25-TA-2176: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas Nacionālā botāniskā dārza pievienošanu Dabas aizsardzības pārvaldei" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Lai nodrošinātu valsts pārvaldes institucionālās sistēmas pilnveidošanu, darbības efektivitāti, optimizāciju un birokrātijas mazināšanu, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM) veica Latvijas Nacionālā botāniskā dārza (turpmāk – LNBD) un Dabas aizsardzības pārvaldes (turpmāk – DAP) funkciju un darba organizācijas izvērtējumu.
Abām iestādēm ir līdzīgas funkcijas, kas savstarpēji papildina viena otru dabas aizsardzības un bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas jomā. DAP un LNBD pārziņā ir dabas centri, kas nodrošina neformālo dabas izglītību dažādām mērķauditorijām. DAP ir uzsākusi attīstīt nacionālo parku un biosfēras rezervāta dabas centrus, kas pēc abu iestāžu apvienošanas veidos vienotu tīklu ar LNBD 2023. gadā atklāto centru “Botania”, piedāvājot interesentiem saskaņotu un padziļinātu dabas izziņas iespēju.
DAP un LNBD sadarbojas arī citās jomās. Starptautiskās tirdzniecības ar apdraudētajām sugām (Par 1973. gada Vašingtonas konvenciju par starptautisko tirdzniecību ar apdraudētajām savvaļas dzīvnieku un augu sugām (CITES konvencija) uzraudzībā DAP veic regulējošās un kontroles funkcijas, bet LNBD nodrošina botānisko ekspertīzi un konfiscēto augu materiāla uzglabāšanu. Papildu jau minētajam DAP uzrauga un pārvalda plašu aizsargājamo teritoriju tīklu, savukārt LNBD uztur kompetenci un nodrošina metodisko vadību dendroloģisko stādījumu apsaimniekošanā. Tāpat nākotnē LNBD speciālistu zināšanas tiks izmantotas īpaši aizsargājamo sugu noteikšanai, vēsturisko augu atradņu novērtēšanai, aizsargājamo koku un dendroloģisko vērtību apzināšanai, radot pievienoto vērtību gan nacionālo monitoringa programmu īstenošanā, gan dabas pieminekļu apzināšanā un apsaimniekošanas plānošanā. DAP ir kompetentā iestāde, kas atbildīga par Nagojas protokola ģenētisko resursu izmantošanā (Ģenētisko resursu izmantošana likuma 4. pants) piemērošanu, kā arī DAP ir kompetentā iestāde to invazīvo sugu jomā (Sugu un biotopu aizsardzības likuma 5. panta 19. punkts), kas nav citu institūciju kompetencē. LNBD papildinās DAP kompetenci arī svešzemju augu sugu jomā. Apvienošanas rezultātā DAP kapacitāte tiks papildināta ar specializētu zināšanu bāzi un praksi botānisko objektu pārvaldībā.
Abām iestādēm ir līdzīgas funkcijas, kas savstarpēji papildina viena otru dabas aizsardzības un bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas jomā. DAP un LNBD pārziņā ir dabas centri, kas nodrošina neformālo dabas izglītību dažādām mērķauditorijām. DAP ir uzsākusi attīstīt nacionālo parku un biosfēras rezervāta dabas centrus, kas pēc abu iestāžu apvienošanas veidos vienotu tīklu ar LNBD 2023. gadā atklāto centru “Botania”, piedāvājot interesentiem saskaņotu un padziļinātu dabas izziņas iespēju.
DAP un LNBD sadarbojas arī citās jomās. Starptautiskās tirdzniecības ar apdraudētajām sugām (Par 1973. gada Vašingtonas konvenciju par starptautisko tirdzniecību ar apdraudētajām savvaļas dzīvnieku un augu sugām (CITES konvencija) uzraudzībā DAP veic regulējošās un kontroles funkcijas, bet LNBD nodrošina botānisko ekspertīzi un konfiscēto augu materiāla uzglabāšanu. Papildu jau minētajam DAP uzrauga un pārvalda plašu aizsargājamo teritoriju tīklu, savukārt LNBD uztur kompetenci un nodrošina metodisko vadību dendroloģisko stādījumu apsaimniekošanā. Tāpat nākotnē LNBD speciālistu zināšanas tiks izmantotas īpaši aizsargājamo sugu noteikšanai, vēsturisko augu atradņu novērtēšanai, aizsargājamo koku un dendroloģisko vērtību apzināšanai, radot pievienoto vērtību gan nacionālo monitoringa programmu īstenošanā, gan dabas pieminekļu apzināšanā un apsaimniekošanas plānošanā. DAP ir kompetentā iestāde, kas atbildīga par Nagojas protokola ģenētisko resursu izmantošanā (Ģenētisko resursu izmantošana likuma 4. pants) piemērošanu, kā arī DAP ir kompetentā iestāde to invazīvo sugu jomā (Sugu un biotopu aizsardzības likuma 5. panta 19. punkts), kas nav citu institūciju kompetencē. LNBD papildinās DAP kompetenci arī svešzemju augu sugu jomā. Apvienošanas rezultātā DAP kapacitāte tiks papildināta ar specializētu zināšanu bāzi un praksi botānisko objektu pārvaldībā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Mazināt administratīvo slogu un stiprināt dabas aizsardzības politikas īstenošanu, tostarp starptautisko saistību izpildē, efektivizējot iestāžu pārvaldību un funkcijas.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Rīkojuma projekts paredz, ka LNBD pievienošana DAP plānota ar 2026. gada 1. janvāri, kas vienlaicīgi ir ar jaunu budžeta gada sākumu.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Lai uzlabotu valsts pārvaldes efektivitāti un atbilstību valdības noteiktajām prioritātēm, nepieciešams izvērtēt un pārstrukturēt iestāžu organizatorisko modeli. Ministru kabineta (turpmāk - MK) 2024. gada 20. janvāra rīkojumā Nr. 55 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” uzsvērta nepieciešamība pilnveidot publisko pārvaldi, mazināt birokrātiju un nodrošināt efektīvu valsts resursu izmantošanu.
Abas iestādes – LNBD un DAP atrodas viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministra pakļautībā un atbild par dabas aizsardzības politikas īstenošanu.
Abas iestādes – LNBD un DAP atrodas viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministra pakļautībā un atbild par dabas aizsardzības politikas īstenošanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
LNBD pārvalda īpaši aizsargājamo dabas teritoriju - dabas pieminekli - aizsargājamo dendroloģisko stādījumu "Latvijas Nacionālais botāniskais dārzs", savukārt, DAP veic visu valsts nozīmes īpaši aizsargājamo dabas teritoriju pārvaldību un dabas aizsardzības politikas īstenošanu tajās.
Risinājuma apraksts
Nododot LNBD funkcijas DAP:
1) Valsts pārvaldē tiek panākta strukturāla efektivitāte, racionalizējot funkciju izpildi, piemēram, izvērtējot, vai atsevišķi darbi (piemēram, apstādījumu kopšana, kur nav nepieciešama speciāla kvalifikācija, ieejas biļešu tirdzniecība) nav nododami ārpakalpojumā, tādejādi, optimizējot cilvēkresursus un pakalpojumu sniegšanas izmaksas.
2) Uzlabojas iestāžu savstarpējā koordinācija, tiek īstenota klientorientēta pieeja sabiedrībai. Vienotā pieeja un procedūru harmonizācija dod iespēju paātrināt lēmumu pieņemšanu un uzlabot pakalpojumu kvalitāti un caurredzamību sabiedrībai.
3) Apvienojot LNBD un DAP vienā iestādē, iespējams samazināt administratīvo slogu un uzlabot koordināciju starp dabas aizsardzības politikas īstenotājiem.
4) Ir iespēja stiprināt kapacitāti, nepalielinot amata vietu skaitu.
LNBD tiks iekļauts DAP struktūrā kā teritoriālā struktūrvienība, tajā saglabājot līdzšinējās LNBD pamatfunkcijas, bet centralizējot atbalsta funkcijas - personāla, lietvedības, finanšu, iepirkumu, valsts īpašumu apsaimniekošanas jautājumos, kā arī dabas izglītības funkcijas.
Tādējādi šāda institucionālā reforma nav tikai strukturāla reorganizācija, bet mērķtiecīgs solis uz modernu, efektīvu un uz iedzīvotāju un uzņēmēju vajadzībām orientētu valsts pārvaldi.
1) Valsts pārvaldē tiek panākta strukturāla efektivitāte, racionalizējot funkciju izpildi, piemēram, izvērtējot, vai atsevišķi darbi (piemēram, apstādījumu kopšana, kur nav nepieciešama speciāla kvalifikācija, ieejas biļešu tirdzniecība) nav nododami ārpakalpojumā, tādejādi, optimizējot cilvēkresursus un pakalpojumu sniegšanas izmaksas.
2) Uzlabojas iestāžu savstarpējā koordinācija, tiek īstenota klientorientēta pieeja sabiedrībai. Vienotā pieeja un procedūru harmonizācija dod iespēju paātrināt lēmumu pieņemšanu un uzlabot pakalpojumu kvalitāti un caurredzamību sabiedrībai.
3) Apvienojot LNBD un DAP vienā iestādē, iespējams samazināt administratīvo slogu un uzlabot koordināciju starp dabas aizsardzības politikas īstenotājiem.
4) Ir iespēja stiprināt kapacitāti, nepalielinot amata vietu skaitu.
LNBD tiks iekļauts DAP struktūrā kā teritoriālā struktūrvienība, tajā saglabājot līdzšinējās LNBD pamatfunkcijas, bet centralizējot atbalsta funkcijas - personāla, lietvedības, finanšu, iepirkumu, valsts īpašumu apsaimniekošanas jautājumos, kā arī dabas izglītības funkcijas.
Tādējādi šāda institucionālā reforma nav tikai strukturāla reorganizācija, bet mērķtiecīgs solis uz modernu, efektīvu un uz iedzīvotāju un uzņēmēju vajadzībām orientētu valsts pārvaldi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- LNBD un DAP nodarbinātie (ierēdņi, darbinieki).
- Personas, kas izmanto LNBD un DAP pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Administratīvā sloga palielināšanās minētajām sabiedrības grupām nav identificēta. LNBD iekļaušanas DAP rezultātā tiek efektivizētas funkcijas un pilnveidota pakalpojumu sniegšana.
LNBD nodarbinātajiem pamatfunkciju izpildē pēc būtības nav paredzamas izmaiņas.
DAP struktūrvienību vadītājiem palielināsies darba slodze, ņemot vērā, ka LNBD funkcijas un uzdevumi tiks integrēti DAP struktūrā.
Uz pakalpojumu saņēmējiem un pakalpojumu sniedzējiem, informācijas sniedzējiem nav paredzama ietekme.
Rīkojuma projektam nav tiešas ietekmes uz personām, kas izmanto LNBD pakalpojumus, jo konkrēto funkciju un pakalpojumu klāsts nemainās un turpmāk būs DAP pārziņā.
LNBD nodarbinātajiem pamatfunkciju izpildē pēc būtības nav paredzamas izmaiņas.
DAP struktūrvienību vadītājiem palielināsies darba slodze, ņemot vērā, ka LNBD funkcijas un uzdevumi tiks integrēti DAP struktūrā.
Uz pakalpojumu saņēmējiem un pakalpojumu sniedzējiem, informācijas sniedzējiem nav paredzama ietekme.
Rīkojuma projektam nav tiešas ietekmes uz personām, kas izmanto LNBD pakalpojumus, jo konkrēto funkciju un pakalpojumu klāsts nemainās un turpmāk būs DAP pārziņā.
Juridiskās personas
- LNBD, DAP un Valsts kase
- Personas, kas izmanto LNBD un DAP pakalpojumus
Ietekmes apraksts
Palielināsies DAP funkciju loks. Funkcijas īstenojamas par attiecīgo iestāžu darbībai paredzētajiem valsts budžeta līdzekļiem. DAP turpmāk veiks vienotu VARAM valdījumā esošo nekustamo īpašumu apsaimniekošanu īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, tai skaitā dabas pieminekļa - aizsargājamā dendroloģiskā stādījuma "Latvijas Nacionālais botāniskais dārzs" apsaimniekošanu. LNBD likvidācija skars Valsts kases sniegto grāmatvedības uzskaites pakalpojumu valsts pārvaldes vienotā pakalpojumu centra ietvaros saistībā ar LNBD datu pārcelšanu uz DAP.
Rīkojuma projektam nav tiešas ietekmes uz personām, kas izmanto LNBD pakalpojumus, jo konkrēto funkciju un pakalpojumu klāsts nemainās un turpmāk būs DAP pārziņā.
Rīkojuma projektam nav tiešas ietekmes uz personām, kas izmanto LNBD pakalpojumus, jo konkrēto funkciju un pakalpojumu klāsts nemainās un turpmāk būs DAP pārziņā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Paredzēts, ka tiek saglabātas valsts budžeta finansējuma apakšprogramma 24.05.00 "Latvijas Nacionālais botāniskais dārzs" un apakšprogramma 24.08.00 "Nacionālo parku darbības nodrošināšana". Par abām apakšprogrammām atbildīga būs DAP.
Ņemot vērā, ka 2025. gada 28. oktobrī MK ir pieņemts informatīvais ziņojums "Par uz rezultātu vērsta budžeta veidošanas un attīstības virzieniem", kurā ir uzdevums ministrijām 2026. gadā plānojot budžetu 2027. gadam, izvērtēt resora budžeta struktūru, VARAM plāno to izdarīt 2026. gadā, lemjot par jaunu programmu un apakšprogrammu struktūru 2027. gada budžeta projektam.
Ņemot vērā, ka 2025. gada 28. oktobrī MK ir pieņemts informatīvais ziņojums "Par uz rezultātu vērsta budžeta veidošanas un attīstības virzieniem", kurā ir uzdevums ministrijām 2026. gadā plānojot budžetu 2027. gadam, izvērtēt resora budžeta struktūru, VARAM plāno to izdarīt 2026. gadā, lemjot par jaunu programmu un apakšprogrammu struktūru 2027. gada budžeta projektam.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Atbilstoši 2025. gada amata sarakstam LNBD ir 106 amata vietas.
Rīkojuma projekta izpildes procesā LNBD 99 amata vietas tiks nodotas DAP, 7 amata vietas likvidētas. Līdz ar to mainīsies valsts pārvaldē nodarbināto skaits.
Ar 2026. gadu, likvidējot LNBD 7 amata vietas, plānots ietaupīt aptuveni 146 632 euro. Pievienojot LNBD Dabas aizsardzības pārvaldei, ietaupītie finanšu līdzekļi no augstākā līmeņa vadības amata un sešu citu amatu likvidēšanas tiks novirzīti darbinieku atalgojuma izlīdzināšanai, lai nodrošinātu vienotu un taisnīgu atalgojuma līmeni, atbilstoši valsts pārvaldei noteiktajai atalgojuma sistēmai.
Gadījumā, ja LNBD nodarbinātais nevēlēsies turpināt dienesta (darba) pienākumu izpildi DAP ar 2026. gada 1. janvāri, tam tiks izmaksāts atlaišanas pabalsts saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 17. panta pirmās daļas nosacījumiem (tas ir, ņemot vērā nodarbinātības ilgumu valsts un pašvaldību institūcijās), kā arī saskaņā ar Darba likuma 149. panta piekto daļu atlīdzināts naudā neizmantotais ikgadējais apmaksātais atvaļinājums un saskaņā ar 151. panta pirmo daļu atlīdzināts naudā ikgadējais apmaksātais papildatvaļinājums, ja darbinieks nav izmantojis ikgadējo apmaksāto papildatvaļinājumu par kārtējo gadu.
Rīkojuma projekta izpildes procesā LNBD 99 amata vietas tiks nodotas DAP, 7 amata vietas likvidētas. Līdz ar to mainīsies valsts pārvaldē nodarbināto skaits.
Ar 2026. gadu, likvidējot LNBD 7 amata vietas, plānots ietaupīt aptuveni 146 632 euro. Pievienojot LNBD Dabas aizsardzības pārvaldei, ietaupītie finanšu līdzekļi no augstākā līmeņa vadības amata un sešu citu amatu likvidēšanas tiks novirzīti darbinieku atalgojuma izlīdzināšanai, lai nodrošinātu vienotu un taisnīgu atalgojuma līmeni, atbilstoši valsts pārvaldei noteiktajai atalgojuma sistēmai.
Gadījumā, ja LNBD nodarbinātais nevēlēsies turpināt dienesta (darba) pienākumu izpildi DAP ar 2026. gada 1. janvāri, tam tiks izmaksāts atlaišanas pabalsts saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 17. panta pirmās daļas nosacījumiem (tas ir, ņemot vērā nodarbinātības ilgumu valsts un pašvaldību institūcijās), kā arī saskaņā ar Darba likuma 149. panta piekto daļu atlīdzināts naudā neizmantotais ikgadējais apmaksātais atvaļinājums un saskaņā ar 151. panta pirmo daļu atlīdzināts naudā ikgadējais apmaksātais papildatvaļinājums, ja darbinieks nav izmantojis ikgadējo apmaksāto papildatvaļinājumu par kārtējo gadu.
Cita informācija
Ar 2026. gadu plānots DAP izveidot atsevišķu struktūrvienību projektu uzraudzības efektivitātes stiprināšanai, integrējot arī LNBD īstenotos projektus.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Likums "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai izslēgtu likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" 25. panta septīto daļu, jo turpmāk visas valsts nozīmes dabas teritorijas pārvaldīs DAP.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.1.2. Ministru kabineta 2024. gada 22. oktobra noteikumi Nr. 655 "Latvijas Nacionālā botāniskā dārza nolikums"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2024. gada 22. oktobra noteikumus Nr. 655 "Latvijas Nacionālā botāniskā dārza nolikums"
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.1.3. Ministru kabineta 2009. gada 2. jūnija noteikumi Nr. 507 "Dabas aizsardzības pārvaldes nolikums "
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams izdarīt grozījumus, papildinot ar uzdevumiem un funkcijām, ko līdz šim veica LNBD.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.1.4. Ministru kabineta 2024. gada 22. oktobra noteikumi Nr. 656 “Latvijas Nacionālā botāniskā dārza publisko maksas pakalpojumu cenrādis”
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams atzīt par spēku zaudējušiem. Tā kā minētos maksas pakalpojumus turpmāk sniegs DAP, tad tie iekļaujami Ministru kabineta 2023. gada 13. jūnija noteikumos Nr. 298 "Dabas aizsardzības pārvaldes maksas pakalpojumu cenrādis".
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.1.5. Ministru kabineta 2023. gada 13. jūnija noteikumi Nr. 298 " Dabas aizsardzības pārvaldes publisko maksas pakalpojumu cenrādis”
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams izdarīt grozījumus un papildināt ar maksas pakalpojumiem, kurus sniedza LNBD saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 22. oktobra noteikumi Nr. 656 "Latvijas Nacionālā botāniskā dārza publisko maksas pakalpojumu cenrādis".
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.1.6. Ministru kabineta 2024. gada 3. septembra noteikumi Nr. 586 "Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nolikums"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams izdarīt grozījumu, svītrojot no VARAM padotības iestādēm LNBD.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība iestāžu funkciju apvienošanā netika nodrošināta, jo projekts nodrošina efektīvu valsts pārvaldes procesu ieviešanu, īpaši kontekstā ar īpaši aizsargājamo dabas teritoriju pārvaldību Latvijā un dabas aizsardzības prasību ievērošanas uzraudzību. Turklāt saskaņā ar Vides aizsardzības likumu ir izveidota Vides konsultatīvā padome, kas nodrošina nozares sociālo un sadarbības partneru regulāru līdzdalību un iesaisti būtisku jautājumu risināšanā.
6.4. Cita informācija
Rīkojuma projekts, tā anotācija un Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts ir saistīts ar tiešās pārvaldes iestāžu (DAP un LNBD) darbību, kas cita starpā neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas un būtiski nemaina spēkā esošo normatīvo regulējumu, nav piemērojama MK 2024. gada 15. oktobra noteikumos Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" ietvertā kārtība sabiedrības līdzdalībai projekta izstrādē.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Latvijas Nacionālais botāniskais dārzs
- Dabas aizsardzības pārvalde
- Valsts kase
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Jā
Tiks likvidēts LNBD, tās funkcijas nododot DAP, kā rezultātā LNBD beigs pastāvēt. DAP struktūrā tiks izveidota teritoriālā struktūrvienība, kura turpinās īstenot LNBD pamatfunkcijas.
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Jā
DAP funkcijas paplašināsies, jo tai tiks nodotas LNBD funkcijas.
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
DAP funkcijas paplašināsies, jo LNBD īstenotās funkcijas dabas jomā tiks nodotas DAP.
DAP tiek nodotas šādas funkcijas dabas jomā:
- nodrošināt dabas pieminekļa - aizsargājamā dendroloģiskā stādījuma "Latvijas Nacionālais botāniskais dārzs" pārvaldi atbilstoši normatīvajiem aktiem par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām;
- nodrošināt izņemto vai konfiscēto starptautiskās tirdzniecības dēļ apdraudēto savvaļas augu uzglabāšanu;
- piedalīties Latvijas floras in situ un ex situ izpētē un saglabāšanā, uzturēt un attīstīt Latvijas savvaļas augu sugu genofonda ex situ kolekcijas un references kolekcijas;
- nodrošināt iestādes pārziņā esošo Latvijas nacionālās selekcijas augu šķirņu un vēsturisko kultivāru genofonda kolekciju un references kolekciju uzturēšanu un pilnveidošanu;
- veikt vides informācijas un izglītības darbu botānikā un ar to saistītajās nozarēs;
- nodrošināt iestādes kolekciju pieejamību zinātnes un izglītības vajadzībām;
- nodrošināt iestādes dalību starptautiskajā apmaiņā ar augu pavairojamo materiālu starp pasaules botāniskajiem dārziem un tiem pielīdzināmām institūcijām.
DAP tiek nodotas šādas funkcijas dabas jomā:
- nodrošināt dabas pieminekļa - aizsargājamā dendroloģiskā stādījuma "Latvijas Nacionālais botāniskais dārzs" pārvaldi atbilstoši normatīvajiem aktiem par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām;
- nodrošināt izņemto vai konfiscēto starptautiskās tirdzniecības dēļ apdraudēto savvaļas augu uzglabāšanu;
- piedalīties Latvijas floras in situ un ex situ izpētē un saglabāšanā, uzturēt un attīstīt Latvijas savvaļas augu sugu genofonda ex situ kolekcijas un references kolekcijas;
- nodrošināt iestādes pārziņā esošo Latvijas nacionālās selekcijas augu šķirņu un vēsturisko kultivāru genofonda kolekciju un references kolekciju uzturēšanu un pilnveidošanu;
- veikt vides informācijas un izglītības darbu botānikā un ar to saistītajās nozarēs;
- nodrošināt iestādes kolekciju pieejamību zinātnes un izglītības vajadzībām;
- nodrošināt iestādes dalību starptautiskajā apmaiņā ar augu pavairojamo materiālu starp pasaules botāniskajiem dārziem un tiem pielīdzināmām institūcijām.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
LNBD iekļaujot DAP struktūrā, tiks centralizētas un efektivizētas šādas funkcijas: dabas izglītības un komunikācijas, valsts īpašumu apsaimniekošanas, personāla, lietvedības, darba aizsardzības, finanšu un iepirkumu.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
LNBD iekļaujot DAP struktūrā, tiks izvērtēts, vai atsevišķi darbi (piemēram, apstādījumu kopšana, kur nav nepieciešama speciāla kvalifikācija, ieejas biļešu tirdzniecība) nav nododami ārpakalpojumā, tādejādi, optimizējot cilvēkresursus un pakalpojumu sniegšanas izmaksas.
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekts paredz jau esošu dabas aizsardzības politikas administrēšanas funkciju nodošanu DAP. Līdz ar funkciju nodošanu DAP, tiek nodots arī LNBD piešķirtais finansējuma apjoms un 99 amata vietas.
Tiesību akts nenosaka papildu funkciju, prasību, standartu ieviešanu, kam būtu nepieciešams nodrošināt papildu valsts budžeta finansējumu iesaistītajām institūcijām.
Pievienojot LNBD Dabas aizsardzības pārvaldei, ietaupītie finanšu līdzekļi no augstākā līmeņa vadības amata un sešu citu amatu likvidēšanas tiks novirzīti darbinieku atalgojuma izlīdzināšanai, lai nodrošinātu vienotu un taisnīgu atalgojuma līmeni, atbilstoši valsts pārvaldei noteiktajai atalgojuma sistēmai.
LNBD likvidācija skars Valsts kases sniegto grāmatvedības uzskaites pakalpojumu valsts pārvaldes vienotā pakalpojumu centra ietvaros saistībā ar LNBD datu pārcelšanu uz DAP.
Tiesību akts nenosaka papildu funkciju, prasību, standartu ieviešanu, kam būtu nepieciešams nodrošināt papildu valsts budžeta finansējumu iesaistītajām institūcijām.
Pievienojot LNBD Dabas aizsardzības pārvaldei, ietaupītie finanšu līdzekļi no augstākā līmeņa vadības amata un sešu citu amatu likvidēšanas tiks novirzīti darbinieku atalgojuma izlīdzināšanai, lai nodrošinātu vienotu un taisnīgu atalgojuma līmeni, atbilstoši valsts pārvaldei noteiktajai atalgojuma sistēmai.
LNBD likvidācija skars Valsts kases sniegto grāmatvedības uzskaites pakalpojumu valsts pārvaldes vienotā pakalpojumu centra ietvaros saistībā ar LNBD datu pārcelšanu uz DAP.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiesiskajam regulējumam prognozējama pozitīva ietekme uz tautsaimniecību. Tiks centralizētas dabas aizsardzības politikas administrēšanas funkcijas, padarot efektīvāku šo funkciju īstenošanu un valsts pārvaldi kopumā.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Prognozējama pozitīva ietekme uz bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu, jo būs iespēja efektīvāk vienoti pārvaldīt VARAM valdījumā esošos nekustamos īpašumus īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un īstenot sabiedrības informēšanu un izglītošanu par dažādiem dabas aizsardzības un bioloģiskās daudzveidības jautājumiem.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
