Anotācija (ex-ante)

22-TA-2622: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 1. februāra noteikumos Nr. 96 "Kārtība, kādā tirgus uzraudzības iestādes pieprasa un saņem preču paraugus, kā arī rīkojas ar tiem pēc laboratoriskās vai cita veida ekspertīzes"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Likuma "Par atbilstības novērtēšanu"" 9.3 panta otrā daļa (Oficiālās publikācijas Nr. Latvijas vēstnesī: 2023/42.1)

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi precizēt kārtību, kādā tirgus uzraudzības iestādes pieprasa un saņem preču paraugus, veic kontrolpirkumus un rīkojas ar paraugiem pēc laboratoriskās vai cita veida ekspertīzes veikšanas, nosakot, ka visas ar paraugu saistītās darbības (izņemšana, pārvietošana, iznīcināšana) tiek dokumentāri fiksētas un tiek apliecinātas ar parakstiem, nenosakot informācijas detalizācijas pakāpi (katra iestāde pati izlemj to, kāda informācija aktā būtu jānorāda). 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd kārtība, kādā veicama tirgus uzraudzība, kā arī institūcijas, kas to veic, ir noteikta ar dažādiem Ministru kabineta noteikumiem.
Tirgus uzraudzību Latvijā var turpināt organizēt arī pie jau esošā nacionālā regulējuma, tomēr, lai veicinātu vienotu pieeju tirgus uzraudzībā, ar grozījumiem likumā “Par atbilstības novērtēšanu” (turpmāk - Likums) (22-TA-798) paredzēts Likumu papildināt ar normām par tirgus uzraudzību, iekļaujot jaunu - III1 - nodaļu "Tirgus uzraudzība". Gan Likumā, gan šajos Noteikumos cita starpā tiek ieviestas Eiropas Parlamenta Un Padomes Regulas (ES) 2019/1020 (2019. gada 20. jūnijs) par tirgus uzraudzību un produktu atbilstību un ar ko groza Direktīvu 2004/42/EK un Regulas (EK) Nr. 765/2008 un (ES) Nr. 305/2011 prasības. 
Likuma III1 nodaļa nosaka kārtību, kādā uzraugošās iestādes veic tirgus uzraudzību un tajā ir noteiktas uzraugošo iestāžu pilnvaras, saimnieciskās darbības veicēju pienākumi, kā arī vispārējais ietvars, kā tiek veiktas uzraudzības darbības, lai visām iesaistītajām pusēm būtu saprotams, kā nacionāli tiek organizēta tirgus uzraudzība Latvijā (arī attiecībā uz paraugu izņemšanu un kārtību, ja prece neatbilst noteiktajām drošuma vai būtiskajām prasībām).
Attiecīgi Likums tiek papildināts ar 9.3 panta otro daļu, kurā tiek noteikts, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā tirgus uzraudzības iestādes pieprasa un saņem preču paraugus, veic kontrolpirkumus un rīkojas ar paraugiem pēc laboratoriskās vai cita veida ekspertīzes veikšanas. Uz šī deleģējuma pamata tiek grozīti Ministru kabineta 2005. gada 1. februāra noteikumi Nr. 96 "Kārtība, kādā tirgus uzraudzības iestādes pieprasa un saņem preču paraugus, kā arī rīkojas ar tiem pēc laboratoriskās vai cita veida ekspertīzes" (turpmāk - Noteikumi), ņemot vērā Likumā noteiktās normas attiecībā uz tirgus uzraudzības kārtību.
Līdz šim Noteikumu deleģējumā netika norādīta atsauksme uz Likumu, sašaurinot kārtību, kādā tirgus uzraudzības pieprasa, saņem un rīkojas ar preču paraugiem. Papildinot minēto deleģējumu ar atsauci uz Likuma 9.3 panta otro daļu, tiek noteikts ka tirgus uzraudzības iestādes veic arī kontrolpirkumus, un veic tos ne tikai preču drošuma noteikšanā, bet arī, lai konkrētās preces atbilstu citām būtiskām prasībām. Atbilstoši deleģējumam nepieciešams grozīt arī Noteikumu nosaukumu, pievienojot informāciju par kontrolpirkumu veikšanu. 
Papildus tam esošais regulējums nosaka uzraudzības iestādēm pienākumu sastādīt vairākus atsevišķus aktus, kuros norādāma informācija par, piemēram, paraugu ņemšanu, pieņemšanu un citām procedūrām. Šāda veida informācija, protams, ir dokumentējama un apliecināma ar parakstiem, taču šādas informācijas dokumentāciju nav nepieciešams noteikt ar ārējo normatīvo aktu, bet jāļauj katrai konkrētajai tirgus uzraudzības iestādei noteikt to, kāda informācija ir norādāma un kādi akti ir sastādāmi atkarībā no konkrētās situācijas. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022. gada 6. septembrī Ministru kabineta sēdē tika atbalstīts likumprojekts "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"".
Atbilstoši minētā likumprojekta 9.3 panta otrai daļai, Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā tirgus uzraudzības iestādes pieprasa un saņem preču paraugus, veic kontrolpirkumus un rīkojas ar paraugiem pēc laboratoriskās vai cita veida ekspertīzes veikšanas, un saskaņā ar Likumā veiktajiem grozījumiem, tiek noteikts, ka tirgus uzraudzības iestādes atbilstoši savai kompetencei, īstenojot tirgus uzraudzību un kontroli, ir tiesīgas kontrolēt preču atbilstību, veikt kontrolpirkumus, pieprasīt un bez maksas saņemt preču paraugus ekspertīžu veikšanai u.c. 
Risinājuma apraksts
Precizētā kārtība ļaus tirgus uzraudzības iestādēm ne tikai pieprasīt un saņemt preču paraugus, bet tos saņemt bez maksas, tostarp tirgus uzraudzības iestādes varēs veikt kontrolpirkumus, lai novērtētu preču drošuma prasības un atbilstības novērtēšanu objektiem un potenciālajiem riskiem, kuri var apdraudēt cilvēka veselību, drošību, vidi vai citas sabiedrības intereses.
Tiek mainīts arī Noteikumu nosaukums, lai tas atbilstu juridiskās tehnikas prasībām, būtu iespējami īss un tajā pašā laikā atbilstošs likumos noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam. Papildus Noteikumu izdošanas pamatojumā tiek veikts precizējums, norādot atsauci uz Likuma Par atbilstības novērtēšanu 9.3 panta otro daļu (turpmāk – Likums), ar kuru tiek noteikta kārtībā, kādā tirgus uzraudzības iestādes izņemu preču paraugus.
Noteikumu 1. punkta otrais teikums tiek labots, precizējot, ka šie noteikumi attiecas uz nepārtikas precēm, izņemot materiālus un izstrādājumus, kas paredzēti saskarei ar pārtiku. Ņemot vērā, ka šis nosacījums pēc būtības jau šobrīd ir iekļauts spēkā esošajā redakcijā, citā Noteikumu punktā papildus šādu atzīmi (par precēm, kas paredzētas saskarei ar pārtiku) iekļaut nebūtu pamatoti. Šā punkta papildinājums nepieciešams, lai skaidri norādītu uz to, ka Noteikumi attiecas uz precēm, kas nekādā veidā nav saistītas ar pārtikas precēm un kas attiecīgi nenonāk saskarē ar pārtikas precēm (šādu preču uzraudzība un pārbaudes ir noteikta ar citiem normatīvajiem aktiem). 
Noteikumu 2. punkts tiek precizēts atbilstoši Likumā noteiktajam deleģējumam, iekļaujot tirgus uzraudzības iestādēm tiesības preču paraugus pieprasīt un saņemt bez maksas vai arī ar piegādes pakalpojumu, ja paraugu izņemšanai nepieciešams veikt kontrolpirkumu.
Noteikumu 3. punkts tiek papildināts ar trešo teikumu, kas nosaka, ka normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tirgus uzraudzības iestāde sadarbojas ar muitas iestādi atbilstoši Likuma 9.9 panta pirmajai un ceturtajai daļai.
Noteikumu 4. punkts tiek papildināts ar vispārīgu prasību, ka visas ar paraugu saistītās darbības (izņemšana, pārvietošana, iznīcināšana) tiek ar parakstiem dokumentāri fiksētas, ļaujot katrai iestādei pašai izlemt, kāda tieši informācija būtu aktā norādāma, vērtējot katru konkrēto situāciju. Vēršam uzmanību, ka visu ar paraugu izņemšanas procesu saistīto dokumentāciju, tai skaitā par paraugu atdošanu, sagatavo tirgus uzraudzības iestāde. Lai nodrošinātu vienotu pieeju un Noteikumu atbilstību Likuma normām, Noteikumu 4. punktā tiek arī noteikts, ka tirgus uzraudzības iestādes ņem paraugus, ņemot vērā normatīvajos aktos noteiktās  prasības, kā arī citas būtiskās prasības. Terminā "būtiskās prasības" prasības ir atbilstoši Regulas 1. pielikumā uzskaitīto Eiropas Savienības saskaņoto tiesību aktos noteiktajām prasībām. Noteikumos minētās būtiskās prasības atsevišķos gadījumos var tikt noteiktas arī citos Ministru kabineta noteikumos, ja tādi tiks izdoti, atbilstoši likuma Par atbilstības novērtēšanu 7. panta pirmajai daļai. Ar terminu “būtiskās pazīmes” tiek papildināts arī Noteikumu 18. punkts.
Noteikumu 6. punktā tiek noteikts, ka aktu par paraugu ņemšanu var parakstīt arī ar drošu elektronisko parakstu un nosūtīt to uz elektronisko pasta adresi, ņemot vērā tehnoloģiju attīstību un aizvien pieaugošo elektronisko dokumentu apriti starp iestādēm. Norādāms, ka noteiktais atskaites punkts septiņu darbdienu termiņa aprēķināšanai ir akta sastādīšana, savukārt Noteikumu 17. punktā atskaites punkts septiņu darbdienu termiņa aprēķināšanai ir paraugu saņemšana no ekspertīzes veicēja.
No Noteikumiem tiek svītroti vairāki, savstarpēji saistīti punkti attiecībā uz dažādos aktos norādāmo informāciju – tiek svītroti 7., 11., 12., 16., 20., 22. punkti. No Noteikumiem svītrojot pienākumu tirgus uzraudzības iestādēm un saimnieciskā darba veicējam (atbildīgajai personai) sastādīt vairākus aktus, kuros iekļaujamā informācija tiek reglamentēta šajos Noteikumos un kas dokumentē preču paraugu izņemšanas un citas procedūras, tiek samazināts administratīvais slogs. Tiek samazināts sastādāmo aktu skaits, kas ļaus turpmāk izvairīties no nevajadzīgas informācijas dublēšanas vairākos dokumentos, kā arī būs iespējams vairākas procesuālās darbības fiksēt vienā dokumentā. Papildus noteikumos detalizēti noteikt minēto dokumentu saturu nav nepieciešams, jo katra iestāde to pēc nepieciešamības var regulēt savos iekšējos normatīvajos aktos. 
Noteikumu 8. punkts tiek precizēts skaidrības labad nosakot, ka, ja paraugi tiek izņemti pirms preču laišanas brīvā apgrozībā vai kontrolpirkuma rezultātā saņemti ar piegādes pakalpojumu bez saimnieciskās darbības veicēja klātbūtnes, etiķeti paraksta tikai tirgus uzraudzības iestādes amatpersona, tādējādi detalizētāk skaidrojot konkrēto situāciju un kārtību.
Noteikumu 13. punktā ir izņemta atsauce uz ekspertīzes pieteikumu, ņemot vērā, ka tiek svītrots Noteikumu 11. punkts, kā iepriekš ir skaidrots.
Saistīti ar iepriekšējo punktu un skaidrojumu vairāku punktu dzēšanai no Noteikumiem, arī Noteikumu 14. punktā tiek svītrots pienākums ekspertīzes veicējam iesniegt atzinuma eksemplārus, tādējādi samazinot birokrātiju.
Noteikumu 15. punktā ir noteikts, ka, "Ja ekspertīzes laikā paraugi nav izlietoti vai iznīcināti, pēc ekspertīzes veikšanas tirgus uzraudzības iestāde pieņem atpakaļ no ekspertīzes veicēja (laboratorijas vai eksperta) ekspertīzei nodotos paraugus. [..]". Lai novērstu atšķirīgas interpretācijas iespējas, skaidrojam, ka Noteikumu 15. punktā lietotā frāze par izlietotu paraugu attiecas uz tādu paraugu, kurā notikusi jebkāda veida iejaukšanās, tai skaitā tā iepakojuma atvēršana, lai piekļūtu parauga saturam, kas tiek testēts, kā arī testēšanai nosūtītais paraugs, kas ņemts testēšanai nepieciešamajā daudzumā, piemēram, ķīmiskie maisījumi, kosmētikas līdzekļi, tabakas izstrādājumi, mēslošanas līdzekļi un substrāti, tiek uzskatīts par izlietotu šo noteikumu izpratnē, un tā pieņemšana atpakaļ no ekspertīzes veicēja (laboratorijas vai eksperta) nenotiek. 
Noteikumu 15. punkts tiek precizēts un papildus Noteikumi tiek papildināti ar 15.1 punktu, kas precizē paraugu pieņemšanas atpakaļ saistīto izdevumu segšanu, ja šie izdevumi ir nesamērīgi un saimnieciskās darbības veicējs konkrēto preces paraugu vēlās saņemt atpakaļ, atvieglojot tirgus uzraudzības iestāžu komunikāciju ar saimnieciskās darbības veicēju par atpakaļ atgriežamiem preču paraugiem. Šo Noteikumu kontekstā ar paraugu pieņemšanu atpakaļ saistītie izdevumi ir attiecināmi tikai uz transportēšanas izdevumiem, un šo izdevumu samērīgums katrā gadījumā ir vērtējams atsevišķi. Norādāms, ka transportēšanas izdevumi uzskatāmi par nesamērīgiem, ja tie pārsniedz konkrētā parauga vērtību. Kā arī detalizēta parauga vērtības atmaksas kārtību nav paredzēts noteikt ar šiem Noteikumiem, ņemot vērā, ka praksē ir iespējami vairāki veidi kā abām pusēm vienoties par atmaksas kārtību (piemēram, mutiska vienošanās, rakstveida komunikācija, kas rezultējas ar rēķina izrakstīšanu un tā apmaksu), un ir jāņem vērā, ka katrā situācijā būtu atsevišķi vērtējams, kas ir atbilstošāks un ērtāks veids abām iesaistītajām pusēm. 
Izmaiņas Noteikumu 16. punkta svītrošanas skaidrojums izklāstīts iepriekš.
Noteikumu 17. punktā tiek noteikts, ka, iepriekšējo trīs darba dienu laikā, tirgus uzraudzības iestāde septiņu darbdienu laikā informē saimnieciskās darbības veicēju par parauga (vai tā neizlietoto daļu) atdošanu, ja ekspertīzes laikā paraugi nav izlietoti vai iznīcināti, ņemot vērā, ka trīs darba dienās ne vienmēr ir iespējams sagatavot nepieciešamo dokumentāciju un to nosūtīt. 
Ar precizētajiem Noteikumu 19. un 23. punktiem arī tiek samazināts birokrātiskais slogs, nenosakot konkrētu aktu sastādīšanas kārtību, to skaitu, bet tiek noteikts, ka visas ar paraugu saistītās darbības (izņemšana, pārvietošana, iznīcināšana) tiek dokumentāri fiksētas, bet sastādītie dokumenti reģistrēti un uzskaitīti vienotā reģistrā saskaņā ar tirgus uzraudzības iestādes direktora (vadītāja) noteikto kārtību.
Ar Noteikumu 21. punktu tiek papildus noteikts, ka, ja saimnieciskās darbības veicējs divu mēnešu laikā pēc šo noteikumu 17.punktā minētās informācijas paziņošanas nesniedz tirgus uzraudzības iestādei atbildi par paraugu saņemšanu, vai arī ir apstiprinājis paraugu saņemšanu, bet divu mēnešu laikā no apstiprinājuma brīža nav bijusi iespēja paraugus viņam nodot, tirgus uzraudzības iestāde tos iznīcina, paplašinot minētā Noteikumu punkta tvērumu. 
Tiek svītroti 24. un 26. punkti, un tiek precizēts Noteikumu 25. punkts, kurā, atbilstoši jaunajam deleģējumam un veiktajiem grozījumiem, tiek precizēta kārtība, kā tiek segti izdevumi (tai skaitā paraugu transportēšanas izdevumus) un izdevumi par kontrolpirkumu, attiecīgi nosakot, ka tas notiek atbilstoši likumā “Par atbilstības novērtēšanu” un citos normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Uzņēmēji tiks ietekmēti minimāli, bet pozitīvi - tiek samazināts uzraudzības iestādes sastādāmo aktu skaits, kas uzņēmējam nozīmē mazāku iesaisti to apstrādē, taču tas nav būtisks un monetāri novērtējams. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Likums "Par atbilstības novērtēšanu"

Pamatojums un apraksts
Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"" 9.3 panta otrā daļa (22-TA-798). 
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Likumprojekts “Grozījumi likumā “Par atbilstības novērtēšanu”” (44/Lp14) paredzēja normas par tirgus uzraudzību, lai veicinātu šīs jomas Eiropas Savienības tieši piemērojamā regulējuma un tirgus uzraudzības iestāžu pilnvaru koordinētu piemērošanu, taču ar to netika pārņemtas ES tiesību aktu prasības. Attiecīgi arī uz likumā paredzētā deleģējuma pamata izdotajos šajos Noteikumos netiek pārņemtas ES tiesību aktu prasības.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/d41e0385-c623-424d-ab19-43705fd6ea2c

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas laikā (20.10.2022. - 03.11.2022.) netika saņemti iebildumi vai priekšlikumi. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Būvniecības valsts kontroles birojs
  • Veselības inspekcija
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • Valsts augu aizsardzības dienests
  • Valsts vides dienests
  • Valsts Tehniskās uzraudzības aģentūra
  • Valsts policija
  • VSIA "Latvijas proves birojs"
  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
  • Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Būvniecības valsts kontroles birojs
samazinās
Vērtības nozīme:
Veselības inspekcija
samazinās
Vērtības nozīme:
Pārtikas un veterinārais dienests
samazinās
Vērtības nozīme:
Valsts augu aizsardzības dienests
samazinās
Vērtības nozīme:
Valsts vides dienests
samazinās
Vērtības nozīme:
Valsts Tehniskās uzraudzības aģentūra
samazinās
Vērtības nozīme:
Valsts policija
samazinās
Vērtības nozīme:
VSIA "Latvijas proves birojs"
samazinās
Vērtības nozīme:
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
samazinās
Vērtības nozīme:
12,00
PTAC inspektora stundas samaksas likme
1,00
laika patēriņš viena akta sastādīšanai
200
vidēji gadā tiek izņemti 200 paraugi
600
par 200 paraugiem bija jāsagatavo 600 akti, ko tagad nevajadzēs
-1 440 000,00
Tirgus uzraudzības iestādēm vairs nav jāgatavo preču paraugu nodošanas ekspertīzei, saņemšanas no ekspertīzes un atpakaļnodošanas akti - samazinājums ir par trīs aktiem. PTAC ekspertīžu veikšanai izņem vidēji 200 paraugus, un ar Noteikumu grozījumiem sagatavoto aktu skaits samazināsies par 600, attiecīgi samazinot arī atbildīgo personu darba laika patēriņu šo aktu sagatavošanai (viena akta sagatavošanas vidējais laiks ir 1 stunda).
Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvalde
samazinās
Vērtības nozīme:
Kopā
-1 440 000,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Tiek atceltas prasības preču paraugu darbību aprakstošo aktu sastādīšanai. Ar Noteikumu projektu tiek paredzēts, ka ir jāgatavo tikai preču parauga izņemšanas akts, savukārt pārējos procesus katra iestāde dokumentē tai piemērotākajā veidā. Attiecīgi tiek vienkāršotas administratīvās procedūras (t.i. prasības dokumentu noformēšanai) un tiek samazināts birokrātiskais slogs uzraudzības iestādēm. 
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Precīzu (par visām iestādēm) administratīvo izmaksu samazinājuma monetāro novērtējumu nav iespējams veikt, ņemot vērā iespējamas atšķirīgās izmaksas katrā iestādē attiecībā uz darbinieku darba samaksu, dokumentācijas  glabāšanas u.c. izmaksām, kā arī atšķirīgajām iekšējām kārtībām, saskaņā ar kurām turpmāk formēs dokumentus.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi