Anotācija (ex-ante)

22-TA-3243: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.3. pasākuma "Mācību procesa kvalitātes pilnveide, īstenojot pedagogu profesionālās darbības atbalsta sistēmas attīstību, izglītojamo izcilības aktivitāšu nodrošināšanu un metodiskā atbalsta materiālu izstrādi pedagogam" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.3. pasākuma "Pedagogu metodiskā atbalsta centra izveide profesijas attīstībai un prestiža uzlabošanai” īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas  (turpmāk – IZM) iniciatīvas un saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam (turpmāk - ES fondi) 4.2.2.3. pasākuma "Pedagogu metodiskā atbalsta centra izveide profesijas attīstībai un prestiža uzlabošanai” (turpmāk – 4.2.2.3. pasākums) īstenošanas nosacījumus vienotas un stratēģiski pārraudzītas profesionālā atbalsta sistēmas ieviešanai un profesionālās kompetences pilnveides īstenošanai pedagogiem un citām izglītības programmu īstenošanā un ieviešanā iesaistītajām personām, un izglītojamo talantu attīstībai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.–2027. gadam (turpmāk – NAP2027) iezīmē, ka labi sagatavoti un motivēti pedagogi ir izšķiroši svarīgs faktors izglītības kvalitātes celšanai. Svarīgi ir nodrošināt pedagogu ataudzi, piesaistīt un noturēt jaunus un motivētus pedagogus, jo pedagoga vidējais vecums ir augsts. NAP2027 nosaka uzdevumu Nr.154 „Izcilu pedagogu sagatavošana, piesaiste, noturēšana un efektīva profesionālā pilnveide, jo īpaši akcentējot STEM nozaru (dabaszinības, tehnoloģijas, inženierzinības un matemātika) pedagogu un mācībspēku piesaisti, noturēšanu un kvalifikācijas paaugstināšanu, kā arī pedagogu atalgojuma paaugstināšana” un paredz īstenot pasākumu Nr.398 „Pedagoga profesijas attīstība un prestiža uzlabošana”.
Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam (turpmāk – IAP2027) viens no minētajiem izglītības izaicinājumiem ir pedagoga profesijas salīdzinoši zemais prestižs. Vienlaikus pētījumi rāda, ka vislielākā ietekme uz skolēnu mācību sasniegumiem ir pedagogu darba efektivitātei un mācīšanas praksei. IAP2027 1.1. rīcības virziena “Pedagogu sagatavošana, piesaiste un attīstība” 1.1.2. uzdevums paredz nodrošināt kvalitatīvu un regulāru pedagogu profesionālo pilnveidi, metodisko un konsultatīvo atbalstu, mērķtiecīgi koordinējot dažādu pušu iesaisti un sadarbību; 1.1.3. uzdevums paredz veidot ilgtspējīgus profesionālās pieredzes apmaiņas un sadarbības tīklus.
Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam ir plānots 4.2.2. specifiskais atbalsta mērķis "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu”, kur viens no izglītības kvalitātes veicinošiem pasākumiem ir 4.2.2.3. pasākums, kas paredz mērķtiecīgu mācību un metodiskā atbalsta sniegšanu pedagogiem, tostarp nodrošinot regulāru un augstas kvalitātes profesionālo atbalstu visās mācību jomās (mācību satura un izglītojamā snieguma vērtēšanas plānošana, iekļaujošas izglītības īstenošana caurviju prasmju, t.sk., digitālo prasmju, sociāli emocionālās mācīšanās u.c. attīstība) un ieviešot vienotu un stratēģiski pārraudzītu profesionālās kompetences pilnveides sistēmu, nodrošinot profesionālās kompetences pilnveidē dažādu iesaistīto pušu efektīvu sadarbību un esošo profesionālā atbalsta tīklu izmantošanu, kā arī inovatīvu, pētniecībā un labā praksē balstītu profesionālās kompetences pilnveides aktivitāšu īstenošanu un metodisko atbalstu, un veicinot pedagogu profesionālo organizāciju darbību profesijas attīstībai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (turpmāk – OECD) Starptautiskajā mācību vides pētījumā (turpmāk - TALIS 2018) tikai 23 % Latvijas pedagogu piekrīt vai pilnībā piekrīt, ka viņu profesija tiek novērtēta sabiedrībā. Apmēram 13 % Latvijas pedagogu darba stāžs ir 1-5 gadi. Lai arī Latvijas izglītības iestādēs ienāk jaunie pedagogi, viņi ātri aiziet no darba izglītības iestādē, proti, darba stāžs 6-10 gadi vairs ir tikai 6,5 % pedagogu, bet darba stāžs 11-15 gadi - tikai 8 % pedagogu (TALIS 2018). Iespējamie iemesli - profesijas zemā konkurētspēja (prestižs, atalgojums), neatbilstoša studējošo atlase augstskolā, psiholoģiskā nepiemērotība profesijai, nepietiekams atbalsts no izglītības iestādes. Latvijā 38 % pedagogu norāda, ka vēlētos pamest profesiju tuvāko piecu gadu laikā (OECD valstīs - vidēji 25 %). Turklāt Latvijā to vidū ir 26 % pedagogu 50 gadu vecumā un jaunāki (OECD valstīs vidēji 14 %). Darba pamešanai ir tālejošas sekas - tā ietekmē izglītojamo sasniegumus, negatīvi ietekmē izglītības iestādes emocionālo klimatu un mācību programmu īstenošanas kvalitāti, atzīts pētījumā TALIS 2018. Nav pietiekami izmantots profesionālās sadarbības potenciāls - TALIS 2018 akcentē, ka pedagogu profesionālā sadarbība palīdz veidot inovatīvas un efektīvas mācības. Latvijā 12 % pedagogu ziņo par dalību profesionālajā sadarbībā vismaz reizi mēnesī (OECD valstu vidējais rādītājs - 21 %) un 17 % tikpat bieži mācību darbu organizē komandās (OECD valstu vidējais rādītājs - 28 %).
Jauno pedagogu atbalstam un piesaistei tiek īstenoti vairāki pasākumi. Jauno pedagogu mācību programmā “Mācītspēks” pedagoga profesijai tiek piesaistīti profesionāļi no dažādām nozarēm. Atbalsts jaunajiem pedagogiem pēc pedagoģijas studiju pabeigšanas ir ES fondu 4.2.2.7.pasākumā “Indukcijas gada ieviešana pedagogu sagatavošanas studiju programmās”, kas ietver individuālu atbalstu profesionālās pilnveides grupās (tai skaitā pilnveidojot pedagoģiskās kompetences, veicinot savstarpēju pieredzes apmaiņu, metodisko kopradi), mācību stundu vērošanu, profesionālās kompetences pilnveides programmu īstenošanu, mērķstipendijas indukcijas gada dalībniekiem.
TALIS 2018 akcentē, ka pedagoga profesijas pievilcības un saglabāšanas ietekmējošie aspekti ir algu līmenis, publiskais tēls, autonomija un koleģialitāte, rūpes par pedagoga labklājību un intelektuālo piepildījumu darbā. Vienlaikus tiek uzsvērts, ka ar darba organizāciju saistīti aspekti (piemēram, kvalitatīvas profesionālās attīstības iespējas, sadarbība, autonomijas un atbildības prasības) var būt spēcīgāki par finanšu elementiem, lai palielinātu profesijas intelektuālo pievilcību.
Noteikumu projekts paredz noteikt kārtību, kādā īsteno ES fondu 4.2.2.3.pasākumu. 4.2.2.3. pasākumā plānots īstenot izglītības iestāžu snieguma un personāla attīstības vajadzību analīzē balstītu un mērķtiecīgu izglītības iestāžu profesionālo atbalstu un pedagogu profesionālās kompetences pilnveidi, tostarp veicinot pedagogu karjeras izaugsmes iespējas, veidojot koordinētu un stratēģiski pārraudzītu iesaistīto pušu sadarbību, tai skaitā starp vispārējās, profesionālās un augstākās izglītības iestādēm, izmantojot un attīstot esošo profesionālā atbalsta tīklu un pieejamos resursus valsts, pašvaldību un izglītības iestāžu līmenī.
Pedagogu profesionālās kompetences pilnveidei ik gadu tiek piešķirti valsts budžeta līdzekļi 1,4 mil. EUR apmērā. ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda ietvaros pedagogu profesionālās kompetences pilnveide tika plaši piedāvāta un īstenota vairākos specifiskajos atbalsta mērķos un to pasākumos - pilnveidotā satura aprobācijai un ieviešanai (8.3.1.1.pasākums “Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana”), izglītojamo individuālo kompetenču attīstības nodrošināšanai (8.3.2.specifiskais atbalsta mērķis “Palielināt atbalstu vispārējās izglītības iestādēm izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai”), priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanai (8.3.4.specifiskais atbalsta mērķis “Samazināt priekšlaicīgu mācību pārtraukšanu, īstenojot preventīvus un intervences pasākumus”), karjeras atbalsta nodrošināšanai (8.3.5.specifiskais atbalsta mērķis “Uzlabot pieeju karjeras atbalstam izglītojamajiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs”), profesionālās izglītības īstenošanai (8.5.3. specifiskais atbalsta mērķis "Nodrošināt profesionālās izglītības iestāžu efektīvu pārvaldību un iesaistītā personāla profesionālās kompetences pilnveidi"). Tā kā pedagogu profesionālās kompetences pilnveides pasākumi tika īstenoti dažādos projektos, šāda pieeja veidoja stratēģiski nepārraugāmu, sadrumstalotu un bieži vien pārsātinātu pedagogu profesionālās kompetences pilnveides iespēju piedāvājumu, par ko liecina pedagogu aptaujas rezultāti. 4.2.2.3.pasākumā plānots veidot vienotu un stratēģiski pārraudzītu profesionālās kompetences pilnveides un profesionālā atbalsta sistēmu valsts, pašvaldību un izglītības iestāžu līmenī, veicinot profesijas attīstību un prestiža uzlabošanu.
Vienlaikus pedagogu profesionālā kompetence ir būtisks priekšnosacījums izglītojamo un izglītības iestādes snieguma attīstībai. OECD Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas pētījuma (turpmāk - PISA) dati par 15 gadus vecu izglītojamo kompetenci lasīšanā, matemātikā un dabaszinātnēs 2018.gadā parāda, ka Latvijas izglītojamo vidējie sasniegumi lasīšanā ir nedaudz zemāki par OECD valstu vidējo rezultātu; vidējie sasniegumi matemātikā ir augstāki par OECD valstu vidējo līmeni; vidējie sasniegumi dabaszinātnēs atbilst OECD valstu vidējam līmenim, tomēr Latvijas izglītojamo ar augstiem sasniegumiem īpatsvars gan dabaszinātnēs, gan matemātikā, gan lasīšanā ir zemāks par OECD valstu vidējo rādītāju. IAP2027 noteiktais mērķis ir paaugstināt šī izglītības kvalitātes rādītāja vērtību  2027.gadā, sasniedzot vismaz vidējo OECD valstu rādītāju.
ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda ietvaros līdz 2023.gada 31.decembrim tiek īstenots 8.3.2.1.pasākums “Atbalsts nacionāla un starptautiska mēroga pasākumu īstenošanai izglītojamo talantu attīstībai” (turpmāk – 8.3.2.1.pasākums). Ar ES fondu atbalstu talantīgiem izglītojamajiem ir bijušas plašākas iespējas attīstīt savas kompetences, kā arī sagatavoties dalībai reģionālos, valsts un starptautiskos konkursos un zinātnes pasākumos. Laika posmā no 2017. gada līdz 2023. gadam 760 izglītojamie ir piedalījušies 144 starptautiskos pasākumos, to skaitā ieguvuši 28 zelta, 93 sudraba un 187 bronzas medaļas un 73 atzinības rakstus par dalību starptautiskajās mācību priekšmetu olimpiādēs un zinātniski pētniecisko darbu konkursos. 8.3.2.1.pasākumā tika izstrādātas metodikas un īstenotas profesionālās kompetences pilnveides programmas pedagogu darbam ar talantīgiem izglītojamajiem, tai skaitā meiteņu sasniegumu veicināšanai un meiteņu īpatsvara pieaugumam STEM mācību priekšmetos (matemātikā un fizikā). Piedāvājot iespējas izglītojamajiem attīstīt talantus un atbalstot pedagogus izglītojamo talantu atpazīšanai un pilnveidei arī  ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas periodā, tiks veicināta OECD PISA rādītāja sasniegšana par izglītojamo ar augstiem mācību sasniegumiem īpatsvara palielināšanu.
Risinājuma apraksts
4.2.2.3.pasākuma mērķis ir izveidot un attīstīt vienotu un stratēģiski pārraudzītu vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu (turpmāk - izglītības iestādes) profesionālā atbalsta un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides sistēmu valsts, pašvaldību un izglītības iestāžu līmenī, veicinot pedagogu profesijas attīstību un prestiža uzlabošanu, kā arī izglītojamo snieguma izcilību.

4.2.2.3.pasākumam ir šādas mērķa grupas: pašvaldības un valsts pārvaldes iestādes, kas atbildīgas par pedagogu profesionālās kompetences pilnveides koordinēšanu un īstenošanu, izglītības satura īstenošanu un pārraudzību (Valsts izglītības satura centrs, turpmāk – VISC), vispārējās un profesionālās izglītības kvalitātes novērtēšanu (Izglītības kvalitātes valsts dienests, turpmāk – IKVD), izglītības iestādes - vispārējās, tai skaitā pirmsskolas, izglītības iestādes un profesionālās izglītības iestādes, kas īsteno pamata un vidējo izglītību, izglītības iestāžu pedagogi, izglītības iestāžu vadības komandas (pirmsskolas izglītības iestāžu vadītāji, vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu direktori un viņu vietnieki) un citas izglītības programmu īstenošanā un ieviešanā iesaistītās personas (piemēram, darba vidē balstītu mācību īstenotāji, izglītības iestāžu atbalsta personāls - psihologi, logopēdi, u.c.), pašvaldību izglītības speciālisti, izglītojamie. Šobrīd metodiskā atbalsta funkciju īsteno gan valsts ģimnāzijas, gan speciālās izglītības attīstības centri, gan arī profesionālās izglītības tehnikumi. Papildus tam iespēju robežās pašvaldībās un izglītības iestādēs profesionālo atbalstu pedagogiem ikdienā sniedz metodiķi, mācību jomu koordinatori, mentori un mācīšanās konsultanti. Būtiska loma izglītības iestāžu darbībā un attīstībā ir to vadības komandām, kā arī pašvaldību izglītības pārvaldēm, to izglītības speciālistiem. 4.2.2.3.pasākumā plānots izveidot vienotu un stratēģiski pārraudzītu profesionālā atbalsta un profesionālās kompetences pilnveides sistēmu, veicinot dažādu iesaistīto pušu efektīvu sadarbību un izmantojot esošos profesionālā atbalsta tīklus.

Plānotais finansējuma saņēmējs ir VISC, kas saskaņā Ministru kabineta 2009.gada 30.jūnija noteikumiem Nr.682 “Valsts izglītības satura centra nolikums” ir atbildīgs par mācību satura izstrādi vispārējā izglītībā un tā īstenošanas pārraudzību un profesionālās izglītības satura izstrādi atbilstoši standartiem, kā arī pedagogu profesionālās kompetences pilnveides koordinēšanu un īstenošanu.

4.2.2.3.pasākuma plānotie sadarbības partneri ir  pašvaldības, kas ir vispārējās izglītības iestāžu dibinātājas, valsts un valsts augstskolu dibinātās profesionālās un vispārējās izglītības iestādes. Noteikto sadarbības partneru iesaiste plānota, lai nodrošinātu izglītības iestādēm un pedagogu vajadzībām atbilstoša profesionālā atbalsta un profesionālās kompetences pilnveides vajadzību noteikšanu un pasākumu īstenošanu.

Noteikumu projektā iekļautās atbalstāmās darbības paredz:
1) vienotu un stratēģiski pārraudzītu profesionālā atbalsta īstenošanu visās mācību jomās un izglītības darba īstenošanas aspektos nacionālā un pašvaldību līmenī, nodrošinot profesionālā atbalsta vienas pieturas aģentūras principu, kā arī profesionālā atbalsta nodrošināšanu pašvaldību līmenī, izmantojot esošos profesionālā atbalsta tīklus un koordinējot iesaistīto pušu sadarbību profesionālā atbalsta īstenošanai;
2) profesionālā atbalsta nodrošināšanu izglītības iestādēm un profesionālās kompetences pilnveidi pedagogiem, izglītības iestāžu vadības komandām, izglītības programmu īstenošanā un ieviešanā iesaistītām personām, pašvaldību izglītības speciālistiem, profesionālā atbalsta sniegšanā iesaistītajiem speciālistiem. Izglītības iestāžu profesionālais atbalsts paredz sistēmisku atbalsta pasākumu kopumu, kas nodrošinās kvalitatīvas profesionālās kompetences pilnveides, atbalsta un mācīšanās iespējas pedagogiem, izglītības iestāžu vadītājiem un izglītības jomas vadītajiem, lai nodrošinātu labāku izglītības pieredzi izglītojamajiem. Plānots, ka tiks īstenotas mācības pašvaldību izglītības speciālistiem un izglītības iestāžu vadības komandām par izglītības kvalitātes nodrošināšanu, savstarpēju sadarbību izglītības kvalitātes nodrošināšanā izglītības iestādes līmenī, līderību, u.c., nodrošinot vienotu izpratni par izglītības kvalitātes vadību. Plānotas arī mācības jaunu profesiju attīstībai profesionālā atbalsta jomā – metodiķiem, didaktiķiem un mācību līdzekļu autoriem, kas nodrošinātu profesionālu atbalstu pedagogiem izglītības iestādēs un metodiķiem pašvaldībās, kā arī profesionālu, no zināšanu apguves viedokļa veidotu, mācību metodisko līdzekļu izstrādi.
Atbalstu plānots nodrošināt atbilstoši izglītības iestāžu un pedagogu profesionālā atbalsta vajadzībām. Šāda pieeja pedagoga profesionālās kompetences pilnveides attīstībā veicinās izglītības kvalitāti, kā arī pedagoga profesijas prestižu. Plānots, ka profesionālās kompetences pilnveides pasākumu īstenošanai pieejamā finansējuma ietvaros iesaistīsies vairākas institūcijas, tostarp VISC un augstskolas, piedāvājot atbilstoši savai kompetencei labāko risinājumu identificētajām profesionālā atbalsta vajadzībām. Profesionālās kompetences pilnveides pasākumu īstenotāji ārpus finansējuma saņēmēja iestādes tiks piesaistīti saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā;
3) pētījumu īstenošanu un tulkošanu mācību priekšmetu metodikā un didaktikā, tai skaitā nacionālās un starptautiskās labās prakses un īstenoto pētījumu apkopošanu, analītiskās izpētes un izvērtējumu veikšanu. Plānoti didaktiski pētījumi noteiktu problēmu risināšanai un jaunu efektīvu pieeju attīstībai pedagoģiskajā darbā. Lai nodrošinātu pētījumu kvalitāti, plānots piesaistīt augstākās izglītības iestādes, to iesaisti plānojot saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā. Ņemot vērā plānoto 4.2.2.3.pasākuma īstenošanas ilgo termiņu (līdz 2029. gada 31. augustam), un tā darbību ietekmi uz izglītības sistēmas izmaiņām ar mērķi paaugstināt izglītības kvalitāti, noteikumu projekts paredz, ka 4.2.2.3.pasākuma īstenošanas laikā tiek veikts regulārs (ne retāk kā reizi divos gados) īstenoto darbību un ieviešanas mehānisma efektivitātes izvērtējums, lai nodrošinātu 4.2.2.3.pasākuma darbību īstenošanu atbilstoši aktuālākajām vajadzībām. Izvērtējuma veikšanai plānots piesaistīt projekta īstenošanā iesaistītās puses, tai skaitā augstskolas, nevalstiskās organizācijas - profesionālās asociācijas, pašvaldības, izglītības iestādes un pedagogus, kā arī citas institūcijas un nozares ekspertus, kas iesaistīti izglītības kvalitātes, profesionālā atbalsta un profesionālās kompetences pilnveides nodrošināšanā. Projekta beigās plānots arī noslēguma izvērtējums. Izvērtējumu rezultātus plānots ņemt vērā gan projekta ieviešanas pilnveidē (ja nepieciešams un saskaņojot ar IZM), gan arī profesionālā atbalsta plānošanā pēc projekta beigām, tai skaitā vērtējot finansēšanas iespējas no valsts budžeta līdzekļiem vai citiem avotiem;
4) metodiskā atbalsta materiālu izstrādi vai adaptāciju pedagogu profesionālajam atbalstam mācību stundu plānošanai, īstenošanai un izglītojamo snieguma novērtēšanai. Profesionālā atbalsta sistēmas izveides ietvaros plānota gan esošo resursu informācijas apkopojums un pieejas nodrošinājums, gan arī jaunu metodiskā atbalsta materiālu izstrāde vai adaptācija. Metodiskā atbalsta materiālu izstrāde plānota prioritāro virzienu jomās, kā arī ievērojot pirmsskolas vadlīnijās un valsts izglītības standartos noteikto, identificētās izglītojamo mācīšanās un pedagogu profesionālā atbalsta vajadzības. Noteikumu projekts paredz, ka prioritāri izstrādājamie metodiskā atbalsta materiāli ir mācību priekšmetos “Latviešu valoda” un “Matemātika”, ņemot vērā, ka a) šajos mācību priekšmetos tiek organizēti centralizētie eksāmeni kā pamatizglītības posmā, tā arī vidusskolā, b) ir nepieciešams atbalsts pakāpeniskai pārejai uz mācībām latviešu valodā līdz 2025.gadam, un c) tekstpratības attīstībai, kuras nepieciešamību akcentē vairāki starptautiskie pētījumi, tostarp OECD PISA un IEA PIRLS - Starptautiskais lasītprasmes novērtēšanas pētījums. Savukārt 2023. gada 10. oktobrī IZM un VISC kopā ar Vēstures un sociālo zinību skolotāju biedrību vienojās, ka no 2024. gada 1.septembra 10.-11.klasē vēsture ir jāmāca kā atsevišķs priekšmets, sadalot "Sociālās zinība I" divos atsevišķos mācību priekšmetos "Vēsture I" un "Sociālās zinības I". Tādējādi arī šo mācību priekšmetu īstenošanai ir prioritāri aktuāli metodiskā atbalsta materiāli pedagogiem. Metodiskā atbalsta materiāli paredz pilnu profesionālā atbalsta materiālu komplektu pedagogam, tai skaitā ietverot mācību stundu plānu, mācību metodes, mācību resursus, pārbaudes darbus izglītības satura īstenošanai atbilstoši valsts pamatizglītības standartā un vispārējās vidējās izglītības standartā noteiktajam mācību stundu skaitam un sasniedzamajiem rezultātiem. Šāda veida metodiskā atbalsta materiāls ES fondu 2014.-2020. gada plānošanas perioda 8.3.2.2. pasākumā "Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" ir izstrādāts "Fizika I" mācīšanai, un to fizikas pedagogi ir atzinuši par labu pamatmateriālu mācību stundu plānošanai un īstenošanai. Pedagogi vairākkārt ir minējuši, ka pilnveidotā satura īstenošanai nepieciešami metodiskā atbalsta materiāli, kas palīdzētu izprast jaunās kompetenču pieejas īstenošanas principus pilnīgāk un detalizētāk nekā to nodrošina šobrīd pieejamie materiāli;
5) valsts izveidotu digitālo platformu pilnveidi, uzturēšanu un attīstību, tai skaitā nodrošinot tajās ietverto mācību resursu pieejamību pedagogu atbalstam un mācību priekšmetu olimpiāžu norisi. Atbalsts valsts izveidoto digitālo platformu - skolo.lv un mape.gov.lv - un tajās ietverto mācību resursu pieejamībai plānots, lai nodrošinātu atbalstu pedagogu ikdienas darbā, paredzot gan tehnisko, gan saturisko uzturēšanu lietotāju atbalstam. Plānots paplašināt arī Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmu ar tādu funkcionalitāti, kas nodrošinās mācību priekšmetu olimpiāžu norisi tiešsaistē. Viens no būtiskiem aspektiem, kas finansējuma saņēmējam jāņem vērā digitālo risinājumu plānošanā, ir lietotājiem draudzīga pieeja, tostarp plānošanā paredzot dizaina domāšanas metodes (izpēti, risinājumu izstrādi, pilnveidi un testēšanu);
6) nacionāla līmeņa pedagogu pieredzes tīkla veidošanu - mācību priekšmetu pedagogu asociāciju un citu izglītības jomu biedrību un nodibinājumu, kā arī izglītības iestāžu neformālo pedagogu kopienu (turpmāk - profesionālās asociācijas), darbības veicināšanu izglītības iestāžu profesionālajam atbalstam. Atbalsts plānots grantu konkursu veidā, veicinot inovāciju ienākšanu mācību priekšmetu mācīšanā un mācīšanas pieejas īstenošanā, apkopojot labo praksi un veicinot starptautiskās pieredzes pārnesi Latvijas izglītības iestādēs;
7) izglītojamo izcilības veicināšanu pašvaldības, reģionālā, nacionālā un starptautiskā līmenī - izglītojošus, sadarbības un tīklošanās pasākumus izglītojamo talantu attīstībai, reģionālo, valsts un starptautisko pasākumu organizēšanu Latvijā un talantīgo izglītojamo dalības nodrošināšanu starptautiskajās zinātnes izstādēs, konkursos, jauno zinātnieku skolās, mācību priekšmetu olimpiādēs;
8) projekta vadības un īstenošanas nodrošināšanu;
9) informācijas un publicitātes pasākumus par projekta īstenošanu.
Atbalstāmās darbības plānotas, lai nodrošinātu profesionālā atbalsta sistēmas izveidi izglītības iestāžu un pedagogu atbalstam, ņemot vērā gan NAP2027, gan IAP2027, gan pētījumos un citos avotos definētās vajadzības, pieejamos resursus un iespējas. 4.2.2.3.pasākumā plānotais izglītības iestāžu profesionālais atbalsts un pedagogu profesionālās kompetences pilnveide tiks balstīti uz pētījumiem un monitoringa datiem, izmantojot tādus monitoringa rīkus, kā, piemēram, ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda 8.3.6.2.pasākuma “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide” ietvaros izstrādātos rīkus – IKVD pārziņā esošo Izglītības kvalitātes risku identificēšanas sistēmu un Skolu tīkla efektivitātes monitoringa rīku, izglītojamo snieguma monitoringa darbus, u.c. Lai veicinātu inovatīvu metodiku ienākšanu Latvijā, 4.2.2.3.pasākumā plānots pasaules labākās prakses un pētījumu izvērtējums, piedāvājot adaptētas vai jaunas metodikas un mācību līdzekļus pedagogu atbalstam mācību satura īstenošanai. Metodiku un mācību līdzekļu pieejamībai plānots turpināt izmantot un attīstīt ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda 8.3.1.1. pasākuma “Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana” ietvaros izveidotās digitālās platformas skolo.lv un mape.gov.lv, nodrošinot ES fondu ieguldījumu pēctecību un ilgtspēju.
4.2.2.3.pasākumā plānots ievērot izglītības iestādes kā mācīšanās organizācijas principus, veicinot pedagogu savstarpējo sadarbību un mācīšanos un stiprinot izglītības iestāžu vadības komandas, kas ir būtisks nosacījums izglītības iestādes attīstībai un kvalitatīva izglītības procesa nodrošināšanai. Vienlaikus plānots regulārs profesionālais atbalsts pedagogiem izglītības iestādēs. Tāpat arī plānotas mācības pedagogiem jaunu profesiju apguvei un karjeras iespēju paplašināšanai tādās profesijās, kā metodiķis, mācību līdzekļu autors un didaktiķis.
4.2.2.3.pasākumā plānots ikvienai izglītības iestādei pieejams, regulārs un augstas kvalitātes profesionālais atbalsts visās mācību jomās un izglītības darba virzienos, tai skaitā mācību satura un izglītojamā snieguma vērtēšanas plānošana, iekļaujošas izglītības īstenošana caurviju prasmju, tai skaitā digitālo prasmju un sociāli emocionālās mācīšanās attīstīšana, kritiskās domāšanas pieeju īstenošana mācību un audzināšanas darbā. Tas ietvers gan profesionālo atbalstu valsts, pašvaldību un izglītības iestāžu līmenī, gan arī profesionālās kompetences pilnveides pasākumus atbilstoši pedagogu profesionālā atbalsta vajadzībām, izmantojot pētījumos balstītus datus un inovatīvas, labā praksē balstītas metodes. Profesionālā atbalsta īstenošanai plānots stiprināt esošo profesionālā atbalsta tīklu, kā arī sadarbību starp vispārējās, profesionālās un augstākās izglītības iestādēm un profesionālajām asociācijām.
Profesionālo asociāciju darbības mērķis ir stiprināt noteiktu mācību jomu vai izglītības darba virzienu metodiku un inovāciju attīstību un ieviešanu praksē. Vienlaikus izglītības iestādēs ir izveidojušās arī neformālas pedagogu kopienas, kuru ietvaros notiek dažādu mācību priekšmetu grupu pedagogu dalīšanās pieredzē un zināšanās. 4.2.2.3.pasākumā atbalsts plānots profesionālo asociāciju un izglītības iestāžu neformālo pedagogu kopienu darbības veicināšanai izglītības iestāžu profesionālā atbalsta īstenošanai, sniedzot ieguldījumu izglītības satura īstenošanā un pilnveidē, pedagoga profesijas attīstībā un inovatīvu metodiku ieviešanā, kā arī nacionāla līmeņa pedagogu pieredzes tīkla izveidē. Indikatīvi plānotas tādas darbības, kā pasākumu īstenošana pedagogiem, informatīvu un izglītojošu pasākumu īstenošana izglītojamiem un vecākiem, pasaules pieredzes, didaktikas un metodiskā nodrošinājuma apkopošana, uzkrāšana un popularizēšana. Konkrētas darbības un sasniedzamie mērķi tiks definēti grantu konkursa nolikumā.
Turpinot 8.3.2.1.pasākuma iestrādnes, 4.2.2.3.pasākumā plānots atbalsts izcilības veicinošu pasākumu īstenošanai talantīgiem izglītojamajiem pašvaldību, reģionālā, nacionālā un starptautiskā līmenī. Piemēram, nometņu, mācību priekšmetu olimpiāžu, zinātnes pasākumu norises nodrošināšanai, tai skaitā sagatavojot talantīgos izglītojamos dalībai šajos pasākumos. Sākotnēji šis atbalsts bija plānots 4.2.2.2.pasākumā “Kvalitatīvas un mūsdienīgas izglītības īstenošana pamata un vidējās izglītības pakāpē” (turpmāk – 4.2.2.2.pasākums), kur tā īstenotājs talantīgo izglītojamo atbalstam arī bija plānots VISC, ņemot vērā VISC pieredzi 8.3.2.1.pasākuma īstenošanā. Lai mazinātu administratīvo slogu atsevišķa projekta iesnieguma sagatavošanā, izvērtēšanā un īstenošanā, atbalsts izglītojamo talantu un izcilības veicināšanai, tostarp atbilstoša profesionālā atbalsta nodrošināšanai pedagogiem, tiks īstenots 4.2.2.3.pasākumā.

Apvienojot abus pasākumus, tiek palielināts arī sākotnēji 4.2.2.3.pasākumam plānotais pieejamais finansējums, tam kopumā paredzot 49 810 770 EUR, t.sk. Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF) finansējums 42 339 154 EUR un valsts budžeta finansējums 7 471 616 EUR. 4.2.2.3.pasākumam nav paredzēts elastības finansējums – daļa uz 4.2.2.3.pasākumu attiecināmā proporcionālā elastības finansējuma ir paredzēta 4.2.3.1.pasākumā “Integrēta "skola-kopiena" sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs” un 4.2.3.2.pasākumā “Interešu izglītības, brīvā laika un bērnu pieskatīšanas pakalpojumu pieejamības paplašināšana sociālās atstumtības riskam pakļautiem izglītojamajiem un bērniem ar speciālām vajadzībām” atbilstoši Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam papildinājumam. Savukārt pārdalot finansējumu no 4.2.2.2.pasākuma izglītojamo izcilības un talantu atbalsta pasākuma īstenošanai, tam paredzētais proporcionālais elastības finansējums paliek 4.2.2.2.pasākumā.

Noteikumu projekts paredz tādas attiecināmas izmaksas, kā tiešās un netiešās izmaksas. Tiešās izmaksas ietver:
1) tiešās attiecināmās personāla izmaksas projekta vadībai un īstenošanai, tai skaitā profesionālā atbalsta sistēmas izveidei un īstenošanai nacionālā un pašvaldību līmenī, profesionālā atbalsta un profesionālās kompetences pilnveides nodrošināšanai, digitālo platformu un mācību resursu attīstībai, uzturēšanai un pilnveidei, profesionālo asociāciju grantu konkursu organizēšanai, kā arī izglītojamo izcilības pasākumu plānošanai un nodrošināšanai;
2) izmaksas mācību, izglītojošu, sadarbības un tīklošanās pasākumu, semināru un konferenču organizēšanai un īstenošanai, tai skaitā vietējo un ārvalstu ekspertu, lektoru un moderatoru atlīdzības izmaksas, mācību maksa, telpu nomas maksa (ja projekta atbalstāmo darbību īstenošanai nepieciešams nomāt telpas ārpus finansējuma saņēmēja telpām vai projekta īstenošanas sadarbības partnera juridiskās un faktiskās uzturēšanās adreses), datortehnikas un cita nepieciešamā aprīkojuma nomas izmaksas noteikumu projektā definēto atbalstāmo darbību īstenošanai un mērķa sasniegšanai;
3) dalības maksa starptautiskajās zinātnes izstādēs, konkursos, jauno zinātnieku skolās un starptautiskajās mācību priekšmetu olimpiādēs izglītojamo snieguma izcilības veicināšanai;
4) metodiskā atbalsta materiālu izstrādes, digitalizācijas un adaptācijas, tai skaitā tulkošanas izmaksas, licenču iegādes, autortiesību, aprobācijas, ilustrēšanas, sagatavošanas publicēšanai, izmaksas;
5) informatīvo kampaņu un mērķa grupas informēšanas un piesaistes pasākumu nodrošināšanas izmaksas, lai nodrošinātu noteikumu projektā definēto atbalstāmo darbību īstenošanu un mērķa sasniegšanu;
6) jaunradītu darba vietu aprīkojuma, tai skaitā biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licences iegādes vai īres izmaksas, aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, ne vairāk kā 3000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā uz darba līguma pamata;
7) transporta pakalpojuma izmaksas (maksa par degvielu, transportlīdzekļu noma, transporta pakalpojumu pirkšana, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu), iekšzemes komandējumu un dienesta braucienu izmaksas atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam  īstenošanai" un metodikai “Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai”. Izmaksas plānotas noteikumu projektā definēto atbalstāmo darbību īstenošanai un mērķa sasniegšanai;
8) ārvalstu komandējumu un dienesta braucienu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi, finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas personālam, projekta vadītājam, izglītojamos pavadošajām personām, kā arī izglītojamiem un piesaistītajiem ekspertiem, tai skaitā valsts nodeva par vīzas saņemšanai iesniegto dokumentu izskatīšanu, talantīgo izglītojamo dalības nodrošināšanai starptautiskos pasākumos; pedagogiem ārvalstu labās prakses gūšanai un ieviešanai Latvijas izglītības sistēmā;
9) veselības apdrošināšanas izmaksas, obligāto veselības pārbaužu izmaksas un speciālo medicīnisko optisko redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas, iesaistītajām valsts pārvaldes iestādēm - finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam (kas plānotas kā faktiskās izmaksas līdz vienkāršoto izmaksu metodikas izstrādei tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām);
10) pakalpojumu un preču piegādes izmaksas, jo īpaši izglītības iestāžu profesionālā atbalsta un izglītības iestāžu vadības komandu, pedagogu profesionālās kompetences pilnveides īstenošanai, pētījumu īstenošanai un tulkošanai, nodrošinot izglītības iestādēm piekļuvi pētījumiem latviešu valodā par mācību priekšmetu mācīšanas paņēmieniem un pieejām, metodiskā atbalsta materiālu izstrādei vai adaptācijai;
11) projekta informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas.
Profesionālo asociāciju grantu konkursu īstenošanai plānots izstrādāt vienkāršoto izmaksu metodiku, ņemot vērā, ka plānotās izmaksas uz vienu konkursu nepārsniegs 10 000 EUR gadā. Darbību plānots uzsākt indikatīvi ar 2024. gada 1. septembri. Vienlaikus plānots arī izstrādāt vienkāršoto izmaksu metodiku projekta tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām, ievērojot atlīdzības sistēmas reformā noteiktos principus, ko paredz Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likums. Ņemot vērā, ka atlīdzības reforma ir īstenošanas procesā, un tā ir saistīta ar valsts budžetu kārtējam gadam, vienkāršoto izmaksu metodiku plānots izstrādāt indikatīvi līdz 2025. gada 30. jūnijam. Papildus līdz 2024. gada 1. jūnijam tiks izvērtēta iespēja izstrādāt arī citas vienkāršoto izmaksu metodikas līdzīga apjoma darbībām un izmaksām noteikta rezultāta sasniegšanai, piemēram, pedagogu profesionālās kompetences pilnveidei. Netiešajām izmaksām tiek piemērota netiešo izmaksu nemainīgā likme 15 % apmērā no projekta tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām.

Plānotie uzraudzības rādītāji atbilst Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmā 2021.-2027. gadam noteiktajiem 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" uzraudzības rādītājiem - 1) kopējam iznākuma rādītājam: nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu, - viena iestāde, paredzot, ka rādītājā tiks uzskaitīts VISC kā 4.2.2.3.pasākuma finansējuma saņēmējs, kas būs saņēmis ESF atbalstu, lai veicinātu vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu profesionālo attīstību;2) programmas specifiskajam rezultāta rādītājam: iestāžu skaits, kas ieviesušas uzlabojumus izglītības un mācību sistēmu kvalitātei, efektivitātei un atbilstībai darba tirgum, – viena iestāde, paredzot, ka rādītāja sasniegšanai VISC kā 4.2.2.3.pasākuma finansējuma saņēmējs būs ieviesis vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu profesionālā atbalsta sistēmu, nodrošinot uzlabojumus izglītības un mācību sistēmas kvalitātē, efektivitātē un mācību atbilstībā darba tirgus vajadzībām. Vienlaikus noteikumu projekts paredz nacionālos rādītājus, kas demonstrē 4.2.2.3.pasākuma ietekmi nacionālā mērogā:
1. līdz 2024. gada 31. decembrim izveidots profesionālā atbalsta resursu kartējums, kurā apkopota informācija par pieejamiem resursiem valsts un pašvaldību līmenī – profesionālās kompetences pilnveides iespējas, didaktiskie pētījumi, mācību metodiskie līdzekļi, un šo resursu kvalitātes novērtējums, - paredzot, ka izglītības iestādēm būs redzams pieejamais atbalsts valsts līmenī (jauni pētījumi, priekšmeta mācīšanas specifika, priekšmeta satura specifika), pašvaldības līmenī (pieejamās un plānotās mācības), atbalsts, kas pieejams no citām institūcijām vai individuālajiem profesionāļiem, vienotā sistēmā apkopoti visi pieejamie materiāli, kā arī redzams to kvalitātes novērtējums; 
2. līdz 2025. gada 31. augustam mācībās piedalījušies visu pašvaldību izglītības speciālisti un vismaz 20 % izglītības iestāžu vadības komandas;
3. līdz 2025. gada 31. augustam īstenoti vismaz trīs mācību kursi mācību priekšmetu apguves metodikā, didaktikā un mācību līdzekļu izstrādē;
4. izstrādāti metodiskā atbalsta materiāli, prioritāri mācību priekšmetos “Latviešu valoda” un “Matemātika” pamatizglītībā un vidējā izglītībā, kā arī "Vēsture" un "Sociālās zinības" vidējā izglītībā;
5. regulāru (vismaz vienu reizi gadā) profesionālo atbalstu saņēmušo izglītības iestāžu īpatsvars to kopskaitā;
6. izglītības iestāžu skaits, kuras pēc profesionālā atbalsta saņemšanas demonstrē pozitīvu izglītības iestādes snieguma dinamiku.
Plānots, ka finansējuma saņēmējs uzkrās datus par nacionālajiem rādītājiem noteiktā griezumā – izglītības iestādes pēc dibinātāja, īstenotā izglītības veida un pakāpes, saņemtā atbalsta veida; profesionālais atbalsts pēc saņemtā atbalsta veida, mācību jomas vai izglītības darba virziena un atbalsta sniedzēja; mācību līdzekļi pēc mācību priekšmeta vai izglītības darba virziena un mērķa grupas. Plānota arī datu uzkrāšana par izglītojamo skaitu, kas saņēmuši atbalstu izcilības veicināšanai dalījumā pēc mācību priekšmeta un saņemtā atbalsta veida. Minēto datu uzkrāšana nepieciešama, lai varētu izvērtēt atbalsta ietekmi uz 4.2.2.3. pasākumā definēto mērķa grupu. Saskaņā ar Labklājības ministrijas un Tieslietu ministrijas izstrādātajām vadlīnijām horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027) plānots uzkrāt datus par horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”  rādītāju: izstrādāto vai pilnveidoto izglītības programmu, metodisko līdzekļu, vadlīniju, mācību līdzekļu, tai skaitā digitālo,  kuros ir integrēti dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās un citas piederības un pamattiesību jautājumi, skaits.
Atbildību par uzkrāto nacionālo rādītāju datu ticamību uzņemas finansējuma saņēmējs, un sadarbības iestāde neveic šo datu pārbaudi (uzkrātie dati ir informatīvi un kalpo nozares vajadzībām). Nacionālos rādītājus finansējuma saņēmējs ievada Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, iesniedzot maksājuma pieprasījumu.

Projekta uzraudzībai plānots izveidot Uzraudzības padomi. Tās darbībai plānots uzaicināt pārstāvjus no nozaru ministrijām (piemēram, Kultūras ministrijas, Zemkopības ministrijas, u.c.) un sociālajiem partneriem (piemēram, Latvijas Darba devēju konfederācijas, Latvijas Izglītības vadītāju asociācijas, Latvijas Pašvaldību savienības, u.c.), kā arī citus nozares ekspertus un institūcijas. Noteikumu projekts paredz, ka Uzraudzības padomē finansējuma saņēmējs ne retāk kā reizi sešos mēnešos ziņo par projekta īstenošanas progresu, tai skaitā par īstenotajiem mērķa grupas informēšanas pasākumiem, rādītāju sasniegtajām vērtībām, atgriezenisko saiti no mērķa grupas par profesionālo atbalstu un profesionālās kompetences pilnveides atbalstu, īstenoto atbalsta pasākumu saturu un atbilstību viņu vajadzībām, par veiktajiem un nepieciešamajiem uzlabojumiem atbalsta pasākumu īstenošanā. Tāpat arī finansējuma saņēmējs informēs Uzraudzības padomi par izvērtējuma secinājumiem un priekšlikumiem turpmākām darbībām, kā arī prioritārajām virzienu jomām metodiskā atbalsta materiālu izstrādē.

Tā kā plānots, ka profesionālais atbalsts tiks sniegts visās izglītības jomās un virzienos, tai skaitā paplašinātās pieredzes plānošanai un īstenošanai izglītības iestādēs, kā viens no pirmajiem īstenošanas nosacījumiem paredz līdz 2024.gada 31.martam izstrādāt un ar IZM un Latvijas Pašvaldību savienību saskaņot metodoloģiskas vadlīnijas paplašinātās pieredzes un karjeras atbalsta pasākumu plānošanai un īstenošanai pirmsskolas, vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs (turpmāk - metodoloģiskās vadlīnijas). Minētie pasākumi tiks īstenoti izglītības iestādēs ar ES fondu atbalstu 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.1.pasākuma  "Kvalitatīvas un mūsdienīgas izglītības īstenošana pirmsskolas izglītības pakāpē" (turpmāk - 4.2.2.1.pasākums) un 4.2.2.2.pasākuma ietvaros.

Ņemot nepieciešamību nodrošināt investīciju pēctecību un nepārtrauktību, noteikumu projekts paredz izmaksu attiecināmību no 2024. gada 1. janvāra. Protokollēmuma projekts paredz, ka 2024.gadam nepieciešamais valsts budžeta priekšfinansējums ir 1 985 544 EUR. Valsts budžeta priekšfinansējums nepieciešams gan metodoloģisko vadlīniju izstrādei, lai uzsāktu 4.2.2.1. pasākuma un 4.2.2.2. pasākuma īstenošanu paplašinātās pieredzes un karjeras atbalsta pasākumu nodrošināšanai pirmsskolas, vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs, gan 4.2.2.3.pasākuma īstenošanas uzsākšanai - profesionālā atbalsta un profesionālās kompetences pilnveides sistēmas veidošanai, metodiskā atbalsta materiālu izstrādei vai adaptācijai, kā arī talantīgo izglītojamo dalības nodrošināšanai starptautiskos pasākumos. IZM ir veikusi risku izvērtējumu 4.2.2.3. pasākuma projekta darbību uzsākšanai pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas. Identificētie būtiskākie riski:1) projekta iesniegums netiek apstiprināts un līdz projekta apstiprināšanai izlietoto finansējumu, kas piešķirts no 80. programmas, nav iespējams attiecināt no ESF. Šī riska iestāšanās varbūtība ir vērtējama kā zema, ņemot vērā, ka projekta iesnieguma atlases kārta tiek īstenota ierobežotas projekta iesniegumu atlases veidā, un projekta iesniedzējs ir VISC, kam ir jau iepriekšēja pieredze ES fondu projektu īstenošanā. Riska mazināšanai VISC projekta iesnieguma sagatavošanai piesaistīs kompetentus ekspertus ar atbilstošu pieredzi, kā arī konsultēsies ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par projekta iesnieguma sagatavošanu;2) līdz projekta iesnieguma apstiprināšanai veiktie izdevumi netiek attiecināti normatīvo aktu prasību neievērošanas rezultātā. Šī riska iestāšanās varbūtība ir vērtējama kā zema, ņemot vērā, ka  4.2.2.3. pasākuma īstenošanas noteikumi precīzi nosaka projekta ietvaros attiecināmās izmaksas. Būtiskāko attiecināmo izmaksu daļu veido projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas. Riska mazināšanai VISC projekta īstenošanai piesaistīs kvalificētu projekta vadības un īstenošanas personālu, kā arī konsultēsies ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par izmaksu attiecināšanas jautājumiem. Lai arī identificēto risku iestāšanās varbūtība ir novērtēta kā zema, tomēr Ministru kabineta protokollēmumā tiek uzdots IZM nekavējoties informēt Ministru kabinetu gadījumā, ja izmaksas, kas 4.2.2.3. pasākuma ietvaros veiktas pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas, varētu netikt vai netiek attiecinātas finansēšanai no ESF, sagatavojot attiecīgu informatīvo ziņojumu, kurā norādīts detalizēts apraksts par radušos situāciju, neatbilstības rašanās cēloņiem, finansiālo ietekmi, un sniegt fiskāli neitrālus priekšlikumus, veicot finansējuma pārdali starp IZM budžeta programmām/apakšprogrammām, lai nodrošinātu projekta neattiecināto izdevumu segšanu.

4.2.2.3.pasākumā īstenotais VISC projekts nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu vai nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Tā ietvaros tiks sniegts atbalsts pedagogiem, lai uzlabotu izglītības kvalitāti, negūstot ieņēmumus no projekta īstenošanas.

Ņemot vērā, ka ir precizēts 4.2.2.3.pasākumam pieejamais finansējums (pārdalot daļu finansējums no 4.2.2.2.pasākuma), precizēts arī ESF finansējuma sadalījums pa intervences kodiem 4.2.2.3.pasākumā. No kopējā ESF finansējuma 42 339 154 EUR apmērā 39 984 419 EUR plānoti 149. intervences kodā “Atbalsts pamatizglītībai un vidējai izglītībai (izņemot infrastruktūru)” un 2 354 735 EUR plānoti 150. intervences kodā “Atbalsts terciārajai izglītībai (izņemot infrastruktūru)”. Saskaņā ar Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam papildinājumu plānots, ka 5% no kopējā finansējuma sniegs ieguldījumu ESF sekundāra temata 1.kodā “Videi nekaitīgu prasmju un darbvietu un zaļās ekonomikas veicināšana” un uz visu pasākuma finansējumu attiecas ESF dzimumu līdztiesības dimensijas 2.kods “Dzimumu līdztiesības aspekta integrēšana”.

4.2.2.3. pasākuma investīcijām būs netieša ietekme uz horizontālo principu „Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” (skat. skaidrojumu pie anotācijas 8. punkta “Horizontālā ietekme”). Savukārt uz horizontālajiem principiem „Klimatdrošināšana”, “Energoefektivitāte pirmajā vietā” un “Nenodarīt būtisku kaitējumu” 4.2.2.3.pasākumam nav ietekmes.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Plānojot 4.2.2.3.pasākuma īstenošanu ir veikta investīcijas lietderīguma novērtēšana, tai skaitā novērtējot, vai attiecīgos politikas rezultātus ir iespējams sasniegt, neveicot ESF investīcijas.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
IZM kā ES fondu atbildīgā iestāde ir izvērtējusi nepieciešamību finansējuma saņēmējam noteikt pienākumu veikt izmaksu un ieguvumu analīzi, kā rezultātā noteikumu projektā ESF līdzfinansētā projekta iesniedzējam netiek prasīts veikt projekta izmaksu un  ieguvumu analīzi, iesniedzot projektu sadarbības iestādē. 4.2.2.3.pasākuma plānotā ietekme ir izglītības kvalitātes uzlabošanās caur kompetentiem un zinošiem pedagogiem, un tā nav objektīvi nosakāma vērtība naudas izteiksmē, kas būtu izmantojama izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanā. 
Projektā nav arī paredzēta ieņēmumu gūšana, līdz ar to arī starptautiskajā praksē izpildoties šīm divām pazīmēm, netiek rekomendēta izmaksu un ieguvumu analīzes metodes izmantošana izglītības jomas projektiem. Vienlaikus izmaksu un ieguvumu analīzi izmanto, tai skaitā, lai noteiktu labāko iespējamo alternatīvu, izmaksu un finanšu resursus, kas nepieciešami projekta īstenošanai, kas jau ir nodrošināts, izstrādājot NAP2027, IAP2027 un Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmu 2021.-2027.gadam un nosakot pasākumam pieejamo finansējumu un sasniedzamos rādītājus.
Vienlaikus, pasākuma līmenī ir veikta investīcijas lietderīguma novērtēšana, tai skaitā novērtējot, vai attiecīgos politikas rezultātus ir iespējams sasniegt, neveicot ESF investīcijas. Novērtējuma rezultātā ir secināts, ka investīciju piesaiste plānotajā apjomā ir lietderīga, - projektam kopējais finansējums 49 milj. EUR apmērā, ko veido ESF finansējums 42 milj. EUR un valsts budžeta līdzfinansējums 7 milj. EUR, tuvāko sešu gadu periodā nodrošinās ieguldījumu IAP2027 rezultāta rādītāju sasniegšanā. Ja ESF investīcijas netiek veiktas, tad ieguldījums izglītības iestāžu un pedagogu profesionālajam atbalstam nevar tikt nodrošināts pietiekamā apjomā un savlaicīgi, atstājot ietekmi uz izglītības kvalitāti ne tikai individuālā (pedagogu un izglītojamo) līmenī, bet arī uz tautsaimniecību kopumā. 
Vērtējams, ka 4.2.2.3.pasākums sniegs būtisku sociālekomisku ietekmi. 4.2.2.3.pasākumā plānots ieviest vienotu un stratēģiski pārraudzītu profesionālās pilnveides sistēmu, nodrošinot profesionālajā pilnveidē dažādu iesaistīto pušu efektīvu sadarbību un esošo profesionālā atbalsta tīklu izmantošanu, kā arī inovatīvu, pētniecībā un labā praksē balstītu profesionālo atbalstu. Pētījumi rāda, ka vislielākā ietekme uz skolēnu mācību sasniegumiem ir pedagogu darba efektivitātei un mācīšanas praksei. Sniedzot nepieciešamo profesionālo atbalstu pedagogiem, tiks uzlabotas arī izglītojamo sekmes un mācību sniegums.
4.2.2.3.pasākums veicinās noteiktu IAP2027 mērķu un rādītāju sasniegšanu. 4.2.2.3.pasākuma investīcijas sniegs ieguldījumu IAP2027 minēto izaicinājumu risināšanā par nepietiekamu pedagoga profesijas pievilcību un konkurētspēju, un nepietiekamu pedagogu noturību izglītības iestāžu darbā, kā arī veicinās IAP2027 mērķa sasniegšanu par augsti kvalificētiem, kompetentiem un uz izcilību orientētiem pedagogiem. IAP2027 1.mērķis “Augsti kvalificēti, kompetenti un uz izcilību orientēti pedagogi un akadēmiskais personāls” paredz 1.1.2. uzdevumu “Nodrošināt kvalitatīvu un regulāru pedagogu profesionālās kompetences novērtēšanu un pilnveidi, metodisko un konsultatīvo atbalstu, mērķtiecīgi koordinējot dažādu pušu iesaisti un sadarbību” un 1.1.3. uzdevumu “Veidot ilgtspējīgus profesionālās pieredzes apmaiņas un sadarbības tīklus”. Viens no IAP2027 1.mērķa politikas rezultātiem paredz veicināt pedagogu noturību izglītības iestādes darbā: a) pedagogu, kuri pedagoģisko izglītību un/vai skolotāja kvalifikāciju ieguvuši pēdējo 5 gadu laikā, īpatsvars 2027.gadā 15% (pret bāzes vērtību 2013.-2018.gadā 8,9%); b) pedagogu, kuru darba stāžs ir 6-10 gadi, īpatsvars 2027.gadā 10% (pret bāzes vērtību 2018.gadā 6,8%). 4.2.2.3.pasākuma rezultātā, nodrošinot regulāru profesionālo atbalstu un mērķētus, vajadzību analīzē un pierādījumos balstītus atbalsta pasākumus pedagogiem, plānots veicināt ne tikai pedagogu profesijas prestižu, sekmējot to palikšanu darbā izglītības iestādē, bet arī uzlabojot izglītības kvalitāti un izglītojamo mācību sniegumu, sniedzot ieguldījumu IAP2027 noteiktā izglītojamo snieguma rādītāja sasniegšanā 2027.gadam (OECD PISA mērījums): a) paaugstināt skolēnu (15. gadu vecumā) ar augstiem mācību rezultātiem (pēc PISA ‒ 5. un 6. kompetences līmenis), īpatsvaru: lasīšanā 9%, matemātikā 11%, dabaszinātnēs 7%; b) samazināt skolēnu (15 gadu vecumā) ar zemiem mācību rezultātiem (zemāk par PISA 2. kompetences līmeni), īpatsvaru: lasīšanā, matemātikā un dabaszinātnēs 14%.
Savukārt, stiprinot izglītības iestāžu vadības komandu kapacitāti, tiks sniegts ieguldījums IAP2027 4. mērķa “Ilgtspējīga un efektīva izglītības sistēmas un resursu pārvaldība” 4.1.2.2. uzdevuma “Efektīvu izglītības iestāžu pārvaldības modeļu attīstība un iestāžu vadības kapacitātes stiprināšana pārmaiņu vadībai, mācīšanās organizāciju darbības principu īstenošana un izglītības resursu koplietošana” sasniegšanā. Saskaņā ar IAP2027 izglītības iestāžu vadības kapacitāte ir noteicoša, lai nodrošinātu mūsdienīga un kvalitatīva izglītības piedāvājuma īstenošanu. Pārmaiņu vadībai un organizācijas iekšējās kultūras attīstībai nozīmīga ir izglītības iestāžu kā mācīšanās organizāciju darbība, izglītības iestāžu pāreju uz mācīšanās organizāciju darbības principiem un vadības stratēģiskās un līderības kapacitātes stiprināšanu, kā arī resursu un pārvaldības pilnveides risinājumu īstenošanu. IAP2027 definētās izglītības iestāžu vadītājiem nepieciešamās prasmes: spēja būt par pārmaiņu līderi, pārmaiņu procesa un pretestības vadība, krīzes situāciju un risku stratēģiska vadība, nākotnes situācijas redzējums, izglītības procesa plānošana un vadība, resursu nodrošināšana, iekšējās un ārējās vides apzināšana, digitalizācijas procesu stratēģiska plānošana un vadība, mērķtiecīga komunikācija, uzticības veidošana un citas prasmes.
Kompetenta un profesionāla pedagogu komanda izglītības iestādē var nodrošināt izglītojamo vajadzībām atbilstošu mācību procesu un mācību vidi, veicinot viņu intelektuālā potenciāla attīstību, motivāciju mācīties un iesaistīties izglītībā, kā arī attīstot prasmes un kompetences, kas nepieciešamas darba videi pēc formālās izglītības ieguves, tādā veidot radot priekšnoteikumus tautsaimniecības un cilvēkkapitāla attīstībai nākotnē. Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem, jo augstāks cilvēka izglītības līmenis, jo procentuāli augstāks tā atalgojuma apmērs. Piemēram, 2022.gadā atalgojumu, kas bija zemāks par vidējo algu valstī, saņēma 86% darba ņēmēju ar sākumskolas, pamatskolas vai arodizglītību, 80% darba ņēmēju ar vidējo vispārējo vai profesionālo izglītību, 54% darba ņēmēju ar augstāko izglītību. Izglītība ietekmē arī nodarbinātību. Piemēram, saskaņā ar Nodarbinātības valsts aģentūras ziņojumu “Pārskats par bezdarba situāciju valstī 2022.gada jūnijā”, reģistrēto bezdarbnieku kopskaitā lielāko īpatsvaru veidoja bezdarbnieki ar profesionālo izglītību – 33,4%,  bezdarbnieki ar vispārējo vidējo izglītību - 25,6%, savukārt mazāku īpatsvaru veidoja bezdarbnieki ar augstāko izglītību - 23,1%, bet ar pamatizglītību - 15,6%. Kopumā secināms, ka izglītībai ir cieša korelācija ar cilvēka nodarbinātību un labklājību, kas ietekmē arī valsts labklājību un ekonomiku ilgtermiņā. Pētījumi liecina, ka augstāks izglītības līmenis veicina produktīvāku darbaspēka un uzņēmējdarbības attīstību un inovācijas. Nodrošinot individuālām vajadzībām atbilstošu izglītību, tiek radīti labvēlīgi nosacījumi tālākām izglītības un darba gaitām. Izglītojamo mācību snieguma vērtējums ir viens no objektīviem mērījumiem, kas apliecina sniegtās izglītības kvalitāti, ko var ietekmēt dažādi faktori. Viens no faktoriem, kas spēlē būtisku lomu izglītības kvalitātes nodrošināšanā, ir pedagoga kompetence un prasme piedāvāt izglītojamo individuālām vajadzībām atbilstošu saturu un pieeju. Zinoši un motivēti pedagogi veicina izglītojamo akadēmiskos sasniegumus, samazina mācību neveiksmes un paaugstina izglītības kvalitāti kopumā. 4.2.2.3.pasākumā plānotās darbības paredz pedagogu profesionālās kompetences pilnveidi un profesionālo atbalstu ikdienas darbā, investīcijām ietekmējot sabiedrības attīstību un ekonomisko izaugsmi ilgtermiņā.
Vienlaikus jāņem vērā, ka izglītības kvalitāti var ietekmēt kā 4.2.2.3.pasākumā plānotās darbības, tā arī vairāku citu NAP2027 un IAP2027 paredzēto pasākumu kopums, līdz ar to šo ieguldījumu ieguvums tautsaimniecībai nav atsevišķi monetāri aprēķināms.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
  • pedagogi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz ESF atbalstu mērķtiecīga profesionālā atbalsta sniegšanai pedagogiem visās mācību jomās un izglītības darba virzienos, tādējādi veicinot profesijas attīstību un uzlabojot prestižu. Vienlaikus investīcijas pedagogu profesionālās kompetences pilnveidē sniegs ieguldījumu arī skolēnu un izglītības iestāžu snieguma attīstībā. Noteikumu projekts paredz arī mērķētu atbalstu izglītojamo izcilības veicināšanai.
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
  • izglītības iestādes
  • pašvaldības
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz atbalstu mācību priekšmetu pedagogu asociāciju un citu izglītības jomu biedrību un nodibinājumu, kā arī izglītības iestāžu neformālo pedagogu kopienu, darbības attīstībai, lai veicinātu profesijas attīstību. Noteikumu projekts paredz pedagogu profesionālās kompetences pilnveidi, ievērojot izglītības iestādes kā mācīšanās organizācijas principus, t.sk. veicinot pedagogu sadarbību un kopā mācīšanos, izglītības iestāžu vadības komandu stiprināšanu, sekmējot izglītības kvalitātes uzlabošanos un savstarpējas sadarbības attīstību ne vien katras izglītības iestādes, bet arī pašvaldības ietvaros.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
4 227 379
0
8 474 367
8 467 831
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
4 227 379
0
8 474 367
8 467 831
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
4 973 388
0
9 969 843
9 962 154
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
4 973 388
0
9 969 843
9 962 154
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-746 009
0
-1 495 476
-1 494 323
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-746 009
0
-1 495 476
-1 494 323
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-746 009
-1 495 476
-1 494 323
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
4.2.2.3. pasākuma pieejamais kopējais attiecināmais finansējums (projekta kopējās attiecināmās izmaksas) ir 49 810 770 EUR, tai skaitā ESF finansējums 42 339 154 EUR un valsts budžeta finansējums 7 471 616 EUR.
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ESF daļa 85 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie projekta ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (ESF un valsts budžeta) līdzekļi 100 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām.
4.2.2.3.pasākumu plānots indikatīvi ieviest no 2024. gada 1. janvāra līdz 2029. gada 31. augustam.
Indikatīvi tiek plānots šāds finansējuma apjoma izlietojums:
2024. gadā: 4 973 388 EUR, t.sk. ESF 4 227 379 EUR un valsts budžets 746 009 EUR
2025.gadā: 9 969 843 EUR, t.sk. ESF 8 474 367 EUR un valsts budžets 1 495 476 EUR
2026.gadā: 9 962 154 EUR, t.sk. ESF 8 467 831 EUR un valsts budžets 1 494 323 EUR
2027.gadā: 9 962 154 EUR, t.sk. ESF 8 467 831 EUR un valsts budžets 1 494 323 EUR
2028.gadā: 9 962 154 EUR, t.sk. ESF 8 467 831 EUR un valsts budžets 1 494 323 EUR
2029.gadā: 4 981 077 EUR, t.sk. ESF 4 233 915 EUR un valsts budžets 747 162 EUR
Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts, ņemot vērā faktiski izlietoto finansējumu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums pasākuma īstenošanai tiks piesaistīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060 , ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060 , ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
47.pants
Noteikumu projekta 32.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
50.panta 1.punkta d)apakšpunkts
Noteikumu projekta 32.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
64.panta 1.punkta "c" apakšpunkts
Noteikumu projekta 24.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Informācija tiks aktualizēta pēc noteikumu projekta publiskās apspriešanas.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Tiesību akta projekta izpildē iesaistīta IZM kā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītā atbildīgā iestāde, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītā sadarbības iestāde, VISC kā 4.2.2.3. pasākuma finansējuma saņēmējs, pašvaldības, valsts un valsts augstskolu dibinātas profesionālās un vispārējās izglītības iestādes kā sadarbības partneri.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot noteikumu projektā plānotās aktivitātes tiks veicināta NAP2027 indikatora “15 gadus vecu skolēnu īpatsvars ar augstiem/zemiem mācību sasniegumiem lasīšanā, matemātikā un dabaszinātnēs” mērķa vērtības sasniegšana. Detalizētāks apraksts anotācijas 1.3.sadaļā.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz uzkrāt datus par horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītāju: izstrādāto vai pilnveidoto izglītības programmu, metodisko līdzekļu, vadlīniju, mācību līdzekļu, tai skaitā digitālo,  kuros ir integrēti dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās un citas piederības un pamattiesību jautājumi, skaits.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz uzkrāt datus par horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītāju: izstrādāto vai pilnveidoto izglītības programmu, metodisko līdzekļu, vadlīniju, mācību līdzekļu, tai skaitā digitālo,  kuros ir integrēti dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās un citas piederības un pamattiesību jautājumi, skaits.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot 4.2.2.3.pasākuma darbības, pedagogu profesionālās kompetences pilnveide nodrošinās bērniem pedagoga profesionālu atbalstu mācību procesā, kas veicinās snieguma paaugstināšanos, kā arī labbūtību izglītības iestādes vidē. Viens no izglītības darba virzieniem, kas ietver profesionālo atbalstu pedagogiem, ir iekļaujošā izglītība, paredzot sniegt profesionālo atbalstu pedagogiem arī iekļaujošas izglītības īstenošanā.

8.2. Cita informācija

4.2.2.3. pasākuma investīcijām būs netieša ietekme uz horizontālo principu „Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”. 4.2.2.3. pasākuma projekta iesnieguma vērtēšanā tiks piemērots specifiskais atbilstības kritērijs „Projektā ir paredzētas darbības, kas veicina vienlīdzību, iekļaušanu, nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu” (precizējams kritērijs), kas nozīmē, ka var pieņemt lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai apstiprināšanu ar nosacījumu, ja projekta iesniedzējs nodrošina pilnīgu atbilstību kritērijam lēmumā noteiktajā termiņā un kārtībā, vai projekta iesnieguma noraidīšanu. Saskaņā ar Labklājības ministrijas un Tieslietu ministrijas izstrādātajām vadlīnijām horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027) minētais kritērijs paredz, ka projektā tiks plānotas vismaz 3 vispārīgās horizontālā principa ”Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” (turpmāk – HP VINPI) darbības, kas attiecas uz projekta vadības un īstenošanas personālu, komunikācijas un publicitātes aktivitātēm, publiskajiem iepirkumiem un kas kopumā veicina vienlīdzīgas iespējas, nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu, un vismaz divas specifiskās HP VINPI darbības, kas izriet no pasākuma atbalstāmo darbību un projekta satura un kas īpaši veicina vienlīdzīgas iespējas, nediskrimināciju un vides un informācijas piekļūstamību personām ar kustību, redzes, dzirdes vai garīga rakstura traucējumiem, senioriem un vecākiem ar maziem bērniem.
Pielikumi