā panta otrajai daļai valsts meža zeme ierakstāma zemesgrāmatā uz valsts vārda likumā noteiktajā kārtībā.
Ar likumu "Grozījumi "Zemes pārvaldības likumā"" (pieņemts 03.02.2022. un stājās spēkā 02.03.2022., publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 33. nr., 16.02.2022. OP numurs: 2022/33.3) papildināta tā 17. panta sestā daļa ar teikumu:"Līdz brīdim, kad zemes gabals ir ierakstīts zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda, Ministru kabinets var izdot rīkojumu par šā zemes gabala piekritību valstij, ja tas nepieciešams valsts pārvaldes funkciju īstenošanai." Tiesību akta projekta anotācijā paskaidrots, ka Zemes pārvaldības likuma mērķis ir paredzēt gadījumus, kad valsts var vienoties ar pašvaldību par zemes piekritību valstij izņēmuma gadījumos, izpildoties Nostiprināšanas likumā noteiktajiem zemes piekritības kritērijiem.
Rīkojuma projektā minētā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 3656 012 0059 (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3656 012 0060) 0,52 ha platībā Jaunalūksnes pagastā, Alūksnes novadā ir rezerves zemes fonda zeme, kas izveidota kadastra datu kārtošanas rezultātā.
Pēc Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem, 13.04.2021. ar Valsts zemes dienesta (turpmāk – VZD) Vidzemes reģionālās nodaļas Gulbenes biroja aktu Nr. 11-12-V99 zemes vienība (ar kadastra apzīmējumu 3656 012 0059) 0,52 ha platībā iekļauta rezerves zemes fondā.
Pēc NĪVKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā", kods 1101. Saskaņā ar VZD NĪVKIS datiem nekustamajam īpašumam apgrūtinājumi nav reģistrēti.
VZD Vidzemes reģionālā nodaļa sniedza skaidrojumu (19.04.2021. vēstule Nr. 2-06-V/358 "Par skaidrojuma sniegšanu") akciju sabiedrībai "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība), ka "kadastra datu labošanas rezultātā starp zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 3656 012 0013 un 3656 012 0014 Kadastra informācijas sistēmā un kadastra kartē ir reģistrēta jauna zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 3656 012 0059 0,52 ha platībā, zemes vienības statuss – rezerves zemes fonds."
Rīkojuma projektā minētā zemes vienība nevarēja atrasties un neatrodas VZD tīmekļvietnē publicētajā Alūksnes novada izvērtētajā rezerves zemju sarakstā, lai izpildītu Ministru kabineta 2016. gada 29. marta noteikumu Nr. 190 "Kārtība, kādā pieņem lēmumu par rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes gabalu un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemes gabalu piederību vai piekritību" 1.punktā noteikto kārtību.
Alūksnes novada pašvaldība, atbildot uz Sabiedrības 2023. gada 25. janvāra iesniegumu Nr. 4.1-2_00p6_260_23_81 "Par rīcību ar rezerves zemes fondā ieskaitītu zemes vienību (36560120059, Jaunalūksnes pagasts)", ar 2023. gada 6. februāra atbildi Nr. ANP/1-35/23/277 "Par rezerves zemes fondā ieskaitītu zemes vienību" informēja, ka saskaņā ar Zemes pārvaldības likuma 17. panta sestajā daļā noteikto saskaņo zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 3656 012 0059 Jaunalūksnes pagastā, Alūksnes novadā piekritības noteikšanu valstij Zemkopības ministrijas personā un apliecina, ka nepastāv strīds par iepriekšminētās zemes piekritību valstij.
Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 3656 012 0059, pamatojoties uz Latvijas Valsts vēstures arhīva 21.11.2008. uzziņu Nr.5-JP-6769/9, 1939. gadā bija Valkas apriņķa Bejas pagasta zemes īpašuma "Alūksnes virsmežniecība" daļa, kas piederēja Meža departamentam, tāpēc minētā zemes vienība ir piekritīga valstij Zemkopības ministrijas personā.
Meža likuma 44. panta pirmā daļa noteic, ka valsts meža zeme ir Zemkopības ministrijas Meža departamenta zeme pēc stāvokļa 1940. gada 21. jūlijā, kura zemes reformas gaitā nav nodota pastāvīgā lietošanā citām fiziskajām vai juridiskajām personām, un atbilstoši šā panta otrajai daļai valsts meža zeme ierakstāma zemesgrāmatā uz valsts vārda likumā noteiktajā kārtībā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minētā zemes vienība ir nepieciešama, lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību, kā arī uz tās izbūvēt inženierbūvi – ceļu, jo tas nepieciešams minētās valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai.
Meža ceļa izbūve ar piemērotu ceļa noturību un kvalitāti dos iespēju piekļūt valsts meža masīvam zemes vienībā (ar kadastra apzīmējumu 36560120044) 371,15 ha platībā un zemes vienībai (ar kadastra apzīmējumu 36740030057) 1134,03 ha platībā.
Meža ceļa izbūve ar piemērotu ceļa noturību un kvalitāti dos iespēju piekļūt valsts meža masīvam zemes vienībā (ar kadastra apzīmējumu 36560120044) 371,15 ha platībā un zemes vienībai (ar kadastra apzīmējumu 36740030057) 1134,03 ha platībā.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projektam ir pievienoti dokumenti, kas apliecina zemes vienības tiesisko statusu, Latvijas Valsts vēstures arhīva izziņa, kas apliecina zemes vienības piekritību valstij Zemkopības ministrijas personā, Alūksnes novada pašvaldības vēstule, kas apliecina, ka rīkojuma projektā minētā zemes vienība nav nepieciešama Alūksnes novada pašvaldībai un tā ir piekritīga valstij Zemkopības ministrijas personā, un nepastāv strīds par minētās zemes piekritību valstij.
Rīkojuma projektā minētā zemes vienība nepieciešama valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, ko saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.
Pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas zemes vienībai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Zemes vienības platība norādīta atbilstoši NĪVKIS informācijai. Zemes vienību platība var tikt precizēta to kadastrālajā uzmērīšanā.
Rīkojuma projektā minētā zemes vienība nepieciešama valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, ko saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.
Pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas zemes vienībai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Zemes vienības platība norādīta atbilstoši NĪVKIS informācijai. Zemes vienību platība var tikt precizēta to kadastrālajā uzmērīšanā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras ierīkošanu un uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.
Juridiskās personas
- ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras ierīkošanu un uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Rīkojuma projektā minētās zemes vienības reģistrāciju zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
AS "Latvijas valsts meži", Zemkopības ministrija, Alūksnes novada pašvaldībaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
nē
6.4. Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zemkopības ministrija
- AS "Latvijas valsts meži"
- Alūksnes novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi